اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • ماجرای حساب بانکی هاشمی رفسنجانی در خارج از کشور

ماجرای حساب بانکی هاشمی رفسنجانی در خارج از کشور

اگر شایعات علیه هاشمی رفسنجانی جمع شود، یک کتاب قطور می شود!!

  • سه شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۱

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  هاشمی در خاطرات خوددر روز 22 فروردین 1360 چنین نوشته است : « پاکتی آوردند که در آن یک صورت حساب جعلی به عنوان حساب من، در یکی ازبانکهای اروپا بود که مبلغ کلانی موجودی نشان می‌داد. خوشبختانه من در خارج از کشور ابداً و اصلاً حساب بانکی و غیربانکی ندارم. ظاهراً این جعل، توطئه‌ای برای بدنام کردن روحانیون‌مسئول است. خوشبختانه جاعل، فامیل واقعی من را نمی‌دانسته و به اسم مشهور من جعل کرده‌است. باید تحقیق کنیم و به موقع توطئه افشا شود.راستی که ضد انقلاب چه بی وجدان و بی اخلاق است». سند جعل شده که چندروز بعد، تصویر آن در روزنامه کیهان هم چاپ شد ، حسابی بانکی را نشان می‌داد که متعلق به هاشمی رفسنجانی است ، حال آنکه نام خانوادگی هاشمی ، هاشمی بهرمانی است ؛ این موضوعی بود که آن روزها افراد کمی می‌دانستند و همین عدم اطلاع ، سند مزبور را بی اثر ساخت !

هاشمی در گفت‌وگویی که در روزنامه کیهان مورخ 27 فروردین 60 منتشر شد ، ضمن تکذیب مورد ادعا شده در سند جعلی ، خواستار شناسایی عاملان جعل این سند شد . وی گفت: من به طور کلی در خارج از کشور هیچ وقت حسابی نداشته و ندارم و در همین مصاحبه هم اعلام می‌کنیم هر حسابی در هر بانکی که در خارج از کشور دارم ، پولش (اگر هست!) بماند پهلوی خود بانکها و مال خود آنها...این گونه توطئه‌ها با وجود نو بودنش ، شکست خورده است.یعنی این دفعه به این شکل درست کرده‌اند و دفعه قبل ورقه دیگری را در این رابطه درست کرده بودند اما اینهایی که در تهیه این ورقه‌ها کار می‌کردند از شهرت معروف من استفاده کردند و نام و مشخصات دقیق من را نمی‌دانستند.هاشمی در آن مصاحبه از مردم خواست که در مقابل رویه‌های گوناگون دشمنان برای ضربه زدن به انقلاب ، هوشیاری خود را حفظ کنند ؛ خواسته‌ای که گویی باید همواره تکرار شود ، چرا که آن روش که در آن روزها به قول هاشمی «نو» بود ، در این سالها علی رغم نخ نما شدنش ، همچنان به شکل‌های متفاوت تکرار شده است و سعی شده به تواتر برسد! مثلاً درجریان مناظره‌های انتخابات سال 1388 حرف‌هایی از این دست بازگو شد که البته این بار هاشمی مجال پاسخگویی به آن را پیدا نکرد.

از نکات قابل ذکر این است که در همان سال 1360 و دو ماه پس از افشای این سند!، طرح قانونی عدم کفایت سیاسی بنی صدر ، رئیس جمهور وقت در مجلس شورای اسلامی به ریاست هاشمی رفسنجانی مطرح شد . در میان افرادی که این طرح را با قید دو فوریت درخواست کرده بودند این نامها به چشم می‌خورد: سید محمد موسوی خوئینی، حسن روحانی ، مجید انصاری ، حبیب الله عسگر اولادی، منوچهر متکی ، دری نجف آبادی ، محمد یزدی ، علی اکبر ناطق نوری ، عبدالمجید معادیخواه ، اسدالله بیات ، علی اکبر ولایتی ، مهدی کروبی ، مرتضی الویری ، عطاء الله مهاجرانی ، محمد منتظری ، محمد امامی کاشانی ، هادی غفاری و اسدالله کیان ارثی.

ابوالحسن بنی صدر در جلسه علنی 31 خرداد 1360 ، در روزهایی که مخفی بود ، با رأی نمایندگان از ریاست جمهوری برکنار شد . هاشمی رفسنجانی در خاطراتش در این زمینه نوشته است : « جلسه علنی در ساعت هفت و نیم شروع شد و بحث عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور ادامه یافت . امروز موافقان طرح خیلی خوب صحبت کردند ، مخصوصاً آقایان موسوی خوئینی‌ها و سید علی خامنه‌ای و مخالف‌ها بعضی منصرف شدند و بعضی غیبت داشتند و بعضی در موافقت صحبت کردند و رئیس جمهور هم که مخفی است ، برای دفاع نیامد. بعد از ظهر رأی گرفتیم . عده حاضر 190 نفر ، رأی در موافقت با عدم کفایت سیاسی 177 ، رأی مخالف یک رأی متعلق به آقای بیاتی نماینده خواف و رأی ممتنع 12 رأی . عده‌ای از مخالفان هم نیامده بودند».

 

* مردمسالاری