خطبه ها
  • صفحه اصلی
  • خطبه ها
  • نماز جمعه تهران به امامت ایت الله هاشمی رفسنجانی

نماز جمعه تهران به امامت ایت الله هاشمی رفسنجانی

  • دانشگاه تهران
  • جمعه ۲ تیر ۱۳۸۵

خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین والصلاه والسلام علی رسول الله و علی آله الائمه المعصومین .
اعوذبالله من الشیطان الرجیم . هو الذی جعل لکم الارض ذلولا فمشو فی مناکبها و کلوا من رزقه . اوصیکم عبادالله بتقوی الله فائه من یتق الله یکفر عنه سیئاته و یوذن له اجرا.
حقیقتا خیر و برکات فراوانی در تقوی خداوند قرار داده که اگر ما توفیق حفظ و تقویت این جوهره الهی را در وجودمان داشته باشیم بسیاری از شرور فتنه ها و کارهای نامناسب از جامعه رخت می بندد. ولذا در هر حال انسان باید توجه داشته باشد کاری که با تقوی مناسب نیست عمل نکند و با مقتضای تقوی زندگی خودش را تنظیم کند و عصاره تقوی هم اینست که وظایفی که خداوند به عهده ما گذاشته عمل کنیم و چیزهایی که خواسته عمل نکنیم نکنیم و این حد عسروحرج نیست . یک حد معمولی است و انسان اگر تمرین کند بر ترک گناه بسیار راحت است و زندگی طبیعی و آرام دارد و یک محورش تقوی است .
همانطور که می دانید من در خطبه های اول معمولا سند مهم چشم انداز 20 ساله را که سند ملی برای 20 سال آینده کشور است توضیح می دهم . اهمیت زیادی برای آن قائلم من از لحظه شروع تا امروز در همه ابعادش حضور داشتم و می دانم که این سند اجرایی شود کشور ما به جای بلندی خواهد رسید و موقعیت ایران و اسلام در دنیا به موقعیت مطلوب خواهد رسید تا بحال روند شکل گیری این سند را و مبانی ارزشی و ملی سند را و فرصتها و امکاناتی که کشور ما دارد برای اجرای سند و موانعی که در اجرای سند با آن مواجه هستیم عرض کردم امروز یکی از نکات دیگر را عرض می کنم و در آینده اگر خداوند فرصتی بدهد چند بحث مهم داریم راجع به سند آنچه که امروز می گوییم ویژگیهای مهم سند است . فرآیند به اهداف سند و همچنین کارکرد عملی و اهداف کمی سند خواهم پرداخت و الزاماتی که اجرای سند لازم دارد. این چهار فصل را بنا دارم در خطبه ها عرض کنم . امروز بصورت فهرست چهارده ویژگی سند را یادداشت کردم که بگویم . البته ویژگی فراوانی دارد در بین سایر سیاستهایی که مطرح است و بوده و خواهد بود. اینها را بطور اختصار عرض می کنم .
اولین ویژگی اینست که این سند برخاسته از نیازهای اساسی جامعه ما کشور ما و تاریخ ماست ما بحث زیادی می کردیم برای اینکه نیازهای کشورمان را در 20 سال آینده و جامعه امان را بر فرض اینکه این جامعه باید اسلامی باشد بشناسیم و تصمیماتی که در بندهای سند گرفتیم با این ویژگی است و دوم متکی به امکانات خودی است یعنی این سند طوری تنظیم شده که باامکانات خود کشور قابل اجراست البته امکانات مقدارش باید مبادله جهانی و یا منطقه ای شود این باز ریشه اش امکانات خودمان است یعنی حقیقتا وابستگی به جایی نداریم ولی تعامل جهانی مساله ای است که جزو الزامات ماست که بعدا عرض می کنیم . ولی بناست این سند با اتکا به امکانات خودمان اجرا شود و سوم بر اساس آرمانهای دینی و ملی تنظیم شده است . بسیاری از کشورها هم سند چشم انداز دارند اما آنها حداقل در آرمانهایشان آرمانهای دینی نیست در مسائل حکومتی اشان ممکن است در مسائل شخصی اشان باشد. اما این سند ما هم آرمانهای ملی است ایران با همه عظمت و سابقه و تمدن و جمعیت و استعدادش و همچنین آرمانهای دینی اش که حیات ما حیات انقلاب ما و هدف انقلاب ما بوده است اینها جزو ارکان کار ماست و چهارم سندی است جامع و تحول گر و آینده نگر. جامع است چون به همه بخشهای مورد نیاز یک جامعه و یک حکومت و دولت و نظام توجه شده است . تحول گراست برای اینکه وضع موجود نمی تواند اهداف انقلاب را و اهداف ایران را و حق مردم ایران تامین کند لذا باید تحول ایجاد شود و تحول کار آسانی هم نیست . آینده نگر است . ما با قطع نظر از پشت سر همه افتخاراتی که داریم نگاهمان را به افق 20 سال آینده کردیم که 19 سال آن باقی است و آنجا را داریم نگاه می کنیم راضی نیستیم و نباید باشیم و ملت ما هم راضی نیست که در وضع موجود درجا بزند.
پنجم الهام بخش و امیدآفرین است . اگر امت ما جامعه ما بتوانند از محتوا و اهداف و سیاستها و آرمانها و آینده ای که این سند درنظردارد متوجه شوند. الهام بخش است هم برای داخل و هم برای خارج جهان سوم و هم امید ایجاد می کند برای اینکه این سند ایده آلی تنظیم نشده واقع گرایی در این سند هست یکی از ویژگیهای مهمش واقع گرایی است که با امکانات خودی توجه شده که هست و می تواند باشد.
و ششم ناظر به ضرورتها و اولویتهاست . بررسی کردیم در بحثهای زیادی ضرورتهای فعلی و آینده این جامعه را و تهدیدهایی که احیانا با آن مواجه هستیم چه در داخل و چه در خارج و چه در منطقه از ماوراالنهر دریاها و هر جا. تهدیدهای غیرقابل پیش بینی همه را در نظر گرفتند و سند ناظر به همه اینهاست . و هفتم تلاش می کند این سند که ضعفها و تهدیدهایی که درجامعه هست را از بین ببرد و فراوان است این ضعفها هم در سیاست خارجی و هم در رفتار داخلی و هم در مسائلی که در داخل کشورمان است که یکی از آنها مساله موادمخدر است که من در خطبه دوم می خواهم به آن بپردازم .
و هشتم متکی بر مشارکت عمومی و عزم ملی تنظیم شده است . این از ویژگیهای رکین این سند است عزم ملی و مشارکت عمومی تاثیرات معجزه آسا دارد و گذشته از تاثیراتی که از توسعه و پیشرفت کشور دارد خود مشارکت یک اصل اسلامی و ملی و انسانی است که به گونه ای تنظیم شده که کسانی که مجری این سند هستند باید مشارکت مردم را در همه سطوح همراه خود داشته باشند والا با روح سند مخالفت کردند و اشکالات جدی ایجاد می کند و رخنه ایجاد می کند.
و نهم شاخص پذیر و قابل استمدادپذیر است . یعنی ممکن است انسان آرمانها و اهداف و سیاستهای داشته باشد ولی در هر قطعه ای از زمان نداند به کجا رسیده چقدر انجام شده چقدر عقب است چقدر جلو است و بنابر این باید 20 سال صبر کنیم . ببینیم نتایج بدست می آید یا نه . این سند به گونه ای تنظیم شده که ما در هر مقطعی که تصمیم می گیریم روی جامعه نگاه کنیم با مقرراتمان با مصوباتمان بابودجه هایی که تنظیم می کنیم بابرنامه های چهارساله ای که می نویسیم و با نتایجی که از اجرای بودجه ها می گیریم و پیشرفتهایی که در بخشهای مختلف زیربنایی و روبنایی و زندگی مردم می بینیم با آمار و ارقامی که مراکز رسمی آمار به ما ارائه می کنند می توانیم هر سال قضاوت کنیم که آیا ما یک بیستم جلو رفته ایم یا نه . کجا خوب حرکت کرده و کجا لنگیده و کجا درجا زده است . بنابر این این خاصیت سند چشم انداز باعث می شود که نظارت واقعی در همه مراحل بر آن ممکن باشد.
و شاخص دهم عامل تبلور استعدادهای کشور است . می دانید که کشور ما دارای عظیم ترین استعدادهاست هم انسانی از لحاظ استعداد انسانی هم طبیعی از لحاظ منابع طبیعی که بسیار فراوان و متنوع است هم جغرافیایی بخاطر موقعیت ممتاز جغرافیایی . هم فکری بخاطر داشتن مکتب اسلام که عالیترین سند آسمانی است که امروز در اختیار بشر قرار گرفته است و به این دلیل تبلور این استعدادها و امکانات و ظرفیتها را ما در این سند می خواهیم . اگر آنها متبلور شود خود بخود کشور مرفه و پیشرفته خواهد بود ولی اگر تبلور این استعدادها نباشد بی راهه رفته است . و یازدهم محوریت وفاق ملی است که البته این را ما به عنوان شرط هم مطرح کردیم چون یک سند جامعی است و چون در عالیترین سطوح بررسی شده و چون در عالیترین سطح کشور تائید و ابلاغ شده یعنی از موقعیت مرکزی و ولایت فقیه و چون ثبات همه برنامه های آینده بر محور این سند نوشته شود بنابر این همه بخشهای جامعه خودشان را در این سند می بینند جامع افکار و خواسته ها و سلیقه هاست و اگر محوریت سند را و مشروعیت سند را جامعه ما بپذیرد که پذیرفته و باید بپذیرد خوب چیزی بهتر از این برای وفاق ملی بدست نمی آید یعنی این می شود محک برای نظرها نظرهایی که با این سند ناسازگار است نمی تواند محور قرار گیرد ولی با این محوریت این سند وسیله وفاق می شود. البته ما فکر نمی کنیم که این یک سندی است که وحی آسمانی است حتما می تواند در یک مقطعی اصلاح شود حتما می تواند اگر نقاط ضعفی دارد تکمیل شود زمان بعدا ممکن است به ما دیکته کند که یک تغییراتی در آن وارد کنیم آنها بحثهای دیگری است ما با شرایط امروز با آینده قابل پیش بینی این سند ملی را تنظیم کردیم . و دوازدهم ظرفیت الگو شدن برای جهان اسلام و جهان سوم است . چون نوع مطالبی که ما داریم در جهان اسلام هست البته ممکن است امکانات ایران در بعضی کشورهای اسلامی نباشد یا در بعضی از جهان سومی ها نباشد اما آنها هم یک شکل دیگری دارند. هیچوقت در بسته نمی خواهند سند ما را بگیرند ولی چون ما با محور اسلام با محور روح ملیت و با محورخاص مردم و مشارکت عمومی که امروز اصل پذیرفته شده دنیاست سند را تنظیم کردیم بنابر این می تواند الگو باشد و الهام بخش برای دیگران باشد و سیزدهم توازن منطقه ای است که امروز در اکثر کشورهای دنیا این توازن وجود ندارد حتی کشورهای پیشرفته نتوانستند توازن منطقه ای را بوجود بیاورند و جزیره هایی از رفاه در مقابل دشتهایی از فقر و عقب افتادگی درآنها هم دیده می شود که ما تلاش کردیم این سند اینجوری عمل کند که توازنی که فعلا نیست یا نسبی هست مطلق شود و درست شود و چهاردهم محور برنامه هاست . یعنی از این به بعد هر برنامه ای و یا بودجه ای در کشور نوشته می شود دیگر منتظر سیاستهای کلی دیگری نمی مانند معلوم است . سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دولتها با در دست داشتن این تابلوی راهنما برنامه هایشان را می نویسند به مجلس می برند و مجلس هم باز در همین فضا و برای تحقق همین سند و با این محوریت تصویب می کند. مخالف سند نمی تواند باشد لذا برنامه های ما جهت دار آینده نگر و تحول گرا و مشارکت پذیر و انعطاف پذیر و در عین حال شاخص پذیر تنظیم می شود که اینها از ویژگیهایی است که سند چشم انداز در خودش دارد. البته عرض کردم ویژگیها خیلی زیاد است و بنده فقط چهارده ویژگی مهم را مطرح کردم برای اینکه افکار عمومی با این سند ملی بیشتر آشنا شود.
گزارش خبرنگاران ما حاکیست امام جمعه موقت تهران در پایان خطبه اول سوره مبارکه کوثر را قرائت کرد.
خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحیم ـ الحمدلله رب العالمین والصلوه والسلام علی رسول الله و علی علی امیرالمومنین و علی صدیقه طاهره و سبطی الرحمه و علی ابن الحسین و محمدابن علی و جعفربن محمد و موسی ابن جعفر و علی ابن موسی و محمدابن علی و علی ابن محمد و حسن ابن علی والخلف الهادی المهدی صلوات الله علیهم اجمعین اوصی عبادالله و نفسی به تقوی الله .
در خطبه دوم چند مناسبت را عرض می کنیم پیشاپیش و قبل از رسیدن ایام فاطمیه این مصیبت عظمی را به محضر شما امت بزرگوار و حضرت رسول (ص ) تسلیت عرض می کنیم و امیدواریم که ما بتوانیم قدر حضرت زهرا(س ) این هدیه الهی به بشریت را که واقعا زندگی او الگوی یک زن موفق تمام عیار مورد توجه آسمان و زمین است بتوانیم این الگو را برای خودمان سرمشق قرار بدهیم که ان شاالله بخصوص خانمها و دختران ما بتوانند از این موقعیتی که خداوند برای آنها هدیه کرده استفاده کنند. در این هفته ما مناسبت شهادتهای متعددی را داریم شهدای بزرگوار موتلفه چهار شهید پیشتاز (بخارایی امانی نیک نژاد و صفارهرندی ) که حقیقتا ستاره هایی بودند که در ظلمات شب تاریخ ما نورافشانی کردند. شهید آیت الله سعیدی که اولین شهید روحانیت در مصاف مبارزه با استعمار و استبداد جان خودشان را در زندان مخوف قزل قلعه تقدیم انقلاب و اسلام کردند. شهید دکتر مصطفی چمران که یک الگوی موفق دانش و جهاد بودند هم در لبنان هم در ایران و هم در امور کشوری و هم در میدان نبرد که در جهاد دفاعی ما به شهادت رسیدند و راه درستی در پیش جوانان ما ترسیم کردند و شهید آیت الله صدوقی شهید محراب که درتمام عمرشان دوران طلبگی دوران تدریس دوران زعامت معنوی استان یزد و در طول مبارزه برای روحانیون ما یک الگوی بسیار ارزشمند بودند و از ما گرفته شد. البته شهدا گرچه از میانمان می روند اما روحشان خونشان و راهشان برای بازماندگان همیشه سرمایه است و شهدای 72 تن مربوط به انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی است که بنده یک بحث مبسوط اما در عین فشرده ای را در اصل مسئله شجاعت این شهدایی که عرض کردم و بخصوص شهدای هفتم تیر و مقتدای آنها مرحوم آیت الله دکتر بهشتی عرض می کنم . البته در هم اینجا بحث قوه قضائیه را هم داریم که هفته قوه قضائیه است که چند کلمه ای باید در آن مورد عرض کنیم . چون شهید آیت الله بهشتی بنیانگذار قضای جدید ما بودند و حقیقتا برای ایجاد قضای اسلامی سرمایه بزرگی بودند. یادگار عظیمی هم خلق کردند. در شورای انقلاب آیت الله بهشتی و آیت الله موسوی اردبیلی در بخش قضایی بودند و بسیاری از تصمیماتی که ما در شورای انقلاب گرفتیم مرهون نظرات و پیشنهادات این دو بزرگوار بود که بعدا هم در مسیر قانونگذاری و ساختارسازی خودش را نشان داد و امروز قوه قضائیه وارث زحمات فراوان و ابتکارات آنهاست . و از کارهای مشکل نظام بود و هست . چون سیستم قضایی ما در گذشته سیستم قضایی عرفی بود. گرچه تلاش شده بود با قانون مدنی که نسبتا با اسلام نزدیک و خیلی نزدیک بود اما سیستم عرفی بود و مسایل خاص خودش را داشت تبدیل سیستم به سیستم اسلامی یک تحول عمده بود و امروز یک نیروی عظیم قضایی را در طول سالهای طولانی با تحصیلات ممزوج از احکام اسلامی و دستاوردهای قضایی عرفی را داریم که ان شاالله موفق بشوند با این سرمایه مشکلات کشور را مشکلات امنیتی را مشکلات اخلاقی و خیلی چیزهایی که هنوز باید برایش کار بکنیم با این سرمایه حل بکنند و در تلاش هستند کار زیادی هم می کنند. در مورد شهدای هفتم تیر 72 تن که منشا این هفته قوه قضائیه شده اند و شهدای دیگری که در صدر انقلاب داشتیم یک نقطه خاصی وجود دارد که من روی آن تکیه می کنم ضد انقلاب و دشمنان انقلاب اسلامی در حقیقت دشمنان اسلام بعد از اینکه انقلاب پیروز شد و با رهبری قاطع و بی نظیر امام و حضور نخستین برانگیز مردم کشور را از دست نظام طاغوتی و اربابان استعماری درآورد و مدیریت کشور را در دست گرفت گروه های ضدانقلاب و اربابانشان خیلی جدی دست به کار شدند که نگذارند کشور در مسیر اسلام و اهداف انقلاب و مردم حرکت بکند. کارهایی زیادی داشتند من نمی خواهم روی همه آنها بحث کنم . یکی از برنامه هایشان این بود که نیروهای بسیج کننده انقلاب را از انقلاب بگیرند چون آنها تحلیل درستی داشتند و آن این بود که وقتی نیروهای بسیج کننده وارد میدان شدند توده ملت وارد مبارزه شد و تا اینها هستند توده ملت و انبوه مردم در صحنه خواهند بود و لذا اینها فکر کردند که اگر نیروهای بسیج کننده را از مردم بگیرند مردم کم کم برمی گردند به آن حالت بی تفاوتی طولانی تاریخ معاصر ایران و روی این موضوع برنامه ریختند. آمریکائیها هم به این طیف کمک کردند و یک برنامه شرورانه ریختند برای از میان بردن نیروهای انقلاب . نیروهای بسیج کننده که لیست بسیار بلند شهدای اول انقلاب که از هر صنفی و از هر گروهی هر نوع نیرویی در آن هست ملاک این حرف است . شهدای محراب را ببیند. شهید آیت الله دستغیب شهید آیت الله اشرفی اصفهانی شهید آیت الله مدنی شهید آیت الله صدوقی و بسیاری از این تبار شخصیت های دیگری که واقعا هر یک آنها به عنوان ستون خیمه انقلاب در منطقه خودشان عمل می کردند اینها را اینطوری از دست ملت ما گرفتند. با یک برنامه ضربتی به فکر افتادند که نیروهایی را که در صحنه هستند را نابود کنند. قبلش در مورد شهید آیت الله مطهری شهید آیت الله هاشمی نژاد شهید آیت الله قدوسی موفق شده بودند و بعد برنامه ریختند برای رهبر معظم انقلاب و خود بنده که حالا سرباز بیشتر نیستم و نبودم ولی برنامه متمرکز آنها رفت سراغ یک مجموعه . برنامه داشتند که در یک عملیات همه قوای کشور را از رسمیت بیندازند. مجلس دولت و قوه قضائیه را و حزب جمهوری اسلامی را که آن موقع محور تحرک سیاسی بود در شرایطی که بنی صدر دستش کوتاه شده بود. متاسفانه چنین زمینه ای هم برایشان خیلی آسان به دست آمد. ما ساده لوحانه باتوجه به اینکه این خطرها را داشتیم نیروهای ارزشمند انقلاب را و مسئولان سطح بالا را در یک ساختمان بسیار سستی و بدون حفاظتی در میدان سرچشمه جمع می کردیم برای مصالح کشور. نمایندگان مجلس بودند. قضات بودند دولتی ها بودند حزبی ها بودند. کارهای عمده انقلاب در آنجا انجام می شد. اتفاقا آن شبی که این حادثه رخ داد بحث گرانی ها بود. آن ها برنامه ریزی کرده بودند که با یک انفجار همه اینها از رسمیت بیفتند چون حساب کرده بودند نه دولت و نه مجلس و نه قوه قضائیه با از دست رفتن آنها دیگر رسمی نیستند. نزدیک به هدفشان هم شدند. ما در مجلس بعد از انفجار که می خواستیم جلسه مجلس را تشکیل بدهیم از تخت بمیارستانها مجروحین حادثه را آوردیم مجلس برای اینکه به عدد برسیم و من وقتی زنگ رسمیت مجلس زده شد آن زنگ برای ما بهترین زمزمه آسمانی بود که به همه ملت ما امید داد. همه منتظر بودند. نفس ها درسینه ها بود که ایا مجلس می تواند کار خودش را شروع کند یا نه . دولت چند وزیر بسیار ارزشمند خودش را از دست داد. قوه قضائیه شخصیتی مثل شهید آیت الله بهشتی را از دست داد که به تنهایی واقعا یک امت بود و خیلی کارساز بود برای این دوران . بسیاری از قضات و حزبی ها شهید شدند. اما برخلاف انتظار آنها و بر خلاف برنامه آنها این ضربه بزرگ نتوانست اهداف آنها را تامین بکند. به خاطر اینکه آنها از دو چیز غفلت کرده بودند یکی از قدرت مردم که در طول مبارزه غفلت کرده بودند. توده مردم را و عظمت و قدرت و صلابت مردم را ندیده گرفته بودند در محاسباتشان و دوم شخص امام را. یعنی آن قدرت فوق العاده ای که در روح بزرگ امام بود و با همان روحیه توانست مردم ساکت و بی تفاوت ایران را در مدت کوتاهی به میدان بیاورد همان شخصیت این توده مردم بیدار شده را حفظ می کرد. در چنان شرایطی امام با آرامش کشور را اداره کردند. در آن روز واقعا امام بزرگوار حضرت آیت الله العظمی حضرت روح الله خمینی (صلوات حضار) مثل یک لنگر نیرومندی کشتی انقلاب را در یک اقیانوس متلاطمی آرام نگه داشت و نگذاشت امواج و طوفانها این کشتی را از تعادل بیرون کند. این قطعه جالب تاریخی است . البته چند هفته بعد ضدانقلاب دوباره همان کار را در نخست وزیری کرد که بقیه دولت را از پای دربیاورد. بازهم همان مردم همان مدیریت و همان رهبری توانستند انقلاب را به نشاط جدیدی برسانند. حضور گسترده مردم بعد از وقایع ضدانقلاب را ضعیف تر کرد و واقعا انهزام آنها از همان نقطه ای که خودشان به عنوان تهاجم حساب می کردند شروع شد. تهاجمشان تبدیل به انهزام شد و هنوز هم دارند در مسیر انهزام عقب می روند. این خاصیت خون شهدا است . این خاصیت مقاومت است . این خاصیت ایثار است که اوجش را ما در آن زمان می بینیم . البته من مایل بودم امروز بیشتر حرف بزنم اما مسایل مهم تری داریم مجبورم سخن را کوتاه کنم و آن مسئله موادمخدر است . می دانید ما در هفته موادمخدر هستیم و روز جهانی مبارزه با موادمخدر امروز موادمخدر یک بلای واقعی برای دنیا و بخصوص کشور ما است . شرایط ویژه ای ما را در جای بدی قرار داده از جهت موادمخدر. البته همیشه در دنیا موادمخدر بوده . کم داریم مقطع تاریخی که موادمخدر نبوده باشد. ولی هیچ وقت مثل شرایط حاضر دنیا گرفتار موادمخدر نبوده . علتش هم این است که در دو سه قرن اخیر و قرون استعماری متاسفانه موادمخدر به عنوان ابزار استعمار ازش استفاده شده است برای تخدیر ملتها برای سرگرم کردن ملتها. برای از میدان درکردن نیروهای بالنده ملتها برای تحمیل هزینه های فوق العاده بر ملتهای جهان سوم و خیلی چیزهای دیگر. اینها از این حربه استفاده کردند. امروز کم کم دامن خود استعمارگران را گرفته و سعی می کنند مشکل را به بیرون از خودشان هدایت کنند. در زمان قاجاریه در ایران موادمخدر بسیار شایع شد. خیلی رسمی بود. در اکثر خانه های متمکنین و مردم متوسط حضور داشته است . منقل های با آرم های ویژه زغال های با کیفیت خاص وافورهای با نقش ناصرالدین شاهی و تریاکهایی که بعدها به نام تریاکهای سناتوری معرفی شده بود جزو زندگی مردم شده بود. کم کم اینها در ملت ما ریشه کرد. جنگهای خارجی . دو جنگ در چین به خاطر همین موادمخدر تحمیل شده . یکی در سال 1939 و یکی در 1956 اسمش هم جنگ تریاک است . هر جا که زمینه بوده و کاربرد داشته استعمار از آن استفاده کرده است . من یک سند تاریخی برای شما عرض می کنم که خیلی مهم است . بسیار مهم است . شخصی است به نام کنت دمارانش که رئیس سازمان جاسوسی فرانسه است . در جنگ ویتنام خیلی فعال بوده . این آقا کتابی نوشته به نام جنگ چهارم و آنجا خیلی زیبا توضیح داده است . این آقا یک ملاقاتی داشته با آقای ریگان رئیس جمهور آمریکا بعد از اشغال افغانستان توسط شوروی . یعنی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی . 1980 یا .1981 خودش شرح ملاقات را در کتابش می نویسد. ماجرای ملاقاتش را می گوید من به آقای ریگان گفتم که راه درست این است که شما از موادمخدر در افغانستان برای تضعیف نیروهای شوروی استفاده کنید و برایش توضیح دادم و داستان ویتنام را گفتم و گفتم چگونه سربازان شمال و سربازان ویتنام جنوبی با عامل موادمخدر در آن زمان از پای درآمدند. حالا اینکه ریگان پذیرفت یا نه بحث دیگری است . می خواهم ببینید که در چه سطحی در فرانسه در آمریکا و در بین ملاقاتهای سطح بالای رسمی این مسایل به این صورت مطرح بوده . این سند خیلی حرف تویش هست . یک سند جدید داریم . یکی از مدیران مبارزه با موادمخدر که با نیروهای اشغالگر در افغانستان بر همین مسئله مذاکره داشته و بحث اینکه چگونه این مواد را در افغانستان کنترل کنیم چگونه همکاری بشود بحث شان قدری داغ می شود مدیر ایرانی به آن شخص اروپایی که ظاهرا انگلیسی است به او می گوید شما فداکاریهای ایرانیها را که در راه جلوگیری از عبور موادمخدر به طرف اروپا دارند انجام می دهند هزینه هایشان را اصلا درنظر نمی گیرید این کار بزرگ را ندیده می گیرید. ایران منحصر به فرد است در این مبارزه . او می گوید ما اینها را می دانیم . طرف ایرانی می گوید اگر ما این کار را نکنیم بر شما چه می آید. این کاروانهای موادمخدر که کشف می شوند اینها بلا را از شما دور می کنند. گفته خوب ! ما بیشتر می توانیم به شما صدمه بزنیم . اگر دیگران با شتر به درخانه ما تریاک می آورند ما با طیاره مواد خطرناکی را بیشتر از آن و به طور انبوه در خانه های آنها وارد می کنیم . این حرف عجیبی است . امروز آلان خطر موادمخدر صنعتی از موادمخدر طبیعی مثل تریاک در کشورهایی مثل ایران بیشتر است . هم خطرناک تر است هم آسان تر است و هم فراوان تر است و هم می تواند ارزان تر هم مصرف شود. خطری که آلان دارد دنیا را تهدید می کند.
در افغانستان بعد از اینکه اشغالگران آنجا را اشغال کردند اصلا یکی از شعارهایشان جلوگیری از تولید تریاک و هروئین و موادمخدر بوده چقدر به این عمل کردند. ضد این عمل شد. خودشان قبول دارند. ما هم می بینیم تولید تریاک 2 3 برابر شده . تولید هروئین عادی شده . کارگاه های هروئین در گوشه و کنار افغانستان دارند کار می کنند. باندهای قاچاقچی آلان بعد سیاسی هم به خودشان گرفته اند. یعنی یک باند قاچاقچی پولش را از راه قاچاق به دست می آورد کشور هدف را امنیتش را مخدوش می کند جوانهایش را معیوب می کند هزینه های زیادی بر آنها تحمیل می کند ارز زیادی از آن کشور خارج می کند برای وارد کردن موادمخدر و نیروی زیادی را باید صرف جلوگیری از اینها بکند. اکثر باندهای بزرگ قاچاقچی که دستگیر می شود آدم می بیند سرانشان تحت حمایت کشورهای استعماری هستند. از آنها حمایت می شود. عوامل دست دوم و سومشان اینجا پیدا می شوند. مگر نمی توانند آمریکائیهایی که یک موقع تصمیم گرفتند جنگهای ویتنام شمالی را ازبین ببرند با موادشیمیایی چه بلایی سر آن مناطق آوردند که هنوز هم نشده پاکسازی بکنند. در افغانستان هر گوشه اش مزارع تریاک پیدا هست و دارند عمل می کنند کار می کنند. می شود با پول مردم را تشویق کرد تا دست از کشت خشخاش بردارند و گندم بکارند. آلان افغانستان واردکننده گندم است خیلی زیاد و گران .
اروپا و آمریکا می توانند جلوی گسترش موادمخدر را بگیرند. کشورهای آسیای میانه مبتلا شده اند. روسیه مبتلا شده . ترکیه مبتلا شده . از دو سو هم مواد صنعتی هم موادافیونی طبیعی دارد اینها را تحت فشار قرار می دهد و ایران خودمان هم شما آمارها را می بینید. ما باید همه دست به هم بدهیم و کار بزرگی را انجام بدهیم . 20 سال پیش روز جهانی موادمخدر در دنیا به وجود آمد.
برنامه نسبتا قابل قبولی برای مبارزه تصویب شد و کشورها متعهد شدند اما ما 20 سال عقب رفتیم به جای اینکه جلو بیائیم . و این آمار واقعا شکننده است واقعا خطرناک است . میلیونها جوان گرفتار میلیونها خانواده گرفتار میلیونها انسان با این وضع زندانها بیمارستانها خیابانها و پارک ها را پر می کنند.
هزینه های گزاف دارند. شکلی هم طراحی کرده اند که بسیار شیطنت آمیز است یک جوان را وقتی معتادش می کنند اگر خودش متمکن نباشد که اکثرا هم متمکن نیستند برای هزینه تامین موادش مجبور می شود عامل قاچاقچیان باشد. چند نفر را معتاد بکند تا هزینه خودش را دربیاورد. و این خوشه ای عمل کردن و جلو رفتن خطر را بسیار بیشتر می کند. البته ما قانون ضعیفی نداریم . قانون را مجمع تشخیص مصلحت نظام 20 سال قبل گذرانده و بسیاری قوی است و آلان هم در مجمع ما داریم سیاستهای کلی را می نویسیم . ولی این یک همکاری کامل بین نیروهای اطلاعاتی و امنیتی نیروهای ضابطین ناجا و بخصوص دستگاه قضایی و همراهی مالی و کمک دولت و مجلس و همچنین تریبون های ارشادکننده را می خواهد. مردم را باید ارشاد کنیم . اگر ما نتوانیم مردم را ارشاد کنیم و خطر خانمان برانداز را درست برای مردم توضیح بدهیم . یک جوان چه دختر چه پسر معتاد را درست به مردم نشان دهیم مردم آگاه تر می شوند. دیگران به خطر نمی افتند. مبارزه با موادمخدر عزم ملی می خواهد. دستگاه ها هیچ اختلاقی با هم ندارند.
دو سه تا مسئله کوچک خارجی داریم . مسئله عراق است که خوشبختانه با دولت مستقر راه آماده شده . امنیت عراق . سازندگی عراق ان شاالله در دستور این همسایه خوب ما قرار بگیرد و ما هم هر نوع کمکی که لازم باشد خواهیم کرد برای اینکه این کشور بسیار مظلوم بوده است و امروز بتوانند مردمش به یک زندگی آرامی برسند.
در فلسطین متاسفانه بعد از انتخابات به جای اینکه وضع بهتر بشود شرارت اسرائیل و صهیونیستها زیادتر شده و ما روزانه شاهد خشونتها و حملات ناجوانمردانه هستیم . قطع کمکهای غربی ها و برخی از کشورهای اسلامی به فلسطین فاجعه آفرین شده که واقعا وجدان جهان اسلام و بشریت را متوجه این فاجعه بزرگ کرد.
در مورد مسئله هسته ای خودمان چند هفته ای است که آرامشی در سطح جهان حاکم است و خوشبختانه مقدماتی برای اینکه مذاکرات واقعی فراهم شده ولی علائمی هم به چشم می خورد که با اقدامات نسنجیده ممکن است این فضای خوب را به هم بزنند. من تاکید می کنم که راه درست همین است که با مذاکره و اعتمادسازی از دو طرف کار پیش برود. زمینه ها مساعدتر شده است . ان شاالله با مدیریت شایسته و احساس تعهد انسانی و جهانی بتوانیم این پرونده سخت را که امروز در حساس ترین نقاط دنیا مطرح شده و خیلی از کشورها هم نگران هستند و خود ما هم نگرانیم ان شاالله بتوانند عاقلانه این گرهی را که معلوم شد با دست می شود بازکرد تحویل دندانها ندهند اعوذ بالله من الشیطان الرجیم . بسم الله الرحمن الرحیم . والعصر ـ ان الانسان لفی خسر. الاالذین آمنوا و عملوالصالحات وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر. والسلام علیکم ورحمه الله