مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پایان سفر به استان همدان

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پایان سفر به استان همدان

  • همدان
  • یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۷۵

 

خبرنگار : جناب آقای رئیس جمهور ، حضرت عالی برای دومین بار از استان همدان دیدار داشتید، تفاوت این سفر با سفر پیشین در این بود که در سفر قبل برنامه ریزی و تصمیم گیریهای مهمی برای احیاء آن منطقه انجام شد و مشکلات آن بررسی شد و در این سفر در واقع برداشت حاصل آن زحمات و دیدن دستاوردها و نتایج تصمیم گیریهای مهم بود و در حقیقت برای آن انجام شد. چه احساسی حضرت عالی دارید از اینکه با دست مبارک خودتان حاصل آن زحمات و تلاشها را می‌چینید؟

رئیس جمهور : بسم الله‌الرحمن الرحیم . طبیعی است که من مثل بقیه مردم خوشحال می شوم از اینکه می‌بینم وضع کشور رو به بهبود می رود و کارهای بزر گی در کشور انجام می شود. همانطور که شما هم اشاره کردید ، در همدان ، در سفر قبلی ، اولویتها، نیازها و استعدادها را که دیدیم تصمیماتی گرفتیم که تأثیر آن در برنامه ها بود و در این سفر که سفر کاری ما بود گرچه دیدارهای مردمی هم داشتیم اما بیشتر به جاهائی رفتیم که در سفر قبلی نرفته بودیم . این بار وقتمان را به بررسی کارها و دیدن طرحها، چه آنها که تمام شده و چه آنها که شروع می شود و یا در حال ساخت بود ،گذراندم.

مجموعه‌ای که من آنجا دیدم می تواند نمونه‌ای از آنچه در کشور می گذرد باشد. گرچه همه آن نیست ، ولی بخشهای متعددی ، نشان می دهد که در کشور ما از لحاظ عمرانی و پیشرفت چه می گذرد. بخشهائی که الان به خاطر می‌آورم به ترتیب می گویم. ما اولین بخشی را که شروع کردیم بخش مسکن بود که در حال حاضر حدود سه هزار واحد در شهرهمدان هستیم و من یک واحد 600 تائی را دیدم . باتوجه به اینکه کارهای زیربنائی مسکنها و فاضلابها و زمین و گاز و برق و اینها تأمین شده است و مصالح ساختمانی آنجا هست ، گران نیست و نیرو هم که در ایران فراوان است . به نظر می‌رسد که ما کاملاً آمادگی داریم که مشکل مسکن را به کلی حل کنیم . سیاستها تنظیم شده و تنها محدودیت در اعتبارات است که بانکها و دیگران باید کمک کنند تا اعتبارات مردمی را جذب مسکن کنیم که این کار ر ا هم داریم انجام می دهیم.

بخش دیگر بخش مخابرات و پست بود که در این قسمت وضع کشور کاملاً رضایت بخش است و در همدان 119 طرح مخابرات و پستی افتتاح شد که عمدتآ به روستاها تلفن و پست می دادند. یا مخابرات بین شهری و تلفن سیار و دیتا بود. بحمدالله در این بخش کشور مشکلی ندارد و هرجا نیاز باشد بسرعت می توانیم خدمات بدهیم . هزینه آنرا خود مردم می پردازند و بیت المال چیزی هزینه نمی‌کند. از انشعاب و حق مکالمه ، سرمایه گذاریها هم بیرون می آید که سیاست درستی هم هست .

بخش دیگر ، آب و فاضلاب شهری بود که هردوی آنها مهم است . دراوائل کار ما در همه شهرها مشکل داشتیم . مشکل آب و فاضلاب در همه شهرها تقریبآ فراموش شده بود ولی امروز فاضلاب خیلی جدی گرفته شده است و همدان صدمین شهر  ماست که فاضلاب آنرا با شیوه های علمی و مدرن می سازند. در  میان مردم فاضلاب زیاد شناخته شده نیست ولی مسئله آن بسیار مهم است . اولاً مانع آلودگی آبهای زیرزمینی می شود و بهداشت شهر را حفاظت می‌کند . آب زیادی که از طریق مسائل شهری هدر می رود داخل شاخه فاضلاب می شود و در سیستمهای آنها بازیافت می شود. در همین شهر همدان بازیافت فاضلاب به اندازه یک سد بزرگ یعنی 150 میلیون متر  مکعب است . همه جا همین طوری است . آب برای کشاورزی مصرف می شود، معمولاً در  توسعه شهرها از آب کشاورزی می‌گیرند و این آب باید به کشاورزی برگردد. که فاضلاب این کار را می‌کند. به علاوه مردم هم راحت هستند ، اگر بنا باشد هر خانه‌ای چند تا چاه بزنند، وقتی فاضلاب باشد ساختمان محکم می ماند و مردم راحت هستند. اینجا هم هزینه ساخت را از حق انشعاب استفاده می‌کنند، مثل برق و آبهای شهری . آب شهری در چند شهر از جمله ، همدان ، اسدآباد که ما آنها را همزمان راه اندازی کردیم .

بخش دیگر ، دانشگاه و کار دانشگاهی بود که حالا می توانیم احساس رضایت کنیم که 20 هزار دانشجو الان در دانشگاههای دولتی و آزاد هست . ما برای افتتاح دانشگاه آزاد اسلامی رفتیم که در جای خوبی و در حدود 20 هکتار زمین داشت که ما ، اولین ساختمانهای آنرا افتتاح کردیم.

بخش دیگر  بهداشت و درمان بود که امروز ما از لحاظ بهداشت و درمان جزء کشور های بسیار بسیار خوب هستیم ، شبیه کشورهای پیشرفته . مناطق کمی هست که اندکی عقب هستند . در اکثر مسائل درمانی واقعآ وضع خوب است ، با بیمه اجتماعی و بیمه درمانی که اخیرآ راه افتاده ، از نظر من هیچ کس نباید مشکل داشته باشد مگر اینکه ناآگاه باشد. من هم در مصاحبه ام تأکید می‌کنم امروز هر کس احتیاج به بیمارستان داشته باشد ولو بیمه هم نباشد؛ کسانی که بیمه هستند وضعشان روشن است در بیمارستان که مراجعه می‌کنند ، کسانی که بیمه نیستند می توانند در همان حال که مریض می شوند بروند به بیمارستان ، و همانجا ، روی تحت بیمارستان بیمه شوند و با هزینه کمی‌کارهای بزرگ ، مثلاً جراحی قلب را انجام بدهند. مشکل درمان و دارو و پزشک و اینها نباید در کشور ما باشد. ممکن است کسی بگوید که پول بیمه را ندارم آنهائی که واقعآ ندارند ما خودمان آنها را بیمه می‌کنیم . پول زیادی در کمیته امداد گذاشته‌ایم که هرکس ناتوان است که حق بیمه را بدهد کمیته امداد آنرا بپردازد. تجهیزات پزشکی که الحمدالله فراوان است ما در همدان دو بیمارستان ، یکی 256 تختخوابی در همدان و یکی 140 تختخوابی در ملایر افتتاح کردیم که بیمارستانتهای بسیار خوب و پیشرفته‌ای است.

بعد با بخش راه و پایانه ها رسیدیم که کار عملیات اجرائی اتوبان تهران - کربلا، تا مرز عراق را در استان همدان آغاز کردیم که از جاده تهران - ساوه شروع می شود از استان همدان عبور می‌کند در استان کرمانشاه ، هم از طریق قصرشیرین و هم از طریق ایلام به مرز عراق می رسد. در چند جا الان دارد ساخته می شود در کرمانشاه در دو طرف شهر دارند می سازند، بین تهران ساوه هم بزودی تمام می شود و اینجا هم الان شروع شد. اتوبان بسیار مهمی خواهد بود در مسیر شر ق به غرب کشور ، بخصوص وقتی که روابط با عراق و زیارت شروع شود . همانطور افتتاح پایانه همدان را داشتیم . بحث پایانه ها چیزی است که اهمیت آن شاید برای مردم ما روشن نباشد. چون به بخش کمی از مردم تعلق دارد. اشکال عمده‌ای که در سیستم الان هم برقرار است و فعلاً کمی بهتر شده است ، این است که کامیونها به درستی برای بار نمی شوند چه بسا یک کامیون مثلاً از تهران به بندرعباس بار می‌برد در برگشت خالی برمی‌گردد. نباید این کامیون خالی برگردد یا از هر جا به هر جا برود. اگر سیستم اطلاعات کاملی در اختیار همه باشد برنامه را طوری تنظیم می‌کنند که در رفت و برگشت بار داشته باشد. این مقدور است . بطوریکه الان آقایان گزارش می دهند  35 درصد ظرفیت ناوگا زمینی ما خالی حرکت می‌کند، با این همه سرمایه ، این خیلی خسارت است .

نقش پایانه این است که بار را تنظیم می‌کنند که بارها به موقع در اختیار ماشینها قرار گیرد و ما امروز تا حالا تعداد زیادی پایانه ساخته‌ایم و داریم این شبکه را تکمیل می‌کنیم که یکی از آنها در همدان است .بعد به بخش سیاحتی رفتیم ، البته همدان یک شهر سیاحتی است سالانه دو میلیون مسافر ایرانی و خارجی به آنجا می رود. هم به خاطر هوای خوب آن و هم به خاطر جاهائی مثل غار علیصدر و آثار تاریخی و چیزهای فراوان که هست. اینجا باید امکانات سرویس دهی به مردم و مسافرین را تقویت کنند. یک مجتمع بسیار بسیار عالی را استاندار در آنجا ساخته است در ارتفاعات عباس آباد، که من نظیر آنرا در تمام ایران ندیده‌ام . از ارتفاع بسیار بالا، آبی که همان بالاهست با آبشارهای زیبا و بیش از صد متر ارتفاع پائین می ریزد.استخرهای بسیار وسیعی ، رستورانها و سینما و همه چیز آنجا آماده کرده‌اند. در دامنه قله الوند و مشرف به شهر. انصافآ جائی است که هرچه از زیبائی و خوبی آن بگوئیم کم است . مردم باید خودشان بروند ببینند. از آن کارها در کشور فراوان دارد انجام می شود به خاطر اینکه زندگی مردم خشک و بی انعطاف نباشد و بتوانند در اوقات فراغتشان از جاهای خوب و از طبیعت و از نعمتهای الهی استفاده کنند.

مرکزی برای معلمان کشور ، آموزش و پرورش ساخته است به نام خانه معلم که مهمانسرای بسیار خوبی است که آن هم افتتاح شد.

در بخش مرتع و دام برنامه‌ای داشتیم که به دامداران اسناد مراتع را دادیم. از کارهای خوب جهاد این است که برای حفظ مراتع مناطقی را در اختیار دامداران می گذارد که آنها هم تعهد حفاظت و اصلاح مرتع را می دادند، مراتع در گذشته داشت تخریب می شدو خیلی ها نیز تخریب شده است ،با این شکل هم بهره‌بری بیشتری پیدا می‌کنیم و هم محفوظ می ماند ، دامدار هم خودش خیلی محروم‌تر است . در همانجا ما 104 طرح استانی و عمرانی را همزمان افتتاح کردیم که مستقیمآ از تلویزیون برای تمام استان پخش شد. روستاها یا آب یا برق یا تلفن یا گاز یا خانه بهداشت یا مدرسه گرفتند یا بهسازی می شوند که چیزهای جدید در روستاها درست می‌کنند که روستاها را بهترمی‌کند. یک کار جدیدی همانجا داشتیم که باز من مایلم مردم ما توجه بکنند به این مسئله جدید که من عرض می‌کنم، این کار حرکت در جهت احیاء داروهای گیاهی و استفاده از گیاهان داروئی در درمان است . جهاد سازندگی باغی را در همدان به نام ابن سینا که طبیب نامدار ایران بوده انتخاب کرده و در آن‌جا روی گیاهان داروئی تحقیق می‌کنند اینجا نمایشگاهی است از گیاهان داروئی از همه استانها، و همانجا به ما گفتند بیش از هزار گیاه داروئی تاکنون شناسائی شده است . خیلی از این گیاهان اگر به آنها نرسیم نسلشان منقرض می شود. چون در بیابانها و مراتع هستند. اینها به طریق علمی و با کمک دانشگاهها دارند اینها را احیاء می‌کنند و اگر لازم باشد بومی می‌کنند و در مزارع می‌کارند که کاشت و داشت و برداشت را جهاد به عهده می گیرد. در مرحله بعد که تبدیل به دارو می‌شود، به عهده صنایع وزارت بهداشت و درمان قرار می گیرد. امروز دنیا دارد به این طرح برمی گردد. از بس که داروهای شیمیائی فراوان شده است و در بعضی جاها آثار منفی نشان داده است . علما و دانشمندان به این فکر افتاده‌اند که سعی کنند حتی‌الامکان معالجات را با داروهای گیاهی درمان کنند. که ایران یکی از آن مجموعه های بی نظیر دنیاست ، کمتر کشوری مانند ایران این همه گونه‌های داروئی چه وحشی و چه اهلی دارد که ما آنجا درخت عناب را کاشتیم به عنوان ترغیب کاشت عناب در هرجا که وجود دارد.

یکی از کارهائی که مهم است و تازه شر وع شد کارخانه ذوب آهن همدان است . در شهرستان اسدآباد دهستان چهاردولی ، کنار دو مرکز بزرگ سنگ آهن . که این هم برای من خیلی شیرین است و من مایلم مردم ما شیرینی این صنعت را آنطور که من می‌فهمم بفهمند. ما الان به جائی رسیده‌ایم که خودمان کارخانه ذوب آهن طراحی می‌کنیم و همه نیازهای کارخانه را در داخل کشور خودمان تولید می‌کنیم . این یک کارخانه 390 هزار تنی است که تا 400 هزار تن قابل افزایش است و کوره آن بلند است ، ما نمونه آنرا در میبد یزد ساخته‌ایم بناست تا آخرسال افتتاح شود. جالب اینکه آنجا گفتند کارخانه میبد فقط 4 میلیون مارک هزینه ارزی داشته است و بقیه وسائل کار را در داخل ایران می سازند. 15 میلیارد تومان هزینه این کارخانه است . خود همدان می دهد و دولت آنرا نمی سازد. ارگانها و مردم شریک شده بودند و کارخانه را می سازند. منبع آهن آنجا هست . گاز هم الان در همدان است . که خیلی تأثیر دارد در منطقه و منطقه را احیاء می‌کند. معادن ما در سراسر کشور متفرق است . سنگ آهن ر ا از همدان بخواهیم به اصفهان ببریم کلی هزینه حمل و نقل داریم . ولی همانجا تبدیل به چدن و نورد می‌کنند. آن طرف کوهها در کردستان ، سال قبل در بیجار و قروه کلنگ کارخانه‌ای مثل این را زدیم و نمی دانم به کجا رسیده‌ایم . در میبد کارخانه خوب پیشرفت کرده است . بعد نیروگاه را افتتاح کردیم که از اوج پیشرفت صنعت در ایران خبر می دهدکه ما امروز الحمدالله بیش از نیاز مصرفی خودمان نیروگاه ساخته ایم و در برنامه هم به موازات بالا رفتن مصرف برق نیروگاههای سدی به ثمر می رسد. در  این بخش هم اصلاً نگرانی نداریم . برای سالهای طولانی از آینده مطمئن هستیم . نیروگاه بزرگ غرب با هزار مگاوات که آخرین واحد آن در ماههای گذشته تکمیل شده بود؛ چهار واحد آن در طول چند سال تکمیل شده و جالب اینجاست که حدود 50 درصد صرفه جوئی ارزی داشته‌اند به خاطر اینکه خودشان نیروگاه را نصب کرده‌اند و کلید در دست نبوده است . البته امروز اگر بخواهیم بسازیم تقریبآ ارزبری ما نصف می شود. چون صنعت ما پیشرفت کرده است .

از کارهای مهم دیگری که در این سفر داشتیم ، در بخش کشاورزی افتتاح چند تعاونی تولید روستائی و افتتاح چند مزرعه آبیاری تحت فشار بود. که در اینجا هم دلم می خواهد کمی با مردم حرف بزنم و از مردم خواهش کنم که قدر این طرح آبیاری تحت فشار را بدانید. کشور گام بسیار بلندی به سوی استقلال و صادرات برمی دارد و اشتغال و تولید را به دنبال دارد. از الان همان همدان را توسعه بدهند ، بقیه کشور می فهمند ، چه خبر است . همدان در این بخش پیشتاز است و از بقیه استانها جلو است . چون محور استان کشاورزی است مردم در کشاورزی خوب کار می‌کنند. همان مزرعه که ما در کنار آن مراسم داشتیم مزرغه نامجو بود و بسیار باصفا بود و آبیاری آن هم تحت فشار بود. آنجا تعدادی چاه دارد. در گذشته از این چاهها 90 هکتار زمین را می‌کاشتند و همه آب را مصرف می‌کردند. گفتند حالا که تبدیل به آبیاری تحت فشار شده است 205 هکتار زیرکشت برده اند و 70 درصد آب را مصرف کرده‌اند که 30 درصد آب اضافی دارند که زمین نیست و داشتند منتقل می‌کردند به تپه های بالا که از بالا بقیه منطقه را با آبیاری قطره‌ای کشت کنند. می بینید 90 هکتار زمین تقریبآ به 250 هکتار تبدیل شده است اگر 270هکتار می شد سه برابر می‌بود. معنایش این است که ما اگر در ایران 8 میلیون هکتار زمین آبی داشته باشیم و در همه نقاطی که آب داریم زمین اضافی هم داشته باشیم که حالا هرجا این طور نیست ولی اکثر جاها هست ، می‌توانیم زمین زیر کشت را به بیش از 20 میلیون هکتار برسانیم . زمینهای دیمی‌که در خیلی جاها با یک تن محصول می‌کارند و گاهی اگر در بهار باران نیاید می سوزد، تبدیل به آبی می شود که هر هکتاری 6-5 تن محصول می دهد و بعضی جاها هم دو سه محصول درسال می شود برداشت کرد، در جاهائی که هوا معتدل است چون آب همیشه هست .

هزینه این کارها را هم دولت می پردازد، ما وام ارزان قیمت می‌دهیم و درسال اول و دوم کشاورزان می‌توانند وام را برگردانند. ما وام 5 ساله می دهیم . همه نیازهای این کار  را ما تأمین کرده ایم که الان کارخانه های ما دار ند با سرعت تولید می‌کنند. شیرآلات ، پمپها و هرچه این سیستمها نیاز دارند ما در کشور تولید می‌کنیم و خواهش می‌کنم و استدعا می‌کنم که کشاورزان این موقعیت را بهتر بگیرند.

در کنار همان هم تعاونیهای یکپارچه سازی است که کشاورزان جزء جمع می شوند و زمینهایشان را یکپارچه می‌کنند و در آب ، ماشین آلات و خود زمین ، در پول ، سم و کشت محصول، کود و بذر صرفه جوئی می شود و محصولشان را یکپارچه به بازار می آورند. مشتری خوب و مطمئن است که کلاه سرشان نمی رود. انبارداریها هم عوض می شود ، کشاورزی امروز این جوری صرف می‌کند که در هر  دو جهت.

کار دیگری که ما آنجا داشتیم برای افتتاح یک سد رفتیم . سد بزرگی نیست 12 میلیون متر مکعب آبرا تنظیم می‌کند. جای خوبی هم انتخاب شده است . آب شهر همدان به اضافه آب روستاهای اطراف را تأمین می‌کند.

و چند کارخانه را افتتاح کردیم ، بافندگی ، ریسندگی ، چینی سازی و کارخانه ساخت رنگهای ثابت که تابحال در ایران برای نساجیها نبود. تعداد زیادی هم کارخانه همزمان افتتاح شد که من الان اسمهای آنها را نمی دانم و برای افتتاح آنها نتوانستم بروم.

خبرنگار :: در بخش اشتغال و صنایع دستی هم شاهد رشد چشمگیری هستیم . حضرت‌عالی یک نمایشگاهی از صنعت فرش آنجا دیدید و در کنار آن برای صنعت دامداری هم اقداماتی انجام شد در این زمینه توضیحاتی بفرمائید.

رئیس جمهور: بله ، درمورد فرش هم یکی از امتیازات استان همدان این است که در روستاها فرش بافی وسیعی دارند، گفتند170 هزار بافنده آنجا هست .170 هزار در استانی که 170 هزار خانوار را اداره می‌کند. نمایشگاه زیبائی از فرش بود. آنجا مردی که بافته‌هاشان را آورده بودند خواسته‌ای داشتند می گفتند در صادرات امتیاز بیشتر به فرش بدهیم که درآمدشان بیشتر بشود. البته ما تنظیم ارز را یک کار لازم در کشور می دانیم که توانستیم جلو رشد قیمتها و ناآرامی بازار را گرفته و بازار را تنظیم کردیم . خود فرش فروشها هم استفاده‌شان بیشتر شده است چون قبلاً فرش را به قیمتهای ارزانتر به خارج می‌بردند ، تقریبآ حراج می‌کردند چون ارز را می‌بایست برمی‌گرداندند. الان 20 تا 30 درصد فرش را گرانتر می فروشند. اینجا هم ارزانتر می خرند به خاطراینکه تنظیم شده و فرش بازار ثابتی پیدا کرده است. با این حال هنوز از ما می خواهند که امتیاز بدهیم . چون ما به فرش زیاد اهمیت می دهیم و اشتغال زیادی در کشور دارد خصوصآ در روستاها ، بررسی می‌کنیم اگر نیاز باشد به گونه‌ای که اخلال در سیاست ارزی نباشد مسئله را جواب می‌دهیم و فرش بافها مطمئن باشند که دولت از آنها حمایت می‌کند. دامداری هم در همدان فوق‌العاده خوب است . یکی از کارهائی که ما آنجا افتتاح کردیم کارخانه چرم سازی است که برای پوست حیوانات و چرمهای سبک است. آنها قبلاً بصورت پوست خام صادر می‌کردند و حالا به چرم تبدیل می شود و کلی ارزش افزوده پیدا می‌کند و صادر می شود.

برنامه حفظ دامها و جلوگیری از امراض ، امروز به طریق کار علمی از طریق جهاد و دامپزشکی رواج پیدا کرده است ، آنجا برنامه‌ای داشتیم که واکسیناسیون دامها در مقابل بعضی از امراض خطرناک برای دام و انسان و مخصوصآ امراض مشترک انسان و دام که این کار بهداشتی و انسانی هم هست در همدان شروع و توسعه پیدا کرده که من باید از آنها تشکر بکنم . در همین بخش گیاهی هم ما یک نکته جالبی آنجا دیدیم . غرفه شیراز از گیاهان برای رنگ آمیزی استفاده کرده بود هزار رنگ را از گیاهان در آورده بود که آنجا نمایش داده بودند در کنار کارخانه الوان ثابت که ما دیدیم . این هم الوان ثابت گیاهی است که در کشور ما سابقه دیرینه‌ای دارد همیشه ما فرش و لباسمان را از گیاهها رنگ می‌کردیم که این هم دارد احیاء می شود. من تأکید می‌کنم که خوب است بخش خصوصی همکاری کند و اینها را احیاء بکند.

خبرنگار : جناب آقای رئیس جمهور و مردم همدان بار دیگر همچون مردممان در سایر نقاط کشور صحنه‌های باشکوه و زیبا وکم نظیری را در مراسم استقبال از حضرت عالی آفریدند که طبعآ کسی که از نزدیک شاهد آن نباشد ، بعد ، نمی تواند عظمت مسئله و ماجرا را درک کند. حضرت عالی در بیان توصیف احساسات مردم چه خواهید گفت ؟

رئیس جمهور:من هم نمی توانم واقعآ توصیف کنم ، بسیار زیباست . با این که این دفعه سفر ما برنامه مردمی و شهری کم داشت در همدان و بهار و رزن و اسدآباد و فقط توی شهرها برنامه داشتند و در روستاها که سال پیش ما برنامه بیابانی داشتیم برنامه نداشتیم. انصافآ اوج وفادارری و عشق و علاقه مردم را به نظام و انقلاب به اسلام ، به کشورشان ، به امام و به رهبری ، ما لمس می‌کنیم  حقیقتآ هم نمی شود توصیف کرد که این عشق چرا این طور در مردم بروز می‌کند.

صدا و سیما خودشان اسمش را گذاشته بود " حماسه و حضور " راست هم می گفت . واقعآ یک حماسه ایست ، حالا در جهان رسم این است که مردم دعوت می شوند، جمع می شوند . زیباییهای خودش را خوب می توانید نشان بدهند، فیلمها کم و بیش نشان می دهند ، اما سایر رسمها این است که ما دیدیم و برای ما بسیار زیبا بود ، حالا اکثر مردم نمی دانند، هیچ کس مطلع نمی شوند . غیر از آنها که آنجا هستند. ما در ساعات دیگر که برای کارهایمان از خیابانها عبور می‌کردیم بان بودیم ، خیابانها مملو از جمعیت بود. بایست عبور می‌کردیم . آن قدر آن مردم باصفا ، ساعتها منتظر می ماندند که هیأت ما هم از آنجا عبور کند که ما به جدیت افتادیم . باز شرمندگی ما حاصل می شود که این چیزها را می‌بینیم . یک طوری برایمان عیان بود که اینها اظهار محبت می‌کنند و خوش آمد می گویند. همه مردم خندان شاداب و لبهای متبسم ، چشمان پرفروغ و با همین حضور می خواهند اعلام حمایت بکنند از برنامه ها .

آن چیزی که من اینجا لمس می‌کنم که واقعآ دیگر ایمان دارم به این که مردم فهمیدند راهی که انتخاب کردند درست است و برای همین که هرچه ما از تهران دورتر بشویم عمیقتر جلوه می‌کند . در دور دست که محرومیتها بیشتر بوده است و حالا احساس عدالت می‌کنند، که سهمشان از امکانات کشوری داده می شود و از ابراز رضایت می‌کنند. ما از چند جا توسعه کارمان به روستاها کشید. کارمان در اسدآباد در اطراف همدان ، دو سه جا در شهرک شهید مدنی که برای بیمارستانها رفته بودیم در کنار سد، در آن مراسم کشاورزی که داشتیم روستاهای اطراف آمده بودند و در قهاوند به مناسبت طرحها روستائیان جمع می شدند ، ما هیچ برنامه‌ای هم از پیش نداشتیم فقط برای اینکه مثلاً چند لحظه ملاقاتی با هیأت ما انجام بشود ، من با شرمندگی چون برنامه هایم به هم ریخته بود در آنجا ماندم. فقط با صحبت کوتاهی می توانستم با آنها سلام و احوالپرسی بکنم و برگردم.

خبرنگار : یک نمونه از نمونه هایش تپه‌های عباس آباد بود با اینکه ارتفاعات خیلی صعب العبور بود برای پیاده رفتن خانواده‌های بسیاری آمده بودند تا نیمه شب آنجا منتظر دیدار شما بودند .

رئیس جمهور :بله ، آنجا هم جای خوبی است و در تپه‌های عباس آباد هنوز جاده‌اش هم نیمه ساز بود مردم تو جاده‌های خاکی آمده بودند ، جمعیت بسیار انبوهی بود این مسیر طولانی و تاریکی هم بود ما از تاریکی که عبور می‌کردیم کسی هم درست نمی توانست ما را ببیند. یکی از جاهایش هم گلزار شهدا بود من زیارتی رفتم در گلزار شهدا فکر می‌کردم آنجا یک فرصتی بشود تا فاتحه قدری دعا بخوانم . در جوار شهدا صفا بکنیم آنقدر جمعیت آنجا فراوان بود و هجوم داشتند و نگذاشتند ما قبرها را زیارت بکنیم آنجا مردم خوبی دارد.

خبرنگار : در این مدت دو روز حضرت عالی بطور فشرده و متوسط هفده ، هجده تا برنامه در روز داشتید، دویست و پنجاه و شش طرح عمرانی مهم زیربنایی افتتاح بازدید و یا آغاز شد کارهای اجرائیش ، تأثیر این طرحها در کلان افتصاد کشور تا چه حدی هست ؟

رئیس جمهور :خیلی زیاد است و الان ما  در همان چند طرحی که رفته و دیدیم . دویست و بیست میلیارد تومان هزینه شده بود و شما ببینید دویست و بیست میلیارد تومان در یک استان هزینه بشود و عمدتآ اینها ساختمان و کارهایی است که در خود استان شغل ایجاد می‌کند. آثار دیگر در کشاورزی ، صنعت ، دامداری ، فرش و برق و آب و همه چیز خیلی فراوان است. قبلش در خراسان که چند روز پیش رفته بودیم ، آنجا از طرحهایی به ارزش پانصد میلیارد تومان بازدید کردیم. ما چهل و یک درصد بطور رسمی بودجه مان صرف امور عمرانی می شود غیر از کارهایی که بخش خصوصی می‌کند و شرکتهایی که این طور جلو می آیند رقم بسیارثروت ملی الان دارد صرف سازندگی در کشور می شود و این سازندگی به صورت یک حرکت مقدسی است که مردم ارزش سازندگی را می فهمند و می‌بینند برای اولین بار که کشورشان بطور علمی و برنامه‌ای دارد ساخته می شود. در گذشته ممکن که یک جا مثلاً قسمتی آباد بشود ولی الان روستا و شهر و جاده و بیابان و همه اطراف بطور منظم کشور دارد ساخته می شود و این تأثیر زیادی در پیشرفت و تعمیق عمران و ایجاد یک تمدن خواهد داشت وتمدن محصول همین سازندگیهای علمی و فرهنگی بخشهای مختلف است.

خبرنگار : خیلی متشکرم اگر حضرت عالی مطلب خاصی دارید بفرمایید باتوجه به اینکه آخرین دیدارتان با هم برادران رزمنده در پایگاه نوژه بود و خیلی از خاطرات دوران دفاع مقدس آنجا مطرح شد اگر صحبت خاصی دارید بفرمائید؟

رئیس جمهور :بله ما در پایان سفرمان به پایگاه نوژه رفتیم. آنجا زمانی پایگاه من در دوران دفاع بود. آن پایگاه نزدیک پشتیبانی هوایی جبهه ها بود حمل و نقل و جنگ ودفاع .من خیلی آن پایگاهها را دوست دارم و رفتیم خاطرات دوران دفاع را دوباره تجدیدی کردیم و با خلبانها   و پرسنل آنجا ملاقاتی داشتیم کارهای جهاد خودکفایی‌شان را دیدم که خیلی لذت بردم. اسباب  زیادی از فرودگاه را جمع کرده بودند، همه چیزهایی که در جنگ آسیب دیده بود ، هواپیما ، توپ ، تانک ، موشک ، بمب ، رادار که همه ر ا بازسازی کرده بودند ، نو کرده بودند وابتکارات جدیدید هم کرده بودند که همه جزء اسرار نظامی است . با روحیه خیلی خوب هم خودشان هم و خانواده هایشان تیمسار فرماندهی نیرو خودشان گزارشی دادند از وضع آنجا با همکارشان که صحبت کردند آن‌جا خواسته‌ای داشتند که خوب شد که من رفتم . گاز را وزارت نفت برده تا دم پایگاه آنجا داخل پایگاه ده هزار خانوار زندگی می‌کنند ، پایگاه بزرگی است آنها از ما خواستند که داخل پایگاه را بگوئیم لوله کشی گاز بکنند من پذیرفتم ان‌شاءالله به زودی خواسته اینها را می دهیم و ضمنآ در همدان مدتی که ما بودیم سه چهار تا شهر هم گاز رسانی شروع شد و آخرین شهرهای استان است که گاز می گیرند و یکپارچه همه استان با این شهرهایی که گاز خواهند گرفت زیر پوشش گاز قرار می گیرد.

خبرنگار : از اینکه وقتتان را به ما دادید و با حوصله به سئوالات بنده پاسخ گفتید خیلی متشکرم.

رئیس جمهور :شما هم خسته نباشید من باید درپایان سفر تشکر بکنم از شما و صدا وسیما که پوشش استانی بسیار خوبی در برنامه سفر دادند و همه خبرنگارها و نیرهای امنیتی و بچه‌های سپاه و همه کسانی که کمک کردند به ما وما ممنون آنها هستیم ، همینطوری کمک می‌کنند ، امنیت سفر را حفظ می‌کنند و پوشش خبری می دهند را در آگاهی مردممان بالا می‌برند.خیلی متشکرم

خبرنگار : امنیت و صدا و سیما فرمودید راجع به مسئولین استان ، امام جمعه و نمایندگان کشور بگویید اگر صلاح می دانید ؟

رئیس جمهور : در این سفر البته چیزهای زیادی داشتیم ، یک ملاقاتی با آقایان علماء داشتیم که آنها پشتیبانهای خوبی هستند و مسئولان به خوبی دارند زحمت می‌کشند . استاندار و سایر مدیران چون کارهای بزرگ آنها دارند انجام می دهند و استان را اداره می‌کنند با آنها صحبت کردیم و تشکر کرد از کمکی که نماینده‌های مجلس می‌کنند ، آنها دلسوزانه به ما در دستگاههای اجرائی کمک می‌کنند همراه بودند و از راهنمائیهای آنها هم خیلی بهره بردیم . از چیزهایی زیبایی که توی این سفر برای من تازگی داشت پیش از این که من بروم از بعضی مدرسه ها خواسته بودند که به بچه ها گفته شود که اگر رئیس جمهور روزی مهمان شما باشد احساسات خود را چگونه بیان می‌کنند.

نامه های زیادی نوشته بودند و گفتند تا امروز چند هزار تا نامه را جمع کردیم و در یک پارچه‌ای به من دادند و من هنوز همه را نخوانده ام. چند تا نامه‌اش را خواندم من خیلی از آن حرفهای بچه ها استفاده می‌کنم ، احساسات و خواسته ها وتفکرات و ایده‌های بچه ها را دیدم توی نامه هایشان و فرض کردم که با من دارند حرف می زنند. کار خوب وابتکاری کرده بودند از آن طریق که عواطف نوجوانها را ونظراتشان را می فهمیدند البته ما نمونه‌های فراوانی را به طور معمول دراین سفرها بدست آوردیم و از مر دم مجموعه اطلاعاتی از این نامه ها بعدآ خیلی استفاده می‌کنیم بعضی هایش خواسته هاست بعضی هم شکایت است بعضی ها شرح حال است . در تاریخ آینده همین نامه ها باشد که می تواند خیلی چیزها را منعکس بکند. البته ما معمولاً قبل از سفرهایمان می آییم هیأتهایی می فرستیم جواب مردم را می دهند آن چیزهایی که هست جواب دادند.

          متشکرم - خسته نباشید