مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار سی - بی - اس آمریکا پیرامون آمریکا و جنگ

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار سی - بی - اس آمریکا پیرامون آمریکا و جنگ

  • شنبه ۱۵ آذر ۱۳۵۹

   

س ـ دلیل شما در ادعای دخالت آمریکا در توطئههای علیه ایران چیست؟

ج - کارتر در همه توطئهها علیه ایران به شکل مستقیم و یا با واسطه دخالت داشت. آمریکا جنگ عراق علیه ایران را موجب شد و سپس سایر عمّال خود را به حمایت از عراق مجبور کرد.

س ـ آیا با قبول پیشنهادهای ایران توسط آمریکا، گروگانها آزاد میشوند؟

ج ـ تنها با قبول شرایط پیشنهادی ایران از طرف آمریکا گروگانها آزاد نخواهند شد، بلکه در صورت اجرا و پیاده شدن شرایط، آزاد خواهند شد.

س ـ شما معتقدید که آمریکا در جنگ عراق علیه ایران دخالت داشت. چه دلیلی برای این ادعا دارید؟

ج ـ روز اول جنگ عراق علیه ایران، سفیر آمریکا به رژیم اشغالگر قدس اطلاع داد که هواپیماهای عراقی که به اردن آمدهاند، برای این است که از حملههای هوایی ایران محفوظ باشند و شما ناراحت نباشید. این مسأله نشان میدهد که قبلا عراق، آمریکا و رژیم اشغالگر قدس کارهایشان را هماهنگ کرده بودند. فرانسه با اشاره آمریکا در محاصره اقتصادی علیه ما شرکت میکند و الان هم به عراق اسلحه میدهد.فرانسه و آمریکا از هم جدا نیستند و بهطورکلی اردوگاه غرب حامی عراق است، به این دلیل که با جمهوری اسلامی ایران مخالفند. زیرا منافع آنان را در منطقه به خطر انداختهایم.

س ـ خیلی خوشحالم که چیزهایی یاد میگیرم و خیلی خوشحالم که توانستهام با شما مصاحبه کنم. چون فکر میکنم خیلی از افکار را منعکس میکنید. هیچ میدانید برای مردم آمریکا ـ نه دولت ـ خیلی مشکل است که ایران را درک کنند؟

ج - قبول دارم. ما نتوانستهایم در آمریکا خود را معرفی کنیم. واقعآ با مردم آمریکا بد نیستیم. فکر میکنم مردم آمریکا میتوانند در آینده با مردم ایران باشند. ولی دولت آمریکا نگذاشت که مردم آمریکا ما را بشناسند و به صورت کاملاً منفی تبلیغ کرد.