مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی با خبرنگارشبکه تلویزیونی " سی. بی. اس " آمریکا پیرامون مسائل سیاسی، اقتصادی

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی با خبرنگارشبکه تلویزیونی " سی. بی. اس " آمریکا پیرامون مسائل سیاسی، اقتصادی

  • چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۷۶

 

آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور در مصاحبه با " مایک والاس " خبرنگار شبکه تلویزیونی " سی. بی. اس " آمریکا به تمامی سئوال‌های وی در خصوص مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی پاسخ گفت. متن کامل مصاحبه به‌شرح زیر است :

س- جناب آقای رئیس جمهور، اگر اجازه بفرمایید با نقل قول از یک دیپلمات عالیرتبه در ایران شروع می‌کنم که عنوان کرده است: ایران و آمریکا درگیر با یکدیگر و یا وابسته به‌درگیری با یکدیگر هستند که غیرمنطقی، هیجان‌زده و با لفاظی‌های خصمانه با یکدیگر صحبت می‌کنند، چرا باید اینگونه باشد.؟

ج-ما در ایران تقصیر را به‌گردن آمریکا می‌گذاریم، چون آمریکایی‌ها هم پیش از انقلاب و هم پس از انقلاب با ما بد کردند.

            

س- آقای نیوت کینگریچ که رئیس مجلس نمایندگان در آمریکاست و با اسم ایشان آشنا هستید جملات نامناسبی را در خصوص ایران ادا کرده‌اند از جمله که ایران بعنوان امپراتوری بدی‌ها و یا خطری برای تمام مردم در زمین و نوع بشر مطرح است. از طرف دیگر رئیس مجلس ایران آقای ناطق نوری سخنانی اینگونه ادا کرده‌اند: " آمریکا یک گرگ خونخوار است که سیلی خورده است و رابطه ما با آمریکا مثل رابطه گرگ و بره است " چرا باید اینگونه باشد برای دو کشور بالغ و رشد کرده.؟

ج- اگر این تعبیرها نبود بهتر بود، انسانهای مودب بهتر می‌توانند هم نزاع خود و هم کار خود را اداره کنند، بهتر این است که به‌جای فحاشی، حرف‌ها را با استدلال و منطق بزنیم.

اما سئوال این است که چرا اینگونه بی‌منطقی، این درگیری هم از طرف آمریکا به طرف ایران و هم از طرف ایران به‌طرف آمریکا وجود دارد.؟

ج-حالا من از طرف خودمان صحبت می‌کنم. بهرحال ما پیش از انقلاب شاه را تحت حمایت آمریکا می‌دیدیم و ظلم‌هایی که در ایران بود سهمی هم به‌آمریکا می‌دادیم بعد از انقلاب هم دیدیم رفتار آمریکا عوض نشد و در ماههای اول در جهت تضعیف انقلاب حرکت می‌کرد، حتمآ یادتان هست که اوج این هیجانها موقعی بود که شاه را به‌آمریکا بردند و علایمی پیدا شد که آمریکا برای براندازی در ایران فعالیت می‌کند، طبیعی است که مردم انقلابی ایران عصبانی می‌شدند.

 س- هفده سال بعد.؟

ج- در این هفده سال هم آمریکا کاری نکرده است که گذشته خود را اصلاح کند، آخرین مورد همین مسائل تحریم و کارهای غیرمنطقی آمریکا را می‌بینیم. یادمان هست که در جنگ ما با عراق، آمریکا عملا در سالهای آخر علیه ما وارد جنگ شد، در مسائل عمومی مورد علاقه ما هم شبیه این کارها از طرف آمریکا وجود دارد. مثلا همین آخرین اقدام که برای شما تازگی دارد وتوی نظر شورای امنیت در مورد اسرائیل بود.

س- کی این اتفاق افتاد.؟

ج-امروز صبح.

س- چه اتفاقی افتاد.؟

ج-نظر همه اعضای شورای امنیت این بود که برای ساختن شهرک جدید در بیت‌المقدس، اسرائیل را وتو کند که آمریکا وتو کرد. این با ادعای صلح‌خواهی آمریکا نیز همخوانی ندارد و ا ین خود بیمی برای جریان مذاکرات است.

س- البته حضرتعالی مستحضر هستید که خود آقای کلینتون مراتب نارضایتی خود را از ساخت آن شش هزار و پانصد واحد مسکونی در بیت‌المقدس اعلام کرده‌اند، لذا شما و آقای کلینتون در این موضوع اشتراک‌نظر دارید.؟

ج-ولی در عمل معلوم می‌شود اظهارات آنان ادعاست و حقیقت ندارد.

س- آقای بروس لینگن در زمان گروگان‌گیری در مدت 442 روز کاردار سفارت در تهران بودند و این جمله از ایشان است که هفده سال رابطه بین ایران و آمریکا و نداشتن گفتگویی بسیار طولانی است، اما چالش عمده یافتن راهی برای شروع گفتگو و بدون هیچگونه پیش شرطی می‌باشد، البته مشکلات قابل توجهی در سر این راه وجود دارد. مشکلات احساسی و سیاسی و البته فکر می‌کنم که در مقایسه با دولت‌ها افکار عمومی مردم در هر دو جهت برای برقراری رابطه به یکدیگر نزدیک شده باشد.

ج-بین ما مسأله مهم عدم اعتماد به‌آمریکاست، مسائل هیجانی و موارد دیگر برای ما اهمیتی ندارد اگر آمریکا بتواند اعتماد ما را جلب کند آن چیزی که شما می‌گویید می‌تواند اتفاق افتد.

س-آمریکا چگونه می‌تواند اعتماد شما را جلب کند.؟

ج-ممکن است راه‌های مختلفی وجود داشته باشد باید حسن‌نیت خود را نشان دهد چون ما همیشه از آمریکا عدم حسن‌نیت، دیده‌ایم. من قبلا بعنوان مثال یک راه مشخص را می‌گفتم که آمریکا اموال ما را که بدون دلیل در آمریکا مسدود است آزاد کند که البته این یک نمونه است.

س- ممکن است در خصوص این پولی که مسدود شده است توضیح بفرمایید که جریان چیست.؟

ج- قبل از انقلاب آمریکا برای فروش اسلحه به‌ایران یک حساب ویژه‌ای به‌نام " اف. بی. اس " باز کرده بود و پول نفت مستقیم به‌آن حساب می‌رفت. آمریکا در مقابل فروش اسلحه بدون دخالت ایران از آن حساب برداشت می‌کرد. بعد از این که انقلاب خیلی جدی شد، ارسال سلاح‌ها متوقف شد و پول‌ها در آنجا ماند.

س- چه مقدار پول مانده است؟

ج-الان چون رقم دقیق را نمی‌دانم نمی‌خواهم از طرف ما رقمی اعلام شود.

س- در آمریکا به‌من گفته شده است که مذاکراتی در جریان است و حتی بیشتر از مذاکرات، ترتیباتی در لاهه صورت گرفته است که صورت‌حسابهای طرفین در دادگاه بین‌المللی به‌یکدیگر پرداخت می‌شود.؟

ج-در آنجا تمامی دعاوی مطرح است این هم جزو دعاوی است ولی می‌بینید الان 18 سال گذشته است و ما نتوانسته‌ایم پول خود را بگیریم، آمریکا می‌توانست بعنوان حسن‌نیت حداقل مقداری که خودش قبول دارد را بپردازد که رقم درشتی است و مقدار کمی نیست و بالغ بر میلیاردها دلار است.

س- شما می‌فرمایید که آمریکائی‌ها می‌توانند این پول را برگردانند و دارایی‌های مسدود شده را بازگردانند و در حقیقت خود آنها مبلغ را مشخص کنند.؟

ج-بالاخره آن عدد واقعی را آنها می‌دانند چه مقدار است که متعلق به‌ماست تا آن را بپردازند.

س- اجازه دهید من و شما یک فرضی با یکدیگر داشته باشیم، من ایالات متحده هستم و شما ایران هستید، من خبرنگار پول را به‌شما برمی‌گردانم، شما در این زمینه چه می‌کنید.؟ آیا جدی هستید؟ آیا این تنها مشکلی است که بر سر راه شروع یک مذاکره وجود دارد.؟

ج-این علامت حسن‌نیت است ما این را بعنوان یک دلیل می‌دانیم، شما می‌توانید چیز دیگری را بعنوان یک نشانه انتخاب کنید.

س- فکر می‌کنم این برای انسان‌های بزرگ و سیاستمداران مطلع، مسأله قابل حل و قابل انجام شدن باشد.؟

ج-ممکن است.

س- همانگونه که مستحضر هستید من سفرهای زیادی به‌ایران داشته‌ام در حقیقت جلب ایران شده‌ام. آمریکایی‌ها ایران را دوست دارند و ایرانی‌ها هم آمریکا را، فکر می‌کنم اغلب تحصیلکردگان ایران تحصیلکرده آمریکا باشند. بسیاری از درجات دکترا و مهندسی و فوق‌لیسانس آنان از دانشگاه‌های آمریکایی است. فکر می‌کنم این مسأله در مسئولان دو کشور باشد. بعنوان مثال آمریکا با چین و روسیه دارای یک مشکلات جدی بود و این اختلاف‌ها زوایای مختلفی داشت. لفاظی‌های بسیار شدیدی هم میان آنان وجود داشت اما نهایتآ از طریق گفتگو به یکدیگر نزدیک شدند.؟

ج-ما از بس بدی دیده‌ایم حتی این مسأله وجود دارد که درخواست مذاکره هم می‌تواند یک برنامه نادرست دیگر باشد.

س- آیا در حقیقت بیان خاصی را برای آمریکایی‌ها داشتید، هنگامی که اجازه فعالیت و مشارکت کونوکو در برنامه‌های نفت و گاز ایران دادید؟

ج-ما برنامه‌های اقتصادی را محدود نکرده بودیم.

س- شما دلیل آن را می‌دانید، شما علت آن را حتمآ می‌دانید، آقای کلینتون می‌گوید، ایران دولتی حامی تروریست است و سعی می‌کند که در روند صلح خاورمیانه ایجاد اختلال کند و با حمایت و کمک به‌حزب‌اللّه سعی در وارد آوردن خسارت به دوست و متعهد ما اسرائیل در منطقه دارد، ایران دست به‌اعمال تروریستی در اروپا و خاورمیانه می‌زند و همچنین ایران اقدام به کشتن مخالفان خود می‌کند که در کشور آلمان، فرانسه، عراق، ترکیه و پاکستان این اعمال صورت گرفته است.؟

ج-تمام اینها ادعاهایی است که بسیاری از آنها حقیقت ندارد و بعضی از موارد آنها تعبیرات را عوض می‌کنند، ایران بیش از کشورهای دیگر از تروریسم رنج برده است، همان‌هایی که در ایران مرتکب ترور شده‌اند الان در آمریکا آزادانه، مشغول فعالیت هستند، آمریکا نیز این را می‌داند.

س- ممکن است اسم آنها را بگویید؟

ج-منافقین و برخی گروهک‌های دیگر.

س- این گروه را نمی‌شناسم.

ج-نمی‌خواهید بشناسید، الان در عراق هستند. اخیرآ سوئد نیز آنها را رسمآ تروریست اعلام کرده است.

مسأله حزب‌اللّه را با ترور نباید مخلوط کرد. حزب‌اللّه از کشور خود دفاع می‌کند که توسط اسرائیل اشغال شده است، ما در آنجا اسرائیل را تروریست می‌دانیم. تروریست دولتی. مگر اسرائیل علنآ در لبنان آدم‌ربایی نمی‌کند و زندان نمی‌برد؟ این مصداق روشنی از ترور دولتی است، کسی را که از کشور خود دفاع می‌کند محق می‌دانیم و به‌او کمک می‌کنیم، بقیه حرف‌ها دروغ است، شما تابحال نتوانسته‌اید یک مورد این اتهام‌ها را اثبات کنید.

س- اجازه می‌دهید فهرستی از افرادی را که توسط افراد شما و یا به هر ترتیب دیگری کشته‌اند با تاریخ محل و نام آنها خدمتتان ارائه دهم.؟

ج-ولی حتی یک مورد از اینها هم به‌دولت ایران مربوط نمی‌شود، نوعآ اینها بین خودشان نزاع‌های داخلی دارند و یا مواردی است که به‌ما مربوط نمی‌شود. یک مورد اثبات ادعاست.

مگر تابحال مخالفان دیگر کشورها مثلا خود آمریکا در خارج کشته نشده‌اند؟ مگر در آمریکا افرادی که مخالف دولت بودند کشته نشده‌اند؟ مردمی که در آن کلیسا که به‌کلی سوخت و همه مردند، پس چه بود؟ بالاخره شما یک مورد از ادعاهای خود را نتوانسته‌اید در هیچ مرجعی تأیید کنید.

س- در فرانسه، در آلمان؟

ج-آیا اثبات شده است.؟

س- در حدی که فرانسوی‌ها را راضی کند بله و یک مورد دیگر در آلمان در جریان است.

ج-در فرانسه در نهایت دادگاه با آن همه تبلیغات، دولت ایران را محکوم نکرد، افرادی محکوم شدند که مأمور خود فرانسه، منبع اطلاعاتی فرانسه بودند.

س- من به‌شما قول می‌دهم که دقیق‌تر بررسی کنم.

یاسرعرفات زندگی خود را وقف آرمان فلسطین کرده است و آقای هاشمی رفسنجانی که زندگی خود را در طول حکومت شاه در زندان و شکنجه سپری کرده است و بعنوان نیرویی برای انقلاب پس از آن مطرح بوده‌اند. هم‌اکنون بعنوان مانعی در مسیر صلح که عرفات بدنبال آن است مطرح شده‌اند، از این روند صلحی که مورد تأیید شاه‌حسین مبارک و فلسطینی‌ها و بسیاری دیگر بوده است شما در حقیقت فلسطینی‌تر از فلسطینی‌ها شده‌اید.؟

ج-اولا شما در این جا دو مسأله را با یکدیگر مخلوط کرده‌اید، ایران اظهارنظر کرده است و مخالفت عملی با این سازش نکرده است. ما گفته‌ایم که این صلح را عادلانه نمی‌دانیم و گفته‌ایم این صلح موفق نمی‌شود چون مسأله آوارگان را حل نکرده است. از طرف داخل اسرائیل را می‌شناسیم و می‌دانیم که اسرائیلی‌ها نخواهند گذارد همین مقدار نیز فلسطینی‌ها امتیاز بگیرند تا این لحظه هم حرف ما درست بوده است. این رسانه که قبلا امضاء نمی‌کردند و آقای نتانیاهو آمد همه امضاهای نخست‌وزیر قبلی را پاک کرد.

س- فکر می‌کنم این بیان قدری اغراق باشد، شما می‌دانید که وی مسیر را ادامه داده است و با توافق اسلو همراهی داشته است.؟

ج-وی قبول کرده بود که جولان را تخلیه کند. آیا او قبول کرده است.؟

س- خیر اما پذیرفته است الخلیل را تخلیه کند.؟

ج-در الخلیل هم نیروهایش را نگاه داشته است، بالاخره نیروهای اسرائیل الان 20 درصد آن‌جا را در اختیار دارند این است صحنه الخلیل، الخلیل باید خیلی زودتر تخلیه می‌شد.

س- چه کسی درباره حق فلسطینی‌ها بیشتر می‌داند.؟ آقای هاشمی یا عرفات.؟

ج-ما تنها نیستیم، خیلی از فلسطینی‌ها هم مثل ما حرف می‌زنند.

س- و شما به‌آنها کمک می‌کنید.؟

ج-نه ما به‌آنها کمک هم نمی‌کنیم.

س- به حزب‌اللّه هیچ کمکی نمی‌کنید.؟

ج-حزب‌الله از لبنان دفاع می‌کند.

س- این به‌خوبی شناخته شده است که ایران تسلیحات خود را از طریق سوریه به دره بقاع منتقل می‌کند و در اختیار حزب‌الله قرار می‌دهد.

ج-اینها تهمت است. ما به حزب‌الله پول می‌دهیم، در لبنان همه چیز می‌توان خرید، هر سلاحی را می‌توان خرید، احتیاجی نیست از این جا سلاح ببرند.

س- من می‌توانم برنامه کامل پرواز هواپیماهای شما را همین‌طور، حساب تسلیحات را که در فرودگاه دمشق برای کمک به حزب‌اللّه وارد می‌شود در اختیار شما قرار دهد.

س-خوب است بگویید که ما هم مطلع شویم هواپیماهایی که شما می‌گویید کمک‌های انسانی می‌برند.

س- موشک، کمک‌های انسانی است.؟

ج-شما خیال می‌کنید، موشک‌هایی که آنجا می‌زنند در خود لبنان نیست. اشتباه می‌کنید، اطلاعات شما ناقص است، اینها همه اسلحه‌های روسی است که به‌اندازه کافی از قدیم در لبنان انبار شده است.

س- موضوع دیگر، تهران یک شهر در حال پیشرفت است و من می‌توانم بگویم پیشرفته‌تر از هر حالتی که من تاکنون ظرف 25 سال گذشته این شهر را دیده‌ام، تمیز است، سبز است و ساختمان‌های زیادی در دست احداث است. من برای 8 سال در ایران نبودم و شرایط فیزیکی شهر تهران و تحولات آن برای من واقعآ تعجب‌انگیز بود چگونه اتفاق افتاد.؟

ج-درست همین هشت سالی که شما نبودید هشت سال سازندگی ماست، ما در این هشت سال پول زیادی خرج سازندگی ایران کرده‌ایم. خرج‌های عمده ما هم خارج از تهران بوده است، تهران با بودجه خود مردم ساخته می‌شود. ما در حال مطالعه و یا احداث 135 سد بر روی رودخانه‌ها هستیم، هر  40 روز یک سد بزرگ افتتاح می‌شود، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، کارخانه‌های فولاد و طرح‌های پتروشیمی. 95 درصد روستاها، آب، برق، راه، بهداشت و مدرسه گرفته‌اند.

س- این را می‌دانم بسیار بهتر از زمانی است که شاه در این جا حاکم بود. اما وضعیت اقتصادی شما تا آن جا که به فرد مربوط می‌شود خوب نیست. به‌من گفته شده است که زنان و مردانی در این جا هستند که باید دو یا سه شغل را هم‌زمان داشته باشند برای این که دخل و خرج خود را جفت کنند، چرا.؟

ج-بهرحال می‌دانید که مردم ایران از لحاظ هزینه و مصرف در سطح نسبتآ بالایی هستند مقدار سرانه کالری که در ایران مصرف می‌شود از خیلی کشورهای دنیا بالاتر است.

س- این را هم می‌دانم.

ج-سطح خانه‌ها از جاهای دیگر بیشتر است کسانی که بخواهند این خرج‌ها را کنند با حقوق یک کارمند نمی‌توانند این اندازه درآمد داشته باشند ولی بیشتر مردم ما در روستاها و شهرهای کوچک هستند که با یک شغل زندگی راحتی دارند. روستایی امروز مثل شهری زندگی دارد، همه امکانات شهری در آنجا است مردم از زندگی خود واقعآ راضی هستند، ممکن است آمار اشتباهی را به‌شما داده باشند.

س- البته این توسط ایرانیها و دیپلمات‌هایی که در این جا هستند و دیگران بارها و بارها به‌من گفته شده است، درآمدی که در شهر تهران با جمعیتی بالغ بر 10 تا 15 میلیون وجود دارد یک سوم نیاز را پاسخ می‌دهد.؟

ج-از همین ارقام شما معلوم می‌شود که با شما دقیق صحبت نمی‌کنند، تهران هفت میلیون نفر جمعیت دارد، لابد بقیه ارقام‌تان هم همین‌طور است.

س- بقیه ارقام چگونه‌اند، من راجع به تهران بزرگ صحبت می‌کردم.؟

ج-من البته مدعی نیستم تهران بزرگ هم 10 میلیون است، یا همه استان تهران یا چند شهر  11 میلیون جمعیت دارد. من الان مدعی نیستم که یک کارمند با یک شغل کارمندی می‌تواند زندگی راحتی داشته باشد. ولی همه چیز رو به بهبودی است.

س- ثروتمندان در حال غنی‌تر شدن هستند، ساختمان‌های بسیار زیاد و آپارتمان‌های بسیار زیبا و زیادی در اقصی نقاط تهران در حال ساخته شدن هستند، آیا این توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود.؟

ج- عمدتآ متعلق به بخش خصوصی است.

س- این پول را از کجا می‌آورند.؟

ج-بالاخره مردم درآمد، تجارت و یا تولید دارند. کارخانه‌ها همه عمدتآ خصوصی است. الان تولید در ایران خیلی بالا است. شما بروید یکی از فروشگاه‌های بزرگ را ببینید، می‌بینید همه کالاهای مصرفی با حجم بسیار بالا در خود ایران تولید می‌شود.

س- با شما موافق هستم. ثروتمندان زیادی وجود دارند. کالاهای زیادی با قیمت‌های زیادی وجود دارد. ولی مسأله این جا است که بسیاری از مردم هم نمی‌توانند یک زندگی مناسب داشته باشند.؟

ج-وضع آنها بهرحال از گذشته بهتر است و رو به بهتر شدن هم هستند.

س- فساد، در این زمینه چه می‌فرمائید.؟

ج-ما فساد را در ایران از هر جا من‌جمله از خود آمریکا کمتر می‌دانیم.

س- اما فکر می‌کنم این تصویر زیبایی است که حضرتعالی ارایه می‌فرمایید و با نظرات دیگری که من از ایرانی‌های دیگر و یا دیپلمات‌ها شنیده‌ام مخالفت دارد که آنها می‌گویند ایران گرفتار فساد بسیار زیادی شده است.

ج-واقعآ آن چه که به‌شما گفته‌اند گزارش نادرستی است. ما الان در ایران یک کادر سالم، نسبتآ از همیشه تاریخ اداری ایران سالم‌تر داریم، مدیران نوعآ انقلابی و قانع هستند. این‌طور که به‌شما گفته‌اند نیست.

توقع مردم، بحق این است که در یک نظام انقلابی و اسلامی اصلا فساد نبینند. هر مورد کوچکی را هم که ببینند بیش از حد عصبانی می‌شوند.

س-به‌نظر می‌رسد آن چه که من در خصوص اطلاعاتی که دیگران در اختیارم قرار داده‌اند عنوان می‌دارم، همه کاملا تهمت و نارواست و هیچ‌کدام حقیقت ندارند و کاملا این سیستم کامل و سالم اداره می‌شود. اما بهرجهت من هم یک گزارشگر هستم و اطلاعاتی را از برخی از افراد دریافت می‌کنم که به‌آنها اعتماد دارم.

ج-به‌شما حق می‌دهیم هر جور فکر کنید.

س-در خصوص زنان باید بگویم که انقلاب کار بسیار فوق‌العاده‌ای را برای زنان انجام داده است و مایل هستم از شما در خصوص پیشرفت‌های زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران داشته‌اند سئوال کنم.؟

ج-ما کار عمده‌ای که برای خانمها کردیم این است که خانم‌ها را وارد مسیری کردیم که روز به روز وضع آنها از گذشته بهتر می‌شود. الان 48 درصد از دانش‌آموزان ما دختر بوده و 40 درصد دانشجویان دانشگاه‌ها دختر هستند. ما به‌زودی یک قشر دانشمند زن در کشور خواهیم داشت.

س- و خیلی هم سخت می‌کوشند.؟

ج-35 درصد کارمندان دولت در آموزش و پرورش، دانشگاه و بهداشت و درمان در کل کشور خانمها هستند. برای لباس و ظاهر آنها سخت‌گیری هم می‌کنیم.

س-آیا سعی کردید که ایشان را منصرف کنید و بگویید که وارد سیاست نشوند.؟

ج- نه، آزادند هر کاری که خواستند انتخاب کنند.

س- این سئوال را دوست ندارید. خواهید گفت که اشتباه می‌کنم، بهرجهت من آن را مطرح می‌کنم. این دوتا موضوع را در خصوص زندگی زنان وقتی که در انظار عمومی ظاهر می‌شوند و یا در خانه‌های خود به‌طور خصوصی، چگونه می‌توانیم با یکدیگر تطبیق دهیم؟ یک عده در خارج چادر به سر می‌کنند و خود را می‌پوشانند و در مجالس دیگر لباس‌های بسیار راحت و آزاد می‌پوشند.

ج-ممکن است عده‌ای مقررات اسلامی را قبول نداشته باشند ما می‌توانیم به‌آنها در خیابان بگوییم ظاهر را رعایت کنید. این را قانون می‌گوید. اما ما اختیار آنها را در خانه‌هایشان نداریم و به‌عقیده خود عمل می‌کنند.

س- این قانون همچنین منع استفاده از ماهواره را تعیین می‌کند. چرا؟ چون تعداد زیادی از جوانان شما هستند که علاقه به‌دیدن برنامه‌های ماهواره‌ای و غربی هستند و شاید این باعث پدیدار شدن نگرانی‌های برای علاقمند شدن این افراد به‌آن سبک زندگی شده باشد و به‌همین خاطر استفاده آن ممنوع شده است.؟

ج-بهرحال آنهایی که به‌این قانون رأی داده‌اند فکر می‌کنند که محدود کنند، زیرا می‌دانند که از طریق آن سیستم‌های ارتباطی افکاری وارد ذهن جوانان می‌شود که ما نمی‌پسندیم، در بقیه کشورها شما هم می‌بینید که این اقدام‌ها وجود دارد. الان در خیلی کشورهای اروپایی هم از تهاجم فرهنگی آمریکا و برنامه‌های شما نگرانی دارند.

شما هم قبول کنید که اینگونه برنامه‌ها جوانان را دچار مشکل می‌کند، بنیاد خانواده را تضعیف می‌کند. مشکلاتی که الان در غرب وجود دارد، شما امسال نزدیک به 16 میلیارد دلار برای مبارزه با مواد مخدر تخصیص دادید. بالاخره همین موارد عامل این کارهای بد است. من شنیده‌ام باید  400 میلیارد دلار در ظرف 10 سال خرج کنید. آمار زنان بی‌سرپرست و بچه‌های بی‌پدر در غرب بسیار وحشتناک است. ایدز اکنون وبای قرن ما است که به‌همین کار ما مربوط می‌شود. بهرحال حفاظت اخلاقی اقدام درستی برای حکومت‌ها است.

س- آیا شما پیشنهاد می‌کنید که شاید ما باید یک جمهوری اسلامی در ایالات متحده داشته باشیم؟

ج-نه، من می‌گویم اخلاق خوبی داشته باشند. نگذارید اخلاق جوانان شما منحرف شود. بنیاد خانواده‌های خود را بهتر و محکم‌تر کنید.

س- این مشکلی است که در آنجا وجود دارد و ممکن است که شما هم در آینده همین مشکلات را داشته باشید. می‌دانید که همتای شما آقای کلینتون در آمریکا تلاش بسیار زیادی را برای ممانعت از این مسأله دارد، اما این بهای آزادی است.؟

ج-بهرحال اگر آزادی به انهدام اخلاق و روابط خوب اجتماعی و تضعیف خانواده منجر شود، بهتر است که قدری مراعات کرد. آمار بالای زندانی‌های جنایت‌کاری که دارید و قتل‌ها و دزدی‌ها، آیا شما را نگران نمی‌سازد.؟

س-یقینآ می‌سازد. نه تنها من بلکه حتی کسانی را که کشور را اداره می‌کنند و همه را.

ج-بچه‌هایی که پدر آنان مشخص نیست برای غرب بلایی شده‌اند.

س- شما نمونه‌ای را به من ارایه می‌کنید که انتظار نداشتم، می‌بینم که شما با آمریکا آشنا هستید.؟

ج-اینها را همه می‌دانند، ما از رسانه‌های خودتان اینها را می‌شنویم. بعضی اوقات که مثلا آمار بچه‌های سقط جنین آمریکا را ارایه می‌دهیم به‌حدی زیاد است که مردم باور نمی‌کنند. بهرحال ما فکر می‌کنیم که مسئولان یک کشور باید از جوانان خود که خیلی عاطفی و احساسی هستند حفاظت بیشتری بعمل آورند. من فکر می‌کنم مثلا چیزهایی مثل پلی بوی یا بعضی فیلم‌های هالیوود و امثال آن به پیشرفت کشور و مردم شما کمکی نمی‌کند.

در اسلام برای غریزه‌های جنسی، شکلی به‌صورت کنترل شده و قانونی تنظیم شده است. یعنی فکر شده است که بهرحال شرایطی وجود دارد که مرد و زن احتیاج دارند در شرایطی که دسترسی به‌ازدواج دائمی ندارند به غرایز خود برسند.

س- چرا نباید دائمی باشد؟

ج-معلوم است که همیشه نمی‌توان برای همه دائمی باشد، گاهی مسافر هستند، گاهی امکانات مالی ندارند و موارد دیگر، زن‌هایی هستند که شوهرهای خود را از دست می‌دهند، در مجموع فراوانند کسانی که احتیاج به‌این دارند که بطور موقت ازدواج کنند. این با یک موقت می‌تواند انجام شود و برای هر مدت زمان.

س-به‌نظر می‌رسد راهی مشروع برای روابط زن و مرد باشد.؟

ج-این امر نظم دارد و تکلیف بچه نیز روشن می‌شود. تکلیف زن برای مدتی که نمی‌تواند ازدواج کند از لحاظ هزینه‌ها روشن می‌شود. از لحاظ روحی، کار، قانونی می‌شود نه یک کار خلاف که همه از آن می‌ترسند.

س- این به نظر برخورد کریمانه‌ای است با یک زن و مرد که علاقمند به‌یکدیگر هستند تا رابطه‌ای مشروع داشته باشند.؟

ج-همه علمای شیعه قبول دارند. ما خیال می‌کنیم راه حل مشکلات جنسی الان می‌تواند این باشد.

س-آیا شما بمب را می‌خواهید؟ چرا؟

ج-بمب یک جور نیست و انواع مختلفی دارد.

س- شما می‌دانید که من در مورد بمب اتمی صحبت می‌کنم.؟

ج-نه آن کاری را که آمریکایی‌ها در هیروشیما و ناکازاکی کردند همه را منفجر کرده از اینکه دنبال بمب اتمی بروند.

س-پس شما خواهان داشتن بمب اتمی نیستید.؟

ج-تحقیقآ نیستم از این اسلحه متنفرم.

س- واقعآ چنین است.؟

ج-ما مردم صریحی هستیم، ما موشک می‌سازیم و به همه هم می‌گوییم صنعت موشکی ما قوی است. ولی دنبال بمب هسته‌ای نمی‌رویم، دنبال اسلحه میکروبی نمی‌رویم، دنبال اسلحه شیمیایی نخواهیم رفت.

س- نیروگاه اتمی می‌سازید در حالی که شما این‌قدر منابع نفتی و گازی دارید؟ خیلی هزینه است.

ج-نیروگاه اتمی و تکنولوژی هسته‌ای، امروز برای کشوری مثل ما فوق‌العاده ضروری است. این نیروگاهی که می‌خواهیم تکمیل کنیم چیزی است که دولت تحت حمایت شما در زمان شاه ساخته است. چطور آن روز آمریکایی‌ها تأیید می‌کردند ولی حالا این جور ... در این مسأله نیز شما محکومید. ما هفت میلیارد مارک در جا خرج کردیم، الان اگر با بهره حساب کنیم بیش از 20 میلیارد مارک سرمایه‌گذاری کردیم. آمریکا می‌گوید ما این را تکمیل نکنیم. و شما می‌گویید ما از آمریکا و از دولت آمریکا متنفر نشویم. اگر کسی به‌شما اینگونه زور بگوید شما می‌توانید با او دوست باشید. همین ژست مغرورانه است که ایران انقلابی را از آمریکا دور می‌کند.

س-شما اکنون یک کشور بزرگ 60 میلیونی هستید و آمریکا نیز یک کشور بزرگ و در حقیقت نیاز ما به نفت باعث خواهد شد که ما در این منطقه از دنیا حضور داشته باشیم، زیرا وابستگی مصالح حیاتی ما بدان است. و همین‌طور فن‌آوری ما را که همه نیازمند به‌آن هستند و شما هم یقینآ نیازمند به‌آن خواهید بود. آیا فکر می‌کنید این مطلب قابل پذیرش برای مقام‌ها و رهبران جمهوری اسلامی ایران باشد که شرایطی برای نشستن با آنها و فراهم آوردن زمینه‌ای برای صحبت داشته باشند.

ج-گفتم اگر حسن‌نیت نشان دهند چرا نباشد؟ همین نیاز را ژاپن هم دارد، به‌خوبی هم نفت خود را دارد می‌برد. هیچ مشکلی هم ندارد. دولت آمریکا باید خودش را اصلاح کند ما با مردم آمریکا مشکلی نداریم. ما الان با دولت آمریکا مسأله داریم. باید دست از این قلدری و زورگویی بردارند، همه چیز درست می‌شود.

س- جناب آقای رئیس جمهور از اینکه با حوصله به‌سئوال‌های من پاسخ دادید تشکر می‌کنم، واقعآ انجام این مصاحبه به‌زمان طولانی که در انتظار آن به‌سر بردم می‌ارزید.