مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با آقای شومپن

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با آقای شومپن

  • ساختمان قدس
  • یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۴

در نشریه نیویورک تایمز آمده بود آمریکایی‎ها براین اعتقاد هستند که به علت اینکه تعداد زیادی کاندیدا در ریاست‌جمهوری ایران معرفی نشدند، این دموکراسی نیست. می‎توانید برای مردم آمریکا بفرمائید دمکراسی چگونه است و به این شبهه جواب دهید؟
● در انتخابات شما چندنفر نامزد شدند؟
○ دو نفر
● خیلی کمتر از تعداد کاندیداهای ما هستند.
○ ولی روشی که در آنجا  وجود دارد، از دیدگاه سیاسی آنجا انتخابات به این صورت انجام می‎شود.
● بالاخره اگر تعداد نامزدها دلیل دموکراسی است، از آمریکا جلوتر هستیم.
○ بسیاری از جوانان از توجه دولت دور مانده‎اند و از جهت ایجاد اشتغال، ایجاد روحیه مثبت و نگاه امیدوار به آینده در دولت آمریکا کاری نمی‌شود، اگر شما در این منصب مستقر شدید، چه کار خواهید کرد؟
● همین جلسه‎ای که ما الان داشتیم، در همین مورد بود. فکر می‎کنیم با جذب سرمایه‌های سرگردان داخلی و سرمایه‌های خارجی می‎توانیم در اقتصاد و شغل رونق بوجود آوریم و همه چیز برای جذب سرمایه آماده است.
○ در مورد برنامة هسته‎ای ایران اینطور پیشنهاد کرده‎اند که ما سوخت را به ایران می‎دهیم ولی پسمانده سوخت را به خارج از ایران برمی‌گردانیم.
● ما پسماند سوخت را که با روسیه هم قرارداد داریم برمی‌گرداندیم. ولی برای آینده برنامه‎ داریم که خودمان تولید کنیم، ولی به جهان و آمریکا اطمینان می‌دهیم که ایران به سمت تولید سلاح هسته‎ای نرود.
○ در قانون اسلامی، مواضع شرع اسلام مسئله سلاح‎های هسته‎ای چگونه است و چگونه می‎توان اطمینان داد که ایران به سمت سلاح هسته‎ای نرود؟
● نظر ما این است که سلاح هسته‎ای به ضرر بشریت است و دنیا باید خلع سلاح هسته‎ای شود. تلاش ما این خواهد بود که فشار بیاوریم برای اینکه کشورهای مسلح خلع‎سلاح شوند و طبیعی است که خودمان به این طرف نخواهیم رفت.
○ یعنی هیچ سلاح هسته‎ای در ایران تولید نخواهد شد؟
● هیج‎وقت.