مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت اا..هاشمی رفسنجانی درباره مسایل مختلف

مصاحبه آیت اا..هاشمی رفسنجانی درباره مسایل مختلف

  • یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۲

 

Èجناب آقای هاشمی رفسنجانی، جناب عالی از شخصیت‌های برجسته نظام هستید و از بدو پیروزی انقلاب همواره در فراز و نشیب‌ها و مقاطع بحرانی در مدیریت ارشد نظام برای تصمیم‌گیری شرکت داشتید. در حال حاضر وضعیت نظام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این وضعیت نسبت به گذشته چه تفاوتهایی داشته است؟

Éبسم‌اللّه الرحمن الرحیم، فکر می‌کنم در مقطع مطلوبی هستیم و به سرعت در همه بخش‌ها در حال جلو رفتن هستیم و نگرانی ما برای آینده این است که سرعت مطلوبی را که ملت ما توقع دارند، در توسعه کشور و پیشرفت امور نباشد که انتظار داریم با اجرای سیاستهای چشم‌انداز و برنامه چهارم که الان دولت به مجلس داده، آینده بهتری داشته باشیم.

Èبا توجه به ایام 22 بهمن و ضرورت راهپیمایی این روز، اکثریت گروهها و نهادها امردم را به حضور در این مراسم دعوت می‌کنند، شما به عنوان یکی از مدیران چه ضرورتی را برای حضور مردم در این راهپیمایی می‌بینید؟ آیا حضور مردم در مواقع مختلف، از جمله راهپیمایی‌ها و انتخابات تأثیری در روابط دیپلماتیک ایران با سایر کشورها داشته است؟

Éهمه می‌دانند که با مردم پیروز شدیم و مبارزات ما به نتیجه رسید. تا الان هم انقلاب با حضور مردم محفوظ مانده است. پشتیبانی مردم مهمترین سرمایه کشور است. دشمنان ما هم روی این حساب می‌کنند. اگر حریصان استعماری ببینند بین مردم و نظام فاصله افتاده، حتمآ توطئه می‌کنند، فشار می‌آورند و طمع آنها گُل می‌کند. یکی از مواردی که می‌تواند حضور مردم را نشان دهد، مراسم 22 بهمن است که هر سال خوب بود و انتظار داریم امسال بهتر از سالهای قبل باشد.

Èبا توجه به توطئه‌هایی که دشمنان می‌کنند، نگاه شما به انتخابات امسال چگونه است؟

Éتا دیروز تبلیغات دشمنان بحران سازی بود که به اختلافات دامن بزنند. به نظر می‌رسد آن مرحله خوبی طی شد و همه آماده انتخابات شدند. از دیروز شروع کردند که مردم را سرد کنند تا در انتخابات شرکت نکنند. باید هوشیارانه برخورد کرد و مسایل را به مردم گفت. چون وقتی مردم بفهمند نوک تیز توطئه دشمن به کدام طرف است، وظیفه خود را انجام می‌دهند. فکر می‌کنم یکی از مهمترین چیزهایی که باید اتفاق بیفتد، این است که حضور مردم در پای صندوقهای رأی خوب، چشمگیر و مطلوب باشد.

Èبا توجه به اینکه از مدتی دیگر تبلیغات شروع می‌شود، توصیه اکیدتان به گروهها و احزاب سیاسی چیست؟

Éفکر می‌کنم اگر اخلاق اسلامی، انسانی و سیاسی را مراعات کنند و به جای اینکه به همدیگر بتازند و نفی کنند، برنامه هایشان را برای مردم توضیح بدهند، مردم این قدر آگاه هستند که برنامه‌های درست را از نادرست تشخیص دهند. در آن صورت خودشان موفق ترند و آثار منفی تبلیغات را که معمولا داریم و شخصیت شکنی و کینه توزی است، نخواهیم داشت.

Èشاهد اختلافات دو جناح درباره تأیید و رد صلاحیت‌ها بودیم. تا کی باید شاهد این برخوردها باشیم؟ آیا راهکارهای قانونی برای این کار نداریم؟ آیا این مسئله حل شده است؟

Éتقریبآ در هر انتخاباتی از این مقوله رنج بردیم و این بار بیشتر بود. اتفاقاتی که افتاد، برای بنده هم تلخ بود. البته بحران با دخالت رهبری رفع شد و مشکلی پیش نیامد، اما تلخی آن هنوز هست. فکر می‌کنم با تجربه‌ای که پس از 23 انتخابات به دست آوردیم، باید راهکارهای محکمی پیدا کنیم که از این اتفاقات کمتر بیفتد. البته در همه دنیا انتخابات آزاد از این مسایل دارد. ولی انتظار نداریم یک ملت اخلاقی و اسلامی دچار این مسایل شود.

Èبا توجه به ملاقات دیروز آقای خاتمی و کروبی با مقام معظم رهبری، فکر می‌کنید چقدر نظر مقام معظم رهبری در مورد ردّ صلاحیت‌ها مراعات شده است؟

Éاندازه‌ای در دستم نیست. فکر می‌کنم رهبری توانستند با نشان دادن محور و دخالتی که کردند، نظرات را به هم نزدیک کنند، ولی هنوز گله هایی وجود دارد.

Èآیا مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه اعلام نظر خواهد کرد و تصمیمی خواهد گرفت؟

Éخودم به عنوان شخص در این مسایل کار کردم که مشکلات کم شود. مجمع تکلیفی نداشت. چون از قبل مصوبّه‌ای داشتیم که اگر صلاحیت‌ها می‌خواهد رد شود، از چهار مسیر مشخص شده باشد که مبنای خوبی است.

Èشورای نگهبان مراجع دیگر را برای تعیین صلاحیت‌ها لازم می‌داند. نظر حضرت‌عالی چیست؟

Éشورای نگهبان قانون دیگری دارد که راهش را باز می‌کند. در مواردی است که باید صلاحیت‌ها را احراز کند. می‌تواند پس از کسب نظر چهار مرجع بگوید من احراز نکردم. قانونی است. ولی بحثهایی هم دارد.

Èجناب آقای هاشمی نظر شما درباره آن سوی خبرها چیست؟

Éتا به حال ندیدم.

Èخیلی ممنون

Éموفق باشید.