مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی درباره مسایل مختلف

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی درباره مسایل مختلف

  • محل رزمایش اقتدار 81 - تهران
  • یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۱

 

صحنه‌های واقعی رزمایش از

نکات قابل توجه و جالب

È خدمت همه بینندگان عزیز در سراسر جهان سلام عرض می‌کنم. از ابتدای صبح امروز شاهد نمایش اقتدار نظامی دلاور مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران بودیم. در حضور ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم. کسی که درطول دفاع مقدّس فرماندهی جنگ را به عهده داشتند و قطعآ امروز گوشه‌هایی از خاطرات هشت سال دفاع مقدّس و دلاورمردی‌های رزمندگان ما برای ایشان تداعی شده است. جناب آقای هاشمی! قطعآ امروز برای شما از روزهای به‌یادماندنی خواهد بود. شاید پس سالها یک‌بار دیگر خاطرات پرشکوه دفاع مقدّس برای شما زنده شد. به عنوان فرمانده سالهای دفاع مقدّس بفرمایید با توجه به شرایط حساسی که هم اینک در منطقه ما حاکم است، رزمایش اقتدار 81 چه تأثیری در منطقه خواهد داشت؟

É بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم من با توجه به تجربیات و مشاهدات دوران جنگ با دقّت رزمایش اقتدار را زیر نظر گرفتم. از لحظه اوّل تا این لحظه که پایان برنامه امروز است، دقت کردم.

به نظرم صحنه‌ها واقعی بود. از لحظه اوّل شناسایی دشمن، استفاده از پرنده‌های بدون سرنشین و با سرنشین گلایدر، پاراموتور که موقعیت دشمن را شناسایی کردند و بعد استفاده از هلی‌کوپترها و بالگردها برای برنامه‌های

دقت هدفگیری از نکات

جالب دیگر رزمایش

فعّالیّت چشمگیر نیروی هوایی

در رزمایش

نمایش خوب تک شیمیایی

انسجام و وحدت فرماندهی

از نکات خیلی مهم

رزمایش 81 نمونه موفقی از

اقتدار

پیشرفت زیاد اقتدار نظامی و

توان دفاعی کشور

خاصی که قبل از عملیات لازم بود و بعد آتش تهیه که با دقت و با گلوله‌های واقعی بود، خیلی کارساز است. دقّت هدفگیری‌ها برای من جالب بود که هم از هوا هم از زمین خودروها و نفربرهای هوانیروز و بعد تکاورها که حرکت کردند و خط دشمن فرضی را تصرّف کردند و به دنبال آن نفربرها که نیروی احتیاط پشت سر تکاورها بودند و رفتند و خط دشمن تصرّف شد. نیروی هوایی فعالیّت بسیار چشمگیری داشت، پیاده کردن چترباز هم برای تقویت روحیه نیروهای در خط مهم است. واقعآ نمایش قدرت هوابرد بود. همچنین هوابردی که هوانیروز انجام داد و تک شیمیایی دشمن که یک واقعیت در جنگ بود، خوب نمایش داده شد. هم خوب دفاع شد و هم خوب پاکسازی شد. در مجموع واقعیت میدان جنگ را در اینجا می‌بینم.

نکته‌ای که برای من جالب بود این بود که ما در جنگ این حسرت را داشتیم که حالا دیگر نباید داشته باشیم، وحدت فرماندهی آنچنان حاکم بود که از همه ابزار نیروهای مسلّح برای این عملیات استفاده شد. پشتیبانی، مقدمات، اطلاعات، عملیات و حتّی تسریع در بردن ضایعات از میدان با هماهنگی انجام شد. به نظرم رزمایش موفقی است و نمونه اقتدار است. ان‌شاءالله در میدان جنگ که هیچ‌وقت برای ما اتّفاق نیفتد، بتوانیم با همین مانوری که امروز دیدیم، عمل کنیم.

Èبا توجه به اینکه یکی از سیاستهای اصولی ما سیاست دفاعی و بازدارندگی است، فکر می‌کنید اقتدار نظامی و توان دفاعی ما با توجه به دوران دفاع مقدس، چقدر پیشرفت داشت؟

Éخیلی پیشرفت داشت. اوّلا تجربیات را بازسازی کردند. الان تقریبآ همه تجربیات میدان جنگ به‌صورت بسته‌بندی شده در اختیار نیروهای

بازسازی امکانات از رده خارج

نظامی توسط نیروهای مسلّح

توان نظامی نیروهای مسلّح

مانع درگیری دشمنان با

ایران

رزمایش باعث بالا بردن روحیه

نیروها

استفاده خوب از همه بخشهای

ارتش در رزمایش

مسلّح است. ابزارشان را بازسازی کردند. من امروز از نمایشگاه کوچکی بازدید کردم. آن چیزهایی را که سالها قبل از رده خارج بود، بازسازی کردند مثل نفربرها، تانکهای اسکوربیون و خیلی چیزهای دیگر که واقعآ فکر می‌شد اینها در ارتش ما به‌کار گرفته نمی‌شود. هلی‌کوپترها، هواپیماها و توپخانه‌ها نمایش خوبی دادند. الان همه چیز را بهتر، بیشتر و با ذخیره کافی از زمان جنگ داریم. فکر می‌کنم لجستیک نیرومند امروز ما و تجربه پرسنل شرایط جدیدی است. دشمنان ما اگر مطلع باشند هیچ‌وقت جرأت نمی‌کنند ریسک این درگیری را بپذیرند.

È جناب هاشمی، امروز شما از نزدیک رزمایش بزرگ اقتدار 81 را ملاحظه کردید. سؤال من با توجه به اینکه در امور دفاع مقدّس تخصص دارید و فرماندهی جنگ را در دفاع مقدّس بر عهده داشتید، این است که بفرمایید برگزاری این رزمایش تا چه اندازه در روحیه نیروهای مسلّح تأثیرگذار خواهد بود؟ تجهیزات را چطور دیدید؟ این رزمایش تا چه اندازه قدرت ما را به جهانیان نشان می‌دهد؟

É من تخصص ندارم، اطلاعات دارم. در زمان جنگ از همه رموز جنگ مطلع شدم. هم ابزار جنگ و هم فرماندهی را می‌شناسم. به نظرم اگر این رزمایش - بخشی که من دیدم - همینطور که اتفاق افتاد، برای پرسنل ما تشریح شود، آنهایی که جنگ را می‌شناسند، روحیه آنها خیلی بالا می‌رود. در این رزمایش اوّلا وحدت فرماندهی خیلی خوب خودش را نشان داد. به این معنی که از همه بخشهای ارتش برای این رزمایش به خوبی استفاده شد و هر یک از آنها بجا به کار گرفته شدند. هر بخش در موقع خود وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام داد و این نشان خوبی از فرماندهی واحد است. البته در

بهینه‌سازی و بازسازی ابزار

زمان جنگ

وضع مناسب کشور از لحاظ

تجهیزات نظامی

رزمایش نشان دهنده‌ی

نیرومندی کشور و دفاع

میدان واقعی جنگ فرماندهی یک مقدار مشکل‌تر است. ولی فعلا مانور و وحدت فرماندهی است که اقتدار فرماندهی را نشان داد. ثانیآ ابزاری که عمری طولانی از آنها گذشته و در خدمت جنگ بودند و سالها به کشورو نظام خدمت کردند، امروز به‌خوبی بازسازی و بهینه شدند. تانکها، توپها، نفربرها، هلی‌کوپترها، هواپیماها و چترها که خیلی از اینها را خودمان می‌سازیم و خریدنی نیست و حتی گلوله‌ها و همچنین ابزار دفاع شیمیایی و آنچه که دیدید و در این رزمایش بکار رفت، به نظرم نشان داد که ما از لحاظ تجهیزات نظامی وضع مناسبی داریم. البته گوشه کوچکی است و خیلی چیزهای دیگر است که اینجا، جای بکارگیری آنها نبود. نظم صحنه هم برای من قابل توجه بود. فکر می‌کنم مردم، پرسنل نظامی و نیروهای رزمنده ما باید این رزمایش را بهتر ببینند. ان‌شاءالله صدا و سیما و فرماندهان نظامی خوب در اختیار دیگران بگذارند و تحلیل و نقد کنند.

È بر پایی چنین مانورهایی چه نویدی برای مردم دارد؟

É نویدش این است که کشور ما نیرومند و دفاع ما خیلی قوی است و نفوذ در سنگر و خط دفاعی ما آسان نیست. ان‌شاءالله نیاز به تهاجم پیدا نکنیم. قدرت تهاجمی ما هم قابل توجه است.

È با توجه به سفر جک استراو به کشورهای مختلف منطقه و نیز آنچه که دولتمردان آمریکایی می‌گویند که حتّی بعد از سرنگونی صدام هم گویا یک دولت نظامی را در نظر گرفتند و با توجه به اینکه خیلی از کشورها از جمله کشور ما مخالف حمله نظامی به عراق هستند، فکر می‌کنید قطعنامه‌ای در سازمان ملل برای جنگ آمریکا به عراق تصویب شود؟

É آمریکا نیروی زیادی خرج می‌کند که در سازمان ملل آنچه را که

تلاش آمریکا برای تصویب

لوایح خود در شورای

امنیت

اوج جنگ روانی آمریکا در

حال حاضر برای تخریب

روحیه‌ی نظامی‌های عراق

تلاش آمریکا برای تضعیف

روحیه‌ی نظامی عراق

می‌خواهد، از شورای امنیت بگیرد. در اخبار علنی این بود که در سفر مسکو شکست خوردند. امّا من مطمئن نیستم. فکر می‌کنم آمریکا به صورت مرحله‌ای کار می‌کند. یک مقدار دست بالا می‌گیرد و به یک مقدار دست پائین‌تر قانع می‌شود که می‌تواند اهداف او را تأمین کند. الان اوج جنگ روانی است. آنچه که فعلا در جریان است و می‌بینید، جنگ روانی است که می‌خواهند روحیه عراقی‌ما را سست کنند. نظامی‌های عراقی را تهدید می‌کنند و دنیا را می‌ترسانند که مخالفت نکنند. حتّی اینکه گفتند فرمانده نظامی می‌گذاریم، البته از لحاظ روانی هم اشتباه است. چون باعث می‌شود که مردم عراق بیشتر مقاومت کنند و مردم منطقه بیشتر بترسند. ولی به هر حال یک جنگ روانی است و می‌خواهند بگویند که ما تا آنجا پیش می‌رویم که اشغال می‌کنیم و خودمان هم اداره می‌کنیم. فعلا از حدّ جنگ روانی پیش نرفتند. نیروهایی که در منطقه دارند، خیلی کمتر از آن است که برای جنگ لازم است.

È با توجه به اینکه یک ژنرال آمریکایی را به عنوان مسؤول اداره عراق بعد از حمله آمریکا در نظر گرفتند، سیاست آمریکا را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

É همین را هم جنگ روانی می‌دانم. اگر واقعی بود، نمی‌گفتند. به موقع عمل می‌کردند. ممکن است انجام شود. از آمریکایی‌ها همه چیز برمی‌آید. ولی گفتن اینها یک نوع تضعیف روحیه است. البته اشتباه است. چون مقاومت خلق می‌کند. ممکن است بعضی‌ها بترسند؛ ولی بعضی‌ها تصمیم می‌گیرند که مقاومت کنند.

È خیلی متشکرم.

É موفق باشید.