مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی درباره مسایل مختلف مصاحبه کننده : واحد مرکزی خبر

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی درباره مسایل مختلف مصاحبه کننده : واحد مرکزی خبر

  • تهران - مصلای امام خمینی(ره)
  • چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۲

 

رضایت از روند کار

مصلای تهران

آماده بودن مصلا برای

برپایی نماز جمعه

Èجناب آقای هاشمی، امروز بازدیدی از مصّلای بزرگ تهران داشتید، بفرمایید روند کار به چه صورت است؟ چه مراحلی پشت سرگذاشته شده است؟ آیا از روند کار راضی هستید؟

Éبسم‌اللّه الرحمن الرحیم، با این مقدار اعتباری که الان به مصلّا داده می‌شود، باید از روند کار راضی باشیم و سرعت مطلوبی دارد. کم کم مصّلای تهران خودش را نشان می‌دهد. بخش زیادی از سفت کاری تمام شده است. نازک‌کاری شبستان و نقطه‌ای که برای نماز جمعه لازم داشتیم، تقریبآ تمام شده است. سیستم صوت را برقرار کردند. پارکینگ‌ها و مسیرها و راهها از مترو به مصلّا آماده شده است. به گونه‌ای هست که ما بیاییم نمازجمعه را اینجا شروع کنیم. یعنی به صورتی که هم ماشینهای شخصی و هم ماشینهای عمومی و هم مسافران مترو در مصّلا پیاده می‌شوند و برای برگشتن هم از اینجا سوار وسایل می‌شوند. اطراف مصلّا برای بچه‌ها و همراهان آماده شده است. به نظر می‌رسد که مصلّا قابل بهره‌برداری است. یکی از اهداف بازدید ما این بود که ببینیم، می‌توانیم نمازجمعه را به اینجا بیاوریم که مردم از سرما و گرما آسیب نبینند که به نظرم می‌توانیم.

کمی نازک‌کاری‌ها مثل محراب و چیزهای کوچک دارد که ما منتظر هستیم جناب آقای اعلایی اعلام آمادگی کنند و ان‌شاءاللّه نمازجمعه را به اینجا بیاوریم که هم مردم راحت‌تر برسند و هم فضا، فضایی باشد که مردم را اذیّت نکند.

مشخص نبودن وقت دقیق

برای برپایی نمازجمعه

در مصلای امام‌خمینی(ره)

شروع مسایل اساسی بعد

از جنگ در عراق

وجود دشواری‌های بسیاربسیار

جدّی در مسیر آمریکا،

منطقه و مردم عراق

Èفکر می‌کنید اولین نمازجمعه چه زمانی در اینجا برگزار می‌شود؟

Éدر این جلسه نتوانستیم وقت دقیق را معیّن کنیم. دو نظر بود: یک نظر این بود که می‌گفتند قبل از تابستان بیاییم. مثلا تا آخر خرداد یا تیر. یک نظر این بود که در آستانه پاییز بیاییم. هر دو قابل بحث است. ما دراین فاصله تصمیم خواهیم گرفت و اعلام خواهیم کرد.

Èپس در سال جاری به اینجا خواهد آمد؟

Éبه نظرم می‌توانیم برای سال جاری نمازجمعه را با برنامه‌هایی که جمعیت زیادی داریم، در اینجا برگزار کنیم.

Èجناب آقای هاشمی، جنگ آمریکا علیه عراق به پایان رسید و الان مدتی از آن می‌گذرد و تحوّلاتی در عراق انجام شد. بفرمایید نظر حضرت‌عالی در مورد آینده عراق چیست؟ وعده‌هایی که آمریکا داده بود و عمل نمی‌کند، به چه صورتی است؟ تقویتی که آمریکا از منافقین می‌کند و در مرزهای ایران منافقین فعال هستند، چگونه خواهد بود؟

Éبه نظرم آمریکا بخش آسان و خشن جنگ را به خیال خود تمام کرده است. اما مسایل اساسی بعد از جنگ شروع شده است. وقتی که موشکها و هواپیماها خیلی کاربرد ندارد و مسأله انسانی است. حقیقتآ دشواریهای بسیار بسیار جدّی در مسیر آمریکا، منطقه و مردم عراق وجود دارد که شما نمونه آن را در دو حادثه‌ای که دیروز در فلوجه و موصل اتفاق افتاده است، می‌بینید. معیشت مردم را می‌بینید. تحصیل بچه‌ها را می‌بینید. دانشگاه را می‌بینید. حالت ناامنی و بیکاری عمیق مردم و کمبود امکانات و عدم اعتمادی را که وجوددارد، می‌بینید. آمریکایی از اینکه مردم به آنها نزدیک
 

 

نارضایتی مردم عراق از

حضور آمریکایی‌ها در عراق

رسوایی آمریکا در مسأله

حمایت از منافقین

منافقین بدترین

تروریست‌های دنیا

مخالفت ایران با ادامه

حضور آمریکا در عراق

مخالفت ایران با شرارتهای

آمریکا

شوند، می‌ترسند. مردم هم از قیافه آمریکایی‌ها خوششان نمی‌آید. اصلا یک حالت بسیار بسیار سختی در عراق می‌گذرد که امواج آن به همه جا می‌رسد. مساله فلوجه که عده‌ای دانش‌آموز برای گرفتن مدرسه آمدند و آن‌گونه آنها را به خاک و خون کشیدند، مساله کوچکی نیست. همه انسانها را تکان می‌دهد و عراقی‌ها را عصبانی‌تر و آمریکایی‌ها را هم خشن‌تر می‌کند. به هرحال الان مهمترین نقطه کار بعد از جنگ است.

Èدر خصوص منافقین چه نظری دارید؟

Éمنافقین برای آمریکا یک رسوایی شد. آمریکا بعد از یازده سپتامبر قیافه ضد تروریست به خود گرفته بود. الان بدترین تروریست‌های دنیا را در دامن خود می‌پروراند. کسانی که در نمازجمعه بمب منفجر می‌کنند. اصلا ما چنین تروریستی را در هیچ جای دنیا نداریم که این‌گونه عمل کنند. معلوم شد که آمریکا دروغ می‌گوید. البته نمی‌تواند ادامه دهد. چون هم مردم عراق از آنها عصبانی هستند و هم دنیا نمی‌خواهد و ماهم تحقیقآ تحمّل نمی‌کنیم.

Èسیاست تنش‌زدایی و فعالیت دستگاه دیپلماسی کشور در قبال جنگ اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

Éرویه‌ای را که انتخاب کردیم، به نظرم رویه خوبی بود. در جنگ بی‌طرف بودیم. امّا با حضور آمریکا و ادامه حضورش مخالفیم. سقوط صدام و حزب بعث به نفع منطقه و عراق است. اگر آمریکا نخواهد روحیه استعماری را در عراق پیاده کند، می‌تواند به نفع مردم و منطقه باشد و اگر بخواهد به شرارتهایی که سراغ داریم، عمل کند، قطعآ بدخواهد بود و جمهوری اسلامی با آن شرارتها مخالف است.

Èاگر آمریکا بخواهد در عراق بماند، ایران باید چه سیاستی را اتخاذ بکند؟

سیاست ایران در مورد

حکومت عراق

Éسیاست ما این است که مردم عراق باید حاکم خودشان باشند و هیچ خارجی حتی همسایه‌ها و حتی ما هم نباید دخالت و نظراتمان را بر مردم عراق تحمیل کنیم. مردم عراق مردم رشیدی هستند و می‌توانند کشورشان را اداره کنند. ما هم باید کمک کنیم. آمریکا هم باید کمک کند. همه باید کمک کنیم که اینها روی پای خودشان بایستند.

Èجناب آقای هاشمی، روز گذشته دومین دوره شورای اسلامی شهر و روستا کار و فعالیت رسمی خودشان را آغاز کردند، در ابتدای راه چه توصیه و رهنمودی برای شوراها دارید؟

Éنمی‌خواهم وارد یک بحث طولانی شوم. تجربه دوره گذشته، تجربه خوبی است.

Èخیلی متشکرم

Éموفق باشید.