مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی درباره مسایل مختلف مصاحبه کننده : خبرنگاران شبکه‌های خبر، ایرنا و ایسنا

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی درباره مسایل مختلف مصاحبه کننده : خبرنگاران شبکه‌های خبر، ایرنا و ایسنا

  • نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی
  • چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۲

 

پیشرفت ایران در ساخت

تجهیزات مربوط به

نفت و گاز و پتروشیمی

دروغ آمریکا در عدم سیاسی

بودن نفت

È با تشکّر از حضرت عالی که با شبکه خبر همراه هستید. بازدیدی از هشتمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی داشتید. پس از بازدید از نمایشگاه بفرمایید نفت و صنایع بالا دستی و پایین دستی نفت و گاز چه نقشی می‌تواند در اقتصاد ایران داشته باشد؟

É اولا از دیدن نمایشگاه خیلی خوشحال شدم. بسیاری از آرزوهایی که همیشه در دلم بود، یا تحقق پیدا کرد و یا در مسیر تحقق است. قسمت زیادی از تجهیزات را در ایران می‌سازند و یا طراحی و اجرا می‌کنند. همکاری بین‌المللی هم در نمایشگاه خوب است. شاید الان محور زندگی و اقتصاد ما بیش از هر چیزی نفت و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی باشد. فکر می‌کنم در منطقه ما دیگران هم همینطور هستند. ولی در مجموع ما برای سالهای خیلی طولانی این محور را خواهیم داشت و خوشبختانه این نمایشگاه نشان می‌دهد که حرکت ما حرکت خوبی است.

È در واقع برخی شعار می‌دهند که نفت را نباید سیاسی کرد و متاسفانه به شعارشان عمل نمی‌کنند که تبعاتی هم به دنبال دارد. چگونه باید با نفت برخورد کرد تا همه در یک اقتصاد جهانی سالم از آن استفاده کنند؟

É این یک شعار کذب است و دروغ می‌گویند. خودشان سیاسی می‌کنند. آنها خودشان محور همه‌ی مسایل منطقه ما را در برخورد با حکومتها،

استفاده‌های سیاسی

آمریکا از نفت

لزوم حفظ منافع

کشورهای صاحب نفت

عدم پیش‌بینی آمریکا درباره

عراق پس از صدام

توجه ویژه آمریکا به نفت

عراق

مشکلات منطقه بعد

از سقوط صدام

احزاب و مردم، به نفت گذاشتند. برای آنها مهم تأمین نفت ارزان و این‌گونه چیزها است و هروقت می‌خواهند نمی‌خرند و این هم اهداف سیاسی است و در یک جا با اهداف سیاسی، بیشتر می‌خرند. کاملا سیاسی است و نمی‌توانیم بگوییم که سیاسی نیست. منتهی باید سیاست سالم باشد. باید منافع کشورهای صاحب نفت محفوظ بماند و تجارت آن سالم باشد و مصرف کننده هم بتواند به قیمت عادلانه از نفت استفاده کند. ما فکر نمی‌کنیم که می‌شود این رااز سیاست جدا کرد.

È نظر شما در خصوص تحوّلات منطقه و آینده عراق بعد از فروپاشی و سقوط صدام چیست؟

É این‌گونه به نظرم می‌رسد که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها مسایل بعد از سقوط صدام را خوب پیش بینی نکرده بودند و شاید هم فکر می‌کردند که یک مقدار طولانی‌تر از این باشد. الان به مردم عراق خیلی ستم می‌شود. هم امکانات مردم خیلی ضعیف است و هم آسیبهای فراوانی دیدند و الان مسایل بهداشتی زندگی و امنیت در عراق از دست رفته است و نگرانی جّدی هم در عراق و هم در منطقه هست و آمریکایی‌ها هم الان مثل اینکه اهمیت اصلی را به نفت و صنایع نفتی و چیزهای این‌گونه می‌دهند.

فکر می‌کنم باید نگرانی جدّی از مسایلی که بعد از سقوط صدام خواهیم داشت، داشته باشیم. البته نفس سقوط صدام شاید مردم عراق را خوشحال و منطقه را راحت کرد. اما جایگزین صدام ممکن است خطرناکتر از او باشد.

È به نظر شما تهدیدهایی که این روزها علیه سوریه صورت می‌گیرد و زمزمه هایی هم هست که ایران هم بعد از سوریه است. آیا تهدید متوجه ایران است؟ در رابطه با آمریکا، ایران باید چه سیاستی را دنبال کند؟

لزوم درس گرفتن آمریکا

از حوادث مختلف

در ایران

اوپک، مرکزی خوب برای

کشورهای تولیدکننده نفت

Éفکر می‌کنم اینها ایران را شناختند و خیلی خام نخواهند شد که در ایران ماجراجویی کنند. باید تلاش کنیم که در سوریه هم اتفاقی نیفتد. آمریکا همین یک باری که این کار را کرد، عوارض و تبعات آن به گونه‌ای خواهد بود که باید امیدوار بود که دیگر ماجراجویی‌ها را تکرار نکند.

Èنظر شما در مورد وضعیت اوپک چیست؟

Éما فکر می‌کنیم اوپک مرکز خیلی خوبی برای کشورهای تولید کننده است و برای دنیا هم خوب است. چون ثبات و آرامش را به تولید و مصرف نفت می‌دهد و کسانی که به فکر تضعیف اوپک باشند، در دراز مدت - هرکسی باشد- ضرر می‌کند. باید با اوپک خوب رفتار کرد. دیگران موفق نمی‌شوند که اوپک را ضعیف کنند.