مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با نشریه جهاد روستا پیرامون اهمیت توسعه روستایی و عملکرد جهاد سازندگی

مصاحبه آقای هاشمی با نشریه جهاد روستا پیرامون اهمیت توسعه روستایی و عملکرد جهاد سازندگی

  • چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۶۲

 س - برای توسعه و پیشرفت روستاها و همچنین تشویق روستائیان به کار و تولید بیشتر چه کارهایی باید انجام شود؟

 ج - بسم‏الله الرحمن الرحیم - با سلام به امام امت و رزمندگان کفرستیز اسلام و با درود به روستائیان عزیز، در پاسخ این سئوال باید عرض کنم که برای آنکه روستائیان عزیز ما با علاقه و شوق بیشتری در روستاها به کار بپردازند، باید برنامه‏های دولت به شکلی تنظیم شود که در روستاها کارگاههای متناسب با وضعیت هر روستا دایر گردد و یا اینکه اگر در منطقه‏ای وضع دامداری خوب است باید صنایع مربوط به آن را در همان منطقه متمرکز کرد، به عنوان مثال اگر در روستایی کشاورزی رایج‏تر است، صنایع کشاورزی و اگر معدنی در آنجا وجود دارد، امکانات بهره‏برداری از معدن و اگر وضع میوه آنجا خوب است کارخانجات کمپوت‏سازی و بسته‏بندی آن میوه را در همان منطقه تأسیس نمود و در کنار آنها باید مقداری از کارهایی که در شهرها هست به روستاها منتقل شود و دولت بخش خصوصی و خود کشاورزان را در این جهت تشویق نماید.

 از کارهای دیگری که باید بشود، به وجود آوردن امکانات آموزشی در روستاهاست. چرا که در بعضی از روستاها بچه‏ها برای تحصیل، حتی برای رفتن به مدارس ابتدایی، مجبورند به شهرها بیایند، لذا ما باید امکانات آموزشی را در روستاها گسترش دهیم و چنانچه قادر به این کار نباشیم باید روستاها را منطقه‏بندی کرده و در هر منطقه یک مرکز مناسبی برای هر حرفه و فنی درست کنیم. البته ما الان در سطحی نیستیم که بتوانیم برای هر بخش یک دانشگاه تأسیس نمائیم اما در حد ساختن مدرسه، هنرستان و آموزشگاههای حرفه‏ای و فنی باید کار کرد و این مراکز را دایر نمود تا بچه‏های روستایی مجبور نشوند که با تحمل سختی زیاد برای تحصیل به شهر بیایند.

 در کنار مسائل گفته شده باید در روستاها امکانات زندگی بهتر را برای روستائیان فراهم نمود. مثلاً آب لوله کشی، برق، آسفالت، بیمارستان، داروخانه، پزشک و فروشگاههای مجهزی که در آن همه چیز مانند نفت و گاز و خدمات دیگری که دولت عرضه می‏کند، دایر کرد تا مایحتاج روستائیان از طریق این فروشگاهها در اختیار آنان قرار گیرد. این کارها از وظایف و کارهای مهمی است که جهاد باید آنها را رفته رفته انجام بدهد. البته دادن برق به همه روستاها، وقت زیادی می‏خواهد، آب هم همینطور و همچنین تأسیس یک فروشگاه جامعی که همه چیز در آن باشد، کار آسانی نیست اما باید در این جهت برنامه‏ریزی دقیقی صورت بگیرد.

س - دولت و مجلس در این رابطه چه برنامه‏هائی دارند؟

 ج - صحبت که زیاد بوده و برنامه‏هائی هم هست و می‏بینید در مجلس هر جا مسأله‏ای مطرح می‏شود، مسأله روستا زودتر رأی می‏آورد. دولت هم همین کار را می‏کند همین حالا وجود جهاد سازندگی و اینکه به زودی تبدیل به یک وزارتخانه می‏شود و امکانات زیادی که در اختیار جهاد قرار می‏گیرد، اینها خودش دلیل براین است که دولت و مجلس برای روستا خیلی اهمیت قائل می‏باشند. به علاوه کارهایی که وزارت بهداری برای بهداشت روستاها انجام می‏دهد، کاری که وزارت نفت برای سوخت‏رسانی به روستاها می‏کند تا مواد سوختنی به قیمت ارزان به دست روستائیان برسد و کارهایی که سایر وزارتخانه انجام می‏دهند، خود دلایل روشن این مدعاست. مجلس کاملاً دستش برای گذراندن قانونهائی که امکانات بیشتری در اختیار روستاها قرار دهد، باز است و علاقه هم دارد و دولت هم علاقه دارد و در اینکه همه می‏خواهند به روستاها توجه بیشتری بشود، بحثی نیست. امام امت قبل از همه این مسأله را خواستند و ما دنبالش هستیم. منتهی یک مقدار زمان می‏خواهد تا بتوانیم امکانات موجود را هماهنگ نمائیم.

 س - حل مسأله زمین و مالکیتهای کشاورزی چه تأثیری می‏تواند در وضع روستاها داشته باشد؟

 ج - بی‏شک اگر تکلیف زمین مشخص بشود، بسیاری از مشکلات روستاها حل خواهد شد، زیرا با وضع موجود نه مالک جرأت می‏کند در زمین سرمایه‏گذاری کند و نه روستائی و نه زارع، به همین خاطر زمینهای زیادی هست که از آنها استفاده درستی نمی‏شود در حالی که روی این زمینها می‏توان سرمایه‏گذاری زیادی کرد و کشاورزی را رونق و توسعه بیشتری داد. ضمناً حل مسأله زمین هم در ایجاد شغل در روستا مؤثر است و هم در از بین رفتن وابستگی. اگر ما مسأله مالکیت را حل نکنیم، روستائی همیشه خودش را عاریه حساب می‏کند. اگر وضع طوری باشد که فردی هر لحظه که بخواهد، بتواند زمین را از دست او بگیرد و یا او را بیرون کند و یا اجاره زمین را بالا ببرد و یا نظایر آن، باعث می‏شود که روستایی خودش را در آنجا ثابت نبیند. حل مسأله زمین و مالکیت تحقیقاً در وضع روستا، در رابطه روستایی و اقتصاد کشور تأثیر زیادی دارد و این مسأله باید حل شود. من قبول دارم که این مشکل اساسی روستایی است که متأسفانه هنوز بعد از انقلاب ما نتوانسته‏ایم آن را حلش کنیم که ان‏شاءالله در آینده حل خواهد شد.

 س - جهاد سازندگی در برطرف کردن هر چه بیشتر مشکلات روستاها چه وظایفی برعهده دارد؟

 ج - بهترین کاری که جهاد سازندگی می‏تواند انجام بدهد، جهاد است. یعنی وزارت جهاد سازندگی، مسئول رسیدگی به روستاهاست، مسئول اصلی جذب نیروهای مخلص و فرستادن آنها به روستاهاست، اگر لازمست در روستا راه ساخته شود، جهاد باید بسازد. اگر کار فرهنگی بخواهند، جهاد می‏تواند انجام بدهد. اگر امکانات دیگری در روستا لازم باشد، باز جهاد می‏تواند همه این کارها را انجام دهد. جهاد از آن نهادهایی است که موفق بوده و حالا هم که قوی‏تر و با تجربه‏تر شده و اطلاعات فراوانی در دست دارد، اگر موفق بشود روستاها را حفظ بکند و توسعه بدهد، بزرگترین بخش از تاریخ تمدن اسلامی کشورمان را به خود اختصاص خواهد داد. من این امید را به جهاد دارم و مایه‏های این کار را هم در جهاد می‏بینم.

 س - لطفاً درباره مزایای روستایی و مشکلات زندگی شهری برای روستائیان صحبت کنید.

 ج - مزایای زندگی روستایی بسیار زیاد است، تنفس در فضای سالم روستا، استفاده از هوای سالم، استفاده از مواد سالم طبیعی برای تغذیه، میوه تازه، سبزی تازه، شیر تازه، ماست و پنیر تازه، محیط زنده و پرصفای روستا، و از همه مهمتر معاشرتها و برخوردهای خوبی که در روستا می‏شود گوشه‏هایی از ویژگیهای روستاهاست و بالعکس ما در شهر مواجه هستیم با محیط آلوده‏ای که واقعاً تنفس در آن مشکل است.

 وضع مسکن، رفت و آمد در شهر و دور بودن از قوم و خویش، در صف ایستادن‏ها و اینکه در شهرها باید دنبال همه چیز رفت و آن را با هزار مشکل تهیه کرد، در حالی که روستائیان با استفاده از امکاناتی که در روستاهاست خیلی از احتیاجاتشان را خودشان تهیه می‏کنند. خلاصه اینکه افرادی که در روستا زندگی می‏کنند خودکفاتر هستند و بیشتر به خود اتکا دارند که این بسیار بإ؛چچظظ  اهمیت می‏باشد.

 س - با توجه به اینکه در حال حاضر کار کردن در روستا از اهمیت ویژه‏ای برخوردار می‏باشد، روستائیان ما در این شرایط حساس چه وظایفی برعهده دارند و شما برای آنها چه پیامی دارید؟

 ج - آنچه مسلم است هر کاری که بخواهد در روستا انجام شود، بدون همکاری خود روستائیان غیر ممکن می‏باشد. جهاد هر قدر هم نیرومند باشد کاری به این وسعت و عظمت را نمی‏تواند به تنهایی انجام بدهد. زیرا بیش از 60 تا 70 هزار روستا در 1600 کیلومتر وسعت این کشور پراکنده می‏باشند. لذا با این همه وسعت و محرومیت اگر بخواهد کار چشمگیری بشود، باید خود روستائیان کمک کنند، یعنی عمده موفقیت این حرکت در گرو همکاری خود روستائیان می‏باشد.

 خوشبختانه جهاد توانسته است اعتماد روستائیان را به خود جلب نماید و روستائیان نیز ارزش حضور جهاد را به خوبی درک کرده‏اند. حرف من به روستائیان این است که متوجه باشند که بچه‏های جهاد، فرشته‏هایی هستند که انقلاب اسلامی اینها را تشویق کرده تا به روستاها بیایند.

 راهنمائیهای رهبر عظیم‏الشأن‏مان در سایه تعالیم قرآن و دستورات خداوند و اسلام، ما را مکلف کرده که از محرومان حمایت کنیم و به آنها رسیدگی نمائیم. این جوانها، این مسئولیت را احساس کرده‏اند و با این احساس به طرف شما آمده‏اند، شما از این فرشته‏های عزیز استقبال نموده و با اینها همکاری کنید و بدانید که اگر جهاد نتواند به محرومیت‏های شما خاتمه بدهد و شما را به زندگی مرفه و مناسب خودتان نرساند، دیگر هیچ نهاد و سازمانی جرأت نمی‏کند پا به میدان بگذارد. و به یک یأس و ناامیدی مبتلا می‏شویم که دیگر نجات پیدا کردن از آن کار آسانی نیست، بنابراین الان ملاحظه می‏کنید که دولت، مجلس، رئیس جمهور و همه مسئولان اجرایی کشور و در رأس همه امام امت می‏خواهند که به روستاها رسیدگی بیشتری بشود. امکانات هم وجود دارد کشور ما خیلی ثروتمند است و یکی از کشورهای نادر دنیاست که امکانات آب، خاک و معادن و دریا و زمین و همه چیز در آن به اندازه کافی وجود دارد، البته یک کمبودهای طبیعی در بعضی نقاط از لحاظ زندگی وجود دارد که اینها قابل جبران است. امروز جهاد نهادی است که در خدمت شماست، اگر از این فرصت استفاده نکنید، یک وقت پشیمان می‏شوید که دیگر پشیمانی سودی ندارد، ان‏شاءالله در آینده شما باید در این روستاها همه امکانات را در اختیار داشته باشید و این بستگی به همت والای شما دارد.

    والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته