سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آقای هاشمی در جمع کارکنان مجله عروةالوثقی پیرامون اهمیت نشریه مجله عروةالوثقی و قدردانی از زحمات کارکنان این مجله

سخنرانی آقای هاشمی در جمع کارکنان مجله عروةالوثقی پیرامون اهمیت نشریه مجله عروةالوثقی و قدردانی از زحمات کارکنان این مجله

  • سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۶۳

 

 سخنرانی در جمع کارکنان مجله عروةالوثقی

    بسم‏الله‏الرحمن‏الرحیم

 »اَلْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمین، اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللَّهِ و آلِهِ اَجْمعین«

 این کار بزرگی است که مجله عروة الوثقی هر هفته چندین هزار کودک را که طبعاً بیشتر هم هستند - توی یک خانه‏ای که می‏رود، اگر سه نفری هم، آن را بخوانند که بیشتر هم می‏خوانند - زیر پوشش تعلیماتی داشته باشد. خیلی کار بزرگی است، شما که یک جلسه صدهزار نفری درست کرده باشید و برای آنها حرف بزنید.

 حتماً مطالب شما به نشریات داخل دبستانها و دبیرستانها و جاهای دیگر منتقل می‏شود که البته کار بزرگی را دارید می‏کنید. حالا بعد از انقلاب شاید میزان این کارها بالا رفته و تیراژ کتابهای مذهبی هم بالاست، اما علیرغم اینکه این آثار، چیزهای ماندنی است، ضمن اینکه الان دارید حرکت می‏کنید و دارید نسل آینده را می‏سازید، خود این آثار ماندنی است، دوره‏های اینها چیزهای با ارزشی خواهد بود. مجموعاً آدم ممکن است در هر شماره، خرده خرده چیزی را احساس نکند اما پایان کار را بعد از یکسال و دوسال، می‏شود جمع‏بندی کرد که چقدر از بچه‏ها را راهنمایی کرده‏اید و چقدر جلوی انحراف را گرفته‏اید و چقدر خط داده‏اید.

 لازم نیست آدم مغرور بشود و یا کار خودش را بزرگ ببیند یا دارای عُجب بشود، هر چه که کرده‏ایم مال خداست. از همین هم باید ممنون باشید که خداوند چنین توفیقی به شما داده است. ان‏شاءاللّه که عُجبی نباشد. اما توفیق بزرگی که خداوند به شما داده، این است که آن قدر در این سن و سال امکانات پیدا کرده‏اید که خودتان در این کار ساخته می‏شوید. آثار کار شما در آینده، در روستاها، شهرها و در گوشه و کنار کشور را می‏توانید ببینید؛ هم چنان که اثر شما حضور دارد و آنها را انسانهای صالحی به بار می‏آورد.

 بهترین کار برای زندگی آدم، این کارهای سازندگی است - آن هم کارهای تربیتی - این‏طوری که آدم با خلوص و نیت قرب به خدا و جذب رحمت خداوند، تقویت اسلام، تقویت انقلاب اسلامی، یا تقویت یک جریان تشکیلاتی که باز آن را فکر می‏کنید و ایمان دارید که حرکت انقلاب را تقویت می‏کند. این زندگیتان، زندگی شیرینی است، معنی‏دار است، مفهوم دارد، کی ما این جور بودیم؟ ما در گذشته وقت زیادی از زندگیمان را خیلی محدود صرف می‏کردیم، مثلاً جلساتی را وقت می‏گذاشتیم تا برویم و برگردیم، چهار پنج ساعت وقت می‏گذاشتیم و نصف روزمان را می‏گرفت، ده نفر جمع بودند، می‏رفتیم و در آن جلسه ده نفری به فرض یک بحثی هم می‏کردیم. در آن موقع اصلاً نمی‏توانستیم مقاله در روزنامه‏ها بنویسیم و یا اگر هم می‏نوشتیم، یا چاپ نمی‏کردند و چاپ هم می‏کردند جز بدنام شدن آن روزنامه، چیز دیگری نداشت.

 کتابهایی که می‏نوشتیم، تیراژ آن دو، سه هزار جلد بود، "مکتب تشیع" یک بار به پانزده هزار تیراژ رسید که اعجاب‏آور بود و خیلی طول می‏کشید تا مثل تیراژ شما بشود. مسئله این است که در زمان خوبی، در شرایط خوبی، شما کار خوبی را دارید انجام می‏دهید. البته این کار شما دوبل است و از چند جهت مضاعف است، هم کار خودتان را انجام می‏دهید، هم حزب را تقویت می‏کنید و هم تشکیلات را و هم انقلاب را تقویت می‏کنید. راه خوبی است که برای شما پیش آمده و شاکر باشید و به کارتان هم امیدوار باشید.

 این هم که الان امکانات برخی نشریات دیگر را ندارید، البته شما امکانات دیگری را دارید، مثل حزب با دفاترش در شهرستانها و سمپاتهایی که حزب جمهوری اسلامی در کشور دارد و مایلند که نشریات حزب جمهوری اسلامی را بخوانند، کم نیستند. حزب پشتوانه زیادی دارد و محکم هم هست، یعنی این حزب روز به روز دارد رشد پیدا می‏کند و استحکام جدی دارد، نشریات بر اساس موقعیت ارگان مربوطه‏شان حتماً تغییر پیدا می‏کنند و تابع هستند. اما حزب یک جریان ثابتی است، اگر در بین اعضاء و هواداران بتوانند رابطه‏ای مطبوعاتی و تبلیغاتی برقرار بکنند، حزب نه تنها می‏تواند راه خود را محکم بکند، [بلکه] دارای یک جریان پایدار و ماندنی هم می‏شود. البته حزب موقعی که تأسیس شد، به عنوان یک حاکم تلقی شد و چه بسا افرادی به عنوان فرصت مجاهده وارد حزب بشوند و اسم بنویسند. کم‏کم وقتی مسائل روشن شد و از حزب آن حالت هجومی اولی آن کم شد و حالا افراد با تصمیم و فکر مطالعه و مجموع اینها وارد حزب ملی می‏شوند و این نیروها جذب و ابقائشان حساب شده است. البته الان هم صد در صد خالص نیست چون باز هم حزب هنوز یک اعتبار و احترام فوق‏العاده‏ای دارد و ممکن است بعضیها آن را به عنوان نردبان تلقی کنند، چرا که هنوز این طرز تفکر هست، اما اینهائی که داخل حزب هستند و دارند جدی کار می‏کنند، خودشان می‏فهمند که با جاهای دیگر فرق دارند.

 در حزب الان یک حرکت خالص فکری، ایدئولوژیکی، تشکیلاتی، پشتوانه انقلاب است؛ آرام و بی‏زرق و برق. از این جهت هم عمر بیشتری خواهد داشت، پایه‏هایش محکم‏تر می‏شود، ثبات بیشتری می‏تواند داشته باشد، کسی دیگر حرف حسابی نمی‏تواند علیه ما بزند. مواضع روشن شده و مطالب هم روشن شده است، ما را هم دوستها شناخته‏اند و هم دشمن‏ها و ممکن است بهانه‏گیریهایی در گوشه و کنار بکنند، والا ابهامات خیلی برطرف شده است.

 الحمدلله ما افتاده‏ایم در یک جریان خوبی که این کار هم با گام‏های آهسته بهتر است، شتاب در اینگونه کارها معمولاً در یک جایی ترمز دارد و ترمزهایش خطرناک است. اما این گامهای مطمئن و آهسته که جای پایمان را محکم کنیم و قدم بعدی را برداریم، این حالت در حزب دارد مشاهده می‏شود که گاهی به عنوان رکود تعبیر می‏شود که این رکود نیست، آرام آرام دارد جای خودش را باز می‏کند، مخالفین را خوب خلع سلاح می‏کند و موافقین را خوب مسلح به فکر و منطق می‏کند، حتی کارهایی که شما دارید مثل همین عروةالوثقی و خود روزنامه جمهوری اسلامی و برنامه‏های آموزشی دیگر و کلاسها و مطالبی که در کلاسها گفته می‏شود، اینها در یک دوره‏ای جای خودش را در جامعه باز می‏کند و حزب جمهوری اسلامی ضمن اینکه الآن با همه وجودش در خدمت دولت است، از دولت ارتزاق نمی‏کند و هیچ سر بار بر دولت نیست، مجانی خدمت می‏کند و اگر سایر احزاب و جمعیت‏ها بخواهند این خدمت را بکنند خرج زیادی از دولت می‏گیرند.

 شما ببینید که مجلات دیگر هر کدام به یک نحوی از بودجه دولت می‏گیرند و روزنامه‏های کیهان و اطلاعات هم سرمایه‏های عظیمی مثل بنیاد مستضعفان در اختیار دارند، حزب جمهوری اسلامی هیچ چیز از اینها ندارد، یعنی فقط اخلاص به انقلاب و سرمایه‏های انسانی مثل شما، البته من آنها را هم نفی نمی‏خواهم بکنم که در جهاد سازندگی و سپاه پاسداران و جاهای دیگر کار می‏کنند، آنها هم همین‏جور هستند، اما به هرحال با بودجه دولت کارهایشان را انجام می‏دهند.

 فقط ما هستیم که از دولت بودجه نمی‏گیریم بلکه مجانی هم برای دولت کار می‏کنیم. رفقای ما اکثراً اگر احیاناً بعضی‏هایشان هم در خدمت دولت باشند، به جای کار اداری چند برابر کار می‏کنند، در تعطیلی کار می‏کنند، در سفر کار می‏کنند، اصلاً خود نشریات ما در خدمت دولت است، یعنی همان کاری که مجله دولتی امروز می‏کند، مجله عروةالوثقی هم می‏کند، بلکه دلسوزتر و هیچ توقعی هم ندارد چون خودش را با آنها یکی می‏داند و جدا هم نمی‏داند. شما در مجموع افتاده‏اید توی یک کاری که کار انبیاء است و کار رهبران فکری جامعه است. آن فسادهای مطبوعات قدیم را هم ندارید.

 معمولاً در دنیا برخی از مطبوعات خیلی فاسدند، برای یک پول پیدا کردن، خودشان را می‏فروشند؛ برای اینکه یک شخصیتی را تعریف کنند، یک مقدار پول بگیرند و هیچ حساب هدف را نکنند و وسیله تبلیغ بشوند برای کالاهای مصرفی و لوکس. هیچکدام اینها را شما ندارید، الان در خدمت انقلاب، در خدمت خدا، در خدمت اسلام، در خدمت مردم و همراه با اخلاص که واقعاً شاکر باشید خدا را که این راه را برای ما در این زمان تهیه کرده که ان‏شاءاللّه ما، نسل آینده را نیرومند و متفکر و مسلح به منطق و اطلاعات و علم بیابیم. برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت می‏کنم.

    والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته