جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه535 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه535 )

  • دوشنبه ۷ آذر ۱۳۶۲

1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
رئیس - بسم الله الرحمن الرحیم ، با حضور 174 نفر جلسه رسمی است دستور جلسه قرائت شود .
منشی - بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، دستور جلسه پانصد و سی و پنجم روز دوشنبه هفتم آذر ماه 1362 هجری شمسی مطابق با بیست و دوم صفر 1404 هجری قمری .
1- دنباله رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون ویژه اساسنامه جهاد سازندگی در خصوص لایحه اساسنامه وزارت جهاد سازندگی .
2- گزارش شور اول کمیسیون شوراها و امور داخلی و امور خارجه در خصوص لایحه انتخابات مجلس شورای اسلامی .
رئیس – تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید .
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ، بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
قل یا ایها الناس ان کنتم فی شک من دینی فلا اعبدالذین تعبدون من دون الله ولکن اعبدلله الذی یتوفیکم و امرت ان اکون من المؤمنین . و ان اقم وجهک للدین حنیفاً و لاتکونن من المشرکین . و لا تدع من دون الله ما لا ینفعک و لا یضرک فان فعلت فانک اذاً من الظالمین . و ان یمسسک الله بضرفلا کاشف له الا هو و ان یردک بخیر فلارادلفضله یصیب به من یشاء من عباده و هوالغفور الرحیم . قل یا ایها الناس قد جاء کم الحق من ربکم فمن اهتدی فانما یهتندی انفسه و من ضل فانما یضل علیها و ما انا علیکم بوکیل . و اتبع ما یوحی الیک واصبر حتی یحکم الله و هو خیر الحاکمین .
صدق الله العلی العظیم – ( حضار صلوات فرستادند )
« سورۀ یونس از آیه 105 الی آخر سوره »
2- بیانات قبل از دستور آقایان : دکتر شیبانی ، دکتر پورگل نماینده بندر انزلی ، آقای عباسی فرد نماینده کوهدشت لرستان .
دکتر شیبانی - بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، لاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم همینطور که آقای هاشمی معتقدند که من آئین‌نامه را بلد نیستم، امروز هم می‌خواهم باز آئین‌نامه بلد نباشم و یک قدری بیشتر حرف بزنم. از حالا آقای هاشمی بدانند. (یکی از نمایندگان – بیخود گفتید برای اینکه کنترل می‌کنند اگر نگفته بودید بهتر بود) می‌بخشید از اینکه مطالبی را باید به عرضتان برسانم که یک مقداری مفصل است و لازم هم می دانم که به عرض همکاران نماینده برسد .
اولاً از جوابی که به نامۀ سرگشادۀ من دادند برادر ارجمندمان آقای مهندس بازرگان تشکر می‌کنم. در ضمن آن یک مقداری مسائل را پذیرفتند که آزادی انتخابات قبلا بوده و فرمودند که از منافقین دفاع نکرده‌اند و آن چیزی که در روزنامه به اسم ایشان نوشته شده مربوط به ایشان نبوده (تأیید آن نامرد را برای انتخاب شدن) می‌گویند مربوط به من نبوده و من از ایشان خیلی تشکر می‌کنم که این مطلب را برای آن کسانی که باید این مطلب را بشنوند روشن کرده‌اند.
نکتۀ دیگر اینکه در جریان این نامه مقداری نامه برای من آمد، بعضی از آنها محبت کرده بودند و یک مقداری فحش به من داده بودند. من خودم را کوچکتر از آن می‌دانم، بله خودم را خیلی نزد خدا خطا کار می‌دانم و بیش از این هم مستحق فحش هستم، حالا من نسبت به آنها حرفی ندارم فقط بدانند که آنقدر آزادی داشتند که با وصف اینکه می‌دانند بنده نماینده مردم هستم نماینده یک میلیون و نیم نفر هم هستم یعنی یک میلیون و نیم نفر به من رأی داده‌اند. آنهائی که من را به نمایندگی قبول نداشتند رأیشان را پس بگیرند و من هم احتیاج به رأی آنها نداشتم. ولی آنچه هست این است که در همین جریان استعفای بنده تعداد زیادی افراد موجه و مورد احترام من به من مراجعه کرده‌اند که تو حق نداری از نمایندگی ما استعفا بدهی. قصد نمایندگی مجلس هم ندارم، برادر ارجمند آقای هاشمی می‌دانند. آن موقع هم در ابتدای انتخابات، شورای مرکزی حزب به بنده رأی داد که کاندیدا بشوم از شهید بهشتی خواهش کردم که من را کاندیدا نکنید چون من دلم می‌خواهد که بمانم و در حزب فعالیت بکنم. چون می دانستم همه برادرها مشغولند و به همین دلیل هم شهید ارجمند دکتر بهشتی پذیرفتند و آن رأی را کنار گذاشتند و من را کاندیدا نکردند. وظیفه‌ام خدمت است، اگر هر سنگری باشد وظیفه خودم می دانم خدمت بکنم و به همین دلیل هم آن موقعی که باز مسأله فعالیت ضد انقلاب و منافقین مطرح بود با وجودی که میل نداشتم کاندیدا بشوم این بار که حزب کاندیدا کرد پذیرفتم و در خدمت شما هستم.
مسأله دیگری که هست این است که همانطور که آیات عظام حضرت آیت الله منتظری و حضرت آیت الله منتظری و حضرت آیت الله مشکینی فرمودند همۀ مردم در انتخابات شرکت کنند، کاندیدا بشوند مردم هم خوب می دانند ، به چه کسی رأی بدهند. رأی را به افراد متعهد متخصص بدهند، بگذارند مجلس دوم آن وظیفه سنگینی که به عهده دارد انجام بدهد.
مطلب سوم،  در مورد دانشگاه است. آن مسئولیتی که به بنده داده بودند به نظر خودم به بهترین وجه انجام داده‌ام. به دانشگاه تحرکی بخشیده‌ام، آن کتابخانه‌هائی که سه سال بود بسته شده بود کتابهایش را تهیه کردم، آن ساختمانهائی که نیمه کاره بود دنبالش رفتم که فعال بشود. با لطفی که مسؤولین سطح بالای ملکت به بنده داشتند و همچنین کارکنان و زحمت کشان دانشگاه و مسؤولان دیگر نهایت کوشش را با بنده کردند که دانشگاه فعال بشود و من از این زحمات بی‌حد آنها تشکرمیکنم وامید این است همین محبتها و همین همکاریها با رئیس محترم جدید دانشگاه بشود دانشگاه فعال شده و احتیاج فراوان به کمک دارد و مخصوصاً بودجه فراوان میخواهد. از حالا باز هم بگویم، آن ابتدای کار هم خدمت برادرها گفتم، به هیئت دولت گفتم. حتی یک بار که حسن تصادفی شد و خدمت امام بودم آن‌موقع هم خدمت امام گفتم که امام یک مقداری خندیدند، گفتم حداقل سه میلیارد تومان دانشگاه احتیاج دارد برای اینکه فعال بشود .این را هم رقم بالائی نگیرید. اگر ما بخواهیم برای این پزشکانی که مراجعه میکنند، جذب میشوند پزشکان دانشمندی که از خارج  آمده اند اگر برای هر کدامشان بخواهیم یک آپارتمان دو اطاقه یا سه اطاقه حداقل بگیریم بودجه زیادی میخواهد. اینطور نیست، البته با کوششهائی که مسؤولین وزارت مسکن و شهرسازی دارند می کنند تعداد زیادی آپارتمانهای ارزان قیمت به سرعت دارد آماده میشود و در اختیارشان قرارخواهدگرفت و ان‌شاءالله که این مسأله  مسکن هرچه زودتر به بهترین نحو حل بشود.
مسأله  دیگر که برای من مطرح است من فقط یک نکته را میگویم آن موقعی که بنده رفته بودم دانشگاه برنامه ای که برای سال اول دانشکده پزشکی گذاشته بودند: زبان فارسی، زبان،، ورزش دختران، فارسی، زبان (یعنی زبان خارجی ) فارسی، بیوشیمی نظری، فارسی، عربی، بیوشیمی نظری، ورزش پسران. این برنامه ای است که پیش از اینکه بنده به دانشگاه بروم بود، آن موقعی که بنده رفتم این برنامه را دادم :بیوشیمی نظری، تشریح اندام، زبان، بیوشیمی عملی، زبان، فیزیک نظری، بیوشیمی عملی، زبان، تشریح اندام، عربی، بیوشیمی نظری، فیزیک نظری، بیوشیمی عملی  معارف اسلامی، بیوشیمی عملی، بیوشیمی نظری، آیا ببینید این برنامه ای که بنده اجرا کردم مربوط به دانشکده پزشکی بوده یا آن برنامه قبلی؟ یک مقداری گفتند که تو آنجا دافعه‌ات کم است و جاذبه‌ات زیاد است البته خوب وظیفه ما در جمهوری اسلامی این است که افرادی که قصد خدمت دارند آنها را جذب بکنیم و به همین هم دلیل هم استادان دانشگاه تهران محبت به من کردند و بعضی از آنها دو وقته درس دادند، دانشکده پزشکی را می‌گفتند 200 نفر شاگرد نمی‌توانیم بگیریم بنده400 نفر شاگرد گرفتم وترم اولشان تمام شد امتحان داند وترم دوم را مشغولند. این هم امضای اساتید و دانشمندان دانشگاه پزشکی است که بنده را تأیید کردند و یک نسخه‌اش را هم خدمت آقای‌هاشمی فرستاده بودند. اینجا کادر آموزشی مدرسه عالی پرستاری است که با امضاء تأیید کرده‌اند، اینجا بیمارستان سینا است که کادر آموزشی‌اش و کادر زحمتکشش بنده را تأیید کرده‌اند اینها تمام تأیید‌هایی است که از بنده کرده اند، البته بعضی از جوانها آنجا هستند که شاید سبک فکر مرا نمی پسندند ولی با سابقه ای که دارم وبا شناختی که از دانشگاه داشته‌ام کوشش کردم دانشگاه را فعال بکنم. البته مسؤولین مملکتی نهایت کمک را به من کردند برادر ارجمند آقای خامنه‌ای 2میلیون تومان دادند، آقای نخست وزیر 5 میلیون تومان دادند دریک حسابی 15 میلیون تومان بود که با محبتی که وزیر اقتصاد و دارائی کردند از آن توانستیم استفاده بکنیم واین را برای راه انداختن بیمارستانها که به دلیل کمبود کادر و نداشتن پول داشت میخوابید مصرف کردیم و یک مقداری فعال شده، اینکه میگویم دانشگاه بودجه میخواهد این را کم نگیرید. اگر میخواهید که دانشگاه دانشگاهی شایسته جمهوری اسلامی بشود این را دنبال کنید. ان‌شاءالله که دانشگاه فعال خواهد شد و بنده اگر خدمتی باز هم بیاید الان هم دنبال کارها میدوم و کمک میکنم.
مسأله دیگری که مطرح است، مساله گرانی و احتکار است که همانطور که همه شما می بینید جنس در مغازه نیست ولی جلوی مغازه با چند برابر قیمت به فروش میرود. من از مسؤولین قضائی کشور میخواهم که این را دقیقا رسیدگی بکنند، نرخ‌گذاری بکننند. اگر من هم گران خریدم، من را هم مجازات کنند اگر او هم گران فروخت مجازات کنند.نگذارند که این مسأله  اجراء بشود.
مسأله  ای که هست ضمن تشکر از دادستان محترم و مسؤولین قضائی، شورایعالی قضائی، در آن مسأله  بازسازی ناصر خسرو نهایت همکاری را کردند و محبت به بنده کردند. کاری که آنجا شده کاری است نمونه در جمهوری اسلامی. من نمی‌خواهم از خودم تعریف کنم، من کارهایم را لایق این نمیدانم که ذکری بشود ولی چون امام فرمودند در مواردی که لازم است گزارش بدهید، من برای این دارم گزارش میدهم. در عرض یک سال (که هنوز یک سال نشده ) ساختمانهائی که در زیر میدان قزل‌قلعه برای این بازسازی ناصرخسرو تهیه کردیم دارد آماده میشود، حتی چند تا از خانه‌های آنجا آماده شده و به آنهائی که خانه‌هایشان خراب شده بود داده‌ایم و این کار کوچکی نیست. این طرح 20 سال بوده که قابل اجراءنبوده که حالا با محبتی که مردم عزیز تهران به بنده کردند و ساکنین آنجا نهایت مساعدت را کردند، آنجا دارد کارش به خوبی انجام می شود و پیش میرود. البته از مسؤولین مختلف وزارت بازرگانی، گمرک و غیره هم میخواهم وسائلی که برای اینجا لازم است سریعا در اختیار کارکنان آنجا بگذارند که این ساختمانها آماده بشود.(رئیس-  وقتتان تمام شد ) ضمن تشکر من خواهشم از دانشگاهیان هم این است که نهایت مساعدت را به رئیس جدید بکنند، همکاری بکنند، پزشکان جدیدی که محبت کردند، تشریف آوردند، بعضی از آنها هم الان مشغول هستند در بیمارستانها، اگر کمبودهائی هست به بنده ببخشند و ان‌شاءالله این کمبودها رفع میشود. والسلام علیکم و رحمةالله.
رئیس – متشکر، سخنان بعدی را وارد کنید.
منشی – آقای دکتر پورگل بفرمایید.
دکتر پورگل - بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم،با عرض تسلیت به مناسبت اربعین ابی عبدالله و شهادت 13 تن از برادران مبارز ما در سرزمین لبنان.
خیر یافتیم که بعلبک مورد تجاوز و بمباران نیروهای صهیونیستی و مداخله گر چند ملیتی قرار گرفت.ریشه این فاجعه را باید پیدا کرد. ریشه فاجعه در روش استکبار و استعمار است. روزگاری با کشتی‌های توپ دار به جزیره‌ها و سرزمینها حمله می‌بردند و جنایات را به آن صورت زورمداری و قلدری انجام میداند. اخیرا روش تغییر کرده بود و روش استعمار نوبر این قرار گرفته بود که با دخالت در امور سیاسی و فرهنگی ملتها، اقتصاد آنها را بر باد بدهند و منابع و منافع آنها را غارت کنند. این روش جدید با بیداری مردم مستضعف جهان به مخاطره افتاد، دیگر آن زمینهای سخت و هموار برای استعمار وجود ندارد که سریع بتازد. سرزمینهای هموار تبدیل به باتلاقهائی شده است که استکبار جهانی در آن گیر کرده است. آمریکا در ویتنام، شوروی در افغانستان، صدام در تکریتی، مزدور استکبار در ایران. نیروهای مداخله‌گر جنایتگر امپریالیست و صهیونیست در لبنان و فلسطین در این باتلاقها گیر کرده‌اند و همچنین سراسر جهان مستضعفین از فیلیپین گرفته تا آمریکای لاتین به صورت باتلاقی در آمده است که استکبار جهانی باید مرگ خود را در این باتلاقها ببیند، زیرا مردم بیدار شده‌اند، من پیامی به برادران عرب، به براداران مستضعف عرب در فلسطین و لبنان بدهم. از حکیم بزرگ قدیم عرب که می‌گوید: ((و من لا یذدعن حوضه بسلاحه، یضرس بانیاب ویوطاء بمنسم)) اگر کسی با اسلحه خود از کیان و شرف خود دفاع نکند در زیر پا و پاشنه مردم طاغوتی و مستکبر نابود خواهد شد.براردارن عرب ما بدانند که با سیاست سازش با امپریالیسم نمی توانند باید سلاح خود را بگیرند و از کیان و هستی و منافع و شرف اسلامی و عربی خود دفاع کنند. نیروهای مداخله گر چند ملیتی برای ایجاد صلح به سرزمین لبنان قدم نا مبارک خود را گذاشتند اما فاجعه کشتار پنج هزار فلسطینی را در صبرا و شتیلا دیدند و حرف نزدند و امروز وقتی دست انتقام برادران مستضعف عرب ما به صورت انفجار پایگاههای امپریالیستی شان ظاهر میشود، آنوقت مرده بی پناه را بمباران می‌کنند همچنانکه صدام عفلقی بعثی پلید این رویه نامطلوب را با ایران مستضعف عمل می کند. حقوق بشری‌ها چشمشان را باز کنند و این جنایات را ببینند و از گرایش به سوی امپریالیزم دست بردارند و متوجه باشند که نقطه پیروزی در الفت و برادری میان مستضعفین است نه سازش با مستکبرین.
در اینجا مطالبی در امور حوزه خود و داخل مملکت خود داریم، مسأله  توزیع، مسأله  بغرنجی است. من به دولت عرض میکنم: تشکر می کنیم از خدماتی که می‌نمائید و تلاشی که دارید. آثار این خدمات در سراسر مملکت هست. اما
 
مسأله  کمبود مردم را رنج نمی دهد بلکه عدم توزیع عادلانه است. از مجلس محترم و از دولت محترم جمهوری اسلامی میخواهم در این باره فکری بکنند.
نمونه‌هائی را ما  در تهران دیدیم اگر نظارت کافی به عمل بیاید مردم راضی میشوند و کالای مورد لزوم به حد کافی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
از برادر بزرگوار آقای دکتر زرگر تشکر می‌کنیم گه کنگره عظیم پزشکی را به راه انداختند و یک بار دیگر عظمت و مجد ایران و انقلاب اسلامی به جهانیان عرضه شد وامید است ثمراتش به کشور ما و همه مستضعفین برگردد.
از دولت در مورد اسفالت راه انزلی به هشتپر که تا حدود کپورچال به نحو بسیار عالی و همچنین از اسفالت راه کپورچال به آب کنار و همچنین از طرح کنترل برنج تشکر میکنم و امیدوارم ان‌شاءالله مردم استانهای دیگر از برکات این طرح هرچه زودتر برخوردار بشوند.
مسأله  عدم جذب بودجه در استان گیلان متاسفانه برخلاف استانهای دیگر بسیار مایه نگرانی است و این به علت نبودن مصالح در آن استان است والان هم فصل، فصل خوبی برای جذب بودجه نیست و من از دولت میخواهم ان‌شاء‌الله کمک بیشتری بکند که این بودجه برای بعد از اسفند یک مقدار بیشتر پایدار باشد و بتواند جذب بشود. راجع به جزیره طالقانی بندرانزلی که هر سال در معرض سیلاب قرار می‌گیرد و خانه‌هائی را نابود می‌کند از مسؤولین استان درخواست میکنم سریعا به این مساله رسیدگی بفرمائید. ایجاد شهرداری در دو بخش بسیار آباد و بزرگ کپورچال و انزلی مسأله‌ای است که سالها مورد تقاضا بوده و همچنین بخشداری برای آب کنار بندر انزلی، امیدوارم که وزارت کشور با تذکری که چند روز پیش از طریق ریاست محترم مجلس به وزارت کشور داده است توجه عامل بفرمایند.
راههای روستائی خمام برای مسؤولین استان باید مورد توجه باشد. این بخشی که ثروتمندترین بخشهاست و برنج فراوانی به استان تحویل میدهد از بدترین راهها برخوردار است، امیدوارم مسؤولین توجه بفرمایند.
رسیدگی به کشتارگاه صنعتی بندرانزلی که در حال نابودی هست و چون خود انزلی از طریق شهرداری توانائی نگهداری آن را ندارد و به شهرداری این موضوع را تحمیل کرده‌اند از سازمان گوشت استدعا میکنم هرچه زودتر به این مسأله  توجه کنند که بیش از یک سال است که ما گرفتار با این مسأله  هستیم.
مسأله  دیگر، مسأله  سهمیه نهادها از نظر دانشجوئی است من امیدوارم وزارت فرهنگ و آموزش عالی به این مسأله  توجه کند، نگهبانان انقلاب این بچه‌هائی هستند که در نهادها زحمت میکشند. در جهاد، در سپاه، در بنیادها، در این مراکز تلاش میکنند و عمرشان را برای خدمت به انقلاب گذاشته اند، سهمیه اینها را آنچنان که در نظر گرفته شده بود همانطور عمل بکنند و این سهمیه به نحو فاشی پائین آمده و من نگران این مسأله  هستم که حق این بچه‌های انقلابی ضایع نشود.
برادر عزیزم آقای کیاوش از دانشگاه آزاد تشکر کرده‌اند و امیدواریم ان‌شاءالله این دانشگاه هم بتواند وظایف خطیر خودش را به نحو مطلوب انجام بدهد. والسلام علیکم و رحمةالله وبرکاته
رئیس- سخنران بعدی
منشی – آقای عباسی فرد بفرمائید.
عباسی فرد – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، موضوع گفتارم جنگ، مجلس، دولت و مردم است. انقلاب اسلامی ایران روش جدیدی در برخورد کشورهای تحت ستم با ابرقدرتها ونیز در رابطه مردم و حکومتها به‌وجود آورده که بشریت تحت ستم را به یک دگرگونی وسیع جهانی در آینده‌ای نه چندان دور امیدوار ساخته است. سنگرهای استعمار یکی پس از دیگری سقوط میکنند و اکثر ملت‌ها برآنند که حقوق خود را شناسائی و حد و مرز زمامدارانشان را مشخص کنند. سرمایه‌گذاری آمریکا، شوروی و فرانسه برای مبارزه با انقلاب اسلامی ایران به همین منظور است. آنان مزدوران دست نشانده و حکام مرتجع منطقه را به شکل عروسکهای خیمه شب بازی در مقابل جمهوری اسلامی ایران به نمایش میگذارند و بر این تصورند، که ز هر طرف که کشته شود به سودشان خواهد بود. اما باید بدانند که با این اعمال ضد بشری جهان را علی رغم میل باطنی‌اش به سوی یک جنگ فراگیرپیش میبرند. ما در حال حاضر با صدام حرف آخر را زده‌ایم و جنگی تمام عیار در زمین و هوا و دریا غائله را ختم خواهدکرد.اما به کشورهای اسلامی بخصوص کشورهای حوزه خلیج فارس و امارات اعلام میکنیم، آزاد و مستقل بیندیشند و عاقلانه حرکت کنند که صلاحشان در اخوت اسلامی خواهدبود. درغیراینصورت با خلیج خون مواجه میشوند و خوب است استقامت خود را با توان رزمی ایران بسنجند.
و اما در مورد مجلس، این مجلس فراهم آمده از الله اکبرهای مردم است بنابراین باید مروج اسلام، نگهبان انقلاب و در خدمت مردم باشد، از عمر 4ساله مجلس دوره اول، سه سال و نیمش گذشت بر ما است گذشته را مرور کرده و باقی مانده را فرصت شماریم بدان امید که در پیشگاه خدا و بندگانش سربلندباشیم، این سنگر عظیم انقلاب به حول و قوه الهی پرتوان و نیرومند در برابر بحران‌ها ایستاده و با توجهات خاصه ولی عصر روحی له الفدا و رهنمودهای امام امت ضمن وضع قانون و نظارت بر اجرای آن در مقابله با مسائل داخلی و خارجی در رابطه با جنگ و ضد انقلاب انجام وظیفه نموده است. دولت‌های خدمتگزار از این مجلس رأی اعتماد گرفتند که در سخت‌ترین شرایط به مردم خدمت کردند. در جبهه‌ها مشغول جنگ و مبارزه هستند و در داخل کشور مشغول بازسازی ویرانی‌ها. من خاضعانه از وزارتخانه‌های دفاع، سپاه خارجه، کشور، راه و مخابرات، در رابطه با جنگ، سیاست و ارائه خدمات ممکن تشکر میکنم بعضی وزارتخانه‌ها فعلا کارشان را انجام میدهند و به مرور زمان میشود درباره آنها قضاوت کرد ولی در مورد بعضی وزارتخانه‌ها به حکم وظیفه نمایندگی و به دفاع از حقوق مردم به خصوص روستائیان تذکراتی میدهم :
اولا نکته ای در مورد حرف زدن از امور اجرائی عرض کنم علی رغم امور سیاسی که احتیاج به تحلیل و بیان دارد و می بینیم رهنمودهای امام، مصاحبه‌های رئیس جمهور و تحلیل‌های ریاست محترم مجلس چقدر در رشد و نگهداری انقلاب مؤثرند، در کار اجرائی بهتر است همیشه در مورد آنچه انجام شده حرف بزنیم نه آنچه قرار است انجام بشود. این عیب بزرگی است که در این مملکت بعضی‌ها هروقت عشقشان می‌کشد و هرچه می‌خواهند می‌گویند بدون آنکه تعهدی برای انجام و نتیجه داشته باشد. وزارت مسکن تاکنون چه باری از دوش مردم برداشته؟ بسیج اقتصادی و وزارت بازرگانی برای مهارکردن گرانی موفق نیستند وزارت نیرو از 3سال قبل در حوزه انتخابیه من محلی را به عنوان پست 63 کیلو ولت تعیین کرده، قدری هم کارشده چندوقت پیش به آقای وزیر نیرو گفتم ممکن است در اثر متروکه شدن دامداران ساختمان را محل دام یا کشاورزان آنرا انبار غله کنند. جمعیت لرستان به علت جنگ و مهاجرت تقریبا یک برابر و نیم شده ولی امکانات درمانی به مراتب از سابق کمتر است.عده‌ای از نمایندگان استان بیش از یک سال است برای تهیه چند آمبولانس از طریق وزارت خانه‌های بهداری، صنایع سنگین و هلال احمر اقدام کرده اند به جائی نرسیده است و عجیب‌تر اینکه بعضی وزارتخانه‌ها و سازمانها در رابطه با آمبولانس امکاناتی بیش از وزارت بهداری دارند. اینگونه موضوعات اگر در اثر ضعف وزارت بهداری نیست چه میتواند باشد ؟وزارت کشاورزی مرتب از خودکفائی سخن می‌گوید ولی در شرایطی که جمعیت ایران کمتر از 10% رشد داشته واردات گندم به 4 برابر رسیده است درحالیکه تمام مصاحبه‌ها و آمارهای وزارت کشاورزی حتی یک نفر را برای یک نوبت غذا سیر نمیکند. اگر قرار است روستائی باقی بماند و کشاورزی حداقل وضع موجودش حفظ شود تا دیر نشده خدمت به کشاورزان را از تریبون‌ها و روزنامه‌ها به مزارع منتقل کنیم. برای کشاورزی چند چیز لازم است: زمین، آب، کشاورز، مشکل زمین بایدازطریق برگرداندن زمین‌های غصبی و آبادکردن بیابان‌های وسیع حل شود. آبهای سطح الارضی باید مهار شده و سفره‌های زیزمینی استخراج گردد و تاکنون قدم مؤثری برداشته نشده ولی من صریحاً میگویم، مشکل اساسی در حال حاضر زندگی کشاورز است. در مقابل تخلیه سریع روستاها نتوانسته‌ایم حتی چند نفر را از شهر به روستا ببریم. بیکاری، گرانی، فقر، بیماری، و نرسیدن خدمات، روستاها را تهدید میکند. من در یاد داشتی برای وزارت بازرگانی نوشتم آنچه در روستا میگذرد عدم توزیع است نه توزیع غیر عادلانه. ادارات و افرادی که متولیان کار روستائیان هستند در برخوردهایشان تجدید نظرکنند سازمان تعاونی روستائی حداقل در لرستان مردم را به ستوه آورده و مزبله‌ای برای رشد و نگهداری ر‍ژیم و خان‌ها میباشد. چند مورد از عملکرد این سازمان براساس گزارشاتی که به استانداری رسیده تنها در 6 ماهه اول 62 از 50 فروشگاه تعاونی‌اش 24 فروشگاه مختلف شناخته شده اند که 11896 کیلو روغن نباتی 10747 کیلو برنج 5021 کیلو قند حیف و میل کرده‌اند و تنها در 2مورد برای دوباره فروشی


کوپن کالاهای سهمیه بندی شده 152 هزار تومان رشوه خواری شده. امام جمعه خرم آباد، استاندار لرستان، بسیاری از مسؤولین دادشان بلند است ورسیدگی نمی شود خیلی عجیب است جریاناتی که می تواند برادران متعهد و سابقه داری مثل عسکراولادی را با سوابقی که در اسلام دارند به سهولت حذف کند چرا در برخورد با این صحنه‌ها کند حرکت میکند؟ با اینکه باور آن سخت است من دعا میکنم از باب قضایای اتفاقیه باشدوالسلام علیکم و رحمةالله وبرکاته.
3- بیانات آقای رئیس بمناسبت فوت پدر آقای پوراستاد وشهادت خواهرزاده آقای حججی وتذکرات نمایندگان به مسؤولان امورمملکتی
رئیس – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. قبل از تذکرات نمایندگان محترم مطلع شدیم که ابوی همکارمان جناب آقای پور استاد فوت کرده‌اند که به ایشان از طرف نمایندگان تسلیت عرض میکنیم و همچنین نمایندگان استان آذربایجان شرقی شهادت خواهرزاده همکارمان جناب آقای حججی را تسلیت و تبریک گفته‌اند و ما هم تسلیت عرض میکنیم.
رئیس – آقای ناصری نماینده زنجان به وزارت راه در مورد احداث فرودگاه زنجان تذکر میدهند.
آقای خلخالی نماینده قم به وزارت کشاورزی در مورد اعزام دامپزشک برای معالجه دامهای قم و حومه، به وزارت نیرو در مورد اتصال برق گیوی به شبکه سراسری و به وزارت بازرگانی در مورد واگذاری آرد به نانوائی‌های قم تذکر میدهند.
آقای فروغی نماینده مسجدسلیمان به وزارت کشور در مورد جلوگیری از نصب دکه‌های غیرقانونی در معابر تذکر میدهند.
آقای شجوئی نماینده کرج به دولت در مورد حقوق معوقه کارگران معدن قلعه زری بیرجند تذکر میدهند.
آقای خسروی نماینده تکاب به دولت در مورد تأمین کالا و اجناس مورد نیاز تکاب از طریق استان زنجان.
آقای جعفری نماینده باختران به سازمان تربیت بدنی در مورد تأمین وسایل و امکانات تربیت بدنی استان باختران.
آقای فدائی نماینده سربند به وزارت مسکن و شهرسازی در مورد احداث خانه‌های سازمانی در شهر‌های شازند و آستانه.
آقای اکرمی نماینده بهار همدان به دولت و آموزش و پرورش در خصوص حل مشکل کمبود معلم در سراسر کشور، به وزارت فرهنگ و آْموزش عالی درخصوص اعزام دیپلمه‌های دختر و پسر به کشورهای خارجی.
آقای گرشاسبی نماینده بندر لنگه به وزارت کشور در مورد تأسیس شهرداری در بستک، به وزارت صنایع در مورد تأمین سیمان نیروگاه بندر لنگه، به ستاد بسیج اقتصادی در مورد تأمین برنج مورد نیاز کمیته امداد امام در بندر لنگه.
‌آقای لطیف صفری نماینده اسلام آباد غرب به وزارت آموزش و پرورش در مورد جلوگیری از انحلال دبیرستان کوآور، به وزارت بازرگانی در مورد توزیع سهمیه برنج و پارچه روستاهای منطقه تذکر میدهند.
آقایان بیات، ناصری، روحانی و اختری شهادت حماسه آفرینان را از زنجان و سمنان در عملیات والفجر 4 به مردم شهید پرور منطقه تسلیت وتبریک گفته اند.
4-ادامه رسیدگی به اساسنامه وزارت جهاد سازندگی وتصویب موادی از آن
رئیس – دستور را شروع بفرمائید.
منشی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. اساسنامه جهاد سازندگی تا مادۀ 22 سابق تصویب شده که میشود مادۀ 17 جدید که مطرح میکنم.
مادۀ 17 – تهی‍ه آمار و اطلاعات در زمینه‌های مربوط به فعالیت‌های جهاد در روستاها و مناطق عشایری با همکاری ارگان‌های ذیربط.
آقای طیب پیشنهادی داده اند که این ماده در اینجا اضافه بشود :
ماده – به منظور فعال ترشدن خدمات وزارتخانه‌ها به روستاها و هماهنگ شدن شتاب آنها با جهاد سازندگی دولت موظف است لایحه ایجاد تسهیلات در مقررات مالی بخش خدمات روستائی وزارتخانه‌های ذیربط را ظرف مدت 3ماه تهیه وبه مجلس تقدیم نماید.
رئیس – این مربوط به این لایحه نیست.
طیب – در رابطه با بخش جهاد وزارتخانه‌ها من پیشنهاد حذف داده بودم و به جایش این پیشنهاد را داده بودم.
رئیس – به هرحال اینکه دولت لایحه‌ای بخواهد بدهد ربطی به این لایحه ندارد. ما باید یک چیزی بیاوریم که در این لایحه بگنجد، این اصلاً ربطی به این لایحه ندارد. آن که حذف شده جای آن هم اگر بخواهید چیزی بیاورید الان نمیشود یعنی اگر در کمیسیون هم میآوردید مطرح نبود.
طیب – آقای‌هاشمی! این به کمیسیون رفته است. پیشنهاد در کمیسیون مطرح شده است.
رئیس – عرض میکنم حالا که در کمیسیون هم بحث شده بی خود بحث شده یعنی کمیسیون‌ها هم نپذیرند چیزهائی که مربوط به لوایح نیست در لایحه نیاید چون نماینده دولت باید در جلسه باشد دفاع بکند به این ترتیب دولت اصلا در جریانش قرار نمیگیرد. لذا نمیتوانیم بیاوریم این قسمت هم وظایف جهاد است چطور آن را اینجا بیاوریم ؟ چون نصاب کامل نیست ماده را بعد مطرح می‌کنیم. منشی – مادۀ 18 (33سابق را میخوانم) :
((بمنظور ایجاد هماهنگی و تفکیک وظایف مشترک بین جهادسازندگی و وزارتخانه‌ها و دستگاهها آئین‌نامه‌های اجرائی لازم مشترکا توسط وزارت جهاد سازندگی و هر یک از وزارتخانه‌ها و دستگاههای ذیربط حداکثر تا 6ماه پس از تصویب این اساسنامه تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهدرسید.))
در این ماده آقای سوری پیشنهاد داده اند که بعد از کلمه ((هماهنگی )) کلمه ((تعیین وظایف مختصه به جهاد ))اضافه گردد و عبارت به اینصورت در میآید : ((بمنظور ایجاد هماهنگی و تعیین وظایف مختصه به جهاد و وظایف مشترکه بین آن و سایر وزارتخانه‌ها...تا آخر ))
رئیس- آقای سوری بفرمائید.
سوری – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، چون در این آئین‌نامه و در این لایحه وزارت جهاد از وزارتخانه‌های دیگر انتزاع شده. برای نمونه در مادۀ 4 که ما تصویب کردیم بخاطر این مسائل من پیشنهاد کردم که وظایفی که از وزارتخانه‌های دیگر برای جهاد منتزع شده تعیین بشود که چیست ؟ علاوه براینکه آن وظایفی که با هماهنگی وزارتخانه‌های دیگر تعیین میشود. چون ما چنین گمان می بریم  این وظایف برای جهاد معین بشود تا جهاد بیشتر و بهتر و زودتر بتواند رسیدگی بکند. من دیگر عرضی ندارم.
منشی – موافق ؟ (اظهاری نشد)
نادی – این ماده جدید است.
زنگنه (نماینده جهاد ) – عین این در لایحه بوده است.
رئیس – میگویند بوده است.آن مادۀ 14سابق هم تکلیفش روشن نشده است.
زواره‌ای – برایش رأی‌گیری شد.
رئیس – تغییراتی پیشنهاد شده است که رأی نیاورده است. وقتیکه اصل ماده رأٌی نیاورده است باید برای حذفش رأی بگیریم.
موحدی ساوجی – تکلیفش روشن شد.
عده ای از نمایندگان – حذفش رأی نیاورد.
رئیس – حذفش پیشنهاد شده بود، رأی نیاورده بود واصلش هم رأی نیاورده است حالا باید حذفش را دوباره رأی‌گیری بگیریم اگر رأی نیاورد آن وقت باید اصلاح بکنیم.
موحدی ساوجی – موقعی که آقای ایزدی جلسه را اداره می کردند، فرمودند که چون این ماده بار مالی دارد قابل طرح نیست وباید ماده پیشنهادی دولت مطرح می شد.
رئیس - خوب پیشنهاد دولت چه بوده است.؟
موحدی ساوجی - اعطای وام را رأی گیری کردند و رأی نیاورد.
رئیس - پیشنهاد دولت را مطرح کردید، رأی بیاورد ؟
بیات- ((صدور مجوز برای اعطای وام ))را به رأی گذاشتیم و رأی نیاورد.
رئیس - خیلی خوب، باید بک فکری بکنیم، موقع تنفس بحث می کنیم ببینیم به چه شکلی است ؟ الان 180 نفر در مجلس حاضرند ماده 22قدیم برای رأی‌گیری خوانده شود.
مادۀ 17 (22 قدیم ) – تهیه آمار و اطلاعات در زمینه‌های مربوط به فعالیتهای جهاد در روستاها و مناطق عشایری با همکاری ارگان‌های ذیربط.
رئیس - حضار 180 نفر هستند. نمایندگانی که با مادۀ 17 که قرائت شد موافقند قیام بفرمائید (اکثر برخاستند ) تصویب شد. ماده بعد قرائت شود.
مادۀ 18- به‌منظور ایجاد هماهنگی و تفکیک وظایف مشترک بین جهاد سازندگی و وزارتخانه‌ها و دستگاهها، آئین‌نامه‌های اجرائی لازم، مشترکا توسط
 
وزارت جهاد سازندگی و هر یک از وزارتخانه‌ها و دستگاههای ذیربط حداکثر تا 6 ماه پس از تصویب این اساسنامه تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
 رئیس- 181 نفر حضور دارند موافقان با مادۀ 18 قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. مادۀ بعد خوانده شود .
فصل سوم – دایره سیاسی عقیدتی:
مادۀ 24 – به‌منظور تداوم خط اصیل اسلامی و بالا بردن سطح فرهنگ اسلامی جلوگیری از هر نوع نفوذ افکار غیر اسلامی در وزارت جهاد سازندگی. دایره‌ئی بنام دایره سیاسی اعتقادی تشکیل و سرپرست این دایره یک فرد روحانی متعهدی که حداقل دوره سطح را گذرانده باشد، خواهد بود که امور ذیل را عهده دار خواهد شد:
الف: نظارت بر فعالیتهای جهادسازندگی به‌منظور حفظ حدود شرعی و خط مکتبی جهاد سازندگی .
ب: برقراری و حفظ ارتباط جهاد با روحانیت و مردم.
ج: ترویج و تبلیغ اخلاق و روابط اسلامی در درون جهادسازندگی.
د: تعیین روحانی جهاد در مراکز جهاد سازندگی .
منشی - آقایان: فهیم کرمانی، هادی غفاری، مهدی قائمی، وافی، محلاتی، میرجعفری، واعظی، محمد یزدی و نواب پیشنهاد حذف این ماده را داده‌اند.
رئیس – آقای فهیم کرمانی بفرمائید.
فهیم کرمانی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، ((رحم الله امرا عرف قدره ولم یتعدد حده)) یا ((طوره)) خداوند رحمت کند افرادی که حد و حدود خودشان را بشناسند و از آن مرزی که برای آنها تعیین شده تعدی نکنند، در این ماده ای که در این جا عنوان شده چند اشکال بنظر می‌رسد:
یکی در این جا عنوان شده خط اصیل اسلامی، بعد بالابردن سطح فرهنگ اسلامی بعد جلوگیری از هر نوع نفوذ افکار غیر اسلامی. 3 مسأله  مهم جالب هست که هر یک از اینها احتیاج به تخصص دارد یعنی باید مدتی انسان در خصوص این رشته تحصیل کرده باشد، فلسفه اسلامی را فهمیده باشد، در علم کلام اطلاعاتی داشته باشد اسلام شناس باشد تا اینکه بفهمد خط اصیل اسلامی چیست و غیر اصیل چیست و دیگر اینکه بفهمد فرهنگ اسلامی چیست و فرهنگ غیراسلامی چیست و دیگر اینکه جلوگیری از هر نوع نفوذ افکار غیر اسلامی می‌خواهد بکند او باید تمام این مطالب را دیده باشد و راه‌های التقاطی را دیده باشد، فهمیده باشد، بتواند اینها را از هم تشخیص بدهد، من خوب خاطرم می‌آید در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در سال 58 کلاس‌هائی درست کرده بودند بنام کلاس تفسیر، بنام کلاس عقاید، تدریس می‌کردند (از همین جوان‌ها) من در کرمان خودم که بودم به بعضی از علما و روحانیون آنجا عرض کردم که آقایان! در این کلاس‌ها شرکت بکنید و در نظر بگیرید که اینها چه مطالبی را دارند به بچه‌های مردم تزریق میکنند و چه مسائلی را دارند تلقین میکنند و چه جور دارند خط میدهند که در آینده برای ما مسأله‌آفرین نباشد. ولی در اثر گرفتاری‌ها و مشکلاتی که برای روحانیون بود نتوانستند کنترل بکنند و نتوانستند در آن کلاس‌ها شرکت بکنند. دیری نپائید که ما فهمیدیم چه فاجعه‌ای به‌وجود آمده و چه نیروهائی از جوانهای ما را منحرف کردند و از دست ما گرفتند. درهرصورت کسی که می‌خواهد سیاسی عقیدتی یا عقاید اسلامی را تدریس بکند و جلوگیری بکند از نفوذ افکار غیر اسلامی و می‌خواهد فرهنگ اسلامی را بالا ببرد خودش باید اول این را پیموده باشد و طی کرده باشد و این مسائل برایش حل شده باشد بعد آن‌وقت بیاید یک چنین دایره و تشکیلاتی بوجود بیاورد و تدریس بکند.
ذات نا یافته از هستی بخش                                 کی تواند که شود هستی بخش
کسی که خودش هیچ چیزی بلد نیست چه طور می خواهد مردم را ببرد یاد بدهد و اسلام را به مردم بفهماند؟ بنابراین چون این مسأله، مسأله خطرناکی است و احتیاج به تخصص دارد. حتی در حوزه‌های علمیه اجازه نمیدهند هرکسی بیاید درس عقاید بدهد، درس کلام بدهد، باید دوره ای دیده باشد، باید از طرف مراجع و علمای بزرگ تأیید شده باشد، تا اجازه چنین کلاسی و حوزه‌ای داشته‌ای باشد چه رسد به اینکه بیایند در ادارۀ  یک وزارتخانه‌ای آن هم به این گستردگی که ما در همین حال حاضر داریم می‌بینیم چطور دارند افکار بچه‌ها را تحریف و منحرف میکنند بیائیم اجازه بدهیم، ما چوب را بدهیم به دست کسی که نه خودی میشناسد نه غیری. بنابراین بنده پیشنهاد کردم که همه این فصل به طور کلی حذف بشود تا اینکه سفره نینداخته بوی مشک بدهد! والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.
منشی – آقای بیات مخالف.
بیات – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، ((اللهم ارنا الاشیاء کما هی)) خداوند عالم به همه ماها توفیق عنایت کند و واقعیات اشیاء را همانطور که هست درک کنیم و درباره آنها متناسب با آنها قضاوت کنیم. من ذهن برادرمان آقای فهیم و نمایندگانی که پیشنهاد حذف این ماده را داده‌اند دوباره جلب میکنم که این ماده را دوباره بخوانند آنوقت مخالفت کنند. در این جا گفته شده است. ((روحانی متعهدی که حداقل دوره سطح راخوانده است)) یعنی کسی که رسائل را خوب خوانده، کسی که مطالب را خوب خوانده، کسی که کفایتین را خوب خوانده، منطق خوانده، فلسفه خوانده، مقداری کلام خوانده، ادبیات خوانده، مقداری با مسائل فقهی آشناست که شاید اکثریت نمایندگان مجلس ما در همین سطح‌اند. آقایان در رابطه با نمایندگانی که قانون‌گذاری است این همه حساسیت نشان نداده‌اند آمده‌اند در این باره این همه تند و جناب آقای فهیم می‌فرمایند اینها باید دوره اسلام‌شناسی را یاد بگیرند. پس شما از این به بعد تمام مسائل را منحصر بکنید به دو نفر، استاد علامه طباطبائی که فوت کرده‌اند و رفتند به عالم ملا اعلاء و یکی هم استاد شهید مطهری .بنابراین بقیه دیگر هیچ حق ندارند درباره مسائل دیگر ولو اینکه درس هم بخوانند، الفبا را هم بلد باشند حق ندارند اظهار نظر بکنند، این جای تعجب  است انصافاً، این یک.
جهت دوم – عبارت از اینکه برادران ما با این پیشنهادشان با سرنوشت هجده میلیون روستائی که امروز اینها کشف شدند نه اینکه بودند، کشف شده به‌وسیله جهاد، یعنی اینها کسانی هستند، با جان و دل رفتند. نمی‌گوئیم جهاد ضعف ندارد، نمیگوئیم این نهادها ضعف ندارند، اما اینطور با مسأله برخورد نکنید، اگر جهاد سازندگی نبود هجده میلیون مردم روستائی برای این مملکت کشف نشده بود، اینها رفتند اگر خدای نکرده این جهاد نبود این همه الان اکثر شهدای ما در این جبهات مال روستائی‌هاست، مال این کشاورزهاست و همه بخاطر این است که این جهادسازندگی بیچاره در جبهه‌های جنگ در جبهه مقدم است، واحد مهندسی جهاد در آنجا شهید میدهد ، آن یکی کشتار میدهد ، درکردستان گردنشان را با موزائیک میبرند و می کشند و شربت شهادت را به آنها می‌نوشانند و بعد هم ما اینطوری با مسأله  برخورد میکنیم و در ضمن برادران بزرگوار ما عنایت کنند این مسأله در رابطه با داخل جهاد است نه بیرون از جهاد و جهاد سازندگی حوزه علمیه تشکیل نمیدهد خودش ایدئولوگ باشد، ایدئولوژی بگوید، فقه بگوید، اصول بگوید، این آقایان دست نیاز به سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دفتر تبلیغات دراز می‌کنند از علماء دعوت می‌کند می‌آیند در آنجا مسائل را مطرح کنند جهادسازندگی که نماینده امامش را شورای نگهبان قبول نکرد حذف کرد، جهادسازندگی عمده امتیازش در این بود بچه‌ها در جهاد سازندگی برای خدا میرفتند کار میکردند، خدا شاهد است اکثر بچه‌ها میگفتند همین که حضور یک روحانی در اینجا برای ما عشق می‌آفریند بطور کلی ما قیچی برداشته‌ایم، همه جای این قیچی را کردیم، به تعبیر حضرت آیت‌‌لله العظمی منتظری، جهادی که نه یال دارد، نه هیچ چیز، چنین جهدی مثل بقیه وزارتخانه‌ها، شما فردا پس فردا یقه چه کسی را میگیرید برای اینکه این همه روستائی محروم را از این بیچارگی نجاتشان بدهد و راحتشان بکند؟ این است که من معتقدم حذف این فاجعه است، یعنی حذف این بند یعنی حذف نماینده امام که شد در نتیجه شما بفرمائید که جهاد سازندگی یعنی همه چیزش محظور، همه چیزش هیچ چیز، اگر جهادسازندگی نباشد، ما برای روستائیان نمیتوانیم کاربکنیم و به تعبیری که رئیس جمهور فرمودند یکی از معجزات انقلاب است، این را هم بصورت حماسی نمیگوئیم، این یک واقعیت است، البته ضعف هم دارد، شما پیشنهاد بدهید مثلاً بجای ((عقیدتی، سیاسی)) یک تعبیر دیگری بگذارید، پیشنهادات اصلاحی بدهید، اما اینطوری با اصلش مخالفت نکنید، این حذف بشود، اگر این ماده حذف بشود، بفرمائید، اصل جهاد حذف بشود، اگر جهاد حذف بشود ما به مناطق محروم با این بوروکراسی جهنمی اداری نمیتوانیم خدمت بکنیم و برادران ما با توجه به واقعیات یک مقدار عنایت کنند و با توجه به عباراتی که در اینجا هست پیشنهاد حذف بدهند، این است که من شدیدا با حذف این ماده مخالفم.
 
منشی – آقای هادی غفاری موافق (هادی غفاری – من وقتم را به آقای یزدی داده‌ام) آقای یزدی به جای ایشان صحبت میکنند.
محمدیزدی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. اللهم ارنا الاشیاءکماهی واقعاً باید یک مقدار واقعیت‌ها را بیشتر دقت کرد، حساب کرد، همانطور که برادر عزیزمان جناب آقای بیات فرمودند، جهادسازندگی یک نهاد انقلابی بوده که باید گفت همان روزهای اول تقریباً طلوع کرده بعد امام تقویت فرمودند، بعد مردم حمایت کردند و بهترین خدمات را داشته و دارد، به همین دلیل هم اینجا مطرح شده و شکلش به یک شکل محکم‌تری دارد تنظیم میشود، یعنی به عنوان یک وزارتخانه کارهایش را شروع میکند، برای اینکه کارهایش را بیشتر و بهتر بتواند انجام بدهد مجلس محترم سعی می‌کند آن کارهائی که مربوط به او هست و میتواند به خوبی انجام بدهد، به او بدهد یعنی مسائل عمرانی، مسائل کشاورزی، چیزهائی که در عهده او هست، به او بدهد، قبل از اینکه آن قسمت تبلیغات حذف بشود. شاید این مطلب مناسب بود که اگر یک دایره تبلیغاتی روحانی میداشت، طبعاً در داخل وزارتخانه هم یک دایره سیاسی عقیدتی لازم بود باشد، ولی بعد از اینکه مجلس نپذیرفت و مجلس قبول کرد که تبلیغات اعتقادی و دینی مردم روستا باید به همان شکل باشد که روحانیون محترم از طرق مختلف و طرقی که متداول هست تبلیغ بشوند و حالا یا دفتر تبلیغات هست، یا سازمان تبلیغات هست، حوزه‌های علمیه هستند، روحانیون مورد توجه استانها و شهرستانهائی که طبعاً به روستاها هم میرسند، هستند از همان طریق انجام بگیرد. بنابراین مسأله  اداره سیاسی عقیدتی را باید دید برای کجا است؟ برای داخل وزارتخانه است یا برای داخل روستاها است. اگر برای وزارتخانه است فرقی بین این وزارتخانه با سایر وزارتخانه‌ها نیست. باید گفت همه وزارتخانه‌ها احتیاج دارند به یک دایره سیاسی عقیدتی که مسائل اعتقادی را به آنها یاد بدهند، درحالیکه ما میدانیم در حال حاضر فقط نیروهای مسلح هستند که دایره سیاسی عقیدتی دارند مثل ارتش، سپاه ژاندارمری، شهربانی ولی سایر وزارتخانه‌ها و نیروها چنین چیزی ندارند. اگر برای داخل وزارتخانه است، فردا آن وزارتخانه دیگری هم میگوید ماهم باید چنین دایره‌ای داشته باشیم .شما هم باید به آنها بدهید، فرقی نمیکند و اگر برای محیط کارشان است ،یعنی خود روستاها است این در حقیقت همان بحثی است که قبلاً انجام شده. راجع به تبلیغات، بلی مسائل دیگرش که سرپرستی آن بوسیله یک روحانی است که سطح را خوانده است، آن مسائل خیلی دیگر قابل بحث نیست. ما عمده حرفمان همین است که این کار، کار جهاد نیست و کار طبیعی جهاد همین است که به او داده شده است، لذا با حذف من موافق هستم .
رئیس - مخبر کمیسیون .
رهامی (مخبرکمیسیون ) – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، نمایندگان محترم توجه کنند این فصل قبلاً در طرحی که مجلس تهیه کرده بود فصل سوم بصورت نماینده مقام معظم رهبری بود که بعد در شورای نگهبان به علت اینکه مجلس نمیتواند به عهده مقام رهبری وظیفه ای بگذارد خارج از آن وظایفی که در قانون اساسی آمده و نمیتوانید رهبری را موظف کنید که در جهاد خودشان نماینده بگذارند بعد وظایفی هم بر عهده‌اش بگذارید، به خاطر مخالفت شورای نگهبان حذف شد، البته ما در لایحه‌ای که از طرف دولت آمده باز هم عنوان آمده، همین وظایف آمده، منتها نوشته ((نماینده مقام رهبری درصورت وجود)) این وظایف که اینجا آمده در صفحه 5 ملاحظه بفرمائید آن ((الف، ب، ج، د)) آن چهار مورد از چیزهائی بود که بر عهده نام ینده مقام رهبری گذاشته شده بود حالا که به علت مغایرت با قانون اساسی این را بیرون هم توجه کنند از تریبون پخش میشود، گاهی ممکن است در بیرون ما خودمان هم شنیده‌ایم که بلی کمیسیون جهاد سازندگی ((این نماینده مقام رهبری را حذف کرده)) این فرمایش جناب آقای بیات که ((نماینده رهبری)) هم که حذف شد و جهاد شیر بی‌ یال و کوپال شد مثلاً جهاد این وظایفی که بر عهده‌اش گذاشته شده خیلی هم وسیع است، جالب است، شیر بی یال هم نشده است، یعنی آن وظایفی که از حیث عمران و آبادی و راهسازی و غیره و غیره بایستی بر عهده‌اش گذاشته شود، گذاشته شده والا اینکه مسأله  مقام رهبری خود آقایان شورای نگهبان، فقهای محترم شورای نگهبان، نه به دلیل اینکه ما مخالف نماینده رهبری در جهاد هستیم، به‌دلیل اینکه مجلس نمیتواند اختیاراتی، وظایفی خارج از آن وظایفی که در قانون اساسی به عهده رهبری گذاشته شده او را وظیفه بر عهده‌اش بگذارد و او را مکلف کند تو باید نماینده بگذاری، پس فردا مثلاً از نماینده ما سؤال کنیم بگوئیم چرا فلان کار را کردی، چرا فلان کار را نکردی؟ اینکه آقایان میگویند در سپاه شما گذاشته‌اید در سپاه در اصل 110 قانون اساسی رهبری وظیفه‌اش این است، در عین اینکه یک وظیفه است برای او که فرماندهی سپاه را بکند، او که میتواند فرماندهی سپاه را بکند، ما گذاشته‌ایم باز داخل پرانتز در صورت وجود، یک نماینده هم آنجا بگذارید، آن با خودش است دیگر، چون فرمانده خودش است، اما در سایر وزارتخانه‌ها بلی مقام رهبری طبق اصول دیگر قانون اساسی از جمله اصل 57 که تمام قوای سه‌گانه در زیر نظر ولایت امر انجام وظیفه میکنند ایشان میتوانند در تمام وزارتخانه‌ها، مقام رهبری نماینده بگذارد. آن نماینده‌اش هم میتواند در آن حکمی که میدهد وظایفی برایش تعیین کند و لذا اگر مقام رهبری در اینجا نیامده باز مقام ولایت میتوانند طبق آن اختیاراتی که قانون اساسی بر عهده‌اش گذاشته شده، نماینده‌ای در جهاد بگذارند و وظایفی هم در همان حکم در اختیارش بگذارند که بروند در جهاد نظارت کنند. اما ما به لحاظ اینکه جهاد خالی از وجود روحانیت نباشد ، نگرانی که داشتیم که اگر روحانیت کلاً از صحنه کارهای اجرائی جهاد حذف بشود. صحنه نظارت بر جهاد حذف بشود . آن امیدی که ما به جهاد داشتیم از حیث یک وزارت نمونه در روستاها باشد در بین مردم باشد و ما این وزارتخانه را الگو برای مردم بسازیم، آن حالت و آن انتظار برآورده نشود و لذا اگر دقت کنید وظایفی که اینجا گذاشته‌ایم بیشتر تبلیغ بین مردم نیست، این مادۀ 12 که جناب آقای یزدی اشاره کردند، فرق میکند. مادۀ 12 تبلیغ بین مردم بود خوب گفتیم حالا تبلیغ به عهده‌اش نباشد، اما وظایفی که در اینجا گذاشته شده، این است: ((نظارت بر فعالیت های جهاد سازندگی به‌منظور حفظ حدود شرعی و خط مکتبی جهاد)) یعنی جهاد که کار میکند، میخواهد جائی مدرسه بسازد، حمام بسازد، غیره، هر کاری میکند از حیث شرعی نظارت بشود و حدود شرعی را رعایت کنند. دوم ((برقراری و حفظ ارتباط جهاد با روحانیت و مردم)) چون کارش در روستاها است، چون کارش جذب نیروهای مردم است، مسأله بسیج مردم است. این کار کار روحانیت است، روحانیت با توجه به نفوذی که در روستاها و در بین مردم، در شهرها هم همینطور، در بین مردم دارد، میتواند مردم را جلب کند، وقتیکه میخواهد یک حمامی بسازد، مدرسه‌ای بسازد، جاده‌ای بکشد، او با یک سخنرانی مردم را جمع کند و آماده کند برای همیاری و کمک مردم.
سوم – ((ترویج و تبلیغ اخلاق و روابط اسلامی در درون جهاد سازندگی)) نه در بیرون، یعنی اینجا حق ندارد برود در بیرون مثلاً تبلیغ و ترویج اخلاق اسلامی میکند، به خود بچه‌ها بگوید شما در روستاها می‌روید، در بین مردم میروید، برخورد اینطوری باشد مثلاً کلاس برای آنها بگذارد  کلاس اخلاق اسلامی برایشان بگذارد .
چهارم – ((تعیین روحانی جهاد در مراکز جهاد سازندگی))، این آقائی که در تهران تعیین شده، این در مراکز جهاد در روستاها هم، در شهرها هم، در مراکز جهاد در استانها یک روحانی تعیین کند که همین کارها را بکند، و لذا این با آن قضیه تبلیغ بین مردم فرق میکند  شرطش را اگر آقایان گفتند که بلی، شرطش خیلی باید قوی باشد، بالا باشد نمیدانم ما هرکسی را نمیتوانیم به عهده‌اش بگذاریم که آقای فهیم فرمودند ما هم قبول داریم، شما هم یک موقع روحانی را حذف میکنید بهر حال این جهادی‌ها میروند با مردم برخورد می‌کنند آن وقت به امید خدا می‌گذارید، می‌گوئید بروید در روستا هرکاری که میکنید، میکنید، یک موقع میگوئید آقای وزیر شما بایستی یک روحانی واجدالشریط متعهد (اینجا هم عرض کردیم) ((یک فرد روحانی متعهدی که حداقل دوره سطح را گذرانده باشد)) خوب شما هم میتوانید یک قدری قوی ترش را بگوئید، شما بگوئید نه باید اجتهاد هم داشته باشد، اگر دارید شما، سطح را تمام کرده، باشد، از حوزه معرفی میشود، حکم اینها را هم آقای وزیر میدهد، تداخل وظیفه هم پیش نمیاید ایشان در تهران هستند نه کاری تقریباً شبیه کار سیاسی عقیدتی در نیروهای مسلح انجام میدهند الا اینکه اگر در نیروهای مسلح مسأله  خود نیروهای مسلح است، اینجا برخورد افراد جهاد در روستا مهم است، این تنظیم این روابط را میکنند و لذا کمیسیون به این حداقل دیگر اکتفا کرده در جلسه‌ای هم که آقایان نمایندگان امام در قم داشتند، نمایندگان امام در جهاد و در بعضی سمینارها هم که بنده خدمتشان بودم، اصرار بر این داشتند که اگر شما حداقل یک چنین اختیاری، یک چنین وظیفه‌ای بر عهده ما نگذارید، ما


همگی خواه ناخواه و بالاجبار باید بیرون برویم آن وقت جهاد یک دفعه از یک استانی که بیست و پنج، سی روحانی در سطح کشور دارد، این همه روحانی دارد، همه حالی بشوند، آن وجهه خودش را در بین مردم از دست میدهد، ضربه میخورد، روحیه بچه مذهبی‌ها در جهاد ضربه میخورد و جهاد از صحنه روستاها نهایتا حذف میشود و لذا ما اصرار بر این داریم که حداقل این ماده در اینجا بماند.
رئیس – آقای فیروز آبادی.
فیروزآبادی (نماینده جهاد ) –السلام علیکم و رحمة‌الله، بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، این بحث‌هائی که برادران مخالف انجام دادند ما هم با آن موافقیم به خاطر اینکه به نظر ما این بحث‌ها، بحث‌های خوبی بود افراد غیر روحانی نبایستی کار روحانیت را انجام بدهند، نبایستی کار تبلیغات اسلامی را انجام بدهند، نبایستی کلاس آموزش عقیدتی بگذارند و اینها موجب انحرافات شده، اینها را ما قبول داریم و به همین دلیل ما میگوئیم که یک برادر روحانی در جهاد باشد که برای اعضای جهاد اقلاً روحانی باشد که درس بدهد، روحانی باشد که آموزش بدهد. بنابراین بحث‌هائی که برادران مخالف انجام دادند، خارج از موضوع این ماده بود و یک نکته ظریف دیگری که من می‌خواهم اینجا عرض بکنم این است که برادرها به این ماده به عنوان وظیفه جهاد نگاه کردند. این ماده به عنوان وظایف نیست. در یک فصل دیگری است، این یک قسمتی را برای جهاد گذاشته که یک روحانی در جهاد حضورداشته باشند که با آشنائی به احکام اسلامی خط اسلامی جهاد را حفظ بکنند و برادران جهاد در مسائلشان به او مراجعه بکنند و ایشان اشکالاتی را که در کار بچه‌های جهاد از نظر شرعی می‌بینند، تذکر بدهند، بنابراین، این وظیفه نیست که بخواهیم بگوئیم به جهاد این وظیفه را داده‌ایم که در مسائل تبلیغ اسلامی دخالت بکند، بلکه ما یک روحانی را گذاشته ایم که مواظب اجرای احکام اسلامی در بین بچه‌های جهاد باشد و به آنها آموزش بدهد من یک نکته‌ای را که بخاطر شناخت خودم از اعضای جهاد لازم میدانم خدمت نمایندگان محترم عرض بکنم، البته شما خودتان در هر منطقه‌ای هستید، اعضای جهاد را دیده‌اید می‌شناسید اصلاً علت اینکه اعضای جهاد آمده‌اند به جهاد، به‌خاطر اینکه مقلد بودند، حضرت امام وقتی پیام جهاد سازندگی را دادند، اینها به خاطر ارادتشان به روحانیت و پیام حضرت امام به جهاد آمدند، اعضای جهاد عموماً تربیت شده‌های دوره‌های قرآن و هیأت‌های سینه‌زنی و مساجد هستند اگر این ارتباط صمیمی با هیأتها و مساجد و اینها نبود، اینها را به این خط، به خط تلاش برای سازندگی انقلاب در آن دورانی که همه جریانات سیاسی شیپورهای راههای انحرافی را باز میکردند، نمی‌رفتند، آمدند در جهاد کار کردند و آنهائی که از اول تا به حال در جهاد بوده‌اند، شما در آنها حتی اگر بگردید انحراف قابل توجهی نخواهید دید، به این دلیل و یک نکته‌ای را که ما در مراکز جهاد دیده‌ایم، آنجائی که یک روحانی حضور دارد، حتی آن اردوگاههائی که در دل صحراهاست، پشت کوهها است، در جبهه است یا در شهرهائی است که روحانیت در آنجا حضور ندارد، برادران روحانی وقتی در جمع اعضای جهاد می‌روند در بین آن جمع‌ها هست که رعایت تقوی میشود به مسائل توجه میشود، حداقل قضایا برای اعضای جهاد مرتب بایستی تذکر داده بشود و البته این را میخواهم عرض بکنم که با این بحث‌هائی که میکنیم ممکن است بگوئیم اعضای فعلی جهاد بچه‌هائی هستند که به مسائل اسلامیشان آشنا هستند و حداقل منحرف نیستند، ولی میخواهم بگویم که گلستان و بوستان هم باغبان میخواهد، اگر باغبان نداشته باشد موجب شلوغی و گرفتاری خواهد شد، روحانیت در جمع اعضای جهاد به‌خصوص در اردوگاهها و شعب و واحدهای جهاد که در دوردست‌ها قرار دارند، ضرورت و وجودش حتمی است در آخر هم میخواستم که جمله حضرت امام را عرض بکنم، خدمت برادرها که ایشان به ما فرمودند که رمز موفقیت شما این بوده که با مردم بوده‌اید و نمیشود با مردم بود مگر اینکه با روحانیت مأنوس باشید و روحانیت در میان شما باشد، این خلاصه حرفی است که ما خدمت برادرها داریم، تصمیم‌گیری با شما است. حفظ اصالت‌ها با شما است و بهر حال ما تسلیم تصمیم گیری برادران خواهیم بود، والسلام.
محلاتی – آقای‌هاشمی مسؤولیت این دایره با کیست در این قانون، اگر مسؤولیتش با امام است ما حق قانون‌گذاری نداریم (رئیس – نه، با امام نیست) اگر مسؤولیتش با وزیر است وزیر چنین صلاحیتی ندارد،
رئیس – دیگر حالا بحث‌ها را نفرمائید.
رهامی – آقای محلاتی جوسازی نکنید.
رئیس- یک اداره‌ای از ادارات جهاد می‌شود، مسؤولیتش با وزیر است.
محلاتی – وزیر چنین صلاحیتی ندارد،
رئیس – چطور صلاحیت ندارد چرا ندارد؟حالا بعد از بحث‌ها دوباره این حرفها را نگوئید، 197 نفر در مجلس حضور دارند پیشنهاد آقایان حذف مادۀ 24 سابق که 19 فعلی است، کسانیکه با حذف این ماده موافق هستند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. مادۀ بعد را بخوانید، اصلاً این فصل دیگر چیزی ندارد.
فصل چهارم – مقررات عمومی
مادۀ  25- (که میشود مادۀ 19 فعلی ) بودجه و امکانات وزارت جهادسازندگی عبارت خواهد بود از:
1- تمام امکانات و بوجه جهادسازندگی.
2- بودجه و امکانات بخش عمران روستائی وزارت کشاورزی که طبق مادۀ 3 این قانون به وزارت جهادسازندگی واگذار میشود.
تبصره – آن بخش از امکانات دولت که در گذشته در اختیار جهاد قرار گرفته و مورد نیاز جهاد است، رسماً به جهاد منتقل میشود.
رئیس- پیشنهاد دارید ؟
فروغی –من پیشنهاد حذف داده‌ام.
منشی – آقای فروغی پیشنهاد حذف مادۀ  25 سابق (مادۀ 19) را داده‌اند.
رئیس – آقای فروغی بفرمائید.
فروغی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، همانطوریکه برادران عزیز توجه دارند ما باکل این ماده مخالف نیستیم، بلکه با یک کلمه و آن ((تمام امکانات)) است. این ((تمام امکانات)) مبهم است برای اینکه امکانات تمام وزارتخانه‌ها را میگیرد، تمام ارگانهای قانونی کشور را میگیرد، ((تمام امکانات)) این چون گنگ است...
رئیس- صبرکنید.
منشی – آقای فروغی! شما اگر فقط کلمه ((امکانات)) را پیشنهاد میدهید، پیشنهاد حذف بند یک را برادران دیگر داده‌اند.
رئیس – بلی، خوب همان را مطرح کنند.
فروغی – بهر جهت من مخالف با تمام آن نیستم، من فقط به خاطر...
رئیس – ((تمام امکانات جهاد)) است، این تمام امکانات نیست.
منشی – بنابراین اجازه بدهید آقای موحدی ساوجی، آقای ناطق نوری، آقای میرجعفری پیشنهاد حذف بند 1 را داده‌اند. آقای موحدی ساوجی.
رئیس – ایشان نظرشان این بود، فکر میکردند تمام امکانات را میگویند، امکانات جهاد نوشتیم اشتباه بود.
موحدی ساوجی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، پیشنهاد بنده در بند 1 حذف کلمه ((بودجه )) است نه کل بند 1 و دلیلی که برای این پیشنهاد دارم این است که مسلماً وزارت جهادسازندگی مانند همه نهادها و وزارتخانه‌های دیگر بایستی که اگر درآمدی دارد، به‌عنوان بودجه جهاد مطرح نشود، اگر درآمدهائی جهادسازندگی دارند مثلاً کارهائی میکند، خدماتی ارائه میدهد، پول میگیرد یا فرض کنید که یک ممر درآمدهائی دارد مثل معادن و امثال اینها، این در آمدهائی که جهاد میگیرد، این در آمدها را بایستی به خزانه دولت واریز بکند و دولت هم هر مقداری که بودجه مورد نیاز وزارت جهاد باشد مانند سایر وزارتخانه‌ها و مؤسسات و نهادها بودجه لازم را در بوجه کل کشور منظور میکند از مجلس میگذرد، ولی اینکه ما اینجا ذکر کنیم که بوجه جهادسازندگی یک بخشش عبارت است از بودجه خود جهاد سازندگی حالا این بودجه خود جهادسازندگی چقدر است؟ باید این مشخص باشد چقدر درآمد دارد؟ و آیا این درآمدهائی که دارد فرض کنید که اگر ما بخواهیم همه آن را تصویب کنیم، در اختیارش باشد، بعد به همان میزان باید در بودجه کل جهاد منظور بشود والا هرچه درآمد داشته باشد بدون اینکه معلوم باشد برای دولت و برای مجلس، درآمدهایش همینطور کلی و مجمل مال خودش، بعد هم یک بودجه‌های کلانی هم از مجلس و دولت بخواهد، بنظر ما این درست نیست و بایستی که بودجه‌ها، یعنی درآمدهای خود جهادسازندگی به خزانه دولت واریز بشود  و هر چه نیاز دارد بودجه میخواهد، اعتباراتش را هم از دولت و مجلس بگیرد.
منشی – آقای‌هادی غفاری مخالف.


هادی غفاری – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، اظهارات برادرمان آقای موحدی ساوجی، مخالفت نبود، بلکه ایشان معتقدبودند که انسجام بیشتری داده بشود، ما هم مخالف انسجام نیستیم، اما این معنا است که مگر این پولها کجا خرج میشود ؟ این پول‌ها جز در راه جهاد که خرج نمیشود و جهاد هم در روستاها زحمت‌هائی را که تا حال کشیده ادامه میدهد. اما این معنا که ما نمیدانیم این بودجه چقدر است، خوب این راه حل دارد، این ساده است، وقتیکه بودجه کل کشور به مجلس میاید آن بخش از بودجه جهاد که قبلاً میگرفته، آنهم ذکرمیشود و ما از طریق ذکر این رقم میتوانیم در جریان مقدار بودجه جهاد که قبلاً بوده قرار بگیریم و متناسب با آن بودجه کلی را که دولت برای جهاد میگذارد تصویب بکنیم با همان تناسب، آن تناسب را میتوانیم مراعات بکنیم، بنابراین ما وقتی میتوانیم مطلع باشیم از آن مقدار بودجه و باز میتوانیم آن مقدار را به عنوان یک تناسب در بودجه مراعات بکنیم، نیازی به حذفش ما اینجا نداریم.
رئیس - بسیارخوب موافق صحبت بکند.
منشی –آقای بجنوردی.
یکی از نمایندگان – آقای بجنوردی بودجه با درآمد فرق دارد.
بجنوردی -  بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، پیشنهاد حذف بند 1 یکی شامل امکانات است، یکی شامل بودجه که البته آقای موحدی فرمودند منظور من حذف بودجه است در اینجا، من با حذف هر دو موافق هستم، چرا که مسأله  امکانات در تبصره آمده یعنی آن امکاناتی را که دولت در اختیار جهاد سازندگی می‌گذارد یا گذاشته است، این در تبصره آمده، اما اگر منظور آن امکاناتی باشد که از نهاد‌های انقلابی دیگر مثل بنیاد مستضعفان و غیره به جهاد واگذار شده خوب اگر تبدیل به وزارتخانه بشود، براساس همان روابطی که آن امکانات را در اختیار جهاد قرار داده اند، در آینده هم همینطور خواهد بود و احتیاجی نیست که ما در قانون ذکر بکنیم و آن نهادها را ملزم به این کار بکنیم. اما در مورد بودجه همانطوری که آقای موحدی فرمودند هر وزارتخانه‌ای بودجه‌ای دارد و بودجه‌اش را هر سال دولت به مجلس می دهد و مجلس هم تصویب میکند اگر ما در اینجا در بند (1) مسأله بودجه را قید بکنیم، این منظور کدام بودجه است ؟یعنی بودجه فعلی جهاد است چون اگر بودجه فعلی جهاد باشد ما فردا مجبور هستیم برای سنوات آینده همین بودجه را بدون کم و کاست برای جهاد بگذاریم برای اینکه وقتی میگوئیم بودجه جهاد این یکی از منابع درآمد جهاد خواهد بود. خوب این منظور همان بودجه است که در سال 62 ما برای جهاد منظور کردیم و این یک اشکال قانونی اساسا برای کما بوجود می‌آورد وانگهی کار لغوی هم هست، خوب معلوم است وقتی که جهاد تبدیل به وزارتخانه میشود خوب هر وزارتخانه ای یک بودجه ای دارد، چه لزومی دارد که ما در اینجا قید بکنیم که بودجه جهاد سازندگی فعلی، این جزو منابع و امکانات وزارت جهاد سازندگی خواهد شد، خوب وزارت جهاد سازندگی معلوم است که بودجه دارد، بنابراین هم اشکال قانونی پیدا خواهد کرد و هم اینکه کار لغوی است، بنابراین من با حذفش موافق هستم.
رئیس – بسیار خوب، آقای رهامی.
رهامی – نمایندگان محترم دقت کنند اینکه آقای موحدی صحبت فرمودند و بعد هم آقای بجنوردی مثل اینکه اصلا توجه به این ماده نکرده اند، اینکه آقای موحدی فرمودند ( قضیه کمکهای مردم و غیره) این اصلاً ربطی به اینجا ندارد، آن مربوط به مادۀ 28 میشود، اصطلاح بودجه وقتی می‌آید، مقصود بودجه ای است که در کمیسیون بودجه تصویب میشود، می‌آید مجلس در قانون بودجه سالیانه کشور آنجا تصویب میشود در قانون بودجه جهاد سازندگی یک ردیفی دارد که در حال حاضر برداشت از این ردیف با اجازه وزیر مشاور در امور اجرائی برداشت میشود، بعد از اینکه این قانون تصویب شد، ما آورده‌ایم که همین ردیف بودجه را که الان فرض کنید یک ماه دیگر وزارتخانه تصویب شد و به مجلس آمد وضعش هم تعیین شد، اگر بخواهد از بودجه جهاد استفاده کند، همین ردیف بودجه که در لایحه آمده، این را وزیر جهاد میتواند برداشت کند. این چیز ساده ای است. امکانات هم دنبال آن آمده است. نگاه کنید، آمده است که تمام (( امکانات و بودجه جهادسازندگی)) یعنی جهادسازندگی موجود هر چه بودجه و امکانات دارد، این عیناً منتقل میشود به آن وزارت جهادسازندگی که ما داریم تشکیل میدهیم هیچ بحثی هم ندارد. و اما اینکه حالا همه در آمدهای مردم را آقای موحدی فرمودند، این درآمدهای مردم نیست. این در آنجا مشخص و قطعی است و تصویب شده مجلس است. درآمدهای مردم حالا چه می شود. اگر مردم خود یاری و کمک کردند. آن بحثی است که ما در مادۀ 28 می کنیم، حالا به آنجا هم نرسیده‌ایم. اگر مادۀ 28 رسیدیم و آنجا بحث کردیم، آقایان حرفی داشتند آقایان حرفی داشتند آنجا بفرمایند که ما هم آنجا حرف داریم. و لذا این اصلاً معنی نمیدهد و اگر ما این را حدف کنیم. پیشنهاد خود دولت است. اگر حذف کنیم ما از بودجه جهاد سازندگی موجود نمیتوانیم به وزارت جهادسازندگی بدهیم از امکاناتی که الان دارد. یعنی ماشین دارد، غیره دارد، ساختمان دارد، اینها را نمیتوانیم به وزارت جهادسازندگی منتقل کنیم. اما اینکه امکانات دیگر نهادها و ارگانها چه می شود، آن در تبصره آمده است. آن حرف را هم باز در تبصره می زنیم.آن هم باز ربطی به اینجا ندارد. امکاناتی که جهاد از دیگر وزارتخانه‌ها و ادارات به نحو امانت یا به نحو کمک و غیره گرفته، در تبصره بحث می‌کنیم. اگر آقایان حرفی دارند آنجابزنند. و لذا اینجا امکانات و بودجه جهادسازندگی موجود است که آقایان قبول دارند تصویب شده است، منتقل شود به آن وزارتی که بعد از تصویب این قانون درست می شود.
رئیس – نماینده جهاد ؟
نماینده جهاد – ما هم همین حرفها که ایشان زدند قبول داریم.
رئیس – منظور بودجه مصوب است.
موحدی ساوجی -  منظورشان بودجه مصوب امسال است.
رئیس – آقای بجنوردی میخواستند ((امکانات)) هم حذف بشود. آقای موحدی فقط کلمه ((بودجه)) را میخواستند حذف بشود. اگر بخواهیم پیشنهاد آقای بجنوردی باشد، کل بند را باید حذف کنیم. تمام امکانات و بودجه، هر دو. آقای موحدی هم در پیشنهادشان کل بند بوده کلمه ((بودجه)) نبوده.
الویری – درست است نوشته اند کلمه ((بودجه ))
رئیس – اگر منظورشان بودجه مصوب است که آقای موحدی هم منصرف هستند. پس برای بند رأی میگیریم. آقای بجنوردی میگویند بند 1 لازم نیست 183 نفر حاضرند (رهامی – جهاد موجود امکاناتش چه میشود ؟) حالا بودجه که تصویب شده که کسی پس نمیگیرد. کسانیکه با حذف بند (1) موافقند، قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند ) تصویب نشد.
منشی – آقای وافی، آقای موحدی ساوجی و آقای میرجعفری پیشنهاد حذف تبصره مادۀ 19 را داده‌اند.
خامنه ای – مخبر کمیسیون توضیح بدهند معنی این تبصره چی هست ؟
رئیس – خیلی خوب میگوئیم توضیح بدهند آقای موحدی ساوجی بفرمائید.
موحدی ساوجی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، این مطلبی که در تبصره آمده اگر تصویب بشود مشکل زیادی را ایجاد میکند. برای اینکه در تبصره گفته شده ((آن بخش از امکانات دولت که در گذشته در اختیار جهاد قرار گرفته و مورد نیاز جهاد است رسما به جهاد منتقل می شود.)) از آغاز تشکیل جهاد سازندگی یک سری وسائل، امکانات، ماشین آلات، گاهی تأسیسات و ساختمانهائی را جهادسازندگی در آْن موقع گرفته است. حالا یا همینطور رفته و گرفته است و یا اینکه فرض کنید با اجازه آن اداره مربوطه، وزارتخانه مربوط یا فرمانداری بطور موقت چیزی را در اختیار جهاد گذاشته است. شما در اینجا وقتی در تبصره ذکر می‌کنید که ((آن بخش از امکانات دولت که در گذشته در اختیار جهاد قرارگرفته و مورد نیاز جهاد است، رسماً به جهاد منتقل می‌شود.)) یعنی در اینجا قاضی و حاکم و مجری خود جهاد است. برای اینکه جهاد می‌گوید من این امکانات را قبلاً ولو بطور امانی گرفته باشد، ولو بطور موقت گرفته باشد الان می‌گوید چون نیاز دارم پس به خودم اختصاص میدهم و به نام خودم ثبت می‌کنم، و این مشکلاتی ایجادمیکند. برای اینکه گاهی یک ساختمانهائی مال آموزش و پرورش بوده، مال وزارت علوم بوده، مال ادارات دیگر بوده و اینها را بطور موقت به جهاد دادند، برای اینکه آن موقع جهاد جائی نداشته است، اما الان خود جهاد امکانات دارد،
 
بودجه دارد، برای خودش جا درست و تهیه بکند. اگر چنانچه بخواهیم با این صورت با مسائل برخورد بکنیم، معنی‌اش این است که واقعا ادارات و وزارتخانه‌های دیگر به آنچه مورد نیازشان است، دست نیابند و من معتقدم این یک قضاوت یک طرفه و تصمیم‌گیری یک طرفه به ضرر طرفهای دیگر است  لذا  پیشنهاد حذف تبصره را دارم.
منشی – آقای لطیف صفری مخالف.
لطیف صفری- بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، اصل کار جهاد را همه برادران و خواهران شاهد هستند که با امکاناتی که از وزارتخانه‌های دیگر گرفته و دولت به او کمک کرده، شروع شده است و جهاد از اول هیچگونه امکاناتی از خودش نداشته است. از جهتی هم که نگاه می‌کنید، فعالیتها و اثرات عظیمی که جهاد در جنگ، در جبهه، در کشاورزی، در عمران، در همه شئون خدماتی مخصوصاً روستاهای این مملکت داشته، خوشبختانه مورد تأیید  همه هست و اینها را با همین امکانات انجام داده است. وزارتخانه‌ها و دولت و آن مؤسساتی که این امکانات را داده‌اند. طیبعی است در این مدت چهار ساله‌ای که از عمر جهاد سازندگی میگذرد. برای پس گرفتن این امکانات و وسایل خودشان منتظر نمانند و به نحوی جبران کردند. از جهتی هم قسمتهای زیادی از این وسایل در اثر اصطکاک و مصرف از بین رفته است. حالا ما در واقع نگاه کنیم اصلاً قسمت اعظم امکاناتی هم که الان جهاد دارد و دارد با آن کار میکند از همین امکانات است و اگر ما اینها را بخواهیم از جهاد سازندگی پس بگیریم در واقع تصویب می‌کنیم که جهادسازندگی را فلج بکنیم و از کار بیندازیم و دیگر هیچ کاری نکند. چون مگر جهاد سازندگی برای خودش چه گرفته و چه امکاناتی گرفته در رابطه با کار عظیمی که در پیش دارد و کار عظیمی که انجام داده است. روی این اصل من با پیشنهاد حذف این تبصره مخالف هستم و معتقدم اگر خدای نکرده به این رأی داده بشود که داده نمیشود، یعنی رأی به تعطیل شدن قسمت اعظم کارهای جهادسازندگی داده می‌شود، درحالی که هیچ دردی هم برای وزارتخانه‌های دیگر دوا نمیکند. زیرا آنها هم امکاناتشان را جبران کرده‌اند و اگر هم تازه پس بگیرند. ،به درد آنها نمیخورد و جز دردسر اینجاهیچ چیز نه عاید جهاد میشود نه سایر ارگانهای دولتی. ان‌شاءالله که برادرها توجه دارند و این تصویب نمی شود.
منشی- آقای محلاتی موافق.
محلاتی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. این تبصره در لایحه دولت نبوده است. با اینکه طبق بررسیهای قبلی معمولا مدتی طول می‌کشد تا یک لایحه‌ای را مطالعه کند و در اینجا اینطور هم نبوده، با توافق کمیسیون فوری این لایحه را امضاء کردند و فرستادند. این تبصره در کمیسیون اضافه شده است و ایجاد زحمت میکند. من تعجب میکنم برادرمان آقای صفری می‌گویند که می خواهند جهاد را فلج بکنند (لطیف صفری – واقعیت است) نه اینطور نیست. مسأله  این است در تبصره آمده است که ((آن بخش از امکانات دولت که در گذشته در اختیار جهاد قرار گرفته و مورد نیاز جهاد است، رسما به جهاد منتقل میشود)) امکاناتی که در اختیار جهاد است مختلف است. بسیاری از آنها را خود جهاد تهیه کرده، بودجه دولت به او داده یا از کمکهای مردم خودش تهیه کرده است. بسیاری از آنها هم هست که باز ارگانهای دولتی داده اند که اصلاً مربوط به حهاد میشود. بسیاری امانت است. یکنوع واحد نیست تا ما یک حکم واحد بر آن مترتب بکنیم. بلکه بخشهای مختلفی است. ما در اینجا نمیگوئیم از جهاد بگیرند، ما می گوئیم براینکه در اختیار خود دولت باشد. دولت ما دولت انقلابی است، نیازهای همه وزارتخانه‌ها را میداند. تصادفاً با تمام امکانات دولت خودش در اختیار نهادهای انقلابی است. ما می گوئیم این تبصره لزومی ندارد. در این تبصره یک ملاک ذکرشده و آن مورد نیازجهاد است. این مورد نیاز جهاد هم ذکر نشده که دولت تشخیص بدهد یا خود جهاد تشخیص بدهد به خود جهاد همه امکانات را هم بدهند. از آنها استفاده می‌کنند و می‌گویند مورد نیاز ما است. ما یک چنین کلی بیائیم اجازه بدهیم تمام امکاناتی که در اختیار جهاد است چه بعنوان امانت چه به عنوان انتقال، همه مربوط به خودش باشد، دست دولت را در تقسیم امکانات بسته‌ایم. بنابراین هیچ نمی‌گوئیم از جهاد بگیرند یا نگیرند. تشخیصش را بعهده خود دولت می‌گذاریم هر مقداری که نیاز دارد در اختیارشان می‌ماند، هر مقداری بخواهد منتقل می‌کند، هر مقداری که نیاز ندارد به آن ارگان یا نهادی که نیازدارد منتقل می‌کند. و لذا این تبصره همان طوری نبوده الان هم نباید باشد. والسلام.
رئیس – آقای رهامی بفرمائید توضیح هم بدهید. آقای خامنه‌ای می‌گویند که راجع به این مادۀ توضیح بدهید که اصلا چه می خواهد بگوید (جزئیاتش را ) و ضمناً آن مرجع تشخیص را هم توضیح بدهید که به نظرتان کیست یعنی نیاز به تشخیص کی ؟
شهرکی – آقای‌هاشمی نیازی نیست.
رهامی (مخبر کمیسیون) – دقت بفرمائید. درا ین فصل مادۀ 25 سابق مابعد از آنکه هدفهای جهاد را مشخص کردیم و وظائفی هم بعهده‌اش گذاشتیم حالا اینجا می‌خواهیم بگوئیم که این وظایف را با چه بودجه‌ای بایستی انجام بدهد. بعد آمدیم دو ردیف برایش آورده‌ایم، دو بند در مادۀ 25 سابق آورده‌ایم که بودجه و امکاناتش از این محل تأمین بشود.. اینکه اینجا تصویب شده و بصورت تبصره در آمده، پیشنهادی بوده که در کمیسیون داده شده ووزارت جهادسازندگی را برادران و خواهران محترم نماینده توجه دارند که جهاد وزارت یا سازمان جدید المولودی است. در مقایسه با وزارتخانه‌هائی که عمر چندین ده ساله دارند و در بدو تشکیل آن از کمک گرفتن وزارتخانه‌های مختلف درست شده. (در این چهار، پنج سال که بوده است) بعداً هم یک مقداری بودجه در اختیارش گذاشته شده، یک بخشی از امکاناتش را هم با بودجه خودش خریداری کرده است. حالا وقتی ما می‌خواهیم قانون تصویب کنیم به این صورت که جهادسازندگی وزارتی تشکیل میشود، جهاد موجود بودجه و امکاناتش آنجا برود. این شبهه پیش می آید که آن مقدار امکاناتی که با بودجه خودش خریده است یا مثلاً ماشین یا ساختمانی که قبلا فلان وزارتخانه در اختیار جهاد گذاشته است، اینجا شبهه پیش می آید.ذقت بفرمائید. یعنی ما اگر این را قید نکنیم و تصریح کنیم که امکانات جهادسازندگی فقط به وزارتخانه منتقل میشود، مسأله  امکاناتی که از وزارتخانه‌ها وادارت دیگر گرفته شده، تکلیفشان معلق می‌ماند و باز دوباره بعدا باید روشن کنیم. حالا آنها به چه صورتی بین خود وزارتخانه‌ها و جهاد توافقهائی بوده و قبلاً یک سال، دو سال، بعضی اینها را اصلاً می‌گویند الان از حیز انتفاع افتاده و به درد استفاده اصلاً نمی‌خورد ماشینی بوده که مثلاً پنج سال پیش گرفته‌اند. مدتی هم هست کار کشیده‌اند ساختمانهائی که الان در اختیار جهاد است، آن موقع مثلاً ساختمان مخروبه بوده، یک ساختمان ناقصی بوده و جهاد کلی خرج کرده، تبدیل به یک ساختمان دیگری کرده باب احتیاجات خودش. الان ما این را معلق بگذاریم و بالاخره معلوم نشود، فردا وزارتخانه بیاید طلب کند. جهادقانونی نداشته باشد که پس ندهد و بند(1) مادۀ 25 هم گویای این مطلب نیست و لذا ما به این صورت آورده‌ایم. آن بخشی که در گذشته در اختیار جهاد قرار گرفته و جهاد اینها را احتیاج دارد در اختیار جهاد بماند و به وزارتخانه‌ها پس ندهد. مگر چیزی که احتیاج نداشته باشد. حالا در ریزش در آن مادۀ 23 سابق که تفکیک وظیفه بود این حالا آنجا بین خود وزراء تعیین میشود یا براساس قوانینی که سابق داشتیم یعنی قوانینی که اجازه می داد یک وزیری با استفاده از همان قانون امکاناتی را منتقل کند یعنی اگر وزارت نفت یا وزارت راه آمده یک چیزی را به جهاد داده آن غیرقانونی کاری نکرده، یک قانونی داشته براساس آن قانون عمل کرده، براساس همان قانون تا زمانی که مورد نیاز جهاد است برنگردد. حالا می‌گوئیم که این با تأسیس وزارتخانه جزء اموال وزارت جهاد سازندگی بشود ابهامی هم ندارد و بودنش هم به نظر کمیسیون ضروری تشخیص داده شده است.
رئیس – حالا بهر حال با تشخیص کی؟ ((نیاز جهاد))
رهامی – با خود جهاد.
رئیس – آقای فیروزآبادی بفرمائید.
فیروزآبادی (نماینده جهاد ) – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. قضیه این تبصره این است که از روزی که اصلاً جهاد درست شد هیچ چیز را نرفت بخرد. از این وزارتخانه، از آن دستگاه، از این ساختمان، از آن وسیله در اختیار گرفت و شروع به کارکردن کرد. همان روزها دولت وقت بخشنامه‌ای کرد چیزهائی که مورد نیاز جهاد است و شما مورد نیازتان نیست در اختیار جهاد قرار بدهید و مقدار زیادی وسایل از این طریق در اختیار جهاد قرار گرفت. و بعد هم به تدریح که کار جهاد وسعت گرفت مقدار بیشتری از آن چیزها که برادرها الان پیشنهاد
 
می کنند که اینجا تصویب نشود بعدا حل بشود. من اینجا خدمت شما عرض می‌کنم طی این مدتی که در جهاد خدمتگزار بودم، مکاتبات بسیار زیادی با مسؤولین دستگاهها و وزارتخانه‌ها و این چیزها داشتیم که آن برادرها در نامه‌هایشان می‌نوشتند که آقا ما موظف قانونی هستیم که وسایلمان را از شما بخواهیم. حتی بعد که با آنها بحث می‌کردیم می‌گفتند که آقا درست است که شما این وسایل را لازم دارید، ما هم ممکن است به دردمان نخورد، ولی ما موظفیم که دنبال اموال و حفظ اموالمان باشیم. بروید راه قانونی‌اش را درست بکنید. این قضیه را وزارت اقتصاد و دارائی هم بررسی کرده، خود دولت هم به این ضرورت رسیده که یک مادۀ واحده برای این منظور به مجلس فرستاده که من قسمتی از آن را برایتان می‌خوانم ((نظر به اینکه کلیه اموالی که از کلیه وزارتخانه‌ها، سازمانها، مؤسسات دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و بخشنامه نخست وزیر دولت موقت به جهادسازندگی واگذار شده، در اثر استهلاک یا تغییر و تبدیل آن به وسیله جهاد، امکان انتقال مجدد آن به وزارتخانه نیست، لازم است که کما فی السابق و برای همیشه در اختیار جهاد بماند)) این هم خود ضرورتی است که خود دولت به آن رسیده است. اما من یک چیز دیگری را هم می خواستم خدمت نمایندگان محترم عرض بکنم. شما وسائل و امکاناتی که از دستگاهها آمده است جهاد و طی این چند سال جهاد با آن کار کرده، دیدید. حالا یا فایل است، میز است. وسائل مختلفی است که مورد نیاز کار جهاد بوده است. آن چیزهائی که محل دعوا بوده که اصلاً آنها را تحویل و تحول کردند. هیچ چیز که به زور و اجبار نتوانسته از کسی تحویل بگیرد. امروز شما دارید از وزارتخانه‌هائی که موجودهستند دفاع می کنید که اموالشان را اگر لازم دارند به آنها برگردانید. اما از وزارتخانه جدیدالتأسیسی که خودتان امروز دارید با تصویب این قانون تأسیس می کنید، دفاع نمی کنید که آن چیزی که دستش است و دارد با آن کار میکند دستش بماند. به هرحال این یک چیزی است که اگر این هم تصویب نشود، فردا آن کسانی که بخواهند در جهاد کار بکنند جز دردسر و گرفتاری و رفت و آمد و دوباره مکاتبات قبلی و خواستن نظر قانونی برای تحویل و تحول و اینها همه باقی خواهد ماند و این خودش یک قسمتی از بوروکراسی است. والسلام.
رئیس – متشکر،/190 نفر در مجلس حاضرند. پیشنهاد آقایان این بود که تبصره مادۀ 25 حذف بشود. کسانیکه با حذف این تبصره موافق هستند قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند ) تصویب نشد. پیشنهاد بعدی را مطرح کنید.
منشی – پیشنهاد آقای فروغی و آقای دکتر خلیلی حذف بند 2 از مادۀ 25 است.
رئیس – خوب بود یک بار همه ماده را حذف میکردید. آقای فروغی بفرمائید.
فروغی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، علت اینکه من پیشنهاد حذف بند 2 را داده‌ام به خاطر این است که در بند 3 ذکر شده و احتیاج ندارد که در اینجا دیگر ذکربکنیم. برای اینکه تکرار مکررات است. حالا من آن عبارتی را که در بند 3 خودمان تصویب کردیم عرض میکنم که هم جامع‌تر است وهم بهتر از این بند 2 است. در مادۀ 4 یعد از اینکه می‌گوید ((کلیه وظائف عمران روستائی کشاورزی و عمران روستائی مندرج در این قانون تغییر نام وزارت کشاورزی و منابع طبیعی به وزارت کشاورزی و عمران روستائی و تجدید سازمان کشاورزی کشور...وازاین پس وزارت کشاورزی و عمران روستائی وزارت کشاورزی نامیده میشود و کلیه اعتبارات و امکانات و سازمانهائی که در رابطه با وظایف عمران روستائی فعالیت مینمودند از این وزارتخانه منتزع و به جهاد سازندگی واگذار میگردد.)) هیچ نیازی نیست که این بند را دوباره اینجا تکرار بکنیم. برای اینکه در آنجا تصویب شده است. والسلام علیکم.
منشی – آقای رحیمی مخالف.
آقای رحیمی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، خیلی از این چیزها در آن اهداف مثلا می بینید نوشته شده است ولی می آید در بخش وظائف به طور خاص مطرح می شود و تصویب شده است. مال کشاورزی هم بوده، مال چیزهای دیگر هم بوده، اینجا هم همینطور. اگر در آن بخش مطرح شده از نظر جدا شدن واگذار شدن اینجا بخشی است راجع به بودجه و امکانات جهاد سازندگی بطور خاص باید مطرح بشود، و یک کلمه دیگر هم باید اضافه بشود و این است که بعد از ((وزارت جهاد سازندگی)) بودجه سازمان عشایری که قبلا مال وزارت کشاورزی بوده باید جزو امکانات و بودجه این قرار بگیرد. علتش هم این است که سازمان امور عشایری در یک مادۀ ای که آقای شجاعیان پیشنهاد دادند و تصویب شد، از وزارتخانه های دیگر منتزع و بهه وزارت جهاد سازندگی ملحق شد. اینجا باید کلمه بودجه و امکانات عشایری را هم جزو این بند 2 به حساب بیاوریم. هر جوری که جناب آقای هاشمی صلاح میدانید، این هم باید باشد. علاوه براینکه نباید حذف بشود باید این بودجه هم اضافه بشود.
رئیس – موافق صحبت کند.
منشی – آقای دکتر خلیل موافق.
دکتر خلیلی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، مطلب را برادر فروغی گفتند. در مادۀ 4 ما به طور کامل این اعتبارات و سازمانهائی که در رابطه با وظائف عمران روستائی بودند به جهاد واگذار کردیم. اینجا تکرار است. اگر استدلال این است که آنجا شرح وظائف بوده، اینجا ما شرح بودجه را میخواهیم بگوئیم پس میشود آنجا آخر مادۀ 4 حذف بشود. برای اینکه یکی از خواص قانون این است هرچه خلاصه‌تر و گویاتر و فشرده‌تر باشد، بهتر است. اینجا مطلبی که آقای رحیمی راجع به عشایر گفتند. آن یک پیشنهاد جدیدی است در همان پیشنهاد برادر آقای شجاعیان بودجه‌اش را هم قید کرده بودند. اگر قیدنکردند باید آنجا اضافه بشود. بنابراین، این بحث زیادی ندارد. اصلاً به نظر من این مادۀ 25 که بودجه وامکانات بود.گویا است و نیازی اصلاً نداشت. خود به خود وقتی وزارتخانه ای تشکیل میشود کلیه سازمانهائی که تابع آن وزارتخانه هستند، و واگذار به آْن وزارتخانه می شوند با بودجه به این وزارت جهاد می‌آیند. والسلام.
موحدی ساوجی – بودجه و اعتبارات سازمان عشایری و عمران روستائی امسال نمیشود به جهاد منتقل شود چون سال مالی نزدیک به اتمام است و تا وقتی این قانون و آئین‌نامه تصویب بشود سال 62 تمام میشود و برای سال 63 بودجه و اعتبارات فوق در لایحه بودجه سال 63 به جهاد منتقل خواهد شد.
رئیس – حالا تا وزارت جهاد به عنوان وزارت مشغول به کار بشود، به سال جدید میرسیم.
یکی از نمایندگان – آقای هاشمی، پس این سازمان عشایری چه میشود ؟
رئیس – عیب ندارد. مسأله  امکاناتش مطرح است. آقای رهامی بفرمائید.
رهامی (مخبر کمیسیون) – دقت بفرمائید اصل اینکه وظایف و امکانات بخش عمران و روستائی وزارت کشاورزی به وزارت جهاد منتقل بشود، روی اینکه بحث نیست و قبلاً تصویب شده است. حالا برادران میفرمایند که چون آنجا آمده، چه لزومی دارد اینجا بیاید. این به این خاطر بود که ما در فصل دوم وظائف آوردیم در فصل سوم که حذف شد و فصل چهارم که میشود فصل سوم گفتیم که این وظائف را با کدام بودجه و کدام امکانات این وظائف را انجام بدهد. البته در آن قسمت فصل دوم که وظائف است حالا تنظیم میکنیم که قدری مرتب تر در می آید. میشود وظائف وزارت جهاد سازندگی عبارت اند از : 1- 2- 3- 4- 5 – و وظائف بخش عمران و روستائی وزارت کشاورزی. حالا در بخش بودجه که در فصل مقررات عمومی آوردیم که حالا فصل سوم میشود باید بگوئیم که این وظائف را با چه امکاناتی، با چه بودجه ای، با چه لوازمی، باید انجام بدهد، و لذا آوردن امکانات وزارت کشاورزی در این بخش ضروری و لازم است و سیاق قانون نویسی هم به همین ترتیب است که آمده است. فصل دوم را عرض کردم یک قدری مرتب‌ترش می‌کنیم و وظائفش را ان شاءالله مشخص و بصورت بند بند در می‌آوریم.
رئیس- رأی میگیریم (فیروزآبادی – من یک اصلاحی دارم ) آقای فیروزآبادی بفرمائید.
فیروز آبادی (نماینده جهاد ) – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. از نظر حقوقی از نظر ما هم فرق نمیکند که این جمله برای جهاد چه ارزشی دارد. آنجا هم که باشد، مسأله  جهاد حل است. ولی از نظر این ماده، چون بالای مادۀ نوشته است ((بودجه و امکانات وزارت جهادسازندگی عبارت اند خواهد بود از :...)) این قسمت هم که جزو بودجه و امکانات جهاد سازندگی باید باشد، اینجا بایستی ذکر بشود. وگرنه بعدا باز ممکن است از نظر جقوقی با اشکال مواجه
بشویم، بگویند اینجا نیامده است.
رئیس – 184 نفر حضور دارند. کسانیکه که مخالف با حذف بند 2 هستند که آقای فروغی پیشنهاد داده بودند، قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند ) تصویب نشد.
حرف آقای رحیمی یک اصطلاح لفظی است و اگر آقایان مخالفتی ندارند اضافه کنیم. یعنی یک چیزی است که تصویب شده اینجا می‌آید. (عده‌ای از نمایندگان – موافقیم – مخالفیم) نه. این دیگر احتیاج به بحث ندارد یک چیزی است که تصویب شده حالا اگر اصلاح میششود بهتر بود مادۀ 25 را برای رأی‌گیری بخوانید.
رجائیان – طبق مادۀ 4 است مادۀ 3 نیست.
رئیس – بله اصلاح لفظی است مادۀ 4 است.
مادۀ 25 سابق (مادۀ 19 ) بودجه وامکانات وزارت جهاد سازندگی عبارت بود از:
1- تمام امکانات و بودجه جهادسازندگی
2- بودجه و امکانات بخش عمران و روستائی وزارت کشاورزی که طبق مادۀ 4 این قانون به
وزارت جهاد سازندگی واگذار میشود.
تبصره – آن بخش از امکانات دولت که در گذشته در اختیار جهاد قرار گرفته و مورد نیاز جهاد است، رسما به جهاد منتقل میشود.
یکی از نمایندگان – اجازه بدهید مخالف و موافق صحبت کند.
رئیس – مخالفت کردند ولی دیگر قابل بحث نیست. اثری هم از لحاظ محتوا ندارد اصلاح لفظی است  186 نفر حضور دارند. موافقان با مادۀ 19 و تبصره قیام بفرمایند (اکثرب رخاستند) تصویب شد. مادۀ 20قرائت شود.
مادۀ 26  (مادۀ 20 فعلی ) – آئین نامه‌های اجرائی این قانون توسط وزیر جهادسازندگی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
منشی – آقای فهیم کرمانی پیشنهاد حذف داده اند.
رئیس – آقای فهیم حالا آئین نامه را میخواهید حذف کنید که چه؟
فهیم کرمانی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. من یک جمله عرض میکنم بعد آقایان تصمیم بگیرید عرض کنم بین این مادۀ (26) و مادۀ (23) بین این دوتا عام و خاص است. یعنی وقتی که عام را ذکر کردیم دیگر احتیاجی به این خاص نیست که احیانا ممکن است در مقام اجراء به اشکالاتی برخوردکند من به این لحاظ پیشنهاد حذفش را کردم، اگر آقایان صلاح میدانند بکنند و اگر نمیدانند که هیچ...
منشی – موافق؟ (اظهاری نشد ) موافق ندارد.
منشی –آقای انصاری پیشنهاد داده اند متن مادۀ لایحه دولت به جای متن کمیسیون گذاشته بشود.
مجید انصاری – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. در مادۀ (26) پیشنهادی دولت این بوده که آئین‌نامه‌های اجرائی و تشکیلات وزارت جهاد سازندگی توسط وزیر جهاد تهیه بشود و به تصویب هیأت وزیران برسد اما در طرح کمیسیون کلمه ((تشکیلات)) را آورده‌اند در مادۀ (27).شما ملاحظه بفرمائید که وقتی در چهارچوب این اساسنامه ما حدود کار جهاد را به طور مشخص و مدون معلوم کردیم و در مادۀ (27) هم میگوئیم حتی مقررات و ضوابط مالی، اداری استخدامی جهاد هم توسط جهاد سازندگی تهیه بشود و مجلس تصویب بکند.
در این بین تشکیلات را هم اگر بگوئیم مجلس باید تصویب کند این موجب خواهد شد که جهاد سازندگی علی‌الدوام لازم باشد که لوایحی را تغیر و جابجائی‌ها و این‌ها به محلس بیاورد و وقت مجلس گرفته بشود و خود جهاد هم نتواند برنامه ریزی بکند. تشکیلات معمولاً در چهارچوب قوانین مصوب در نوسان است و تعییر میکند. گاهی یک دفتری را در یک جا میگذارند گاهی جابجایش میکنند، گاهی برای انجام یکی از مواد قانونی دفتری را مکن است در یک مدت کوتاهی دایربکنند و بعد از یک مدت آن اداره را بردارند، نیاز بر طرف شده. بنابراین وقتی که چهارچوب حدود فعالیت جهاد را مجلس تعیین کرده ضوابط استخدامی و مالی را هم مجلس تصویب کرده. اجازه بدهید تهیه آن تشکیلات این چهارچوب را و تصویب این تشکیلات به عهده دولت باشد چون خیلی نوسان دارد، خیلی تغیر میکند. یک چیز ثابتی نیست که مجلس بتواند حتی برای مدت دو سال، سه سال این را به طور ثابت تصویب بکند. طرح تشکیلات همواره با پیشرفت امور در تغییر است. الان شرایط کشور به گونه ای است که لازم است فرض بفرمائید برای این وظایفی که به جهاد دادیم یک سری تشکیلاتی را به وجود بیاورد. بعد از چند مدت وضع عوض میشود. فرضاً جنگ تمام میشود دفتر بازسازی، یا طراحی و مهندسی جنگ مثلاً دیگر نباید توی تشکیلات جهاد باشد. به جای دفتر طراحی و مهندسی جنگ باید به جایش دفتر طراحی و مهندسی سازندگی مناطق جنگی باشد. اگر مجلس این تشکیلات را تصویب بکند باید بلافاصله برای هر تغییر نامی لایحه بیاورند مجلس تصویب بکند. یا این وقتی که از مجلس و ملت گرفته میشود مصلحت نیست. لذا اجازه بدهید در چهارچوب قوانین مصوب تشکیلات را حداقل هیأت دولت بررسی و تصویب بکند والسلام.
منشی – آقای قائمی مخالف.
مهدی قائمی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، من لازم است این را عرض کنم که برادران گاهی زیاد در اظهاراتشان به این معنا توجه میدهند نمایندگان را که دولت تصویب کرده. این طوری نبوده. جریان این لایحه را همه توجه داریم که توسط خود برادران جهاد پیش نویس آن تهیه شده بود. و حدود دو سال هم در مجلس روی آن کار میشد و شور دوم را هم گذارند و شورای نگهبان رفت آن جا چون جریان قانونی‌اش را آقایان اعتراض داشتند کلا رد کردند و بنا شد که یک جریان دیگری انجام بگیرد که به صورت لایحه شد و رفت به دولت و با یک رأی آمد. این طور نبوده که کمیسیون‌های دولت روی مسأله  کار کرده باشد و روی هر مادۀ و بندش عنایت داشته باشد بنابراین، این معنا که مرتب میگوئیم دولت این مادۀ را گفته، این بند را گفته، این همان‌هائی است که در شور قبلی در کمیسیون جهاد تصویب شد و دادیم به شورای نگهبان و فقط جریان قانونی‌اش نباشد که اصلاح بشود. نکته دوم این است که جهاد، حالا که شده وزارتخانه بنا است یک وزارتخانه الگو و اسوه باشد برای بقیه، مواد بعدی شاهد این معنا است که ما میگوئیم ضوابط مالی و اداری و استخدامی خاص خودش تدوین میشود و تصویب میشود. نمی خواهیم که آن ضوابط و مقررات حاکم بر ادارات و وزارتخانه‌های موجود بر جهاد هم باشد. در تشکیلات هم همین هست. ما اگر بگوئیم خود جهاد یا اداره امور استخدامی و اداری تهیه بکند چه بسا که بیاید و همه را مرکزیت بدهد به تهران، چند برابر وزارتخانه هم بگوید جهاد باید ستاد مرکزی و دفتر مرکزی داشته باشد دیگر سراغ این که برود در شهرستان و در بخش‌ها به این فکر نباشد کمیسیون نظرش به این بوده است که تشکیلات جهاد هم به مجلس بیاید و رویش کار بشود که چند شاخه معاونت داشته باشد. دفاترش بیشتر در روستاها و مناطق محرم باشد یا توی استان‌ها و توی مرکز کشور به این لحاظ بود که همان چیزی را که قبلا خود مجلس تصویب کرده بود این بار گفتند که تشکیلات هم در مادۀ بعدی بیاید یعنی پیش نویس تشکیلات آماده بشود و در مجلس به تصویب برسد. اگر بخواهد در دولت گذاشته بشود روالی که تا حالا بوده واگذار میشود به سازمان استخدامی و آن جا چیز خوبی از آب در نخواهد آمد و لذا ما مخالفیم با حذف این، یعنی در همان مادۀ بعدی، مادۀ (27) باید آورده بشود والسلام.
منشی – آقای رحیمی موافق.
آقی رحیمی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، ما برای این که به قول آقای انصاری تشکیلات جهادسازندگی هم مشخص باشد که هر روزی آن احتیاجاتی که در ده دارد یا در بخش دارد یا در شهرستان دارد جابجا نشود و طبق قانون باشد و این هم به عهده دولت گذاشته شده، خیلی از اصول قانون اساسی هست که میتواند آن‌ها آئین‌نامه‌هائی وضع کنند برای خودشان، تشکیلاتشان را بنویسند اگر خلاف بود دیوان عدالت اداری جلو آن را می‌گیرد. دیگر این احتیاج نیست که ما بیاوریم این جا، شاخه‌های معاونت در تمام وزارتخانه‌ها هست. همه آن‌ها را که مجلس تصویب نکرده است. حالا ان‌شاءالله آن تشکیلات کلی نظام جمهوری اسلامی وقتی به مجلس آمد تمام آن‌ها را مجلس شورای اسلامی نظر خواهد داد. بنابراین بهتر است که تشکیلات هم به عهده خود وزارتخانه و هیأت دولت باشد والسلام.
منشی – آقای رهامی بفرمائید.
رهامی (مخبر کمیسیون) – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، این پیشنهاد قبلاً در کمیسیون هم مطرح شد. اما رد شد. و قبلا در آن طرحی که کمیسیون ویژه تصویب کرده خاطر نمایندگان محترم باشد. وقتی بنده این جا دفاع میکردم عرض
 
کردم که این تشکیلات قرار بوده به مجلس بیاید در چاپ باز اشتباه شده بود که مجلس آن طرح سابق را به همین صورت تصویب کرده، و بعد هم که دولت آورد این که برادران میفرمایند که همان طرح است و رفته به دولت و با یک امضاء برگشته این یک کم لطفی است. یک لایحه‌ای را که دولت داده حالا شنید پیش‌نویس آن لایحه همان طرح اولیه بوده اما دولت توی آن نظر داشته کار رویش شده، دولت باز نظرش این بود که تشکیلات را خود دولت تصویب کند اما نمایندگان محترم توجه دارند که ما دولت را موظف کردیم که تشکیلات جدید جمهوری اسلامی را بنویسند و بیاورند به مجلس یعنی نه تنها جهاد بلکه هر وزارتخانه دیگری هم باید تشکیلاتش را مجلس تصویب  کند. بنابراین نمی‌توانستیم مستثنی کنیم و بگوئیم جهاد تشکیلاتش را هیأت دولت تصویب کند و بقیه وزارتخانه‌ها بیاید اینجا. دیگر این که ما در وزارتخانه‌ها گاهی می‌بینیم که معاونت‌هائی هست مدیران کلی هست (یعنی به جای مدیریت کل‌ها) این‌ها گاهی لازم نیست و نظری رویشان داریم ما که می خواهیم یک وزارتخانه جدیدی بنویسیم میخواهیم بنویسیم توی این تشکیلات چند تا باید شاخه معاونت داشته باشد؟ چه معاونت‌هائی؟ دادستان‌ها به چه شکلی باید باشد؟ شورا باشد، مدیریت کل باشد، غیره باشد؟ مجلس روی این‌ها نظر دارد. مخصوصاً که وزارتخانه تقریباً جدیدالتأسیس است که می‌تواند نمونه برای وزارتخانه دیگر باشد. آئین نامه‌های اجرائی این مال خودشان، اما تشکیلات و این که گسترگی‌اش چه حدی باشد، تا چه مقدار در شهرستان‌ها گستردگی داشته باشد، این بایستی به مجلس بیاید مثل همه وزارتخانه‌ها که عنقریب در مجلس، تشکیلات جمهوری اسلامی مطرح خواهد شد و تصویب خواهد شد، ان‌شاء‌الله.
رئیس – جهاد نظری دارد؟
فیروزآبادی (نماینده جهاد ) – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، اولاً روی این لایحه که دولت به مجلس فرستاد چون من دنبال قضیه بودم دولت کارکرد و دو جلسه هیأت دولت هم روی قضیه بحث کردند و دلیلش هم این است که آن ماده آب را که جهاد مخالف بود، دولت توی لایحه عوض کرده بود. و مواد دیگری را دولت عوض کرده بود. و بنابراین، این لایحه را دقیق هم آقایان وزراء وهم دولت رویش بحث کرده اند در دولت مطرح شده و اصلاحات شده و بعد فرستاده شده، اما از نظر این که تشکیلات بیاید به مجلس، ببینید عمر قانون چند ساله است و اگر قرار باشد بگوئیم که تشکیلات جهاد را که امسال میخواهیم تهیه بکنیم بیاوریم توی مجلس مثلا سال دیگر تصویب بشود. بخاطر این که تشکیلات با شکل مدیریت داخلی، با وضعیت اختصاص بودجه به یک دستگاه، و بارشد یک کار توی جهاد و با ضعیف شدن یک کار دیگر توی جهاد این تشکیلات تغییر میکند و موازنه‌اش بهم میخورد، اگر قرار باشد برای هرکدام از تغییرات و یا لزوم اضافه کردن یک جزو به تشکیلات قرار باشد که بیاید به مجلس و طی آن مدت وزارتخانه معطل باشد برای انجام دادن آن کار، این کار مجلس را زیاد میکند البته ما تسلیم هستیم اشکال ندارد اصلاً همه آئین‌نامه‌های جهاد بیاید توی مجلس تصویب بشود ولی هم که این وقت نمایندگان محترم برای نوشتن تشکیلات آئین‌نامه‌های جزئی و اجرائی جهاد بخواهد این جا دقیقه به دقیقه بحث بشود و رویش کار بشود، گرفته میشود و هم وزارتخانه، وزارتخانه معطلی خواهد بود بخاطر این که تازه دارد شکل می‌گیرد. هر حرکتی که بخواهد بکند بایستی بیاید، پیشنهاد بدهد، دولت تصویب بکند، بفرستد به مجلس، کمیسیون مدت زیادی وقت با این همه کاری که مجلس انقلاب دارد و امروز قوانین بسیاری را بایستی مجلس شورای اسلامی برای استقرار قوانین انقلاب اسلامی تصویب بکند این است که الان هم شکل کار توی دستگاههای دیگر این جوری است که حتی وزارتخانه‌هائی را که خود مجلس تصویب کردند جدیدا، این بوده که تشکیلاتشان را به همان شکل سابق ایجاد کردند وزیر نوشته و رفته با استخدام کشوری با همدیگر هماهنگش کرده‌اند، رفته اند اجراء کرده‌اند. تازه الان توی اساسنامه ما از این قوی تر هم آمده، تشکیلات را وزیر باید تهیه کند و بیاورد به تصویب هیأت دولت برساند بسیار هم قوی تر است از آن قبلی. اگر برادرها از تداخل و نمیدانم این چیزها هم نگران باشند که تداخل ایجاد بشود می‌آید از زیر دست وزراء در هیأت دولت هم میگذرد. بنابراین ما با پیشنهاد آقای انصاری نه اینکه موافقیم بلکه خیلی موافقیم. والسلام.
رئیس – از طرف دولت، آقای سخائی بفرمائید.
سخائی (نماینده دولت) – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، برادرها استحضار دارند که مسأله تشکیلات فقط معاونت نیست. اگر قرار باشد که برای هر تغییر پست سازمانی، جا به جائی پست، بعضی جاها لازم است که تعدیلی روی پست‌ها به وجود بیاید. بیاورند به مجلس، این است که مشکلات جهاد که این همه تلاش را فارغ از بوروکراسی موجود میتواند انجام بدهد، بیشتر میشود. بنابراین در این که اگر بیاید و به تصویب مجلس برسد، نه تنها کاری انجام نمیشود بلکه مشکلات را زیادتر میکند. ما نظرمان این است که همان لایحه دولت تصویب بشود که با مشکلات کمتر میتواند روبرو بشود. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته
رئیس – خوب پیشنهاد آقای انصاری را مشخص کنید.
منشی –آئین نامه‌های اجرائی این قانون و تشکیلات این وزارتخانه توسط وزیر جهاد سازندگی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
فیروزآبادی – آئین‌نامه‌های...
رئیس – بله آئین‌نامه‌های ما پیشنهاد دولت را می‌آوریم. پیشنهاد دولت دوباره احیاء میشود.
موحدی ساوجی – طبق آئین‌نامه‌های مجلس ما نمیتوانیم پیشنهاد دولت را مطرح کنیم.
رئیس – اجازه بدهید آقای موحدی، آقای موحدی گاهی شلوغی‌هائی میکنید که ما توقع نداریم، در آئین‌نامه هست. لایحه‌ای که دولت داده اگر موادی از آنها را کمیسیون عوض بکند. هر نماینده‌ای میتواند پیشنهاد کند که همان پیشنهاد دولت دوباره احیاء بشود.
موحدی ساوجی – پیشنهاد ایشان است.
رئیس – خیلی خوب پیشنهاد ایشان است. دولت هم موافق است آقای سخائی هم موافق بودند. دیگر شلوغ هم نکنید بگذارید نمایندگان خودشان رأی بدهند. 193 نفر حضور دارند کسانیکه با این پیشنهاد که مطرح شد موافق هستند قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند) تصویب شد. مادۀ (26 ) را به رأی میگذاریم. لطفاً بخوانید.
مادۀ (20) – آئین‌نامه‌های اجرائی این قانون توسط وزیر جهادسازندگی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
رئیس – 193 نفر حضور دارند. کسانیکه با مادۀ (20 ) که قرائت شد موافقن قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. مادۀ (27 ) پیشنهاد حذف دارد و همین بحث‌های گذشته است که باید دوباره تکرار بشود. (منشی – فکر میکنم این ماده تا پایانش یک ساعت کار دارد ) خوب، اگر کار دارد تنفس میدهیم.
پیش از تنفس اسامی میهمانان را می خوانیم میهمانان امروز مجلس شورای اسلامی گروهی از برادران عضو بسیج منطقه (3) تهران پایگاه سلمان فارسی هستند و جمعی از برادران پرسنل پلیس قضائی، گروهی از کارگران عضو انجمن اسلامی، کارخانه تولیدی ساکا و جمعی از دانش‌آموزان مدرسه رضوان تهران و عده‌ای از خواهران دانش آموز مدرسه راهنمایی پیام انقلاب هستند که ما از همه شان تشکر می کنیم بخاطر حضورشان در مجلس و برایشان از خداوند موفقیت می‌خواهیم. و یک ربع ساعت تنفس میدهیم (زنگ رئیس )
(جلسه در ساعت 40/10 به عنوان تنفس تعطیل و مجدداً در ساعت 10/11 به ریاست آقای‌هاشمی رفسنجانی تشکیل گردید.)
رئیس ( زنگ رئیس ) – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است. پیشنهاد مربوط به ماده‌ای که در دستور بود مطرح بشود.
منشی – مادۀ 27 – (یا مادۀ (21 ) فعلی) مقررات و ضوابط مالی، اداری و استخدامی و تشکیلات وزارت جهادسازندگی ظرف سه ماه پس از تعیین وزیر توسط وی تهیه و پس از تصویب هیأت وزیران به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.
آقای زواره‌ای پیشنهاد حذف داده اند.
زواره‌ای – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، آن چه در این ماده آمده من یک قسمت اولش را میخوانم مقررات و ضوابط مالی، اداری و استخدامی و تشکیلاتی وزارت جهادسازندگی ظرف سه ماه پس از تعیین وزیر توسط وی تهیه میشود و پس از تصویب هیأت وزیران به مجلس برای تصویب می‌آید. در بدایت امر و نگاه اولی که به این عبارات و مدلول ماده میشود خوب این مطلب را به ذهن متبادر


میکند که جهادسازندگی یک تشکیلات مجزای از نظام اداری مملکت است. یک مقررات مالی باید برایش نوشت، یک مقررات استخدامی جداگانه و حال آن که بعد از پنج سال از پیروزی انقلاب بایسیتی تبعیض‌ها و تفاوت‌ها و اختلافهائی که در نظام گذشته در تشکیلات اداری وجود داشت و مفاسدی به دنبال خودش داشت این‌ها در نظام اسلامی از بین برود و یک نظام واحدی جایگزین این بشود. ملاحظه بفرمائید ما اگر قرار باشد برای هر تشکیلاتی برای هر سازمانی، برای هر وزارتخانه ای یک مقررات اداری یا یک مقررات مالی بنویسیم، یک مقررات استخدامی بنویسیم لازم می آید دیوان محاسبات که زیر نظر مجلس هست برای رسیدگی به امور مالی یک وزارتخانه داری پنجاه شعبه بشود برای این که مقدور نیست که یک نفر کارمند دیوان محاسبات، یک حسابرس مقررات مالی بیست و چهار یا بیست و پنج یا پنجاه سازمان و وزارتخانه را که همه با هم اختلاف دارند و جدای از هم تهیه شده همه این‌ها را در حفظ داشته باشد و یا تخصص روی این کار پیدا بکند. بایستی برای بررسی مسائل یک عدد وانت مجموع مقررات مالی هم راهشان حمل بکنند تا مراجعه بکنند به این مقررات متشت و مختلفی که برای سازمان‌های مختلف نوشته شده است. یکی از وظایف نظام اسلامی رفع تبعیض‌هاست. مشکلاتی که الان این اختیارات و این تفاوت‌ها در سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف پدید آورده از همین حالا آشکار و مشهود است. معلمینی که در چهار سال گذشته برای امور تربیتی استخدام شده اند فیش حقوقی شان را به من نشان دادند دو هزار و دویست و هفتاد تومان و خرده ای دریافت آن‌ها است، کمتر از دو هزار و سیصد تومان، و چهار سال هم هست معلمند و دیپلم دارند. درحالیکه در وزارت بازرگانی همان دیپلم را با همان شرایط با شش هزار تومان استخدام کردند.در وزارت صنایع سنگین هم همین دیپلم را با همین شرایط با خیلی بالاتر از این استخدام کرده اند و بچه‌های امور تربیتی می‌گفتند که عده زیادی از معلمین هر کدام که توانستند راهی به وزارتخانه‌های دیگری که پول بیشتری میدهند پیدا بکنند معلمی را رها کردند و رفتند. مفاسدی که این تفاوت‌ها را در نظام اداری پدید خواهد آورد این خواهد بود که افرادی که مستعدند به جاهائی که پول بیشتری میدهند جذب میشوند و افرادی که استعداد کمتری داند و محلی برایشان وجود ندارد این‌ها میمانند برای جاهائی مثل فرهنگ که با آن حجم گسترده کارمند نمی تواند حقوق بالائی بدهد. به علاوه  مشکلاتی که برای مجلس بوجود می‌آورد. یک مقررات اداری باید برای جهادسازندگی بیاید و برای هر وزارتخانه دیگری به همین ترتیب مدت‌ها وقت مجلس را بگیرد، وقت کمیسیون‌ها را بگیرد، شور اول، شور دوم، بعد برود وقت شورای نگهبان را بگیرد، مقررات مالی بیاید، مقررات استخدامی بیاید به همین ترتیب و حال آنکه باید برای نظام اداری جامعه یک مقررات واحد وجود داشته باشد. برای نظام اداری حکومت اسلامی یک مقررات واحد استخدامی باشد. یک مقررات واحد مالی باشد و یک مقررات واحد اداری باید باشد. نه این که ما دارای نظام‌های اداری متعددی و نظام‌های متعدد مالی و نظام‌های متعدد استخدامی بشویم به این ترتیب وقت مجلس را بگیرید، وقت دولت را بگیرد و مشکلاتی که عرض کردم به دنبالش داشته باشد. بنابراین بنده پیشنهاد میکنم این ماده حذف بشود چون این توالی ناصحیح را به دنبال خودش دارد.ما الان برای نظام مالی مملکت قانون محاسبات عمومی را داریم که شور اولش هم گذاشته و در کمیسیون مورد بررسی و رسیدگی است که باید بیاید و در شور دوم مطرح بشود و از تصویب مجلس بگذرد و بر کل مسائل مالی مملکت حاکم باشد در زمینه نظام اداری و استخدامی هم باید چنین قانون واحدی را دولت بیاورد به جای این همه وقت گیری که برای هر واحد به تنهائی خواهد داشت به اضافه آن مشکلات بعدی که پدید می‌آید.
منشی – آقای هراتی مخالف و آقای انصاری موافق.
هراتی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم.خلاصه پیشنهاد برادرمان این بود که باید نظام پرداخت حقوق و دستمزد در سطح کشور از یک تعدیل و هماهنگی برخوردارباشد که من تصور میکنم زیاد در رابطه با این مادۀ (27) پیشنهادی نیست و خوشبختانه در این رابطه دولت هم مشغول است که در این زمینه لایحه‌ای تهیه بکند. و اما هدف اصلی از این که این ماده در این لایحه گنجانیده شده این است که جهاد یک شکلی دارد، یک محتوی دارد. شکل جهاد همین اساسنامه‌اش است، محتوای جهاد را دقیقاً این ماده تهیه میکند. یعنی شیوه حرکت، شیوه استخدامی، شیوه کار و برنامه ریزی در جهاد. ما اگر بخواهیم وزارت جهاد را همتای سایر وزارتخانه‌ها بدانیم باید بگوئیم بلی این حذف بشود و همان مقرراتی که در سایر ادارات هست این چنین باشد. درحالیکه ما می خواهیم از جهاد سازندگی بویژه در رابطه با محتوا و حرکتش یک الگوئی بسازیم که این الگو را در سطح سایر وزارتخانه‌ها پیاده کنیم و دقیقا مجلس نظرش بر این است که این تشکیلات، این نظام اداری که برجها حاکم خواهد شد بیاید در این جا قرار بگیرد تا با آن شکل الگوئی که مجلس تهیه خواهد کرد سایر وزارتخانه‌ها هم ان‌شاءالله در همان مسیر حرکت کنند و این که اشاره فرمودند تشکیلاتی مجزا از نظام اداری دقیقاً این هست. اگر قرار باشد براساس همان نظام اداری باشد که نظام اداری با آن مقررات دست و پاگیر و آن کاغذبازی و آن مشکلاتی که ایجاد کرده الان یکی از واقعا سنگهای بزرگی است که در مسیر حرکت تکاملی قوه مجریه وجود دارد. ضمن اینکه حذف این هم اساسنامه را ناقص میکند و ما را به هیچ هدف و مقصودی نمی رساند والسلام.
منشی – آقای فؤاد کریمی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم– ((ولاتکونوا کالتی نقضت غزلها)) و در این مجلس شورای اسلامی یک مادۀ واحده که به پیشنهاد خود نمایندگان مطرح شد تصویب شد. آقایان نمایندگان تصویب کردند که دولت موظف است ظرف سه ماه یا چند ماه (حالا درست در خاطرم نیست) لایحه سازمان اداری، استخدامی، تشکیلات، کلیه وزارتخانه‌ها و تشکیلات دولتی را تهیه وجهت تصویب مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید. حالا می خواهم ببینم آیا میشود در مجلس شورای اسلامی ما هر روز یک قانون تصویب کنیم؟ هر روز یک ماده واحده برای ما بیاورند و ما یک چیز دیگری تصویب کنیم؟ این روال قانون گذاری مجلس را از بین میبرد و سست میکند. من میگویم که برای این که ما بخواهیم جهادسازندگی را درست کنیم مجلس را سست نکنیم و شیوه قانون گذاری را این طوری لغونکنیم. همین حالا سازمان اداره استخدامی با وزارتخانه‌ها با تمام تشکیلاتش نشسته یک طرحی را تهیه کرده این طرح را برده توی هیأت دولت میخواهد کلیه قوانین ومقررات مالی، اداری، استخدامی، تشکیلات تمام وزارتخانه‌ها را تنظیم کند و به مجلس بیاورد. در این جا آقایان جهادسازندگی هرچه که میخواهند ویژه و مخصوص خودشان باشد، میخواهند با وازرتخانه‌های دیگر تفاوت داشته باشد یا نداشته باشد باید آن جا بیاید. مجلس هم یک جا به سیستم اداری واستخدامی مملکت نگاه کند و یک چیز هماهنگ درست کند. وگرنه اگر غیر از این باشد و هر روزی یک وزارتخانه ای یک لایحه ای به مجلس بیاورد از این سیستم اداری، استخدامی ملکت یک شتر گاو پلنگ خواهیم ساخت ونتیجه اش ناهماهنگی و کشمکشهائی است که همین حالا در سیستم اداری مملکت وجود دارد. همین حالا نگاه کنید وزارتخانه‌هائی که سیستم اداری، استخدامی شان با دیگران جداست چه فاجعه‌ای توی این مملکت دارند ایجاد میکنند. ببینید صنایع فولاد چه بلائی به سر سایر تشکیلات و سایر ادارات آورده است. ببینید وزارت نفت چه طور دارد با بالابردن حقوق‌ها کارشناس‌های وزارتخانه‌های دیگر را می‌برد و وزارتخانه‌های دیگر را خالی میکند و نابسامانی‌های دیگری توی مملکت درست شده است. من میگویم این ماده واحده یک نابسامانی ایجاد میکند و مجلس باید به سوی سامان مملکت برود. اما آقایان جهادسازندگی میفرمایند اگر این ماده حذف بشود ما چکار بکنیم، آن وقت ما هم تابع قوانین اداری، استخدامی موجود میشویم و یا قوانین مالی موجود میشویم و آن وقت جهاد بهم میخورد و از این صحبت‌ها، در حالیکه اساساً و این سازمان و تشکیلات براساس وزارت، براساس این قانونی که ما تصویب کردیم وزارتخانه‌اش به تصویب می‌رسد و تشکیلاتش طبق آن قانون به مجلس خواهد آمد و تا وقتی که یک قانون جدیدی برای تشکیلات استخدامی نیامده قوانین گشته به قوت خودشان باقی است. ما در آخرین ماده هم گفته‌ایم ((کلیه قوانین و مقررات مغایر ملغی است.)) یعنی قوانین سابق جهادسازندگی که در این قانون لغو نشده است به قوت خود خواهد ماند، برادران جهادسازندگی وحشت نکنند که اگر این قانون تصویب شد ما یک مرتبه توی سازمان اداری و استخدام می‌افتیم. نه نمی‌افتید، برای این که هیچ ماده‌ای وجود ندارد که وزارت
 
جدیدالتأسیس سازندگی را مکلف بکند که مطابق تشکیلات اداری استخدامی عمل بکند، ما هم فقط گفته‌ایم ‍))کلیه قوانین و مقررات ملغی است)) پس بنابراین قوانین سابقی که مغایر نیست بجا خواهد ماند بعد یکجا در لایحه تشکیلات و سازمان اداری استخدامی مملکت مجلس می تواند یک تصمیم هماهنگی بگیرد.درهرصورت ما نخواهیم برای اینکه جهاد را بخواهیم اینطور یا آنطور درست کنیم کل مملکت و سیستم اداری و استخدامی را برهم بزنیم.
رئیس – آقای رهامی بفرمایید.
رهامی (مخبر کمیسیون ) – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، راجع به اینکه ما در مادۀ 27 آورده‌ایم ((مقررات و ضوابط مالی، اداری، استخدامی و تشکیلات را وزارت جهاد خودش تهیه کند و بعد از تصویب هیأت وزیران به مجلس بدهد برادرها و خواهرهای نماینده خودشان توجه دارند اصل تشکیل جهاد بر این بود که وزارتخانه‌های موجود و قوانین حاکم بر وزارتخانه‌ها جوابگوی نیازهای جامعه ما بخصوص روستائیان نبودند. اگر مقررات و تشکیلات موجود جوابگوب ودند شما لزومی نداشت که در وزارت راه به جهاد بگوئید بیا برو و در روستا راه بساز، اگر اجازه می داند لزومی نداشت شما یک مقرراتی فوری در شورای انقلاب تصویب بکنید و بگوئید که شما هم برو در کنار مثلاً وزارت بهداری لوله‌کشی آب بکن، غیره بکن. اصل تشکیل جهاد بر همین اساس بوده که یک تشکیلاتی، یک سازمانی، نهادی یک قدری دست و پایش بازتر باشد و فعال‌تر باشد و بتواند نیروها را جذب کند و آن مقررات و ضوابطی که حاکم بر ادارات هست و مثل طناب دست و پای مسؤولین را گرفته (بوروکراسی‌های حاکم بر ادارات) نباشد که بتواند کار کند. حالا شما می‌گوئید نه، این یکی که دارد خوب میشود این را هم برگردانیم به همان بوروکراسی حاکم بر ادارات درست کنیم.
اگر میفرمایند که ((ولاتکونوا کالتی نقضت غزلها)) فعلاً غزلی اینجا نیست که ما آن را نقضت کنیم. فعلاً ما آنها را هم میخواهیم عوض کنیم یک وزارتخانه جدیدی می‌خواهیم درست کنیم و مقررات جدیدی مجلس تصویب کند که براساس این مقررات بلکه نمونه برای دیگران باشد. آن ادارات و مقررات سابق را که ما نوشته بودیم، رژیم سابق یک چیزهائی نوشته بود و ما همه را که نمی توانیم عوض کنیم بعضی‌ها خوب است و بعضی‌ها بد است و بایستی بیاید و عوض بشود. این فرمایش برادرانمان هم که میفرمایند بایستی در کشور یک سیستم یکدست حاکم باشد در حرف حرف خیلی خوبی است، در کلیات خیلی خوب است ولی با کلی نمیشود مملکت را درست کرد. شما بیایید به تمام وزارتخانه‌ها یک قانون حاکم کنید و بگوئید همینطوری جلو بروند. خوب، نمی توانند کاری بکنند چون کیفیت کارشان فرق می‌کند. جهاد کارش یکجا حالت پیمانکاری دارد یک جا نباید مناقصه بشود، یک جا در مناطق محروم است و تا مزایده و مناقصه برود نمی تواند فعالیت کند. اگر برادرمان آقای کریمی روی وزارت نفت و وزارت صنایع و فولاد سنگین و فولاد مبارکه حرفی دارد چه ربطی به جهاد دارد، اگر آنجا حرفی هست نباید کاسه، کوزه‌اش سر جهاد بشکند. چون آنجا اینطوری شده پس برای جهاد نباید مقررات بنویسیم. ما اینجا جهادی که دارد تشکیل میشود والان با یک مقدار مقررات تازه من عقیده دارم دست و پایش یک قدری بسته تر میشود  بایستی به آن اجازه بدهیم مقررات و ضوابط مالی‌اش و تشکیلاتش را به مجلس بیاورد خوب، این مجلس همان فکری که شما می‌گوئید می‌خواهیم آنجا بزنیم و مقرراتی در آینده تصویب خواهیم کرد، آن قانون محاسبات عمومی که جناب آقای زواره‌ای فرمودند تصویب خواهیم کرد همان مقررات را اینجا بیاوریم چون به خود اینها که اجازه ندادیم بنویسند بلکه به مجلس می‌آوردند. این نمونه میشود، الگو می‌شود، و بعد وزارتخانه‌های دیگر را بیاییم جهادی کنیم و نه جهاد را ببریم بوروکراسی‌اش کنیم و لذا ما شدیداً مخالفیم که این حذف بشود. کمیسیون روی این خیلی صحبت کرده و برادرها آمده اند آنجا خیلی حرفها زده شده ما مخالفیم و عقیده داریم که اگر جهاد را به آن بلای بوروکراسی حاکم بر ادارات گرفتار کنیم از جهاد بودن می‌افتد باضافه اینکه خیلی از کارها نمی‌تواند بکند و یک وزارتخانه ای میشود در کنار بقیه وزارتخانه‌ها و بعلت پراکندگی کار دیگری نمی‌تواند بکند. ما عقیده مان این است حالا خود برادرها  و خواهرها بیشتر اطلاع از مسائل اداری دارند و میتوانند رأی بدهند.
رئیس – جهاد مطلبی دارند بفرماییند.
فیروز آبادی (عضو شورای مرکزی جهاد ) – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. ببینید برادران ! این ماده را هم دولت تأیید کرده هم کمیسیون و هم اقتصاد دارائی و هم استخدام کشوری اینها بطور جداگانه هم این قضیه را مورد تأیید  قرار داده‌اند. اگر ما حالا این ماده را حذف بکنیم بلافاصله جهاد موظف خواهد شد که قوانین محاسبات عمومی قبلی و قوانین استخدام کشوری قبلی را اجرا بکند دوباره همان ساعت کارها و نمی‌دانم مرخصی‌ها و بازخریدها و همه این چیزها بایستی بلافاصله در جهاد در مورد پرسنلش اجرابشود و از نظر قانون محاسبات عمومی همان روش و این جیزی است که حداقل من اینجا خدمتتان عرض بکنم که برای جهاد عملی نیست یعنی کاری در جهاد دیگر نمی تواند به آن شکل،  با قانون محاسبات عمومی انجام بگیرد و اگر قرار باشد که این همه قوانین همین الان بخواهد بر جهاد حاکم بشود خود به خود نظام جهاد را بهم می ریزد.چون وزارتخانه‌های گذشته با آن قوانین شکل گرفتند، جهاد با یک روشش نو شکل گرفته و اگر بخواهیم یک روش نوئی که با فکر انقلاب اسلامی وتوی این جهت و با فکر کمک به محرومین و مستضغفین و فراهم آوردن زمینه کار در مناطق دورافتاده و آنجاهائیکه هیچ پیمانکاری آمادگی کار کردن را ندارد بوجود آوردیم بخواهیم این را بیاییم وصلش بکنیم به آن قوانین شما مطمئن باشید که دیگر کاری باین سادگی قابل عمل و انجام در مناطق  دوردست و اینها نمی تواند باشد.
مسأله بعدی این است که برادران گفتند که ما قانون تصویب کردیم. داریم قانون تصویب می‌کنیم دولت دارد می‌آورد. یک سال و نه ماه است که مجلس دولت را موظف کرده که این تشکیلات و این چیزها را بیاورد. اما هنوز که نرسیده و از این به بعد هم هنوز مدتها وقت است. در این فاصله جهاد واقعا چه بکند ؟اگر قوانین شما تصویب کردید در آنجا هم گفتید جهاد هم اینجوری باشد آن روزی که قوانین تصویب شد جهاد هم آنجوری رابطه‌اش را برقرار بکند. اما از حالا تا آنجا چرا بایستی جهاد یک راه سرازیری طی بکند برای اینکه به قوانین و مقررات گذشته برسد، و بعلاوه من این را خدمتتان عرض بکنم این افتخار جهادسازندگی است الحمد الله که مرتب، گفته میشود نمی دانم جهاد بدون مقررات، بدون ضوابط، من این را خدمت شما عرض بکنم. آئین‌نامه مالی که جهاد سازندگی تهیه کرد برای وزارت اقتصاد دارائی که اینقدر سخت گیر و نکته بین هست مورد تأیید  قرار گرفت و وزارت اقتصاد دارائی تأکید کرد و آمد و در هیأت دولت هم تصویب شد. آئین‌نامه استخدامی هم که جهاد دارد همه شما می‌دانید بسیار متفاوت است در تمام ابعاد و برای تمام مسائل استخدامی و پرسنلی هم جهاد آئین‌نامه خاص خودش را دارد. در این چهار سال تجربه شده اینها تدوین شده، آماده شده، درسمینارهای متفاوت رویش بحث نشده است. این تجربه نو را که واقعاً یکی از پدیده‌هائی است که انقلاب برای ما آورده این را یکدفعه کنار بزنیم و اصلاً بدون اینکه حتی آنرا بررسی بکنیم بگوئیم آقا قوانین سابق باشد و مسأله  بعدی که در خود ماده آمده این‌ها به مجلس می‌آید یعنی این آئین‌نامه مالی جهاد، این آئین‌نامه استخدامی جهاد، این تشکیلات بعد از اینکه در وزارت جهاد تهیه بشود و در هیأت دولت تأیید  بشود می‌آید به مجلس و در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد، آن روزی که آمد به مجلس خود مجلس هم به قوانینی که تصویب کرده آگاه است وهم قوانین گذشته را می‌شناسد هم اینها را و ای بسا که اینها راهنمائی برای تدوین قوانین جدید باشد و ما خواهشمان این است که این قضیه بالاخره تصویب بشود و اگر تصویب نشد ما نمی دانیم که باید چطوری در جهاد بایستی خودمان را تطبیق بدهیم حداقل و بسیار مشکل خواهد بود برای تشکیلات جهاد و انسجام جهاد و نظام جهاد والسلام.
سخائی ( نماینده دولت ) – ما مخالف حذف هستیم.
رئیس – 187 نفر حضور دارند آقای سخائی هم می‌فرمایند دولت مخالف حذف این ماده هست.
کسانی که با حذف مادۀ 27 که آقای زواره‌ای پیشنهاد کرده بودند موافق هستند قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند) تصویب نشد.
خوب حالا اصل مادۀ 27 را که حالا 21 میشود به رأی می‌گذاریم موافقان با اصل مادۀ 21 قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. مادۀ بعدی را بخوانید.
مادۀ 28 – بمنظور جذب کمکهای مردمی برای خدمات عام‌المنفعه جهاد سازندگی حساب ویژه‌ای تحت عنوان خودیاری و کمکهای مردم به جهاد
 
سازندگی در یکی از بانکهای داخلی کشور افتتاح میشود و در مواقع و موارد لازم از طریق جهاد سازندگی به مصرف می رسد.
منشی – آقای فهیم کرمانی، آقای اخلاقی نیا، آقای موحدی ساوجی پیشنهاد حذف داده اند.
زواره ای – اخطار قانون اساسی دارم.
رئیس – آقای زواره‌ای بفرمائید.
زواره ای – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، این ماده با دو اصل قانون اساسی مغایرت دارد.
یکی اصل هشتادم است چون جهاد یک وزارتخانه است و یکی از وزارتخانه‌های دولتی ((گرفتن و دادن وام یا کمکهای بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت باید با تصویب محلس شورای اسلامی باشد و که این بایستی موضعی و در مقطع خاصی باشد. در اصل پنجاه و سوم ((کلیه دریافتهای دولت اعم از کمک یا مالیات یا بهر صورت که باشد، کلیه دریافتهای دولت در حساب خزانه‌داری کل متمرکز میشود و همه پرداختها در حدود اعتبارات مصوب به موجب قانون انجام میگیرد.)) بنابراین نمی‌تواند در یک حساب خاصی اگر هم قرار باشد مجلس اجازه بدهد که کمکی وصول بشود باید در حساب خزانه ریخته بشود و براساس اعتبارات مصوب طبق قانون هزینه بشود و نمیتواند در اختیار جهاد باشد بهر صورت که خودشان میخواهند.
رئیس – اینجوری که آقای زواره‌ای می|‌گویند باید موقوفات و تبرعات و پولهای امامزاده‌ها و همه این حسابهائی که الان برای جنگزده‌ها باز کرده اند به حساب دولت بریزند. تبرعات مردم اصلا در این باب نیامده است.
منشی – آقای اخلاقی نیا بفرمائید.
اخلاقی‌نیا – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم.انا لله وانا الیه راجعون. قبل از اینکه پیشنهاد خودم را توجیه کنم در رابطه با آتیهذای که برای جهاد می بینم به مستضعفان و محرومان و روستائیان صمیمانه تسلیت می گویم.
علت پیشنهاد من این است که این ماده اگر تصویب هم بشود در بایگانی خواهد ماند و کسی به این حساب وجهی واریز نخواهد کرد، در نتیجه بدنامی‌اش هم روی جهاد می ماند. برادران و خواهران گرامی! جهاد سازندگی اگر توانسته اینجور فعالانه کار بکند و این همه نیروی فعال جامعه را جذب بکند، یک مهندس تحصیل کرده در آمریکا را آنچنان از آن فرهنگ رفاه طلبی جدا بکند و به سیستان و بلوچستان ببرد و جان خودش را هم در راه خدمت به محرومان از دست بدهد، این در رابطه با جنبه معنوی، روحانی، الهی جهاد بوده که متأسفانه همه این جنبه‌ها از جهاد گرفته شد. بنابراین جهاد سازندگی هم یک جنبه فیزیکی محض پیدا کرد مانند سایر وزارتخانه‌ها این قانون اساسی که می‌گوید ((دعوت بخیر، وظیفه همه مردم است)) ما حتی دعوت بخیر را هم از بچه‌های جهاد گرفتیم یعنی اگر یک جهادگر (رئیس – شما در رابطه با این ماده صحبت کنید) من توجیه می‌کنم پیشنهاد حذفم را، تو.جیه می‌کنم که...
رئیس – این توجیه نیست، این بدتر است یعنی برعکس توجیه است.
اخلاقی نیا – حالا اجازه بفرمائید، در هر حال (همهمه نمایندگان )
رئیس – شما راجع به این ماده صحبت کنید.
اخلاقی نیا – بلی، من در مورد خود این ماده، علت پیشنهاد حذفم این است که نماینده امام که از جهاد رفت، جنبه تبلیغات که از جهاد رفت، همه این چیزها را ما از جهاد گرفتیم که البته من امیدوارم لطفی که امام به جهادسازندگی دارند نماینده خودشان را همچنان در جهاد حفظ بکنند. ولی اگر با این کیفیت باشد، من عرض می کنم که دیگر جهاد آن نیروها را نخواهد داشت، آن کمکهای مردم را هم نباید توقع و انتظار داشته باشیم. لذا از این جهت من پیشنهاد حذف را دارم.
رئیس – موافق صحبت کند.
منشی – آقای انصاری مخالف حذف.
مجید انصاری – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم...
موحدی ساوجی – آقای‌هاشمی !نگذاشتند پیشنهاد دهنده‌ای که دلائلی داشت دلائلش را بگوید.
رئیس – خوب هنوز که موافق دارد. آقای موحدی ساوجی بیش از همه حرف می‌زنند و تازه دیگران هم که حرف می زنند می گویند حرف ما را نزدند.
آقای انصاری بفرمائید.
مجید انصاری – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. من ضمن اینکه در مصیبت‌های وارده‌ای که آقای اخلاقی نیا خواندند شریک هستم اما معتقد هستم که این ماده حذفش باز یکی از ضربه‌هائی است که به جهاد وارد میشود واز آقای اخلاقی نیا من تعجب کردم که یک چنین پیشنهادی دادند. نام مقدس جهاد سازندگی و عملکرد بسیار ارزشمند این ارگان اسلامی و انقلابی آنچنان مردم را متوجه کارآرائی این ارگان اسلامی کرده بخصوص همان محرومیتی که دیده‌اند جمهوری اسلامی هر شعاری که به نفع مستضعفان داده به دست توانی این ایثارگران جهاد سازندگی به مرحله عمل رسانده. اینها داوطلبانه به جهاد کمک می‌کنند. من خود مدتها در جهاد بوده‌ام و می‌دیدم که چگونه همان مستضعفانی که مستحق کمک بودند از کمکهای نقدی و حتی جنسی به جهاد سازندگی دریغ نمی‌ورزیدند زیرا احساس می کردند جهاد سازندگی اگر کمکی از اهالی به عنوان خودیاری و همکاری جمع می کند این کمک را این کمک را بنحو احسن و به اضعاف مضاعف به نفع همان مستضعفین صرف می‌کند و چه بسا افراد خیری در جامعه هستند که پولهائی دارند، تبرعاتی دارند، نذوراتی دارند و می‌خواهند این پولها را به بهترین وجه صرف بکنند. ما اگر مراکز خیریه ای مثل جهاد و ارگانهای خیریه‌ای که واقعاً میتوانند کار خیری را به نفع مستضعفین انجام بدهند حذف کنیم و به اینها اجازه ندهیم که حساب ویژه‌ای برای جمع تبرعات و کمکهای مردمی  داشته باشند معنایش این است که این کمکها همان روال غلط گذشته را برای گدا پروری در سطح کشور داشته باشد. لذا من با پیشنهاد حذف مخالف هستم و جهاد سازندگی باید این حساب ویژه را داشته باشد و ائمه محترم جمعه و همچنین رادیو و تلویزیون و مطبوعات مردم را تشویق و ترغیب بکنند که پولهائی که می‌خواهند صرف امور خیریه بکنند هدایت بشود در این کانال صحیح و در محل خودش مصرف بشود و هیچکس سزاوارتر از جهاد برای مصرف تبرعات مردم به نفع مستضعفین نیست و آن اخطار آقای زواره‌ای هم به هیچوجه وارد نیست برای اینکه دریافتی‌های دولت معنایش آن طلبهائی است که دولت دارد، اموری که در اختیار دولت هست و مطالباتی که دولت وصول می‌کند، در اینجا کمک از جانب مردم هست مردم میخواهند پولی را بدهند مثل پولی که به هلال احمر کمک می‌کنند و به موقوفات میدهند بنابراین در اینجا مردم پولی را به جهاد میدهند و شاید خلاف شرع باشد که ما این را به خزانه عمومی واریز بکنیم بعد بیاید در بودجه کل کشور، شاید مجلس تصویب نکرد تکلیف پول مردم چه خواهد شد؟ مواردی همین امسال در حج بود که مثلاً مردم زیاد از ریال صعودی خودشان را می‌آوردند میداند به بعثه امام و می‌گفتند این را صرفاً شما آمبولانس برای جبهه‌ها بخرید. حالا ما بگوئیم این پول را هم مثلا بریزند به خزانه کل و بعد هم مجلس تصویب نکند. این جنبه خلاف شرع پیدا می‌کند لذا این وجودش خیلی لازم هست و السلام علیکم.
منشی – آقای موحدی ساوجی موافق.
موحدی ساوجی– بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. عرض میشود که جواب نگرانیها و تعریضهای برادرمان آقای اخلاقی نیا با نمایندگان مجلس که این لایحه را تا به حال اگر حذفی بوده، اصلاحی بوده، تغییری بوده بالاخره تصویب اکثریت نمایندگان بوده و اینجا دیگر در پایان تقریباً این لایحه اینجور آدم صحبت بکند صلاح نیست. مادۀ 28 را که پیشنهاد حذف هم ما داده بودیم و الان موافقت می‌کنیم به خاطر این است که جهاد سازندگی به عنوان یک نهاد اسلامی، انقلابی برخاسته از انقلاب و مردم و نوپا و مورد اعتماد و مورد توجه همه هست و همه هم به آن اعتراف دارند و اگر حالا اسمش هم وزارتخانه شد به این معنا نیست که چون وزارتخانه میشود دیگر جهاد جهاد نیست و دیگر جهاد آن وظایف و تکالیف و کارها و مسؤولیتها و خدماتی که میتوانسته انجام بدهد، انجام نمی‌دهد. اینجور نیست و خود این قانون هم بهترین دلیل گویا بر این عرض هست. اما در اینجا چرا ما می‌گوئیم این ماده حذف بشود؟ برای این است که فقط جهاد سازندگی نیست که علاوه بر بودجه‌ای که برایش تصویب میشود و اعتباراتی که برایش هست از خودیاری و کمهای مردم هم برخوردار است. فرض کنید الان اداره راه میخواهد برای بعضی جاها راهسازی بکند یا پل بسازد، یا بهداشت محیط میخواهد برای روستاها فرض کنید آبرسانی بکند می‌بینیم که در درجه اول به مردم گفته میشود، پیشنهاد میشود که شما خودیاری در حد 30% را انجام بدهید


و پاره‌ای از روستاها هستند که بیش از 30% تا 40 %، 50 % حاضر به خودیاری هستند و اینخودیاری دیگر نیازی نیست که به‌صورت جداگانه قانونی باشد و ما دری ک ماده قانونی آن را ذکر بکنیم که این خودیاری و کمک باشد و حساب جداگانه‌ای باشد و امثال اینها...بنابراین خودیاری‌های مردم کماکان میتواند صورت بگیرد، کمکهای مردم انجام بشود، اگر لازم بود حساب جداگانه ای هم برایش باشد و این را به دولت و مجلس هم اعلام بکنند. زیرا باید حساب داشته باشد و محاسبه دقیق باشد، معلومباشد که جهاد سازندگی در عرض سال چقدر کار کرده، چقدر این کارش ارزش داشته، چند درصد از اعتبارات دولت بوده که این کار را انحام داده و چند درصد خود یاری مردم بوده؟ ولی اگر ما همین جا ذکر کنیم که جهاد سازندگی به طور مستثنی حساب جداگانه‌ای دارد بعد هم کمکهائی میگیرد و این کمکها هم حساب و کتاب ندارد این لطمه می‌زند و ضربه می‌زند. این مثالی را که آقای انصاری زدند این مثال اصلا وارد نیست، گفتند که مردم به جهاد سازندگی کمک می‌کنند برای اینکه به جبهه‌ها کمک بکنند. اینجا اگر مردم از طریق جهاد سازندگی به جبهه‌ها کمک میدهند کمک به جهاد نیست کمک به جبهه‌ها است. همانطوریکه که مردم به امام جمعه میدهند، به دفتر تبلیغات میدهند مکن است به یک ستاد کمک به جبهه‌ها کمک کنند به جهاد هم میدهند به عنوان یک واسطه، یک امینی که این کمک‌هائی که مردم به جبهه می رسانند او به جبهه برساند بنا براین کمک به جهاد نیست و این را قاطی با این مسأله  ما نکنیم و اگر ما در این ماده آنچه را که آمده است تصویب بکنیم جهاد سازندگی در واقع تخافی را که در ارتباط با نشریاتی که در مجلس تصویب شد تا حالا انجام داده و مجله‌ها و نشریه‌ها و امثال اینها کماکان چاپ کرده و فقط در اول آن یک کلمه آورده که مثلاً ما از طریق خودیاری و کمک‌های مردم این مجله را چاپ می‌کنیم درصورتیکه ما یقین داریم این مسأله صادق نیست و این مسأله  واقعیت ندارد یعنی جهاد سازندگی اگر مجله‌هائی را چاپ می‌کند که مورد تأیید مجلس نیست و مورد تصویب مجلس نیست این را می‌آید یک مقداری کمک مردم می‌کنند یک مقداری هم آبونمان بدهند اما بیشترش امکانات مال جهاد است، پرسنل مال جهاد است. واحد جهاد در خدمت است، ماشین وامکانات چاپ در خدمت است و امثال اینها... بعد می آیند اسمش را کمک مردم می‌گذارند. بنابراین ما با این ماده مخالفیم اما با خودیاریهای مردم، کمکهای مردم در امر امور عمرانی و امثال اینها مخالفتی نداریم و اگر هم مردم کمک کردند جهاد هم میتواند یک کارهائی در ازای آن انجام بدهد، اما به‌صورت ماده‌ای در اینجا بیاید این مضر است و در آینده به نظر من یک عواقب نادرستی به دنبال خواهد داشت.
رئیس – آقای رهامی بفرمائید.
رهامی (مخبر کمیسیون) – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. توضیحات را برادرمان آقای انصاری یک قدری دادند. آن مغایرت با اصل 80 و اصل 53 قانون اساسی که روشن شد و مغایرتی نبوده و رد شد. اگر در اصل 80 کمکهای مردم، گرفتن وام و دادن وام و کمکهای بلاعوض داخلی و خارجی باشد احتیاج به قانون دارد. خیلی خوب، ما داریم قانون می‌نویسیم. اگر به آن معنی آمده باشد. اگر برادرها دقت کنند که جهاد دو نوع بودجه دارد یعنی یک بودجه از بالا دارد (از دولت) که در قانون بودجه در مجلس تصویب میشود و به جهاد هم میدهد، این توزیع میشود در جهاد شهرستانها و داستانها تا جهاد بخش. جهاد فلان بخش مثلا بودجه دولتی دارد که این یک حسابی دارد و به حسابش می ریزند. یک بودجه هم باصطلاح از پائین دارد، یعنی خود روستائیان می‌آیند در ساختن یک مدرسه، یک حمام، یک مسجد کمکهائی می‌کنند. حالا گاهی این همان 20% تا 50 % هست گاهی اینطوری نیست. یعنی در یک فلان بخشی، فلان روستائی جهاد میخواهد مسجدی مثلاً بسازد حالا مسجد در اینجا نیامده، یک کار خیریه یا عام‌المنفعه دیگر مثلاً پلی بسازد حضرتعالی می‌خواهید 500 تومان، 100ه تومان به این جهاد در ساختن اینجا کمککنید، این را باید به رئیس جهاد بدهید که در جیبش بگذارد یا به کارمندش بدهید؟ به چه کسی باید این را بدهید ؟ ما پیش بینی کردیم که کمکهائی که از این نوع میشود که نمیشود این را بگوئیم که به خزانه بریزد مردم خزانه ندارند اگر شما برای فلان روستا می خواهید پل بسازید مردم آن روستا یا روستاهای اطراف، افراد خیر نذر کرده‌اند و می‌خواهند در ساختن این پل کمک کنند. همانطور که در سابق هم بوده است. ما می‌گوئیم به جهاد اجازه دادیم یک حسابی را در فلان شعرستان و فلان بخش باز کند و بگوید مردم ما می خواهیم فلان جا مدرسه بسازیم یا پل بسازیم، هر کس می‌خواهد بیاید در این حساب بریزد، از این حساب برداشت کنند برای ساختن کاری که همان منطقه هست، هیچ مغایرتی ندارد، فقط ما باید اجازه به جهاد بدهیم در باز کردن یک چنین حسابی و اگر شما این را حدفش کنید اولاً دست جهاد از گرفتن کمکهای مردم بسته میشود ثانیاً فردا مردمی که در روستاها به جهاد می خواهند کمک کنند ممکن است بروند به همان رئیس جهاد بدهند آن هم که چون اجازه ای ندارد که به این صورت حساب باز کند بهر حال یا حساب باز کند
حرف در بیارند که بگویند آقا این به حساب خودش ریخت. آنوقت مثلاً باید به حساب رئیس جهاد بریزند یا در خانه‌اش در حسابداریش نگه دارد که باز مسأله  دیگری پیش خواهد آمد. برای اینکه پیشگیری از تمام این مسائل بشود یک حساب ویژه قانونی باز می کنند، این هم حساب و کتاب دارد که در همان مقررات اداره مالی که شما می نویسید برای این هم حساب و کتاب بگذارید، نظارت ذیحساب بگذارید، هر نظارتی که می خواهید بگذارید در آن مقررات مالی برای این ماده هم نظارت بگذارید هیچ اشکالی پیش نمی آید.
رئیس – نماینده جهاد صحبت کند.
موحی ساوجی – مگر جهاد سازندگی حضرت عباس است که نذری بدهند؟
رئیس – ایشان خیال می کنند که اگر برای حضرت عباس نذر کردند به جهاد نمی توانند بدهند، خوب برای حضرت عباس نذر می کنند و در اختیار جهاد می دهند چه عیبی دارد بفرمائید.
فیروز آبادی ( عضو شورای مرکزی جهاد ) – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، البته خوب همه برادرها می دانند که جهاد سازندگی یک ویژگی که دارد بعد از انقلاب بوجود آمده و یک بعد معنوی و ارزشی برای مردم در کشور دارد و علاقمندی مردم به جهاد در همه ابعاد مورد شناخت برادران هست و از آنطرف جهاد دارد در جهاد سازندگی روستاها که می خواهد محل خودکفائی کشور باشد تلاش می کند و مردم و بخصوص افرادی که بخواهند برای سازندگی کمک بکنند و علاقمند به سازندگی باشند جز جهاد جای دیگری را نمی‌شناسند که به آن کمک بکنند و کمک به دولت را شما می بینید که این همه کمکهای مردم به دولت اینها چیست؟ واجب نیست که حتما در ردیف ائمه معصومین و یا امامزاده‌ها صلوات الله علیهم باشد. خوب هر چیزی که برای مردم ارزش باشد و خیر باشد مردم به آن کمک می کنند و کمکهائی هم که تا به حال به جهاد کردند، در جنگ، در بازسازی، در خود کارهای جهاد مردم صدها میلیون کمک کردند که ان‌شاء‌الله مورد قبول حق تعالی قرار بگیرد و این کمکها مسلما قطع نخواهد شد و ادامه خواهد یافت و بایستی یک جائی باشد که این پولها در آنجا قرار بگیرد و از آنجا استفاده بشود.
یک نکته مهم دیگر اینست که برادران فرمودند این کمکها و خودیاری مردم را سایر دستگاهها هم می‌گیرند. من نمی‌دانم سایر دستگاهها چه جوری می‌گیرند چون سایر دستگاهها برای هر طرحی که تصویب می‌کنند بودجه می‌گیرند. اگر پولی از مردم می‌گیرند من نمی‌دانم بعد چه جوری می‌توانند از آن استفاده کنند یا به چه کاری در کنار آن طرحی که تمام بودجه‌اش را گرفته‌اند می‌رسانند، یا طرحی را که می‌دهند به پیمانکار اجراء می کند. دیگر کمکهای مردمی کنارش معنی دیگری ندارد. یکی از ارزشهای جهاد این بوده که هم مردم خودشان می آیند در کار کمک می‌کنند و هم هرکسی به میزان توانش مصالح، پول وکمکهای دیگررا می‌دهد. این حساب شامل این کمکهای مردم هم میشود. بعضی‌ها می‌آیند اصلاً تا 50 % یک طرحشان را، آن روستائی‌هائی که امکانات دارند و بخصوص بعضی وقتها توسط برادران روحانی، نماینده‌ها اینها تشویق میشوند، می آیند پول را به حساب می‌ریزند، بعد جهاد می‌رود آن طرح را برایشان اجراء می‌کند و یک جائی برای  نگهداری این پولها و حتی در صورت لزوم پس دادنش بایستی باشد. اگر این پولها بخواهد به خزانه ریخته بشود، که خوب امکان پس دادن اینجور موارد بسیار سخت است. اگر یک طرحی اجرا نشد یا تعویض شد یا نیازی به آن پول نبود بعد بخواهند دوباره از طریق دولت و قانون از خزانه برگردانند، کار مشکلی میشود.
بهر حال یک جایگاهی هست برای جمع کمکهای مردمی که برای سازندگی روستاها میشود و حتی زمانی که جنگ و بازسازی هم هست، برای این منظورها بسیار لازم است. اما یک اشاره ای برادرمان آقای موحدی ساوجی داشتند که واقعاً ما از ایشان گله داریم. اگر قرار باشد که به جهاد اینجوری بیندیشیم که این جهادی‌ها کلک می زنند، مثلا نشریاتشان را از محل بودجه مصرف می‌کنند و می‌نویسند که از محل خودیاری است. خوب برادران بیایند از راه قانونی اینها را بررسی بکنند. اگر غیر از این هست بعد پشت تریبوون مجلس گفته بشود، در سطح کشور پخش بشود. این نشریات هیچکدامش از محل بودجه جهاد سازندگی، تا بحال چاپ نشده است. والسلام.
رئیس – متشکر بسیار خوب، پیشنهاد حذفی که آقایان داده بودند به رأٌی می گذاریم، 187 نفر حضور دارند پیشنهاد این است که مادۀ 2 حذف بشود. کسانی که با حذف این مادۀ مخالفند قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند ) تصویب نشد. حالا برای مادۀ 28 راٌی می گیریم که مادۀ 22 میشود. حضار همان 187 نفر هستند. موافقان با مادۀ 22 قیام بفرمایند (اکثر برخاستند ) تصویب شد.
مادۀ 23- از تاریخ تصویب این قانون کلیه قوانین و مقررات مغایر ملغی است.
موحدی ساوجی – تابلو / 94 نفر موافق و95 نفر مخالف نشان دادند.
رئیس – خیر، تابلو را می دانید که درست نیست. نظر اتفاق منشی‌ها تصویب بود.
مادۀ 29 که حالا میشود مادۀ 23 پیشنهادی ندارد باید به رأأی بگذاریم یک بار دیگر بخوانید.
مادۀ 23- از تاریخ تصویب این قانون کلیه قوانین ومقررات مغایر ملغی است.
رئیس – موافقان با مادۀ 23 که قرائت شد، قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد. پیشنهاد هائی از سابق بود که ما مطرح نکردیم. پیشنها ابقاء نماینده رهبری مطرح است.
منشی – چند نفر از آقایان نمایندگان، آقای شبستری، آقای انصاری، آقای رحیمی، آقای اخلاقی نیا، آقای دعائی، آقای حمیدزاده، مادۀ مربوط به نماینده مقام رهبری که در لایحه دولت بوده، با آن وظائفی که در آنجا مندرج است آقای شبستری بفرمائید.
محسن مجتهد شبستری – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. موضوعی را که من فکر می‌کنم همه برادران و خواهران قبول دارند، موافق بودن جهاد است که در عرض مدت کوتاه بسیار فعال بوده و در عرض 4 سال شاید کار 40 سال سایر ارگانها را کار انجام داده و بسیار مفید بوده است و این را همه قبول درید. اگر علل و عواملش را بررسی کنیم می‌بینیم چند چیز عامل عمده بوده که یکی دور بودن جهاد از بوروکراسی و قرطاس بازی و مقررات دست و پاگیر و دیگر اخلاص و تعهد جهادگران عزیز و دیگر حضور روحانیت در جهاد. حضور روحانیت در جهاد سبب میشود که این نهاد از قداست بیشتری برخوردار بشود و مردم با اطمینان بیشتر با این نهاد هکاری بکنند و تا حال هم همکاری کرده‌اند و نگرانی که بعضی برادرها داشتند که مثلا مکن است این سبب باز دوباره آن مادۀ ای که حذف شد، تبلیغ و ترویج و این مسائل احیا بشود، اینطور نیست. در مادۀ آمده است که این برادران روحانی یکی از فعالیتهایشان اینست که در درون جهاد سازندگی مشغول تبلیغ و ترویج احکام و معارف اسلام و اخلاق اسلامی خواهند بود، کاری با آن برنامه فرهنگی نخواهند داشت. بنابراین روی آن جهات که عرض کردم نماینده مقام رهبری حتماً باید آنجا باشد منتها اگر پیشنهاد جدیدی الان پذیرفته میشد، بعد از حذف آن مادۀ سیاسی عقیدتی بهتر بود که می‌نوشتیم که: ((مقام رهبری در صورتی که نماینده‌ای داشته باشند، حدود اختیارات را خودشان معین خواهند کرد )) ولی چون الان طبق آئین‌نامه پیشنهاد جدیدی پذیرفته نمیشود، ما همان پیشنهاد دولت را تقدیم می کنیم که در آنجا  ((نماینده مقام رهبری در صورت وجود)) آمده و فکر می‌کنم این کلمه ((در صورت وجود)) ظاهراً در سپاه پاسداران و در اساسنامه حج هم آمده و شورای نگهبان با این مشروط بودن مخالفتی ندارد، ان شاءالله برداران به تمام ابعاد قضایا توجه داشته باشند و رأی بدهید تا اینکه این نهاد کما فی‌السابق به فعالیتهای خودش ادامه بدهد.
منشی– آقای موحدی ساوجی مخالف.
موحدی ساوجی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، البته من تعجب می کنم جناب آقای رفسنجانی، اگر آقایان پیشنهادی در رابطه با بودن نماینده رهبری در این لایحه داشتند یعنی پیشنهاد ابقاء همان چه را که دولت پیشنهاد داده بود، باید در اینجا مطرحش می فرمودند.
رئیس – همان موقع دادند. ما اگر گفتیم اگر بشود مطرح نشود. رد شدیم اصرار کردند که مطرح بشود.
موحدی ساوجی – این همان جا خوب بود مطرح بشود چون الان دیگر لایحه...
رئیس – خوب حالا توضیح دادم دیگر، آن موقع داده بودند ما قبول نکردیم.
موحدی ساوجی – بهر حال حالا عرض میشود که ((نماینده مقام رهبری)) ما باید ببینیم از چه دید ما ضرورت وجود نماینده رهبری را در جهاد سازندگی می‌بینیم و مشاهده می‌کنیم. اگر چنانچه ضرورتی و واقعاً وجوبی، یعنی یک فلسفه ای بودن مقام رهبری در وزارتخانه‌ها، در دستگاهها در نهادهائی که باصطلاح در خود قانون اساسی نیامده ((نماینده مقام رهبری)) اگر ضرورتی دارد، یعنی آن فلسفه ای که ایجاب می کند که نماینده مقام رهبری مثلاً در نهادی مثل جهاد سازندگی باشد، این در همه وزارتخانه‌ها، در همه مؤسسات در همه نهادها باید یگوئیم این فلسفه ساری وجاری است.چطور شما در نهادی مثل نهاد جهاد سازندگی که بعد از انقلاب تشکیل شده و نوعاً از نیروهای مؤمن و متعهد و انقلابی و مکتبی و با سوابق روشن تشکیل شده، می‌گوئید در چنین نهادی حتما باید که نماینده مقام رهبری باشد. حالا چون که شورای نگهبان طبق قانون اساسی به الزام و بودنش به صورت حتمی و قطعی ایراد میگیرد. شما اینجا ((در صورت وجود)) می‌آورید. یعنی چه؟ یعنی اگر چنانچه مقام محترم رهبری و امام روحی فداه لازم دانستند من همین حالا عرض می کنم در آن وجود داشته باشد، یقینا در وزارت صنایع، در مخابرات، در وزارت کشور، در همه وزارتخانه‌های دیگر به طریق اولویت باید در آنها هم باشد و در اینجا من بنظرم می آید که ذکر نماینده مقام رهبری ضرورتی ندارد و لازم هم نیست. اما علت اینکه ضرورت ندارد چیست ؟من می خواهم عرض بکنم نه در اینجا، در وزارتخانه های دیگر هم ضروری نیست، چرا؟ برای اینکه انقلاب کردیم، جمهوری اسلامی برقرار شده، قانون اساسی دارم، ولایت فقیه داریم، ولایت فقیه از آن موضع ولایت وقدرت مولوی که برخوردار هست در سراسر کشور چه قوه مققنه، چه قوای دیگر، چه وزارتخانه‌ها بطور خصوصی همه باید که تحت نظارت عالیه ولایت فقیه باشد و اینکه ما بگوئیم بعضی را بر بعضی دیگر تخصیص بدهیم، این کار نادرست و غلط و ناشایستی هست. بگذاریم، اگر چنانچه امام بزرگوار لازم دانست همانطوریکه شورای نگهبان هم فرمودند، گفتند که اگر امام لازم بداند هیچمنعی در این زمینه ندارد. قانون هم احتیاج ندارد یعنی اگر ما در قانون بیاوریم، اینجا بنظر من یک استثنائی است که یک نهادی را، یک جائی را بر جای دیگر، این استثناء را ذکر می کنیم. بنظر من بودن یک چنین مادۀ ای نه لازم است و نه نیازی به آن هست، بلکه امام و رهبر و مقام رهبری تا زمانی که جمهوری اسلامی برپا و برقرار هست، اگز چنانچه در هر کجا لازم بدانند می توانند نماینده ای را تعیین بکنند والسلام علیکم و رحمةالله.
منشی – آقای انصاری بفرمائید.
مجیدانصاری – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. من ابتدا جواب ایراد آقای موحدی را عرض می‌کنم و ایشان اصرار دارندکه بر اینکه علت تخصیص جهاد به این امر چیست؟ وچه فرقی بین وزارت صنایع، معادن و فلزات و نفت و جهاد هست؟ باید در جواب ایشان عرض بکنیم علت این تخصیص، انتخاب و برخورد خود حضرت امام هست. خوب، تمام این وزارتخانه‌ها بعد از انقلاب بود جهاد سازندگی هم بوجود آمد. ولی ما می‌بینیم در بین کلیه این ارگانها امام با دید وسیعی که نسبت به مسائل دارند یک سری از این ارگانها را انتخاب کردند برای تعیین نماینده در آنجا و شاید جهاد سازندگی از اولی‌ترین جاهائی بود حضرت امام در آنجا نماینده تعیین کردند، بعد هم سپاه پاسداران، بعد هم هلال احمر و جاهای مختلف. من از آقای موحدی سؤال می‌کنم این چه اصراری است که ما بیائیم ارگانهائی که یک مقدار جلوهستند و تا حدی می توانند الگو برای
تغییر سیستم اداری گذشته باشند، ما اینها را در حد وزارتخانه‌های دیگر تنزل بدهیم مرتب می‌گوئیم آقا وزارتخانه‌های دیگر ندارند خوب آن نقص آنها است. شما مگر سیستم وزارتخانه‌های موجود را قبول دارید؟ شما مگر نظام اداری وزارتخانه‌های دیگر را قبول دارید؟ اگر قبول دارید پس چرا این همه دم از بوروکراسی و خطا کاری اینها می‌کنید؟ ما آرزویمان این است که بر مبنای الگوهای بدست آمده  و تجربیات جهاد و سپاه و بنیاد شهید و جاهای دیگر وزارتخانه‌های موجود را قبول بکنیم، متحرک بکنیم، حداقل به پای جهاد برسانیم، حالا اگر ما زورمان نمی‌رسد که وزارتخانه‌های دیگر را به پای جهاد برسانیم، این چه اصراری است که فعالیت بکنیم آنها را به پای وزارتخانه‌های موجود تنزل بدهیم و خود وزارتخانه‌های موجود با تمام وزراء صحبت بکنید آرزویشان اینست که مجلس شورای اسلامی یک سری قوانینی وضع بکند که آنها به پایه سپاه و جهاد برسند. کارآرائی پیدا بکنند، فعال بشوند و بتوانند از این حالت اختی و کم تحرکی در بیایند. آنها هم نه اینکه نخواهند، قوانین گذشته اجازه نمی دهد و متأسفانه ما داریم روی این سیر اصرار می‌ورزیم.
اما مسأله  اینکه چرا باید نماینده امام در جهاد باشد؟ شما نقش نماینده امام در جهاد را کم نگیرید.
گذشته را بررسی بکنید. کسانی که از نزدیک با جهاد برخورد داشتند می‌دانند. اگر در گذشته وجود نماینده امام در جهاد نبود، جهاد سازندگی در بسیتری از نقاط کشور بصورت نفوذ کانون ضد انقلاب و گروهکها برای استفاده از امکانات دولت علیه جمهوری اسلامی در می‌آمد. من خودم در برخی از موارد شاهد بودم که اوائل انقلاب این گروهکها نفوذ کرده بودند، هیچ عاملی نمی‌توانست با اینها رودرروئی بکند اما نماینده امام از موضع قدرت و نمایندگی حضرت امام آمد همه اینها را کنار ریخت. ما در کرمان این تجربه را داشتیم و در جاهای دیگر هم داشتیم و گذشته از این وجود نماینده امام در جهاد موجب میشود قداست خاصی به جهاد ببخشد. بخصوص با توجه به حذفی که در بخش اداره سیاسی، عقیدتی جهاد شد، برادران و خواهران لازم است این مسأله، به جهاد سازندگی با این وسعت عملیاتی که دارد، اگر الزام نظارت قانونی روحانیت بر آنها نباشد، وضع وزارت کشاورزی و صنایع را پیدا نمی‌کند. آنها حیطه کارشان محدود است .وزارت جهاد در تمام مملکت ریشه دارد. در دورترین روستاها، نگذارید اینها از تحت کنترل و نظارت مستقیم و مستمر روحانیت و نماینده رهبری خارج بشوند. الان ممکن است سالم باشد اما احتمال خطر و نفوذ و خراب کردن این ارگان هست. تنها جائی که به انسان امید می‌دهد اینست که نماینده مقام معظم رهبری، آنجا علی‌الدوام ناظر باشند و هر جا انحرافی دیدند جلوی آن را بگیرند و اما ما الزام نکردیم و گفتیم اگر حضرت رهبر و امام امت تشخیص بدهند که در اینجا لازم هست در اینجا نماینده‌ای داشته باشند، قانوناً ما گفتیم این نماینده هم موضعش کجا است؟ یعنی حق دارد در جلسه‌ها شرکت بکند؟ یا فقط اسمش نماینده امام است و در قانون هیچ محلی از اعراب ندارد و بنظر میرسد که منطقی است در قانون اشاره‌ای به این موضوع بشود که ان‌شاءالله بعد از تعیین و تأیید و وجود نماینده امام در جهاد، در قانون هم ذکری از آن شده باشد. در داخل جهاد اینجور نباشد که به او بگویند شما قانونی نیستید، حالا آمده‌اید و جائی هم در قانون ندارید. و لذا من پیشنهاد هیأت دولت را که در لایحه بوده، بر آن اصرار دارم و خلاف قانون اساسی هم نیست چون الزامی برای رهبر نکرده است والسلام علیکم و رحمةالله .
رئیس – آقای رهامی بفرمائید.
رهامی (مخبر کمیسیون) – نمایندگان محترم توجه کنند، من همانطور که قبلاً هم عرض کردم در آن طرحی که کمیسیون تهیه کرده بود، اصرار داشت نماینده رهبری باشد و حتی بنده از طرف کمیسیون رفتم با شورای محترم نگهبان صحبت کردم به اینکه نظر شما جیست. چون این طرح کارش تمام شده و میخواهیم برای شور نهائی به مجلس بدهیم، شما نظرتان را بفرمائید آقایان چند جلسه تشکیل دادند، نهایتاً گفتند که به اینصورت که هست، همانطور که قبلاً عرض کردم به عنوان تعیین یک وظیفه جدید برای مقام رهبری نمیتوانیم موافقت کنیم. بعداً برادران اعضای کمیسیون آمدند ((در صورت وجود)) را گذاشتند و در هیأت دولت هم همین لایحه به همان صورت که کمیسیون پیشنهاد داده بود ((درصورت وجود)) تصویب شد. حالا در شور دوم کمیسیون که لایحه اخیر بعد از برگشت از مجلس به کمیسیون آمد، ما به لحاظ اینکه مکن است دوباره آنجا اشکالی پیش بیاید و شورای محترم نگهبان ایراد بگیرند و حذف بشود و بعد چیز دیگری نداشته باشیم جای آن بگذاریم، به جای آن برادران پیشنهاد داده بودند ((سیاسی، عقیدتی)) که حالا (( سیاسی، عقیدتی)) حذف شد. فعلاً ما هیچ جائی نداریم که روحانی گذاشته شده باشد و لذا این به عنوان یک حداقلی که برکردیم، همان پیشنهاد اول را بدهیم . اما آیا شورای نگهبان مخالفت می‌کنند یا نه، تا اینجا، بنده که با ایشان صحبت کردم، حتی این را که ما ((در صورت وجود)) گذاشته بودیم، یک بار آقایان گفتند شما می‌خواهید بگذارید ما حذف کنیم. چیزی که مخالف است خوب خودتان حذف کنید و در اساسنامه‌تان نیاورید. من عرض کردم که در اساسنامه جهاد شما با ((در صورت وجود)) مخالفت نکردید، فرمودند چون آنجا از اختیارات رهبری تعیین نماینده سپاه بود ما مخالفت نکردیم و لذا تا اینجا برداشت ما اینست که شورای نگهبان ممکن است مخالفت کند. اما حالا که ((سیاسی، عقیدتی)) حذف شده فقط به امید قبول شورای محترم نگهبان، باشد . ولی من یک تذکری میخواستم عرض کنم در صحبت‌ها که دیگر به آخر میرسد . بعضی از برادران در برخورد با این اساسنامه کم لطفی می‌کنند و این در بیرون اثر سوء دارد. آقایانی که میشنوند ممکن است در اذاهانشان ابهام ایجاد بشود. یکی از برادران فرمودند، من یادداشت کرده‌ام که این اساسنامه، نماینده امامش که رفت، تبلیغاتش که رفت، شوراهایش هم که رفت، بعد هم که آیه استرجام می‌خوانند و به مردم تسلیت میگویند خوب این یعنی چه ؟ این برخورد با مجلس، یکی از برادران می‌گویند در دولت فقط دوتا امضاء زیرش زدند و فرستادند. یک برادر میگوید کمیسیون خیلی سریع رد شد. روی اساسنامه جهاد مدتها کار شده ، هیأت دولت روی آن کار کرده، کمیسیون روی آن کار کرده است . اگر قانون شوراها را حذف کردیم بخاطر اینست که در قانون دیگری درباره شوراها آمده است. اگر مسأله نماینده رهبری به آن صورت که آقایان پیشنهاد دارند نیامد ، به خاطر مخالفت شورای نگهبان بود و آن هم که یک اصل از قانون اساسی اجراء بشود. اگر مسأله تبلیغات حذف شد به خاطر اینست که گفتند سازمان تبلیغاتی هست، روحانیت باید تبلیغات کند . یک حالتی نشود که برادرانی که در جهاد کار می کنند روحیه شان خرد بشود یا این عنوان بشود که در مجلس با وجود نماینده رهبری در جهاد مخالفت شده یا در مجلس همه چیز جهاد را گرفتند ، شیر بی یال و کوپالش کردند . اینطور هم نیست . آقایانی که در بیرون می شنوند ببینند ما تا بحال 23- 24 ماده تا حالا تصویب کردیم و وظایف عمده در اختیار جهاد گذاشتیم، مشخص کردیم، تشکیلات دادیم. اینطوری برخورد نشود که خدای نکرده یک موقع اذهان عمومی را مشوه کند .
رئیس – نماینده وزارت جهاد بفرمائید .
فیروز آبادی ( عضو شورای مرکزی جهاد ) – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. ما حضور روحانیت در جهاد را می خواهیم . حالا بهرشکلی ، با هر نامی ، بصورت هر ماده‌ای والسلام .
رئیس – ما از آقای فیروزآبادی انتظار نداشتیم به این مختصری و خوب حرف بزنند ( خنده نمایندگان ) خیلی حرف خوبی بود راست هم می گویند شورای نگهبان در اساسنامه سپاه این را به همین شکل قبول کرده حالا اگر بخواهند رد بکنند که نمیشود . بسیار بعید است در یک سال اساسنامه سپاه ...
فؤاد کریمی – شما در موافقت دارید صحبت می کنید.
رئیس – خوب حالا در این موافقت اخطار قانون اساسی بود (موحدی ساوجی – شما موافقت فرمودید. سپاه فرماندهی‌اش با امام است) بسیار خوب، 186 نفر حضور دارند. پیشنهاد آقایان را بخوانید. این بجای سیاسی عقیدتی است .
منشی – مادۀ 24 لایحه دولت :
نماینده مقام رهبری ( در صورت وجود ) امور ذیل را عهده دار خواهد بود .
الف – نظارت بر فعالیتهای جهاد سازندگی به منظور حفظ حدود شرعی و خط مکتبی جهاد سازندگی.
ب- برقراری و حفظ ارتباط جهاد با روحانیت و مردم.
ج – ترویج و تبلیغ اخلاق و روابط اسلامی در درون جهاد سازندگی .
د – تعیین روحانی جهاد در مراکز جهاد سازندگی .
رئیس – 186 نفر حضور دارند . موافقان با این ماده‌ای که از طرف دولت


آمده بوده قیام بفرمایند (78 نفر برخاستند ) تصویب نشد.
یادتان است وقتی وظایف جهاد را تصویب می‌کردیم، آن ترتیبی که بود درست نبود (آقایان توجه بفرمائید) بخشی از مواد بصورت جمله کامل آمده بود، بعضی‌هایش نه، همینطور جملات عطفی که به بند می‌خورد. ما یک اصلاح عبارتی کرده‌ایم که این اصلاح عبارتی را باید برای آقایان بخوانیم. حالا اگر می‌خواهید الان بخوانیم، نمی‌خواهید، پخش کنیم در جلسه فردا بخوانیم که (الویری – اگر در جلسه فردا بخوانیم بهتر است) خیلی خوب، پس این را خدمت آقایان میدهیم در جلسه فردا می‌خوانیم که آقایان یک نگاهی هم بکنند. چون تغییر جابجائی زیاد دارد .
مهمانان جدید در مجلس شورای اسلامی، جمعی از پزشکان شرکت کننده در سمینار بین‌المللی پزشکی هستند که ما از حضورشان در مجلس تشکر می‌کنیم و امیدواریم موفق باشند وظایف انسانی شان را بخوبی انجام بدهند. اسامی غائبین را بخوانید.
  منشی – جلسه امروز ، دوشنبه مورخ 7/9/62 ، غائبین غیر موجه آقایان : کاظم سامی از تهران ، عابدین زاده از خوی ، فدائی از سربند ، شهاب محمودی از بروجن ، مولائی از تهران ، کشفی از اصطهبان ، 6نفر تاٌخیر داریم : خانم عاتقه رجائی 14 دقیقه ، آقای فخر الدین حجازی 16 دقیقه ، ابوترابی فرد 16 دقیقه ، یونس محمدی 17 دقیقه ، امید نجف آبادی 28 دقیقه ، خانم طالقانی 45 دقیقه
5- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه ودستور آن
رئیس – جلسه بعدمان فردا سه شنبه ساعت 8 صبح و دستور جلسه، بقیه دستور هفتگی است که اعلام شده و تقدیم بودجه از طرف نخست وزیر است.
(جلسه در ساعت 25/12 ختم شد)
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی