جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 460 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 460 )

  • سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۶۲

13 اردیبهشت ماه1362 هجری شمسی
19 رجب 1403 هجری قمری
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سه‌شنبه سیزدهم اردیبهشت ماه سال 1362
فهرست مندرجات :
1.  اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید .
2.  بیانات قبل از دستور آقایان دکتر معین، سیدهادی خامنه‌ای، ارومیان و محمد فروغی. 
3. تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور بوسیله آقای رئیس. . 
4.  رد لایحه واگذاری کاخهای نیاوران به نخست وزیری.
5. تصویب کلیات لایحه مشمول قانون (برقراری حقوق و مستمری نمایندگان مجلس و عائله تحت تکفل  آنان در مقابل حوادث و سوانح ناشی از مسئولیتهای خطیر نمایندگی و اصلاحیه‌های بعدی) به اعضای شورای نگهبان.
6. اعلام وصول طرح قانونی ادغام بخشی از ادارات ارشاد اسلامی در سازمان تبلیغات اسلامی.
7.  قرائت سئوال آقای مجید انصای از وزیر مشاور در امور اجرایی.
8. قرائت سئوال عده‌أی از نمایندگان از ژاقایان وزیر ارشاد اسلامی و وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه.
9. تصویب اصلاحیه قانون روابط موجر و مستاجر پس از اظهارنظر شورای نگهبان.
10. تصویب کلیات لایحه راجع به الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی اینمارسات.
11. تصویب قانون اصلاح ماده 380 آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی.
12. پایان جلسه  و تاریخ تشکیل جلسه آینده .
جلسه ساعت 50/7 به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد .
1ـ اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم . با حضور 183 نفر جلسه رسمی است ، دستور جلسه قرائت شود .
منشی ـ بسشم الله الرحمن الرحیم. دستور جلسه 460 امروز سه‌شنبه سیزدهم اردیبهشت ماه 1362 هجری شمسی مطابق با 19 رجب 1403 هجری قمری.
1. دنباله رسیدگی به گزارش شور اول کمیسیونهای امور اقتصادی و دارایی و آموزش و پرورش و فرهنگ و تحقیقات درخصوص لایحه واگذاری کاخهای نیاوران به نخست وزیری جهت پذیرایی از میهمانان خارجی دولت.
2. گزارش شور اول کمیسیونهای برنامه و بودجه و دیوان محاسبات و کار و استخدامی درخصوص لایحه شمول قانون برقراری حقوق وظیفه و مستمری نمایندگان مجلس به اعضای شورای نگهبان.
3. تقاضای عده‌أی از آقایان نمایندگان درخصوص ارجاع و بررسی و طرز تشکیل سازمان مستقل آب به کمیسیون خاص مرکب از کمیسیونهای  نیرو، کشاورزی و برنامه و بودجه.
4. گزارش از کمیسیون امور قضایی درخصوص طرح روابط موجر و مستاجر.
5. گزارش شور اول کمیسیون پست و تلگراف، نیرو درخصوص لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی اینمارسات.
6.  گزارش شور دوم کمیسیون امور اقتصادی و دارایی درخصوص لایحه اصلاح ماده 380 آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی.
رئیس ـ تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد.اعوذ بالله من الشیطان الرجیم . بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم.ان شر الدواب عند الله الذین کفروا فهم لا یومنون. الذین عاهدت منهم ثم ینقضون عهدهم فی کل مرت و هم لایتقون. فاما تثقفنهم فی الحرب فشرد بهم من خلفهم لعلهم یذکرون. واما تخافن من قوم خیانت فانبذ الیهم علی سواء عن الله لایحب الخائنین. ولا یحسبن الذین کفروا سبقوا عنهم لایعجزون. وعدوا لهم ما استطعهم من قوه و من رباط الخیر ترهبون به عدوا الله و عدوکم و آخرین من دونهم لاتعلموا نهم الله یعلمهم و ما تنفقوا من شیع فی سبیل الله یوف علیکم و انتم لا تظلمون. و ان جنحوا اللسلم فاجنح لها و توکل علی الله انه هو السمیع العلیم. و ان یریدوا ان یخدعوک فان حسبک الله هو الذی ایدک بنصره و بالمومنین . (صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند) (آز آیه 58 الی آیه 65 سوره الانفال)
2ـ بیانات قبل از دستور آقایان دکتر معین، سیدهادی خامنه‌أی، ارومیان و محمد فروغی.
رئیس ـ سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید.
منشی ـ آقای دکتر معین نماینده شیراز، آقای سیدهادی خامنه‌أی نماینده سرخس و فریمان، آقای محمد فروغی نماینده مسجدسلیمان.
دکتر معین ـ بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله الذی هدینا لهذا و ماکنا لنهتدی لولا ان هدینا الله.
سلام و درود بر پیامبر عطیم الشان اسلام و ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین و با سلام به حضور مبارک رهبر کبیر انقلاب اسلامی و درود بی‌پایان به ارواح پاک و طیبه شهدای اسلام.
به سالروز افتتاح مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌گردیم. محورهایی را که حضرت امام در پیام تاریخی خود برای کار مجلس در سال 59 تعیین فرمودند یکبار دیگر مرور می‌نمائیم.:
1ـ پیاده نمودن عدالت اسلامی و رسیدگی به حال مستضعفین و مستمندان کشور با قرار دادن طرحهای جدی و اساسی درجهت رفاه حال این طبقه محروم در راس برنامه‌ها.
2ـ‌ با توجه به قدرت لایزال الهی و رعایت اصول و احکام شرع مقدس فقط و فقط به مصالح کشور فکر شود و بدون اعتنا به صحنه سازیهای چپ گرایان و راست گرایان و یا ریشه‌های فاسد رژیم سابق و قلمهای مسموم و گفتار منحرفین سیاست نه شرقی نه غربی را در تمام زمینه‌های داخلی و روابط خارجی حفظ نمایید .
3ـ ضرورت یک انقلاب اداری در موسسات دولتی و لغو قوانین دست و پاگیری که در مجالس غیر قانونی رژیم سابق به تصویب رسیده است و با تعویق و تعطیل امور جامعه را به تنگ آورده و جایگزینی قوانین مترقی که رفاه حال ملت در آنها به بهترین وجه ملاحظه شده باشد و محور 4 اینکه فائق آمدن بر مشکلات این دوره از انقلاب و نیل به اهداف فوق الذکر فقط و فقط با هماهنگی مجلس و دولت امکان پذیر خواهد بود . اکنون با گذشت 3 سال از صدور این رهنمودهای ارزشمند در اولین دوره مجلس شورای اسلامی و در حالی که در آستانه 4 سالروز افتتاح مجلس قرار داریم باز هم رهبر عظیم الشان انقلاب در سخنان خود در اوائل سال 69 خطاب به نمابندگان و مسئولین کشور بر روی 3 محور تاکید فرموده‌اند .
اول بر ضرورت تقویت هر چه بیشتر با زدودن روحیه کاخ نشینی و جایگزینی فرهنگ کوخ نشینی و اجرای صددرصد احکام اسلامی در کلیه شئون زندگی فردی و اجتماعی .
دوم ـ برقراری عدالت اجتماعی اسلام برای حمایت عملی از مستضعفین .
سوم ـ تاکید بر ایجاد و حفظ وحدت و هماهنگی بین مسئولین ، ارگانها و کلیه اقشار مردم .
اکنون که فقط یک سال به پایان اولین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده و این سال حمایت از مستضعفین اعلام شده و با توجه به رسالت اصلی مجلس و دولت جمهوری اسلامی در به حاکیت رسانیدن مستضعفین هم اکنون به یم تحول ریشه‌آی و تحرک انقلابی درامور قانونگذاری و به خصوص در قوه مجریه و مسئولین اجرایی برای حمایت عملی از مستضعفین و نه فقط در شعار نیاز داریم . اگر مقدمات اجرای کامل اصول 29 و 31 و 45 و 49 قانون اساسی در این زمان فراهم نگردد آیا توانسته ایم از خونبهای 60000 شهدای انقلاب و دهها هزار شهید جبهه‌های نبرد حق علیه باطل آن چنانکه داشته است پاسداری نماییم ؟ برای یادآوری به مصداق آیه شریفه ( فان الذکری تنفع المومنین ) چند نکته زیر را تذکر میدهم .
اول تذکر به مسئولین وزارت فرهنگ و آموزش عالی و ستاد انقلاب فرهنگی . برای تقویت معنویات و حاکمیت فرهنگ ارزشی اسلام در تمامی اجتماع انقلاب فرهنگی در مراکز تعلیم تربیت و به خصوص دانشگاهها که مقدرات مملکت به دست آنها است باید ادامه یابد و حفظ تداوم و تعمیق انقلاب فرهنگی در دانشگاهها در گرو رشد و تقویت جهادهای دانشگاهی است .
دوم ـ تذکر به مسئولین وزارت بازرگانی ، کار و کشاورزی .
گرانی و تورم ، تبعیض و تغلب در فروش اجناس و توزیع مایحتاج عمومی از مهمترین مشکلات اقشار محروم ما میباشد . این ولینعمتهای انقلاب را هر چه زودتر دریابید . به فرمایش حضرت آیت الله منتظری جامعه ما نیازمند یک انقلاب اقتصادی است . تمامی نهادها و ضوابط و روابط فاسد سرمایه داریو شبهه سرمایه داری و استعماری باید از بین برود و ضوابط و روابط اسلامی در تولید و مبادله و بازار و توزیع و مصرف حاکم گردد . باید سیستم توزیع کالا و نظام بازار تغییر یابد و بازار اسلامی گردد . کشاورزی باید احیا شود .
سوم ـ تذکر به مسئولین وزارت بهداری :
برادران عزیز ! کشور در فقر و فلاکت و محرومیت  شدید بهداشتی به سر میبرد . آمار مرگ و میر کودکان ما در یک سال اول زندگ یهنوز که هنوز است بیش از 104 در 1000 است . هنوز که هنوز است دیفتری و کزاز ، سیاه سرفه و سرخک ، سل و فلج اطفال و اسهال و استفراق از کودکان ما قربانی میگیرد . بهتر نیست به جای دفع نیروهای متعهد و اصیل حزب الهی و دلسوز هر چند انتقادگر و به جای تصفیه حسابهای شخصی و حاکم نبودن رابطه‌ها با سعه صدر و دید و بینشی مکتبی بعد از این همه دفع الوقت به طور قاطع طرح و برنامه‌أی بریا خدمت به این مردم دردمند ارائه دهید . در پایا از مردم عزیز و شرافتمند حوزه انتخابیه ام شهرستان شیراز و حومه که با بیش از 1500 شهید و هزاران مجروح در تمامی جبهه های داخلی و جنگ تحمیلی در راه اعتلای ارزشهای توحیدی اسلام به ایثار و فداکاری مشغولند هر چند که این جانب ناقابل هستم و در بیان آن ناتوانم تشکر و تقدیر مینمایم . والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
رئیس ـ سخنران بعدی بفرمائید.
سیدهادی خامنه‌أی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. رب اشرح لی صدری و یسرلی امری و احلل عقده من لسانی یفقه قولی. در ابتدای سخن پس از درود به همه شهدای عزیز اسلام و سلام به امام کبیر و امت اسلامی چهارمین سالگرد شهادت استاد و علامه و فقیه و فیلسوف بزرگ آیت الله مطهری اسوه مقاومت و الگوی کامل و تمام عیار یک شخصیت مکتبی و سنگرنشین مقاوم و نستوه مرزهای عقیده و ایدئولوژی و پرخاشگر و آشتی‌ناپذیر با نهادهای کفر و شرک با هرنوع و شکل را گرامی داشته و یادبود این شهید بزرگوار را برای بخاطر داشتن و بخاطر آوردن مسئولیت و رسالت مکتبی نسل حاضر در همه ابعاد و همه مسئولیتها امری ضروری و حیاتی برای حفظ و صیانت روند انقلاب از انحرافات تدریجی و استدراجی میدانم. آنچه که در این گفتار می‌آید بحثی است کوتاه درباره لزوم پاسداری از موازین و معیارهای مکتبی انقلابی در همه اعضا و جوارح این بدنه عظیم و پیکر نیرومند حکومت جمهوری اسلامی. چون همه تحولات کمی وکیفی در هر جامعه‌أی و از جمله در جامعه اسلامی از تحولات درونی و نقش تعیین کننده انسانها سرچشمه میگیرد که (ان الله لایغیر ما به قوم حتی یغیروا ما بانفسهم) پس می‌باید رعایت موازین و معیارهای انقلاب اسلامی را قبل از هرچیز از انسانها آغاز کنیم. یعنی اولا در طراحی و معماری این جمهوری و ثانیا در اجرای آن طرحها از انسانهایی استفاده کنیم که اولا انقلاب اسلامی را شناخته باشند و ثانیا به آن اعتقاد داشته باشند. بدیهی است که اگر هر یک از دو شرط اخیر در گزینش نیروی انسانی برای دو مرحله طرح و اجرا رعایت نشود انقلاب اسلامی از نخستین گامهایش و از آغاز تولدش دچار نقص فنی و اشکالات اساسی خواهد بود. و در آینده بسیار نزدیک آنچه که برجا می‌ماند یک انقلاب نیست تا چه رسد انقلاب اسلامی. با توجه به وضوح و بداهت وفق‌العاده مطالب فوق ببینیم ما خود در رعایت این موازین تا چه حد موفق بوده‌ایم. بدون شک آنچه که هم اکنون در حال اجرا است غیر آن چیزی است که باید باشد و دلیل آن گزارشهای فراوانی است که تنهاغ گوشه‌أی از آنها در اختیار مجلس و نمایندگان قرار میگیرد و از عملکردهای غلط و مسئله ساز و ناراضی تراشیهای مسئولین در رده‌های مختلف، در تهران و استانها حکایت دارد. حال باید دید این روند انحرافی و غلط از کی و کجا چگونه آغاز شده است؟ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حرکت تندی در حمله و هجوم به همه آنچه که یادگار زمان طاغوت بود سرگرفت و گاه تاحدی بی‌رویه و حساب نشده بود که اشیای قیمتی و ثروتهای عمومی هم به همین دلیل از میان رفت و ضایع شد. در همین احوال بطور طبیعی نیروهای انسانی هم بدون هیچ حساب و کتابی در پستها و مسئولیتهای مهم و گاه بسیار مهم جای گرفتند. اما اصلی ترین مسئله نحوه برخورد بااین مرحله است که اولا بسیار دیر و بی‌موقع چاره‌جوئی شد و ثانیا این چاره جویی شامل همه کادرها و بخصوص کادرهای سازمان یافته و وابسته به گروهها و گروهکها و همچنین اعضا و وابستگان سابق آنان نشد و تعداد نسبتا بسیاری از کسانیکه فکر و اندیشه‌شان در چارچوب تفکر سازمانی منافقین قالب گیری شده بود در دستگاههای مهمی مانند سازمانهای اطلاعاتی کشور جای گرفته و باقی ماندند. به این ترتیب عده‌أی از طاغوتیان و هم کسانی هم که از بی‌ضابطگی آغاز انقلاب سوء استفاده کرده بودند کنار گذاشته شدندولی این کار بطور کامل امکان پذیر نشد و یکی از مهمترین علل آن و نه علت منحصر حضور حاکمانه کسانی بود که به این پاکسازیها و اصولا به اصل انقلاب اسلامی اعتقادی نداشتند و نهضت را فقط در حد یک رفورم سیاسی فرمالیته کافی میدانستند. پس از طی این مرحله و درحالیکه حاکمیت به تدریج در دست و مطلق در اختیار پیروان اصیل خط امام قرار گرفت تا به امروز متاسفانه روال موجود در جهتی سیر می‌کند که بازهم بنفع انقلاب نیست و در نتیجه جذب نیروهای متعهد و انقلابی و دفع افراد ضدانقلاب و یا بیگانه از انقلاب و مردم در حدی که نیاز انقلاب و متناسب با شرایط زمان است انجام نمیگیرد. هم اکنون در بسیاری از سازمانهای دولتی و مسئولیتهای نیمه دولتی و حتی نهادهای انقلابی گزینشهایی صورت گرفته و یا میگیرد که حاصل آن یاس و دلسردی افراد دلسوز و متعهد و دلگرمی و شادمانی افراد ضدانقلابی هست. أی کاش این گزارش صحت نداشته باشد که در پاره‌أی از موارد افراد ضدانقلاب سرمست از موفقیت خود در محیط کار حتی سرزنشهای تلخ و گزنده معنی‌داری هم نسبت به نیروهای متعهد که در محیط کار بخاطر عملکرد غلط مسئولین بالاتر دچار سرذشکستگی شده‌اند داشته‌اند و در

دل همه مسئولین را از بالا تا پائین ریشخند کرده‌اند. عده‌أی از مسئولین با قبول اینکه این روال غلط است آن را معلول و عکس العملهای تندرویهایی میدانند که پاره‌أی از مسئولین گزینشها در سطح کشور و ادارات و سازمانهای مختلف مرتکب شده‌اند. و طی آن بسیاری را بدون جهت کنار گذاشته‌اند. بعقیده اینجانب گذشته از اینکه هیچ امر عکس العملی توجیه پذیر و معقول و منطقی نیست و همین خود قبول نوعی اشتباه و سهل‌انگاری است وقوع همین تندرویها نیز یکی از این دو دلیل را میتواند داشت.
1ـ مسئولیت افراد غیرمکتبی برای امر گزینش.
2ـ بی‌ضابطه بودن گزینش.
در توضیح مورد اول باید بگویم ضدانقلاب به همان اندازه که در دفع نیروهای انقلابی و جذب نیروهای ضدانقلاب بطور مستقیم انگیزه دارد شاید بیش از آن میکوشد که بطور غیرمستقیم از طریق سختگیریهای بی‌رویه و گاه مسخره‌آمیز و مشکوک در گزینش و امتحان ورودی و طرح سئوالات مبتذل اگرچه به ظاهر افراد تقریبا غیرمکتبی را دفع کند ولی با این کار خود زمینه مساعد عکس العملی را برای بازگشت افرادی بسیار غیرمکتبی‌تر ، ضدانقلابی‌تر و خطرناکتر از آنان فراهم سازد.
در مورد علت دوم یعنی بی‌ضابطه بودن گزینش نیز سخن بسیار است. اختصارا میتوان گفت از انجا که اصول و موازین و معیارهای گزینش نیروها بوسیله مسئولین هرگز توضیح و بیان نشده و در قالبی ملموس و محسوس و قابل فهم و اجر به مجریان بخشنامه نگردیده و حدود صلاحیتها متناسب با کارهای مختلف مشخص نشده. طبعا اگر مجریان متعهد و مکتبی هم بوده‌اند هر یک طبق سلیقه شخصی گزینش کرده‌اند و همه چیز را با معیارهای شخصیشان سنجیده‌اند. در نتیجه اولا گزینش افراد نیروها در سطح کشور هماهنگ و هم سنگ نبوده و نیست و عامل دفع عده‌أی در یک شهر ممکن است عامل جذب آنان در نهاد مشابه در شهر دیگر باشد. ثانیا جذب افراد مناسب برای شغل و مسئولیت معین با برد محدود گاهی باعث شده که همان افراد بعدها در اثر نبودن ضابطه‌های مشخص به مقامات و مسئولیتهای مهمتر و حساستری که هرگز لیاقت آن را نداشته و ندارند دست یابند و این هر دو برای آینده جمهوری اسلامی فاجعه و ضایعه است و اما در مورد جذب و دفع نیروها در کارها و مسئولیتها و در توجیح روال کنونی که بدان و نتایج نامطلوب و یاس‌آورش اشاراتی رفت. تحلیلی به گونه‌أی دیگر نیز از زمان دل عده‌أی از مسئولان وجود دارد که گرچه پاسخی قانع‌کننده بر اشکالات نیست ولی بهرحال پدیده اشکال آفرین است که باید آن را به سامان رسانید و برای آن فکری کرد. تحلیل بدین نمط است که افراد غیرمکتبی و بعضا دارای سوابق وابستگی در محیط کارشان افرادی جدی وظیفه شناس ، کارآمد و بی‌سروصدا و نسبت به شرایط محیط بی‌تفاوت و طبعا بدون اعتراضند، کمتر ایراد میگیرند، بیشتر کار ارائه میدهند و از مسئولان خود بهتر اطاعت می‌کنند. در کارها و کیفیت آنها چون و چرا ندارند و این خصوثیت اگرچه سرچشمه‌اش ترس آنان از بازگشت و رسیدگی به پرونده‌های سابق آنان و یا لااقل مطرح شدن نقطه ضعفهای سیاسی اخلاقیشان باشد، ولی بدلیل انضباط در انجام کارهای محوله خصوصیتی است که نمی‌توان از آن چشم پوشید. ولی در نقطه مقابل افراد مکتبی غالبا قبل از اشتغال به کار دهها پیشنهاد و انتقاد در زمینه محیط و شرایط کار دارند. غالبا مدیریت مربوط با داشتن مسئولیتهای گوناگون و جوابگوئی در برابر مسئولین اجرایی بالاتر نمی‌تواند به شنیدن این نقطه‌نظرها که معمولا برای گوش مدیران ثقیل نیز هست بپردازند.در نتیجه افراد دسته اول شانس جذب شدن بیشتری دارند تا افراد مکتبی. به این تحلیل باید این مطلب را اضافه کرد که افراد مکتبی بدلیل اینکه خود را عضو طبیعی پیکره جمهوری اسلامی و در اداره آن ذی‌حق میدانند در احراز مسئولیتها خود را نیازمند بعرضه بیش از حد خویشتن و جلب نظر کسانیکه ادعایشان شفابخش است نمیدانند. ولی افراد غیرمکتبی و غیرانقلابی که برجسته‌ترین خاصیتشان جذب شدن به قدرتها است برای رسیدن به مقام و احراز مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی هم مانعی برای نمایشهای تصنعی و ابراز خلق و خوی چسبنده و جذاب نمی‌بینند. فاجعه‌أی که در بطن این روال نهفته شده آن است که آنگاه که مسئولیتها بصورتی کاملا تدریجی و خزنده در اختیار غیر مکتبیها قرار گیرد یعنی همانها که قبل از پیروزی انقلاب بخاطر ترس و نفع یا در صف طرفداران آن رژیم یا در صف تماشاچیان و بی‌تفاوتها بوده‌اند. آنگاه است که ما همه را بادست خود در اختیار گرگ قرار داده‌ایم و از او انتظار حفظ و مراقبت رمه را داریم. در چنان شرایطی بروز مواردی همچون توطئه‌های کودتا ناراضیها ، بدبینیها برای ارباب رجوع در ادارات و سازمانها خرابکاری در طرحهای مصوب و اخلال در سیاستهای پایه در مورد اقتصاد و فرهنگ وتولید کشور ، عدم توازن و تعادل و ضابطه معقول در انجام مسئولیتهای محوله به مسئولین و توطئه‌های خزنده به مراتب خطرناکتر از کودتا و نفوذهای جاسوسانه‌أی همانند انچه که این روزها هشت رسوایش از بام به زمین افتاده و در محضر ملت ایران به محاکمه کشیده میشود و از همه مهمتر بی‌خبر گذاشتن مسئولین از حوادث و وقایع ریز که از درشتها مهمتر است و بسیاری از موارد دیگر غیرقابل اجتناب خواهد بود. دراینجا چون یک تحلیل دیگر معتقد است که برای اصلاح کارها باید قبل از دست زدن به مهره‌ها به اصلاح روشها و متدها پرداخت. باید عرض کنم که اصولا با بودن مهرهای نامطلوب و انسانهای مفسد و مخرب که در محیط کار ماموریتی دیگر را تعقیب می‌کنند نمی توانم به روشهای علمی بسیار پیشرفته نیز دل بست و بی‌اثر شدن یا تحریف شدن روشها بوسیله مهره‌ها امری حتمی و روشن است. اما چون اجمالا در اینجا و هم دراوایل سخنم اشاره‌أی به ضابطه‌هایی که همان روشها است داشتم بیان این مطلب نیز ضروری است که در کنار اشکالات ذکر شده نبودن ضابطه روشن و قابل درک در دستگاههای اجرایی هنوز هم امکان کافی برای خودکامگی و بی‌حسابی را حتی برای کسانیکه شاید ذاتا نامنظم و ضدانقلاب نیستند فراهم می‌سازد و اصولا با غلبه روابط بر ضوابط نیز انقلاب اسلامی از درون ضربه‌های کاری می‌خورد. در حالیکه اگر قانون یعنی ضابطه برای همه یکسان حاکم باشد بسیاری از مشکلات خودبخود حل میشود و نیازی به تذکر و اخطار و سئوال و استیضاح نمی‌ماند. ذیلا مواردی از حاکمیت رابطه بر ضابطه قانونی که تاکنون بوسیله نمایندگان و بسیاری از مردم مطرح بوده است و می‌تواندعنوان یک سئوال را داشته باشد ذکر میشود:
1ـ چرا تاکنون مسئله ترور فجیع شهید رجایی و باهنر پیگیری قطعی و جدی نشده است.و برای مردم کیفیت آن روشن نمیشود؟ آیا صحیح است که عده‌أی از دست اندرکاران کارهای اجرایی در مورد دخالت غیرمستقیم در این فاجعه متهمند ولی کسی سراغ آنها نرفته است.
2ـ با آنکه امام امت وابستگی سازمانی و فعالیت برطبق عقاید گروهی را در نیروهای مسلح مستقیما ممنوع اعلام کردند چرا هنوز هم در کادرهای بالای سپاه رفتارها و جذب و دفعا ، نشانه‌های دقیقو روشنی از وجود وابستگی گروهی و تشکیلات سازمانی دارد؟ و اصولا دیدگاههای سیاسی خاص در این نهاد انقلابی وابسته به مردم و انقلاب اعمال میگردد و این دیدگاهها حتی در مسائل مهم درجه یک کشور مانند جنگ نیز اثر میگذارد.
3ـ با وجود آنکه نمایندگان امام در هر ارگان و مخصوصا در ارگانهای انقلابی باید لااقل مظهر اندیشه و تفکر و خط امام باشند بر طبق گزارشات در خوزستان و بعضی مناطق و نواحی نماینده اما در سپاه کسانی هستند که سوابق ضدیتشان با انقلاب و با امام و وابستگیشان به جریانهای دیگر با مدارک و شواهد به اثبات رسیده است (احسنت ـ احسنت)
4ـ با توجه به اینکه در نظام اقتصادی اسلامی توجه و اهتمام تعاونیها جای ویژه‌أی برای خود دارد و هم اکنون تعاونیهای گوناگون در کشور به فعالیت مشغولند به چه مناسبت و با تکیه به کدام ضابطه عده‌أی از مسئولان اجرایی بازرگانی در سطح استانها به خود اجازه خرابکاری و اخلال در امر تعاونیها و تعطیل کار آنها و تحویل ندادن کالای موردنیاز به آنها را میدهد؟
5ـ با آنکه با صراحت از اهمیت و اولویت درجه یک تولید کشاورزی در سطح کشور یاد شده و مسئولین هریک راجع به آن سخن گفته و شخصیتهای درجه یک و دو کشور نیز همواره بر ان تاکید نموده و می‌نماید چرا هنوز هم وضع روستاها و وضع زمینهای کشاورزی و خدمات کشاورزی و روستایی و کلا وضع روستائیان درحدی که مشوق کار در روستاها باشد مطلوب و قابل قبول نیست و مهاجرت هنوز هم ادامه دارد و ورود بیشاز حد گندو و جو از خارج و تبدیل مزارع به باغات و ویلاها و نبودن مشوق برای کشت گندم و برنج هنوز هم مانند سابق است؟
6ـ چرا با وجود صراحت تبصره 36 قانون بودجه امسال هنوز هم مجلات وابسته به ارگانها و نهادهای مختلف منتشر میشود و بعضی از آنها اخیرا
تلاش برای گرفتن تائید از شخصیتهای بزرگ نیز می‌کند و چرا دستگاه مسئول که فکر میکنم وزارت ارشاد است اقدامی نمی‌کند و حدود فعالیتهای تبلیغاتی ارگانها را مشخص نمی‌نماید.
7ـ چرا ضابطه درست و دقیق کار صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در پخش و انعکاس سوژه‌ها و خبرها در استانها مشخص نیست که از یکسو کوچکترین سفر و دیدار یک مسئول اجرایی را در سطح کشور منعکس میکند ولی از منعکس ساختن اخبار و سوژه‌های مردمی امتناع میورزد. چنانکه در هفته پیش که به مناسبت شهید شیرودی در زادگاهش مراسمی با شکوه برپا شده بود با وجود تقاضای مکرر روحانیت و نهادهای منطقه تنکابن نه صداوسیمای استان و نه مرکز هیچیک حضور نیافتند و مراسمی را با چنان شکوهی کمتر که در کشور برپا شده است برای مردم استان مازندران، گیلان و برای همه ملت ایران مسکوت گزاردند… (رئیس ـ وقتتان تمام است. دیگر وقت را نگیرید) دو سه ماده دیگر مانده است.
یکی از نمایندگان ـ از سه دقیقه آقای دکتر معین استفاده می‌کنند.
رئیس ـ نمیشود. آئین نامه نمیگذارد. خوب نوشته‌ها را تنظیم کنید.
سیدهادی خامنه‌أی ـ ده ماده داشت، دو ماده دیگرش مانده.
رئیس ـ دو ماده را هم بخوانید. ولی آقایان دیگر اینطور .وقت نگیرند. ده دقیقه را میدانید که چقدر وقت است.
هادی خامنه‌أی ـ 8 ـ چرا به وضع کارگران در کارخانجات و شکایات مکرر آنها رسیدگی نمیشود.آیا لغو یکجانبه قانون کار قبلی از سوی وزیر کار بدون اطلاع و اجازه مجلس صحت دارد؟ اگر چنین استالان با کارگران طبق کدام قانون رفتار میشود (چند نفر از نمایندگان ـ هیچ قانونی)
9ـ اخیرا شنیده میشود بعضی از مسئولین در ادارات و ارگانها اظهاراتی داشتند که مفهوم آن داشتن حق ولایت فقیه نسبت به زیردستان خود است. با توجه به اینکه حق ولایت فقیه فقط با ولی فقیه یا نماینده او است. اصولا ترویج این فکر خطرناک زمینه‌أی برای توجیه و مطلق کردن مسئولین در چشم مامورین نیست؟
10ـ چرا اجرای مقررات در سطح کشور از تناسب کافی برخوردار نیست؟ مثلا از یک سو بی‌ضابطگی شدید حاکم است و مثلا مسئولان اجرایی در برخورداری از وسایل رفت و آمد هوائی در حد افراط و اسراف اقدام میکنند ولی یک نماینده مجلس به بهانه مقررات اعلام نشده‌أی حتی از ورود به پاویون و سوارشدن به هواپیمای عمومی و نه خصوصی جلوگیری میشود و موفق به انجام مسئولیتش نمی‌شود؟
در خاتمه این داستان نیمه تمام را با این تذکر قطع می‌کنم که با مسامحه در کارگزینش و در تحکیم ضابطه بجای رابطه بزودی سکه‌های تقلبی جای سکه‌های رایج و قانونی را خواهند گرفت و نسل بعد ارث واقعی انقلاب نخواهد بود. والسلام (نمایندگان ـ احسنت ـ احسنت)
رئیس ـ سخنران بعدی آقای ارومیان سه دقیقه وقت دارند، بفرمائید.
منشی ـ آقای ارومیان .
ارومیان ـ اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. یا ایها الذین آمنوا من یرتد منکم عن دینه فسوف یاتی الله بقوم یحبهم و یحبونه اذله علی المومنین اعزه علی الکافرین یجاهدون فی سبیل الله و لایخافون لومه لائم ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء ولله واسع علیم.
در زمانهای گذشته عده‌أی دین را بطوری تبلیغ و معرفی مینمودند که چنین برآورد میشد که دین محدود به چهار دیوار مسجد بودو قداست آن منحصر به اعتزال از جامعه و کنارگیری از جریانات و بی‌تفاوت ماندن به حوادث و شانه خالی کردن از مسئولیتهای سیاسی و اجتماعی می‌باشد، درحالیکه این خود یک نحو ارتداد از حقیقت دین محسوب میشود. خداوند عالم از این جهت که خود حافظ دین است در این آیه کریمه صراحتا به این معنی اشاره کرده و میفرماید: (هرگاه از مؤمنان کسانی باشند که از عمل به دین کوتاهی کنند. خداوند قومی را می‌آورد که آنها را دوست داشته و آنها نیز خدا را دوست دارند ، اینان مهربان به مومنان و سختگیر به کافران خواهند بود ، در راه خدا جهاد می‌‌کنند و در این راه از هیچ ملامت و ناراحتیها نمی‌هراسند و این است فضل خدا که به هرکس خواسته باشد عطا میفرماید. با قاطعیت میتوان گفت این مردم در این زمان همان قومی هستند که خداوند عالم آنها را آورده بود و اینچنین که از اول انقلاب به تمام دنیا ثابت کردند ، کسانی هستند دوست خدا بوده و به رهبری امامی قاطع و خستگی ناپذیر با ثبات قدم در راه خدا برای نجات مستضعفان از زیر ستم مستکبران به احیای دین حق تحکیم حاکمیت الله در روی زمین مجاهدت نموده و هرگز از ملامت و حملات دشمنان و یاوه‌گوئیهایی کفار و اجانب و خودباختگان نهراسیده و نمی‌هراسند و در راه اعتلای کلمه حق و تمامی ناملایمتها و سختیها تن داده و از هیچگونه فداکاری مضایقه نداشته و ندارند و خداوند عالم به مصداق وعده خود که فرمود الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه) این ملت را نصرت فرموده و دین خود را بدست پرتوان راستین اسلام احیا خواهد نمود. آری در چنین موقعیتی دشمنان دین خود را که متزلزل می‌بینند ، از دست یازیدن به هرنیرنگی در ایجاد مانع از صدور این حرکت و گسترش آن در بلاد عالم مضایقه نخواهند نمود.وقتی خود را در میدان جنگ عاجز و ورشکسته می‌بینند از راه ضربه زدن به اقتصاد این مجاهدین فی‌سبیل الله و مردم شهیدپرور وارد میشوند و از آنجا هم که وقتی مایوس میشوند، با موشک بستن و بمباران کردن منازل مسکونی… (رئیس ـ وقتتان تمام است) یک مطلبی است، یکدقیقه…
رئیس ـ آخر اینطور که نمیشود. من حق ندارم.
ارومیان ـ پیران و زنان و بچه‌های معصوم و بی‌دفاع را به خاک و خون میکشند. بازهم که فایده‌أی نمیبرند اقدام به ایجاد فساد و آشوب در داخل بوسیله افراد و گروهکهای فریب خورده از قبیل منافقان و پیکار و کومله و حزب توده می‌نمایند ، غافل از اینکه این خانه را مالکی و این دین را صاحبی است و خود حافظ آن خواهد بود کمااینکه فرمود : ( یریدون ان یطفؤا نورالله بافواههم و یابی الله الان یتم نوره ولو کره الکافرون) که پرده از رخسار پلید آنها برداشته و همه را رسوا خواهد کرد. کما اینکه تابحال کرده و همگی رسوا شده و بقیه هم رسوا خواهند شد. و ایادی مرموز آنها برای همیشه انشاءالله قطع خواهد شد و گاهی هم که از همه طرف مایوس میشوند دست به آدمکشی و ترور شخصیتها میزنند و چه نسبتهایی تاکنون به شخصیتهای انقلابی اسلام داده و چه ظلمهایی درحق چهره‌های ارزنده و یاران امام امت و وفادار به انقلاب کرده و جسارتهایی به آنها نمودند. از قبیل شهید مظلوم بهشتی اعلی الله مقامه و ریاست محترم جمهوری و مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم مردم و سایر شخصیتهای سرشناس مملکتی و خطبا و گویندگان اسلامی و در این باره از نوشتن هر بد و بیراه در روزنامه‌ها و اعلام در بوقهای به اصطلاح تبلیغاتی و رسانه‌های خبری از هیچگونه هرزگیها مضایقه نکردند.البته ماهم جز این انتظار دیگری از آنها نداشته و نخواهیم داشت و با این حرفها و نسبتهای دروغین و اعمال ضدانسانی ماهیت شیطانی خود را به تمامی اهل معرفت دنیا شناسانیده‌اند و به خودشان هم ثابت شده که دیگر اینگونه حرکتهای مذبوحانه اثری نداشته و بهره‌أی هم ولو جرئی عایدشان نخواهد بود. ولی چه کنند تغییر ماهیت دادن به خودشان مشکلی است لاینحل و برخلاف اقتضای طبیعت حرکت کردن مسئله ایست غیرممکن و بیانگر این مطلب که قول خدای عز و جل است که میفرماید (فمثله کمثل الکلب ان تحمل علیه یلهث او تترکه یلهث) و پرواضح است کخه زوزه کلبهای هراش به هیچ وجه مانع از ادامه راه سالکان الی الله نبوده و روحانیت متعهد و امت عزیز اسلامی با الهام گرفتن از رهنمودهای رهبر عظیم القدر ارواحنا له فدا در راه به ثمر رسانیدن این انقلاب شکوهمند اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نورزیده و در تداوم بخشیدن و صدور آن به اقصی نقاط عالم تا حاکمیت مطلق الله در روی زمین و تحویل ان به حضرت حجه ابن حسن مهدی صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تا آخرین قطره خون پایداری خواهند نمود. در خاتمه پیروزی هرچه زودتر رزمندگان در کلیه جبهه‌های نبرد حق علیه باطل از خداوند قادر متعال خواستارم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته. باتکر.
رئیس ـ متشکر، آقای فروغی.
محمد فروغی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. سلام بر مهدی موعود و نائب برحقش امام امت و امت شهیدپرور قال الله تبارک و تعالی ان الله لا یغییر ما بقومه حتی یغیروا ما به انفسهم. یکی از سنتهای الهی که حاکم بر جهان هستی است و قابل تغییر نیست مگر بدست خود جامعه سرنوشت جوامع انسانی است و همانطوری که قرآن به آن اشاره نموده خداوند سرونوشت انسانها را تغییر نمیدهد مگر زمانیکه خودشان تصمیم گرفتند و این سنت الهی از زمان نوح پیغمبر تا زمان ما ادامه داشته و خواهد داشت و چه
خوب است این اصل قرآنی را همه مسئولین ومردم نصب‌العین خود قرار دهند وبترسیم از زمانی که جامعه ونظام از درون ضربه بخورد وبترسیم اززمانی که جامعه ما ازسجایای اخلاقی تهی گرددوبترسیم اززمانی که خدافراموش شودوهواهای انسانی خدای ماگردد وبهراسیم ازوقتی که جوامع بشری ازتمام مکتبها به سوی ما روی آورند آنگاه ما نتوانیم به آنها پاسخ مثبت دهیم ولذا ضرورت دارد تمام نیروها بسیج شده و درجهت سازندگی درونی گامهای بلندی برداشته و محرومان جهان را به اسلام امیدوار سازیم و از همین کشور اسلامی اعلام کنیم أی مردم جهان ، هویت انسانی خود را دیابید و بیش از این زیر سلطه ابرقدرتها و جیره خواران آنها نبوده و شخصیت انسانی خود را تباه نکنید. مخصوصا ملت ایران به ملتهای کشورهای امریکا و شوروی و فرانسه و انگلستان اعلام میکند بیشتر از این اجازه ندهید دولتهای خائن چهره شما ملتها را در تاریخ بدنام کنند. أی ملتها بدانید که تاریخ آینده درباره شما قضاوت خواهید کرد. أی ملتها از دولتهای خود بپرسید این مسابقه تسلیحاتی و ادم کشی که در جهان به راه انداخته‌اید برای چیست/ این سلاحهای کشنده و خطرناک را بدست جانیانی چون صدام سپردن یعنی چه و از اینجا با صدای رسا امت حزب الله فریاد میزند أی آمریکای جنایتکار و أی فرانسه تروریست پرور این امتی که آرمانش شهادت است از مردم ویتنام و الجرایر کمتر نیست و اگر اجداد ناخلف شما توانستند در ان کشورها با آن جنایتها طرفی ببندند شما هم درایرانه موفق خواهید شد. به امید آن روزی که دست انتقام خدا از آستین ملت بیرون آمنده و تمام ملتهای تحت ستم را از این بیچارگی نجات دهد. در اینجا لازم است به چند نکته اشاره کنم. اول مربوط به قوه قضائیه است که باید وضع خود را در مقابل این بی‌قانونیها روشن کنید. اگر امت قدرت و توانایی ندارد چرا معطل است؟ در هر کشوری که قوه قضائیه آن مستقل و آزاد نباشد هرگز نمیتواند حقو.ق ملت را تامین کند. مسئولین قوه قضائیه چرا به خود نیامده و به نداهای امام امت که بارها به آنها هشدار داده پاسخ مثبت نمیدهند و تنها درمصاحبه داد از عدل اسلامی میزنند؟ امام عزیز (با کمال معذرت أین مطلب را میگویم) چرا که اگر گفته نشود دشمنان یکی را صدچندان کرده و میگویند ولی با صراحت بگویم که متاسفانه خود را به شما منتسب می‌کنم ، کارهای خلاف انجام داده و جوانان متعههد را به اسلام و امام بدبین می‌کنندذ و مطمئنا حضرتعالی به آن راضی نخواهید بود. راستی برای جمهوری اسلامی قابل تحمل است که پس از گذشت نزدیک به دوماه از حکم قاضی به آن عمل نشود و از آن مهمتر که مسئولین امور قضایی در مقابل این عمل خلاف حتی پس از اطلاع پیداکردن عکس العملی از خود نشان نمیدهند. بعنوان نمونه این حکم دادگاه که در حدود دو ماه است صادر شده است و این آقایان هیچ عکس العملی در مقابل آن نشان نداده و با اینکه حکم قاضی است ملاحظه میفرمائید رای دادگاه آقایان فلان فرزند. فلان از کارکنان مؤسسه تعاونی اسلامی قم با توجه به عدم ارائه دادن دلیل مکفی و قانع کننده از جانب مؤسسه جهت ثبوت جرم و اخراج آنان به شرح اوراق پرونده و نیز گواهی مرکز پزشکی بنیاد شهید و تائیدیه بیمارستان شهید مصطفی خمینی و نامه فلان شماره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قم در تائید نامبرده و نامه فلان ادره قم و نیز قرارداد منعقده مابین فلان مؤسسه تبرئه گردید و وبا دریافت حقوق ایام اخراج به سرکار برگردند. این حکم حاکم شرع است. نزدیک به دو ماه است صادر شده آن آقایانی که در مقابل این حکم ایستاده‌اند هیچ عکس العملی شورای عالی قضایی نشان نداده‌اند. با اینکه با اکثر آنها صحبت شده است.
اختری ـ مشابه زیاد دارد.
خلخالی ـ بله مشابه زیاد دارد.
فروغی ـ همانطور که ملاحظه میفرمائید …
خلخالی ـ وزیر هم نوشته راه نداده‌اند.
فروغی ـ این حکم بعد از رفت و آمد فراوان از قم به تهران بعد از 10 ماه در تاریخ 17/11/61 صادر شده ولی وقتی حکم دادگاه را برای مسئول موسسه میبرند آقا اظهار میدارد دادگاه چنین حکمی را صادر کرده، بیخود کرده، سخن اینجا است. اولا این آقا به اتکای چه کسی اینطور سخن میگوید؟ و ثانیا آقایان محترم شورای عالی قضایی اگر دادگاه تخلف کرده چرا بعد از 11 ماه سرگردانی چند نفر به وضع دادگاه رسیدگی نمی‌کنند؟ و اگر مسئول مؤسسه در مقابل حکم دادگاله ایستاده چرا او مجازات نمیشود؟ چه میتوان گفت جز اینکه رابطه جای ضابطه بود و در نهایت شاکی باید شکایت خود را به خدا کند که او احکم الحاکمین است و باید بگویم آنقدر مراجع رسیدگی زیاد شده بدون آنکه مردم توجیح شوند نمیدانند به کدام ارگان مراجعه کرده تا حق خود را دریابند.
دوم ـ مربوط به قوه مجریه است که در رابطه با مصوبات مجلس برخورد جدی داشته باشد . زیرا نظام جمهعوری اسلامی باید قوانین براساس همان نظام را دارا باشد و از بزرگترین ایراداتی که به دستگاههای اجرایی وارد است عمل نکردن به مصوبات مجلس با توجه به اهمیت آن می‌باشد. مگر نه این است که قانون برای اجرا به دولت ابلاغ میشود. آقایان هیئت وزیران شما با قانون بازسازی نیروی انسانی چه معامله‌أی کرده‌اید. آیا این قانون در بسیاری از دوایر دولتی عمل شد؟ آیا این قانون اثر خود را در وزارتخانه‌ها گذارد؟ آیا هیئتهای بازسازی بعد از اینکه یک سال و نیم از تصویب قانون میگذرد و بیش از 4 ماه دیگر باقی نمانده توانسته تکلیف گروهکهایی را که اعلام شده‌اند و هنوز حقوق آنها از طریق آشنایانشان گرفته و باز به تشکیلاتشان کمک میشود روشن کند؟ و تا آنجا این قانون بعد از این مصاحبه مورد بی‌مهری قرار میگیرد که 30 نفر از نمایندگان مجلس سابق، طوماری می‌نویسند که قانون بازسازی خلاف قانون اساسی است ، از ریاست محترم مجلسین تقاضا میکنم هیئتی را معین کند از طرف مجلس با توجه به مسئولیت سنگین آن در جهت نظارت بر امور اجرایی بروند و بررسی کنند تا مشخص شود دولت با مصوبات مجلس از قبیل قانون بازسازی و اراضی شهری و دیگر قوانین چه معامله‌أی کرده؟
سوم ـ هشدار به مسئولین و ارگانها و موسسات دولتی است که باید اگر عوامل نفوذی در دستگاها وجود دارد شناسایی کرده و بیشتر از این فرصت ندهنددر ادارات کارشکنی کنند و مردم را به اسلام و بدبین نمایند و بار دیگر بعد از آن همه تجربه تلخ گذشته در موارد گروهکها و احزاب منحرف هم چون حزب خائن و جاسوس توده نباید برای ما زنگ خطری باشد ؟ و هنوز هم باید منتظر فاجعه باشیم ؟ و چرا باید ما نسبت به افراد وابسته به گروههای منحرف حسن ظن داشته و این عوامل با نفوذ در ارگانها منتظر فرصت باشند تا در وقت مناسب ضربه خود را بزنند و از جمله امتیها میباشند که با برنامه‌های مرموزانه مدت زیادی است که به طور مخفیانه فعالیت داشته و آن چنان منافقانه پیش رفته تا جایی که توانسته‌آند پست بسیار حساس و معاونت وزارت را اشغال کنند و باید وزراء در مورد اطرافیان خود تجدید نظر کرده و آنها را تصفیه کنند . والا پشت همین تریبون اسامی آنها را به مردم حزب الله معرفی خواهیم کرد و به عوامل نفوذی هم هشدار داده و بدانند که این شیطنتها و خیانتها دیگر اثری ندارد و از حوادث گذشته انقلاب عبرت بگیرند . در پایان به مسئولین اجرایی تذکر داده میشود نسبت به کمبود آب و امور عشایر و راههای روستایی و مشکلات دیگر شهرستان مسجد سلیمان اقدام بفرمایند والسلام علیکم و رحمه الله . ( نمایندگان ـ احسنت ـ احسنت )
3ـ تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور به وسیله آقای رئیس .
رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم . تذکرات نمایندگان محترم به مسئولان محترم اجرایی کشور .
آقای برومند نماینده بروجرد به وزارت کشور درمورد تامین نظر مردم در تقسیمات کشوری تذکر داده‌آند .
آقای صادق خلخالی به وزارت نیرو درباره لوله کشی نیمه تمام گیوی ـ خلخال  تذکر داده‌آند .
آقای منوچهر متکی نماینده کردکوی و بندر گز به دولت نسبت به تامین باروت سیاه جهت کشاورزان بندر گز کردکوی  تذکر داده‌آند .
آقای غفور گرشاسبی نماینده بندر لنگه به وزارذت نیرو در مورد انتقال مولدهای سیار  تذکر داده‌آند .
آقای کاظم نوروزی نماینده عامل به وزارت راه و ترابری در مورد بازگشایی جاده هراز  تذکر داده‌آند .
آقای شجونی نماینده کرج به وزارت پست و تلگراف و تلفن در مورد واگذاری چند شماره تلفن به حصارک کرج  تذکر داده‌آند .
آقای حججی نماینده میانه به وزارت کشور در مورد بررسی علت مهاجرت اهالی روستاهای میانه  تذکر داده‌آند .
آقای نظری نماینده آباده به وزارت بهداری در مورد وضع بهداری ابرقو  تذکر داده‌آند .
آقای رحمان خلیلی نماینده بهشهر به وزارت کشور در مورد کمبود پاسگاه 
ژاندرمری در کنار دریای خزر به وزارت کشاورزی درباره تامین سم کشاورزان  تذکر داده‌آند .
آقای علی طاهری نماینده ایزه به وزارت اقتصاد و دارایی در مورد ایجاد بانک کشاورزی در بخش باغ ملک شهرستان ایزه به وزیر کشاورزی درباره ارسال کارشناسان آبیاری و ایجاد روستاهای تعاونی روستایی و تامین نیروهای انسانی متخصص به وزارت بهداری در مورد ایجاد درمانگاه در روستاهای بزرگ ایزه به شورای عالی قضایی در مورد دادگاه صلح ایزه  تذکر داده‌آند .
4ـ رد لایحه واگذاری کاخهای نیاوران به نخست وزیری .
رئیس ـ اولین دستور را شروع کنید .
منشی ـ دستور اول دنباله رسیدگی به لایحه واگذاری کاخهای نیاوریان به نخست وزیری است . آقای حمیدزاده مخالف .
حمیدزاده ـ بسم الله الرحمن الرحیم . اولا من در عین مخالفت ، مخالفتم با آن انگیزه‌أی نیست که بعضی از برادرها داشتند که اشاره کردند بگذارند این کاخ به مرور خراب بشود یا از بین برود و برخوردهای این چنینی که نه به صلاح اسلام است و نه به صلاح جامعه اسلامی و این طرز تفکر یک نوع ضررها و زیانهای را متوجه بیت المال کرده که افراد و اشخاصی که برخورد این چنینی داشته آند به طور قطع و یقین باید پاسخگوی مسئولیت خودشان باشند و از طرفی دیگر موافق محترمی که در جلسه مربوطه یعنی در جلسه‌أی که این لایحه مطرح بود صحبت کردند برادرمان جناب آقای اختری بودند که خوشبختانه خود ایشان رفته‌آندو با دیدن کاخ نیاوران از موافقت خودشان منصرف شده‌آند . ولی دلایل مخالفتی که من دارم با تکیه به استدلالهای بعضی از موافقین این لایحه بود که یکی از اینها عبارت بود از مسئله امنیت که میهمانان عالی رتبه خارجی وقتی به ایران میایند و وارد تهران میشوند باید یک جایی داشته باشند که هم از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران و هم از نظر خود آنها مطمئن باشند از امنیت آن ساختمان و مسئله امنیت من فکر میکنم که به این شکل حل شدنی نیست. با توجه به اینکه تنها علت و دلیلی که خود دولت یعنی نخست وزیری عنوان دراختیار گرفتن کاخهای نیاوران و بعضی از موافقین روی آن تکیه داشتند همین است که باید امنیت آنها تامین بشود . اولا امنیت برای همه ضرورت دارد برای یک برادر حزب اللهی کوچه و خیابان تهران گرفته تا آن شخصیت عالی رتبه‌أی که وارد ایران میشود . یعنی هر کدامشان باید از پوشش امنیتی که جمهوری اسلامی برایشان ایجاد میکند استفاده کنند و در این رابطه خوب خود آقایان نمایندگان و هم چنین برادران مسئول اگرتوجه دارند که امنیت به عنوان یک ضرورت جهت همه افراد جامعه بایست مورد توجه مسئولین قرار بگیرد و روی آن هم کار شود . اما مسئله‌أی که میخواهندبه عنوان یک هشدار شاید عرض کنم این است که اصلا آوردن چنین لایحه‌أی به مجلس شورای اسلامی نمیتواند درست باشد چرا که جو مجلس شورای اسلامی جوی است که مدعی است از مستضعفین دارد دفاع میکند و در جهت تحقق بخشیدن آرمانهای مستضعفین است . آوردن چنین لایحه أی مجلس را در برابر چنین لایحه أی قرار دادن این کار صحیحی نمیتواندباشد . به دلیل اینکه اولا رفتن به کاخ ولو به عنوان پذیرایی از میهمانان تداعی حاکمیت گذشتگان غاصب طاغوتی را میکند برا یخود همان میهمانانی که آمده‌آند در آن کاخها پذیرایی شده‌آند و احیانا خاطراتی هم از آن کاخها الان دارند و ما نبایست تجدید آن خاطره‌های آن چنانی را بکنیم و از طرف دیگر سوژه‌أی به دست عناصر فرصت طلب و بهانه جو بدهیم که آرام آرام ما به سوی کاخ نشینی و مطرح شدن همان شئونات آن چنانی میرویم این اولین مسئله‌أی است که ما باید به آن توجه کنیم که نگذاریم خاطرات گذشته تداعی کند و مسئله لازم این است که حال اگر نخست وزیری کاخهای نیاوران را در نظر گرفت آیا دیگر کارها حل شده و مسائل تمام شده ؟ این طور نیست . این فتح بابی است . ما متاسفانه الان داریم به جایی میرویم که خدای ناخواسته ممکن استاز اتومبیل ضد گلوله گرفته تا خانه‌أی کزایی و زندگی کزایی جزو شئون بعضیها قلمداد بشود و این آینده خطرناکی را ممکن است برای جمهوری اسلام پیش بیاورد . ما آنچنانکه امام بزرگوار رهنمود داده‌آند باید برویم روی طرز تفکر توحیدی خودمان برای اشاعه اندیشه‌های زاهدانه انقلاب اسلامی به معنای واقعی کلمه و اجازه ندهیم که زمینه أی جهت رشد افکار طاغوتی در کشور پیدا شود . ولو اینکه طاغوتی نباشد . ولا اینکه پذیرایی کنندگان همه الهی باشند ولی خاصیت آن مکان و خاصیت آن موقعیت این است که در دراز مدت چنین اثری را بگذارد و حتی الاقل این است که جامعه ما الان مزاجش برای این کار اماده نیست . یعنی شما راه بیفیتید در کوچه و بازار و از همانهایی که به قول امام وارثان انقلاب و صاحبان انقلاب هشتند چنین چیزی را قطعا مخالفت شدید با آن میکنند و حرفشان این است که اگر نخست وزیر و مقامات محترم دیگر اجرایی میخواهند از میهمانان عالی رتبه خارجیشان استقبال کنند خود ببرند به منزلهای خودشان که وقتی آن سفیر یک کشور غیر اسلامی برمیگردد میگوید من همه ارزشهای انقلاب را در بیت امام میبینم . ما چطور از آن ساده زیستی و بی آلایشی بیاییم بیرون و میهمانها را در شرایطی پذیرایی کنیم که جز اینکه احیانا هم در رابطه با مردم خودمان هم در رابطه با دیگرانی که چشم امید بسته‌آند هم در رابطه با آن میهمانانی که آمده‌آند سوژه بد تبلیغات یدر اختیارشان بگذاریم کار دیگری نکرده‌ایم . امروز وقتی منازل مسئولین مملکتی یا جاهایی که امنیتش تامین بشود اگر صحبت امنیت است هر چند در سطح نازلتر که بیایند آن زندگی علی وار را ببینند آن صفا و سادگی مسئولین جمهوری اسلامی را ببینند نه اینکه بروند در کاخ نیاوران بنشینند و فردا هم کاخهایی دیگر و فردا هم شرایط دیگر و آن وقت به کجا دیگر برود خدا میداند . و مهمتر همین است که فتح باب میشود برای بعضی از حرکتهای بعدی .
شجونی ـ اینجا هم کاخ است دیگر . مگر اینجا کاخ نیست .
حمیدزاده ـ‌اینجا موقعیتش فرق میکند . اینجا مجلس شورای اسلام یاست . نمایندگان مردم در اینجا جمع شده‌آند . نمایندگان مردم دارند همان استفاده‌أی را میکنند که مردم میخواهند . غیر از آنجا است که در انحصار میهمانان و در رابطه با یک تیپ خاصی قرار بگیرد و رفته رفته رو به سویی که دیگران میخواهند . به هر حال مجلس شورای اسلامی بایست با طرز تفکرهای این چنینی در شرایطی که ما داریم در کوچه و بازار مشکلات مردم ، سختیهای مردم ، مشکل مسکن این همه گرفتاریها را مشاهده میکنیم چنین لایحه أی به مجلس بیاید . من مخالفم و اطمینان دارم که نمایندگان محترم مردم آنهایی که از حرفهای مردم مطلعند مخالفت خواهند کرد والسلام .
منشی ـ آقای رضوی اردکانی موافق .
رضوی اردکانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . بنده یک یاز عللی که صحبت میکنم سوء‌استفاده و برداشت غلط بعضی از برادران مخالف این لایحه که در جلسات قبلی از بیانات امام مبنی بر نکوهش روح کاخ نشینی بود عرض میکنم که روح کاخ نشینی با اینکه اگر میهمانی را به کاخی ببرند و پذیرایی کنند فرق میکند واگر اقایان حتی در کوخ هم بنشینند ولی آن روح کاخ نشینی را داشته باشند آن مورد نکوهش است . و تعبیر دیگری که یکی از برادان از تاریخ اسلام کردند که خیلی مایه تعجب است که بیشتر در مسائل تاریخی مطالعه بشود و در مجلس نسبتی به پیغمبر داده شد که ایشان دستور دادند فرشهای نفیس قیمتی را قطعه قطعه کنند که اولا این جریان مربوط به بعد از زمان پیغمبر بود ثانیا پیغمبر هیچ وقت چنین دستوری را نداده بودند که اگر عملا کسی این را در ماه رمضان بگوید ممکن است موجب بطلان روزه هم بشود و اما آنچه که الان بد است و ما باید احتراز کنیم که به حمدلله خود اکثر مسئولین و نمایندگان این روح را دارند که هیچ گونه توجه به اینگونه امور مادی و این مناسب و یا نشستن در کاخها یا سوار شدن به اتومبیلهای زره أی ندارند اینها تمام برای مسائل امنیتی بوده و اکثر نمایندگان و خود بنده و برادرانی که میشناسند اگر سوار تاکسی و اتوبوس میشدند وجدانشان خدا میداند راحتتر بود و هست واین مسائل اقتضا کرده به همان دلیلی که آقاین سوار این گونه ماشینها میشوند به همین دلیل هم این لایحه آمده برای میهمانان خارجی و اما این کاخها را یک عده پیشنهاد کردند که باید موزه شود مگر ما چقدر موزه میخواهیم ؟ مجموعه کاخها فقط در سعد آباد 13 تا است . نیاوران متعدد است و تازه در همین لایحه پیش بینی شده که از این کاخها به موزه تبدیل میشود و تازه موزه هم در اختیار وزارتارشاد قرار میگیرد که آنهایی که تحت پوشش آن است دارد ویران میشود . خراب میشود ، سقفهایش ریخته شده ، بعضی پرده‌ها پاره شده که متاسفانه بیت المال از بین میرود و یک جمله‌أی که یک برادری میگفت باید بگذاریم خراب شود این بزرگترین جمله أی است که روی عدم اطلاع و تعهد گفته شد خوب اینها اموال بیت المال است نبایداز بین برود و از آن طرف اینها به کسی تملیک نمیشود سرمایه مملکت است . استفاده معقولی از آن میشود .
واکرموا الضیف ولو کان کافرا . دستور اسلام این است که میهمان را گرامی بدارید تازه خود مسئولین هم مایل نیستند در این کاخها زندگی کنند حتی بعضیهایشان علاقه دیدار این کاخها را ندارندو اگر هم ببینند تنها برای این است که ببینند دیگرا ن در رژیم سابق در چه وضعی زندگی میکرند ؟ لذا با این ادله‌آی که عرض شد اولا سخنان امام مطلب دیگری بود ثانیا عملا خود آقایان روی مسائل امنیت یو اضطرار نظر داشتند . همین مجلس کاخ سنای سابق است ولی این را خودتان تصویب کردید که چون جای مناسبی نیست بهترین استفاده اش این است که در اینجا باشد یا سوار شدن به اتومبیلها که مردم بدانند که این اتومبیلها تملیک به نمایندها نشده اینها تمام در اختیار مجلس است و مسائل امنیتی است و هر روزی که این مسئله امنیتی برداشته شود مثل سابق نماینده‌ها پیاده و با خط واحد و اتوبوس به مجلس میایند و هیچ ناراحت هم نیستند . وجدانشان خیلی راحتتر است و بحدلله این روح در مسئولین ما هست و خواهد بود تا جمهوری اسلامی است . لذا بنده موافقم که این کاخها هم حفظ میشود هم تعمیر میشود هم نگهداری میشود و بهترین استفاده معقول میشود چون موزه به اندزه کافی داریم و به درد هیچ چیز دیگر نه به درد بیمارستان میخورد و نه دانشگاه و برای حفظ بیت المال و هم چنین میهمانان خارجی که احترام و اکرام میهمان یک وظیفه شرعی ما است و مسائل امنیتی که قبلا موافقین توضیح دادند اقتضا میکند که آقایان موافقت کنند تعدادی از این کاخها در اختیار نخست وزیری برا یپذیرایی از میهمانان خارجی قرار بگیرد . والسلام .
منشی ـ آقای منتجب مخالف .( بعضی از نمایندگان ـ‌ ایشان نیستند )
منشی ـ اقای حجازی جایشان را با اقای منتجب عوض کرده‌اند .
موحدی ساوجی ـ آقای منتجب اصلا نیستند .
رئیس ـ اقای منتجب چون نیستند صبر میکنیم تا خود آقای حجازی نوبتشان برسد . نفر بعدی را دعوت کنید .
منشی ـ آقای خلخالی مخالف .
رئیس ـ آقایان توجه میفرمایید مطالب در حدودی است که تکرار است خواهش میکنم مختصر بگویید که زیاد وقت نگیرد .
صادق خلخالی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. الم ترکیف فعل ربک بعاد ارم ذات العماد التی لم یخلق مثلها فی البلاد . با توجه به این آیه شریفه که کاخها و دستگاههای ظلم و ستم را خدای تبارک و تعالی در قرآن مذمت میکند وو این الگو هست ما باید اینها را بعنوان دکور و آثار طاغوتی همیشنه نگهداریم و بعضی از آقایان فرمودند که خوب همین مجلس هم که طاغوتی بوده و چنین و چنان بوده و حالا مورد استفاده میشود. ما این حرف را قبول نداریم. البته اگر جای بهترب بود از اینجا میرفتیم آنجا چون لاجرم و ناچارا و اضطرارا ما در ایسن مجلس هستیم. این واقعیتش همین است. و در این مجلس خیلی از چیزها است سفره می‌انداختند، میزی می‌چیدند برای آن معدومین مثل ریاضی و دیگران و دیگران. آیا شما قبول می‌کنید که چنین سفره و چنین میزی و همچو بساطی را برای مثلا ریاست مجلس بچینند؟ ابدا چنین چیزی را ما قبول نداریم. بعضی از این آقایان فرمودند که همه جا را نمیشود موزه کرد. شما این را باید متوجه باشید اصلا خود این خانه‌ها و خود این کاخها موزه است. شما اگر رفته باشید ما که آن موقع رفتیم پاریس خدمت امام برسیم وقت پیدا کردیم برویم دیدن موزه لوور فرانسه که انسان اگر بخواهد 80 سال از این طرف در وارد بشود و از آن طرف همین وسایل ساختمانی این خانه و این تشکیلات را ببیند برای او خیلی عبرت آور است. وانگهی اگر ما بخواهیم این کاخها را در اختیار میهمانها که از خارج می‌ایند قرار بدهیم، میهمانهای ما هم مزاج با ما هستند، مستضعفین و محرومین هستند. بیچاره‌ها هستند. آنها از عمل ما، از رفتار ما، از وضع ما میخواهند بروند جریانات را بازگو کنند. خوب یاالله حالا کاخ نیاوران سالیان دراز آرزو میکرده ببیند وقتی هم که آمد اینجا را دید خیلی از حرفها یادش می‌رود. وقتی هم که مصاحبه میکند با آن خبرنگار با خودش ، بلی آقا کاخ نیاوران چه بود و چنان بود و مسئله را منحرف میکند. من عقیده‌اتم این است اولا لازم نبوده همچو لایحه‌أی از طرف دولت آورده شود. ما هتلهای معمولی داریم. تازه آنها هم طاغوتی هستند. چاره‌أی نیست. باید مورد استفاده واقع بشود. این چه امنیتی است که در هتل من باب مثال در هتل استقلال و در هتل کجا تامین نمیشود؟ اما حتما باید در کاخ سعدآباد ، در کاخ نیاوران بشود؟ این چه مسئله‌أی است؟ امنیت آنجا هم هست در جای دیگر هم هست. ما باید امام مان را الگو قرار دهیم. آقایان محترم بهترین جا از نظر امنیت و مکان همان کاخ نیاوران است. شما ممکن نیست حاضر کنید امام امت را یک روز برود آنجا ولو برای تماشا. آقا این کار را نکنید. اینها بمانند برای دکور الان شما نرفتید، ندیدید. آن دسته‌های پنجره، آن گیره‌ها، آن طلاها، آن دکورها، آن گل زنبقهایی که درست کردند در این در جنوبی هتل هیلتون که آدم وقتی آنها را می‌بیند به یاد مسائل دیگری می‌افتد. شما اینها را باید متوجه باشید.و این تغییرات وضع را از بین میبرد. ساختمان را ناجور میکند. مردم باید بیایند الگو بگیرند از این جمهوری اسلامی.مثل ما ساده باشند نه اینکه من باب مثل در یک خانه‌های طاغوتی زندگی کنند. من خدا میداند این تصویب را ظلم میدانم و اجحاف. آن وقت اگر کسی سوار ماشین ضدگلوله میشود چاره ندارد آقا خوب همینطور آزاد برود و ترورش کنند؟ بعدا هم بیایید و برای او یک فاتحه بگیرید. حفظ نفس واجب است و چاره نیست. امیدواریم هرچه زودتر ایادی تروریست در این مملکت قطع بشود و نمایندگان خودشان از منزلشان پیاده بیایند در اینجا. ما نباید کاری کنیم که دنیا به ما بخندند و بگویند بلی اینها که چه بدند و چنان و اینها حالا من باب مثال اگر پوستینی از پاپ که تقریبا دو هزار روز روی آن کار کردند 16 میلیون خرج برداشته حالا در دست ما چون چیزی ندارد پس بیاوریم به دوش یکی از مسئولین امر بیندازیم. آقا این درست نیست. اینها را نگه دارید. اینها آثار ما است. طاغوتیان برای این مملکت چکار کردند؟ عوض خانه و زندگی درست کردن برای پرسنل نیروی هوایی ، نیوری زمینی ، نیروی دریایی . بودجه هنگفتی را خرج کردند برای این ساختمانهای طاغوتی ما باید اینهارا نگه داریم سالیان دراز اینها باشند خوب اگر این جوری میگویید ساختمانهایی که در خارج از کشور برای ولیعهد ساخته‌آند آنها را هم بدهید به دست … نه آقا اینها باید دکور باشد به عنوان عبرت ، به عنوان مردم آینده ما ، فرزندان ما بیایند و ببینند چه وضعی بوده و با این حیثیت ما چه کاری کردند ؟ اموال ما را تاراج کردند . قالیهای نفیسی در آنجا سات . با همین وضع خرج هم میکنیم پولش را هم داریم خراب هم نمیشود . چه آنجا کسی مسافر باشد یا نباشد آن مخارج را برمیدارد . با همان وضع نکه داریم تا اینکه مورد استفاده واقع شود . مثلا حمام گنجعلی خان در کرمان را شما شاید بعضیهایتان دیده باشید . خوب این را الان هم میشود استفاده حمامی کرد نه آقا این دکور است ، این تاریخ آن زمان را و جنایات سردمداران را حکایت میکند با همان دسته های طلایی ، با همان ماشینها ، با همان کمدها ، با همان رختها ، با همان قلمها ، همان روزهای اول ما رفتیم آنجا را سانسور کنیم خدا میداند تشکیلاتی که برای ولیعهد درست کرده بودند یارو گفت که اتاق تسریح و تجربه و آموزش 16 میلیون تومان یا دلار یادم نیست . گفت اینجا مصالح موجود است . قلمهای چه جوری که هر کدام از ایم قلمها شاید 5000 تومان 10000 تومان قیمت داشته باشد اینها را ما با همان اثاثیه أی که آنجا هست اینها را موزه میکنیم مردم ببینند که با ثروت مردم ، با حیثیت مردم بازی کردند حالا هم در خارج یک عده‌آی هستند که میخواهد من باب مثال یارو را برگرداند در ایران شاه کنند یا نمیدانم رئیس جمهور کنند . اینها جانی بودند ما باید همیشه آثار گویایی از اینها داشته باشیم . خلاصه مسافرخانه کردن آنجا یا پذیرایی کردن حالا بر فرض شما پذیرایی میکنید فردا ریاست جمهور ما که از دست اینها تیر خورده میخواهد برود دیدن فلان رئیس جمهور که آمده به ایران اصلا این درست است ؟ پذیرایی ریاست جمهوری یا نخست وزیری یا رئیس مجلس از فلان رئیس مجلس و رئیس جمهور و کی و کی ؟ اصلا این صلاح مملکت ما نیست . خدا میداند این یک فاجعه است . اشرافیت را کم کم بر ما تحمیل میکند . همین مجلس را هم از صورت طاغوتی تا آنجا که میشود باید بیرون بیاوریم و من خدا میداند این را به نفع مستضعفین نمیدانم و آن مطلبی را که میخواستم گفتم خدا حفظتان کند . موفق باشید .
منشی ـ‌آقای سید هادی خامنه أی موافق .
سید هادی خامنه أی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . اگر بخواهیم در این مورد به دلیل نقضی متوسل بشویم خوب تعدادی از همان کسانی که خیلی در این زمینه به شدت نشستن در ساختمانها و کاخهای کذایی را محکوم میکردند شخصا در آن کاخها زندگی میکنند ( نمایندگان ـ احسنت ـ احسنت )
سید هادی خامنه‌آی ـ حالا خواهش میکنم با گفتن احسنتها جو سازی نکنید .
طیب ـ کار آنها مجوز این نیست که دولت این لایحه را نیاورد .
سید هادی خامنه أی ـ شما در نوبت خودتان صحبت کنید .
یکی از نمایندگان ـ اضطرارا است .
مجید انصاری ـ این جمله مردم میشنوند و مجلس متهم میشود .
رئیس ـ آقایان توجه بفرمایید بعضی از آقایان انصافا بد اخلاق هستند . آن موقع که آقا حرف  میزد نفس نمیکشیدند حالا از این طرف یک ذره آرام نمیگیرند .
طیب ـ اتهام به همه میزنند چرا نمایندگان را بدنام میکنند ؟ این دروغ است .
رئیس ـ‌ آقایان توجه بفرمایید بگذارید حرفشان را بگویند این اخلاق را من در مجلس اسلامی واقعا عیب میدانم بعد از ایشان هم آقایان مخالف نوبت دارند میایند صحبت میکنند .
سید هادی خامنه‌أی ـ اقای هاشمی این را به حساب وقت ما نگذارید .
یکی از نمایندگان ـ چرا به همه توهین میکنند .
رئیس ـ ایشان بعضی از آقایان را میگویند همه را که نگفتند .
سید هادی خامنه‌آی ـ اگر لازم باشد اسم میبرم .
طیب ـ اسم ببرید . آخر چرا همه نمایندگان را متهم میکنید .
سید هادی خامنه‌آی ـ شما سرجایتان آرام بنشینید در این مورد دو سه جنبه را افراد برادران مخالف تذکر داده‌آند . که عمده ترین آن یعنی وجوه اقتصادی ، وجوه سیاسی و غیره ذالک مطرح شد اما  عمده ترین چیزی که به آن متوسل میشدند جنبه های تشریفاتیش بود اگر برادرانی از کمیسیون نرفته بودند و ندیده بودند شاید این مسائل قابل قبول بود ولی رفتندو دیدند معلوم شد که آن کاخ مورد نظر از لحاظ جنبه‌های تشریفاتی بسیار بسیار پایین تر از کاخهای دیگر است . جنبه‌آی که در آن بسیار بسیار قوی و مورد نظر بوده جنبه حفاظتی است ما برای جنبه حفاظتی اگر بخواهیم صحبتها را در نظر بگیریم نشستن در بعضی ساختمانهایی که ضرورت زمان ما اقتضا میکند و ماشینهای آن چنانی توجیه پذیر نیست هم چنانکه اوایل انقلاب هم عده‌آی این مسائل را در بوق و کرنا کرده بودند واعتراض میکردند و بالاخره گذشت زمان مسئله را و ضرورت را ثابت کرد یا باید ما از ورود شخصیتهای آن چنانی به کشور جلوگیری کینم یا اگر ورود آنها یک امر لازم و ضروری است حفاظت آنها به عهده ما است و حفاظت آنها در خانه‌های این و آن به هیچ وجه امکان پذیر نیست و گوینه این سخن هر که هست معلوم میشود از حفاظت سر در نمی‌آورد ساختمانهایی که بدون داشتن آن تشریفات حفاظتی ظاهری حفاظتهای واقعی از آنها میشود شما بروید بپرسید چه مبلغ گزافی برای حفاظت آنها خرج میشود هر روز و هر ساعت کار ساده‌آی نیست . گذاشتن بسیاری از لوازم و ابزار و ادوات حفاظتی در آنجا و اما اگر بخواهیم از اینجا صرف نظر بکنیم رفتن به هتلها ، هتلهایی که از لحاظ خصوصیت دسته کمی از آن کاخها نخواهد داشت . برای ما مطرح است که مخارجش و باز بالاتر از همه آنها ایجاد امنیت در آنجا برای ما مسئله اصلی خواهد بود . در مجموع اگر ما به مسئله حفاظت و امنیت بها میدهیم به دور از احساسات و دوری از واقعیت باید بگوییم که در همین جا هم همان طور که مسئولین اجرایی خودشان هم آمدند و گفتند اگر ذره أی در آن ساختمان آثار تشریفاتی داشته باشد ما به سادگی با یک گچ کاری میتوانیم تمام آن آثار را از بین ببریم اگر پرده‌ةای زربفت و قالیهای آن چنانی و میز و صندلیها و قلمهای ذکر شده‌أی که برادرمان میگفتند برای شما نگران کننده است همه آنها را میشود یک جا از این کاخ بیرون برد و آن کاخ به عنوان یک جایی که فقط برا یپذیرایی حفاظتی و غیر تشریفاتی از شخصیتهای خارجی ذکر شده مورد استفاده است . مورد استفاده قرار میگیرد به هر حال بنده به نظرم میاید که در عین حال که کبریات صحبتهای مخالفین کبراهای درست و بجا و به موردی بود اما ضغریاتش به هیچ وجه در این مورد صادق نیست و در همین لایحه‌أی که ما در دست داریم ما میتوانیم به راحتی خودمان قیود و شرایطی را که روح انقلاب ایجاب میکند بگذاریم و هیچ مانعی از این مسئله وجود ندارد بنابراین من موافق هستم با تصویب کلی این لایحه .
منشی ـ آقای موحدی ساوجی مخالف .
موحدی ساوجی ـ‌ بسم الله الرحمن الرحیم  .در رابطه با مسئله کاخها برادران مخالفی که صحبت کردند البته از ابعاد مختلف مسئله را بررسی کردند ولی بعضی از برادران مخالف گفتند که ماباید این کارها را کلا نابود کنیم چون آثار طاغوت است باید از میان برداشته شود خیر به هیچ وجه نظر ما این نیست که تاسیسات ساختمانها حالا به اسم کاخ یا هر چه هست اینها از بین برود نابود شود یا نگهداری نشود و تمام اینها را جزء بیت المال میدانیم باید استفاده‌آی که متناسب با آن باشد از آن بشود . قطعا آن چه که کجلس با آن مخالف است مخالف کاخ نشینی است نه مخالف آنچه را که از آنها مانده محفوظ بماند . برای نشان دادن طرز تفکر رژیم سابق و اینکه چه چیزهایی میساختند برا یحفظ و نگهبان یخودشان و بقای سلطنتشان و رژیمشان انواع و اقسام نیروها و امکانات و ساختمانها و مسائل امنیتی را رعایت میکردند ولی در عین حال چون کاخهایشان بر اسا ظالم و ستم بنیان شده بود همه ویران شد یعنی کاخ حکومتشان و متاسفانه امروز چیزی که مایه خطر است و برای ما ایجاد نگرانی میکند این است که به تدریج روحیه کاخ نشینی و جدایی از مردم در برجهای عاج نشستن و از مردم فاصله داشتن در بین مردم پیدا شود و زنده بشود و بعد از مسئولین این مسئله شروع شود . اگر چنانچه ما در ماشین ضد گلوله بنشینیم و یا اگر در مجلس نشسته‌آیم کار میکنیم ما افتخاری به این مکان نداریم و افتخار نمیکنیم به اینکه در ماشین ضد گلوله باشیم نه به خود میبالیم و نه افتخاری داریم و نه خوشحال هستیم و این به این معنا نیست که اگر چنانچه یک وقت یک شرایطی را دشمنان انقلاب یعن یمزدوران امریکا و شوروی در این مملکت بر پاره أی از مسئولین و شخصیتها این شرایط را تحمیل کردند به این معنا باشد که به تدریج بخواهد به صورت سنت و رویه در بیاید به صورت اخلاق و خصلت و خوی دربیاید و اگر به این صورت دربیاید خطر در اینجا است اینکه در اینجا مهمترین دلیلی را که برای توجیه این لایحه بیان فرمودند 2 چیز بود . یکی مسئله امنیتی بود یکی هم مسئله اینکه این ساختمان از نظر کیفی چیز خوبی نیست که جناب آقای خامنه‌آی برادر عزیز ما ایشان دو تا دلیل عمده ذکر کردند . یکی اینکه اولا مسائل امنیتی ایجاب میکند . دوم اینکه اصلا این کاخ چیز خوبی نیست . یعن یمثل کوخ است مثلا و هیچ امتیازی بر کاخهای دیگر ندارد بلکه خیلی هم سطحش پایین تر است و این روحیه توجیه کردن درواقع چیزی است که هر نظامی هر ملتی ، هر جمعیتی ، هر قشری از اول در وادی غلط نیفتاد به تدریج عذرها و بهانه‌ها و توجیها و لیت و لعل که برای این جهت لازم است و ناچاریم و مسئله امنیتی است و چیز خیلی مهمی نیست و صرفه جویی در مسائل اقتصادی و از این قبیل چیزها را مطرح کردن و بعد کم کم آدم را در آن وادی میاندازد باید عرض کنم که تا حال بعد از انقلاب مگر روسای جمهور یا نخست وزیرها یا شخصیتهای دیگر از کشورهای دیگر به ایران نیامده ؟ آیا به این کاخ رفتند ؟ آیا امنیتشان در چنین کاخهایی در این کشور محفوظ بوده ؟ مگر امام و رهبر انقلاب ، مگر مسئله امنیتی مطرح نباشد تمام دنیا یک طرف وجود و ارزش وجودی رهبر انقلاب یک طرف با اینکه این قدر برای ما ارزش دارد نه امام میخواهد و نه امت میپسندد که در یک چنین جایی باشد مسئه این است که با اینکه امام  در چنین مکان متوسطی و خانه معمولی و آن حسینیه‌آی که ملاحظه کرده‌اید هستند در عین حال شخصیتهای دنیا ، بزرگترین رئیس جمهور دنیا آرزویش امروز این است که یک عنایتی امام بفرماید اجازه أی بدهد که بیاید به ایران برود به دیدن ایشان و امام هستند که اجازه نمیدهنمد . بنابراین شرف المکان بالمکین . دز گذشته کاخ میساختند تا اینکه شخصیت پیدا کنند ولی امروز مسئله این است باید فرد خودش دارای شخصیت باشد و این آقایانی که شما از خارج میاورید فکر میکنید آیا بردن در این کاخ به اینها احترام گذاشتن است ؟ آیا بردن در آنجا دادن حیثیت و آبرو به آن افراد است ؟ اگر این باشد بابا این روسای جمهور در دنیا خیلی کاخهای سفیدو سبز و امثال اینها دیده اند مگر این است ؟ باید بیایند در جمهوری اسلامی زندگی مسئولین و برخورد مسئولین را و معاشرت و شیوه برخورد آنها را ببینندو یاد بگیرند و اگر چنانچه امروز مثلا نخست وزیر و دولت در کاخ نخست وزیری زندگی میکند یا رئیس جمهور در آن محل زندگی میکند این چیزی است که اولا به مجلس نیامده که مجلس تصویب کند و ثانیا به آن صورتی نیست که اینها بخواهند که واقعا به آن حالت کاخ نشینی باشد که البته من معتقدم اگر در یک چنین جایی نمیرفتند و سکونت نمیکردند بهتر بود . این عقیده خود من است . ما آن روز اولی که به همین مجلس شورای اسلامی آمدیم نماینده‌ها غالبا شاید ماشین نداشتند و اکثرا آنهایی که ماشین داشتند پیکان بود و خودشان هم راننده‌اش بودند . عده‌آی از نماینده‌ها با موتور ، با دوچرخه و پیاده میرفتند و میامدند امروز الان دارد دوره نمایندگ یما به پایان میرسد و شرایطی را که ضد انقلاب بر ما تحمیل
کرده این برای ما مایه خوشحالی نیست. بنابراین شما مسائل امنیتی و حفاظتی برای شخصیتهایی که از خارج می‌آیند ماشین ضدگلوله بگیر، پس فنگ و پیش فنگ بگیر، اسکورت بگیر. هرجوری می‌‌خواهی امنیتش را تامین کن، هیچ مانعی ندارد اما در کاخ او را ننشان. مسئله جمهوری اسلامی با مسئله کاخ نشینی چیز دیگری است و ما از دولت می‌خواهیم و از مسئولان می‌خواهیم ، از جناب آقای هاشمی تقاضا داریم هرچه زودتر آن مکانی که برای مجلس درنظر دارند آن مکان را درست کنند. ما را از اینجا ببرند. ما همان افرادی هستیم حتی رئیس جمهور هم همینطور است. متاسفانه امروز دوربینهای سازمان تلویزیون و سیمای جمهوری اسلامی آنجا که رئیس جمهور می‌رود در روستا در کنار روستانشینها می‌نشیند، با آنها می‌گوید و گفتگو می‌کند و مشکلاتشان را می شنود آنجا را نشان نمیدهند و از رئیس جمهور فقط بعضی از تشریفاتی که مثل اینکه سفیری می‌آید مثلا استوارنامه‌اش را میدهد یا مثلا نمازخواندنش را نشان میدهد یا نماز جمعه را نشان میدهد. بابا واقعا نشان بدهند. اینجور نیست که امروز در این مملکت مسئولان و رهبران مومن و متعهد دارای روحیه کاخ نشینی باشند. بنابراین من با این لایحه مخالف هستم و این لایحه توجیه کننده وضعی است که در زمان خلافت خلیفه دوم موقعیکه وضعیت معاویه را برای خلیفه دوم شرح دادند اول خیلی ناراحت شد بعد که رفت از نزدیک دید توجیه کرد. معاویه کرد که من در کنار کشور روم هستم و زندگی رومیان و دشمنان، اینجوری هست و من باید اینجور باشم کاخ و چه و چه تا اینکه در برابر آنها آبرومندانه و همینطور توجیه‌ها کم‌کم اسلام و انقلاب اسلامی و سیره پیغمبر اکرم و صحابه را کم‌کم رساند به جائیکه هارن الرشید و امثال اینها روی کار آمدند . والسلام علیکم و رحمه الله. (نمایندگان ـ احسنت ـ احسنت)
منشی ـ آقای محمد یزدی موافق.
محمد یزدی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. من خواهش می‌کنم آقایان چند دقیقه عنایت کنند من زیاد بنا ندارم صحبت کنم. یادم هست در روزهای اولی که در همین جلسه آمدیم در جریان مجلس خبرگان با اینکه شخصیتهای برجسته منتخب مردم حضور داشتند. شاید اولین مسئله‌أی که حالت احساسی داشت و بصورت شدید هم بود همین مسئله بود که درچنین مکانی و در چنین شرایطی قرار است که ما جلسه بگیریم. . حتی بعضی از محترمین نظرشان هست که بعضی از شخصیتهای بزرگ شبهه شرعی کردند و بهرحال به حضرت امام مراجعه شد و ایشان فرمودند که بیت المال است، در راه استفاده عمومی باید از آن استفاده شود و آن شخصیت بزرگواری که فوق‌العاده احتیاط میکردند، بعد از این جمله در نهایت راحتی بهترین استفاده را میکردند. در روزهای اولی هم که در افتتاح مجلس شورای اسلامی اینجا آمدیم باز بسیاری از دوستان بودند که با مسئله برخورد احساسی داشتند و دقیقا یادم هست که حتی نسبت به همین لوستری که در وسط این سالن است و حتی نحوه نشستن محل رئیس و منشیان و دیگر نمایندگان اشاراتی داشتند. بعد کم‌کم مسئله روشن شد که رعایت نیاز و مسائل عقلانی را باید کرد. موضوع بحث خیلی روشن است. این نیست که ما میخواهیم برویم در کاخ بنشینیم و زندگی کنیم. این نیست که در همان مملکت می‌خواهند در کاخ زندگی کنند. حتی همین جاهایی هم که الان رهبران رهبران مملکت زندگی می‌کنند ،کاخ نیست. محل کارشان و محل زندگیشان هم کاخ نیست. موضوع بحث این است که نمی‌خواهیم کاخ هم بسازیم. تا گفته شود این خلاف روشن است. کاخهایی ساخته شده است بدست جبابره . از بیت المال هم هست. باز یک جمله دیگر اضافه می‌کنیم و نتیجه می‌گیرم و عرضم را ختم میکنم . در اوایل انقلاب در شمال رفته بودیم  یکی از کاخها را ببینیم. خوب یادم هست یکی از روحانیون محترم از یک قسمت ساختمان سئوال کردند که بنظر شما اینجا را چکار میشود کرد؟ من گفتم چطور سئوال را اینجا مطرح کردید؟ گفتند هر روحانی اینجا آمده است ، من این سئوال را کرده‌ام. نسبت به بقیه قسمتها جوابهایی شنیده‌ام. نسبت به این قسمت هیچکس نتوانسته است جوابی بدهد. یک محلی بود برای چایخوری عصرانه‌شان تهیه کرده بودند. در یکی از کاخهایی که مربوط به خاندان منحوس پهلوی بود من واقعا هرچه فکر کردم هیچ نظرم نرسید. گفت هیچکس تاحالا جوابی نداده است که اینجا به چه درد میخورد. نه برای دانشگاه خوب است، نه برای مدرسه است. برای هیچ کاری هم حتی پذیرایی میهمانهایی که الان مطرح است قابل استفاده نبود. اما بقیه قسمتها را گفت تصمیم گرفته‌ایم برای چنین و چنان. می‌خواهم عرض کنم که مسئله این نیست که رهبران ما بخواهند در کاخ زندگی کنند.. مسئله این نیست که بخواهیم کاخ بسازیم.حتی مسئله امنیت را برادرمان جناب آقای خامنه‌أی کاملا توضیح دادند. من فارغ از مسئله امنیت میخواهم استفاده کنم. کاخهایی وجود دارد برای نشان دادن روش ستمگران گذشته، نمونه هست و بعضی از این کاخها هم برای این کار بعنوان موزه اختصاص داده شده است. وسایل قابل انتقال که میتواند گویندگی داشته باشد و نشاندهنده کار گذشتگان باشد، به این محل انتقال داده شده است. کاخی است با وسایل عادی متعارف ، استفاده معقول متعارف می‌خواهد برایش بشود که وقتی میهمانهای خارجی اینجا آمدند از آنها در اینجا پذیرایی شود. ولی همین میهمان که اینجا می‌آید، بهشت زهرا هم او را میبرند. همین میهمان که اینجا می‌آید ، محضر امام و جماران هم میبرند. همین میهمان در همین مجلس هم می‌آید و بنده و جنابعالی را هم می بیند اینکه شما نگران هستید که وقتی اینجا آمدند در این کاخها از او پذیرایی شد، فکر می‌کنند که روحیه همه ماها کاخ نشینی است و خلاف جهت اسلام حرکت می‌کنیم. ما دنبال چنین و چنان حرکت می‌کنیم. جهت اصلی گم میشود. اصلا جای نگرانی نیست. مسئله امنیت جای خودش و آنچه که مخالفین بیشتر روی آن تکیه میکردند این بود که این حرکت موجب میشود که دیگران فکر کنند که حکومت ماهم مثل دیگر حکومتهای جهان در طرف رفاه طلبی و خوشگذرانی و کاخ نشینی حرکت می‌کنند. چنین چیزی وجود ندارد . آن کسانی می‌آیند آنجا پذیرایی میشوند. بقیه نقاط مملکت را می‌بینند، تماس با شخصیتها دارند، ارتباط دارند. بنابراین من میخواهم عرض  کنم مسئله این است که این کاخها در اختیار نخست وزیری قرار میگیرد، برای یک استفاده معقول و استفاده معقول از بیت المال معقول است و رها کردن بیت المال و حتی خرج کردن برای نگهداری بدون استفاده معقول، نامعقول است. به این دلیل من کاملا موافق هستم.
موحدی ساوجی ـ جانبازان انقلاب بروند آنجا معقول است.
منشی ـ آقای رجائیان مخالف.
رجائیان ـ نوبت من را به آقای نادی بدهید.
منشی ـ آقای نادی بفرمائید.
نادی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. بنده باید اول تشریح کنم کاخهایی که میخواهند به مهمانهای خارجی بدهند و بعد فرهنگ اسلامی در زمان امیرالمؤمنین چگونه بوده است و آیا ما ادمه دهنده راه علی هستیم یا نیستیم؟ و این آغازگر چه مسائلی است؟ انشاءالله فرصت شد بیان خواهم کرد. عرض کنم آقایانی که از کاخها دیدن کرده باشند دقیقا میدانند. 1ـ اتاق خواب، اتاق خوابی که درنظر گرفته شده است برای هرکدام از شخصیتهای نظام طاغوتی که انجا زندگی میکردند یک نحوه خاصی دارد. یک تخت بخصوصی دارد. یادآور زمان لوئی در فرانسه است. یک زینتهای خاص و پرده‌های خاصی دارد. زیورآلات خاصی دارد.پرده‌های حریر به دیوار کوبیده شده است. یک ویژگیهای خاصی دارد. دوم اتاق ملاقات است. وقتی که میخواستند در اتاقها ملاقات کنند، از چه تزئیناتی ، از چه ویژگیهایی ، از چه خصوصیاتی ، سقف مطلا، دیوارها و غیره از همه اینها برخوردار بوده است. اتاق ویلون ولیعهد، اتقا ویلون مادرشاه، اتاق ویلون خواهر شاه، اتاق چه، تمام اینها مشخص است. اتاق میهمانی و شرابخواری دقیقا مشخص است. آنجا مخصوص شرابخواری است. آنجا ویژه میهمانی است ، عینا برای این کارها ساخته شده است. یعنی نحوه ساختمان و تاسیسات برای این ویژگیها و این خصوصیات است. حمامی که آنجا ساخته شده است، از نحوه آئینه کاری، ریزه کاری، حوله‌ها و خصوصیاتش ، سابقا آنجا ملک حسن و ملک حسین که می‌آمدند، یادآور آن مسائل و آن ویژگیها و خصوصیاتی است که در آنجا هست. ما وقتی دیدن کردیم از یک ساختمانی که سابقا مهمانهای خارجی آنجا جایگزین میشدند ، دیدیم فرشهایی که کف آن است عینا نقش و نگارش با سقف یکی است. یک اتاقش را رفتیم بررسی کردیم گفت الان برای واکس زدن سقف اتاق احتیاج به 50 هزار تومان است. حالا بعد من جواب آقای یزدی را خواغهم داد که به چه درد میخورد و به چه درد نمی‌خوردکه آیا معقول و شرعی هست یا نیست. مسئله بعدی که اینجا وجود دارد این است که برادران با این وصفی که مطرح است و بنده خیلی خلاصه عرض کردم چندنفر شما میخواهید جایگزین کنید؟ یک رئیس جمهور که از خارج میخواهید
بیاورید، یک رئیس جمهور در این کاخ میتواند جایگزین شود. همراهانش را میخواهید چه کنید؟ برادران بررسی کرده‌اند و رفته‌اند برای همراهانش هشتصد میلیون تومان میخواهند تاسیسات ایجاد کنند و آنجا خرج ایجاد کنند. الان 4 کاخ بیکار است. روزانه 20 هزار نفر تماشاچی دارد و می‌آید بعنوان موزه می‌بیند و درآمد دارد. اصلا درآمدش را کنار بگذارند، عبرتی است برای همه مردم. شما میخواهید در این شرایط، در این ویژگیها، در این وضع، جمهوری اسلامی، در این وضع بودجه‌أی که دارد، در این وضع بدبختی که این کشور دارد می‌خواهید کاخها را چگونه استفاده کنید؟ به چه کسی بدهید؟ 800 میلیون تومان درکنارش برای اینکه یک ریاست جمهوری میخواهد بیاید اینجا‌، شما چه انقلابی را میخواهید صادر کنید؟ شما کدام فرهنگ را میخواهید القا کنید؟ برادران نمیدانم بخارج رفته‌اند یا نرفته‌اند. در یک مسافرتی که بنده بودم، وقتی که با آن مسائل خصوصی شدیم چیزی را که در نظام طاغوتی مطرح میکرد، همین مسائل کاخها بود. جریانی که در داغخلش میگذشت مسائل ویژه‌أی که وجود داشته است، اینها را باید توجه کرد و یادآور چه مسائلی خواهد بود؟ این کاخها با این ریزه کاریها تمام رؤسای جمهور از گذشته تاکنون هدیه آورده‌اند. به شما نمیگویند با نظام گذشته چه فرقی کرده است، چه تحولی شده؟ من اینجا اعلام میکنم چه تحولی شده است. اگر آمار و ارقام شده، نسبت به تمام مسائل که فقط مسئله‌أی که مانده است فقط مسئله کاخها است که باید اقدام کنیم. تزئینات داخلی، پرده‌های حریر که بکار رفته است، میز و صندلی آمده‌اند ، یک میز و صندلی از کشورهای خارج با تمام ریزه کاریهایی که روی آن کنده شده است و هزاران هزار میلیون دلار خرجش شده است. برادران بروند برنامه‌های اول و دوم و سوم و چهارم نظام شاهنشاهی را ببینند. بودجه‌هایی را که بعنوان تبصره برای این کارها قرار داده‌اند و پول خرج کرده‌اند، آیا صحیح است در اختیار یکسری افراد گذاشته شود ؟ ما جمهوری اسلامیمان به اینجا رسیده است که این کار انجام بگیرد؟ بعد فرشهایی که کف این سالنها پهن کرده‌اند یادآور بدبختیها و بیچاره‌هایی است که در روستا شبانه روز کار کرده‌اند، یک فرش 200 متری یا 170 متری آنجا بافته شده و پهن شده. اینها یادآور است. تمام مردم می‌ایند می‌بینند چه بلایی سر این ملت آمده؟ چه ضعفهایی کشیده‌اند، شما میخواهید همه این آثار را محو کنید. مسئله مهمتر، بنده خطابم به موافقین و بخصوص جناب آقای یزدی است، نامه شماره 3 حضرت علی را به شریح تصدیق می‌کند (فنظر الیه نظر المغضب) غضبناک نگاه میکند. میگوید که اگر من میدانستم که تو این خانه را میخواهی بخری، یک فباله‌أی برایت می‌نوشتم که یک خانه را به یک درهم هم نخری، این فرهنگ در آن موقع حاکم بوده است و بعد می‌گوید میدانید 4 طرف این به کجا است؟ (1ـ نیتهی الی دواعی الافات 2ـ نیتهی الی دواعی المصیبات 3ـ نیتهی الی الهوی المردی 4ـ نیتهی الی الشیطان المغوی) بعد در پایان میگوید (و خسر هنالک المطلبون) من میگویم وقتیکه میخواهید رؤسای جمهور را بیاورید ، وقتی کسانی را میخواهید بیاورید ، پیامدهایش را هم درنظر بگیرید. خرجهایش را هم درنظر بگیرید. این کاخ یک خرج جنبی هم دارد. کلی مسئله دارد. آنها را هم درنظر بگیرد. او میرسد میگوید (ولو شئت لاهتدیت الطریق الی مصفی هذا العسل و لبا هذا القمح) این فرهنگ کجا رفته است؟ من نمیدانم این فرهنگ اسلامی که بر ما حاکم بوده است و این روحیه کجا رفته است که اکنون مسئله و روحیه دیگری است و بعد میگویند روحیه کاخ نشینی. من نمیدانم این کاخها چه روحیه‌أی بدنبال دارد؟ چه روحیه انقلابی دارد؟ وقتیکه مهمانهای خارجی ما میروند بعنوان هدیه نسبت به این مسائل چه میبرند. من عرض میکنم که همه این مسائل و اینکه از امیر المؤمنین مسائل زیادی را اینجا یادداشت کردم (واخذوا منها ما اخذه الجبابره المتکبرون) وقتیکه راجع به اهل دنیا صحبت میکند صحبت از کاخها میکند. صحبت از جبابره میکند.صحبت از آثارش میکند. من نظرم این است که صحیح نیست و حداقل آن نامه امیرالمؤمنین به عثمان بن حنیف را ببینیم که برای یک سفره رنگین چه بلایی بسرش می‌آورد و می‌گوید (الا و ان لکل ماموم اماما) حداقل ما یک امام و پیشوایی در این کشور داریم. من میخواهم بگویم که این فرهنگ اسلامی که بعضی از وزرا می‌آیند اینجا و میگویند فرهنگ مسجدی چطور شد. راجع به لایحه کاخها فرهنگ مسجدی نیست؟ و راجه به مسائل دیگر فرهنگ مسجدی میشود. بنظر من صحیح نیست و این عوارض و پیامدها دارد و هم اکنون بعنوان آثار موزه دارند از آنها استفاده می‌کنند و عبرتی هست و درآمد مفصلی هم دارد میشود. تامینش کرد با اینکه 4 تا از آنها بیشتر راه نیفتاده 20 هزار نفراز آنها بازدید می‌کنند و مردم هم علاقمند هستند ما نگذاریم در اختیار یکسری افراد (رئیس ـ وقتتان تمام شد) واگر مسئله امنیت مطرح است تاکنون رؤسای جمهوری بعد از انقلاب در این کشور آمده‌اند. هم امنیتشان تامین شده است و هم در اتاقهای 3*4 بوده‌است و این برایشان خاطره بوده است و هدیه‌أی از جمهوری اسلامی بوده است که جمهوری اسلامی با این سادگی زندگی می‌کند و با همه امکاناتی که دارد و میتواند استفاده کند با ساده‌ترین چیزها از بزرگترین رؤسای جمهوری استقبال کند و این بزرگترین افتخار برای ما است و نگذارید این افتخار از دست برود. والسلام علیکم و رحمه الله. (نمایندگان ـ احسنت ـ احسنت)
منشی ـ دیگر موافقی ثبت نام کرده است.
رئیسـ مخالفین وقتشان تمام شده است. موافقین 7 دقیقه دیگر وقت دارند. اگر کسی میخواهد بعنوان موافق صحبت کند؟ (اظهاری نشد) بسیار خوب، کسی نمی‌خواهد صحبت کند، کمیسیون آموزش میتواند صحبت کند.
پورگل(مخبر کمیسیون) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. (قل سیروا فی‌الارض فانظروا کیف کان عاقبه المکذبین) کمیسیون آموزش وفرهنگ وتحقیقات بعنوان کمیسیون فرعی این لایحه را مورد بررسی قرار داد .وقتی این لایحه به کمیسیون آمد پیشنهاد شد که اعضا کمیسیون این کاخ راببینند وبابصارت کامل نظر بدهند اعضا کمیسیون به کاخ نیاوران وکاخ ولیعهد رفتند.کاخ موزه چون مهر وموم بود آن را ندیدند ولی این دو رادیدند.بعد از دیدن این کاخها به اتفاق آرا تصویب کردند که مناسب نیست برای جمهوری اسلامی درکاخی که به علت عظمت فقط کارتردرآن پذیرایی شده است بیایند درجمهوری اسلامی از سیاستمداران ورجال بزرگ خارجی پذیرایی کنند وبه اتفاق آرا این لایحه رارد کردند ومعتقدند که درجمهوری اسلامی اگر بنا است ازاین کاخها استفاده بشود باید مستضعفین یامعلولین وجانبازان انقلاب یا یتیمان را دراین کاخها پذیرایی کرد وبه عبارات امام درپیام نوروزی باید توجه بشود که کاخ نشینی اخلاق رافاسد میکند .والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته(نمایندگان ـ احسنت)
رئیس ـ مخبر کمیسیون اصلی میتواند صحبت کند .
اختری ـ بسم الله الرحمن الرحیم.نظر به اینکه مخبر کمیسیون برادرمان آقای خزاعی نیست بنده ناچارم که نظر کمیسیون را اعلام کنم در جلسه‌أی که وزیر مشاور آمده بودند توضیح میدادند خلاصه استدلالی که برای این لایحه شده بود این مسئله بود که در اختیار گذاشتن این کاخها به نخست وزیری برای خاطر این است که درجای امنی بتوانند از مهمانها پذیرایی کنند واز طرفی میگفتند موزه به حد کافی داریم واینجا را ما جدیدا ما نمیخواهیم بسازیم وتاسیس کنیم چون هست از اینجا میخواهیم برای پذیرایی مهمانها استفاده کنیم کل استدلال آنها این بود که ازنظر امنیت بهتر است وجایی است آماده ومابرای پذیرایی مهمانها جای مناسبی نداریم از این جهت میخواهیم استفاده کنیم آن مقداری که بنده به خاطرم است این است .بنده چون خودم اول موافق بودم بعد با دیدن آنجا منصرف شدم از این بیشتر که نظر کمیسیون بوده است نمیتوانم اظهار نظر کنم .والسلام.
رئیس ـ نماینده دولت صحبت کند.
دیزجی (معاون امور اقتصاد ودارایی) ـ مخالفم نظر ما تصمیم مجلس است (یکی از نمایندگان ـ ایشان مخالف است)
رئیس ـ ایشان مخالف هستند؟نماینده دولت که نباید مخالف باشد( خنده شدید نمایندگان)
عده‌أی از نمایندگان ـ آقای هاشمی رای علنی باورقه بگیرید.
رئیس ـ ببینید یک مقدار بیخود وقت مجلس گرفته میشود وضع مجلس از نظر رای هم روشن شده است دیگر آقایان خیلی معطل نکنند اگر بنا باشد آقایان آنطور اصرار کنند ما هم ناچار میشویم صحبت کنیم.بگذارید این
مسئله را تمام کنیم. اینقدر وقت مجلس را هم نگیرید.
محمد یزدی ـ آقای هاشمی، منظور نماینده دولتاز مخالفت، پس گرفتن لایحه است یا نه؟ این باید روشن بشود. اگر منظورشان پس گرفتن است نمیشود رای گرفت. اگر پس نگرفته‌اند مجلس میتواند تصمیم بگیرد.
رئیس ـ دولت اگر بخواهد پس بگیرد باید نامه بیاورد.
محمد یزدی ـ پس مخالفت معنا ندارد.
رئیس ـ نماینده دولت که آمده است دفاع بکند، بحثهای مجلس را شنیده است، دفاعی ندارد. میگوید من دفاعی نمی‌توانم بکنم. والا مخالف نیستند. من دفاعی نمی‌توانم بکنم.
محمد یزدی ـ پسص مخالفت نمی‌تواند باشد.
رئیس ـ نماینده دولت اینها را شنیده است. در بحثها قانع شده است. حالا نمیتواند حرفی بزند. اجازه بدهید رای بگیریم و اینقدر دیگر بحث نکنیم. 186 نفر در مجلس حاضرند. کسانیکه با این لایحه موافقند قیام بفرمایند. (عده کمی برخاستند) تصویب نشد(تکبیر نمایندگان)
5ـ تصویب کلیات لایحه شمول قانون (برقراری حقوق و مستمری نمایندگان مجلس و عائله تحت تکفل آنان در مقابل حوادث و سوانح ناشی از مسئولیتهای خطیر نمایندگی و اصلاحیه‌های بعدی) به اعضای شورای نگهبان
رئیس ـ دستور بعدی را مطرح کنید.
منشی ـ دستور بعدی گزارش از کمیسیون برنامه و بودجه به دیوان محاسبات است.
رئیس ـ مخبر کمیسیون آقای مظفر تشریف بیاورند.
مظفر (مخبر کمیسیون) ـ بسم الله الرحمن الرحیم.
گزارش از کمیسیون برنامه و بودجه به مجلس شورای اسلامی . لایحه رلجع به شمول قانون برقراری حقوق وظیفه و مستمری نمایندگان مجلس و عائله تحت تکفل آنان در مقابل حوادث و سوانح ناشی از مسئولیتهای خطیر نمایندگی و اصلاحیه‌های بعدی به اعضای شورای نگهبان (با شماره ترتیب چاپ 1402) برای شور اول در جلسه مورخ 17/1/1362 کمیسیون برنامه و بودجه رسیدگی و تصویب شد.
لایحه راجع به شمول قانون برقراری حقوق و مستمری نمایندگان مجلس و عائله تحت تکفل آنان در مقابل حوادث و سوانح ناشی از مسئولیتهای خطیر نمایندگی و اصلاحیه‌های بعدی به اعضای شورای نگهبان.
ماده واحده ـ اعضای شورای نگهبان در مقابل حوادث و سوانح و همچنین عائله تحت تکفلشان مشمول مقررات قانون برقراری حقوق وظیفه و مستمری نمایندگان مجلس و عائله تحت تکفل آنان در مقابل حوادث و سوانح ناشی از مسئولیتهای خطیر نمایندگی مصوب 2/9/1360 مجلس شورای اسلامی و اصلاحیه‌های بعدی آن میباشند.
توضیح مختصری که لازم است در تاریخ 2/9/60 مجلس در رابطه با عائله تحت تکفل نمایندگان که در مقابل حوادث و سوانحی که برای نمایندگان اتفاق می‌افتد و به درجه شهادت نائل میشوند یا خدای ناکرده معلول و غیره میشوند این طرح را که قبلا به تصویب مجلس رسیده است و اصلاحیه‌أی هم قبلا به این طرح ضمیمه شده شده است، لایحه أی که آمده است در رابطه با اعضای محترم شورای نگهبان است که در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بحث قرار گرفت و به تصویب رسید که اعضای شورای نگهبان هم شمول قانون برآنها باشد.
منشی ـ آقای کاظم نوروزی مخالف.
کاظم نوروزی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. مخالفت بنده با این لایحه از این بابت است که بعقیده من شورای محترم نگهبان صددرصد این را رد خواهد کرد. حالا نفرمائید که بخش اعظم آن تصویب شده است و مورد تائید شورای نگهبان هم قرار گرفته است. به قول جناب آقای هاشمی شورای نگهبان امسال با شورای نگهبان پارسال فرق میکند. من بند نهم از اصل سوم قانون اساسی را میخوانم، شما توجه بفرمائید.
(رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی) بنابراین ما موظف هستیم اگر تسهیلاتی بنا است در زندگی افراد ایجاد بشود این تسهیلات دامنه‌اش گسترده باشد و فراگیر باشد و همه افراد را شامل باشد. یادمان نرفته است که لایحه پرداخت حق بیمه کارگاههایی که  کمتر از 5 نفر کارگر دارند را شورای نگهبان به دلیل اینکه یک نوع تبعیضی در آن نهفته است، این را رد کرده است. از این بابت اگر ما بیاییم یک قانونی بگذاریم که در این قانون خدای ناکرده بوی تبعیضی از آن استشمام بشود، این هم می‌بایستی از شورای نگهبان رد بشود. در آن زمینه‌أی که در رابطه با نمایندگان مجلس هم تصویب شده است، بعقیده من آن هم خلاف قانون اساسی است و آن هم یک نوع تبعیض است. شما تصور بفرمائید دو برادر را که هیچکدامشان هم تحت استخدام رسمی دولت نیستند، یکی نماینده مجلس میشود و یکی هم بعنوان یک حزب اللهی فرماندار یا استاندار یک شهر یا استان و این دو برادر هردو خدای ناکرده جان خودشان را در یک تصادفی از دست میدهند. چطور است آنکه نماینده مجلس است، می‌بایستی برای خانواده او یک مقرری باشد ، اما آن یکی برادر که فرماندار یا استاندار بوده است برای او هیچ چیز در این زمینه نباشد؟ ضمن اینکه مستخدم دولت هم نیست. ما این را جه به روی خودمان بیاوریم و چه نیاوری، یک نوع تبعیض حساب میشود و اگر زمان جلو برود و مجلس ما یک عمر 20 دوره‌أی، 30 دوره‌أی. 100 دوره‌أی پیدا کند، هر دوره‌أی نمایندگان مجلس یک چیزی را تصویب بکنند که در حد بسیار کوچک و ضعیفی هم به نفع آنها باشد ، بعد از 20 دوره باید دید که کار به کجا میرسد. ما که الان دوره اول این مجلس هستیم، نشسته بر روی خون شهدا هستیم، توقعات مردم بسیار بالا است، اگر یک لایحه بسیار کوچکی را در راه نفع و صلاح خودمان تصویب کنیم در دوره‌های بعد که حساسیتها کمتر میشود، آنوقت ممکن است خدای ناکرده نمایندگان چه بکنند؟ و اگر اعتراضی بشود به این عمل ما استناد بکنند که نمایندگان دوره اول مجلس شورای اسلامی با آن جو و آن حساسیت یک چنین کاری را کرده‌اند. چرا ما این کار را نکنیم؟ اصولا اینکه حضرت امیر (ع) به عاصم بن زیاد فرموده‌اند : (ان الله تعالی فرض علی ائمه العدل ان یقدروا انفسهم بضعفه الناس کیلا یتبیغ بالفقیر فقره) ما اگر نتوانیم زندگی همه مردم را در سطح بالا قرار بدهیم و آنها را ترقی بدهیم حداقل میتوانیم خودمان طوری عمل کنیم که موجبات دلسردی مستضعفین را فراهم نکنیم. از این جهت به عقیده من هم مردم مستضعف ما این توقع را از ما دارند و هم آیندگان این توقع را از ما دارند که ما نیائیم از فرصتی که در اختیار ما است و از موقعیت و تریبونی که داریم به نفع شخصی خودمان استفاده کنیم. از این جهت به عقیده من شورای محترم نگهبان یقینا این را رد خواهد کرد و خوب است که نمایندگان مجلس این را تصویب نکنند و آنچه را هم که تصویب شده است به یک نحوی اگر شورای نگهبان بتواند آن را رد کند به صلاح جامعه انقلابی ما است. والسلام علیکم و رحمه الله.
منشی ـ آقای حمیدی موافق.
سیدهاشم حمیدی ـ بسم الله الرحمن الرحیم، بنظر بنده تصویب این حقوق و مستمری برای نمایندگان و حتی برای محافظان آنها در این مجلس شورای اسلامی و عدم تصویبش برای شورای محترم نگهبان این خود یک نوع تبعیضی است که برای خود نمایندگان این را تصویب کردند، برای محافظان نمایندگان تصویب کردند. الان خانواده شهدای نمایندگانی که در حدود 30 نفر هستند از این حقوق و مستمری استفاده میکنند. با اینکه عدد شورای نگهبان 12 نفر بیشتر نیست و انشاءالله حادثه‌أی هم برای آنها اتفاق نخواهد افتاد و اگر اتفاق بیفتد بسیار ناچیز است. این مسئله‌أی که برادر عزیزمان آقای نوروزی فرمودند اگر ما بعنوان یک اصل بپذیریم و در همه جا این را ما حاکم کنیم بسیار بجا است. آنچه در قانون اساسی است تبعیضات ناروا است. ما یک وقت در شورای نگهبان بودیم. در مورد بعضی از تبعیضات که صحبت میشد، بعضی از تبعیضات را که بر اساس صحیحی باشد، می‌پذیرفتند. مثلا در مورد نمایندگان محترم مجلس چون دشمن که به آنها حمله می‌کند بعنوان انقلابی بودن و حامی بودن انقلاب و طرفدار انقلاب حمله می‌کند. بعنوان حامی ملت و نماینده ملت و عصاره ملت حمله می‌کند. او با یک کارمند معمولی فرق دارد. و برای کارمندان دیگر هم طبق قوانین و ضوابط خودشان قانونها و مقرراتی دارند و مقرری به آنها هم میدهند، مستمری هم به آنها میدهند. به خانواده‌هایشان هم میدهند. بنابراین اگر اساس این است که تبعیض غیرناروا عیبی ندارد شما خودتان هرکدام چندنفر محافظ دارید. به فرمایش برادر عزیزمان رئیس مجلس که میفرمودند اگر ماشین شما یک وقتی دیر شود به سر من اعتراض میکند و چه بسا اعتراض شما هم موجه است. شما قبل از نمایندگی با ماشین خط عبور میکردید. اوایل مجلس خود من مکرر با ماشین خط، حتی دوخط

پیاده و سوار میشدم اما حالا نه شما میتوانید  و نه من. حالا اگر به شما بگویم کارخانه خارج از ضوابط معمولی قرعه کشی به شما ماشین بدهد آیا این تبعیض ناروا است؟ اگر این را هم شما تبعیض ناروا میدانید بسیار خوب. فردا یک طرح سه فوریتی بیاوریم که بطور کلی تمام ملت ایران از وزیر و وکیل و شورای نگهبان همه و همه یک ضابطه دارند. این اگر تالی فاسد و عوارض دارد یک جهات مثبتی هم دارد. چه بسا به نفع ما باشد. ولی اگر آن را نپذیرفتیم وزیر شما یک حقوق و مزایای خاص دارد و ماشین مخصوص دارد. محافظین مخصوص دارد. شما می‌بینید حتی محافظان ذات تشکک است. مراتبش فرق میکند. بعضیها دو نفر کفایتش میکند. دو نفر دارند. بعضیها از نظر اهمیت بیشتر لازم دارند و بیشتر به آنها میدهند. اینها را نباید تبعیض ناروا شمرد. اینها تبعیض روا است. ولی ما میتوانیم در همه اینجور موارد قید کنیم که دولت باید یک قانون استخدامی صحیح و درست و کامل و فراگیر و جامع الاطراف بیاورد. بعد از آن قانون جامع الاطراف تمام این قوانینی که خصوصی و بر حسب یک ضوابط خاص و بودجه‌های خاص تصویب شده . اینها لغو بشود. آن را ما قبول داریم و اگر قرار شد که طرحی هم باشد بنده اولین کسی هستم که این طرح را امضاء میکنم. ولی وقتیکه برای نمایندگان مجلس ما این را تصویب کردیم اما برای دیگری تصویب نمیکنیم. این میشود تبعیض که (بائک تجرباتی لاتجر) برای خودمان خوب است. برای همسایه‌مان خوب نیست. خودمان الان بالفعل سی نفر از همین مقررات استفاده کنیم یا اینکه بعضی دیگر احتیاجات خودشان را مطرح کنند و کارپردازها را در فشار بگذارند این برای خود ما خوب است. ولی برای دیگران خوب نیست. اگر اینجور فکر کنیم تبعیض همینجا است واین ضرر دارد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
منشی ـ آقای خلخالی مخالف. (بیات ـ درجلسه حضور ندارند.)
نائب رئیس ـ بلی ، چون دیگر چون مخالفی نیست اگر مخبر کمیسیون صحبتی دارند بفرمایند.
مظفر (مخبر کمیسیون) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. این مسئله تبعیض را که فرمودند کا باید دقت کنیم که نمایندگان این مردم را از چه قشری انتخاب میشوند و اصولا این افراد تحت تکفل آیا خود آنها را شامل میشود یا خانواده آنها را که مثلا در ماجرای شهادت نمایندکان در حزب جمهوری اسلامی می‌بینیم که خانواده‌های زیادی پدر خانواده را از دست میدهند و با چه مشکلاتی به عینه هیئت رئیسه گرفتار میشود و این مسئولیت هم مسئولیتی است که همیشه درخطر هستند. نمایندگان محترم و شورای نگهبان هم یک چنین موقعیتی را دارد . مضافا به اینکه ما این تبعیضی که برادرمان فرمودند همین مسئله وسیله نقلیه یک ماشین ساده‌أی که دراختیار یک نماینده باید باشد برای این که کار مردم را درست برسد. حالا اگر این را خارج از نوبت به نماینده میدهند یا به یک وزیر میدهند آیا اسم این را میشود گذاشت تبعیض که این را هم برادرمان بعنوان یک تبعیض میگیرند؟ به اینکه مجلس خودش در رابطه با مشکلاتی که از قبل داشته در رابطه با انفجارها، شهدا، قانون را قبلا برای خودش تصویب کرده و اگر برای اعضای محترم شورای نگهبان که همیشه در این خطر هستند و خانواده آنها واقعا یک گرفتاری را خواهند داشت لذا کمیسیون با توجه به جوانب امر این لایحه را مفید تشخیص داد و تصویب کرد مضافا به اینکه کارمندان دولت هم خودشان طبق مقررات قوانینی دارند که به افراد تحت تکفل آنها بعد از شهادتشان یا فوتشان رسیدگی بشود.
نائب رئیس ـ متشکر ، نماینده دولت اگر در این زمینه صحبتی دارید(نماینده دولت ـ ما موافق هستیم.) موافق هستند. تا تعداد به حدنصاب برسد طرحی است که اعلام وصول میشود.
6ـ اعلام وصول طرح قانونی ادقام بخشی از ادارات ارشاد اسلامی در سازمان تبلیغات اسلامی.
منشی ـ طرحی با 20 امضا رسیده که اعلام وصول می‌کنیم طرح قانونی ادقام بخشی از ادارات ارشاد اسلامی در سازمان تبلیغات اسلامی به کمیسیون مربوطه فرستاده میشود.
7ـ قرائت سئوال آقای مجید انصاری از آقای وزیر در امور اجرایی .
منشی ـ آقای مجید انصاری نماینده زرند کرمان از آقای وزیر مشاور در امور اجرایی درباره واردات بی‌رویه کالا با وجود ظرفیت بسایر خالی صنعتی در داخل کشور سئوال کردند.
نائب رئیس ـ 180 نفر در مجلس حضور دارند. کسانیکه با ماده واحده‌أی که درباره‌اش بحث شد موافق هستند قیام بفرمایند(اکثر برخاستند) تصویب شد.
8ـ قرائت سئوال عده‌أی از نمایندگان از آقای وزیر ارشاد اسلامی و وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه.
منشی ـ سئوال دیگری بوسیله تعداد زیادی از نمایندگان از آقای وزیر ارشاد اسلامی و آقای وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه شده است که قرائت میشود.
جناب آقای هاشمی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی. لطفا به وزیر ارشاد اسلامی و وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه ابلاغ فرمائید ظرف مدت 10 روز در مجلس شورای اسلامی حاضر شده و به سئوالات زیر پاسخ گویند:
(چرا دولت و دستگاههای اجرایی و نهادها بر خلاف قانون بودجه سال 62 اقدام به انتشار غیرمجاز نشریات و مجلات مختلف می‌نمایند؟ پاسخ دولت نسبت به این قبیل قانون شکنیها آشکار و اعمال خلاف شرع چیست؟)
نائب رئیس ـ دستور بعدی را قرائت بفرمائید.
منشی ـ دستور بعد درخواست تعدادی از نمایندگان برای ارجاع طرح تشکیل سازمان مستقل آب به کمیسیون مرکب است.
نائب رئیس ـ یکی از آقایانی که امضا کرده‌اند میتوانند صحبت کنند.
منشی ـ آقای نادی بفرمائید.
نادی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. یک اشتباهی شده . در این طرح و آن طبق اصل 85 بوده که این منظور نبوده، فقط تنها برای تصمیم گیری تقاضا شده بود که ارسال بشود به سه کمیسیون . برنامه و بودجه و کشاورزی و خود نیرو. البته مسئله‌أی که وجود دارد وقتی که آن طرح در دستور کار مجلس قرار گرفت و کمیسیون نیرو روی آن کار کرده چون یک طرح مهم و بسیار عظیمی است و. سرنوشت آب و خاک کشور و کشاورزی کشور و اساسا محور اساسی که کشاورزی است در این ارتباط قرار گرفته. با اینکه کمیسیون نیرو میتوانستند در دو سه جلسه قضیه را تمام کنند. و علاوه بر این امضا کنندگان طرح افراد زیادی از مجلس بودند. در نتیجه غور بیشتر و دقت بیشتری شد و از همه افراد چه وزارتخانه کشاورزی و چه وزارت نیرو و چه کارشناسهای مختلف دعوت بعمل آمده و نظریات خودشان هم داده‌اند و در کمیسیون نیرو تقریبا هم به نتیجه‌گیری رسیده ولی ظاهرا یکی دو جلسه دیگر هنوز مانده است. حرفی که ما اینجا داریم این است که البته بنده و بعضی از اعضایی هم که امضا کرده‌ایم در آن جلسه شرکت کردیم و مسائلمان را گفتیم. اشکالی که ما خواستیم مراجعه بشود به این سه کمیسیون برای این است که هم در ارتباط با کمیسیون کشاورزی است و هم اینکه اگر یک سازمان مستقلی بخواهد بوجود آید در ارتباط با برنامه و بودجه است و هم اینکه کمیسیون اصلی خود نیرو است. روی این جهت که یک مسئله حیاتی و اساسی است و اگر برخورد صحیحی نشود و اگر درست نتوانیم مسئولیت آبهای کشور را به یک ارگانی واگذار کنیم که چقدر آبهای این کشور هدر میرود و چقدر اراضی مستعد برای کشور است که زیر کشت نرفته و چقدر ما سالیانه گندم و برنج و تمام حبوبات را از خارج وارد می‌کنیم و کشتیهای ما در نوبت است، اساسا با کشور ما بود و نبودش سروکار دارد. با این سروکار دارد که کشاورزی محور باشد یا نباشد . تاکنون فقط در محاصبه‌ها و لفظها بوده و هیئت دولت هم خودش میداند که محور نیست. اینجا صریحا پشت بلندگو بگوئیم و دلیل هم داریم و در برنامه پنجمشان هم ذکر کرده‌اند با آمار و ارقام که کشاورزی محور نیست. لفظا بیان میکنند ولی نیست. در نتیجه ما برای اینکه نمایندگان در جریان باشند و اعداد و ارقام را هم بدانند و واقعیت را هم پی ببرند که واقعا یک مسئله حیاتی و اساسی و بنیادی است. این بود که تقاضا کردیم که سه کمیسیون که در ارتباطش هست قرار بگیرد. البته این را هم بنده شخصا قبول دارم که مجموعا کار کمیسیون نیرو تقریبا به پایان رسیده و به حد تصمیم گیری رسیده و از کارشناسان هم تقریبا دعوت شده است و روی آن صحبت کرده‌اند و حرف زده شده. والسلام علیکم و رحمه الله.
نائب رئیس ـ پس منظور شما ارجاع طبق اصل 85 برای تصویب نیست. برای ارجاع به کمیسیون خاص است.
نادی ـ ارجاع به کمیسیون خاص است.
نائب رئیس ـ ارجاع به کمیسیون خاص را خود هیئت رئیسه میتواند تصمیم بگیرد.
نادی ـ فقط کمیسیون خاص است. طبق اصل 85 نیست.
نائب رئیس ـ بقیه امضاکنندگان هم منظورشان همین بوده است؟ (عده‌أی از نمایندگان ـ بلی، بلی) پس بنابراین دیگر نمی‌خواهد بحث کنید. اگر کمیسیون خاص باشد خود هیئت رئیسه میتواند تصمیم بگیرد. کمیسیون خاص به معنای اینکه دو سه نفر انتخاب شوند از کمیسیونهای مختلف و بررسی بکنند برای تصویب منظورشان نیست که مجلس تصمیم بگیرد.
موحدی ساوجی ـ به این میگویند کمیسیون مشترک. نمیگویند کمیسیون خاص.
نائب رئیس ـ کمیسیون خاص هم گفته میشود.
موحدی ساوجی ـ اگر هرکدام چندنفر باشد خاص است.
نائب رئیس ـ بلی ، منظور این است که ارجاع برای تصویب آزمایشی نیست و هیئت رئیسه میتواند تصمیم بگیرد و بنابراین اگر مقصود همه نمایندگان امضا کننده این باشد از این می‌گذریم. دستور بعد را میتوانید بفرمائید.
9ـ تصویب اصلاحیه قانون روابط موجر و مستاجر پس از اظهار نظر شورای نگهبان.
منشی ـ گزارش از کمیسیون قضایی درخصوص طرح روابط موجر و مستاجر که از شورای نگهبان برگشته است. مخبر کمیسیون قضایی بفرمائید.
زواره‌أی 0مخبر کمیسیون قضایی ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. گزارش از کمیسیون امور قضایی به مجلس شورای اسلامی .
عطف به نامه شماره 8034 مورخ 26/12/61 شورای نگهبان طرح قانونی روابط موجر و مستاجر که در جلسه علنی مورخ 16/12/61 مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. در جلسه 31/1/62 کمیسیون با اصلاح زیر به تصویب کمیسیون رسید. در تبصره 3 ماده 14 بجای عبارت (و هیئتی مرکب از نمایندگان دادستان و فرماندار و اداره مسکن و شهرسازی ) عبارت (به حاکم شرع) تصویب شد.
رئیس کمیسیون امور قضایی ـ سید محمد خامنه‌أی
آنچه که محل ایراد شورای محترم نگهبان است این است که اشکال شرعی وارد به تبصره 3 ماده 14 که در موارد امتناع از اجاره به هیئتی مرکب از نمایندگان دادستان و فرماندار و اداره مسکن و شهرسازی هرمحل اجازه میدهد به قائم مقامی مالک نسبت به اجاره دادن محلهای مسکونی خالی اقدام نمایند . به قوت خود باقی است. چون نسبت به آن اصلاح موردنظر شورای نگهبان بعمل نیامده است سایر مواد و تبصره‌ها بنظر اکثریت اعضای شورا مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
این نظر شورای محترم نگهبان است و من بدین جهت کل طرح را نمی‌خوانم. فقط تبصره 3 ماده 14 را که اصلاح شده و قبلا به اینصورت بود که اگر مالکی از اجاره دادن مستغل معد اجاره امتناع بکند یک هیئت سه نفره اجازه داشته باشد که آنها برای مدت 5 سال بتوانند خانه‌های خالی را به قائم مقامی مالک اجاره بدهند. این را شورای محترم نگهبان ایراد گرفتند و گفتند که فقط حاکم شرع میتواند این کار را انجام دهد. البته لازم به تذکر است که جلسه قبل هم که اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان در کمیسیون صورت می‌گرفت نماینده محترم شورای نگهبان در ان جلسه حضور داشتند به هر تقدیر کمیسیون مکلف بود که نظر شورای محترم نگهبان را اعمال کند و تبصره 3 از آن صورت قبلی خودش به این صورتی که الان می‌خوانم درآمد:
تبصره 3ـ اگر مالک از اجاره دادن مستغل معد اجاره بدن عذر موجه امتناع نماید بنا به ضرورت تا مدت 5 سال به حاکم شرع هرمحل اجازه داده میشود به قائم مقامی مالک نسبت به اجاره دادن محلهای مسکونی خالی اقدام و اجاره بهای دریافتی را به حساب مالک واریز نماید.
یک توضیح هم  اینجا لازم است عرض کنم اینکه نوشته شده برای مدت 5 سال این ضرورت برای مدت 5 سال است و الزاما این نیست که اگر حاکم شرع خواست یک خانه را اجاره بدهد حتما باید برای مدت 5 سال اجاره بدهد. به این صورت نیست برای هرمدتی که مستاجر حاضر بود حاکم شرع به قائم مقامی مالک آن منزل را در آن مدت زمانی 5 ساله میتواند اجاره بدهد.
منشی ـ آقای واعظی مخالف. (یکی از نمایندگی ـ آقای واعظی در جلسه حاضر نیستند)
نائب رئیس ـ مخالف دیگری هم ثبت نام نکرده است. بنابراین رای گیری می‌کنیم. به نمایندگی که خارج از جلسه هستند بگوئید به داخل بیایند اسامی آنها را هم بنویسشند و بدهند تا خوانده شود. یکی دوبار محاسبه دقیق توسط بعضی از نمایندگان محترم شده بود که دقایق این مجلس چه مقدار هزینه برمیدارد و بعد گاهی می‌بینیم که بعضی از آقایان کم لطفی می‌کنند و با اینکه توجه دارند که رقم در چه وضعی است مجلس را معطل می‌کنند بهرحال مسئول حضور و غیاب در مرخصیها رعایت می‌کنند منتها آقایانی که اینجا تشریف دارند گاهی کم لطفی می‌کنند.
منشی ـ امروز 207 نفر امضا کرده‌اند.
نائب رئیس ـ الان ملاحظه می‌کنید که برای یکی دو نفر جلسه معطل است. بهرصورت تعداد به حدنصاب رسید و الان 181 نفر حضور دارند. نمایندگان محترمی که با این اصلاحیه‌أی که انجام شده است که بجای آن (هیئت) (حاکم شرع) آمده موافق هستند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد . دستور بعد را مطرح کنید.
10ـ تصویب کلیات لایحه راجع به الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی اینمارسات
منشی ـ دستور بعد گزارش شور اول کمیسیون پست و تلگراف و نیرو درخصوص لایحه الحاق ایران به کنوانسیون اینمارسات است. چون آقای رهامی مخبر کمیسیون نیستند آقای احمد حسینی نائب رئیس کمیسیون برای توضیح تشریف بیاورند.
سیداحمد حسینی (نائب رئیس کمیسیون نیرو) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. گزارش از کمیسیون پست و تلگراف و نیرو به مجلس شورای اسلامی.
لایحه شماره 31840 مورخ 10/7/61 تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی درخصوص الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی اینمارسات که جهخت رسیدگی به کمیسیون پست و تلگراف و نیرو ارجاع شده بود. طی چندجلسه با حضور معاونین و کارشناسان پست و تلگراف و تلفن خارجه و راه و ترابری مطرح گردید. پس از مذاکرات و تبادل نظر لایحه با مختصر اصلاح عبارتی با اکثریت آراء به تصویب رسید. اینک گزارش شور اول آن تقدیم مجلس شورای اسلامی میگردد.
البته توضیحات کافی و مفید آن را من بعلت اینکه بعنوان مخبر کمیسیون نبودم تهیه نکردم ولی همین اندازه میدانم کهاین لایحه از طرف دولت برای ورود ایران در کنوانسیون اینمارسات است. یعنی یک قراردادی راجع به کشتیهایی است که در دریا که حرکت میکنند وسایل ارتباطی لازم دارند در نتیجه این وسایل ارتباطی خودش یک مجمعی را تشکیل داده است بعنوان کنوانسیون و در این کنوانسیون ایران هم باید شرکت کند. در نتیجه اگر کشتی در یکی از دریاها گرفتار مصیبتی شود یا مشکلاتی پیدا کند اینها میتوانند بوسیله آن دستگاههای مخابراتی که دارند آن کشتی را احضار کنند ، کشتی را نجات دهند و سایر مسائل دیگر. بنابراین بسیاری از کشورها در این کنوانسیون شرکت دارند. ایران هم تقاضای ورود در آن کنوانسیون را دارد.
یکی از نمایندگان ـ حق عضویت …
سید احمد حسینی ـ آنها را ممکن است خود آقایان توضیح دهند. یعنی دولت که لایحه درا داده بیشتر توضیح میدهد و درباره‌اش صحبت میکند. من چیزی را که زیاد درباره‌اش نمیدانم صحبت نمیکنم.
منشی ـ کسی بعنوان مخالف ثبت نام نکرده. فقط چندنفر موافق اسم نوشتند.
نائب رئیس ـ نمانده دولت میتوانند توضیح دهتد.
معاون وزارت دادگستری ـ سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم. الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی اینمارسات از نظر حق السهم که اگر ما 05/0% را بخواهیم سهیم شویم چیزی را که برای ما پیش بینی شده حدود 135 میلیون تومان بود در وهله اول بعنوان حق السهم خواهد بود. تا سال 82 ، 144 هزار تومان بابت هزینه‌هایش که دارد باید بپردازیم و برای سال 82 ، 54 هزار تومان و برای سال 1983 ، 67 هزار و 500 . البته این مقدار به مرور کم میشود و به جائی میرسد که دخل و خرج دقیقا مساوی میشود و بعد از سال 86 دیگر ما چیزی بعنوان حق السهم و یا مخارج قرارداد نمی‌پردازیم. بلکه سود خواهیم برد. از نظر استفاده که چه محاسنی دارد خدمتتان عرض میکنم که همانطوری که فرمودند کشتیهایی که در حال رفت و آمد در دریاها هستند بایستی با ساحل ارتباط داشته باشند الان
ارتباط دارند. منتها ارتباط مقدماتی در مقایسه مثل ارتباط تلفن مغناطیسی از این قارقارکی‌هائیکه در بعضی جاها است و این با تلفنهای پیشرفته خودکار که الان مطرح است مقایسه شود. یعنی ما با وسایل پیشرفته‌تری میتوانیم ارتباطی در فاصله‌های بسیار دور با کشتیها داشته باشیم و کشتیهایی که درحال غرق شدن هستند میتوانیم نجات دهیم. دیگر اینکه ورود در تکنولوژی پیشرفته است است. یکی از محاسن آن ورود در تکنولوژی پیشرفته است. با اینکه یک سازمان و یک کنوانسیون بین المللی هست اما اگر ما وارد این تکنولوژی شویم استفاده شایانی میتوانیم بکنیم. همینطور که عرض شد تسهیلات ارتباطاتی خواهد بود. ما الان در فرکانسهای پائین، فرکانسهای متوسط و بلند هستیم و الان فرکانسها فشرده شده است و برای فرکانسهای بسیار بالا که مربوط به هیمن اینمارسات است الان باند خالی داریم . میتوانیم راحت آنجا برویسم و فرکانسهای پائینمان را برای مقاصد فعلیمان استفاده کنیم. یکی از مزایای آن افزایش سرعت ارتباط است. همچنین کیفیتش عالیتر است و اطمینان و دقت بیشتری در رابطه با ارتباطات خواهیم داشت.
از همه مهمتر پوشش بسیار وسیعی است که سرتاسر دزیاها و اقیانوسهای جهان را می‌پوشاند. در حالیکه الان ارتباطات ما بسیار محدود و بعضی جاها بسیار بسیار نامحدود است. بخصوص در شرایط فعلی میشود گفت که این مزایا به نفع انقلاب ما است. مخصوصا در حالت جنگ که هستیم و مزیت دیگرش همان بود که قبلا عرض کردم و مجددا عرض میکنم که درآمد خواهد داشت. یعنی ارتباط با کشتیهایی که از این مزیت استفاده نکرده‌اند و به این کنوانسین نیامده‌اند به ما چیزی می‌پردازند و گذشته از این خود هسته مرکزی اینمارسات هم در سال درآمدی خواهد داشت که این درآمد با آن درآمد به درآمدهای ملی ما افزوده خواهد شد. دیگر اینکه کشورهای رقیب در اینجا سهمیه گذاشته‌اند و در حقیقت سهم هم دارند. مثل عراق که الان سهمیه دارد و سهمیه نسبتا بالایی هم دارد و عدم حضور ما در چنین قرارداد تقریبا به ضرر ما خواهد بود. دیگر از مزایای اینمارسات این است که اصولا برنامه ما این است که در قراردادهای بین المللی شرکت کنیم و از کیان انقلاب اسلامی دفاع کنیم. اینجا فرصت خوبی است که حضور داشته باشیم و بتوانیم انشاءالله از ککیان انقلاب عزیزمان به یاری خداوند تبارک و تعالی دفاع کنیم.
یکی از نمایندگان ـ تاحالا چرا شرکت نداشته‌ایم؟
معاون پارلمانی وزارت پست و تلگراف ـ تا الان منتظر مجلس بودیم. (یکی از نمایندگان ـ قبل از انقلاب چطور) این از سال 1975 شروع شده و به محض اینکه صحبت این قرارداد شد ایران به آن پیوست و جزو کسانی بود که 33/0% سهمیه گذاشته بود. سهمیه بسیار زیادی یعنی 6 برابر آنچه که الان برای ما پیش بینی کرده‌اند. ولی به سبب انقلاب به تاخیر افتاد . چون یک کاری بود که بایستی در سطح بین المللی تصمیم گرفته بشود. لذا منتظر مجلس بودیم و ما از همان روزهای اول تاسیس مجلس این را مطرح کردیم ولی دائما عقب افتاده الان هم باز ما بیم داشتیم که امروز هم باز عقب بیفتد. هرچهع زودتر ما به این قرارداد بپیوندیم انشاءالله تعالی به نفعمان خواهد بود.
نائب رئیس ـ بسیار خوب . متشکر. 181 نفر حضور دارند. نمایندگان محترمی که با کلیات این موافق هستندقیام بفرمایند(اکثر برخاستند)
تصویب شد. دستور بعدی را مطرح کنید.
11ـ تصویب قانون اصلاح ماده 380 آئین نامه اجرائی قانون امور گمرکی.
منشی ـ دستور بعدی گزارش شور دوم کمیسیون امور اقتصاد و دارایی در مورد لایحه اصلاح ماده 380 آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی است. مخبر کمیسیون تشریف بیاورند.
منشی ـ آقای خراعی نیستند. آقای اختری تشریف بیاورند.
تختری ـ بسم الله الرحمن الرحیم. گزارش از کمیسیون امور اقتصاد و دارایی به مجلس شورای اسلامی.
کمیسیون امور اقتصاد و دارایی در جلسه مورخ 22/1/62 لایحه اصلاح ماده 380 آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی را که به شماره 1319 چاپ شده بود مورد بررسی قرار داد و عینا تصویب نمود. اینک گزارش آن جهت شور دوم به مجلس شورای اسلامی تقدیم میگردد.
مخبر کمیسیون امور اقتصاد و دارایی ـ محمد خزاعی
لایحه راجع به اصلاح ماده 380 آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی
ماده واحده ـ مقررات قسمت اخیر ماده 380 آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی راجع به تعیین حد نصاب اظهارنامه ترخیص توسط حق‌العمل کاران گمرک در سال و تبصره ذیل آن لغو می‌گردد.
شماره لایحه مورد بحث 1513 است.
ماده 380 به شکلی که قبلا بوده قبل از اینکه ذیل آن و تبصره ذیل آن حذف شود در پشت این لایحه چاپ شده به شماره 1513 چاپ شده است. نمایندگان محترم عنایت بفرمایند که شکل قبلی ماده 380 چیست و اکنون که حذف میشود به چه شکلی درمی‌آید.
ماده 380 آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی(مدت اعتبار پروانه حق‌العمل کاری فقط یکسال از تاریخ صدور آن است درصورتیکه دارنده پروانه مایل به ادامه حق‌العمل کاریس در گمرک باشد باید قبل از انقضای مدت و با پرداخت بهای تمبر پروانه و تسلیم دفتر مخصوص حق‌العمل کاری موضوع ماده 383 این آئین نامه درخواست تمدید آن را از گمرکی که پروانه را گرفته بکند.رئیس گمرک محل درصورتیکه تخلفی که مستلزم محرومیت دائم یا موقت از شغل حق‌العمل کاری باشد از متاقضی ندیده و ادامه شغل او را صلاح بداند میتواند با ملاحظه دفتر حق‌العمل کاری سال قبل و پلمپ و امضای دفتر حق‌العمل کاری سال بعد تا یک سال دیگر پروانه را (عنایت کنید دو خط از اینجا به بعد حذف میشود. این قسمتی که الانمیخوانم آن قسمتی است که از ذیل این ماده حذف شده است) درصورتیکه حق العمل کار سابقه ترخیص سالانه حداقل یکصد اظهارنامه در گمرک خانه‌های درجه 1 با 50 اظهار نامه در گمرک خانه‌های درجه 2 یا 25 اظهار نامه در گمرک خانه‌های درجه 3 داشته باشد) این قسمت حذف شده است (و تمدید نماید) این دو کلمه تمدید نماید به آن جمله قبلی که عرض شد متصل میشود. (تا یکسال دیگر پروانه را تمدید نماید) این دوخطی که بعد از (را) تا (تمدید نماید) هست حذف میشود. شور دوم است و توضیح زیادی هم نیاز ندارد. درشور اول بحد کافی توضیح داده شده و وجه آن این است صدور پروانه مجدد را مقید کنند به اینکه کسی 100 اظهار نامه در گمرک درجه 1 قبلا پر کرده باشد که دلیل بر سابقه او باشد تا مجددا بخواهند به او پروانه بدهند. این یک وسیله‌أی میشود برای محروم بودن یک عده‌أی که الان لیاقت دارند و میتوانند این پروانه را دریافت کنند. لذا مقید بودن به سابقه 100 هزار اظهار نامه و 50 هزار نامه و 25 هزار نامه حذف شده و همچنین تبصره ذیل آن (درجه بندی گمرک خانه‌های موضوع این ماده اول دیماه خرسال بوسیله اداره کل گمرک تعیین و اعلام میگردد)
این تبصره در رابطه با این سه جور گمرک درجه 1 که مشروط بود به 100 هزار اظهار نامه و 50 هزار اظهارنامه و 25 هزار اظهار نامه آمده است. وقتی آنها نبود این تبصره هم میشود سالیه به انتفای موضوع و موضوعی ندئارد و باید حذف شود. لذا این قسمت حذف بشود و فقط (تا یکسال دیگر پروانه را تمدید نماید) این می‌ماند. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
نائب رئیس ـ متشکر ، نماینده دولت هم مطالب ایشان را تائید میفرمایند.
زواره أی ـ آقای یزدی آن چیزی که بصورت قانون الان میخواهید تصویب بفرمائید به چه شکل است؟
نائب رئیس ـ آنچه که الان میخواهد بعنوان مصوب مطرح شود یعنی پیشنهاد برای تصویب هست. این ماده واحده است و این ماده واحده لغو آن قسمت آخر است که قهرا باقی مانده آن نظر کمیسیون را تامین میکند. ماده واحده خوانده شود.
ماده واحده ـ مقررات قسمت اخیر ماده 380 آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی راجع به تعیین حد نصاب اظهارنامه ترخیص توسط حق‌العمل کاران گمرک در سال و تبصره ذیل آن لغو می‌گردد.
نائب رئیس ـ 183 نفر حضور دارند. نمایندگان محترمی که با این ماده واحده أی که موافق هستند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. اسمی غائبین را قرائت کنید.
منشی ـ غائبین غیر موجه جلسه علنی امروز 13/2/62 آقایان محمد موسوی ، موسوی خراسانی ، مرتضی محمودی، کمالی، فدایی، راثی، حجت کشفی، بیت اوشانا، 8 نفر تاخیر تا 60 دقیقه داریم که در پرونده‌هخای آنها ضبط میشود.
12ـ پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده.
نائب رئیس ـ جلسه بعد صبح پنج شنبه ساعت 30/7 خواهد بود. ختم جلسه اعلام میشود.
(جلسه در ساعت 45/10 ختم گردید)
(رئیس مجلس شورای اسلامی ـ اکبر هاشمی رفسنجانی)