جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 142 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 142 )

  • پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۶۰

جلسه یکصدوچهل ودوم                                                       17اردیبهشت ماه 1360هجری  شمسی
                                                       بسمه تعالی                2  رجب ا لثانی 1401 هجری  قمری
                                        مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی                                                                                                   
                  صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روزپنجشنبه هفدهم اردیبهشت  ماه1360
فهرست مندرجات
1-اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
2-بیامنات قبل از دستور آقایان محمد محمدی ، کاظم  نوروزی ، موحدی  کرمانی ، حمیدی  و رضوی اردکانی .
3-بیانات آقای رئیس بمناسبت  رویدادهای اخیر ایرلند ومرگ با بی ساندز و هم چنین  سالروز شهادت شهید مجید شریف واقفی .
4- ادامه بحث پیرامون طرح بنیاد امور جنگ زدگان .
5-پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده .
جلسه ساعت هشت و هفت دقیقه به ریاست  آقای  هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم .با حضور 181 نفر جلسه رسمی  است . دستور جلسه قرائت شود .
منشی- بسم الله الرحمن الرحیم .دستور جلسه یکصد و چهل و دوم روز پنجشنبه هفدهم اردیبهشت ماه 1360 هجری شمسی مطابق با دوم رجب 1401 هجری قمری .
1-تلاوت کلام الهل مجید .
2- نطقهای قبل از دستور .
3-  دنباله رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی در خصوص طرح  بنیاد امور جنگ زدگان .
4-  اعلام اسامی غائبین و دیرآمدگان .
5-  تشکیل جلسه رسمی غیر علنی  به درخواست آقای وزیر مشاور.
6- اعلام ختم جلسه و تاریخ و برنامه جلسه بعد .
رئیس- تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید .
اعوذبالله من الشیطان الرجیم – بسم الله الرحمن الرحیم
‹‹یا داود اناجعلناک خلیفه  فی الارض فاحکم بین الناس بالحق ولاتتبع الهوی فیضلک عن سبیل الله ، ان الذین یضلون  عن سبیل الله لهم عذاب شدید بما نسوایوم الحساب . وما خلقنا السماء والارض ومابینهما باطلا ،ذلک ظن  الذین کفروا فویل للذین کفروا من النار .ام نجعل الذین  آمنوا واعملواالصالحات  کالمفسدین  فی الارض ام نجعل المتقین کالفجار .کتاب انزلناء الیک مبارک لیدبروا آیاته ولیتذکر اولواالالباب .
(صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند )
‹‹از آیه 25 الی آیه 29 سوره ص ››
2-بیانات قبل از دستور آقایان محمد محمدی ،  کاظم نوروزی ، موحدی کرمانی ، حمیدی  و رضوی اردکانی
رئیس- سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید .
منشی- آقای محمد محمدی نماینده مردم گرگان
محمد محمدی- بسم الله الرحمن الرحیم . رب اشرح لی صدری و یسرلی امری و احلل عقده من لسانییفقهوا  قولی  چون فرصت خیلی محدود است ، بدون مقدمه و فشرده عمده ترین مسائل جامعه را که بنظر اینجانب  میرسد بعرض  شما می رسانم . مخاطب عمدتاً نسل جوان و پرشور انقلاب است ، بدون آنکه گویند  مدعی باشد این کلمات صحیحترین ویا آخرین کلام است .
1- د رمسائل بنی المللی روشن است که دشمن اصلی وجهانی همه مستضعفین ،شیطان بزرگ وام الفساد قرن  امریکا است ، که بایاری همدستان طبیعیش فرانسه ،آلمان فدرال،ژاپن و اصولا اروپای غربی به غارت و چپاول وکشتار  ملتهای تحت ستم می پردازد . نقشه های ضد انسانی و پلید آنان  در کمیسوین سه  جانبه مبین نهایت جهانخواری و فرعون صفتی آنان است . اتحاد آنان ضرورت هر  چه بیشتر  وحدت و نزدیکی ملتهای تحت ستم را مشخص می کند .
2- جنگ ایران و عراق صف بندی دقیقی بوجود آورد . حکومتهای منافق و اسلام پناه منطقه  ماهیت آمریکایی خود را بروز دادند .شاههای منطقه که  بعضی لباس  پیامبر را به تن وردای او را به دوش دارند، به دریوزگی دستبوسی  شیطان بزرگ رفته اند .شاه قابوس یا کابوس وضیاء الحق این عمرو عاص امریکایی  پایگاه  جدیدی در منطقه بوجود آورده اند .در ک  همکاری  فرانسه و آلمان فدرال  و رهبران منافق خلیج ، با عراق ، گویای  جبهه متحد استکبار ،نفاق وسرمایه داری در منطقه است وایران مشخصاً د رجبهه ای قرار داد که بالنسبه  انقلابی ترین  مواضع  را دارا است ، پیروزی ما قطعی  است ، طولانی  شدن جنگ ومقاومت دلیرانه ملت ایران ،بهترین گواه حقانیت و پیروزی مااست .این مردم ،این سپاه ، این بسیج واین نیروهای متفاوت ارتش به کوری چشم کمیسیون سهجانبه  و همة مستکبرین جهانیودست نشاندگان آن د منطقه پیروز خواهند شد .در مسائل  داخلی تصور میکنم ومتواضعانه هشدار میدهم ، برادران وخواهران ، بخصوص  نسل جوان انقلاب ایران جانشین یا به اصطلاح  سیاسی آلترناتیودر کوتاه مدت ندارد ، عمیقاً توجه داده و هشدار میدهم، اول به همه برادران مسؤول ومحترم و بعد به شخصیتها وگروهها که تصور میرود و چنین بنظر میرسد که اگر این ملت از امام خمینی برگردد ( حضار سه مرتبه صلوات فرستادند ) و دلسرد شود به آنچنان پس زدگی  و انفعالی دچار خواهد شد که حتی صوراسرافیل هم نخواهد توانست آنها را بسیج  کند .زیرا این نکته می تواند خیلی قابل تأمل باشد حتی برای آنان که امام را به  امامت مکتبی قبول ندارند .
3- تصور  میرود  تضعیف انقلاب بیشتر معلول عمل  خود ما بوده است .
نظام جمهوری اسلامی در مجموع  در جبهه انقلاب  و مردم قرار  داشته و بالنتیجه به اصطلاح ضد  خلق و امپریالیستی  و وابسته نیست . ضعفها و ندانم  کاریها و نارسائیها وجود دارد ، ولی تردید در اساس انقلاب  و نظام حاکم  نمی توان نمود بر این اساس بنظر میرسد که رابطه ما با این نظام رابطه  اخوت با برادرانه و شیوه برخورد از موضع امر به معروف و نهی از منکر ویاانتقادی ،ارشادی و برادرانه است .مادر کنارش باید باشیم  ، نه در برابرش.
5- تصفیه های سیاسی و عقیدتی و روحیه  دفع ، مخصوصاً د رمحیطهای  آموزشی دردناکترین  خنجری بود که بنظر اینجانب بر قلب  انقلاب  فرو رفت . این مسأله یکیاز فاجعه های انقلاب است . حساب  عناصر ضد انقلاب و ساواکی  جدا است .این مسأله موجب رشد  روحیه  تجسس ، نفاق  وریا کاری گردیده که خود فوق العاده دردناک بوده است .
6- در مورد درگیریها این فقط یک گروه نیست ، که اکثر گروهها از اینطرف یا آنطرف جامعه رااز مسائل  عمده و دشمن  اصلی منحرف کرده و با دامن زدن و بزرگ کردن آنچه احیاناً د رمواردی حق بوده است ، مسوولیت  یک تشنج و درگیری داخلی  را بعهده دارند .ازاینکه تلویزیون آمریکا و چهره های بزک  کرده   کمیسیون سه جانبه ، چون علی امینیها و احمد بنی احمدها وبختیارها از مواضع  بعضی از آنان بهره می گیرند ، بخدا قسم به شدت شرمنده ومتأثرم  .ملاک  یک انقلابی  فقط در فریاد وخروشش نیست  فریاد کشیدن برسر امام هیچ افتخار  تاریخی  که نیست ، موجب شرمندگی  تاریخی است . ( احسنت ، احسنت )  مدعی هستم اگر حنیف نژادها بودند،اگر احمد رضائیها بودند، اگ رمی گذاشتند هم اکنون  پشت سرامام حرکت می کردند،اگر چه برای خوداین حق ار قائل بودند که  نقطه  نظرهای متفاوتی داشته باشند .هر گونه دامن زدن به جو نفرت وکینه و تشنج  به نفع دشمن است وبه شدت محکوم است .
7- جبهه مترقین ،قئودالها وسرمایه دارها وطرفداران آنان د رهر لباس ، حتی در لباس  مقدس روحانیت جبهه جدید مترقین ویا بعضی از ناکثین هستند .از اینکه این گروه مترف وناکث اینچنین  د ربرابر انقلاب و رهبر آن ایستاده اند سرفرازم ،زیرا نشانه اصالت آن است واز همین  جا اعلام می کنم که اگر امام لب  بگشایند،لبهای فراوانی  گشوده خواهد شدو پرونده های زیادی  رو می شود .اینججانب به عنوان یک جوان نسل  سال 41و42 گفتنی های زیادی دارم که تاکنون به امر امام لب  فرو بسته ام .
8- نیروهای ساواک و سیا وموساد فعال شده اند من یقین دارم که انفجار مینی بوس و فروشگاه از جمله کارهای مشابه سینمارکس آبادان است که بدست عناصر   پلید وابسته  به فرهنگ ضد بشری و جهانخواران آمریکا انجام می گیرد  مدعی  هستم که خیلی  از آدم ربائیها و شکنجه های مرموز و تهدیدها به دست این بازماندگان فرهنگ متعفن شراب و سکس و خشونت و ترس است .
پیشنهادها:1- همه نیروها و تبلیغات و امکانات را به امر امام به سمت شیطان بزرگ آمریکا وهم پیمانانش هدایت کنیم و جامعه رادر جریان روزانه همهتوطئه ها وخیانتها وکشتارهای ضد بشری این  ام الفساد  قرن بگذاریم و چه  خوب فرموده اند :‹‹ هر چه فریاد داریم بر سر آمریکا بکشیم ››.
2-واقعیتها را برای مردم بگوئیم ومردم  را در جریان  همه مسائل بگذاریم . آنها هستند که باید حکومت کنند ومیزان رأی  آنها است . اگر آنها در میدان باشند ، انقلاب  می ماند واگر نباشند انقلابی نخواهد ماند .
3- اصل مقدس اسلامی و انقلابی شورا را عمل کنیم ومردم راد رهمه کارهای مربوط به خودشان دخالت بدهیم .
4- مسأله جنگ  را بعنوان مسأله اصلی جامعه  تلقی نموده . رادیو و تلویزیون  ومطبوعات ، جامعه را حاضر و ناظر د رصحنه های جنگ  نمایند ، تا د راین کربلای ایران قهرمانیها و فداکاریهای بی نظیر انقلابیون ما مشخصی شود .
5- اجرای بند ‹‹ج›› خواسته همه دهقانان زحمتکش است ،اگر چه بند  ‹‹ج››  همه آنچه که ما می خواهیم نیست .
6-تصفیه هایی سیاسی را لغو و قطع کنیم ، فقط ساواکیها و وابستگان رژیم وکسانی که با نظام جمهوری اسلامی برخورد مسلحانه می کنند .تصفیه  شوند .
7- از گروهها وشخصیتهایی که نظام را قبول دارند وآن را ضد  خلق  نمی دانند، دعوت شود تادر کمیسیونهای مجلس  شرکت وطرح  و برنامه های خود را ارائه نمایند .
8- آزادیهای سیاسی رادر محدوده قانون اساسی  بدهیم . این جو نفرت و کینه وخشونت را سریعاً از بین ببریم .
9-مجتهدین و صاحب نظران محترم اسلامی ، توضیح المسائل اجتماعی بنویسند وکاری را که امامدر طی انقلاب به شکل  اجتهادی آغاز کردند ودر تحریر الوسیله  نوشته  اند دنبال  نمایند .
10- برادران  اهل سنت د رمشاغل رسمی  اداری ج چون ،فرمانداری ،استانداری ،بخشداری ، قضات شرع، مخصوصاً د رمناطق خودشان بکار  گمارده شوند.
11- پیشنهاد میکنم براساس تعهد به قانون اساسی و پذیرش رهبری امام و اولویت  برمبارزه  علیه شیطان بزرگ و دفع عراق و آزادیهای سیاسی ، وحدتی  بنی گروهها،افراد وشخصیتهای مذهبی و سیاسی بشود . برای رسیدن به این منظور  بحثی دررادیو  تلویزیون باشد ، تا هر گروه و فردی نقاط وحدتش را با انقلاب و دیگران اعلام کن .در واقع اساس پیشنهاد مناظره  وحدت طلبانه است که به جای تحلیل  نقاط  جدایی و افتراق ،نقاط وحدت  نیز بیان شود .د رخواست دارم همه گروهها وشخصیتها ازاین دعوتی  که قبلا شده است ،استقبال نمایند .
12- از محضر امام عزیز درخواست میکنم  همانند موارد گذشته با عطوفت و رأفت بیشتری  نسبت  به مخالفین ومخصوصاً بااکثریت  عناصر صادق و پرشور  آنان برخورد نمایند . آنها را راهنماییاعتقادی بفرمایند .اینها صادقانه اینچنین فکر می کنند . اگر ممکن است در برابر تحلیلهای آنها پدرانه تحلیل و راهنمایی بفرمایند .این جو نفرت و کینه نیازمند به یک مهر و عطوفت پیامبرانه است کههیچکس  برای اعمال آن شایسته تر از امام نیست .
13- ر مورد کردستان ،اولا همه برادران وخواهران کرد بدانند که اگر چه به ظاهر نمایندهای در مجلس  ندارند، ما همه تکلیف و وظیفه خود میدانیم  که از همه  حقوق آنان و همه ملت ایران دفاع کنیم .درخواست میکنم برای مسائل کردستان از افراد با صلاحیت  وصداقت وکسانی که بینش عمیق سیاسی و مکبی دارند استفاده شود واگر احیاناً شیوه های ناصحیحی بر این مردم سلحشور و  ستمدیده وارد گردیده ، قطع شود  و خواسته های آنان به هبترین شکل برآورده گردد .
14- در خواست  میکنم دقیقاً روشن شود . چه کسانی  در جریانهای اخیر خون عزیزان این مملکت را ریخته اند .ما بعنوان یک مسلمان ،یکانسان در برابر این خونهای ریخته شده به شدت و به شکل غیر قابل وصفی ناراحت هستیم . خون ریختن گناه سادهای نیست . هر کس که مرتکب شده ،از هر طرف وگروهی که هست ،باید  بی چون وچرا قصاص  ومجازات شود ،زیرا عقیده و تفکر افراد هیچ تأثیری  در حکم اسلام و عدالت اسلامی ندارد ،اگر شخص امام هم سیلی به ناحقی به گوش یک ضد  انقلاب  محکوم  به اعدام بزنند  باید قصاص شوند، همانگونه که د رزندگی پیغمبر  اکرم دیدیم و خود امام نیز فرمودند .
15- درخواست میکنم دوستان اکثراً صادق واکثراُ ناآگاه را به نام  حمایت از امام تأئید  نکنند . آنان که اعمالی چون حمله  به کتابفروشیها وگروهها می کنند بدون هیچگونه جانبداری دستگیر و طبق قوانین مجازات شوند . چرا  با  وجود اعلامیه  ده ماده ای دادستان باز عده ای به خود اجازه میدهند ،اینچنین عمل کنند؟
16- درخواست می کنم کمیته ها قاطعانه تصفیه بشوند وتکلیف  کمیته هایی که د ارختیار وزارت  کشور نیستند مشخص بشود .
17- مشخص شود که نمونه های شکنجه که به اقرار  یکی از برادران مسؤول بررسی شکنجه به وسیله  افراد غیر مسؤول  انجام شده است چه کسانی بوده اند وبه امر امام د رمحضر همه مردم قصاص شوند، زیرا پیروزی مادر عمل  به اسلام است .
18- درخواست میکنم ،از معلم شهید دکتر علی شریعتی مخصوصاً در این روزها و ماهه که سالروز هجرت و مدتی بعد وفات ایشان هست ، تجلیل بیشتری شود .این جامعه مخصوصاً نسل جوان آن بدون هیچگونه تردید  دینی  بزرگ به آن معلم شهید دارد . برادران وخواهران  جوا، ای شریعتیها و طالقانیها ومطهریهای فردا،ای شکوفه های معطر  ونشکفته ،ای امیدهای همه ما  حصارهای  جمعی وتشکیلاتی شما را زندانی نکند .با هم بیشتر  بنشینید و همفکری کنید .ای مجاهد ،حزبی ، مجاهدین انقلاب  و سایر گروهها،در کنار هم بحث و  گفتگوی  برادرانه کنید ، همفکری کنید . تا ده سال دیگر  محمدی دیگری نیاید و نگوید :ای کاش شریعتیها ، حنیف نژادها، طالقانیها ومطهریها بیشتر  می نشستند . ای کاش آنها همفکری ومشورت بیشتری با هم داشتند . آیا غیر اسلامی  بود ،اگر اینها همه می نشستند ، امام هم می نشست . هر کس نظر  خود  را میداد ،در نهایت اگر اختلافی بود به رأی امام عمل  می کردند ؟آیا اختلاف یاران رسول اکرم (ص) کمتر از این اختلافها بوده است . برادران وخواهران اگر بزرگان نمی توانند شما عمل کنید . سلام بر شهدا، سلام بر قهرمانان وحماسه آفرینان  همه جبهه  های حق و باطل .(رئیس- یک دقیقه وقت دارید .)آقای نوروزی من از شما عذر می خواهم فکر کردم  حساب سیزده دقیقه را دارم . خیلی معذرت  می خواهم . می شود من این یک دقیقه را به ایشان بدهم ؟( رئیس – بلی ، صحبتتان را تمام کنید ) بسیار خوب ، سلام  براسطوره  مقاومت  با بی ساندز، سلام بر همه آزادگان و انقلابیون ،سلام بر طالقانی ،سلام بر مطهری ،سلام بر شریعتی ، سلام بر حنیف نژاد و سلام بر  امام خمینی رهبر مستضعفین  جهان (  حضار سه مرتبه  صلوات فرستادند ) ومرگ بر امریکا، شیطان بزرگ، ام الفساد قرن و همه یاران و هم  پیمانانش و پیروز باد اسلام ، مکتب  رهایی بخش  همه انسانها.
رئیس- آقای نوروزی  بفرمائید .
کاظم نوروزی- به نام خدا وبا تشکر از ایثار برادرمان جناب آقای محمدی . سرعت گسترش اسلام و استیلا  و تسلط آن در بخش  عظیمی از پهنه  گیتی ،آن هم نه تسلط  بر جسم بلکه تسلط بر دل و جذب و تشویق وتکریم ، نه سرمایه داران مرفه و آرمیده د رکاخها، بلکه  فقرا ومحرومیت برآمده از کوخها را اگر صرفاً به دلیل برق شمشیر مجاهدان  اسلام بدانیم د رحق تعلیمات آسمانی  این مکتب  حیات بخش  جفا کرده ایم . سهم ایدئولوژی اسلام و نقش   حیاتی آن د رنفوذ  بین طبقه  مستمند وایجاد امیدواری در میان آنان را نباید از نظر دور داشت  ایدئولوژی که کملین و اشراف از آن د رهراسند ونمی توانند نیات باطنی خودشان رااز آن کتمان کنند واز این رو است که بی پرده به پیامبر می گویند : اگر می خواهی  مادر کنار تو باشیم باید این افراد پست  رااز خود  برانی .نظام جمهوری اسلامی  ایران با الهام از آن ایدئولوژی ناب توحیدی به رهبری امید مستضعفان پایه عرصه  وجود گذاشت و همزمان با میلاد این نوزاد همواره نور امید د ردلهای مستمندان  جرقه زد . ستمدیدگان امیدوا رشدند و جبران نقصیه ها و تأمین همه کمبودها و آمال و آرزوی چندین ساله خود رادر سایه این نظام خدایی دیدند ،وبرعکس  ستمگران خون آشام وحشت زده از صحنه گریختند .آن عدهاز سردمداران و ائمه  کفر که به دام افتادند ،تیرباران شدند،مستکبرین و طواغیت از پستها به زیر کشیده شدند ومشاغل مهم در وزارتخانه ها ه مستضعفین وسیلی خوردگان و  شکنج شدگان سپرده شد ،اما غفلت  نکنیم  کهاین تازه اول کار و ابتدای این راه طولانی است واز اینجا تا به مقصد هنوز گردنه های خطرناکی در پیش است . اگر ما  بخواست محرومین توجه نکنیم ،اگر ما دست غارتگران را از سرمال و جان مردم کوتاه ننمائیم ،اگ رما به فریاد روستانشینان و توسری خوردگانی که  هم اکنون ستون فقرات این انقلابند و جوانان عزیزشان در جبهه ها جانشان را وخود در پشت  جبهه ها لقمه نانشان را سخاوتمندانه تقدیم جبهه های جنگ  می کنند نرسیم (رئیس- وقتتان تمام است ) و حقوق پایمال شده آنان رااز کاخ  نشینان ستمگر ت نگیریم ،اگر ما با فئودالیزم که زننده ترین و وقیح ترین نوع  استثمار  است ، نستیزیم ،اگر مااملاک غصب شده کشاورزان را که تنها وسیله  اعاشه آنان است ،  به آنان برنگردانیم ،اگر ما بند ‹‹ج›› اصلاحات ارضی و حتی بالاتر از بند ‹‹ج›› راد رجها  تأمین حداقل زندگی کشاورزان به مرحله  اجرا درنیاوریم ،اگر ما به اصل چهل و نهم قانون اساسی لباس عمل بپوشانیم ،اگر ما فساد و طغیان سرسپردگان به بیگانگان را که با سوء استفاده  از نام  مقدس آزادی انجام می گیرد  مهار نکنیم ،اگر ما استفاده لجام گسیخته از قلم را که متأسفانه در این مملکت عمدتاً در خدمت طاغوت  وطاغوت پروران بوده است ، کنترل نکنیم وبه خدمت خدا و خلق خدا ودین خدا د رنیاوریم ، اگر در خنثی سازی توطئه های رنگارنگ  ضد انقلاب ، اعم از سلطنت طلبان و طرفداران  حکومت به اصطلاح سوسیال دمکرات و ساواکیهای فراری و ورشکستگان سیاسی و ستون پنجم  دشمن و حادثه آفرینان اجیر  شده ، همت نگماریم ،اگر با رفاه طلبی و تجمل  پرستی  که مولود نامیمون لیبرالیزم  غربی است واکنون مزورانه و فریبکارانه پشت  سرشعار آزادی سنگر بسته است و به صورت مار گزنده  اما سرما زده د رانتظار حرارت لازم بالقوه انقلاب ما را تهدید  می کند، مبارزه نکنیم ،اگر ما آشوب طلبان وگروهکهای سرسپرده جنگ افروز را  سرجایشان ننشانیم و امنیت و آرامش را به جامعه باز نگردانیم ،  اگر ما جهت محافظت و مراقبت از حقوق مردم به جلوگیری از گسترش فساد و گناه قوة قضائیه  قاطع وسخت گیر و جدی نداشته  باشیم ، رساتمان را در قبال  خدا وخلق و مسؤولیتمان رادر قبال ایدئولوژیمان انجام نداده ایم .اگر ما مصمم وپیگیر  به دور از هر گونه مصلحت  طلبیها …(رئیس- متشکر ،دیگر کافی است .) نیم دقیقه  دیگر  به من وقت بدهید .(رئیس- خیر ،انتظام مجلس  ایجاب می کند صرف نظر بفرمائید ) باز هم با تشکر از همه برادران ...والسلام علیکم  ورحمت الله و برکاته .
منشی- آقای موحدی کرمانی نماینده مردم کرمان .
موحدی کرمانی -  بسم  الله الرحمن الرحیم . ‹‹یا ایها الذین  آمنوا لاتخونواالله والرسول و تخونوا اماناتکم ›› با توجه به اینکه پنج دقیقه بیشتر صحبت نمی کنم و ده دقیقه رادر اختیار دو برادرمان آقای حمیدی  و آقای رضوی گذاشته ام . خیلی فشرده ومختصر  چند کلمه ای  عرض می کنم .در ارتباط  با اهمیت  امانت د ریک تعبیر در قرآن اینطور آمده است که با خیانت به امانتها،به خدا و پیغمبر خیانت  نکنید ،یعنی خاینت به امانت ،خیانت به خدا و پیامبر است .بر تعبیر دیگری و آیه  دیگری آمده است که امانت وبار امانت  را کوهها و آسمانها و زمین تحمل  نکردند واین انسان  ظلوم  وجهول است کها ین مسؤولیت  سنگین را پذیرفته است . ‹‹ انا عرضنا الامانه علی السموات والارض  والجبال فابین  ان یحملنها واشفقن منها وحملها الانسان انه کان ظلوماً جهولا›› امانتی ملت  رزمنده ایرانب ه ما داده است . قبل از پیروزی انقلاب هفتاد هزار شهید  جان  و بیش از صد هزار  معلول و زندانها وشکنجه ها  و تبعیدها ومحرومیتها نظامی  طاغوتی وشاهنشاهی  را سرنگون کردند  و انقلابی  اسلامی به وجود آوردند واین انقلاب  را به رسم  امانت  به ما سپردند وما امانت  نگهداران این انقلابیم ، امانت یک مداد ویککتابچه نیست ،انقلابی اسلامی ومردم ما را به عنوان نمایندگان  برگزیده اند که حافظ اینامانت بزرگ باشیم ،پناه به خدا میبریم اگر هب واسطه  اندک  غفلتی به این امانت خیانت شود وخیانت کنیم که نه د راینصورت ظالم و جاهلیم ، بلکه ظلوم و جهولیم .بس ظالمیم و بس نادان .با بی ساندز با 65 روز تحمل  گرسنگی ونخردن غذا  حرکتی  به وجود آورد و امانتی را بدست دیران داد ک دیگران به خیابانها ریختند ومیکوشند امانت او را حفظ کنند وحرکت را به ثمر برسانند .ما در  ارتباط با این وظیفة سنگین  مسؤولیت هائی فراوان داریم دو ، سه کلمه عرض  می کنم . یکی آنکه باید این انقلاب  را به دنیا معرفی کنیم ،بادی کوشش کرد سفارتخانه ها،سفارتخانه های انقلاب اسلامی باشد ، و نقش سفارتخانه ها در جهان  بسیار روشن است که بسی مهم است ،باید درمجامعی مانند اتحادیه بین الملل ها شرکت کرد و انقلاب اسلام را به دنیا معرفی نمود . سخن  دوم  در ارتباط با جرای  حدود که مجلس در آستانة آنست  عرض می کنم ،مسأله بسیار مهم است وحتماً هم باید  حدود الهی   اجرا شود ،ولیکن انقلاب ما بی شباهت به اسلام صدر نیست . یعنی صدر اسلام ، جامعة ما که فرو رفته  د رفساد  نظام طاغوتی ، دیروز بود نیاز شدید به فرهنگ اسلامی دارد . حدود باید اجرا شود  ولی زیاد باید توجه کرد که  جامعه را به فرهنگ اسلامی آشنا ساخت ، اگر باید  حد در مورد زنا کار ومرتکب لواط و دزدی و قذف وسایرین اجرا کرد ، که باید کرد . باید فرهنگ اسلامی را  گسترش داد و جامعه را آشنا کرد به عظمت این جنایات ،ودر این زمینه  صدا و سیمای جمهوری و سپس روزنامه ها ومجلات مسؤولیتی  بس سنگین  دارن وباید سخن اسلام به وسیله مبلغین اعزام به اقصی نقاط ایران برسد .
 رئیس- اگر می خواهید  پنج دقیقه صحبت کنید وقتتان تمام است …
 موحدی کرمانی – و انسانها  آگاه شوند . چند جمله  بااجازة آقای رئیس از حوزه انتخابیه ام میگویم کهدر ارتباط با سیل  د رجیرفت  از گندم منطقه گرمسیری از 22 هزار هکتار زیر کشت بیست  و پنج درصد خراب شده ،از گندم  منطقه سردسیری از ده هزار هکتار زیر کشت سی تا چهل  درصد خراب شده ،اطلاعاتی است که مسؤولین استان داده اند . تلفات دام به واسطه  سیلو تگرگ و طوفان و برق زدگی از یک میلیون و پانصد هزار دام حدود بیست و پنج  تا سی  درصد تلفات است هفتاد  رشته  قنات خراب شده ،از هشتصد و پنجاه  چشمه چهارصد  رشته چشمه خراب شده ، هفتاد رشته  قنات  خراب شده ،از هشتصد و پنجاه  چشمه  چهارصد  رشته چشمه خراب شده ،هفتاد درصد راههای روستائی ویران شده دریافت بیست و پنج هزار دام تلف شده ومقدار زیادی که حدود پانزده درصد باشد محصولات کشاورزی ضایع شده .این تذکرات برای آن بود که دولت محترم انقلابی توجه  کامل بکند وکمک  های بیشتری در قسمت کشاورزی وایجاد سد و امثال اینها بنماید .والسلام علیکم  ورحمت الله .
رئیس- آقایان نفری چهار دقیقه وقت دارند . آقای حمیدی  بفرمائید .
حمیدی – بسم الله الرحمن الرحیم .با عرض تشکر از جناب آقای موحدی  کرمانی که قسمتی از وقتشان را د راختیار بنده قرار دادند .یکیاز مسائل مهم کهدر دورة اول مجلس  شورای اسلامی مطرح است ، تدوین  و تصویب قوانین  اقتصادی کشور است که در آن موازین اسلامی با دقت  رعایت شود وبا رعایت  صحیح  موازین اسلامی مسلماً حقوق طبقة ضعیف هم راعایت خواهد شد . همان طبقة ضعیف کهدر بیان امیر المؤمنینی  علیه السلام میفرماید :‹‹ الله ، الله فی الطبقه  السفلی ››

ودر اصطلاح  رایج  امروز مستضعف میگویند وما همازاین به بعد همین کلمه را به کا رمیبریم .نهایت همانطو که جمهوری اسلامی در سیاست ، نه شرقی  است و نه غربی ، د رتصویب و تدوین قوانین هم ،نه شرقی  است و نه غربی و نه متأثر از  قوانین شرقی میشود ونه متأثر از قوانین غربی . اسلام برای خودش احکام  دارد ،  اقتصاد دارد ، همان اقتصادی که د رزمان عمربن عبدالعزیز وقتی اجرا شد شاید   به حد ناقص  هم ، یک فقیر در آن کشور اسلامی پیدا نمیشد که به او زکات بدهند .یک مسأله ای که شایان توجه است که  در طرحها و لوایح  اقتصادی  بحث می شود ،عناوین  ثانویه و اعمال ولایت است ، که اصل  مسألة آن جای هیچگونه تردید نیست وموضوعی است که جملگی  برآنند ولی البته  از نظر حدود  وموازین و انطباق با خارج مسائلی  هست که نیاز هب بحث دارد .یک مطلبی که ما به عنوان زیر بنائی  در مسائل اقتصادی باید به آن توجه کنیم ،پیاده کردن اصل 49 قانون اساسی است که این مسؤولیت  را قانون اساسی بهعهدة ما گذاشته  به دلیل اینکه در آخر اصل میگوید مالکیت های نامشروع  د راسلام ملغی است و ثروت های نامشروع پس از تحقیق و ثبوت شرعی باید به صاحبانش و یا به دولت جمهوری اسلامی باز گردانده بشود و مسترد  بشود و مسلماً نیاز به این دارد یک کمیسیون ویژه رسمی  رئیس محترم مجلس  تشکیل بشود وملاک ها ومعیارها و امارات مالکیت ، کاملا بررسی بشود وبعد ار بررسی شدن ویک طرح و قانون ، دادگاهها میتوانند بر آن معیارها وملاک ها تشخیص بدهند  مالکیت مشروع را از نامشروع ،اگراین روشن شد ،ما در وقت طرح مسائل اقتصادی دیگر گرفتار این نیستیم ، زمینة بحث ما کاملا روشن است .
رئیس- نیم دقیقه وقت داردی .
حمیدی – چشم ، زمینة بحث ما کاملا روشن است که مادر چه چیزی داریم بحث میکنیم ، من خواهش می کنم از جناب رئیس دستور بدهند یک کمیسیون به این کمیسیون ها اضافه بشود ، بخصوص رسیدگی به معیارها وملاک ها و امارات مالکیت و همان مسأله ای  هم که قبلا  عنوان شد ،اولویت ها، ضرورت ها ،اعمال ولایت . اینها اگر  روشن بشود مادر مجلس  دیگر مشکلات کمتر داریم ، یعنی اینها مسائل ریشه ای است ومیشود گفت  اصول قوانین ما است . والسلام  علیکم و رحمت الله و برکاته .
رئیس- متشکر . همین حالا یک  طرحی در این مورد آمدهاست که اعلام میکنیم آقای رضوی بفرمائید شما هم چهار دقیقه وقت داردی .
رضوی اردکانی – بسم الله الرحمن الرحیم . باسلام به خواهران و برادران وخواهشی از برادران و خواهران که این وقت مثله کردن ومطلب مهم و ضروری نداشتن ،شاید صحیحنباشد ،گاهی  وقت مثله  بشود  که مطلب مهمی  باشد و علتی که بنده چهار دقیقه وقت گرفتم  از جناب آقای  موحدی وتشکر میکنماز ایشان ،مسأله همین سیل و طوفان اخیری است که د ربعضی از مناطق خساراتی  به بار آورد ودر منطقة ما که شهرستان سپیدان .صد کیلومتری شیراز است خساراتی به عشایر مخصوصاً عدهای از عشایری که از  ایل قشقائی هستند به احشام آنها وارد شد . منتهیتلفات جانی نداشت . به مجرد شنیدن حادثه ، مردم بسیج شدند وانصافاً جهاد سازندگی ،سپاه  و فرماندار آنجا با همکاری هلال احمر  بلافاصله  با آذوقه ، جو ،علوفه حرکت کردند ونجات دادند ،بطوریکه مقداری علوفه زیاد میاید وبر میگردانند وتشکر می کنم ازاین نهادها ومسؤولین که به موقع رسیدند . امااین یک مسکی بود وباید از مردم آنجا هم که بسیج  شدند تشکر کرد ولی خسارات و تلفاتی که به احشام وارد شده زیاد است ، نسبت به خودشان  ودر جلسه ای  که دیروز در کمیسوین کشاورزی بود ، بعضی از مسؤولین وزارت کشاورزی د رهمین  رابطه قول دادند که خسارات را جبران کنند . بعضی را احشام  در  اخختیارشان بگذارند ،وبعضی را وام ،امیدوارم ان شاء الله زود اقدام کنند وهمچنین امروز ،یاروز گذشته سالگرد شهادت مجاهد حقیقی ، مجید  شریف  واقفی که شهادتش سند رسوائی طرفداران  خلق وکسانی که خودشان را به  خلق  واسلام  می چسبانند واین سند دیکتاتوری ،ارتداد و شرک آنهاست وراه مجاهد شهید شریف  واقفی ادامه خواهد داشت و همچنین به مردم ایرلند تبریک  گفت با داشتن  قهرمانی  چون با بی ساندز که با مرگ خود ثابت  نمود معنای حقوق بشرو دموکراسی  غربی را ،اما یکی دو مطلب کوتاه دیگری  که د راین یک دقیقه وقت هست عرض کنم .اینست که گاهی  بعضی از احزاب  وگروهها وسازمانها نامه هائی می نویسند و استمداد از مجلس  می کنند  مثلا یکیاز گروههای سیاسی افغانستان تا حالا دو نامة  تظلم نوشته برای مجلس  وبعد که تحقیق شد بعضی از گروههائی که با ابرقدرتها سروسری دارند انتظار دارند که انقلاب اسالمی از آنها حمایت کند ودفتر یکیاز این گروهها د رمشهد بسته میشود وداد و فریادشان بلند که جمهوری اسلامی به ما ظلم کرده وحال آنکه اینکه با عربستان  سعودی رابطه دارند و پول  واسلحه  از آنجا میگیرند واین برای مردم ما که این گروهها چه با شوروی ، چه با آمریکا و اجانب سروکار دارند بخواهند از این راه حقوق  مردم را احیا کنند، قاب قبول نیست . ودیگر  گروه خون المسلمین  که گاهی در بعضی  از روزنامه ها مخصوصاً یکی ،دومقاله  رد روزنامة جمهوری اسلامی بعنوان یک گروه صد درصد اسلامی یاد شده و حال آنکه  اخوان  المسلمین ارتدادشان ، همانطوریکه در سازمان مجاهدین همان اوائل ظاهر شد منتهی فرقشان  با سازمان مجاهدین خلق اینست که اینها مسلمانان روسی  هستند . آنها مسلمانان آمریکائی واینها مدعی هستند که از انقلاب اسلامی حمایت می کنند وارتداد اینها زمانی  ثاب شد که حسن بنا بنیانگذار این حزب گفت . انهم لیسوااخواناً ولیسواالمسلمین  و عملکردشان در جنگ با دولت انقلابی سوریه بیا کشورهای انقلاب  عربی نشان میدهد و همکاری مستقیم اینها با سعودی وما برائت داریم از اخوان المسلمین  فعلی  .والبته  فعالیتهای زیاد هم جهاد سازندگی و نهادهایانقلابی  کرده اند که آماری بود ، میخواستیم  همه اش – مشکلات  گفته شود  امادیگر وقت نیست وضمناً مسأله کمبود دادگاه شرع و ادارة ثبت  هم هست که امیدواریم مسؤولین اقدام کنند . خیلی متشکر .
3-بیانات آقای رئیس بمناسبت رویدادهای اخیر ایرلند ومرگ با یساندز و هم چنین سالروز شهادت شهید مجید  شری واقفی
 رئیس- متشکر- بسم الله الرحمن الرحیم . درمورد آنچه که امروز در ایرلند میگذرد تذکر کوتاهی  میتواند موضع  مجلس  شورای اسلامی را روشن کند  آنچه  که انگلستان  د رطول چهار قرن برسر ملت ها آورده امروز دارد یک هزارم آنرا تحمل می کند واز ناحیة ایجاد اختلاف بین فرق مختلف دینی که همیشه  حربه انگلستان بود امروز دست و پاگیر خود انگلستان شده ، مسأله کاتولیک   و پروتستان ، جنایاتی  که انگلستان آنجا کرد ومیکند وبلند گوهای تبلیغاتی امپریالیسم ،صهیونیسم ،سرپوش روی آن میگذارند،با ابتکاری که با بی ساندز  قهرمان انجام داد افشاگری جالبی شد و نشان داد که این دروغ  طرفداری از حقوق بشر، دیگر نمیتواند د رمردم جا بیفتد طرفداران حقوق بشری که شصت و وپنج روز یک انسان منتخب مردم  رادر حال جان کندن می بیند وبهخواسته های مردم توجه نمی کنند .دیگر رسواتر ازاین چهره کجا هست . جالب  اینکه  بلندگوهای غربی .بی بی سی ، رادیو کلن ، همة اینها که خبر که خبرنگارانشان روی دوش منافقان ما د رخیابان آیت الله طالقانی فیلمبرداری می کنند که دنیا را با اطلاع  کنند،از آنچه که د رایرلند میگذرد ، فقط  با اشاره  میگذرد .رسواترینروزها برایانگلستان است و برای ما افتخار است که مردم ایرلند  حرکت  خودشان را نمونه و شبیه حرکت مردم ایران می دانند وا از آنها میخواهیم که همین رویه را ادامه بدهند .رسواگری  و افشاگری برای مدعیان حقوق بشر، و طرفداران ادعائی  حقوق بشر در اطراف دنای  بفهمند که د رداخل آن  جزیره ای که چهار قرن مرکز توطئه و فساد و زور و استثمار و استکبار  بوده چه میگذرد واشاره ای هم به سالروز شهادت  شهید بزرگوار شریف واقفی که نه بعنوا یک  شهید ، بلکه بعنوان سمبل یک جریان که ماامروز ثمرة آنرا می بینیم یعنی  حرکت  بسوی اسلام خالص از درون سازمان مجاهدین خلق که امروز تبلور  آن خط امام است ومرحوم  شریف واقفی قربانی این حرکت صحیح است و به  عنوان یک مانع د رجلوی نفاق وکفر در لباس مذهب  شهید شد . (الله اکبر ،الله اکبر ،الله اکبر، خمینی رهبر مرگ بر منافقین و صدام )
4- ادامه بحث پیرامون طرح بنیاد امور جنگ زدگان
رئیس- دستور جلسه  ادامه بحث  درباره بنیاد جنگ زدگان است و رسیدگی به پیشنهادها، پیشنهادها را خواهش می کنیم ،آنهائی را که گروه  گروه هستند یک طوری بگوئید که صرفه جودی در وقت بشود .
منشی- ابتدا پیشنهادات د رمورد ترکیب  شورا است ،بعد به پیشنهادهای دیگر میرسیم .
منتظری- آقای هاشمی  چون در صحبت های آقای صباغیان اسمی از من برده شد اجازه بفرمائید من از حق قانونی خودم دفاع کنم .
رئیس- من قبول کردم ، خدمتشما  هم عرض کردم می بینید که الان یک فوریتی است و پیشهادها هم زیاد است ومن میترسم امروز هم تمام نشود خواهش می کنم بگذارید اگر تمام شد آخر وقت ،وقت میدهم آقای منتظری .
خلخالی- چرا نمیگذارید از حقش دفاع کند ؟
رئیس- نه ببینید امروز نطق های پیش از دستور یک مقدار وقت را گرفت آ÷ر وقت ان شا ء‌الله اگر فرصتی  شد صحبت  کنید .
منشی- پیشنهاد بعید از آقای مهندس بازرگان :در مادة 3‹‹ در شورای  جنگ زدگان دو وزیر دیگر وزیر مسکن وشهرسازی و وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه یا معاونین آنها اضافه شود .››
رئیس- دوستانی کهد ر سراسر هستند تشریف بیاورند داخل که دائماً رأی گیری داریم . کسی بیرون نباشد ، و ضمناً تذکر میدهم همة آقایان روی صندلی های خودشان باشند امروز هم دارند تابلو ها وارتباطات کانال ها را آزمایش می کنند، همه آقایان  روی صندلی خدشان باشند آقای بازرگان بفرمائید.
بازرگان – بسم الله الرحمن الرحیم . پیشنهاد بنده خیلی واضح است یعنی روشن است زیاد هم بحثی ندارم ، چون اینطور معلوم شد یعنی  تنظیم کنندگان لایحه در بحث هائی که اینجا کردند معلوم شد کهغرض از آن شورا (شورای بنیاد ) کسانی هستند که اولا  دست اندر کار امور مربوط به جنگ زدگان باشند وهم از  اطلاعاتشان استفاده بشود و هم از همکاری آنها، نظر باینکه  یکی از کارهای عمده این بنیاد جنگ زدگان ساختن خانه است شهرسازی است وجای دادن آنها است واز طرفی دیگر قسمتی  از این مخارج بنیاد ( قسمت  عمده اش ) از طریق بودجه تأمین میشود .بنابراین من باب تسریع کار و تسهیل و همکار یبهتر اینست که همانطوری که وزیر بهزیستی در آنجا هست ، وزیر  کشور یا معاونش هست . وزیر یا معاون این دو وزارتخانه همباشند . یکی مسکن و شهرسازی و یکی بودجه ، عرض دیگری ندارم .
 رئیس- متشکر ، مخالف صبت کند .
منشی- آقای زرهانی بعنوان مخالف بفرمائید .
رئیس- همانطوریکه خود آقای مهندس  کوتاه فرمودند من خواهش  می کنم آقایان سعی کنند از پنج دقیقه حقشان استفاده نکنند که ما پیشنهاد خیلی  داریم .
 زرهانی – بسم الله الرحمن الرحیم .اصلی را ک جلسة پیش ما توضیح دادیم این بود که شورا برای اینکه بتواند خوب عمل بکند هر چه  جمع وجورتر باشد  مفیدتر است . حالا اگر قرار باشد علاوه بر آن شورای  یازده نفری که بطور ضمنی هم تصویب شده دو نفر دیگر اضافه بشوند، میشود سیزده  نفر ، تازه  به همان دلیل که آقای مهندس گفتند : باید وزیر مسکن باشد خوب بایستی وزیر  کار هم باشد چون اشتغال یک مسأله اساسی برای آنها می باشد ، وزیر آموزش  و پرورش  هم باشد  چون اینها اکثراً نیاز  دارند به آموزش و ادامة تحصیل پس  من معتقدم گذشته از اینکه این دو وزیر نباشد  آنهائی  هم که اضافه هستند و آقای نصراللهی پیشنهاد کردند حذف بشوند .تا ما بتوانیم یک شورای معتدل وپرکار داشته باشیم .
 رئیس- موافق صحبت کند .
منشی- آقایحائری زاده بفرمائید .
حائری زاده – من در عین حال که خودم موافق هستم با اینکه تعداد  این اعضائی که در شورای  عالی نباید هستند کمتر بشود .ولیکن ببینید در اینجا وزیر بهداری هست ،وزیر بهزیستی  هست ، سرپرست هلال احمر  هست . که تقریباً از نظر سنخیت کارشان بجای این سه نفر اگر یک نفر آنها هم باشد میتواند تقریباً هماهنگی آن کارهای مربوطه را که با همدیگر سنخیت  دارد انجام بدهد ولی  این پیشنهادی که آقای مهندس بازرگان دادند  در مورد مسکن و شهرسازی ، مهم این هست که اسکان جنگ زدگان که بودجة زیادی را خودمان  هم به آن اختصاص دادیم ودر گذشته هم دو لایحه د رمجلس  تصویب شده است که د رمورد اسکان بوده و بودجه ای به این اختصاص  داده شده وبعد تجدید ومرمت ساختمانهای خراب شده ،این مسأله ای است که بهعهده وزارت مسکن است وحتی  اماکنی که مخروبه شده کارگاههائی که خراب شده یا  در اثر جنگ  صدمات دیده است  اسکله ،بنادر ، جاهای مختلفی که به وزارت مسکن واگذار شده اگر از وزارت مسکن کسی باشد بسیار مؤثرتر است تا چند  نفر از این یازده نفر مؤثر تر خواهد بود حتی من دیشب که با وزیر مسکن تماس گرفتم ایشان د رمورد آنچه که در قسمت آخر در ماده 1 قید شده وسایر امور که حتی اسکان دادن وسایر مسائل را همد رنظر میگیرد ، یک مقداری  نگران بودند که گفتند (البته مسأله ای نیست ،نه اینکه نگرانی حادی باشد ) ولی گفتند حداقل روشن بشود که وزارت مسکن طرح های خودش ار کهتابحال برنامه ریزی کرده وکارهائی کرده ،اینها از بین نرود یکی مسأله برنامه و بودجه است .از آنجا که تمامی ارگانها ومخصوصاً سازمانهای دولتی  ، همه  کارشان یکسر به برنامه و بودجه  میرسد  اگر از برنام و بودجه  کسی در این جمعیت باشد ،در این شورای عالی  باشد بسیار جالب خواهد بو برای اینکه  تقریباً میشود گفت اطلاعات نسبی  ، جامعی  را از سازمانهای مختلف این فرد دارد و آمار  اطلاعات ، تخصیص بودجه ،این مسائل را میتواند داشته باشد من همین ار به عنوان موافقت خیلی مناسب میدانم که مسکن و شهرسازی و بودجه  دخالت  داشته باشند .
رئیس- آقای اسدی نیا شما حرفی داردی بفرمائید .
اسدی نیا( مخبر کمیسیون داخلی )- وزیر مسکن نیازی نیست . باین علت  که آنچه که در آینده برای مسائل نظیر مسکن برا یجنگ زده ها مطرح میشود بیشتر از سری مسائلی است که بعد ازاتمام جنگ و پایان یافتن جنگ خواهد بود . بعد از تمام شدن جنگ  خیلی مسائل  برای جنگ زده ها خواهد بود  که مطابق  این نیاز است که از هم اکنون وزیر آنها راد راین شورا قرار بدهیم . اگر وزیر بهداری گذاشته شده یا قائم  مقام بهداری بابهزیستی  ،باین علت است که الان یک سری مسائلی برای جنگ  زده ها مطرح است که در رابطة مسأله  بهدار یو بهزیستی  هست . مسکن ار میتوانند بعد از تمام شدن جنگ ،  خود  دولت برنامه هائی برای ترمیم ودرست کردن وساختن خانه هائی که در طی جنگ خراب شده برنامه ریزی  بکند ونیازی  به وجود وزیر مسکن  د راین شورا  نخواهد بود . همچنان که از برنامه و بودجه  هم نیازی نیست ، اینها میتوانند آن  سلسله و آن سری مسائل مالی که نیاز دارند ،با مشورت خارج از شورا این مسأله  را حل بکنند نیازی از اینکه کسی از برنامه و بودجه  باشد نخواهد بود .
رئیس- آقای میرسلیم شما مطلبی داردی بفرمائید .ضمناً آقای اسدی نیا و آقای میرسلیم کنار  هم بنشینید که اگر میتوانید تفاهم کنید تا از یکنفر از شما استفاده بکنیم .
 میرسلیم – بسم الله الرحمن الرحیم . نظیر این پیشنهادات مفهومش اینست که سیاست   کلی اقداماتی که د ربنیاد میخواهد انجام بگیرد مورد قبول  و توجه  اعضای هیأت دولت بطور کلی قرار بگیرد والبته  فقط جنبه  فوری  و فوتی مسائل  نیست  که مطرح  است جنبة آینده اش همهست که باید در نظر گرفت و لذا در مورد حضور سایر وزراء یا مسؤولین مملکتی بنظر میرسد که همانطور که من در یک  پیشنهاد دیگری ارائه دادم، بتواند این شورا یک شکل متغیر  داشته باشد که با پیشنهادات سرپرست این شورا و تصویب  خود شورا، اعضاء دیگری از وزرائ به فراخور نیاز در طول زمان بتوانند در آن  شرکت بکنن و سیاست  های کلی  رادر آنجا به تصویب برسانند لذا به طور ثابت  اگر بخواهیم بگذاریم ،این میشود یکهیأت  دولت ناقصی کههمیشه  نقصی خواهد داشت ولی اگر بطور  متغیر بفراخور نیاز بگذاریم میتوانیم آن اشکالی را که آقای بازرگان به آن توجه داشته برطرف بکنیم .
رئیس- متشکر پیشنهاد بعدی را مطرح کنید ، چون  چند نفر کم هستند  برای رأی گیری تعداد  کم است ضمناً مأموران ببینند در اطاقها اگر کسی  از آقایان  هستند بگویند به داخل سالن تشریف بیاورند .
 منشی- پیشنهاد بعدی از آقای احمد بهشتی  و آقای حسین کمرانی است که وزیر آموزش و پرورش  هم اضافه بشود یا نماینده وزیر آموزش و پرورش
رئیس- خوب این دیگر بحث خیلی ندارد .
 منشی- پیشنهاد دیگری هم از آقای توکلی است  که دو نماینده مجلس  حذف شود .
رئیس- حالا پیشنهادات از نوع دیگررا مطرح کنید .
 منشی- پیشنهاد آقای  شهرکی تعداد اعضای شورای مرکزی بنیاد  حداکثر بههفت  نفر تقلیل یابد ویکنفر ازا ین اعضاء نماینده  شوراهای استانی ومحلی و اختصاصاً نماینده خود جنگ  زدگان باشد . که به ترتیب انتخاب  نماینده مذکور  را آئین نامه مشخص خواهد نمود .
 رئیس- آقای شهرکی  توضیح  بدهند .
شهرکی- بسم الله الرحمن الرحیم .پیشنهاد من ازا ین جهت بود که خود برادرانی که این طرح را داده بودند  معتقدند وبه تجربه هم ثابت شده ، شوراهائی
که تعدادشان زیاد  هست ، فقطجنبه  تشریفاتی  پیدا می کند وکمتر  عملکردی  دارد ،به این جهت من پیشنهاد کردم که تعداد اعضای این شورا بطور ثابت  حداکثر  هفت  نفر باشد واگر لازم  شد از وزرای دیگر  ویا ارگانهای دیگر  جاهای  دیگر  دعوت بشود ، آنها شرکت داشته باشند ، به صورت  دعوتی بیایند در جلسات  شرکت  کنند واگر نیازی  هست ،  کاری هست انجام  بدهند ودر یک پیشنهاد دیگر  که با ز مکمل  همین پیشنهاد هست من اعلام کردم که ترکیب  این شورا به این ترتیب باشد ، پنج نفر همان اعضائی که قبلا  بررادرانمان پیشنهاد کرده بودند به اضافه  یک نفر معاون نخست وزیر ، چون از نظر اینکه  نخست وزیر اشراف  دارد به تمام وزارتخانه ها معاون نخست وزیر باشد میتواند هماهنگی  بیشتری  به وجود بیاورد واز تمام وزارتخانه ها  امکاناتی که لازم هست بگیرد . یک نفر  هم از  جنگ زدگان  من پیشنهاد کردم به این دلیل که دو نفر نماینده مجلس  شورای اسلامی به دلیل اینکه نمی توانند در کارهای اجرائی شرکت داشته باشند واگر اینجا هم تصویب بشود احتمالا  در شورای نگهبان  رد میشود واین شورا هم بایستی  جنبه مردمی داشته باشد از خود  جنگزدگان افرادی باشند که دردشان ونیازشان را بگویند ویک نفر هم در این شورای مرکزی از جنگزدگان باشد . حالا ترتیب انتخابش را به آئین نامه گذاشتم ومن الان خودم میگویم و بعضی از آقایان می گویند این کا رعملی نیست واین انتخاب مشکل  هست من معتقدم اگر  دو ماه هم طول  بکشد این شورا  تشکیل بشود کارهایش را انجام بدهد میتواند تا دوماه یک ماه بدون حضور نماینده جنگزدگان شورا تشکیل  بشود اکثریت  حاصل میشود کارهایش را انجام میدهد ولی این نماینده انتخاب بشود .شما که می خواهید کمیته های محلی داشته باشید این شوراها بنشینند یک  نفر را برای این شوراها  انتخاب کنند بفرستند ودر جمع این برادران نماینده  جنگزدگان باشد چون نمایندگان مجلس  حذف میشوند من این ترکیب را به این ترتیب گفتیم که پنج نفر اولی ها باشند یک نفر نماینده نخست وزیر باشد دلایلش  را هم گفتم یک نفر هم نماینده  جنگزدگان باشد .
 منشی- مخالف آقای محلاتی .
محلاتی- بسم الله الرحمن الرحیم . با توجه بها ینکه این پیشنهاد مستلزم  کندی کار میشود وما در مسأله جنگزدگان باید هر چه زودتر وظیفه و مسؤولیتی که نسبت به آنها هست انجام بدهیم و امکان ندارد یک کسی که به عنوان نماینده   جنگزده می خواهد شرکت بکند الان باا ین وضعی  که هست اینها د رتمام مملکت در یک جا که متمرکز نیستند ،متفرق هستند امکان تعیین  نماینده نیست  ومااین شورا را معطل بکنیم ، امور جنگزدگان را معطل  بکنیم ، یک ماه دو ماه طول بکشد بای خاطر اینکه می خواهد نماینده انتخاب بشود .بنده عرضم این است که این شورا همانطور که قبلا بود اگر  بخواهد ،  مطابق  قانون اساسی باشد فقط بای جنبه مشورتی  باشد و فقط مسؤولین اجرائی د رمقابل مجلس مسوول باشند وبقیه هم جنبه مشورتی  داشته  باش کارشان هم کا رقانونی باشد وهم اینکه بروند به کارشان هر چه زودتر  رسیدگی کنند. نمایندگان هم چون حق تفحص  دارند و نظارت دارند ومجلس  باید در جریان زندگی جنگزدگان باشد من موافقم بااینکه نمایندگان باشند ، فقط به عنوان ناظر  و راهنما واینکه مجلس  د رجریان کار آنها باشد شرکت بکنند وبا حذف نمایندگان مخالفم و تعیین نماینده جنگزدگان  هم چون امکان پذیر نیست  یعنی امکان  عقلی  دارد ولی امکان وقوعی آن الان مشکل هست وخود نمایندگان مناطق  جنگزده در مجلس هم شرکت می کنند من مخالفم ب ایان پیشنهاد و نظیر اینپیشمختئختی  که موجب کندی کار میشود .
 رئیس- موافق صحبت کند .
منشی- آقای موسوی  خراسانی موافق.
موسوی  خراسانی – بسم الله الرحمن الرحیم .اصلا در این بنیاد امور  جنگزدگان ملت شرکاء مطلوب  است چون هر چه تعداد اعضاء شورا کمتر  باشد  تصمیم گیریها سریعتر انجام  خواهد شد وهر چه تعداد بیشتر باشد قهراً تصمیم گیری  ها  کندتر خواهد شد و آنچه را که جناب  آقای  محلاتی فرمودند که اگر چنانچه  بنا باشد نمایندهای از طرف جنگزده ها تعیین بشود مستلزم کندی  کار خواهد شد ،اگر دلیل  اینست  که کندی کار به خاطر این نماینده به وجود  خواهد  آمد یقین  بدانید که اگر اعضاء شورا  تعدادش  زیاد باشد کندی  کار بیشتر  خواهد شد اما آن دو نمایندهای که از طرف مجلس  از نمایندگان مناطق جنگزده  بنابراین پیشنهاد بایستی  حذف  بشوند،اگر  این دو نماینده از خارج  نظارت بکنند   حتی بر این شورای بنیاد  جنگزدگان  این به نظر من مؤثرتر خواهد بود از اینکه بخواهند خودشان در آن شورا شرکت داشته باشند ،به خاطر اینکه وقتی نارسائیهائی دیده میشود اینها اگر در خارج بانشد بهتر می توانند اقدامات  مؤثر   داشته باشند ،اشکال کنند،اعتراض کنند،ایراد کنند ولی اگر خودشان د رداخل  این بنیاد باشند اعتراضاتی ک دیگران می کنند آنها نمی توانند جواب بدهند ود رنتیجه  کندی  کا ربیشتر خواهدشد بنابراین اگ رچنانچه این پیشنهاد جناب آقای شهرکی  مورد توافق قرار بگیرد البته با اینکه  چگونه این نماینده را از  بین  جنگزده ها انتخاب بکنند این اصلح  خواهد بود .
رئیس- متشکر ،آقای میرسلیم و آقای اسدی نیا اگر مطلبی می خواهند بگویند .
اسدی نیا – هدف از اینکه یک نماینده از طرف جنگزدگان باشد چیست ؟ اگر هدف اینست که مسائلی  که  دارند شناخته بشود ، کسانی که دست اندر  کار هستند کاملا به این مسائل واقفند ومیدانند  که نیازهای آنها چیست واینکه نیازهای جنگزدگان  چیست  مشکل ما نیست ،مشکل درعدم هماهنگی  جهت رفاه  حال جنگزدگان بوده تاکنون واین مسأله نیست .در ضمن  وقتی که نمایندههای خوداین مناطق جنگزده  د ررابطه با بنیاد  باشند  ومسائلی  که بر آنها میگذرد  کاملا  اطلاع  بدهند به بنیاد و نظارت بکنند دیگر  لزومی  به  انتخابات از میان   جنگزده ها نیست و توجه بشود  که این مسأله بجائی کشیده  خواهد شد که همة مردم شهرهای مختلف جنگزده برای خود یک  نماینده  خواهند خواست یعنی هر شهری که  جنگزده  است  یک نماینده خواهد خواست واین  فکر می کنم نزدیک  به 15 الی 20 نفر نماینده خواهد شد که چنین چیزی  ممکن نخواهد بود . پس بهتر اینست که همان نماینده هائی که نظارت   دارند  فکر می کنم وقتی  که نماینده مجلس  را انتخاب کردند  چنین   اعتمادی به آنها  داشته اند که  نواقص  و نارسائیها را به گوش مسؤولین  امر برسانند،این دیگر کافی خواهد بو د نیازی به انتخابات نیست .
رئیس- متشکر الان 180 نفر د رجلسه حاضرند ، پیشنهاد آقای مهندس بازرگان مشخص بشود برای رأی گیری .
منشی- پیشنهادشان اینست که وزی رمسکن و شهرسازی و وزیر مشاور وسرپرست سازمان برنامه  اضافه بشود .
 رئیس- پیشنهاد ایشان مشخص است ، 182 نفر حاضرند  کسانی که با پیشنهاد آقای مهندس بازرگان موافقند قیام بکنند( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد پیشنهاد آقای شهرکی  هم مشخص بشود برای رأی گیری .
شهرکی- پیشنهاد من این بود که پنج نفر همان اعضائی باشند که  قبلا برادرانمان  در طرح  مشخص کرده بودند یک نفر معاون نخست وزیر باشد ، یک نفر نماینده جنگزدگان .من عرض کردم  که ترتیب انتخاب نماینده  جنگزدگان را آئین نامه مشخص می کند سهل ترین طریقه رامیشود انتخاب کرد  واین نماینده را انتخابش کرد .
 رئیس- بسیا رخوب کسانی که با این پیشنهاد آقای شهرکی که توضیح  دادند موافق هستند قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . پیشنهاد بعدی را بگوئید  از خواهران و برادران تقاضا می کنم که به هیچ  نحوی  از مجلس  بیرون تشریف نبرید چون الان 182 نفر حاضرند وهر لحظه  ای که یک نفر کم  باشد یعنی ما مجلس را معطل می کنیم .
منشی- یک پیشنهادی بود از آقای کرمانی  و آقای بهشتی  گ وزیر آموزش و پرورش اضافه بشود .
رئیس- حالا اگر می خواهند بحث کنند ولی وقتی وزیر  مسکن را اضافه نمی کنند دیگر وزیر آموزش و پرورش را هم اضافه نخواهند کرد .
منشی- پیشنهادشان را پس می گیرند .
رئیس- پیشنهاد بعدی را بخوانید .
منشی- پیشنهاد آقای توکلی و آقای فؤاد  کریمی  که دو نفر  نماینده  مجلس حذف بشوند و آقا یتوکلی اضافه کرده اند که شرکت می کنند ولی حق  رأی ندارند، فقط  به عنوان ناظر  شرکت می کنند .
رئیس- آقای  توکلی  توضیح بدهند پیشنهادشان را .
توکلی- بسم الله الرحمن الرحیم .این احتمال  وجود دارد که مطابق تفسیری که خیلی از برادران از جمله  خود منمی کنم از قانون اساسی که این آقایان  اگر شرکت بکنند، شورای  نگهبان ایراد بگیرد و تفسیر همانجور که بعضی ها
خیال می کنند باشد .روی این حساب برای دفع این توهم ،اشکالی هم ندارد که این آقایان نباشند چون از اول جنگ تا حال این برادران بدون اینکه مسؤولیت  اجرائی  بوده اند و آنها هم باکمال  تفاهم من می دیدم  که چگونه  با آنها کار می کنند روی  حساب نبودنشان ضربه ای نمی زند بودنشان فقط کار ار ممکن است کمی  عقب بیندازد واین مسأله در شورای  نگهبان معطل  بشود بعد هم مجبور بشویم اصلاحش کنیم ( موحدی ساوجی -  این پیشنهاد را دیگران هم داده بودند ورأی نیاورد ) چهار نفر پیشنهاد کرده بودند که رأی نیاورد ،بها ین شکل مطرح نشده است .
رئیس- با چند  نفر دیگر  هم محفوظ بود .این مستقلا پیشنهاد شده ..
منشی- آقای هراتی  بعنوان مخالف بفرمائید .
هراتی – بسم الله الرحمن الرحیم .یکی از مشکلاتی که ما از آغاز انقلاب  داشتیم این نکته بوده که با توجه بها ینکه بعضی برادران هیچ گونه مسؤولیت  اجرائی در سازمانهای دولتی نداشتند ،یک سری ذهن  گرائیهائی کردند ویک سیری خواسته هائی دارند وعملا اگر خودشان د رمحیط  اجرائی قرار بگیرند  می بینند با چه مشکلات و گرفتاریهائی روبروست  واینگونه افراد اصولا د رحاشیه  ای  می نشینند  ومخالف خوانی می کنند و نق می زنند و بهترین  راه  برا یتعدیل  اینگونه افراد این هست که ما اینها را در درون کارهای اجرائی ببریم ، تا  مشکلات رااز نزدیک لمس کنند ودست از یک سری مخالف  خوانیها بدرارند، بنابراین وجود خوداین برادران در درون این شورا این مشکل را از این  جهت  حل خواهد کرد که با مشکلات اجرائی روبرو خواهند  بود ودست اند رکارانی که  با کمال  جدیت و تلاش و فداکاری در این زمینه از وقت  و زندگی شان مایه خواهند گذاشت ،دیگر با اینگویه  اشکالات روبرو نخواهند شد .
 دوم مسأله ای هست و آن این است که ممکن است این احیاناً مخالف  با قانون اساسی باشد  د رحالیکه  ما برادرانی از مجلس  برای شورای پول  واسکناس  فرستادیم برادرانی در کمیسیون مطبوعات فرستادیم ، کمیسیون مطبوعات جنبه  اجرائی دارد  . سوم اینکه ، لطفی که خواهد داشت اینست  که برادرانی که در آن شورا باشند در این رابطه سؤالات و پرسشها ومسائلی که برای ما پیش می آید می توانیم مستقیم بااین برادران در داخل خود مجلس تماس بگیریم و نیازی   به سوال از دولت نخواهد بود مضافاً بر اینکه این برادران چون خودشان با آن مشکلاتی که دردرون آنجا هست مواجه خواهند بود ، اگر بخواهد در این زمینه طرحها و لوایحی تقدیم مجلس بشود بهترین مدافع و پاسخگو خود این برادران در درون مجلس خواهند بود .
منشی- آقای ملکوتی موافق.
رئیس- بعضی از آقایان تذکر ی دهند تعبیر نق زدن زیادی بود برای ما،  ما نق نمی زنیم ،انتقاد سالم می کنیم .
ملکوتی – بسم الله الرحمن الرحیم .با پیشنهاد برادرمان آقای توکلی موافقم  که از مجلس شورای اسلامی ضرورت ندارد دو نفر یا یکنفر نماینده در داخل  این شورا باشد ، علتش هم همین است در مقابل این سه چهار دلیلی که برادرمان گفتند یک دلیل می آورم  آنهم تجربه است . در موارد زیادی ما بعضی از نمایندگان مجلس را بعنوان نماینده تعیین کردیم رفتند وهیچکدام ازاین آثاری که برادرمان در مقام رد این پیشنهاد بیان کردند،هیچکدام از این آثار در آنها نبود واما صرف نظر از اینکه  حالا با خود قانون اساسی موافق یا مخالف است کاری ندارم . اما اینکه فرمودند اینها داخل امور اجرائی بشوند تا نق نزنند باور نمی کنم آن  نق بزنیم در مجلس باشند .اینها درست است  که از نظر تقسیم قوا در قوه مقننه  هستند ولی مسوولیت بسیار سنگینی در پشت سر عاملان اجرا دارند که مسلم  شریک هستند در تمام مسؤولیتها واینکه  این نمایندگان باشند آنجا تا ما را در جریان این شورا قرار بدهند، نمایندگانی انتخاب کردیم در بعضی موارد که هیچکدام  در جریان کارهایشان ما را قرار نتوانستند بدهند من نمی خواهم بگویم خدای نکرده عامل بودند نه وضعی پیش آمد مثلا در قضیه بررسی شکنجه در شورای عالی دفاع  و امثال اینها.
رئیس- وقتتان تمام است .
 توکلی- دو نماینده مجلس  شورای اسلامی ازاین شورا  حذف بشوند با  تذکر این نکته بنقل از آقای کریمی که هیچ یک از نمایندگان مناطق جنگزده  حاضر به شرکت در آن نیستند .
اسدی نیا- آنچه که برادر عزیزمان آقای هراتی  گفتند مساله نق زدن نیست ،  خدا شاهد  است که از ابتدای جنگ تاکنون در مورد مسائل جنگزدگان ما نمایندگان مناطق  جنگزده چه مقدار نارسائیها که ندیدیم ولی حتی بعنوان یک سوال از وزارت کشور در اینجا مطرح نشد واگر سوالاتی  هم مطرح شد خیلی محترمانه بود وجایش بود که یک برخورد خیلی شدیدتری میشد . متأسفانه در حدود این هفت  یا هشت  ماه از گذشت جنگ خیلی مسائل در اینجا بود که نیاز به توضیح  بود ولی بصورت  تذکرات برادرانه به وزارت کشور وبه آقای میرسلیم  تذکر داده شد و من فکر می کنم اگر این دو نماینده در آنجا باشند مسأله این نیست که بتوانند از تجربیات این شورا استفاده بکنند،بلکه من معتقدم که خیلیاز مسائل جنگ زده ها را میتوانند به آنجا منتقل بکنند این نظر کمیسیون ، ولی بعنوان نمایندة مناطق جنگ زده وجود دو نفر نماینده رادر این شورا لازم نمی بینم .
رئیس- شما دیگر نمی توانید این صحبت را بکنید .از نظر کمیسیون صحبت کنید .
اسدی نیا – اینجا یک توضیح  دادند که نمایندگان خوزستان هم راضی  به شرکت د راین شورا نیستند .
رئیس- خوب اگر نیستند، پس  ما سرچه  کسی را داریم می تراشیم ؟ ما می خواهیم که نماینده  جنگ زده شرکت کند بهر حال پیشنهاد آقای توکلی بود .
یکی  از نمایندگان – بر خلاف قانون اساسی است .
رئیس- اینطور هم نیست که بر خلاف قانون اساسی باشد ،آقایان اعضای شورای نگهبان هم تشریف دارند اگر آنها گفتند که خلاف قانون اساسی است ، بعد حذفش می کنیم . یکی از  تذکراتی که لازم است بدهم این است که در  استدلالهایتان نفرمائید که شورای نگهبان رد می کند یا رد نمی کند، چون آنها هستند و راضی هم نیستند که چیزی نقل قول از آنها بشود ، یک قدری برایشان  دشوار است .
حالا ما به رأی می گذاریم . کسانیکه با پیشنهاد حذف ‹‹ دو نماینده مجلس ›› در این شورا موافق هستند ، قیام بفرمایند (اکثر برخاستند ) تصویب شد . پیشنهاد بعدی را قرائت کنید .
 منشی- پیشنهاد بعدی از آقای الویری است که ‹‹ معاون سیاسی وزارت  کشور ›› حذف شود .
 رئیس- پیشنهادتان را پس بگیرید ، چون معاون وزیر کشور مثل خود وزیر کشور است و فرقی ندارد پیشنهاد بعدی را بخوانید .
منشی- یک پیشنهاد از آقای فؤاد کریمی  است ومشابه  آن هماز  آقای  جعفری شده که ‹‹ نماینده شورای عالی تبلیغات ›› حذف بشود . منتها آقای جعفری  اضافه  کرده اند که ‹‹  به جایش دو نفر از جنگ زدگان ،به انتخاب خود جنگ زدگان ›› باشند . آقای جعفری می توانند توضیح بدهند چون جلوتر پیشنهاد داده بودند .
جعفری- آقای هاشمی ، قسمت اول پیشنهاد را پس گرفتم ولی قسمت دوم آن را پس نگرفتم .
رئیس- قسمت اول دوبار رد شده دیگر بحث نکنید .
فؤاد کریمی – دربارة شورای عالی  تبلیغات   رأی گیری نشده است .
رئیس- بله مستقل رأی گیری نشد . ببینید اولین پیشنهادی که بود‹‹ شورای تبلیغات و دو نفر نماینده و وزیر کشور و ››آنها رد شد . دوباره به صورت جداگانه ‹‹ نمایندگان مجلس ›› آمد حالا  شورای  عالی تبلیغات  را هم مطرح کنید .
منشی- آقای فؤاد کریمی بفرمائید .
 فواد کریمی – بسم الله الرحمن الرحیم .آقایان نمایندگان به این مساله توجه کنند که نمایندگان مناطق جنگ زده ، چون کاملا در جریان مشکلات مردم جنگ زده هستند ومی دانند که مشکلات مردم جنگ زده چیست و بر خلاف آنچه  هم که غیر مستقیم اشاره شد ، همة مادر کار اجرائی هستیم . خود بنده به همراه  مسؤولان اجرائی شهر  به شهر رفته ام ، کمیتة امداد تشکیل داده ام ، نمایندگان  دیگر هم رفته اند درست است که نماینده هستیم ، ولی بطور غیر رسمی  کار اجرائی  کرده ایم وهمگی با هم به این نتیجه رسیده ایم که هر چه  تعداد این شورا را شما کمتر  بکنید ، این شورا فرصت می کند به درد مردم برسد . چرا می خواهید شورا را بزرگش کنید ؟ بعد شورا  که بزرگ شد .مرتب شورا معطل یک عضو می ماند مثلا  نماینده شورای عالی تبلیغات نباشد .شورا هم تشکیل نشد ، مردم بیچاره  از گرسنگی  باید تلف بشوند . یک کمی  رحمی  بکنید به حال  رقت بار  این مردم جنگ زده ،یک شورائی درست کنید که اولا این شورا تشکیل بشود، نه اینکه اینقدر عریض و طویلش بکنید که اصلا تشکیل نشود .
دوم این است  که شورائی تشکیل بدهید که این شورا به درد مردم برسد ، نه اینکه شورا  فرمایشی  باشد .مردم مشکلات فرهنگی و همة مشکلات  دیگری هم دارند اما این شورا می آید برنامه ریزی می کند از همة ارگانها همکاری می گیرد ،این شورا خودش همه کاری را انجام نمی دهد ، کار این شورا هماهنگی است .از همه ارگانهای مربوطه دعوت خواهد کرد که بیایند کار بکنند، حتماً لازم نیست از وزیر آموزش و پرورش ،وزیر کار ، وزیر فلان یا نماینده شورای عالی تبلیغات  حتی  معاون وزیر کشور ،اصلا معاون وزیر کشور می خواهد به کارهای  سیاسی کشور برسد . واصلا وقت نمی کند به شورا بیاید شما این شورا را طوری  درست نکنید که اصلا  تشکیل نشود و بدرد مردم نرسند . یک کمی به حال این مردم جنگ زده رقت  بیاورید ، مشکلاتشان را باید حل  بکنید شورا را کوچک  کنید که قابل تشکیل  شدن و قابل  تصمیم گیری بشود .نه اینکه مرتب  آدم اضافه بکنید .مرتب تصمیم ها متشتت بشود .این است که خواهش می کنم از نمایندگان محترم رأی بدهند که این یک نفر هماز این شورا برداشته بشود، متشکرم .
رئیس- مخالف صحبت کند .
منشی- آقای زرهانی مخالف هستید شما؟( زرهانی – موافق هستم (.
منشی- آقای هراتی مخالف.
هراتی – بسم الله الرحمن الرحیم . همچنان  که مسائل اقتصادی  برای برادر ن و خواهران جنگ زده  مطرح است ،مسائل مذهبی  هم که در رابطه با  روح و اندیشه  است ، سخت مورد توجه است .بنابراین ،اگر عم نان آنها خورده می شود ، غم جان آنها هم با توجه به آن همه تبلیغات مسمومی که به وسیله گروهکها و ستون پنجم بیگانه در بین آنها می شود،باید توجه داشت .در این  زمینه چه کسی می تواند این زنگارهای سمپاشی ها و انحرافات را از  ذهن آنها بشوید و آنها رادر زمینه انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن ،آگاهی و شناخت  بدهد؟
مسأله دوم شورای  عالی تبلیغات ،به خاطر اینکه سازمان منسجم  وو دقیقی دارد وافرادی که زیر نظرش هست ، می تواند این حدود دو میلیون نفر از برادران وخواهران جنگ زده را در زیر پوشش تبلیغاتی خودش قرار بدهد .در حالیکه  هیچ سازمان دیگری نداریم که بتواند این مسؤولیت سنگین را انجام   بدهد . وسوم اینکه ، با توجه به اینکه این سازمان یعنی ‹‹شورای عالی تبلیغات ›› در سال گذشته سیصد میلیون تومان بودجه داشته ،امسال هم سیصد میلیون تومان بودجه برایش پیش بینی کرده اند،با داشتن این بودجة عظیم می تواند  هزینه های سنگین تبلیغاتی را هم  که د راین زمینه باشد در همة ابعاد فراهم کند .
 رئیس- موافق صحبت کند .
منشی- آقای زرهانی به عنوان موافق بفرمائید .
زرهانی – بسم الله الرحمن الرحیم . مخالفتی که شد ، به اعتقاد من نشانگر این بود که روی ماده اول دقت  نشده بود . مادر مادة اول این طرح که در جلسة گذشته تصویب کردیم ، دقیقاً و صریحاً اشاره شد که مشکلات فرهنگی و  سیاسی اینها، حلش  بهعهده این بنیاد است . پس دلیلی  ندارد برای حل این مشکل ما یک پیش بینی دومی هم اینجا ب بکنیم .در ثانی ،بنیاد ، کمیته فرهنگی  در اساسنامه تشکیل می دهد،کما اینکه الان هم به یک شکلی دارد در کمیته  فرهنگی ، همانطور که در جلسه  قبل هم من توضیح دادم، می شود از سالام شناسها، برادران متعهد حوزه و شورای عالی تبلیغات ،استفاده کرد  . گذشته  از همة اینها، تنها شورای عالی تبلیغات نیست که می تواند آنجا خدمات فرهنگی ، اسلامی  بکند، دفتر تحکیم وحدت است کمیتة فرهنگی جهاد است ، کمیته فرهنگی سپاه است ، حوزة علمیه است ، شخصیتهای دیگر  هستند که خودشان به طور متفرقه  می آیند . و آن کمیتة فرهنگی بایستی طبق اساسنامه  چنان  عام باشد که بتواند همة این فعالیتها را زیر پوشش قرار بدهد .
رئیس- آقای میرسلیم و آقای اسدی نیا شما صحبتی دارید /
 اسدی نیا – در بیشتر اردوگاهها ومناطقی  که این جنگ زدهها جا داده شده اند، یکی از مسائلی که بیشتر برادرانی نظیر جهاد وخود هلال احمر یا کانال وزارت کشور ،مطرح می شود این است که مبلغینی  برای آنها فرستاده بشود ومرتب با خود نمایندگان مناطق جنگ زده در رابطه هستند که نیاز به مبلغیت هست ، برای اینکه خیلی از مفاسد وخیلی از مسائل  که د رمابین جنگ زده ها مطرح می شود ، به وسیله  تبلیغ وسخنرانی و غیره این مسائل برایشان توضیح  داده بشود . و  هدایت بشوند . این است که گاهی اوقات حتی از نمایندگان خود مجلس ، مجلس را رها کرده اند و برای این امر رفته اند برای این مناطق سخنرانیها یا تبلیغاتی داشته اند کمیسیون نظرش  بر این است که وجودچنین نماینده ثابت  شورای عالی تبلیغات  اسلامی  این مسأله را حل خواهدکرد ودر این شورا میتواند آن سری مبلغینی  که مور د نیاز هست به این کمیته  فرهنیگ بنیاد ارائه بدهد تا بتوانند قسمت  فرهنگی اردوگاهها را به عهده بگیرند،البته د راینجا یک توضیحی  هم هست که نظر آقای میرسلیم  است .
رئیس- از قول  ایشان بفرمائید .
اسدی نیا – آقای میرسلیم  نظر دارند که میشود این رادر کمیته فرهنگی بنیاد گذاشت و نیازی نیست که دیگر یک نماینده از شورای عالی تبلیغات اسلامی باشد واین کار ار کمیته  فرهنگی بنیاد به عهده میگیرد .
 رئیس- متشکر ،پیشنهاد مشخص آقایان این است که این بند 4 که نماینده ثابت شورای عالی تبلیغات اسلامی است حذف بشود، 183 نفر در جلسه  حاضرند ، کسانی  که با پیشنهاد حذف نماینده شورای عالی تبلیغات موافق هستند قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
منشی-  چند پیشنهاد رسیده که مشابه هم است . من همه پیشنهادات را میخوانم که یکی از آنها را به رأی بگذارید .
رئیس- پیشنهادات چیست ؟
منشی- آقای کیاوش و آقای محمد محمدی پیشنهاد کرده اند دو نفر از جنگ زدگان به اعضای شورا اضافه شود . این دو نفر از میان خود جنگ زدگان انتخاب بشوند .شیوه انتخاب به معرفی نمایندگان مناطق جنگ زده در مجلس و نهادها باشد .
رئیس- این رد شد .
 منشی- دو نفر نماینده  از خود جنگ زده ها باشد نه از نمایندگان .
رئیس- آقای شهرکی  پیشنهاد کرده بودند .
منشی- به شکل دیگرش را آقای غفوری پیشنهاد  کرده اند ‹‹افرادی منتخب از خود جنگزده ها ،بعد از هر منطقه حداقل یک نفر ویا در ازاء هر پنجهزار نفر یک نفر تعیین بشود ››( همهمه نمایندگان )
 رئیس- هر پنجهزار نفر یک  یعنی مثل مجلس شورای اسلامی .
غفوری- هر 500 هزار نفر یکنفر.
 منشی-  خیر اینجا نوشته شده در ازای هر پنجهزار نفر یکنفر.
رئیس- خوب،پانصد هزار نفر صحیح است ، پیشنهادات بعدی چیست ؟
 منشی- آقای موحدی ساوجی همهمین پیشنهاد را داده اند .این پیشنهادها را میخواهید چه بکنید ؟
 موحدی ساوجی – آقا  پیشنهاد مشخص این است که دو نفر از …
منشی- پیشنهاد ایشان این است  که دو نفر نماینده از جنگ زده ها باشند .
رئیس- با توجه به مشکلاتی که انتخاب جنگ زده ها دارد ویک بار هم که رد شد . حالا آن را دوباره مطرح کنیم؟
 منشی- ترتیبش دو جور بود بعضیها پیشنهاد داده بودند از خود جنگ زده ها انتخاب بشود بعضی ها هم پیشنهاد داده بودند که نماینده …
رئیس- پیشنهادهائی که مطرح نشده است اول بخوانید تا به ااینها  برسیم ، چون اینها مطرح شده است .
 غفوری- خیر، پیشنهادی به این صورت طرح نشده است .
منشی- طبق این پیشنهاد انتخاب آقایان به انتخاب نمایندگان مجلس  است .
 رئیس- درست است ولی شبیهش ردش ده است . پیشنهاد بعدی را بخوانید .
منشی- پیشنهاد آقای محسن رهامی در مورد ترکیباست .ایشان  میگویند ترکیب بنیاد بصورت زیر بیاید :
1-معاون نخست وزیر.
2- نماینده جهاد سازندگی .
3- نمایند هلال احمر .
4- نماینده بنیاد شهید .
رئیس – یعنی ایشان میگویند بقیه اش حذف بشود ؟
منشی- بله .
رئیس- آقای رهامی توضیح بدهند .
منشی- آقای رهامی نیستند .
رئیس- غایبند که هیچ .
منشی- در همین مورد تکیب پیشنهادی هماز آقای سید محمد کاظم دانش رسیده است که میخوانم : اعضای عالی شورای  بنیاد از افراد زیر تشکیل شود .
1- معاون نخست وزیر .
2- یکنفر از نمایندگان مجلس از مناطق جنگ زده .
رئیس- اینکه  حذف شد .
منشی- 3- یک نماینده تام الاختیار از وزارت بهداری .
4- یک نماینده تام الاختیار از هلال احمر .
5- نماینده تام الاختیار کمیته امداد .
6- نماینده تام الاختیار جهاد سازندگی .
رئیس- این هم حذف  بقیه  است ، آن چیزهائی را که میخواهید  حذف کنید بگوئید .
منشی- توضیح بدهند ؟
 رئیس- در این طرح آن کساین را که گذاشته اید که هستند آنهائی را که میخواهید حذف کنید . پیشنهاد بدهید .
معادیخواه – این حذفها را تک تک رأی بگیرید .
رئیس- بلی ، وقتی پیشنهادشان را گفتند، ما یک  یک رأی میگیریم که  دیگر آقایان نتوانند جداگانه آنها را بیاورند . آقای دانش بفرمائید .
سید محمد کاظم دانش . بسم الله الرحمن الرحیم . یک مسأله کلی است که  بسیاری از آقایان  هم به آن توجه دارند و آن این است که هر اندازه تعداد افراد شورا کمتر باشد میتواند با سرعت عمل بیشتری کار بکند . خواهشی  که از برادران دارم این است که یک خرده توجه بفرمایند . کهببینیم  جریان چه جوری  است . (خیلی از شما معذرت میخواهم )  ما از این میترسیم که جریان این جور بشود که شاعر گفته است :
 گفتی که آیم ،آئی ،آری ولی کجا؟کی ؟ وقتی که خاک گورم بار برده باشد ؟ بااین مسائلی که ما یک مقدار  لفتش میدهیم ویااگر افراد شورا زیاد باشد که نتوانند زود رویش تصمیم گیری کنند جنگ زدگان تلف میشوند وما الان اطلاع  داریم که د ربعضی از جاها سل شایع شده است ودر بعضی نقاط بچه هایشان تلف میشوند . من  هفت تپه سراغ دارم که دو نفر از کودکانشان در اثر نارسائیها تلف شده اند .
رئیس- پیشنهادتانرا مشخص بفرمائید .
کاظم دانش- پیشنهاد من این است که به حداقل اعضای شورا  اکتفا  بشود و همان پنج نفر اولی که بودند منتها به اضافه یک نفر نماینده، من  نوشته ام اینجا ازاین نظر که مجلس لازم است بطور مستقیم در جریان کارها باشد .
رئیس- ایند یگر رد شد .دیگر درباره اش نمیشود بحث کرد .
کاظم دانش- اجازه بفرمائید .
رئیس- درباره آن دیگر بحث نمیشود .
 کاظم دانش- یک نفر نماینده اینجا نوشته ام .
رئیس- این پیشنهاد رد شد و قابل بحث  نیست .
کاظم دانش-  و علی الظاهر این شورا کار اجرائیش زیاد نخواهد بود با توجه به این جریان که کاراجرائی شورا زیاد نخواهد بود و بیتشر جنبه برنامه ریزی و نظارت  واین چیزها را دارد وجود یک نفر نماینده مجلس بلامانع است وبقیه  همان پنج نفر باشند وبقیه افراد حذف  شوند .
رئیس- مخالف وموافق صحبت کنند .
منشی- آقای موحدی کرمانی و آقای موحدی ساوجی با هم دست بلند کردند .آقای موحدی ساوجی بفرمائید مخالف .
 موحدی ساوجی – بسم الله الرحمن الرحیم .عرض میشود که این طرح در کمیسیون مطرح شده است  بعضی  نمایندگان مناطق جنگی هم بوده اند وهمه صحبتها شده واین عده برای شورای  عالی امور جنگ زدگان لازم بوده واینکه بعضی برادران میگویند اگر عده زیاد باشد تشکیل نمیشود یا تصمیم گیری  نمیشود من معتقدم این درست نیست برای اینکه اکثر کمیسیونهای مجلس ما حدود یازده نفرند .آئین نامه اجرائی  دارد .دو سوم آن که حاضر باشند تشکیل میشود یعنی از یازده نفر هشت نفر که حاضر باشند شورا رسمیت  پیدا میکند .دیگر بالاخره این مسائل که آقا عده کمتر یا بیشتر باشد خیلی لازم نیست ومهمتر این است که تعداد این 11 نفر لازم  بوده که سه نفرشان مثل اینکه تصویب شد و حذف  کردند  البته پیشنهادی داده ام که ضروری  و واجب  است که از خود مردم جنگ زده دو نفر آدم مطلع و صالح ، یکی از جنوب و یکی  هم از غرب باید در این شورا باشد .
رئیس- این مطالب خارجاز موضوع است .
موحدی ساوجی – شما باید اجازه بدهید من پیشنهادم را بعداً مطرح کنم والسلام .
رئیس- بسیار خوب ولی مطلب  فعلی شما خارجاز موضوع است .
الویری- آقای موحدی کرمانی ،شما موافق هستید ؟( موحدی کرمانی- خیر )آقای محلاتی موافق هستید ؟(محلاتی – خیر )آقای  آقا محمدی ؟(آقا محمدی – مخالفم ).
رئیس- پیشنهاد آقای دانش موافق  دارد ؟(اظهاری نشد ) مثل اینکه پیشنهادایشان موافق ندارد . پس صرفنظر فرمودید . پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
گلزادة غفوری- آقای  هاشمی  ماهیت پیشنهاد من با آن پیشنهادی که رد شد فرق دارد بگذارید مطرح بشود .
رئیس- پیشنهاد آقای غفوری و آقای ساوجی  یک چیز است .
گلزاده غفوری- یک چیز نیست . اجازه بدهید من توضیح بدهم .
موحدی ساوجی – اجازه بدهید توضیح بدهم پیشنهاد من با پیشنهاد ایشان فرق دارد .
گلزاده غفوری- خیلی هم فرق دارد . لذا مستقلا  شرح میدهیم .
 رئیس- آقای غفوری  مختصر توضیح بفرمائید . آقای موحدی هم به عنوان موافق صحبت کنند .
گلزاده غفوری- ایشان خودشان میگویند فرق دارد من مستقلا پیشنهاد خودم را میگویم .
 رئیس- بگوئید ،مختصر بفرمائید .
گلزاده غفوری- اصل پیشنهاد این است که ما در تصمیم گیری درباره  جمعیتی که امروز حدود دو میلیون نفر هستند ولی نمیدانیم که فردا و پس فردا سرنوشت این دو میلیون نفر چه خواهد شد . ودر رابطه با مسائل مملکتی وضع این جنگ زدگان ومناطق جنگ زده با تمام کشور چه رابطه ای پیدا میکند؟ بنابراین آنچه را که من میخواستم بگویم خلاصه اش این است که مسأله  قیمومیت و سرپرستی و تصمیم گیری برای دیگران مخصوصاًُ در نظام جدید و اسلامی  فرع  بر این است که ما آن طرفی  را که میخواهیم برای او تصمیم بگیریم آنها بیش  از آنچه  که مسائل مادی احتیاج داشته باشند .به شخصیت  انسانی احتیاج  دارند بنابراین اول پیشنهاد را میخوانم بعد چون این پیشنهاد  د ررابطه با ماده 3 این  طرح است یعنی تحقیق بخش به اهداف بنیاد ، من ماده 1 را ( که هدف بنیاد را اینجا شرح  داده است ) میخوانم که ببینیم چه کساین میتوانند این هدف  را تحقیق بدهند ؟( رئیس – یک دقیقه وقت  دارید ) اهداف در ماده 1 سه قسمت  است :
یکی رسیدگی به وضع مناطق ، یکی حل مشکلات ، یکی  هم تهیه  پیشنهادات سازنده ، با حذف دو نماینده مجلس هم د رحقیقت یک مشت قدرت اجرائی و سرپرست  می خواهند برای دو میلیون نفر تصمیم  بگیرند .لذا پیشنهاد این است از هر 500 هزار نفر در  نظام اسلامی که 4 نماینده از دو میلیون نفر ، می شوند و ترتیب اینها رادر آئین نامه و اساسنامه من در پیشنهاد بعدی  پیش بینی کرده ام بنابراین اصل پیشنهاد این است  حداقل  از هر منطقه یک نفر ودر ازاء هر  مسائل مربوط به خودشان حتی مشارکت د رجلسات و اظهار رأی داشته باشند .این اصل پیشنهاد است واگر نباشد بسهم خودم  من فکر میکنم مردمی نیست .
منشی- آقای توکلی به عنوان مخالف .
توکلی – بسم الله الرحمن الرحیم . اولا اصل اینکه اگر عده ای بخواهند برای جنگ زدگان کار بکنند وراجع به وضع آنها تصمیم بگیرند که میگویند  بی احترامی نسبت به آنها است بنظر من فکر باطل است همین الان عده ای از این  مملکت  جمع شده اند و برای 36 میلیون نفر دارند تصمیم میگیرند وهیچ کسی
نمیگویند  که قیمومیت است  وباعث بی احتارمی به مردم ایران است ،این یک نکته است . ودیگران اگر یادتان باشد ما 8 ماه پیش یک قانونی تصویب کردیم  برای  انتخابات بعضی از شهرهائی کههیچ مشکلی ندارند و 6 ماه مهلت آن گذشت ، در حالیکه وزارت کشور نتوانست ترتیب انتخابات را  بدهد و آمد این قانون را تمدید کرد . آنوقت جنگ زده هائی که رقم دقیق آنها معلومنیست  یعنی  ما د راینجا رقم یک میلیون ،یک میلیون  و دویست هزار ،  یک میلیون ونیم تا دو میلیون شنیده ایم و اینها دردهها شهر پراکنده اند و هزارن مشکل دارند بیائید و ترتیب انتخابات بدهید ،ان شاء الله لابد جنگ  تمام میشود  همة اینها بهخانه هایشان میرسند و هنوز هم انتخابات انجام نخواهد شد این فکر  بنظر من اساس آن غلط  است . امکان پذیر هم نیست بنابراینمخالفم .
منشی- آقای موسوی خراسانی موافق هستید ؟( موسوی خراسانی – خیر )آقای عباسی موافق هستید (عباسی – خیر ) خانم اعظم طالقانی به عنوان موافق بفرمائید .
اعظم طالقانی – بسم الله الرحمن الرحیم ، گذشته از مسأله کرامت  انسانی کهمیخواهیم باری یک مردمی تصمیم بگیریم ، حق دخالت درسرنوشت خودشان را به آنها میدهیم ،یک مسأله دیگری است که آقای هراتی هم به آن اشاره کردند البته ایشان درباره نماینده های مناطق جنگ زده گفتند ومن میخواهم همین را در  عین حال تأیید بکنم که وقتی خود مردم بدانند چه مسائلی ومشکلاتی وجود دارد وچه عدم امکانات ویاامکاناتی وجود دارد خیلی راحت تر و منطقی تر ومستدل تر  با مسأله برخورد میکنند .مااین مسأله رادر ارتباط  با مردمی که به این مصیبت گرفتارند متوجه شده ایم .درمناطق جنگ زده د راین خوابگاههائی که الان برادران وخواهران جنگ زده ما هستند،در شهرستانها واردوگاهها،هر کجا کهدر بین اینها رفتیم مسائلی را که  مطرح میکردند یک مقدارش بر اثر عدم اطلاعات بود که وقتی توضیح داده میشد و روشن میشدند خودشان هم تا حدودی قانع میشدند. پس بگذارید اینها بیایند شرکت بکنند بین آنها افراد صالح و سالم زیاد است  همه را با یک  چوب نرانیم .اینها بیایند دخالت بکنند ببینند چه مسائلی است ومشکلات چیست ؟ وما بتوانیم حداقل یک مقدار زیادی بوسیله  انتخاب اینها وحق رأی دادن به اینها و تصمیم  گیری به اینها و ارزشی که برای اینها قائل میشویم  مشکلات خودمان د رجامعه کشورمان حل خواهد شد .
رئیس- فقط  من یک تذکری به خانم اعظم طالقانی بدهم . بعضی از نمایندگان خیال میکنندتریبون که دستشان آمد ( قره باغ- آقای هاشمی ، خانم طالقانی  اهانت کردند ) خواهش میکنم من دارم میگویم خانم ها و آقایان ! بعضی ها خیال میکنندتریبون  که دستشان آمد این حق برای آنها میاید که به هر نحو خواستند افکار خوداشن را به هر صورتی ارائه بدهند ( طالقانی – یک ربع ساعت  حق دفاع دارم ) اینکه میگوئید ‹‹ همه را به یک  چوب نرانید ›› شما دارید به  مجلس چه میگوئید ؟ مگر مجلس  میخواهد به آنها تحقیر بکند .مگر میگوئیم  آنها بد هستند مگر میگوئیم آنها صالح نیستند .این تعبیری که شما میفرمائید  آن هم از بلندگو ،در اردوگاهها میشنوند میگویند مگر     درمجلس چه میگذرد ؟ که میگویند ‹‹ همه را به یک چوب نرانید ››شما اعتبار مجلس را بیشتر از اعتبار …
خانم طالقانی – اجازه  بدهید  توضیح بدهم .
رئیس- خیر ، من میگویم اینطور نکنید .به خیال خودتان من نمیدانم چه هدفی از این هست مگر مجلس میخواهد حق آنها را ضایع بکند . همه این زحمت ها، همه دو روز وقت مجلس  را که گرفتیم ، همه وقتی را که د رکمیسوین گرفتیم برایاینکه بهتر بتوانیم زندگی  اینها را  اداره  بکنیم حالا چه چوبی ؟ چه راندنی ؟  چه مساله ای ؟ چه تضییع حقی ؟
 خانم طالقانی -  اجازه بدهید مطلب  را باز بکنم ، من باید از خودم دفاع کنم .
رئیس- چه اجازه ای ؟ یک  ذره که اجازه میدهم  تریبون ار میگیرید و شروع میکنید به شعار دادن، اینکه درست نیست .  با مجلس  به این نحو برخورد کنید ؟
خانم طالقانی – شما مطالب تان را بهتر میتوانید  باز بکنید …
رئیس- خواهش میکنم خانم ،آقای اسدی نیا بحثی دارید ؟( اسدی نیا – بلی ) بفرمائید .
اسدی نیا ( مخبر کمیسیون امور داخلی )- اولا من یک تذکری به هیأت رئیسه بدهم چون پیشنهادی نظیر همین  پیشنهادی، از طرف آقای شهرکی بود و رد شد که به یاد دارم من  خودم د راین زمینه توضیح  دادم ،نیازی نبود .
رئیس- شما دیدید آقای غفوری هر لحظه بلند شدند وگفتند؟‹‹پیشنهاد مستقلی دارم ››.
اسدی نیا ( مخبر کمیسیون امور داخلی )- این دلیل نمی شود که دوبار به فردی  حق داده نشود .
گلزاده غفوری – اینطور نیست ،اینکه من میگویم طرح نشد ،رد نشد ، شما جواب آن را دادید  نماینده شان هست ، نماینده  را هم که حذف کردید .
اسدی نیا ( مخبر کمیسیون امور داخلی )-آقای غفوری ،مطمئن باشید اینگونه صحبت ها در بین ما جنگ زدگان خوزستانی نمی ماسد ، یعنی شعار دادن جلب چیزی بنفع ما نخواهد شد .
 گلزاده غفوری-  تصمیم عاقلانه گرفتن است ، تصمیم عاقلانه و عادلانه باید گرفت .
اسدی نیا – اجازه بدهید ،اگر به اندازه ما د رمیان جنگ زدگان می رفتید میدیدید  که اگر اینگونه خطای سیاسی رفع  بشود چقدر مردم مااز اینگونه مسائل راحت تر میشدند .
مرتضی محمودی- جنگ زدگان ازاینگونه شعارها متنفرند .
 اسدی نیا – یک نکته ای د راینجا من توضیح بدهم که نماینده جنگ زدگانکه مطرح میکنند با توجه به افرادی که د راین شورا هست اینها افرادی هستند که درتس در متن نیازهای برادران وخواهران  جنگ زده ما است . نمونه ش سرپرست کمیته امداد  امام خمینی  که اینها در متن این جریانات هستند یا سرپرست جهاد سازندگی ،در آنجا برادران جهاد واقعاً نماینده واقعی این مناطق جنگ زده هستند و چیزی نیست که بگوئیم آنها نماینده نیستند و  این سری مسائل را آنها نمی توانند مطرح بکنند .با آن توضیحی  که د رآن پیشنهاد آقای شهرکی  هم دادند .اگر این مطرح بشود حدود 10 الی 15-20 شهر هستند که د راین شورا نماینده خواهند خواست .
 رئیس- متشکر ، پیشنهاد آقای غفوری باری رأی گیری مطرح  است عده حاضر د رجلسه 183 نفر است پیشنهادشان اینجا است .
گلزاده غفوری- من خودم میخوانم ( رئیس- فقط پیشنهاد را بخوانید  دیگر بحثی نفرمائید .) از هر منطقه  حداقل  یک نفر یادر ازای هر 500 هزار نفر یک نفر عضویت بنیاد را خواهند داشت تا د رمسائل مربوط به خودشان حق مشارکت در جلسات و اظهار رأی داشته باشند با توجه  به اینکه ایشان دومسأله  باید در این پیشنهاد در دو مرحله باید طرح بشود .
 یکی اصل دخالت جنگ زدگان ،یکی هم کیفیت و شکل تعدادشان .
رئیس- بشما تذکر میدهم که خارج از حد حرف نزنید .
 گلزاده غفوری- پیشنهاد من دو قسمت دارد . اصل جنگ زدگان دخالت  داشته باشند یا خیر ، یکی  هم کیفیت آن .
رئیس- آقایانی که با پیشنهاد آقای غفوری موافق هستند قیام بفرمایند ( معدودی برخاستند ) تصویب نشد . پیشنهاد بعدی را بگوئید .
منشی- آقای معرفی زاده  همین  حالا پیشنهاد دادند که میخوانم :
‹‹پیشنهادمینمایم :از نمایندگان شهرهای جنگی ه رکدام یک نفر از افراد صالح  انتخابی خود رادر این شورا راه پیدا کنند .››
رئیس- این همان پیشنهاد است :
منشی- در زمینه ترکیب الان پیشنهادی نداریم ولی راجع به قسمت های دیگر …
رئیس- تبصره ها مربوط به بعد است .روی مادة 3 رأی میگیریم بعد  تنفس میدهیم  برای …
شاهچراغی( منشی )- فقط میتوانید راجع به ترکیب  شورا رأی بگیرید  والا برای مقدماتش  پیشنهاد داده اند .
منشی(الویری )-  راجع  به تبصره ها که صحبتی نمی کنید .
رئیس- تبصره  ها را جداگانه ( بعد از تنفس ) بایستی رأی بگیریم .
شاهچراغی( منشی)- آقای  مرتضی  محمودی راجع به قسمت اول مادة 3 پیشنهاد دادند که کاملا قسمت اول آن را تغییر میدهد . ‹‹ابتدای ماده به اینصورت اصلاح شود به منظور :
الف- تنظیم و پیشنهاد لوایح مناسب  جهت  حل مشکلات مناطق جنگ زده و جنگ زدگان به هیأت دولت .

ب- تهیه و تصویب اساسنامه و آئین نامه های اجرائی و به امضاء نخست وزیر رسانیدن آن .
ج- سازماندهی و اداره بنیاد بر طبق اساسنامه و آئین نامه ها.
د- برنامه ریزیهای کوتاه مدت ومیان مدت و طویل المدت  جهت  حل مشکلات مناطق  جنگ زده و جنگ زدگان و تشکیل هیأت  های تحقیقاتی  و برنامه ریزی در این امور .
ه- هماهنگ نمودن کلیه وزارتخانه ها و ادارات و سایر نهادها با برنامه ها و عملیات بنیاد به اینمنظور کلیه این نهادها موظف به همکاری با شورای عالی میبیاشند .
و‌- تعیین افراد  صالح جهت سرپرستی کمیته مرکزی بنیاد وکمیته های استان  این بنیاد حتی الامکان از بین نهادهای انقلابی و افراد  مؤمن و فعال  مناطق  جنگ زده .
ی‌- ز- پیشنهاد بودجه های لازم  جهت امور مناطق جنگ زده ، و جنگ زدگان به دولت ››.
أ‌أ‌- رئیس- این چه پیشنهادی است ؟
ب‌ب‌- منشی- پیشنهادی در مورد مادة 3 است که از آقای مرتضی محمودی است .
ت‌ت‌-  رئیس- اگر میخواهید این پیشنهاد مطرح بشود ، اول یک ربع ساعت تنفس میدهیم چون آقایان خسته اند .
ث‌ث‌- ( جلسه در ساعت 10 به عنوان تنفس تعطیل شد ومجدداً در ساعت 50/10 دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی  تشکیل شد ).
ج‌ج‌- رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم .جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است من از دوستان نماینده تقاضا میکنم آن سری پیشنهاداتی که زیاد اهمتی  ندارد یا  شبیه آن ردشده است مطرح نکنند و آقایانی  هم که صحبت میکنند کوتاه  صحبت  کنند  که امروز این طرح تمام بشود تا هفته آینده گرفتار این طرح نباشیم . این خواهش را بپذیرید .
ح‌ح‌- منشی( شاهچراغی )- آقای مرتضی محمودی پیشنهاد مفصل خود را  میتوانند ارائه بدهند .
خ‌خ‌-  رئیس- آقای محمودی خواهش میکنم  خیلی کوتاه مطلب را مطرح کنید .
د‌د‌- مرتضی محمودی- بسم الله الرحمن الرحیم . قبل از اینکه شروع کنیم از  نمایندگان محترم تقاضا میکنم که توجه کنند به پیشنهادات نماینده هائی ک در  رابطه با  جنگ زده ها هستند  ودرد جنگ زدگان رادر این مدت  7-8 ماه هم در رابطه با خودشان و هم در رابطه با همة ارگانها و نهادهائی که در خدمت به این  جنگ زدگان ذیر بط بوده اند وبه تجربیاتی رسیده اند ومیدانند که از چه راهی باید وارد شد برای اینکه  بتوانیم وضع این جنگ زدگان را به خوبی رسیدگی کنیم . این است که  من خواهش میکنم از همة نماینده های محترم ، توجه بفرمایند که این پیشنهاد مطرح بشود واگر ضرورت هست از جناب  آقای هاشمی  خواهش میکنم که دستور  بفرمایند بند ،بند ، یا کلا رأی گیری بشود ولی اگر بندبند رأی گیری بشود بهتر  است .
رئیس- بندبند خودش دو جلسه وقت میبرد ،یک جا رأی میگیریم .
مرتضی محمودی –در گذشته گر چه فعالیت های شبانه روزی  دولت وکمکهای  مردم بسیار قابل تقدیر است ولی متأسفانه بعلت معلوم نبودن وظیفه مشخص برای  ارگانها و نهادهائی که در رابطه با جنگ زدگان بودند وخلط وظائف وهرج ومرج در اجرای کارها وضع جنگ زدگان آن چنان  که د راین مدت 8 ماه انتظار میرفت  بهبودی  حاصل  نکرده اسنت  و  هنوز  هم بسیاری از مشکلات آنها حل نشده د رحالیک  همین نهادها و ارگانهائی که الان هم میخواهند در این شورا حضور پیدا کنند باز  اغلب آنها در رابطه با این کارها بودند. این است که د روظائفی که برایان شورا ( د راین طرح ) در کمیسوین شمرده و آورده شده وظائف خیلی کلی است که باز  مشخص  نمیکند که کاملا مشخص بشود که این شورا بطور  عینی و یقینی  چه وظیفه ای دارند ؟ ودر رابطه با این جنگ زدگان چه باید بکنند؟
رئیس- یک دقیقه وقت دارید که پیشنهادتا را بخوانید .
 مرتضی محمودی – اجازه بدهید پیشنهادم را توضیح بدهم .
رئیس- 5 دقیقه وقت داشتید بیش از این که نمی شود اجازه داد .
مرتضی محمودی – پیشنهادم این است که این 4 قسمت بند الف –ب- ج- د- برداشته بشود و بجای آن ( در مادة 3) این بندها گذاشته بشود :
الف- تهیه و تنظیم  پیشنهدات مناسب  جهت  حل مشکلات بمناطق جنگ زده و جنگ زدگان به هیأت  دولت .
ب- تهیه و تصویب اساسنامه و آئین نامه های اجرائی وبه  امضاء نخست وزیر رساندن آن .
ج- سالزماندهی  واداره بنیاد بر طبق  اساسنامه و آئین نامه ها .
د- برنامه ریزیهای کوتاه مدت ومیان مدت وطویل المدت  جهت  حل مشکلات مناطق جنگ زده وجنگ زدگان وتشکیل هیأت های تحقیقاتی  و برنامه ریزی بدین منظور .
ه- هماهنگ نمودن کلیه ادارات و سایر نهادهای ذیر بط با برنامه ها و عملیات بنیاد بدین منظور کلیه این نهادها موظف به همکاری با شورای  عالی میباشند .
و- تعیین افراد  صالح  جهت سرپرستی  کمیته  مرکزی بنیاد وکیمته های استان این بنیاد ( حتی الامکان از بین نهادهای  انقلابی و افراد مؤمن  و فعال مناطق جنگ زده ).
این قسمت آن مسأله را هم حل میکند که نماینده جنگ زدگان د راین شورا باشند . نماینده جنگ زدگان میتواننداز این طریق در کمیته  ها شرکت و فعالیت  داشته باشند .
ز- پیشنهاد بودجه های لازم  جهت امور مناطق جنگ زده و جنگ زدگان به هیأت دولت .
 منشی(الویری )-آقای معادیخواه ،( معادی خواه – اگر موافق دارد صحبت  بکنم ؟) موافق دارد .
رئیس- آقای معادی خواه بفرمائید .
معادی خواه – بسم الله الرحمن الرحیم . ببینید بطور کلی روش  کار ار اگر ما د رنظر بگیریم اینطور  پیشنهاد دادن حتی احتیاج به مخالف هم ندارد . مجلس  میخواهد پیشنهادی را ضمن  یک طرحی  بگیرد و ببیند که این پیشنهاد درستی است و در رویش رأی بدهد .یک پیشنهادی که تقریباً به اندازه  خود طرح یا مفصل  تر از طرح است د رضمن 5 دقیقه  برای این پیشنهادها  وقت گذاشته شده که توجیه  بشود .این معلوم است یک تذکرات خیلی اساسی و کوتاهی که زود ذهن مجلس  بگیرد و بتواند روی آن رأی بدهد من از برادرمان  آقای محمودی بدون اینکه هیچ  قصد سرزنشی  داشته باشم این را عرض میکنم اینکه ایشان میگویند به مناطق جنگ زده  توجه  بشود ، به نماینده ها توجه بشود . مناطق جنگ زده را چنین و چنان بکنیم . خوب،  این طرح  د رکمیسوین امور داخلی مطرح بود یعنی  طرح امور جنگ زدگان یک بار هم جناب آقای محمودی در آن کمیسیون تشریف نیاوردند که ببینند در آنجا  چه میگذرد اینطور مسائل مفصل رادر آن جاها باید حل  کرد نه در  مجلس یک  طرحی  مفصل تر از آن طرح آورده شود .
رئیس- موافق ؟
منشی( الویری )ـآقای زرهانی موافق هستند .
 زرهانی – بسم الله الرحمن الرحیم .انتقادی را که آقای معادی خواه از پیشنهاد آقای محمودی داشتند هیچ ربطی  به کیفیت  ومحتوای پیشنهاد  نداشت . از کمیت و طولانی بودن پیشنهاد انتقاد داشتند د رحالیکه  مجلس  محترم بایستی  به معنا  توجه  داشته باشد ، ببیند  در این پیشنهاد چه مطلبی آمده است ؟  من هم  خودم  به طولانی بودن آن یک مقدار انتقاد دارم نه در آن حدی که از خیر آن بگذرم و آن را رد کنم این است که بر این پیشنهاد یک سلسله  اختیارات  نسبتاً اجرائی  به شورا  داده شده تا با کمال  دقت و فرصت کافی  بدون طی جلساتی  به مشکلات پیچیده  بنیاد رسیدگی بکنید ، چرا؟ برایاینکه حل این مشکلات از عهده یک نفر هر چند هم خیلی  وارد ومدیر باشد خارج است . من این نکته  را توضیح داده ام که  ابعاد مشکلات ، خیلی وسیع است . پس بنابراین بنظر من همانطوریکه پیشنهاد  شد بند به بند (بنظر من  این پیشنهاد خیلی مفید است ) این پیشنهاد مطرح  بشود ومجلس  دقت کند . وقتی که پیشنهاد قرائت می شد من د راکثریت  چهره ها نگاه  کردم  خیلی از برادران به متنی که قرائت می شد توجه  نمی کردند وقتی که بهمتنی  که قرائت می شود توجه نشود  عقلا و شرعاً دلیلی نداریم که بتوانمی  آن را رد کنیم . لااقل باید رأی مادر مقابل آن ممتنع باشد و رأی ممتنع دادن  همدر قبال این مشکل باز هم نمی تواند کار دوستی باشد
آنچه را هم که آقای معادیخواه گفتند که در کمیسیون مطرح نشده است ،
این پیشنهاد تغییر شکل یافته و تکامل  یافته  اختیارات  شورا د رطرح  خود نمایندگان مناطق جنگی است . وخود من د رچند  جلسه ، حتی در جلساتی که آقای معادی خواه  نبودند بوده ام وروی این پیشنهاد توضیحاتی داده شده است .بقیه برادران هم بوده اند واگر آقای محمودی نبوده اند بقیه برادران بوده اند .امادربارة محتوای این پیشنهاد زیاد بحث شده است ومتأسفانه بدلیل اینکه از ناحیه مسؤولین  اجرائی توضیحات مخالف داده می شد ،  تصویب نشد . اما الان جا ارد که مجلس  محترم بند به بند روی این  پیشنهاد مطالعه و دقت کنند وهر کدام که مفید تشخیص  داده شد هر چند به قیمت  دو سه ساعت وقت اضافی ، تصویب بشود .والسلام .
رئیس- نماینده دولت توضیح بدهند .
میرسلیم ( معاون وزارت کشور )- بسم الله الرحمن الرحیم .  شورائی که پیشنهاد شده است با اینکه ما دیروز صحبت کردیم  فقط یک شوری نیست که  بخواهد مشورت بدهد ومجری را راهنمائی کند که بتواند کارهایش را با حداقل اشتباه  انجام دهد .د رحالیکه مامی دانیم که اگر کارهای مربوط به امور جنگ زدگان به هبترین وجه هم انجام بگیرد، با توجه به وسعت کار و ابعاد عظیم آن ، هیچگاه  نخواهیم توانست ،کاملا رفاه و آسایش  وحقوق مربوط به جنگ زدگان را ادا کنیم این یک شورائی می شود شورای اجرائی که علاوه براینکه د رنحوه انتخابش مسائل سیاسی و اعمال  فشارهای سیاسی  و نفوذهای مختلف بوجود خواهد  آمد .د رموقع تصمیم گیری هم بااشکالات بسیار  زیادی مواجه خواهد شد . که اولین اشکال آن ، به عقب افتادن کلیه کارهای اجرائی مربوط به جنگ زدگان خواهد  بود .   لذا من شخصاً به عنوان کسیکه  چند وقتی در رابطه با جنگ زدگان کار کرده ام خدمت نمایندگان عرض می کنم که راه کار این است که یک مجری قوی برگزیده شود که مورد اعتماد هم باشد این مجری قوی هم بتواند اباستفاده از افکار کسانیکه  صاحب نظر هستند ودرد را می شناسند راه های مناسب را با قدرت ،انتخاب کند .وقتی  شما با رأی خودتان دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را حذف کردید ،مفهومش این است که شما این مجری را وادار می کنید که خودش یک شورایعالی  دیگری  در یک جای دیگر درست کند،به خاطراینکه او به این نمایندگان احتیاج داد .
لذا می نشیند و شورای عالی خودش را تکشیل می دهد واز آنها مشورت خواهد کرد ، همان مشورتی را که لازم است  .آنگاه ایگونه  شوراها که  پیشنهاد می شود یک چیز دست و پاگیر برایش خواهد شد . برای  اینکه  این نهادهائی که پیشنهاد می فرمائید ، خودشان به اندازه کافی گرفتاری دارند .از قبیل : جهاد ،سپاه و بنیاد شهید .بروند کارشان را انجام بدهند وبعد پیشنهاد سازنده به مجری بدهند همان مجری که می خواهد درباره  جنگ زدگان کار  کند .
 این چه نحو تداخل وظایف در یکدیگر و تضعیف مجری مربوط به  جنگ زدگان است ؟ بعلاوه د رمورد دخالت دادن خود جنگ زدگان این مسأله از لحاظ شعاری اگر مطرح بشود جز اینکه مسائل سیاسی نوینی رادر میان این جنگ زدگان که مصیبت دیده هستند به وجود آورد ثمری نخواهد داشت و الان  حوصله ندارند که ببینند باز دارد جنجال سیاسی راه می افتد که چه کسی را انتخاب کنیم  و چه  کسی را انتخاب نکنیم . آنها  می خواهند که به ایشان خدمت  بشود  . یک شخصی  یا یک مجموعه ای راانتخاب بفرمائید و به او اختیارات بدهید که بتواند با قدرت به این  مصیبت  دیدگان که دنبال  هیاهوی سیاسی نیستند خدمت کند .وگرنه  اگر در همنی مجلس  هم ما به بحث سیاسی شروع کنیم  که چه طریق سیاسی پیش گرفته بشود  که منظورهای سیاسی رعایت بشود ،بدانید که گناه خواهد داشت ومستقیماً ضررش به چشم  جنگ زدگان خواهد  رفت و. و من  به عنوان مخالف صددرصد با این طرحی  کهمشاورین  اجرائی را پیشنهاد می کند خواستم نظرم رااعلام کنم .
رئیس- 184 نفر در جلسه  حاضند پیشنهاد برای رأی گیری مشخص  شود .آقای شاهچاغی پیشنهاد را بخوانید .
فؤاد کریمی -  حداقل بند بند رذی گیری بشود .
رئیس- بند بن نمی شود .یک پیشنهاد است که یک جا رأی می گیریم . آقای فؤاد کریمی  بااجازه چه کسی صحبت  می کنید ؟
منشی(شاهچراغی )- مادة 3 ابتدای ماده به این صورت اصلاح شود .
مرتضی محمودی – آقای  هاشمی  چون تغییرات کوچک  در آن داده ایم اجازه  بدهید خودم بخوانم .
رئیس- دارند می خوانند بفرمائید بنشینید .
مرتضی محمودی –در آن  تغییرات داده ایم . خودم آن را می خوانم .
رئیس- تغییرات ،پذیرفته نیست .
مرتضی محمودی – آخر   یعنی  چه ؟
رئیس- منظورتان چیست ؟
مرتضی محمودی- عملا  طوری تبلیغ می شود که یعنی حتماً باید این پیشنهاد تصویب نشود .
رئیس- پیشنهاد کتبی  باید برسد وخوانده شود .
مرتضی محمودی – آقای میرسلیم  نگفتند که کجای این پیشنهادات ، سیاسی است ؟ وکجایش تضعیف نهادها است .
رئیس- دیگر دفاع ندارد بفرمائید  بنشینید .
مرتضی محمودی- آخر چرا بی خودی جو درست می کنند؟ تااینکه اصل مسأله لوث بشود .
رئیس- خیلی خوب خودتان پیشنهادتان را بخوانید . چه فرق می کند که ایشان بخوانند یا شما خودتان بخوانید ؟
مرتضی محمودی – همه پیشنهاد را یکجا بخوانم یا بند به بند ؟
رئیس- همه را یکجا بخوانید .
مرتضی محمودی – پیشنهاد به شرح زیر است :
الف- تهیه و تنظیم پیشنهدات مناسب  جهت حل مشکلات مناطق جنگ زده و جنگ زدگان به هیأت دولت .
ب- تهیه و تصویب  اساسنامه و آئین نامه های اجرائی و به امضای نخست وزیر رسانیدن آن .
ج- سازماندهی و اداره بنیاد بر طبق اساسنامه و آئین  نامه ها .
د- برنامه ریزیهای کوتاه مدت ومیان مدت و طویل المدت  جهت  حل مشکلات  مناطق جنگ زده و جنگ زدگان و تشکیل هیأت های  تحقیقاتی و برنامه ریزی بدین منظور .
ر- هماهنگ نمودن کلیه ادارات و سایر نهادهای ذی ربط با برنامه ها و عملیات بیناد .بدین منظور کلیه این نهادها موظف به همکاری باشورای عالی می باشند .
و- تعیین افراد صالح  جهت  سرپرستی کمیته مرکزی بنیاد وکمیته های استان این بنیاد حتیالامکان از بین نهادهای انقلابی و افراد مؤمن و فعال  مناطق جنگ زده .
ز- پیشنهاد بودجه های لازم  جهت امور مناطق جنگ زده و جنگ زدگان به هیأت دولت .
رئیس- 184 نفر در جلسه  حاضرند . نمایندگانیکه با پیشنهاد قرائت شده  موافق هستند قیام فرمایند . ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد .
رئیس- پیشنهاد بعدی را بخوانید .
منشی- پیشنهاد بعید آقای  علی معرفی زاده است .
رئیس- پیشنهاد آقای معرفی زاده را بخوانید .
منشی- از طرف نمایندگان استان خوزستان و غرب کشو سه  نفر از افراد جنگ زده به عنوان اعضای شورا به شورا معرفی می شود .
رئیس- آقای معرفی زاده  بفرمائید .
 علی معرفی زاده – بسم الله الرحمن الرحیم .ابتدا خدمت نمایندگان محترم عرض می کنم هر چه زودتر  این لایه را تصویب کنیم مشکل  اساسی جنگ زدگان ان شاء الله حل خواهد شد واین قدر به فکر  این نباشیم که چه چیزی را روی کاغذ  آورده ایم .اساس مسأله  این است که افراد ی  که تعیین  می شوند ودر مرحله اجرا  قرار می گیرند بتوانند مشکل اساسی را حل  کنند . پیشنهاد من  دو خصلت دارد :
1- این سه نفری که انتخاب  میکنیم وبه شوری  می فرستیم  عملا درد را لمس کرده اند وهتش ماه تمام مصائب رادیده اند ونظراتی را به شورا می دهند  واز طرفی جنگ زدگان که بما مراجعه می کنند ما آنها را به بنیاد معرفی می کنیم  صدی نود از آن ها باز می گردند ومی گویند ما نمیتوانمی مسؤولان امر را ببینیم . سه روز  چهار نفر از طرف نمایندگان جنوب و غرب کشور باشند ، مشخص  می شود و افراد  جنگ زده می توانند با اینها تماس  بگیرند و توسط آنها مشکلات افراد جنگ  زده حل  می شود . من می خواهم اینمسأله ای را که آقای میرسلیم  فرمودند که از نظر سیاسی کار خوبی نیست رد کنم و ه تجربه ثابت شد .ودر رابطه با استان مازنداران آقای میر سلیم مخالفت کردند ،در جلسه ایکه ما نمایندگان با آقای رجائی داشتیم ده نفر از طرف ما انتخاب شد و رفتند استان مازنداران و بعضی از شهرها  را بررسی  کردند و حدود بیست هزار  جنگ زده ای را که در چادر زندگی می کردند نقل مکان کردیم و دو ماه تمام منتظر برنامه آقای میرسلیم ماندیم و نتیجه ای نبخشید .
رئیس- آقای معرفی زاده یک دقیقه دیگر وقت دارید .
علی معرفی زاده – باز من می خواهم از خواهران و برادران  خودم  خواهش کنم چون وضع جنگ زدگان طوری است که در این روزها روزنامه ها نوشته بودند که به افرادی که می توانند عقرب بگیرند وتحویل مؤسسات پزشکی  بدهند جایزه  می دهند، وضع در چنین حالت است . یک مقدار پیشنهاداتی که از طرف  نمایندگان شهرهای جنگ داده می شود  تحت تأثیر قرار بگیرد . پیشنهاد من این است که : از طرف نمایندگان استان خوزستان و غرب کشور سه نفر از افراد جنگ زده به عنوان اعضای شورا به شورا معرفی شوند .
یکی از نمایندگان – رد  شده است .
رئیس- نه . این پیشنهاد رد نشده است .
منشی- آقای زرهانی موافقید ؟
 زرهانی – من موافقم .
منشی- آقای محلاتی ( محلاتی – مخلفم ) بفرمائید .
محلاتی – بسم الله الرحمن الرحیم . اصل مطلب به نظر من مسأله بدی  نیست که مسؤولین  ارتباطشان با جنگ زدگان به وسیله  یک رابط معین می شود و  آقایان نمایندگان هم بین  آنها و بین اعضای بنیاد رابط هستند . اما مسأله این است که آیا این را ما به صورت انون درآوریم ؟ اگر این مسأله  قانونی بشود باز ایجاد اشکال می شود و همان مسائل با اختلاف  نظرهائی که د رمیان خود  جنگ زدگان وگروه بازیها مشاهده می کنیم وکسانیکه دست اندر کارند می دانند، خود همین باعث می شود که در درون خود جنگ زدگان برای انتخاب  همان  افرادی که می خواهند رابط باشند ایجاد  اختلاف شود . اما اگر ما این شورا را صالح  دانستیم  خودشان عملا این کار ار می کنند . یعنی نمایندگان محترم استان جنگ زده خودشان می توانند اشخاصی  را عملا معرفی کنند و آنها بیایند ومسائل  رادر میان بگذارند یا خود بنیاد افراد صالحی را که می توانند با آنها کار کنند واز وجود آنها استفاده کنند،شناسائی کند الان هم عملا  این طور است . استانداران  و فرمانداران ومسؤولانی که د رمناطق جنگی مشغول هستند از میان خود  جنگ زدگان ، افراد صالح  را شناسائی می کنند و الان دارند از وجود آنها استفاده  می کنند .این شورا که نمی تواند همة کارها را مباشرت کند . اما اگر ما آمدیم  این شوری را از نظر قانونی مقید کردیم که حتماً باید 3 نفر معرفی بشوند، همان اشکالاتی که قبلا بود  و ایجاد اختلاف می کند باز هم وجود خواهد داشت . پس  ما آن را به صورت عملی در آوریم ولی قانوناً جزو قانون قرار دادن به نظر من  اشکالاتی دارد وایجاد اختلاف می کند والسلام .
رئیس- موافق صحبت  کند .
 منشی- آقای زرهانی به عنوان موافق بفرمائید .
زرهانی – بسم الله الرحمن الرحیم . قسمت آخر پیشنهاد آقای محلاتی مبنی  براینکه به طور غیر قانونی افرادی را نمایندگان مناطق  جنگی برای همکاری با بنیاد معرفی کنند و همکاری را شروع کنند متأسفانه یک راه طی شده ای است که  به موفقیت نرسیده است . چرا؟ به خاطر اینکه درتاریخ 30/11/59 که جلسه ای  با آقای رجائی  داشتیم  آقای رجائی ده نفر  را که  ما به ایشان معرفی کردیم رسماً به بنیاد معرفی کردند تا انتقال  جنگ زدگان جنوب  ار که د روضع بدی  بسر می بردند  به شمال عهده دار بشوند . آنها حدود 25 روز در کریدرهای بنیاد امور جنگ زدگان  خودشان آواره تر از جنگ زدگان از این اطاق به آن اطاق می رفتند و بالاخره  وقعی  به آنها نهاده نشد وبه بنیاد  مستضعفان  رفتند وخیلی سریع و انقلابی  اتوبوس  کرایه  کردند وبه آنها دادند بی آنکه کسی از آنها خواسته باشد ، فقط براساس  وظیفه شناسی   و شروع به انتقال  کردند . تازه پس از حدود ده الی بیست  روز بنیاد  که ایشان گفتند ،راه درستی نیست  که دوباره  که دوباره  ما بخواهیم آن را طی کنیم . اما  تصویب پیشنهاد آقای معرفی زاده   دو خاصیت  دارد :
1- شبهه هائی ایجاد شده است که انگا رمجلس  می خواهد حاکمیت  روی مردم جنگ زده داشته باشد و یک تسلطی  به وجود آورد ، بدون اینکه خود آنها بخواهند ،در صورتی  که اینطور نیست . بلکه سعی  مجلس  براین است که پیشنهاد های سازنده را تصویب کند واگر هم گاهی اوقات یک  پیشنهاد مثبتی  را تصویب نمی کند به علت عدم اشراف  به وضعیت  خاصی جنوب است. هیچ  قصد  سوئی  ندارد . پس  با تصویب  این پیشنهاد این شبهه برطرف می شود . سه نفر نماینده که به انتخاب نمایندگان مناطق  جنگی در این شورا شرکت می کنند چون خود آن افراد مورد اعتماد نمایندگان  هستند وبالطبع نمایندگان هنوز هم خوشبختانه طرف اعتماد مردم هستند تا اندازه ای پاسخ  به آن شبهه است و شبهه را بر طرف می کند .
2- با تصویب این پیشنهاد نتیجه  دیگری عاید می شود و آن این است که مجلس  به نوعی روی  کار این  شورا نظارت  دارد وازاین مجرا نمایندگان محترم  می توانند پیشنهادات خودشان را ارائه  بدهند واگر  ضعف هائی باشد ، گزارش شود ومجلس  د رجریان  قرار بگیرد .والسلام .
رئیس-آقای میرسلیم ! اگر  مطلبی  داردی توضیح بدهید .
منتظری- آقای هاشمی به عنوان موافق می شود صحبت  کرد ؟
 رئیس- موافق صحبت کرد .
منتظری-  چون واقعاً وضع  جنگ زدگان خراب است …
رئیس- بفرمائید بنشینید .
 زرهانی – الان ایشان که مخالف کرد …
رئیس- آقای زرهانی تذکر می دهم بفرمائید بنشینید . آقای میرسلیم بفرمائید .
 میرسلیم ( معاون وزارت کشور )- بسم الله الرحمن الرحیم . مسأله اینکه وضع جنگ زدگان خراب است ، مورد انکار نیست . واینکه  یک نفر به اسم  میرسلیم می تواند یا نمی تواند،مسأله ای نیست که به این قانون وصل شود . شما  چه با  میرسلیم و چه بدون میرسلیم  باید یک کاری بکنید که با یک  قانون صحیح  خدمت درستی به  جنگ زدگان انجام بگیرد بنابراین خواهش می کنم که در هنگام  تصویب  این قانون فراموش کنید که چه کسی این مسؤولیت را دارد . یک مطلب منطقی را پیشنهاد و تصویب کنید . این پیشنهاد سه نفر، مفهوم  اصلیش این است  که آقایان  نمایندگان که الان درگیر هستند چون نماینده  هستند می خواهند این بار را بدوش سه نفر دیگریکه معرفی می کنند بیندازند .درحالیکه مردم اینها را قبول دارند و سراغ اینها می آیند وباز هم خواهند آمد . بنابراین کار اصلی  نمایندگان تغییر نخواهد کرد . ما هم آمادگی داریم که با آنها همکاری و مشاوره   را انجام بدهیم ،در آینده هم انجام خواهیم داد اما این گونه نمایندگانی که معرفی می شوند  د ردفاتر دیگر و می روند وکارها را انجام میدهند . آن کارها در  نهایت با توجه به اینکه در ارتباط مستقیم  با مسؤولان نیست  موجب  یک مسائل  نوینی  خواهد شد . نانکه  الان بدون هماهنگی اتوبوس به آنجا می رود و برای  پذیرائی آنها ا نیست و فقط صدمه اش بخود  جنگ زدگان می خورد . باید مسؤول  این کار ار انجام بدهد حتی اگر با تأخیر انجام شود . نه اینکه هر کسی بیاید و  بگوید چون من میخواهم کمک کنم یک اتوبوس کرایه می کنم وبه آنجا  می فرستم . این کار غلط  است . والبته من تکرار  می کنم  که یک مقدار زیادی از این حمل  و نقل ها توسط خود بنیاد انجام گرفته است . حتی  حمل و نقل  به شمال  که توسط آقای زرهانی در اینجا  عنوان  شد و برنامه تبلیغی  هم ما نداریم که د راینجا عنوان کنیم  والااگر بخواهیم  دفاع  کنیم از کارهائی که بنیاد کرده است  خودش  وقت زیادی را خواهد گرفت . من از برادران عزیزی  که د راینجا انتقاد  می کنند خواهش می کنم به یک ترتیبی انتقاد بفرمایند که از واقعیت  زیاد دور نباشد ما هم قصد دفاع  کردن از بنیاد و آنچه  تاکنون مسؤولان زحمت  آن را  کشیده اند ندارمی هر چند که این حق برگردن ما هست که از آن ها دفاع کنیم .
رئیس- 181 نفر در جلسه  حاضرند پیشنهاد برای رأی گیری مشخص  شود . آقای معرفی زاده پیشنهادتان را مشخص کنید .
 علی معرفی زاده – پیشنهاد می نمایم : از طرف نمایندگان استان خوزستان و غرب کشور سه نفر از افراد جنگ زده به عنوان اعضای شورا به شورا  معرفی شود .
رئیس- 181 نفر در جلسه  حاضرند نمایندگانیکه با این پیشنهاد موافق  هستند قیام فرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . پیشنهاد بعدی قرائت شود .
منشی- پیشنهاد آقای دکتر زگر در مورد ترکیب اعضای شورا است .
نوشته اند پیشنهاد می شود :
1- معاون نخست وزیر در امور جنگ زدگان .
2-  معاون وزیر کشور در امور جنگ زدگان .
5- معاون وزیر بهدار ید رامور جنگ زدگان (ظاهراً تغییری در این قسمت داده اند ).
6- سازمان بهزیستی در امور جنگ زدگان .
7- نماینده تام الاختیار  و ثابت هلال احمر و بعد هم نماینده  جهاد سازندگی
رئیس- این پیشنهاد مسأله  جدیدی نیست . همه اینها هستند .
منشی- خودشان می توانند توضیح بدهند خیلی هم تأکید  دارند که مطرح بشود .
رئیس- آقای دکتر زرگر خواهش می کنم از پیشنهادتان صرف نظر کنید تا به تمام کارهایمان برسیم . واین پیشنهاد شما مطلب جدیدی نیست .
دکتر زرگر- پیشنهاد من فقط یک جمله است  که مشکل را حل می کند .
رئیس- همه معتقدند که پیشنهادشان مشکل را حل می کند . آقای دکتر زرگر بفرمائید .
دکتر زرگر – مشکلی که وجود دارد و غالباً برادران آن را عنوان می کنند این است که عده ای می خواهند تعداد شورا را کم و حذف کنند .عده ای هم معاون سیاسی هم کار و اشتغالزیادی دارد او هم حذف شود .
در خود لایحه هم می بینیم که می نویسد در صورت  عدم امکان حضور هر  یکازاعضای ردیف 5 تا 10  قائم مقام آنها با ختیارات تام ،در شورای عالی بنیاد امور جنگ زدگان شرکت می نمایند . تجربه هشت ماهه مسؤولیت من د روزارت بهداری این است که مسوولان وزارتخانه ها در این شوراها هیچگونه نقشی ندارند و اغلب نمی توانند شرکت کنند ومسأله  جنگ زدگان هم یک مسأله مهمی است .بنابراین پیشنهاد می کنم که به جای شرکت وزراء در شاخه های مربوط به وزراء ، معاونت مربوط به جنگ زدگان تشکیل بشود ومعاونت جنگ زدگان  کار دیگری نداشته باشد .اگر واقعاً می خواهید برای جنگ زدگان کمک  کنید . والبته وزراء اگ رخواستند شرکت کنند و فرصتی داشتند .اشکالی نخواهد داشت .به این دلیل پیشنهاد کردم همانطوریکه د رلایحه هم هست  معاون نخست وزیر در امور جنگ زدگان است معاون وزیر کشور در امور جنگ  زدگان باشد . معاون وزیر بهداری در امور جنگ زدگان تشکیل بشود ومعاون  سازمان بهزیستی  در امور جنگز دگان و بعد نماینده تام الاختیار و ثابت سرپرست  هلال احمر  باشد ، برای اینکه ما می دانیم سرپرست  هلال احمر  کارهای زیادی  دارد . البته اگر خودش شرکت کرد که بسیار خوب واگر شرکت نکرد ، یک نماینده ثابت تام الاختیار داشته باشد . همینطور  جهادسازندگی .
تبصره ایکه  اضافه  شده است : وزارتخانه های فوق الذکر  موظفند شاخه معاونت مربوطه رادر مؤسسه خود تشکیل دهند .این درخواست من است  و فکر می کنم که مشکلات غالب  برادران را حل می کند ود رهر وزارتخانه  ای یک نهادی تشکیل  می شود که به امور جنگ زدگان رسیدگی کند .
منشی- آقای فؤاد کریمی موافقید یا مخالف؟
فؤاد کریمی – موافقم .
منشی- آقای زرهانی موافقید  یا مخالف؟
زرهانی – موافق.
منشی- آقای محلاتی  موافقید یا مخالف؟
محلاتی – مخالفم .
منشی- آقای محلاتی به عنوان مخالف بفرمائید .
محلاتی – بسم الله الرحمن الرحیم .آقای دکتر زرگر چیز تازه ای نیاورده اند فقط با این پیشنهادشان یک بار سنگینی برای دولت ببار آوردند که اگر هر وزارتخانه ای چند معاون دارد حالا یک تشکیلات جدیدی همبه وجود بیاوریم  ویک معاونی هم برای آن بگذاریم . امور جنگ زدگان چیزی نیست  که بگوئیم  یک بخش  خاصی دارد که یک معاون که آمد همه کارهایش راانجام می دهد .بلکه  قسمتهای مختلف است یا خود وزیر یا نماینده او در شورا شرکت می کند  و بعد در بخشهای مختلف و قسمتهای مختلف از او استفاده می کند .شما تصور کنید  تعیین چند معاون  برای این آقایان آیا کار آسانی است ؟ هر کدام اینها تشکیلات ،دفتر ،وضعیت  خاصی می خواهند . تمامکارهائی که مربوط به جنگ زدگان است به اکثریت  وزارتخانه مرتبط می شود .این بنیاد که تشکیل شد و چند نفر مسؤول آن شدند مسؤولیت را انجام یم دهند  واز همه  قسمتها هم استفاده می کنند حالا ما نیائیم یک تشکیلات جدیدی  مربوط به جنگ زدگان در هر وزارتخانه ای به وجود آوریم تا دوباره کا رمشکلتر شود بجای آنکه آسانتر شود و به نظر من اگر آقای دکتر زرگر پیشنهادشان را پس بگیرند به نفع  است . آقای دکتر زرگر می گویند در هر وزارتخانه ای یک معاونت مخصوص تشکیل شود که دائماً به کار جنگ زدگان رسیدگی  کند .
منبایان پیشنهاد مخالفم برای اینکه با ایجاد دو و یا سه  معاونت جدید در وزارتخانه ها این مشکل  حل نمی شود چون این کار نامحدود ودر بخشهای مختلف است ،یک عده ای که نشسته  اند از قسمتهای دیگر هم می توانند استفاده کنند .
رئیس- آقای توکلی اخطار قانونی دارند . آقای توکلی بفرمائید .
توکلی ( منشی )- بسم الله الرحمن الرحیم . طبق اصل 75 قانون اساسی پیشنهاد اصلاحی که مستلزم بالارفتن هزینه باشد باید محل  تأمین هزینه معرفی بشود .
تغییر سازمان اداری وزارتخانه ها و اضافه شدن معاونت جدید  قطعاً بودجه  می خواهد .
فؤاد کریمی – بودجه اش هست .
رئیس- بودجه اش در اصل طرح هست .
دکتر زرگر – ایراد وارد نیست .
 توکلی- ضمن  همین پیشنهاد باید بودجه مربوطه تأمین شود.
رئیس- بودجه اش تأمین است .
موحدی ساوجی – این بودجه برای شورا است . نه برای معاونت وزارتخانه  .
منشی- آقای فؤاد کریمی  به عنوان موافق بفرمائید .
 فواد کریمی – بسم الله الرحمن الرحیم . نمایندگان محترم توجه کنند که ما حدود بیش از یک ونیم میلیون آواره داریم باید افرادی را برای این شورا  تعیین کنید که بتوانند بدرد این جنگ زدگان برسند مهمترین  کار این شورا تحقیق و بررسی وضعیت  جنگ زدگان ومشکلات آنها و پیشنهاد راه حل به مسؤول اجرائی  است .اگر اعضای شورا را از کسانی تشکیل بدهید  که کا رفرعی آن ها باشد  آنها دیگر هیچ وقت فرصت نمی کنند که دنبال کا رجنگ زدگان بروند .به عنوان  مثال وزیر بهداری کجا می تواند مسائل بهداری کشور را رها کند وبه اردوگاههای  جنگ زدگان برود و ببیند درد آنها چیست .  او نمیتواند این کا رارانجام بدهد . قائم مقام او هم نمی رسد انجام بدهد وسایر وزراء هم هیمنطور است . چون ابعاد کار بسیار وسیع  است . یک نمونه عملی آن را می گویم .تجربه  هم شده است .البته  منبه آقای میرسلیم  احترام می گذارم وبه ایشان ارادت  دارم ،آقای میرسلیم  به علت اینکه چند کار داشتند با همه زحمتی که کشیده اند وما  از زحمات ایشان   قدردانی می کنیم اماا ین واقعیت وجود دارد که اگر یک نفر  چند کار داشت  به همه آن ها نمی رسد . کار جنگ زدگان هم خیلی وسیع است .مسأله  اعتبارش  هم د رطرح پیش بین  شده است واز این نظر اشکال نیست . فقط خواهش  من  این است که آقایان نمایندگان توجه کنند حالا که می خواهید شورائی  با این شرائط انتخاب کنید ، شورائی  انتخاب کنید که تمام وقتشان دراختیار  جنگ زدگان باشد . نه اینکه افرادی  باشند که دو ساعت درابهر مشکلات جنگ زدگان  صحبت کند ، وبعد دنبال کار دیگری  بروند .بنابراین این شورا دیگر فرمایشی  می شود .این شورا درد مردم جنگ زده رادرمان نمی کند .اگر می خواهید طرحی  یا قانونی را تصویب کنید که درد مردم رادر مان کند راهش  همین است که  عرض کردم وگرنه د رغیر این صورت اگر پیشنهاد ایشان تصویب نشود . فکر  نمی کنم آنچه که تصویب شود بتواند درد مردم رادرمان کند .
رئیس- مخب رکمیسوین مطلبی دارید ؟
اسدی نیا ( مخبر  کمیسیون )- خیر .
 رئیس- آقای  دکتر زرگر  پیشنهادتان را برا ی رأی گیر ی مشخص کنید .
دکتر زرگر – آقایان لطفاً به لایحه  توجه کنند .ردیف  اول معاون نخست وزیر د رامور جنگ زدگان سرجایش هست د رشمارة 2 وزیر کشور یا معاون  سیاسی وزارت کشور به معاون وزیر کشور در امور جنگ زدگان تبدیل  می شود .در شمارة 5 بجای  وزیر بهداری ، معاون وزیر بهداری در امور جنگ زدگان می شود .
در شمارة 6 بجای سرپرست  سازمان بهزیستی  معاون سازمان بهزیستی  د رامور جنگ زدگان می شود .5

در شمارة 7 بجای سرپرست  هلال احمر ، نماینده تام الاختیار و ثابت  سرپرست هلال احمر  د رامور جنگ زدگان .
در شمارة 9 بجای سرپرست  جهاد سازندگی نماینده تام الاختیار و ثابت  جهاد سازندگی در امور جنگ زدگان .
تبصرة1:‹‹ وزارتخانه های فوق الذکر  موظفند شاخه معاونت مربوطه را د رمؤسسه خود تشکیل دهند ››.
تبصرة2:‹‹ د رموارد ضروری وزراء وسرپرستان مربوطه میتوانند در شورا شرکت کنند ››.
رئیس- بسیار خوب ، پیشنهاد آقای زرگر را که ملاحظه فرمودید مطرح  است در جلسه 182 نفر حاضرند ، کسانی که بای ان پیشنهاد موافقند قیام نمائید .(اکثر برخاستند ) تصویب شد . حالا پیشنهادی بعدی را بگوئید .
منشی- پیشنهاد بعدی از آقای توکلی است که تغییری در بند ‹‹د›› مادة  3 است .
رئیس- خواهش میکنم که آقای توکلی پیشنهادشان را پس بگیرند .
توکلی – آقای هاشمی ، پیشنهاد من د رمورد اشکال املائی است ،بنظر من باید باشد ، حالا اگر میخواهید ،پس میگیرم .
رئیس- آقای توکلی واقعاً وقت جلسه بیشتر ارزش دارد .
 توکلی –آقای  هاشمی ،از نظر قانون گذاری  غلط است شما در تبصرة 2 مادة 3 اشاره می کنید به شورای عالی امور جنگ زدگان که قبلا از آن ذکری نکرده ایم  یعنی این شورا را شما نام گذاری نفرمودید ، حالا در پائین  به آن اشاره می کنید . پیشنهاد این است :‹‹ به دعوت معاون نخست وزیر در امور جنگ زدگان ›› بنام شورایعالی بنیاد امور جنگ زدگان تشکیل میگردد ›› این عبارت ‹‹ بنام شورایعالی  بنیاد امور جنگ زدگان ›› اضافه بشود .
رئیس- این دیگر بحث نمیخواهد اجازه بدهید رأی بگیریم ،این یک  اصلاح عبارتی  است هیچ مفهوم را عوض نمیکند، فقط یک کلمه اضافه میشود .آقایانیکه با پیشنهاد آقای توکلی موافقند ،قیام فرمایند . ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . پیشنهاد دیگری هست ؟
منشی- بلی چند پیشنهاد اصلاح عبارتی است .یکی از آن پیشنهادها  پیشنهاد آقای محلاتی است . که در بند ‹‹ب›› این جمله اضافه بشود ‹‹ و کلیه امور مربوط به جنگ زدگان ومناطق جنگی››
رئیس- آقا ی محلاتی ،این عبارت در آن هست دیگرلزومی ندارد .
منشی- آقای فخرالدین رحیمی ، ‹‹ تغییر بند ب  و ج ›› همین ماده پیشنهاد داده اند : ‹‹ بمنظور تصویب خط مشی کلی بنیاد و برنامه های عمومی و جذب  امکانات مادی ومعنوی  شورا تا آخر …
رئیس- آقای رحیمی  همه اینها در آن بود، خواهش میکنم پیشنهادتان  را پی بگیرید .
 فخرالدین رحیمی – پس گرفتم .
منشی- آقای بیات دربند ‹‹ج›› پیشنهاد داده اند که : ‹‹بین ارگانها وذیر بط و نهادها تا آخر ….››
رئیس- از آقای بیات هم خواهش می کنم پیشنهادشان را پس بگیرند .
بیات – آقای هاشمی ، پیشنهاد من اصلاح  عبارتی است ‹‹ ایجاد هماهنگی بینارگانها و نهادها ››یک لفظ نهاد در آنجا اضافه بشود .
رئیس- چه لزومی  دارد ؟آنها ارگان هم هستند نهاد هم ،ارگان است .
بیات – یک جمله  دیگر هم  د رذیل  هست . ‹‹ایجاد هماهنگی بین ارگانهای ذیر بط و نهادها،در امور جنگ زدگان وکمک های مردمی ››
رئیس-  در پائین  این عبارت ‹‹کلیه  کمک های مردمی ››  هم هست .
بیات – خیلی خوب پس من با این کیفیت ، پیشنهادم را پس میگیرم .
رئیس- تشکر ، کسی دیگر پیشنهاد ندارد ؟
منشی- البته چند پیشنهاد هم د رمورد تبصره ها هست . حالا شما می توانید  تا اول تبصره ها رأی بگیرید .
رئیس- نه میخواهیم با تبصره ها،با هم رأی بگیریم .
  منشی- آقای زرهانی پیشنهاد   کرده اند که : تبصرة چهارم  به مادة 3 اضافه  شود ‹‹شورای عالی بنیاد برای بررسی عملکرد بنیاد و تصمیم گیری های لازم برای حل  مشکلات  وارائه  رهنمودها، حداقل هر ماه باید دوباره به دعوت  سرپرست بنیاد ، تشکیل جلسه بدهد ››
زرهانی – آقای هاشمی من پیشنهادم را پس میگیرم .
رئیس- تشکر  در اساسنامه میتوانند ببرند .
منشی- پیشنهاد آقای  تاجگردون را میخوانم :‹‹تبصره  زیر به مادة 3 اضافه  شود مسوول تشکیل جلسات و دعوت از اعضا ء شورای بنیاد ،معاون نخست وزیر در امور جنگ زدگان بوده ، ومحل  تشکیل جلسات  ساختمان نخست وزیر می باشد .››
رئیس- این واقعاً هست ودر اساسنامه هم می تواند بیاید واینجا قانون نمی خواهد .
منشی- آقای  شرافت  پیشنهاد کرده اند که :‹‹تبصرة 3 از مادة 3 به ترتیب  زیر اصلاح شود :
‹‹آئین نامه های اجرائی مربوط ،به وسیله سرپرست بنیاد تدوین شده با امضاء نخست وزیر ، ونظارت  شورایعالی نباید بهاجرا گذارده شود ››
رئیس-  خوب اصل شورا برای همین است که نظارت کند .
سلامتیان – اصلا احتیاج به امضای  نخست وزیر و وزیر مسؤول دارد .
 رئیس- خیر، قانون نیست که اینجا بیاید .
سلامتیان – آئین نامه اجرائی یا باید به امضای وزیر مربوطه باشد یا نخست  وزیر.
 رئیس- به امضاء نخست وزیر دراد وهست ،آقای شرافت هم منظورشان تأمین است . شورا برای نظارت بر اجرا  است .
منشی- پیشنهاد آقای محلاتی تبصره 3 حذف  بشود و تبصرة 2 بها ین صورت اصلاح  گردد :‹‹ اساسنامه و آئین نامه اجرائی مربوطه بوسیله  سرپرست  بنیاد  تدوین ،وبعد از تصویب شورایعالی بنیاد و امضاء  نخست وزیر لازم الاجرا  خواهد بود ››.
رئیس- آقای محلاتی بفرمائید .
محلاتی – بسم الله الرحمن الرحیم .عنایت بفرمائید در تبصرة 2 اساسنامه با پیشنهاد معاون نخست وزیر و تصویب شورای عال ینبیاد است بعد به امضاء نخست وزیر میرسد .در تبصرة 3 تنظیم آئین نامه اجرائی را مخصوص سرپرست  بنیاد کرده اند .این آقایانی که شورا را تشکیل میدهند واعضاء بنیاد هستند .این ها  خودشان در مسائل اجرائی بصورت  انقلابی متخصصند واگر چنانچه  در تنظیم آئین نامه اجرائی ما نظر این ها ا نگیریم ،به اشکال  برمیخورد  . منتبصره را بصورت مختصر درآورده ام ، هم اساسننامه  ،و هم آئین نامه باید با پیشنهاد معاون نخست وزیر و به تصویب بنیاد برسد تا کا رانقلابی انجام بشود والا اگر مسوولین  وزارت خانه ها ،آئین نامه اجرائی رادرست کنند .همان برنامه های اداری دوباره  پیش میاید و کار بصورت انقلابی پیش نمیرود .( موحدی ساوجی -  خلاف قانون اساسی است ) نه ، خلاف نیست . ما میتوانیم ،آئین  نامه اجرائی مال مسوول اجرائی است ولی مجلس این حق  رادارد ک بگوید آئین نامه اجرائی  هم بتصویب بنیاد برسد .این پیشنهاد بنده است .
 منشی- آقای زرهانی مخالف.
 زرهانی – یک تکنه مثبتی که در پیشنهاد آقای محلاتی وجود دارد .این است که : شورا حق تصویب آئین نامه را  هم پیدا می کند . بعداز پیشنهاد  سرپرست  بنیاد ،اما باز  هماین تمایمت آن چیزی نیست که بایستی صورت بگیرد . ما نمایندگان جنوب معتقدیم و پیشنهاد هم داده ام که هم اساسنامه و هم آئین نامه های اجرائی . بتصویب سرپرست بنیاد وخود شورا ،بعد به امضاء نخست وزیر برسد . یعنی این پیشنهاد ما یک گامی جلوتر از پیشنهاد آقای محلاتی است . پس معتقدم که پیشنهاد آقای محلاتی رد بشود ، تا آن پیشنهاد دوم   مطرح  بشود ومجلس  روی آن رأی بدهد واگر موافق بود  آن  تصویب بشود .که یک چیز کامل تر است .
رئیس- آقای زرهانی اصلا  هر دو پیشنهاد یکی است .
زرهانی –آقای  هاشمی یکقدری با هم تفاوت دارند . آن چیزی را که مننوشته ام :اساسنامه و آئین نامه های اجرائی توسط معاون نسخت وزیر و با همکاری  شورایعالی بنیاد ، تهیه و تصویب مییشود و پس ازامضای نخست وزیر لازم الاجرا خواهد بود یعنی کی گام  جلوتر است .
 رئیس- در اینصورت  آقا یمحلاتی هم هیمن  پیشنهاد را قبول دارند . یگوئید مخالف صحبت  کند .
منشی- آقای سلامتیان بفرمائید .
سلامتیان – بسم الله الرحمن الرحیم . جناب آقای محلاتی ! مسأله  عبارت از این است که یککار سریعی مثل امر  جنگ زدگان که هنوز هم دارای مقررات تنظیم شده ای برای امور اجرائی خودش نیست .د رمرحله  اولیه اختیاج  به تنظیم  سریع  مقررات اجرائی دارد .  کارش هم  دارای چهار چوب قطعی  شده ای از قبل نیست .در هر روز ،در هر زمان ،امکان دارد مسائل جدیدی پیش بیاید ، احتیاج  به سرعت  عمل دارد . در قانون اساسی برای  آئین نامه هایاجرائی  حقی قائل شده است بر وزیر که آئین نامه های اجرائی  را امضا ء  بکند .احتیاج  به تصویب  شورای دیگری ندارد .بعلت اینکه  این سرعت عمل  میخواهد .حالا کاری مثل جنگ زدگان که احتیاج  به سرعت  عمل بیشتری هم دارد . قانون آن را هم مشخص  کرده اید ،و شورائی  هم قرار دادید که نظارت بکند .این آئین نامه اجرائی که  امکان دارد در عمل مجبور بشود که د رظرف 24 ساعت  چندین آئین نامه اجرائی  مختلفی را تدوین بکند ، چطور میخواهید بگذارید آن معاون تدوین بکند، بعد به شورا بیاورد ، چندین روزدر شورا طول بکشد بعد بیاورد به امضاء  نسخت وزیر برساند ؟ تا میائید این مراحل  مختلف را بگذرانید  موضوع آئین نامه اجرائی تان منتفی شده است لذا من معتقدم که همان چیزی که وجود دارد ،یعنی خود آن سرپرست بنیاد ،این آئین نامه ها ار تدوین  کند . فقط از جهت لازم الاجرا  شدنش مطابق قانون اساسی باید به امضاء یک وزیر مسؤول  برسد . چون وزیر مسؤول ندارد .باید به امضاء خود نخست وزیر برسد .
رئیس- بسیار  خوب،آقای میرسلیم توضیح بدهند .
میرسلیم  (معاون  سیاسی وزارت کشور ) – برای آئین نامه های اجرائی با توجه باینکه تعداد این آئین نامهها خیلی زیاد است چه در زمینه امور مالی ، امور اداری ، امور فرهنگی ، امور سیاسی ، امور  تدارکات و توزیع و غیره وبا توجه باینکه  شرایط جنگ زدگان هم متغیر است یعنی خیلی از عوامل هست که هنوز برای ماناشناخته است . وخیلی از مسائل هست که ممکن است د رآینده پیش بیاید که الان ما نمیتوانیم  پیش بینی  بکنیم . لازم میشود که نه تنها د رمورد تدوین وتصویب  این  آئین نامه هایاجرائی تسریع  بشود بلکه د رتغییرش هم ، بتوانیم با سرعت اقدام بکنیم .
 اگر آئین نامه ای امروز ،تصویب شد وبعد تشخیص  دادیم که این آئین نامه دارای نقاط ضعف هست  بتوانیم با سرعت  تغییرش بدهیم که ظلمی  نسبت به جنگ زدگان پدید نیاید چه د رمورد تصویب و چه د رمورد تغییر ، حالا اگر این را به گردن  شورایعالی هم بگذاریم .در واقع  مرحله تصویب ومرحله  تغییر را ما در قید زمان زیادی  گذاشته ایم که این ممکن است  باعث بشود  مقدار زیادی بیعدالتی  یا ظلم  در مورد جنگ زدگان پدید بیاورد لذا برای آئین نامه های اجرائی باید این مسؤولیت  را به گردن خود مجری سرپرست بنیاد گذاشت با توجه  باینکه معاون نست وزیر انتخاب  شده ، حق تصمیم گیری نخواهدداشت وامضاء را باید از نخست وزیر بگیرد .بااینکه خودهمین امضاء گرفتن هم با مشقت ها ومشغله های زیادی که  نخست وزیر دارد احتیاج به زمان خواهدداشت ولی  حداقلی است که می شود پذیرفت  . یعنی طویل کردن این دوره تصویب باعث  خواهد شد که ضرر متوجه  جنگ زدگان بشود .
رئیس- متشکر ، 183 نفر در جلسه حضور دارند ، پیشنهاد برای رأی گیری مشخص بشود .
منشی- ‹‹اساسنامه و آئین نامه اجرائی مربوطه بوسیله سرپرست بنیاد  تدوین وبعد از تصویب شورایعالی بنیاد و امضاء  نسخت وزیر ،لازم الاجراء خواهد  بود .››
رئیس- کسانی  که با این پیشنهاد موافقند قیام نمایند .( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد .
منشی- آقای زرهانی ، پیشنهاد کرده اند بعد از ‹‹قائم مقام ››لفظ ‹‹ثابت ›› به آن اضافه شود .
زرهانی – آقای هاشمی پیشنهادم را پس گرفتم .
رئیس- متشکر . پیشنهاد بعدی را بخوانید .
 منشی-  آقای محمد  رضا عباسی  پیشنهاد کرده اند در مادة 3 بند 3 بعد از کلمه ‹‹ جنگ زده ››عبارت  ‹‹جنوب و غرب کشور ›› اضافه شود .
رئیس- معلوم است و شامل همه هست وبیشتر از جنوب و غرب هم هست . متشکر . پیشنهاد بعدی .
منشی- آقای قره باغی پیشنهاد کرده اند که ‹‹تبصرة 2›› حذف شود .
قره باغ – آقای هاشمی  پس گرفتم .
رئیس- متشکر پیشنهاد بعدی را بخوانید .
منشی- آقای حائری زاده پیشنهاد کرده اند که : بجای ‹‹قائم مقام ››‹‹ نماینده ›› قرار گیرد .
حائری زاده پس گرفتم .
رئیس- این چیزها مهم نیست ،ممنون .
منشی- آقای گلزاده غفوری راجع به تبصرة 2 از مادة 3 پیشنهاد داده اند ‹‹اساسنامه بنیاد برای تصویب نهائی به مجلس تقدیم خواهد شد وبعد از آن لازم الاجرا خواهد بود .››
رئیس- آقای غفوری اهل پس گرفتن نیستند  حالا بفرمائید اگر موافق ندارد مطرح  نمی شود .
غفوری- ولو موافق هم نداشته باشد باید اصل فکر طرح بشود .
رئیس- اشکالی ندارد بفرمائید .
غفوری- مسألة اساسنامه ، همانطوری که از اسمش پیدا است وبا توجه باینکه مدتی هم برای آن پیش بینی شده است که من در یک  پیشنهاد دیگر مدت برایش گذاشتم برایاینکه با توجه به این ها اساسنامه اگر بخواهد معنی اصلی خودش را پیدا بکند وبا درنظرگرفتن بودجه هائی که تا همین امروز آقایان مسؤولان جواب نداده اند که چقدر  پول فقط برای  فروردین واردیبهشت شمادر بودجه هفت میلیارد تومان …
رئیس- لطفاً خارجاز موضوع نشوید .
غفوری- این پولش بوده است ،آن هم آدم هایش هستند بعد میاید سربرنامه اش خارجی ها هم الان مرتب برای عقد قراردادهائی که د رمناطق جنگ زده است ، وبطوری که من اطلاع پیدا کرده ام شرکتهائی در کمین  هستند . چه در داخل وچه د رخارج مقاطعههای بسیار بسیار سنگین  وباز با توجه مستثنی  شدن از قانون محاسبات ، یک مشکلاتی  را پیش میاورد . که من  پیش بین میکنم اگر اساسنامه  در عرض مدت  دو هفته یا یکماه تهیه بشود ودر مجلس  با قید یک فوریت ، دو فوریت مطرح بشود .این به صلاح  مردم است وگرنه ،آینده نامناسبی خواهدداشت ومادر حقیقت اختیار اساس یک امری که پایان آن برای ما مجهول است ،مسأله اقامت جنگ زده ها مطرح است آمده ودراساسنامه گفتند  که هر کسی درهر جا  که هست جای دیگری نرود ، هیچکس دیگر منتقل نشود ،مسأله بیمه مطرح است مسأله شغل مطرح است . مسأله شوراهائی که برای دیگران هست ، برای این بندگان خدا که همه چیزشان رااز دست داده اند  حالا مسأله شورا ، مسأله اداره ، محیط شان ، خلاصه مسأله را به نان و آب مسکن  خلاصه  بکنیم .این غلط است باید در مجلس طرح  بشود لااقل بیشتر روی آن  فکر  بشود ویک  قانونی  بگذرد  که باعث آبرومندی باشد .
رئیس- چه کسی موافق است ؟
منشی- آقای عباسی ، موافقند ،و آقای موسوی خراسانی مخالف .
رئیس- آقای موسوی خراسانی بفرمائید .
موسوی خراسانی – بسم الله الرحمن الرحیم این بنیادی را که برای  امور  جنگ زدگان بایان ترکیبی  کهدراینجا هست ما تصویب کردیم . نهایت اعتماد را به آن ها خواهیم داشت . مخصوصاً اساسنامه را که معاون نخست وزیر پیشنهاد می کند شورایعالی  بنیاد تصویب می کند . بعد همنخست وزیر امضاء می کند بعد از طی  این مراحل لازم الاجرا است .
بنابراین ما چه داعی داریم که این اساسنامه ار به مجلس بیاوریم . و وقت مجلس را بگیریم . با آنکه می بینیم مجلس  گرفتاری های زیادی دارد که بایستی به مسائل مهمتر و لازم  تر برسد . من فکر می کنم و جناب آقای غفوری  بااینکه  خودشان هم فکر می کنند پیشنهادشان اصلا رأی نمیاورد  چه اصراری  دارند که پیشنهادشان را به رأی مجلس  بگذارند .
گلزاده غفوری- ما رأی نمیخواهیم ما ارائه  فکر میکنیم .
 رئی-س آقای  عباسی  موافق.
عباس عباسی- بسم الله الرحمن الرحیم البته همانطوری که قبلا در آن ماده راجع به حل مشکلات  اقتصادی  وهمه جوانب منطقه  جنگ زده عرض کردم ، و آنکه رد نشد والحمدلله تصویب شد  حالا که آن را تصویب کردند واین یک موضوع بسیار  بزرگی  است ساختن دوباب خانه نیست ،  ویا ساختن  یک مدرسه  نیست  یا بردن یک مدیر  کل آموزش و پرورش  نیست . یک منطقه بسیار وسیعی ،شاید یک سوم مثلاخاک ایرانخدای نخواسته کهمن البته مقدار کیلومتر آنرا نمیدانم .امامقدار بزرگی است .بنابراین با تمام آن وسیعتی  که دارد لااقل اساسنامه اش  در مجلس  تنظیم بشودکه روی  چه معیاری  و چه مبنائی و کارهائی و واقعاً مسؤول  درجه  یک آن کی باشد از نظر  برنامه و بودجه  چطوری  باشد ؟ تابع  سازمان برنامه و بودجه  باشد  یا نباشد ؟ تابع سیاست کلی کشور از نظر عمرانی باشد یا نباشد ؟ این موضوع باید در مجلس  روشن باشد بنابراین من موافقم و بیشتر از این هم وقت مجلس را نمیگیرم  چون ، میدانم که رأی هم نمی آورد .
رئیس- متشکر 181 نفر د رجلسه حاضرند ،کسانی که با پیشنهاد آقای  غفوری …(یکی از نمایندگان – آقای هاشمی ، پیشنهاد آقای  غفوری در چه زمینه است ؟) پیشنهاد ایشان .این است که اساسنامه بیایددر مجلس تصویب  بشود .
گلزاده غفری – مدت هم مشخص شده حداکثر تایکماه بیاید ودر مجلس تصویب بشود .
رئیس- بلی، حداکثر تایکماه گفتند که بیاید  د رمجلس  تصویب بشود .
آقایانیکه با این پیشنهاد موافقند ؟ قیام نمایند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد .
منشی- پیشنهاد بعدی هم ابز در مورد اختیارات اعضاء بنیاد از آقای  غفوری است کهمیخوانم ‹‹مدت قانونی عضویت وشخصیت حقوقی بنیاد ، برای  دو سال است ، و پس از آن با ارزیابی مجدد ، پس از تکمیل و رفع اشکالات ،در صورت لزوم مورد تصویب وتمدید  قرار میگیرد .››
رئیس- این جلسه درسی باشد که ما د رآئین نامه بعدی ،یک فوریتی ها رادیگر اجازه ندهیم در مجلس پیشنهادات مطرح بشود وباید پیشنهادات به کمیسیون برود .واقعاً این باز ی کردن با مجلس وبا وقت مردم است که …آقایان  در مجلس برای دادن پیشنهاد به کمیسیون نرفتند ،حالا همه پیشنهادهااینجا  آمده است .هر کسی هم که اینجا نشسته است روی هر کلمه ای ، میتواند پیشنهاد بدهد .اینکه نشد .شما دارید با مجلس بازی می کنید . آقای غفوری بفرمائید .
گلزاده غفوری – من همانطوری که گفتم بخاطر پیش بینی هائی است که الان برای ما مجهول است که آینده این کار ، چه خواهد بود .
 رئیس- لطفاً پیشنهادتان را بخوانید .بعداً بحث  بفرمائید .
گلزادة غفوری- پیشنهاد من این است ک برای اختیارات این بنیاد  با توجه به مفهوم بنیاد که باید امر صددرصد  مردمی باشد وتا ارائه  نکند حاصل فرآورده های خودش را ،نمیشود آن را ارزیابی کرد ما مدت دو سال ( حالا ممکن  است مدت دو سال را کم و زیاد  بکنیم ) پیش بین  بشود . که بعداً ارزیابی بشود اگر ما کار غلطی کردیم .کار غلط را ادامه ندهیم .تصحیح واصلاح کنیم . پیشنهاد خلاصه میشوددراینکه برای این اولا مدت تعیین بشود وحالا مدت آن دو سال یا سه سال با آن گزارشاتی که داده میشود وتجربیاتی که اندوخته میشود آینده آن به  نفع انقلاب اسلامی باشد ویک جوری باشد که باعث سرشکستگی و مظلومیت آنهائی که همه چیزشان رااز دست میدهند وجنگ  زده که هستند ،بنیاد زده و قانون زده واینطور چیزهای دیگر زده هم بشوند . بنابراین ، من پیشنهاد میکنم دو سال  برای آن مدت تعیین بشود .
منشی- موافق چه کسی است ؟ اظهاری نشد .
 رئیس-  چون موافق ندارد پس پیشنهاد ایشان مطرح نمیشود .پیشنهاددیگری هست ؟
منشی- آقایان حائری زاده ،آقای محمدی و شهرکی پیشنهاد کرده اند که : تبصرة 1 مادة 3 حذف بشوند .
اسدی نیا – خودبخود  حذف میشود .
توکلی – باید هم حذف بشود .
 بیات اصلا  باید حذف شود .
رئیس – کمیسیون همبا حذف موافق است  چون میگویند خودبخود  حذف میشود .
 بیات – آقای هاشمی رأی بگیرید .
رئیس- رأی بگیریم  چون در مصوب کمیسیون هم هست حالا ما رأی  میگیریم ، چون یک چیزهای اضافی هم در آن هست قائم مقام ردیف 5 تا 10.
زرهانی – با چیزی  که تصویب کردیم این رارد کردیم .
رئیس-  اجازه بفرمائید .در پیشنهاد آقای زرگر این بوده که : ‹‹ معاون در  امور جنگ زدگان باشد و آن هم میتواند قائم مقام داشته باشد ››.
زرهانی – خیر آقا در پیشنهاد آقای زرگر نوشته شده بود قائم مقام .
فوأد کریمی – حالا برای حذف آن رأی بگیرید .
رئیس- برایاینکه بعداً اسباب زحمت  نشود ، این دیگر بحثی نیست ،آقایان حالا رأی بدهند ، که دیگر  شبهه ای پیش نیاید .
182 نف رد رجلسه حاضرند کسانی که با حذف تبصره 1 موافق هستند قیام نمایند .(اکثر برخاستند ) تصویب شد . پیشنهاد بعدی را بخوانید .
منشی- آقای حائری زاده پیشنهاد کرده اند که :آ از آخر ماده 3 جمله :‹‹ به دعوت معاون نخست وزیر در امور  جنگ زدگان یا حداقل یک دوم اعضاء شوراء››
رئیس- آقای حائری زاده ! روی پیشنهادتان ایستاده اید ؟
حائری زاده – بلی .
رئیس- توضیح بدهید .
حائر ی زاده -  در قسمت انتهائی ماده 3 بعداز بند ‹‹د›› آمده است که ‹‹شورائی مرکب از اعضاء ذیل به دعوت معاون نخست وزی رد رامور جنگ زدگان  تشکیل میگردد ››آمدیم  ومعاون نخست وزیر مأموریتی  داشت . گرفتاری ومشکلاتی  داشت و نبود .اگ رشورا تشکیل  شد ، چون دراینجا این قید را گذاشته ایم که بایستی به دعوت معاون نخست وزیر شورا تشکیل بشود . لذا اگ راو دعوت نکرد و شورا تشکیل شد . خودبخود تشکیل شورا طبق این مسأله قانونی نخواهد بود .من پیشنهاد کردم کهاین شورا به این صورت اصلاح بشود :‹‹ به دعوت نخست وزیر یا معاون نخست وزیر د رامور جنگ زدگان یابا اکثریت اعضاء شورا  تشکیل میگردد›› که تشکیل شورا به دعوت یکیاز این سه مورد باشد . چون اگر تنها به دعوت معاون نست وزیر باشد .واشکالی برای معاون نست وزیر پیش بیاید .تشکیل شورا بایان قید  رسمی  نخواهد بود .
منشی- آقای معادیخواه مخالف هستند . وموافق هم ندارد .
 رئیس- اگر موافق ندارد ، طرح نشود ، پیشنهاد بعدی را بخوانید .
منشی- نامه های مکرری نوشته اند :آقای رشیدیان ‹‹ ادغام تبصره 2و3«« را پیشنهاد کرده اند که من اصلا چنین پیشنهادی را ندیدم ، حالا خودشان  میتوانند توضیح بدهند .
 رئیس- آقای رشیدیان ادغام تبصره 2و3 مسأله ای را حل نمیکند دو تبصره هست .
رشیدیان – من پیشنهادی نداده ام .
رئیس- ایشان میگویند پیشنهادی نداده اند . پیشنهاد بعدی را بخوانید
منشی- آقای آقا محمدی پیشنهاد کرده اند که :‹‹ایجاب پست های معاونت در امور جنگ زدگان ›› حذف بشود .
آقا محمدی – پس گرفتم .
رئیس- آقای آقا محمدی هم پیشنهادی ندارند .بعدی را بخوانید .
منشی- آقای معرفی زاده پیشنهاد حذف ‹‹سرپرست بنیاد شهید ›› را نموده اند
رئیس- آقای معرفی زاده درباره پیشنهادتان توضیح بفرمائید .
 علی معرفی زاده – بسم الله الرحمن الرحیم .با توجه به مشکلاتی که بنیاد شهید دارد واز هر نظر مستقل است . همانطوری که د رمجلس  تصویب شد . زیر نظر نخست وزیری ، تمام مشکلاتش را حل می کنند .من حذف  سرپرست  بنیاد شهید را خواسته ام ودر رابطه با مشکلات جنگ زدگان هیچ ارتباطی  بااین بنیاد ندارد . اعم از وضع مالی و وضع پزشکی  و وضع اسکان .
موحدی ساوجی – مخالفم .
 منشی- آقای انصاری مخالف هستند .
رئیس- آقای انصاری  بفرمائید .
مجید انصاری – بسم الله الرحمن الرحیم .من تعجب می کنم که پیشنهاد حذف ‹‹بنیاد شهید ›› رااز این کمیته داده اند .درحالی که بنیاد شهید ، هم امکانات وسیعی  د رکمک کردن به جنگ زده ها دارند وهم اینکه الان عملا  مرجع جنگ زدگان هستند .بسیاری از برادران وخواهران  جنگ زده ما به دلیل از  دست دادن عزیزی در جبهه وبادر مناطقی  که بمباران شده است . به نحوی به بنیاد شهید مراجعه  می کنند و بنیاد شهید باید دقیقاً د رجریان کارهائی که برای جنگ زده ها میشود وخانواده های شهدای  جنگ زده کجا هستند ؟ در  چه  وضعیتی قرار دارند  باشد . لذا من  با حذف بنیاد  شهید مخالف هستم .
منشی- آقای آقا رحیمی موافق هستند .
رئیس- آقای آقا رحیمی بفرمائید .
آقا رحیمی -  بسم الله الرحمن الرحیم . اگر بعضی از برادران  سری به بنیاد شهید  زده باشند  . وکارهای زیاد آقای کروبی را دیده باشند ک صف های طولانی دارد که خودش خداشاهد است به همان بنیاد شهیدش نمیرسد .اگر اقلا  میخواهند بیایند معاونی از ایشان بگذارند .بنده که رفتم و بنیاد شهید رادیدم و زحمت و گرفتاری ایشان را ملاحظه  نمودم ، معتقدم  چون ایشان نمیرسند در این شورا شرکت  بکنند .از این نظر موافق با حذف آن هستم .
رئیس- اجازه بدهید ،آقای اسدی نیا  همتوضیحی  دارند ، توضیحشان را بدهند .
اسدی نیا ( مخبر کمیسیون امور داخلی ) – در مورد بنیاد شهید از ابتدای جنگ تاکنون ، ضمن  تشکر از آقای کروبی و بقیه برادرانی که د ربنیاد شهید بوده اند . برادرانی کهنماینده مناطق جنگ زده هستند ،میدانند که بار عظیمی  را بنیاد شهید به دوش داشته است و توانسته  د رمسأله جادادن به خانواده شهداء یا حتی به خانواده خیلی  از مجرومینی  که فرزندانشان در بیمارستان ها هستند .دراینجا به آنها جاداده است ودر سایر مسائل کمک هائی که از طریق  بنیاد به جنگ زده ها شده است که قابل توجه است . آنچه را که آقای آقا رحیمی  گفتند که با وجود کار زیادی که آقای کروبی  دارند ،به اینجا نمیرسد . بر عکس این  هست .اگر دراینجا شرکت بکند. خیلی از مسائلی که آقای کروبی دارد در رباطه با این شورا حل خواهد شد و هماهنگی ایجاد خواهد شد .
رئیس- خوب 182 نفر د رجلسه حاضرند ، پیشنهاد  حذف سرپرست بنیاد شهید کهاز طرف آقای معرفی زاده داده شده است .مطرح است .کسانیکه  بااین  پیشنهاد موافق  هستند قیام بفرمایند .( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . پیشنهاد دیگری در ماده 3 نداریم حالا رأی بگیریم . ماده 3 با اصلاحات را برای رأی گیری بخوانید .
بیات – اجازه بدهید من خودم بخوانم .
رئیس- بله ،آقای بیات ماده 3 را با اصلاحات بخوانند .
زرهانی – آقای شاهچراغی پیشنهاد مرا بخوانید .آقای هاشمی اجازه بدهید پیشنهادم را بخوانم .
رئیس- چه پیشنهادی دارید ؟
زرهانی – پیشنهاد من این است که تبصره 2و3 ادغام بشوند .
رئیس- این پیشنهاد قبال  شده بود و گفتند که این پیشنهاد آقای رشیدیان  است ولی ایشان گفتند که پیشنهاد من نیست ولی معلوم شد که امضای شما بوده وبعد هم ادغامش چه اثری دارد ؟
زرهانی – اجازه بدهید توضیح بدهم .
رئیس- توضیح بدهید .
 زرهانی  -متنی  که بجای دو تا انتخاب  بشود بخاطر باز هم اختیار دادن باین شورا ،آن شورایی که قبلا  بود فرصت  نمی کرد بنشیند و آقا یمیرسلیم هم اشاره کردند یک شورای عریض  و طویل بود . ( همه نمایندگان )آقایان خواهش میکنم دقت بفرمائید .
رئیس- آقای زرهانی  میگویند این پیشنهاد همان بود که با آقای محلاتی تلفیق  کردیم .
زرهانی – نیست . من بانچه که آقای محلاتی  گفت رأی  مخالف دادم من روی این دت کردم .
رئیس- آقای زرهانی  خواهش میکنم وقت نگیرید بگذارید این تمام بشود . به جنگ زده های خودتان رحم کنید .
زرهانی – مجلس  جنبه رأی ندارد پس  مننمی خوانم .
رئیس- آقای دکتر  سحابی هم یک پیشنهاد دارند .
منشی- با توجه  به اینکه بیکاری منشأ  اساسی بسی از معایب  ومفاسد است . پیشنهاد  زیر  تقدیم  می شود که بعد از کلمه ‹‹سیاسی ›› و قبل از ‹‹سایر امور ›› قرار گیرد  که البته قرار شد  در ماده 3 مطرح بشود (‹‹ ومشغول  ساختن افراد جنگ  زده به تناسب  توانائی وتخصص آنان د رکارهای عمرانی  و تولیدی  و عمومی  کهدر محل  پناه داده شده فراهم باشد .››
رئیس- این کارها را که می کنند.آقایان برای همین ها هستند . آقای دکتر سحابی  توضیح  بدهند .
دکتر یدالله سحابی- مسأله  آنقدر  سادهاست و بدیهی به نظر میرسد که قاعده بایستی  همینطور باشد و فوراً مورد نظرشان قرار بگیرد اما تصریح  این موضوع خیلی  اهمیت دارد که این رادر کارهای اساسی شورا در مشورت قرار  بدهد . توجه میفرمائید که وقتی عده ای بیکار باشند اولا قسمت  عمده این مفاسد  از همین  بیکاری حاصل می شود . ثانیاً اینقدر  احتیاج  به این نیروهای انسانی در این کارهای تولیدی هست .وقتی ا جتماعی  د ریک شهر ،در یک محلی قرار  بگیرد .مطالعه  کنند که از تخصصهای اینها خصوصاً د رآن کارهای تولیدی ،اعم  از کشاورزی  وکارهای سنعتی ،احیاناً تعلیماتی  ویا کارهای دیگر می شود این را واقعاً در کارهای اساسی  مورد مشورتشان قرار بدهند که د رهر محل این  عده را مشغول بکنند وبا مشغول شدن اینها خیلی ازمفاسدی  که الان  اینقدر میشنویم  واز آنها تأسف میخوریم ، جلوگیری خواهد شد در ضمن  هم پیشنهاد بنده براین بوده است که د رهمان ماده 1 قرار بگیرد اما خودتان تذکر دادید کهماده 3 ،جزو وظایف خواهد آمد پس بنابراین اگر اینطور باشد و آقایان نمایندگان محترم بخواهند اظهار نظر بفرمایند این جای ‹‹د›› قرار میگیرد  چون نمی شوداین را بعد از ‹‹د›› گذاشت  چون بعد از ‹‹د›› مطالب  مربوط  مصرح در قسمت بند ‹‹د›› به بند ‹‹ه›› تبدیل خواهد شد .
رئیس- بسیار خوب ، موافق ومخالف صحبت  کنید .
منشی- آقای آقا رحیمی  شما مخالف هستید ؟
 آقا رحیمی – بله .
 منشی- بفرمائید .
آقا رحیمی – بسم الله الرحمن الرحیم . چون اساسنامه و آئین نامه دارد ومسلم   است  که آنها د راین فکر هستند که اینها باید مشغول به یک کاری و فعالیتی  بشوند از این نظر میتوانند این پیشنهاد جناب آقای سحابی  رادر آن اساسنامه و آئین نامه  بگنجانند واحتیاج ندارد بصورت تبصره  قانونی و تصویب بشود .بنابرایان بااین مخالف هستم .
منشی- آقای رجائیان موافق .
 رجائیان بسم الله الرحمن الرحیم .اتفاقاً مسأله ای  که آقای  دکتر فرمودند  در شهر ما که متأسفانه خیلی کمتر واقعاً جنگ زده هست  برایاینکه امکاناتی که آنجا هست ، خانه های سازمانی هست .امکان بیشتری هست که نفرستادند .  خود جنگ زده ها پیش من آمده بودند وهمین  پیشنهاد را داشتند می گفتند که  مااینجا بیکار هستیم و واقعاً خسته می شویم آن خانه  های سازمانی را که بناست د راختیار جنگزدگان بگذارند و الاناحتیاج هست یک مقدار امکانات بدهند و  این ساختمانها تکمیل بشود امکانات رابدهند مااز نظر نیروی انسانی خودمان این جاها را تهیه میکنیم واز یک محل  خیلی بدی به اینجا منتقل  می شویم .واین  درشهرها ودر نقاط مختلف که هست اگر این واقعاً د راینجا تذکر داده بشود  ونوشته بشود بسیار بجا خواهد بود برایاینکه در استانها وشهرها  به این  مسأله بیکاران توجهی  نمیکنند وخودشان بها ین مسأله  علاقه مند هستند لذابه نظر من ضروری است .
رئیس- متشکر ،آقای میرسلیم میخواهید توضیح بدهید ؟ ولی خیلی هم  احتیاج به توضیح ندارد چون بالاخره  همه طرفدار کارگرند، ولی بفرمائید .
میرسلیم – این مادة 3 وظایف شورای   عالی  بنیاد را مطرح کرده است نه  وظایف سرپرست  بنیاد ونه مجریان  بنیاد را که در اساسنامه  خواهد آمد و آن وظایف البته در رابطه بااهداف مشخص  میشود که یکی از آنها حل مشکلات اقتصادی است بهداشتی و اجتماعی  کهمسألة اشتغال  تا اندازه ای با مسائل اقتصادی ارتباط  پیدا میکند وا اندازه ای هم با مسائل اجتماعی واین جزو وظایف بنیاد هست نه جزو وظایف شورای عالی بنیاد .
رئیس- 181 نفر حاضرند پیشنهاد آقای دکتر سحابی یک بار دیگر  قرائت میشود .
شاهچراغی-  پیشنهاد آقای دکتر سحابی  این است :‹‹ ومشغول  ساختن افراد جنگ زده به تناسب  توانائی  و تخصص آنان د رکارهای عمرانی و تولیدی  و عمومی که د رمحل  پناه داده شده  فراهم باشد ››.
رئیس- کسانی که ابین  پیشنهاد موافقند قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند )

تصویب شد . بفرمائید بنشینید . حالا میخواهیم برای اصل  ماده رأی بگیریم  اصل ماده را آقای بیات  بخوانند ( زنگ رئیس ) اصل ماده برای رأی گیریخوانده میشود .
(به شرح زیر قرائت شد )
بیات – بسم الله الرحمن الرحیم :
مادة 3- به منظور :
الف- تصویب خط مشی کلی بنیاد و برنامه های عمومی .
ب- نظارت بر فعالیتهای آنان اعم از نحوه عملکرد بودجه و بررسی حسابها .
ج- ایجاد هماهنگی بنی ارگانهای ذی  ربط در امور جنگ زدگان .
(پیشنهاد آقای سحابی )
‹‹ومشغول ساختن افراد جنگ زده به تناسب توانائی و تخصص آنان د رکارهای عمرانی و تولیدی و عمومی که درمحل  پناه داده شده فراهم باشد ››.
موحدی ساوجی - ‹‹ د ر محل اسکان یافته ››
بیات – این عبارت بعدی را باید اصلاح بکنیم .
رئیس- اینجا هم باشد  عیبی  ندارد ‹‹به منظور ›› است که آن هم جزو منظورها  میشود در اساسنامه هم اتفاقاً میخواهید  بیاورید چون همین شورا باید اساسنامه تصویب کند این د رهمان شورا میاید ومیخورد به اینجا .
اسدی نیا – پیشنهاد آقای دکتر سحابی باید درمادة 1 قرار بگیرد نه در اینجا .
صباغیان – بجای کلمه ‹‹پناه داده ››‹‹اسکان داده شده ››بگذارید بهتر است .
رئیس- بنویسید ‹‹آسکان داده شده ›› دوباره بخوانید .
 بیات - ‹‹ومشغول ساختن افراد جنگ زده به تناسب توانائی وتخصص آنان د رکارهای عمرانی و تولیدی و عمومی که د رمحل اسکان داده شده فراهم باشد ››.البته جمله ‹‹فراهم باشد ››  را هم نمیخواهد اصلا .
 رئی-س چرا میخواهد ، هیچ اشکالی  هم ندارد خوب است بقیه را بخوانید .
 بیات –د- جذب امکانات مادی و معنوی .
شورائی مرکب از اعضای ذیل به دعوت معاون نخست وزی ردر امور  جنگ زدگان بنام شورای  عالی بنیاد امور جنگ زدگان تشکیل میگردد:
1- معاون نخست وزیر در امور جنگ زدگان .
2-  معاون وزیر کشور درامور جنگ زدگان .
3- سه نفر از افراد جنگ زده  با معرفی نمایندگان استانهای خوزستان و غرب کشور به عنوان عضو شورا.
الویری  - ‹‹ به عنوان  عضو شورا›› دیگر لازم نیست .
رئیس- بله ، اعضای شورا را میگوئید د یگ ر عضو شورا نمیخواهد .
بیات – پس باین ترتیب میشود .
سه نفر  از افراد جنگ زده با معرفی نمایندگان استانهای خوزستان و غرب کشور . ( همهمه نمایندگان ).
 (آقایان به عباراتی که قبلا تصویب شده دیگر اعتراض نکنند ).
4- 4- معاون وزیر بهداری در امور جنگ زدگان .
5-  معاون سرپرست  سازمان بهزیستی  د رامور جنگ زدگان .
6- نماینده تامالاختیار و ثابت سرپرست  هلال احمر  د رامور جنگ زدگان .
7-  نماینده تام الاختیار  و ثابت سرپرست کمیته امداد امام د رامور  جنگ زدگان .
8-  نماینده تام الاختیار و ثابت سرپرست جهاد سازندگی در امور جنگ زدگان .
9- نماینده تام الاختیار  و ثابت سرپرست بنیاد شهید درامور  جنگ زدگان
تبصرة 1- وزارتخانه های فوق الذکر موظفند شاخه معاونت مربوطه  را  تشکیل دهند .
تبصرة2-  د رموارد ضروری وزراء و سرپرستان مربوط  خود نیز میتوانند در شورا شرکت  کنند .
تبصرة3- اساسنامه بنیاد به پیشنهاد معاون نخست وزی رو تصویب  شورای عالی بنیاد و امضای نخست وزیر لازم الاجرا ء خواهدب ود .
تبصرة4- آئین نامه های اجرائی مربوطه به وسیله سرپرست  بنیاد تدوین  شده واب امضای نخست وزیر به اجراء گذارده میشود .
رئیس- 181 نفر حاضرند آقایانی که بااین متن قرائت شده مادة 3 موافق هستند قیام بفرمایند  (اکثر برخاستند ) بااکثریت  نزدیک به تمام تصویب شد .
 دو ماده هنوز داریم اگر بخواهیم این تمام بشود باید وقت را تمدید  بکنیم واگر پیشنهاد داریم که نمیتوانمی دیگر وقت را تمدید بکنیم  چون  آقایان خسته اند پیشنهاد زیاد است نمیرسیم  ناچاریم برا یهفته بعد بگذاریم .
موحدی ساوجی – ممکن  است پیشنهادها را پس بگیرند .
رئیس- آقایان حرکت نکنند بگذارند بالاخره  یک تصمیمی بگیریم آقایان بیرون تشریف نبرند تا رأی بگیریم .
توکلی – هر روز تأخیر هزاران مشکل  ایجاد میکند .
رئیس- همانطور که میدانید این کار سرعت  عمل لازم  دارد سه چهار روز اقلا تأخیر می افتد تا روز یکشنبه اگر آقایاناینخستگی  را تحمل  میکنید آقایانی  هم که پیشنهاد داده اند سختگیری نکنند ممکن است زود تمام بشود ، چند پیشنهاد داریم ؟
منشی-  هفت هشت پیشنهاد هست .
 عده ای از نمایندگان – رأی بگیرید .
رئیس- آقایاین بیرون تشریف نبرید .
الویری – برادران اگر یک ساعت زودتر هم تصویب بشود بهتر است .
رئیس- ببینید چهار روز تأخیر انداختن د رامور جنگ زدگان انصافاً انصاف نیست ، آقایانی که به خاطر جنگ زده ها پیشنهاد داده اند خیلی درباره  پیشنهادهایشان اصرار  نکنند تا ما بتوانیم رأی بگیریم ، پیشنهادها را بخوانید .( همهمه نمایندگان ) نیم ساعت وقت راتمدید میکنیم ، کسانی که باتمدید  نیم  ساعت موافقند قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد ،آقایانی که بیرون  رفته اند خواهش میکنم برگردند ، جلسه ادامه دارد  فقط دو ماده مانده است  پیشنهادها را بخوانید .
مادة 4- بنیاد از نظر مالی با کمکهای مردم و دولت اداره خواهد شد ،  هزینه های آن  از قانون محاسبات عمومی مستثنی است .
 منشی- آقای توکلی پیشنهاد کرده اند مادة 4 به این شکل اصلاح بشود .
رئیس- آقای توکلی  توضیح  بدهید .
 توکلی – ببینید برادران این جور از نظر بودجه نویسی اشکال دارد و  احتمالا مور اعتراض  واقع خواهد شد این شکلی که من عرض کردم  به این دلیل است که اولا تمام مخارجی  کهبه امور جنگ زدگان مربوط میشود طبق بند 2 مادة 68 قانون محاسبات عمومی خودبخود مستثنی  است این قسمتش لازم  نیست  ضمناً الان این طرح  را شما می گوئید  که بودجه اش از دولت تأمین میشود باید بفرمائید ازچه محلی  تأمین میشود چون اگر نگوئید از نظر اصل  53 قانون اساسی  اشکال به آن وارد میشود ولی بهاین شکل که من عرض کردم گفتم بودجه اش از کمکهای مردم و آن قسمت از بودجه  دولت که قبلا توسط دستگاههای ذی ربط  ب برای این کا رخرج میشد  هیچ  بار جدیدی  بر بودجه دولت  تحمیل نمی کند  ضمناً پیشنهادی که آقای دکتر زرگر کردند چون تغییر سازمان اداری در  وزارتخانه هااست بار مالی دارد اگ شما در اینجا مجوز ندهید  که از بودجه  بنیاد  که یک دستگاه مستقل است  به دستگاههائی که وزارتخانه ها هستند با یک تبصره منتقل بشود باز  احتمالا به آن اعتراض وارد  خواهد بود بنابراین  مادة 4 به این شکلی که منعرض کردم تصحیح بشود ویکتبصره هم به آن از قانون محاسبات عمومی  لازم نیست خودبخود طبق بند 2 مادة 68 قانون  محاسبات عمومی مستثنی هست و ضمناً باید بودجه  معاونین وزارتخانه هائی که  معاونتش جدید است اینجا مجوز بدهید که از این دستگاه به آن دستگاه منتقل بشود طبق  تبصره ای که پیشنهاد شده است .
منشی- آقای زرهانی شما مخالفید یا موافق ؟
زرهانی – موافق هستم .
منشی- آقای کایوش شما مخالف هستید یا موافق .
 کیاوش – من هم موافق هستم .
منشی- آقای سلامتیان .
 سلامتیان – من مخالف هستم .
منشی- آقای سلامتیان به عنوان مخالف بفرمائید .
سلامتیان –بسم الهل الرحمن الرحیم . این پیشنهاد چندین  قسمت دارد وبا بعضی از قسمتهایش من موافقم .اگر از همدیگر  جدا میشد ، نسبت  به آن مسائلش  موافقت میکردم  یعنی در مورد مسأله ردیف بودجه و انتقال  آن مخارج  سازمانی که ایجاد میکند از بودجه های بنیاد جنگ زدگان بااینها همه من موافقم ، فقط مساله  ،مسأله  قانون محاسبات عمومی  است و آن چیزی که به عنوان تبصرة 2 مادة 68 قانون محاسبات  عمومی  فرمودند ،آن  د رمورد هزینه های غیر قابل پیش بینی  است اگ رمن اشتباه نکنم الان متنش را ندارم ( توکلی - متنش را  حاضرم بخوانم ) بنیاد  جنگ زدگانی کهشما برای چندین  سال درست  میکنید  وجزو وظایفش  حتی مسأله  بعد از جنگ  را پیش بینی  میکنید الان یک مقدار زیادی از هزینه هایش قابل  پیش بینی است ، آن  چیزی که قابل پیش بینی  است واز الان میشود برای شش ماه یک سال دیگر یک سال ونیم  دیگر  پیش بینی کرد آن چرااز قانون محاسبات  عمومی معاف باشد ؟ آن چیزی که ضروری و فوری  است ، بله قبول دارماز قانون محاسبات عمومی  معاف باشد اما فرض بکنید شما از الان میدانید برای زمستان آینده …
رئیس- این را که ایشان  هم مخالفند وشما هم مخالفید  یعنی شماموافق ایشان حرف میزنید .
سلامتیان – خیر .
رئیس- ایشان میگویند این از قانون محاسبات عمومی  حذف بشود آن  قسمتش  که واقعاً حذف معاف  باشد و آن قسمتش  که حذف نیست  معاف نباشد ، شما دارید موافق حرف میزنید .
توکلی – شما داردی موافق من حرف میزنید .
 زرهانی – آقای هاشمی  ایشان د رکمیسوین همهیمن رااستدلال کردند .
سلامتیان – مسأله عبارت از این است که معافیت از قانون محاسبات  عمومی  فقط و فقط باید اقلام غیر قابل پیش بینی  آن باشد ،اقلامی که قابل پیش بینی هست .
رئیس- ایشان میگوید حذف  بشود هر قسمتش  که معاف است ،معاف است آن  قسمتش  هم که معاف نیست معاف نباشد بعداً.
منشی- مخالف چه کسانی هستند چون سه نفره بهعنوان موافق اسم نوشته اند ؟(اظهاری نشد )‌مخالفی ندارد .
 عده ای از نمایندگان – رأی بگیرید آقا .
فؤاد کریمی – من مخالفم .
رئیس- بفرمائید
 فؤاد کریمی – بسم الله الرحمن الرحیم .آنچه که برادرمان آقای توکلی  گفتند این بود که لازم نیست در اینجا ذکر کنیم که خرجهای این سازمان خارج  از قانون محاسبات عمومی است و استدلالی هم که آقای سلامتیان کردند گفتند یک  مواردی  هست که قابل پیش بین است وآن باید طبق قانون محاسبات عمومی باشد واین حرف درستی است وما بخاطر همنی گفتیم که خارج از قانون محاسبات عمومی  باشد  بخاطر اینکه یک مواردی هست در امور خرج  د رامور جنگ زدگان و شامل قانون محاسبات  عمومی هم میشود وباید اینها حساب پس بدهند اما نظر به اینکه امور جنگ زدگان اگر بخواهد تحت  قانون محاسبات  عمومی قرار بگیرد  کارش کند میشود این است کهمن تأکید  میکنم یک پیشنهادی هم داده ام گفته ام خارج از قانون محاسبات  عمومی باشد ولکن  گزارشی از این  مخارج تقدیم  مجلس بشود وگرنه اگر غیر از این انجام بدهیم واز قانون محاسبات  عمومی بیرون  نبریم یک مواردی  پیش میاید که بنیاد مجبور میشود طبق قانون محاسبات عمومی عمل کند وسرعتش  کند میشود این است که خواهش میکنم آقایان بنظر آقای  توکلی رأی ندهید ، البته من خدمت آقای توکلی ارادت دارم بلکه  آنچه  ه من پیشنهاد کرده ام و داده ام و پیشنهاد اصلاحی  همهست گفته ام خارج از قانون محاسبات عمومی باشد  اما کل مخارج  جنگزدگان  ومسایل مالی   مربوط به جنگ زدگان تقدیم مجلس بشود .
 منشی- آقای  زرهانی موافقند .
زرهانی – متأسفانه حوزه های مخالفت وموافقت  با هم مخلوط شدند و موافقین  مخالف و مخالفین موافق حرف میزنند واین باعث  میشود ک ما آنچه  را که رأی میدهیم د راین جو شتاب یک چیز  خیلی مطلوبی  نباشد آنچه  را که آقای  توکلی  مطرح میکنند میگویند در تبصرة2  مادة 68 قانون محاسبات  عمومی مخارج  جنگی  از شامل بودن این قانون استثناء شوند آقای سلامتیان معتقدند که نه بعضی از این مخارج  تابع قانون محاسبات  عمومی باشند واز جدا شدن دیگر  حرفی نمیزنند اگر مجلس  میخواهد به آنچه که آقای  توکلی گفتند رأی بدهد مغایر نظر  آقای سلامتیان است که میگوید بعضی از امور  قابل پیش بینی  است  د رکمیسیون  مثال  زدند  مثلا بنیاد میخواهد برای سال 61 دانش آموزان  مناطق جنگ زده نوشت افزار  بخر د این را میتواند به مناقصه  بگذارد اگر خارج  از این  باشد  و همانطوری که آقای  توکلی توضیح دادند اگ رما بخواهیم طبق تبصرة 2 مادة 68 ک مدیریت اجرائی هم این را پذیرفته  است بایستی  تمام بودجه  از قانون محاسبات مستثنی باشد آن قسمت هم که روشن  شدن وضع  معاونت از نظر بودجه  چیز  درستی است بااینکه  فکر میکنممخارج زیادی ندارد ولی اگر  پیش بینی  قانونی بشود اشکالی ندارد .
رئیس- آقای میرسلیم  شما صحبتی  داردی ؟
مجید انصاری- اگر متن  تبصره خوانده بشود ک بحثی ندارد .
رئیس- مگر متن تبصره خوانده نشد ؟( نمایندگان – خیر ) بخوانید .
 توکلی – اولا مادة 68 ده مورد را ذکر میکند کهمسؤولین وزارتخانه ها میتوانند که خارج از مزایده ومناقصه  عمل بکنند که یکی  دو موردش به ایشان ، جوازهائی را میدهند .تبصره هماینطوری است .
تبصرة 2- مخارج  مربوط به حوادث مهم وناگهانی مملکتی  جنگ و آتش سوزی الی آخر از شمول این قانون مستثنی  و تابع مقررات خاصی  خواهد بود که به تصویب هیأت وزیران میرسد و گزارش امر باید  د راولین  جلسه  مجلس شوار تقدیم گردد .
رئیس- یعنی گزارشی را که شما پیشنهاد میکنید اینجا داده میشود اگر هم احیاناً یک مواردی بود که خارج نبود از قانون محاسبات  عمومی که طبق آن قانون عمل مبشود ،آقای  میرسلیم بفرمائید .میرسلیم – تمام آنچه را که تا حالا بحث کردیم  د رمورد این طرح قانونی ارزشش فقط به همین  مادة 4 است  یعنی ما میخواهیم  یک بنیادی را تشکیل بدهیم  این بنیاد حالا شورا دارد یا ندارد اینها همه اش یک چیزهای فرعی  است نسبت به یک اختیاراتی  که میخواهیم به آن بدهیم و آن اینکه بتواند  خارج از یک  عده از این مقررات دست و پاگیری که وجود  دارد بنام تبصرة 2 مادة 68 که قابل تفسیر هست و غیر ذلک  بیاید کا رجنگ زدگان را خیلی سریع انجام بدهد در یک  بازار  بسیار آشفته  زمان جنگ و بعد از جنگ مااگر بخواهیم با مناقصه انداختن کارمان را انجام بدهیم یک جنس نخواهیم توانست برای جنگ زدگان بخریم این را خیالتان را راحت بکنید وتا الان همبه شما بگویم که در رابطه با مصارف مربوط به جنگ زدگان بواسطه  همین تبصرة 2 مادة 68 یکی دوبار فقط تصویب نامه ما به هیأت دولت رفته وبرگشته است ودو سه هفته کا رما را به عقب انداخته است  بنابراین  تقاضای اساسی ماایناست که اگر میخواهید اجرای خدمت به جنگ زدگان  میسر باشد نمیخواهم بگویم آسان باشد ،میسر ،یعنی اصلا امکان داشته باشد  باید حتماً به این بنیاد اختیارات داده بشود والا  چه موردی دارد اصلا بگذارید  دراختیار  یک وزارتخانه ای بگوئید خارج از مادة 68 انجام بدهد به این بنیاد احتیاجی  ندارد با این شورا واین بساط اگر  یک بنیادی تشکیل میدهید باید به آن اختیارات را بدهید  تا بتواند خرج بکند منتها نه بدون نظارت خودتان  تصویب فرمودید .
‹‹ مادة 3- بند 2- نظارت بر فعالیتهای آن اعم از نحوه عملکرد بودجه و بازرسی  حسابها ›› بچه منظوری این گذاشته شد . بهاین منظور که این بنیاد باید دارای اختیاراتی  باشد برای کار کردن که آن اختیارات مشمول محاسبات  عمومی نمیشود و آمدن در مجلس  ومعطل کردن وبعد اعتراضاتی که  که وارد نخواهد بود بواسطه تصمیمهای یا جرأتی که باید مدیر این بنیاد بگیرد اگر شمامیخواهید همیشه آنرا د رضعف قرار بدهید جرأت نخواهد کرد کا ربکند ،تصمیم بگیرد  ود رنهایت خدمات مربوط  به جنگ زدگان عقب خواهد افتاد یعنی بدون مادة 4 این قانون ارزش ندارد .
رئیس- بسیا رخوب آقای توکلی  نظرتان را مشخص کنید برای رأی گیری .
توکلی- مادة 4 دو قسمت دارد منقسمت  دومش  را که استثناء کرده است د رموردش اصلا نظر نمیدهم مادة 4 اصلی را میخوانم  نوشته است :‹‹ بنیاد از نظر  مالی با کمکهای مردم ودولت اداره خواهد شد ›› این قسمت را میگویم بهاین شکلی که منمیگویم در بیاید  حالا راجع به بقیه اش مجلس  بعد تصمیم بگیرد  ‹‹ که هزینه های آن از قانون محاسبات  عمومی مستثنی  است یا نه ›› این ار مجلس  تصمیم بگیرد .بنابراین جمله اول مادة  چهارم را من تغییر میدهم که به این  شکل  اصلاح بشود .
‹‹بودجه بنیاد از محل کمکهای مردم و آن قسمت از بودجه دولت که بوسیله  دستگاههای مختلف صرف تحقیق اهداف مذکور  مادة 1 میگردید تأمین میشود .››
رئیس- این عبارت دیگر رونش است .
موحدی ساوجی – به دنبالش ‹‹مستثنی بودن از قانون محاسبات را›› هم ذکر کنید .
رئیس- آقای توکلی تا رسیدن تعداد به حد نصاب در این توضیح  بدهید .
توکلی – برادران توجه بفرمائید این جملة مادة 4 که اصلش هست ابهام داردتکلیف  بودجه بنیاد را تعییننکرده است ، از نظر قانون اساسی ممکن است به آن ایراد وارد بشوداین پیشنهادی که من کردم هیچ فرقی با آن پیشنهاد ندارد فقط جمله  جوری است  که محل تأمین بودجه رااز نظر قانونی تسهیل  ومشخص میکند .
رئیس-  چون عده کم است ما  منتظر تکمیل  حد نصاب  هستیم .
 موحدی ساوجی – آقای توکلی  اعتبارات  مصوبه برای این منظور را بگوئید  نه اینک بودجه  های دتسگاهها ار چون ‹‹ بودجه  دستگاهها›› عبارت خوبی نیست .
 کیاوش – آقا یرفیعیان دم در ایستاده اند باید بیایند تو .
 موحدی ساوجی – به زیر زمین  هم یک سری بزنید .
رئیس- بگوئید  آقای رفیعیان بیایند به مجلس  بااینکه تذکر دادیم آقای غفوری خلخالی  هم رفته اند ناهار بخورند .
محدی ساوجی – ایشان آقا  حق دارند .
5- پایان جلسه  و تاریخ  تشکیل  جلسه آینده
رئیس- بااین پیش درآمدی که آقای توکلی دادند ( همهمه نمایندگان ) وبا این پیشنهاداتی که وجود دارد نمیشود با نیم  ساعت ادامه  جلسه  این کا رار تمام کنیم آقای  توکلی  هم نمونه ای بود  که ما دیدیم  من فکر میکنم که جلسه را تعطیل کنیم و دوباره روز یکشنبه می آئیم  و آقایان دوباره در آن روز  هم دستشان  باز است و پیشنهاد دارند ودیگر خسته  هم نخواهند بود . این سبک  بسیرا بد است جلسه  تعطیل  میشود و گناهش هم به گردن  آقایانی است که …
(جلسه  ساعت  30/12 پایان  یافت )
رئیس مجلس شورای اسلامی -  اکبر هاشمی  رفسنجانی