سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جشن فارغ التحصیلی افسران دانشکده افسری

سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جشن فارغ التحصیلی افسران دانشکده افسری

  • شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۶۷

 

«اَلْحَمْدُالِلّهِ ربِّ الْعالَمین وَ اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللّهِ آلِهِ أَجْمَعیüنْ»

بار دیگر میخواهیم که امروز ]برای کسانی که[ به افتخار فارغ‌التحصیلی و آمادگی خدمت در ارتش جمهوری اسلامی نائل می‌شوند صحبت کنیم.

انتخابی آگاهانهبا حساب معمولی نیروهای مسلح در دوران‌های خدمت خودشان اگر به وازروی ایمانمیدان‌های جنگ کشیده نمی‌شدند و در مانورها و پادگان‌ها و آموزش‌ها وقت می‌گذراندند، این ارزش و اعتبار برای انتخاب این مسئولیت تحقیقاً نبود، ولی ما هشت سال جنگ پشت سرمان داریم و حالا که انتخاب کردیم این راه را و این مسئولیت را شما با همه وجودتان زندگی سربازی را و نظامی را لمس کرده‌اید، بنابراین ما ارزیابی‌مان این است آن جوان‌هایی که در جنگ در بهترین سنین زندگی خودشان انتخاب جهاد در راه خدا کرده‌اند از درون و از صمیم دل، دارای امتیازات روحی هستند که ما برای آنها عظمت و افتخار و ارزش بیشتری قائلیم و جامعه ما امروز می‌فهمند که فداکاران انقلاب در کجا انجام وظیفه می‌کنند. هر یک از شماها وقتی که فرم داوطلبی تحصیل در این دانشکده را امضاء کردید، نمونه‌های زیادی از کسانی را که در این راه شهید شده‌اند و یا سلامتی خودشان را از دست داده‌اند در ذهنتان بوده و امروز وضع نیروهای مسلح برای شما یک دورنمای تیره و تار و مبهم نیست، انتخاب آگاهانه است ]از[ روی ایمان و تعهد.

نقطه اتکاءمن به شما این انتخاب را تبریک می‌گویم و مطمئنم که در آینده چه ما جنگ ملت ورهبرداشته باشیم و چه نداشته باشیم چه کشور در حال صلح باشد و چه جنگ تحمیل بشود، اتکاء ملت ما و رهبری ما به شما جوانان و مردان بزرگ آینده است؛ چون با این آگاهی شما این راه را انتخاب کردید. بنابراین نیاز به توصیه و مؤعظه من فکر می‌کنم برای شما نیست، بلکه لازم می‌دانم یک نکته مهمی را برای شما مطرح بکنم و آن این است که انقلابی که ما الان با آن سروکار داریم انقلابی دارای پیام و محتوا و رسالت است، انقلاب ناسیونالیستی جغرافیایی نیست؛ یعنی، ما زندگیمان را این‌گونه تنظیم نکرده‌ایم که اگر در داخل کشور خودمان مسأله‌ای نداشتیم آرام زندگی بکنیم و کاری به کار مردم بیرون پیام ومحتوایمرزهای خودمان نداشته باشیم. ما خودمان را حامیان رسالت الهی و پیروان انقلاب ماپیغمبر(ص) و منادیان عدالت و راه اسلام می‌دانیم. روی همین حساب خودمان را قائل به تلاش و مسئولیت جهانی و در درجه اول دنیای اسلامی می‌دانیم، یک چنین آرمانی و چنین مکتبی در دنیا آرام نیست و فکر آرامش مطلق و سکون مطلق برای یک چنین مکتب خیلی واقع بینانه نیست.

حرکت به‌سویاگر مطلب این است نیروهای مسلح ما همه‌شان ارتش و سپاه و نیروی مقام قرب‌الهیانتظامی و نیروهای نیمه نظامی بسیجی، آنها که از میان سایر کارها راه بسیج مستضعفین را برای زندگی مکتبی خود انتخاب کرده‌اند، آنها نوک پیکان حرکت این مکتب هستند و دژها و قلعه‌ها و حصارها و برج‌های نگهبانی از این انقلاب هستند، انتخاب این مسئولیت آن هم با این آگاهی؛ یعنی، آماده شدن برای یک زندگی پر از خطر و در عین حال مملو از ثواب و عظمت و حرکت به‌سوی مقام قرب‌الهی را در بردارد. کسانی که امسال وارد دانشکده افسری شدند که الان ما برای آنها سردوشی تهیه کرده‌ایم و کسانی که امروز از جمع دانشجویان بیرون می‌روند و وارد صف می‌شوند و یا در مراکز دیگر پشتیبانی به خدمت می‌پردازند و کسانی که در دوره تحصیل در کلاس‌ها هستند با این آمادگی وارد شده‌اند.

استفاده از فرصتدر مقطع فعلی که با پذیرش قطعنامه آرامش نسبی در جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها وجود دارد و فرصت خودسازی و تنظیم امور و تقویت پشتیبانی‌ها و رفع عیوب و کمبودها و نابسامانی‌های تحمیلی گذشته به‌دست آمده از این فرصت باید به خوبی استفاده بکنند؛ با تعمیق آموزش‌ها با تنظیم درست پشتیبانی‌ها با اصلاح سازمان‌ها]یی[ که در دوران جنگ فهمیدیم که کاربرد درستی ندارد و با ایجاد وحدت و هماهنگی و همدلی با سایر نیروهای همرزم خودشان را برای دفاع در مقابل خطر احتمالی آماده کنند.

آمادگی دائمیالبته ما همان‌طور که قبلاً گفته‌ایم احتمال تجدید جنگ را به صورت یک نیروهای مسلحاحتمال ضعیف ارزیابی می‌کنیم، ولی این برای کل کشور است، نیروهای مسلح حتی در زمان صلح هم باید فرض کنند که ممکن است هر روز با دشمن درگیری پیدا کنند، نیروی مسلح دائماً مخصوصاً آن سطحی که مسئولیت دفاع از سرزمینی را دارد، باید سعی کند و روحیه خود را همیشه در حالت آماده باش قرار بدهد و نیروی مسلح مدافع مرزها باید باشد و فکر کند که هر لحظه ممکن است دچار تجاوز شود و میهنش دچار حمله بشود.

رفع عیوب و تأمینبنابراین شما یک لحظه هم نمی‌توانید به فکر اینکه ممکن است جنگ نقاط محکمتجدید نشود آرام بگیرید. شما همیشه جوشان و خروشان و آماده دفاع باشید که هستید از این فرصتی که درگیری مسلحانه نیست برای رفع اشکالات و تعلیم نکته‌های برتر که در جنگ تشخیص دادید که باید باشد، استفاده خواهید کرد و با رفع عیوب و تأمین نقاط محکم و پابرجا که نکته‌های خوبی برای حرکت‌های بعدی باشد، خودمان را آماده‌تر بکنیم. البته کل کشور و مسئولان سیاسی و فرهنگی مؤظفند که پشتیبانی شما را متناسب با نیازهایی که دارید آماده بکنند که می‌کنند و مسئولین سیاسی کشور وظیفه خودشان را در مذاکره با دشمن انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند که جنگ تجدید نشود، ولی دشمن ما همان دشمن است و اسلام ما همان اسلام است و راه ما هم همان راه است و علاوه براین بخشی از میهن ما هم در دست آنها است.

مسؤولیت سنگینما فرض را براین گذاشته‌ایم که دشمن هم قطعنامه را پذیرفته و از خاک ما دفاع ازخاکبیرون می‌رود، همان‌طور که ما هم از خاک آنها بیرون آمدیم، خطر این وجود کشوردارد که آنها هوس کنند و یا مأمور باشند که خاک اشغال شده را تخلیه نکنند که اگر چنین چیزی اتفاق افتاد برای یک انقلاب سرافراز و برای یک ملت چنین چیزی پذیرفته نیست که یک وجب از خاکش در دست دشمن باشد، که این مسئولیت به دوش ما و شما گذاشته شده است، همان‌طور که ما تمایل نداریم که یک وجب از خاک دیگران را در اشغال خودمان داشته باشیم، خانواده‌های عزیز شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و خانواده‌های شهدای این دانشکده افسری که در برنامه ما حضور دارند اینها اولین مدعیان ما هستند، اینها که اعلان رسالتوارثان اصلی انقلاب هستند، اینها که صاحبان اصلی این انقلاب هستند، اینها الهی وابلاغ که سرمایه‌گذاران اصلی این حرکت اسلامی هستند اینها و ارواح شهدای آنها که پیام الهیبربالای خاک این سرزمین سرافراز همیشه در صلواتند از ما می‌خواهند که صلابت اسلامی نظامی‌گری خودمان را حفظ بکنیم و غرور اسلام و غرور انقلابی را در این ملت نگه بداریم که دشمنان اسلام طمع به این مرز و بوم نکنند همانطور که ما طمع به خاک دیگران نداریم، فقط برای نجات مظلومان و مستضعفان و برای اعلان رسالت الهی و ابلاغ پیام الهی وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم.

آمادگی برایما برای موفقیت‌های روزافزون شما و پشتیبانی نیروهای مسلح خودمان را دفاع ازکشورآماده می‌کنیم و شما هم برای دفاع از این کشور ان‌شاءالله بیش از گذشته آماده خواهید بود و مبارک باد بر شما ورود به این زندگی شرافتمندانه سربازی اسلامی.

            والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته