سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان نیروی دریایی نوشهر

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان نیروی دریایی نوشهر

  • پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۷۶
نقش مجاهدان و مبارزان در تاریخ ایران و انقلاب/ نقش نیروهای مسلح در ایجاد و حفظ امنیت در کشور/ ارزش و اهمیت تسلط بر دریاها/ ارزش صنعت دریانوردی در دنیا/ محرومیت ایران از حضور در دریاها در گذشته/ فصل جدیدی در تاریخ دریانوردی ایران/ ساخت بنادر و اسکله‌ها در سواحل شمال و جنوب/ ساخت کارخانه کشتی‌سازی و بنادر/ سکوهای دریایی در دریای شمال و جنوب کشور/ پیشرفت در تمام صنایع دریایی/ موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران/ ضرورت دسترسی به دریا/ قدرت نیروهای دریایی/ سوابق نیروهای نظامی در دفاع از انقلاب اسلامی/ آرزوی آینده بهتر از امروز

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله السلام علی رسوله و آله

از اینکه توفیق پیدا کردم تا لحظاتی را در جمع همسنگران دوران دفاع مقدس و برادران مدافع از مرز و بوم انقلاب و میهن عزیزمان باشم، خیلی خوشحال هستم. برای بنده این لحظات شیرین و خاطره‌انگیز است. من قدر شما را هیچ وقت فراموش نمی‌‌کنم، چون می‌دانم که شما چقدر و چه نقشی در تاریخ ایران و انقلاب‌ دارید! عزت امروز ایران نتیجه مجاهدت‌های دیروز شماست و آرامش کشور ما در سایه آمادگی و هوشیاری شماست. مطمئناً اگر این امنیت و آرامش و آسودگی خاطر نبود، امکان سازندگی و سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های عظیم در کشور ما نبود.

این محبتی که شما کردید و لوح تقدیر سازندگی برای تسلط بر دریا را به بنده تقدیم کردید، در حقیقت چیزی است که عشق شما و نیروهای مسلح ماست که زمینه این تلاش و حرکت را فراهم کردید. حقیقتاً کار بزرگی در کشور ما اتفاق افتاده که در تاریخ ما سابقه ندارد.

می‌دانیم که استکبار ارزش حضور در دریا را به خوبی می‌داند، استکبار نقطه آغاز سلطه جهانی خود را با ابراز تسلط بر دریاها بنا نهاد.اگر شما تاریخ استکبار را بخوانید، می‌بینید که آنها همیشه با کشتی‌های جنگی در سواحل کشورها حضور پیدا می‌کردند و از طریق دریا، دروازه‌های کشورهای دیگر را در همه جای دنیا، آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین و به طور کلی در قاره آمریکا می‌گشودند. آنها ارزش این صنعت را به خوبی می‌شناسند و سعی کرده‌اند که نگذارند دیگر کشورها بتوانند در این میدان رقابت وارد شوند، کشور ما هم به خاطر اینکه هدف بزرگی برای استکبار بود، در این جهت بیشتر از سایر جاها محکوم به محرومیت بود و واقعاً دست ما از دریا کوتاه بود.

همین دریای خزر که چشم‌انداز زیبای آن امروز در مقابل ماست، اصلاً امکان حضور مؤثر در آن را نداشتیم، ما از داشتن نیروی نظامی و دفاعی در این دریا ممنوعیت داشتیم و امکان آوردن یک شناور هم نبود و اجازه اکتشاف معادن نفت و گاز این دریا را هم نداشتیم و در دریای جنوب نیز حضور ما وابسته به استکبار بود. با ابزار تکنولوژی و امکانات آنها می‌توانستیم در دریا حضور پیدا کنیم و برای نفت، گاز، بازرگانی دریا، نیروهای مسلح و حتی برای استفاده از صید دریا و ثروت دریا وابسته به آنها بودیم.

در کنار همه اتفاقات بزرگی که در کشور ما در بخش‌های مختلف رخ داد، در دریا هم از این جهت فصل جدیدی در تاریخ ما گشوده شد که امروز قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست، برای همه ابعاد، حضور در دریا میسر شد که مهمترین آن تربیت نیرو بود، همچنین در بعد نظامی و در سایر امور فنی و دریانوردی و صیادی و سایر بخش‌ها این باب گشوده شد.

ساخت بنادر فراوان در جنوب و شمال، ده‌ها بندر و اسکله چندمنظوره بازرگانی و صیادی خاص و یا برای کارهای فنی و موارد دیگر حضور ما در دریاست. در سواحل جنوب و شمال و در همین دریای خزر، شما از آستارا تا ترکمن صحرا چندین بندر در دست ساخت دارید که برخی نیز به بهره‌برداری رسیده‌اند و یک مرکز نیرومند کشتی‌سازی در همین جا در حال کار است که اولین اسکله پیشرفته دریایی است، امروز ما یک سکوی دریایی‌ را به آب انداخته‌ایم که پایه‌های آن تا عمق 100متر در آب فرو می‌رود و یکی دیگر را در دست ساخت داریم. کاری که اصلاً در گذشته تصور نمی‌شد در استطاعت ایران باشد. در دریای جنوب، امروز چندین مرکز صنعتی مشغول ساخت و ساز سکوهای دریایی هستند که فقط چند شرکت بزرگ کشورهای پیشرفته می‌توانند این‌گونه سازه‌ها را بسازند. این‌گونه سازه‌ها به مثابه ساختمان‌های چندین طبقه در دریا قابل استفاده هستند که قدرت لرزه‌نگاری، حفاری، تعمیرات اساسی، ساخت کشتی‌های بزرگ در سواحل جنوبی و شمالی کشور، ساخت بندرگاه‌های وسیع و آنچه را که لازمه حضور در دریاست، دارند. تدارک زیردریایی‌های فوق مدرن و همچنین قدرت ساخت زیردریایی‌ها و ایجاد ارتباطات مخابراتی در دریا به طوری که همه نیروهای ما در دریا با اسکله‌ها متصل باشند و در یک کلمه ایجاد قدرت حضور و تسلط بر دریا که در گذشته منحصراً در اختیار استکبار و دشمنان بالقوه ما بود و امروز صنعت نفت، دریانوردی، صیادی و صنایع نظامی دریایی با امکاناتی که به وسیله خودمان تهیه شد، در اختیار نیروهای خودی است.

برای جمهوری اسلامی ایران که در حساس‌ترین منطقه استراتژیک دنیا قرار گرفته و عظیم‌ترین ذخایر نفتی و گازی دریایی را دارد و مجهز به فرهنگ انقلابی اسلام است و با پیام عدالت و ستیز با ظلم به میدان آمده، دسترسی به دریا از ضرورت‌های انکارناپذیر است. آرام آرام این هدف مقدس تأمین شده و رو به پیش است و آینده نیرومندی در اختیار شماست، خصوصاً نیروهای دریایی سربلند ما از ارتش و سپاه که هم حافظ دروازه‌های آبی کشور و هم سربازان مدافع سواحل کشور و هم نمود قدرت و عظمت نظام در پیشانی بحری ما هستند. با ابزار وعلوم و فنونی آشنا هستند که کشورهای محدودی در دنیا از این موقعیت برخوردار هستند. با حضور شما نیروهای عزیز و جان برکف که سوابق خوبی در دفاع از انقلاب و اسلام در دوران دفاع مقدس دارید و با ایمان و اعتقادی که به راه خدا، راه امام(ره) و نظرات فرماندهی معظم کل قوا دارید، مطمئن هستیم که با این بیداری، شما می‌توانید از این مرز و بوم دفاع کنید و آرامش و امنیت را برای اتقای سطح زندگی مردم حفظ کنید. انشاءالله آینده‌ای بهتر از امروز، برای مردم کشورمان بسازیم.

از محبتی که از شما اینجا دیدیم، تشکر می‌کنیم و برای توفیق بیشتر شما، ارواح پاک شهدای شما، صبر و مقاومت بازماندگان، جانبازان، آزادگان و عموم ایثارگران دعا می‌کنیم و شما را به خدا می‌سپاریم.

                 والسلام علیکم و رحمه ‌الله و برکاته