سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد

  • تهران
  • سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۷۶
تأثیر دانشگاه در جامعه/ امتیازات دانشگاه شاهد/ دانشجویان دانشگاه شاهد، یادگاران شهدا/ انتظارات جامعه از دانشجویان شاهد/ تصمیمات فرهنگی امام برای خانواده‌های شهدا/ روحیه ایثار، سرمایه‌ای برای جامعه/ جایگاه فارغ‌التحصیلان دانشگاه شاهد در مدیریت‌های کشور/ اعتماد نظام به یادگاران شاهد/ اهمیت طرح جامع دانشگاه شاهد/ حرکت سریع و عمیق جامعه در مسیر کمال

بسم الله الرحمن الرحیم

خیلی خوش آمدید و توفیقاتتان را در گذراندن موفق این دوره تحصیلات تبریک عرض می‌کنیم. به طور کلی باید همه ما خوشحالی کنیم از اینکه چنین نهاد باارزشی به عنوان دانشگاه شاهد امروز در کشور ما وجود مؤثری دارد.

من شخصاً به دو جهت به این دانشگاه علاقمندم. همان‌طور که دکتر نوربالا گفتند، به همین دلیل برای بازدید از این دانشگاه وقت گذاشتم. یکی از جهت عمومی و مثل همه دانشگاه‌های کشور است که اصالتشان ارتقای سطح علم، تحقیق و شخصیت فرهنگی و علمی کشور است که بنیان همه خیرات است و اگر ما فرامینی برای آینده بهتر داشته باشیم، از طریق دانشگاه‌ها باید تحقق پیدا بکند.

در مجموع برای دانشگاه‌ها این ارزش را قائلیم و برای دانشگاه شما بُعد دومی دارد که آن ارتباطش با خانواده‌های ایثارگر و به خصوص فرزندان شهداست. البته برای شخص من یک مسئله عاطفی خاص هم در آن طرح است که در دوران دفاع مقدس و همچنین در دوران انقلاب ارتباط شدید و مداوم هم‌سنگری با شهدا داشتم و هیچ وقت نمی‌توانم خودم را از آن حالاتی که وجودم را تسخیر کرده، جدا کنم. خیلی از بچه‌های شهدا را که می‌بینم، منظره‌های همکاری‌هایی که با پدرانشان داشتم، به یادم می‌آید. در مواردی هم همکاری‌های دو به دو خیلی فراوان است قدر آنها را هم می دانم. چون می‌دانم هم در دوران انقلاب چه جوهرهای گرانبهایی بودند که از دست رفتند و هم در دوران دفاع که واقعاً تداوم انقلاب بی‌شک در حد زیادی معلول همان جانبازی‌هاست. خودمان را مدیون آنها می دانیم. مسائل شخصی و عاطفی‌اش که به کنار باشد، مسائل واقعی نقش‌آفرینی‌شان مهم است. به همین دلیل انتظارات فراوانی از این دانشگاه است. ما برای فارغ‌التحصیلان این دانشگاه وظایف سنگینی میبینیم و شبیه وظایفی است که بیوت انبیاء و اولیاء و خانوادههای اولیاء و اوصیا داشتند. مردم به این دانشگاه و فارغ‌التحصیلان به چشم پایگاه مقدس نگاه میکنند.

لذا شما دانشجوها قدری وظیفه‌تان سنگین‌تر از بقیه دانشجوهاست که سوگند هم خواندید حتماً به آن وفا دارید و عمل میکنید که همین جور دربیاید. اگر همین‌جور دربیاید، آینده دانشگاه هم بیمه میشود و اعتبارش بالا میرود. کسانی که به شما خدمت میکنند، قطعاً این هم موردنظرشان است. در واقع یک خدمت موفق بود.

همین‌طور واقعاً باید از امام راحلمان که الان 8 سال است از حضور علنی ایشان در جامعه‌مان فاصله داریم، قدرشناسی کنیم. ایشان با دستور تأسیس بنیاد شاهد تصمیم مهمی گرفتند. اصل بنیاد شهید هم همین‌طوری است، ولی توجهی که به مسئله فرهنگی و علمی خانوادههای شهدا شد، یک تصمیم واقعاً فوق‌العاده و سازنده است. بالاخره ما این همه خانوادههای ایثارگر داریم که حق فراوانی به گردن ما و گردن تاریخ ما دارند. خیلی‌هایشان از سرپرستی پدر محروم هستند. حتی کسانی که جانباز هستند، خیلی نمی‌توانند برای بچه‌هایشان کار بکنند. آزادگان مدتی اسیر بودند و از حضور در خانواده محروم بودند و خیلی چیزهای این‌گونه اتفاق افتاد. پس این بچه‌ها حق مضاعفی به گردن جامعه ما دارند.

از طرفی آن روحیه وابستگی به شهادت و ایثار هم خودش سرمایه‌ای است. نمی‌توانیم از این سرمایه غفلت کنیم. بنابراین توجه به این بچه‌ها هم برای حقی که به گردن ما دارند و هم به خاطر سرمایه‌ای که هستند و معنویتی که در درون خودشان دارند، مهم است. به خاطر همین این حرکت باعث شد که ما صدها هزار نفر جوان را زیرنظر تربیت ویژه داشته باشیم که بعد از سال‌ها این‌ها از خدمتگزاران خوب، صمیمی، علاقمند، مخلص، عاشق و انقلابی برای کمبود جامعه و انقلاب می‌شوند و جای کسانی را که خود را از کارها جدا می‌کنند، پر می‌کنند. ما هم میدانیم اینها وقتی تحصیل کنند و برای تحصیل وقت بگذرانند، سرمایههای بسیار بسیار باارزشی میشوند. خدمات مادی که ما به شهدا و خانوادهها میکنیم، کاری ماندنی و جاودان است. البته وظیفه سنگینی است و جزو وظایف و حقوقی است که دارد اداء میشود. این کار در حقیقت قوی کردن بنیه انقلاب از طریق انجام وظیفه است.

انشاءالله این دانشگاه شما به خاطر این ویژگی‌ها، با همین رشدی که این چند سال داشته و امروز دانشگاه قابل توجهی شده، بتواند هم سطح دانشگاه‌های خوب و قدیمی در جامعه و تاریخ حضور داشته باشد و ما هم بتوانیم به آینده زحمات شما در جامعه مطمئن باشیم. خوشبختانه همه به شما هم اعتماد دارند. مجلس، دولت و به خصوص شخص رهبر انقلاب کمک میکنند. خودشان جزو پیشتازان کاروان ایثار هستند و فکر میکنم همه ما میدانیم که ایشان چه نقشی در جریان ایثار و شهادت داشتند که قطعاً سرمایه دیگری برای جامعه است.

من یک بار به حضور بخشی از شما در یکی از واحدها آمدم و کمابیش با شیوههای کار آشنا و مطمئن هستم که بدون توصیه من هم میروید. ما انتظار داریم که طرح جامع دانشگاه شاهد را با مشکلاتی که آقای نوربالا مطرح کردند، پیگیری کنید. ایشان علاقه خاصی به این کار نشان دادند. الان دوره‌ای است که فکر میکنم این امیدها، امیدهای دور و دراز نیست، بلکه بر اساس واقعیت‌هایی است که دارد به چشم میخورد. بحمدالله به طور کلی حرکت کشور سریع، عمیق و رو به رشد و رو به کمال است. خارج از دانشگاه شما هم این‌گونه نیروهای ایثارگر بسیار بسیار فراوانند و شخصیتهای دینی، انقلابی و دلسوز برای بخش بزرگ تحقیقات آن قدر زیادند که ما هیچ احساس تنگدستی و فقر در این بخش نکنیم. خداوند به ما توفیق بدهد که سربازان خوبی برای امام زمان (عج) و بندگان خوبی برای خداوند باشیم. موفق باشید.

والسلام علیکم و رحمه الله