سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح مرکز پژوهش، آموزش و توانبخشی اسماء سازمان بهزیستی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح مرکز پژوهش، آموزش و توانبخشی اسماء سازمان بهزیستی

  • یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۷۶
زیبایی تلاش برای نیازمندان/ اهمیت کمک انسان‌ها به دیگران/ رنج و زحمت خانواده‌ها با بچه‌های مریض/ شیرینی کم کردن رنج دیگران برای انسان‌ها/ لزوم گسترش مراکز بهزیستی در سراسر کشور/ اهمیت تأسیس مراکز بهزیستی در داخل شهرها/ اهمیت پیشگیری از گسترش بیماری‌های ژنتیک در جامعه/ منافع اجتماعی جلوگیری از بیماری‌های ژنتیک/ آمادگی دولت برای اقدامات پیشگیرانه/ اهمیت توسعه علمی مراکز توانبخشی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و السلام علی رسول الله و آله

ما احتیاج داشتیم به این که در هفته بهزیستی خدمت شما برسیم و از تلاش‌های بسیار ارزشمند و انسان دوستانه شما تشکر کنیم که این فرصت را آقای دکتر جرایری با افتتاح این مرکز پژوهشی برای ما درست کردند.

هر وقت فرصتی پیدا می‌کنم و با کارهای امدادی و حیات بخش شما مواجه می‌شوم، تحت تأثیر قرار می‌گیرم و می‌بینم چه زیباست که انسان‌هایی با درک رنج و زحمت دیگران زندگی خودشان را در مسیر کم کردن مشکلات اندیشمندان قرار می‌دهند! در مراکز امدادی کشور نمونه‌های فوق‌العاده و تحسین‌برانگیزی است و با ابتکارات، زحمات و دلسوزی‌های کارکنان بهزیستی، پزشکان، تکنسین‌ها و مدیران، زندگی انسان در اینجا معنا پیدا می‌کند.

زندگی معمولی که داریم، مانند تغذیه، کار و تفریح، چیزی است که خداوند در طبیعت هر موجودی قرار داده است. چیزی که انسان را می‌تواند تعالی بدهد، این است که رنج دیگران را احساس کند، نیازهای جامعه را احساس کند و برای رفع مشکلات مردم و برای کم کردن محرومیت‌ها و نابسامانی‌ها گامی بردارد.

در همین فضایی که بازدید کردیم، به خانواده‌هایی برخورد کردیم، مثلاً کودکش با فلج مغزی روی دستش افتاده است. با وجود این چه لطفی از زندگیش می‌تواند داشته باشد و چقدر از مراحل زندگی برایش لذت دارد؟! هر چند حالا انسان در این مورد با مشکل برخورد می‌کند، ولی بچه‌اش را دوست دارد و هر چند کاری از دستش برنمی‌آید، ولی با چه زحماتی و چه تلاشی و علاقه‌ای به دنبال این می‌گردد که کاری پیدا کند و یا با وسیله‌ای این درهای بسته و بن‌بست‌ها را بشکند و راه نجات و یا روزنه‌ای از امید برای نیازمندان پیدا بکند.

خیلی لحظات شیرینی است و آنهایی که بیرون هستند، شاید این دنیا را نفهمند. هر کسی در دنیای خود به یکسری مسائل خاص برخورد می‌کند. بازدید قبلی بشارت چنین فرداهایی را داده بود و امسال مشاهده می‌کنیم که این کار عملی شد و ما این مرکز را آماده شده داریم. بحمدالله دانشگاه هم داریم. باید از دکتر مرندی و همکارانش تشکر کنیم که این مرکز را باز کردند و امروز عده زیادی از جوانان مشغول به تحصیل هستند که در آینده محقق می‌شوند و می‌توانند این رشته امداد را کاملاً عملی بکنند. اگر این پایه علمی در کشور شکل بگیرد، ایجاد مراکز خدماتی دیگر کار سختی نیست.

به هر حال می‌توان در بوشهر یکی از این مراکز را درست کرد. خوشبختانه تهیه ابراز شما مشکل نیست. آن‌هایی که من دیدم، اگر ابزار بهتر و گران‌قیمتی همه وجود داشته باشد، خریدن آنها برای جامعه قابل قبول است که باید این چیزها را توسعه داد. مثلاً خانمی بچه‌اش را از مشهد آورده بودند. اگر امکان این باشد که مراکز کوچکتری در استان‌ها ایجاد بشود، بسیار خوب است.

به ذهنم آمد که اگر در این‌گونه جاها واحدهایی بیرون شهر باشد، بالاخره خانواده‌ها می‌آیند که بچه‌هایشان را در آنجا نگه دارند. اگر درختی در کنار جویی باشد، این‌قدر خانواده‌ها را افسرده نمی‌کند. منتها چون گفتند در داخل شهر دسترسی آسان است، قابل توجه‌تر است.

به هر حال اصولاً این کار در همه بخش‌های توانبخشی و بهزیستی استانی و ضروری است. این بخش که به صورت علمی دارد شکل می‌گیرد، واقعاً باید بیشتر جا بیفتد. چیزی که قابل توجه خانواده‌ها بود و کلیه اطباء هم اغلب دنبال آن بودند، مسئله پیشگیری و آموزش است. این دیگر وظیفه صداوسیما و رسانه‌هاست که از شما استفاده کنند و با تشکیل میزگردها و تشریح سرنوشت خانواده‌ها این کارها را روشن کنند. البته جلوگیری از گسترش آثار منفی بروز حوادث و راه‌های پیشگیری سریع، به خصوص در مواقع ضروری مثل زمان بارداری و زایمان خانم‌ها، قضیه مراعات و هر چه که خودتان از آن اطلاع دارید، ضروری است و باید با زبان ساده به مردم آموزش بدهید.

به هر حال وقتی که یک نفر مبتلا شد، تازه اگر موفق شویم که بخشی از مشکلات او را رفع کنیم، خانواده او سال‌های سال گرفتار است. بهتر این است که بیماری‌هایی مثل تالاسمی را کمتر کنیم و از مبتلا شدن به آن جلوگیری کنیم. ما هم حاضریم به این نوع کارها کمک کنیم.

من همه مسائلی که جناب آقای دکتر جرایری فرمودند، قبول دارم و به ذهن خودم هم آمده بود که جلوی این‌گونه عوارض به طور خیلی جدی گرفته شود. شما برای این کار باید متوجه خطر آن باشید. بخش‌هایی به خود دکتر مرندی مربوط می‌شود، کمک می‌کنند و کمکی که برای توسعه خواستید، عملی خواهد شد. انشاءالله خداوند به همه توفیق بدهد که نسبت به مردم رئوف، مهربان و عطوف باشیم و به نیازمندان و کمک کنیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته