مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در افتتاح مرکز کامپیوتری سازمان ثبت احوال

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در افتتاح مرکز کامپیوتری سازمان ثبت احوال

  • سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۷۲

 

خبرنگار: جناب آقای رئیس‌جمهور، حضرتعالی امروز بزرگترین مرکز کامپیوتری کشور در سازمان ثبت احوال را افتتاح و مورد بازدید قرار دادید. بفرمائید که با توجه به اینکه این یکی از پروژه‌های مهم انقلاب اسلامی است چه تأثیری در داده‌های اطلاعاتی و فوریتی کشور دارد و ویژگیهای این طرح بطور کلی چه هست؟

رئیس‌جمهور: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. من از آن سالهای اول انقلاب نقیصه جدی را در سازمان کشور دریافت کردم که همین مسئله نبودن پایگاه اساسی اطلاعات، اطلاعات جامع و فراگیر و شبکه کامل در امور حیاتی انسانی کشور بود. وقتیکه در وزارت کشور بودم، طرحی که از پیش تهیه شده بود با یک مقداری نقص، بررسی کردم و احساس کردم که حتی در شرایط مشکل آنروزها ما باید پیگیری بکنیم، دستوراتش را دادم. خب در جنگ یک مقداری متوقف بود، ضعیف کار می‌شد، ولی از سال  65 تحرک خوبی پیدا شد در کار و در دورانیکه خودم مسئول بودم، بیشتر پیگیری کردم نیازهای این کار را. قبلا که در مجلس بودم کارهای قانونی‌اش را تقویت می‌کردم و بعدآ کارهای اجرایی‌اش را. آقایانیکه اینجا زحمت می‌کشند، آقای رحمانی و همکارانشان، خیلی علاقمند بودند بکار و با علاقه و پشتکاری که داشتند اینکار را خوب به ثمر رساندند. ما امروز در سایه این تلاشها دارای عظیم‌ترین پایگاه اطلاعاتی از این نوع در آسیا هستیم. گویا اینطور که کارشناسان ما میگویند در کشورهای بزرگ آسیایی هم که رفته‌اند با این وسعت و این جامعیت که تمام کشور را پوشش کامپیوتری بدهد، ندیده‌اند. ظرفیت این پایگاه بگونه‌ای است که صدها سال آینده هم ما میتوانیم از آن استفاده بکنیم و مدرنترین امکانات را به خدمت گرفته‌اند. آنطور که در حال حاضر ما میتوانیم در 70 و چند پایگاه در سراسر کشور به اضافه همین تعداد ترمینال در شهرهای کوچکتر به این شبکه وصل بکنیم و همه اسناد اساسی که در پشتوانه سجل احوال وجود دارد در این کامپیوتر ثبت بکنیم، کپی‌های مناسب داشته باشیم برای حفاظت و بعد از این ما از لحاظ اطلاعات و احاطه بر وضع موجود همه ایرانیان در داخل و خارج، تولدها و فوت‌ها، تغییراتی که پیش میآید و لزومآ در آینده در آدرسها و جابجا شدن‌ها که اینها اطلاعات اساسی و پایه هر تصمیم‌گیری است، برای هر آماری ما باید اینها را داشته باشیم، ما با دکمه‌های کامپیوتر سر و کار داریم که فورآ خواهیم گرفت. از این اختلالاتیکه الان در آمار هست ما جلوگیری می‌کنیم. من امروز در گزارشی که شنیدم بنظرم اینجوری آمد که مثلا جمعیت کشور را حتی ما در اظهاراتتان و در اخباری که منتشر می‌کنیم خیلی متفرق حرف می‌زنیم. اینجا گفتند ما، چون دیگر نزدیک است شناسنامه‌هایی که صادر کرده‌اند تمام بشود، ما نزدیک 57 میلیون، گویا 57 و ششصد هزار شناسنامه داریم و حداکثر 2 میلیون دیگر در داخل و خارج اگر باقی باشند تا آنجائیکه بررسی کرده‌اند که فوتیهای این چند سال را هم باید از این کم کنیم، بنظر می‌رسد الان در داخل اینطور که آقایان می‌فرمایند حدود 56 میلیون جمعیت حضور دارد. خب این یک پایه آماری آنهاست در همه بحثهایی که می‌کنیم، و از این به بعد هم این آمار به روز
نگهداشته می‌شود. این کارهای بزرگ را با ماشین میشود انجام داد. سیستمی که آقایان بوجود آورده‌اند البته کار سنگینی بود، هزینه‌های قابل توجهی هم مصرف شد، ولی عمدتآ در خود طرح بوده است. نزدیک 10 میلیارد تومان تابحال هزینه شده که نوعآ از درآمدهای سازمان استفاده شده است. ما البته مقادیری ارز به اینها دادیم، حدود 20 میلیون دلار که این ابزار ماشینی را تهیه کردند برای کار. من امیدوارم که با افتتاح این مرکز بزودی ما آمار همه‌ت جانبه‌ای برای کشورمان به روز داشته باشیم. بعد بر اساس این آمار بقیه مسائل را هم تنظیم کنیم که این یک همکاری صمیمانه‌ای رابین ثبت احوال و وزارت بهداشت و مخابرات و خیلی جاهای دیگر می‌طلبد که باید همگی با هم همکاری بکنند که این کار ملّی بخوبی انجام شود.