سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح مرکز درمانی بیماری‌های خاص و افتتاح بخش بخار نیروگاه چرخه ترکیبی گیلان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح مرکز درمانی بیماری‌های خاص و افتتاح بخش بخار نیروگاه چرخه ترکیبی گیلان

در این مراسم ما دو جور برنامه داریم، برنامه‌های زیربنایی و برنامه‌های انسانی

  • چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۷۶
اهمیت رسیدگی به محتاجان درمانی/ مبتلای فقیران جامعه به بیماری‌های خاص/ هزینه‌های سرسام‌آور بیماری‌های خاص/ گسترش تدریجی مراکز درمانی بیماران خاص در سراسر کشور/ طرح دولت برای کمک به اهداکنندگان کلیه/ علت مخالفت پزشکان با طرح پرداخت هدیه به اهداکنندگان کلیه/ طرح دولت برای گسترش بیمه‌های درمانی در کشور/ اهمیت گسترش مراکز دیالیز در کنار تحقیقات پیشگیری/ انتقادات تخریبی و غیرمنصفانه بعضی‌ها از عملکرد دولت در دوران سازندگی/ طرح دولت برای بیمه مجانی روستاییان/ اهمیت افتتاح بیمارستان و خوابگاه برای جامعه جوان/ تکمیل طرح گازرسانی به شهرهای استان گیلان/ اقدامات جلوتر از برنامه دولت سازندگی در گازرسانی/ سیکل ترکیبی، از پدیده‌های مهم صنعت برق/ ارزش‌های اقتصادی نیروگاه سیکل ترکیبی/ خودکفایی و درآمدهای ارزی ایران در نیروگاه‌سازی/ برنامه‌های سدسازی دولت سازندگی برای استان گیلان/ آثار سدسازی در گیلان/ تحقیقات جدید برنج‌کاری با آبیاری تحت فشار/ تداوم اجرای سد استور/ اهمیت طرح کانال سراسری از آستارا تا گنبد/ آثار تاریخی احداث کانال سراسری/ دستاوردهای صنعتی استان گیلان از سازندگی/ فهرستی از طرح‌های افتتاح شده استان گیلان در دوران سازندگی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله والسلام علی رسول الله و آله

در این مراسم ما دو جور برنامه داریم، برنامه‌های زیربنایی و برنامه‌های انسانی و امدادی که هر یک از این دو برنامه به دلیل خاصی برای بنده مقدس و ارزشمند است.

در مورد مسائل امدادی و همچنین رفاهی که به بخش درمان و بهداشت مربوط می‌شود، طرح‌های بیماری‌های خاص را داریم که حقیقتاً برای جامعه ما یک مسئله فوق‌العاده مهم انسانی است. ما در این بخش با قشر نیازمند و دردمند و گرفتار سروکار داریم و به نظر من هیچ کس به اندازه این خانواده‌هایی که گرفتار بیماری‌های خاص می‌شوند، به توجه و کمک دولت محتاج نیست. این‌هایی که به این چند بیماری مبتلا می‌شوند، تقریباً همه عمرشان گرفتارند و هم خودشان و هم خانواده‌هایشان به سختی زندگی می‌کنند و نوعاً فقیرند.

البته افراد متمکن هم این ناراحتی را دارند، ولی معمولاً به خاطر عدم پیشگیری، عدم مراعات بهداشتی، بی‌اطلاعی از اصول پیشگیری، بیشتر خانواده‌های فقیر گرفتار این بیماری‌ها می‌شوند و یک رنج دائمی برای آنها پیش می‌آید. درمان و کارهای مراقبتی‌شان هم خیلی گران است و آمپول‌های بسیار گران و داروهای بسیار گرانی را باید مصرف کنند. چطور می‌شود یک انسان سالی بیش از صد بار مراجعه کند و هر باری هم هزارها تومان خرج بکند و رنج را هم تحمل بکند و زندگی درستی را داشته باشد، آن هم با شرایطی که در گذشته بر جامعه ما حاکم بود و یک بیمار بایستی از اینجا به تهران برود و یا از سیستان و بلوچستان به کرمان برود.

لازم بود که کمکی به این مریضی‌های کلیوی در این اتوبوس‌ها و این مسیرها باشد که اگر خانم‌ها بودند، خیلی اندوهبار بود. ما در این دوره تلاش زیادی کردیم، هزینه فراوانی کردیم و پیگیری زیادی کردیم و به نظرم یک مقداری هم رسیدیم به حدّی که میدان خودمان را تا حدودی آرام کنیم. البته این حرکت هنوز باید ادامه پیدا کند. اگر کوتاهی بکنیم، ممکن است که این حرکت متوقف شود.

اخیراً در دولت مصوبه‌ای در تصمیم‌گیری برای بعضی از کارها مشکل داشتیم، مثلاً اینهایی که می‌آیند و کلیه‌هایشان را می‌دهند. موقعی مردم می‌آیند که به این نیازمندان کلیه بدهند، آن کسی که کلیه می‌دهد یا انگیزه کاملاً انسانی دارد و یا اینکه به خاطر فقر و نیازش می‌آید و کلیه‌اش را می‌دهد. به این کار اجر انسانی هم اضافه می‌شود و یک انسان دیگر هم نجات پیدا می‌کند. ما دیدیم که جوانی برای ۳۰۰ یا 400 هزار تومان حاضر می‌شود جراحی کنند و کلیه‌اش را بردارند و به کس دیگری بدهند. فکر کردیم که این طور انسان‌ها باید خیلی حمایت شوند، چون این درست نیست، ممکن است هدیه‌ای هم دولت به اینها بدهد که آن هدیه احتمالاً سکه یا پول است، ولی من اینها را کافی نمی‌دانم. آدمی که کلیه‌اش را می‌دهد، باید خیلی بیش از این به او رسید. البته اطباء نگرانند و می‌گویند ممکن است که کلیه در آینده گران بشود. من می‌گویم گران بشود، هر چه می‌خواهد بشود. آدمی که کلیه‌اش را می‌دهد، باید خیلی حمایت بشود و دولت نیز باید به امور رسیدگی کند.

مسئله دیگر، بیمه این افراد بود. هرگز مرسوم نبود که این‌گونه بیماران را که سالی میلیون‌ها تومان هزینه درمانی دارند، بیمه کنند و هیچ کس نمی‌آید که این‌گونه آدم‌ها را بیمه کند. بیمه در دنیا یک جریان اقتصادی است. ما تصمیم گرفتیم که همه را به طور مجانی بیمه کنیم. یک پول جزئی هم که از اینها گرفته می‌شد، بیخودی بود. ما اگر از آدمی که ۳ تا 4 میلیون تومان خرجش می‌کنیم، 30 هزار تومان بگیریم، این 30 هزار تومان چه تأثیری دارد؟ اگر دادن این 30 هزار تومان هم برای این بیماران مشکل باشد، چیزی از آنها نمی‌گیریم. در این راستا ما باید مراکز دیالیزی را هم اضافه کنیم و تحقیقات جدی بکنیم که این تحقیقات برای پیشگیری بسیار مهم است.

با جلوگیری از ازدواج‌های ناجور و غیرعملی، به آسانی می‌توان جلوی این‌گونه چیزها را گرفت و این بیماری‌ها را کم کرد که انشاءالله این حرکت‌ها ادامه پیدا کند و ما روزی احساس آرامش خاطر و رضایت وجدان کنیم که دولت به این‌گونه انسان‌ها کمک‌های لازم را ارائه می‌دهد.

از آنچه که مشاهده کردید، شما باید بفهمید که حرف‌های بعضی از شعاریون و آدم‌هایی که سیاسی حرف می‌زنند و برای خدا چیزی نمی‌گویند، چقدر غیرمنصفانه است که فکر می‌کنند دولت فقط به کارهای زیربنایی و طرح‌های سنگین می‌پردازد و به مسائل رفاهی و مناطق محروم رسیدگی نمی‌کند. این چیزهایی را که دیدید، یک نمونه از اقدامات دولت است. دولت در نقاط محروم، مدرسه، راه، پل، برق و آب و آنچه را که در دنیا هست، تأمین می‌کند. ما همین امسال گفتیم که روستایی‌ها را به طور مجانی بیمه درمانی کنید. 28 میلیارد تومان از بودجه را به بیمه روستاییان تخصیص می‌دهیم تا اینها تشویق بشوند و بیایند بیمه شوند و راه برنامه درست را یاد بگیرند. آن‌هایی که این‌گونه حرف‌ها را می‌زنند، وجدان خودشان را زیر پا می‌گذارند و یا اینکه از واقعیت‌هایی که در کشورشان می‌گذرد، خبر ندارند.

بعد از آن، افتتاح بیمارستان یا خوابگاه دانشجویان را داریم که از نظر بنده این کار بسیار زیبایی است که بحمدلله در این برنامه‌ها هست و ما باید مدتی این کارهای درمانی و بهداشتی را همچنان ادامه بدهیم تا اینکه به حد نصاب مطلوب در کشورمان برسیم.

کارهای زیربنایی ما در این اجلاس به بخش‌های برق، آب و گاز مربوط می‌شود که الحمدلله با گزارشی که از آقای محمدزاده شنیدیم و قبلاً آقای طاهایی به من گفتند، امسال پرونده گازرسانی به شهرهای گیلان تکمیل می‌شود و همه شهرها برناه گازرسانی خواهند داشت، یا مشعلشان روشن می‌شود و یا اینکه به زودی گازرسانی به این شهرها تمام می‌شود و این کار در استان گیلان توفیق بزرگی است. این کار مرهون تلاش‌های پیگیر خود وزارت نفت، استانداری، مدیران منطقه و نمایندگان و آقایان علماست که مجموعه این همت‌ها به نحوی در مجلس به هم وصل شدند و می‌بینید که این کار عظیم را انجام دادند و امروز می‌توانیم افتخار کنیم که شهری بی‌گاز یا بی‌برنامه گاز در استان گیلان وجود ندارد.

به طور کلی در بخش گازرسانی اقدامات سریع و بیشتر از برنامه‌ای را انجام دادیم. بناست که تا آخر برنامه یعنی ۵/۲ سال دیگر ۳۰۰ شهر در برنامه گاز بگیرند و با این چند شهری که امروز اضافه شدند، تعداد این شهرها به ۳۰۵ یا ۳۰۶ شهر رسید. ما باید شبکه‌های داخل شهرها را قدری تسریع بکنیم که زودتر به اهداف خود برسیم. این‌ها مسائل ملی و استانی هستند که انشاءالله پیگیری می‌کنیم.

در مورد برق، گیلانی‌ها امروز افتخار بهره‌برداری سیکل ترکیبی را گرفتند. سیکل ترکیبی از پدیده‌های مهم صنعت برق است. این پدیده همان‌طور که آقای مهندس زنگنه توضیح دادند، در مجموع نزدیک به ۲۰ درصد در کشور ما صرفه‌جویی سوخت دارد. همان‌طور که خود ایشان گفتند، نیروگاه خود رشت سالانه بیش از 50 میلیون دلار از لحاظ سوخت گران قیمت صرفه‌جویی دارد.

این صنعت خیلی باارزش است. این نیروگاه‌ها ده‌ها سال دیگر هم کار می‌کنند و اگر امسال صرفه‌جویی آنها 50 میلیون است، سال آینده چون قیمت سوخت اضافه می‌شود، به 60 میلیون می‌رسد. سال به سال صرفه‌جویی بالا می‌رود و خوشبختانه قسمت عمده‌ای از این صنعت را الان خود کشور ما انجام می‌دهد.

توضیح دادند که اینجا بخش عمده‌ای از چیزهای اصلی را وارد می‌کردیم و حتی بخشی را هم به خارجی‌ها می‌دادیم، ولی الان داریم این کارها را خودمان انجام می‌دهیم. همین ارزی که داده می‌شود، قسمت زیادی از آن دوباره برمی‌گردد و آن را به کالاهای اساسی می‌دهند. حقیقتاً ایران امروز نیروگاه‌ساز است که کشورهایی مثل آلمان، چین و ژاپن می‌سازند. آن‌ها هم بخشی از آن را از خارج می‌گیرند و لازم نیست همه چیز را خودشان بسازند. عمده این است که ما طراحی و اجرا کنیم و بدانیم از کجای دنیا چیزهایی مناسبت‌تر را بخریم و این ترکیب را به وجود بیاوریم که خوشبختانه امروز تقریباً همه نیروگاه‌های گازی ما دارد به تدریج به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شود و در فضا پراکنده می‌شود، برمی‌گردد و انرژی می‌شود و برای تولید برق می‌شود.

از این جهت هم صرفه‌جویی سوخت و هم یک تکنولوژی بالایی داریم که از این روش به دست آمد و گیلانی‌ها بحمدلله در این زمینه جلو هستند. پست‌های برق کار بسیار باارزشی است که در گذشته کشور ما در همه اینها وابسته بوده و امروز خودمان خطوط انتقال را اجرا می‌کنیم.

بخش سوم کارهای اینجا جریان آب و آبیاری استان است که به نظر من خیلی زیباست. با نقشه‌ای که جلوی من بود و توضیحاتی که آقای مهندس وکیلی روی آن دادند، به نظر من می‌رسد که یکی از کارهای بسیار مهم دارد در استان گیلان اتفاق می‌افتد. الان دو سد دیگر در استان ساخته می‌شود، شفارود و پل رود به اضافه سد استور که آب سفیدرود را برای شما مطمئن می‌کند و آب‌ها در کانال سراسری از آستارا تا رامسر به هم مربوط می‌شوند و بده بستان می‌کنند و هر جا لازم داشته باشند، برداشت می‌کنند و هر جا اضافه داشتند، به کانال تحویل می‌دهند. با این کار هم آب استان به طور مطمئن برای کشاورزان تأمین می‌شود که دیگر کشاورز گیلانی هیچ وقت نگران خشکسالی و سوختن محصولش نخواهد بود. این کار دور نیست و به زودی تحقق پیدا می‌کند و آب اضافی هم خواهیم داشت که آن موقع باید برای برنامه‌های ملی فکر کنیم که آب‌های اضافی را کجا ببریم که به دریا نریزد و از دست نرود.

خبری را آقای مهندس کلانتری در دولت دادند که برای شما برنج‌کارها خبر بسیار مهمی است. ایشان در تحقیقات جدیدشان برای استفاده از آبیاری تحت فشار در مزارع برنج به این نتیجه رسیدند که آبیاری تحت فشار مصرف آب را به یک سوم تقلیل می‌دهد و از 12 هزار متر که شما الان در هر هکتار مصرف می‌کنید، به 44 هزار متر می‌رساند که یک تحول بسیار عمده است. آب اضافی در جاهایی مثل خوزستان، اصفهان و آنجاها که آب برایشان ارزش بیشتر دارد، اصل مورد توجه است و این کمک می‌کند به اینکه ما آب را در جاهای دیگر مصرف کنیم.

بنا بود که در این سفر کار اجرایی سد استور را هم شروع کنیم که البته شروع شده، منتها چون این سد هم در آذربایجان زده می‌شود، مناسب دیدند که در آنجا برنامه‌ریزی کنند. ما وقت سفر به آنجا را نداشتیم و آنها هم راضی نشدند که من نباشم و برنامه شروع بشود. لذا در موقع خودش انشاءالله با حضور رئیس جمهور جدیدمان، جناب آقای خاتمی، آن سد کارش را شروع می‌کند. البته معطل نمی‌ماند و برنامه‌هایش دارد اجرا می‌شود و اعتبار دارد و پیگیری می‌شود.

امیدواریم در موقع خودش این سد تکمیل شود. این کانال سراسری که به نظر من بسیار مهم است و فکر می‌کنم همین‌طور که بزرگراه از آستارا تا گرگان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، کانال سراسری از آستارا تا گرگان هم بسیار بسیار مهم است. خوشبختانه کار عمده‌اش در همین مسیرها انجام می‌شود که یک مقدار باید اندازه جامع‌تری بیاندازیم که اینها را به هم وصل کند. همین‌طور که دیدید، پل شفارود تا آستارا می‌رود و سد سفیدرود این کانال را دارد. در ایجا هم خود سفیدرود قسمت زیادی را روی کانال دارد.

ما باید بعضی از قسمت‌ها را تکمیل و این را تبدیل به نهر سراسری کنیم که یک پدیده بسیار مهم در استان شما و استان مازندران و شرق مازندران است که الان دچار کم‌آبی است. خیلی از این اراضی که ما باید به آنها آب بدهیم، می‌توانید از طرحش استفاده کنند، ولی ما این طرح جامع را در برنامه‌هایمان به صورت بودجه مشخص نداریم و فکر می‌کنم باید در آینده برایش ردیفی درنظر بگیریم تا این طرح سراسری در نقاطی که باید به هم وصل شود، اجرا بشود.

تعدادی واحد صنعتی امروز به نتیجه رسیده بود که شما محصولاتشان را در نمایشگاه دیدید. به صنعتگرانمان و مدیر صنعت استان تبریک می‌گویم. بحمدلله استان گیلان امروز همه چیز دارد. کارهای راهسازی دارد که با وسعت انجام می‌شود. هم برون استان و هم درون استان را شامل می‌شود. بندرسازی به طور خیلی وسیع دارد انجام می‌شود، بندر انزلی و مناطق صیادی، مخابرات، آبرسانی به روستاها و دانشگاه و همه احتیاج‌های آموزشی، برق مطمئن، گاز مطمئن، آب مطمئن، همه چیزهای زیربنایی در استان شما به نقطه مطلوبی رسیده که امیدواریم تکمیل شوند. این زنجیره‌ها که تکمیل شود، این استان از استعدادش و مردم خوبی که دارد، می‌تواند به موقع بهره بیشتری ببرد.

شما را به خدا می‌سپاریم و به همکارانمان تأکید می‌کنیم که تلاش کنید این کارهای در دست اقدام با حمایت نماینده‌ها و علمایتان و مدیران و شخصیت‌هایی که می‌توانند مؤثر باشند، به خوبی پیگیری و اجرا شود.

والسلام علیکم و رحمه الله