سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای شورای مرکزی سازمان بورس و اوراق بهادار

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای شورای مرکزی سازمان بورس و اوراق بهادار

  • ساختمان قدس
  • دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۴

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله والسلام علی رسول الله و آله
خدمت شما خوش آمد عرض می‌کنم. خیلی علاقمند بودم که با شما صحبت کنم و بحثهای شما را بشنوم. به فعالیت بورس علاقمند هستم. چون یکی از نیازهای جدی توسعه بازار سرمایه است. بدون بازار سرمایه، توسعه جدی، پایدار، باسرعت و مناسب تقریباً مقدور نیست. منابع دولتی بسیار محدود است که صرف برخی هزینه‌ها می‌شود. توسعه در هر جایی‌که اتفاق افتاده، به همت بخش خصوصی و سرمایه‌های مردمی بوده است. پولهای کلان و شرکتهایی که بخواهند طرحهای عظیم را اجرا نمایند، زیاد نیستند و اگر کسانی هم پول زیاد داشته باشند، به آسانی آن را بکار نمی‌گیرند. چیزی که خیلی می‌تواند کارساز باشد، سرمایه‌های اندک است که بسیار فراوان است و هرجایی که توانستند این سرمایه‌های اندک‌را جمع‌آوری ودرکنار یکدیگرسرمایه‌گذاری نمایند، موفق بودند.
بی‌جهت نیست که در همه جا بطرف بورس حرکت کردند، که تجربه‌ای جهانی است. کسانی که در دنیا در بورس استاد هستند، بسیار قوی حرکت می‌کنند. نقطه قوتی که در کشور ما در حال شکل گرفتن است و در گذشته جای آن خالی بود، «بازار سرمایه» است و شما زحمت آن را می‌کشید.
علاقه مردم و جذب سرمایه‌ها نشان می‌دهد که ما زمینه خوبی برای این کار داریم، در مجمع در مورد سرمایه‌های خارجی کار بزرگی را انجام دادیم. نگرانی بود که اگر افراد غیرسالم در بورس برنامه‌ریزی کنند و بخواهند بر بخشی از صنایع، مسلط شوند، می‌توانند ایجاد مشکل نمایند. نگران ایجاد شوک در خروج و ورود سرمایه بودیم که زمینه را برای رفع مشکل فراهم کردیم.
به هر حال یکی از نیازهای بسیار بسیار جدی کشور ما امنیت سرمایه است. اگر نتوانیم امنیت سرمایه را به صورت جدی تأمین نمائیم، نباید توقع داشته باشیم که سرمایه‌ها وارد شوند و برای صاحب سرمایه ایجاد دردسر و دغدغه خاطر نمایند. قبول داریم که باید در آینده سرمایه و امنیت مردم را جدی بگیریم. چیزی که هنوز برای ما مهم است، ایرانی‌هایی هستند که در خارج امکانات مالی فراوانی دارند. علاقمندیم که وارد کشور شوند که از دو جهت قابل اهمیت است:
یکی اینکه سرمایه‌ها وارد کشور می‌شود و دوم اینکه ایرانی‌ها با کشورشان ارتباط برقرار و کشورشان را تقویت می‌کنند.از اینکه الان به خاطر برخی ملاحظات نمی‌توانند چنین حرکتی را انجام دهند، رنج می‌بریم. اگر همه آنها نخواهند، حداقل بخش قابل توجهی از آنها علاقمند هستند. وضع بازار سرمایه ما از جاهای دیگر سودزایی بیشتری برای آنها دارد و باید روی این مسئله بیشتر در بورس کار شود. ما هم کمک کنیم و مجموعه عوامل باید کمک کنند تا علاقمندی ایرانی‌های خارج از کشور را به کشور بیشتر کنیم و اگر سودی وجود دارد، بهتر است ایرانی‌ها از آن بهره‌مند شوند.
در مورد نیاز شما به مقررات، چون وضعیت تازه‌ای در حال ایجاد شدن است، قانون قدیمی کشش لازم را ندارد و باید لایحه جامعی طرح شود تا نیاز شما مرتفع گردد. در حال حاضر بورس اعتبار و جایگاه خود را در کشور پیدا کرده است و مردم و شرکتها علاقمند حضور در بورس هستند و مسئولین هم فعالیت آن را قبول دارند.
شما می‌توانید مطمئن باشید که به خاطر نیاز کشور، هر شخصی که در آینده مسئول کشور باشد، نمی‌تواند مسئله بورس را نادیده بگیرد. ما باید اشتغال ایجاد کنیم و اگر بتوانیم در آفریقا، آمریکای لاتین و جاهای دیگر کارهایی نظیر اتوبان، کارخانه سیمان، نیروگاه و سیلو بسازیم که خیلی علاقمند این مسائل هستند، می‌توانیم با این کارها ایران را در جهان نامدار کنیم. لذا ما از طریق بورس می‌توانیم در بخشهای زیادی سرمایه‌گذاری کنیم و درآمدزایی ایجاد نمائیم. باید ارتباط بورس را با بورسهای جوان دنیا برقرار کنیم. درخصوص ریاست جمهوری، بنده ابائی ندارم که این مسئولیت را برعهده بگیرم، اما به خاطر چیزهایی که در ذهن شماست، نگران هستم و انتظار دارم بحثهای موردنظر شما را افراد زیادی تأمین نمایند. بنده هنوز آرزو دارم که افراد دیگری برای ثبت‌نام بیایند و بتوانند کشور را به درستی اداره نمایند. اما اگر چنین افرادی پیدا نشوند، نمی‌توانیم انقلاب و مردم را نادیده بگیریم و دعوت آنها را پاسخ ندهیم. لذا با این فرض کوتاهی نخواهم کرد. انشاءالله خداوند کمک کند و شما هم کمک کنید که کشور در مدیریت بی‌نیاز باشد و متکی به فرد و شخص خاص نباشد.
والسّلام علیکم و رحمه الله