سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از نخبگان و اعضای شورای مرکزی حزب استقلال کشور

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از نخبگان و اعضای شورای مرکزی حزب استقلال کشور

  • شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۴


الحمدالله والسلام علی رسول‌اله و آله
خیلی خوش آمدید و محبت فرمودید. از ابراز لطف شما بسیار متشکرم. در اشاراتی که داشتید، حساسیت زمان همین گونه است و با شرایط جدیدی در دنیا مواجه هستیم و وضع به گونه‌ای است که دشمنان ما شمشیر را از رو بسته‌اند و در تحلیلهایشان به این نتیجه رسیده‌اند که در رسیدن به اهداف نامشروع و استکباری که در دنیای اسلام و منطقه ما دنبال می‌کنند، معمولاً به دیوار محکم جمهوری اسلامی می‌خورند و ایران با شجاعت مواضع بر حقی را در مقابل خواسته‌های ناحق آنها اتخاذ می‌کند که در بعضی از جاها موفق به شکستن توطئه آنها می‌شویم و در برخی جاها در حد افشاگری حرف می‌زنیم. آنها روی ایران بسیار حساب می‌کنند.
کشور ما از غنای سیاسی، اقتصادی و جغرافیای سیاسی برخوردار است و آنها فکر می‌کردند که اینجا خانه امن آنهاست. اما الان در نقطه مقابل آنها ایستاده‌ایم و این موضوع خیلی برای آنها تلخ است. هیچ‌وقت مخفی نکردند و در هر فرصتی علیه ما حرف زدند و الان هم آن‌قدر برای آنها عادی شده است که علیه نظام ما بودجه تصویب می‌کنند و در کنار ضد انقلاب قرار می‌گیرند. از طرفی شرایط منطقه به گونه‌ای است که ایران امن و مطمئن می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و  می‌توانیم در عراق، افغانستان و در شمال و جنوب تأثیر مثبتی به نفع ملتهای منطقه داشته باشیم، به شرط اینکه تعادل خودمان را از دست ندهیم و با لنگر ثبات در جای خودمان ایستاده باشیم.
در داخل هم متاسفانه وضعیت خوبی حاکم نیست. از جهت سیاسی دلها به یکدیگر نزدیک نیست. هرچند همیشه اختلاف جناحی وجود داشته است، اما مشترکات ما بیشتر از اختلافات بوده است و خیلی زود به هم می‌رسیدیم و در بعضی از جاها با یکدیگر مناقشه داشتیم.
اما الان فاصله ما بیشتر شده است و به انسجام و وحدت ملی آسیب می‌رساند. مسائل زندگی در شرایط فعلی آسان نیست. هیچ‌وقت درآمد نفتی ما به حد فعلی نبوده است که بسیاری از درآمدها در بخش‌های جاری هزینه می‌شود.
امروز در مجمع برای ادای دیون دولت که از سال گذشته نسبت به پیمانکاران باقی مانده و پرداخت نشده بود، مبلغ کلانی را تصویب کردیم که به آنها پرداخت شود. با این شرایط باید حرکتی جدی در نظام - هم در رابطه با داخل و هم در رابطه با خارج - انجام پذیرد.
ریاست جمهوری این دوره بسیار بسیار مهم است، بنده هم می‌فهمم که امثال ما مسئولیت جدی داریم و پای این مسئولیت ایستاده‌ایم، اما با محاسباتی که در بین مسئولان سطح بالا داریم، به دنبال راهکارهای بهتری می‌گردیم تا چهره‌های تکراری که آنچه داشتند، به میدان آوردند و بکار گرفتند، نیایند و از افراد جدید استفاد شود.
اما هنوز به جای درستی نرسیده‌ایم و فرصت زیادی نداریم. وضع بنده هم به زودی روشن خواهد شد. باید محاسبات خودم را کنار بگذارم. هیچ‌وقت برای منافع و مصالح خودم فکر نکردم و نمی‌کنم و برای من اصل انقلاب، مردم و ایران است، و هریک از این موارد. هزار برابر از من ارزشمندتر هستند. کار بزرگی نیست که اگر انسان در این زمینه نیازی احساس کند، روی خود حساب کند. همین مقدار صبری که دارم، تنها به خاطر منافع کشور است و این مسائل هم بسیار پیچیده است. اما اطمینان دارم که تا بحال با اتکاء الهی و مردم و حقانیت راه انقلاب، توانستیم مشکلات را به خوبی پشت سر بگذاریم و هزینه‌های سنگینی پرداخت کردیم، اما از مشکلات عبور کردیم و این‌بار هم به خواست خدا با همه مشکلات به نتیجه خواهیم رسید.
نمونه آن بحث هسته‌ای است که دو طـرف از مواضع خودشان عدول می‌کنند و ما هم بخاطر مردم و کشور از حق خودمان نمی‌گذریم و آنها هم مصلحت نمی‌بینند که از حق خود استفاده کنیم. موارد دیگری هم است اما مساله هسته‌ای، زمان ما را حساس کرده است.
لذا همه ما باید سعی کنیم تا مردم بیشتری در انتخابات شرکت کنند. اگر حضور مردم در سطح مطلوبی باشد و از حد گذشته پائین نیاید، بخشی از مسائل حل خواهد شد و بخش دیگر مربوط به‌کسی است‌که انتخاب می‌شود و بتواند کشور را از این شرایط سخت عبور دهد.
انشاءالله هر دوی اینها با حضور احزاب و گروههای حاضر در صحنه انقلاب و مسئولان به نتیجه خواهد رسید.
بنده مواضع حزب شما را که قرائت شد، پسندیدم. معیارهای خوبی در نظر دارید. انتظار هم همین است. شما که افراد تحصیلکرده و آشنای به مسائل سیاسی و اجتماعی هستید، می‌دانید که تعصب و گروه‌گرایی در زمان ما جواب نمی‌دهد.
اگر احزاب زیادی باشند و بخواهند تعصب به خرج دهند، چیزی باقی نخواهد ماند و نمی‌توانیم کشتی انقلاب را از دریای متلاطم به ساحل برسانیم. لذا حالات اعتدال برای همه جناحها، گروهها، احزاب و شخصیتها سودمند است. به هر حال صمیمانه از شما تشکر می‌کنم و امیدوارم زحمت شما را ندیده نگیریم. قطعاً بدانید با آشنایی‌هایی که از شما دارم، محبت شما در نهایت بر تصمیمات بنده تاثیر خواهد گذاشت
○ اگر در انتخابات شرکت کردید، هاشمی هشت سال سازندگی خواهید بود یا چهره جدیدی خواهید داشت؟ تعریف اصولگرای مستقل برای هاشمی را می‌پسندید؟
● در مورد سئوال اول؛ هیچ‌کس نمی‌تواند با عوض شدن شرایط زمان، مثل گذشته باشد. برخی مسائل اصولی و برای ما ثابت است. مثل عقاید اسلامی، ملی و اجتماعی که چندان تحول پذیر نیست و جزو عقاید انسان است. اما شرایط زمان بسیار متفاوت است. در چند سال گذشته دنیا بسرعت تغییر کرده است. بحث ارتباطات، تغییر جهان از دو قطبی به تک قطبی و شرایط منطقه‌ای به گونه‌ای است که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند در جا بزند و باید کارهایش را مطابق روز تنظیم کند. معلوم است که چه کسانی طرح اصولگرایی در این کشور به راه انداختند. کسانی که خیلی کمتر از این مسایل بحث می‌کردند، این مسائل را آموزش دادند و برای خودشان اسم ‌گذاشتند، بنده اصولگرا و اصلاح طلب را منحصر به کسانی‌که مدعی آن هستند، نمی‌دانم. خیلی از مردم، شخصیتها، احزاب و گروهها برای خودشان اصولی دارند که برای خودشان مقدس است. اما اگر جامعه‌ای اصولی داشته باشد و همه جوانب آن را حفظ کند، خوب است. مثلاً ما براساس اصول اسلامی زندگی می‌کنیم. یا مثل استقلال ایران، که منحصر به شما نیست، دیگران هم استقلال ایران را می‌خواهند. خلاصه این‌که انتخاب اسم خوب توسط اشخاص و گروهها، هیچ مانعی برای استفاده دیگران نیست.به هرحال موفق و پیروز باشید.