سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با نمایندگان احزاب فعال در گیلان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با نمایندگان احزاب فعال در گیلان

  • منزل امام جمعه رشت
  • یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۶

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
فرصت خوبی بود که چند دقیقه‌ای در خدمت شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و مدیران استان باشیم. البته خیلی‌ها از مدیران سابق هستند. همچنین خوشحالیم که در خدمت آیت‌الله قربانی هستیم.
چهار پنج نفر از دوستان حرف زدند و هرکدام به نکات مهمی از اوضاع کشور اشاره کردند. اگر بخواهیم چیزی در مورد اظهارات شما بگوییم، تأیید است. بنا ندارم به گونه‌ای صحبت کنم که به خاطر ملاحظات سیاسی به مطالب برحقی که مطرح کردید، صرفاً جوابی داده باشم. منهم در اکثر مواردی که با صراحت حرف زدید، با شما هم عقیده هستم. صراحت شما برای بنده جالب بود و حقیقتاً انسان خوشحال می‌شود که می‌بیند گروهی نظراتشان را صریح و مسئولانه مطرح می‌کنند. ضمن اینکه در وفاداری شما به انقلاب هیچ تردیدی نیست. اگر حرف می‌زنید و اظهار نگرانی می‌کنید، به خاطر علاقه‌ای است که به انقلاب دارید. والّا می‌توانید از شرایط فعلی هم عبور کنید.
البته ملاحظاتی هم وجد دارد که مهم است. در صحبت‌های بعضی از برادران هم بود. یکی از آنها چالشهای جهانی است که با آنها روبرو هستیم. این چالش‌ها از نوع مسایل سابق نیست. نوع جدیدی است. شخص من ملاحظاتی در داخل دارم. البته منحصر به من نیست. افرادی مثل من این ملاحظات را دارند که صبر می‌کنیم.
بالاخره به هر دلیل رهبر انقلاب صلاح دیدند که از این وضع حمایت کنند و صریحاً حمایت می‌کنند. من نمی‌توانم مثل شما درباره مسایل صحبت کنم. با صحبت‌های من برای اتحاد کشور و انتظار مردم نگرانی پیش می‌آید و مسایلی اتفاق می‌افتد.
الان دشمن خارجی داریم که خیلی جدّی است. اینکه چرا وضع ما این‌گونه است، بحث دیگری است. می‌توانستیم به گونه‌ای عمل کنیم که این وضع نباشد.
مسئله هسته‌ای را از زمان ریاست جمهوری خود رهبری داریم. بعد از مراجعت ایشان از پاکستان، کارها را آغاز کردیم. در دوره‌ای که خودم مسول اجرایی کشور بودم، با آژانس چالش داشتیم. چندین پرونده برای ما مطرح کردند. هیاهو نمی‌کردیم و به مرکز آژانس می‌رفتیم و دفاع تخصصی می‌کردیم. حرف‌های ما را می‌پذیرفتند و مسئله خاصی نداشتیم. خیلی از مسایل قبلاً بود و به شکلی حل می‌کردیم و نمی‌گذاشتیم تبلیغاتی شود.
همین الان هم زمینه آن اقدامات هست. یعنی می‌توانیم حرف خود را بزنیم و حق خود را بگوییم. اثبات کنیم در سخنان خود صادقیم و ادعاهای آنان درست نیست. یعنی بگوییم که دنبال مسایل نظامی نیستیم. همیشه در عقاید ما بود که نمی‌توانیم این نوع سلاح را بکار ببریم. در جنگ که هر روز ما را با موشک و حملات غیرمشروع جنگ آزار می‌دادند، امام به ما می‌گفتد: «اگر می‌خواهید مقابله به مثل کنید، 48 ساعت قبل از آن اعلام کنید تا مردم در مقابله به مثل شما آسیب نبینند.»
در آن شرایط کاربرد سلاح شیمیایی برای ما مقدور بود، ولی ما این کار را نکردیم. در حالی که همه دنیا می‌دید که دشمن ما چگونه از سلاحهای ممنوعه استفاده می‌کرد. با همه این شرایط، آنها می‌دانند ما از لحاظ اعتقادی اهل سلاح هسته‌ای نیستیم. از لحاظ تجربی هم خیلی روشن است که سلاح هسته‌ای برای یک حکومت مسئول قابل بکار بردن نیست. امروز هم شرایط به گونه‌ای است که فقط آمریکا نیست که سلاح هسته‌ای داشته باشد و بسیاری از کشورهای جهان دارند. پس بکار بردن سلاح هسته‌ای یعنی انهدام همه چیز زمین.
دشمنان ما همه این مسایل را می‌دانند و ما هم بارها گفتیم. ولی می‌بینید که برای ما پرونده‌سازی می‌کنند و اهدافی هم دارند. خوب می‌دانند که ما در پرونده عراق بهترین راه را این می‌دانیم که حکومت مردمی باشد تا هر تصمیمی که مردم گرفتند، همان باشد. آنها می‌دانند که اکثریت مردم با ما هستند. آمریکا می‌گوید من برای دمکراسی آمدم که اگر دراین ادعا صادق باشد، برای مردم عراق دیدگاه مشترک داریم. ما به مسئولان عراق برای برگزاری انتخابات کمک کردیم که مجلس و دولت تشکیل دادند.
در افغانستان هم نقش ایران فقط کمک به مردم بود. اگر کمک ما نبود، آمریکایی‌ها نمی‌توانستند در اشغال افغانستان موفق باشند. با اینکه اینها را می‌دانند، با ما برخوردهای خصمانه می‌کنند.
به هرحال ما دشمنان جدّی داریم. در این شرایط الویت‌هایی در ذهن ما هست که به خاطر آن ملاحظاتی هم داریم. چاره‌ای هم نداریم. چون برای حفاظت از مردم و برای تداوم انقلاب باید ملاحظاتی داشته باشیم.
اما درخصوص نگرانی‌های شما، فکر می‌کنم بهترین راهکار این است که حضور شما در صحنه جدّی باشد. یکی از راههای حضور در صحنه، حضور در انتخابات است که الحمدلله انتخاباتی را هم در پیش دارید.
البته گفتم که درصدد پاسخ به دغدغه‌های شما نیستیم. چون عمده نگرانی‌های شما را قبول دارم و تأیید می‌کنم. اما  انتخاباتی را در پیش داریم. اگر همه جریانهای وفادار به انقلاب و یا وفادار به میهن – این وفاداری همگانی است، چون کسانی که ما را قبول ندارند، ایران را قبول دارند – با همه امکانات خود وارد میدان شوند و انتخابات پرشوری انجام شود، به خواسته‌های خود می‌‌رسید.
شاید اتفاقاتی در انتخابات بیفتد که نپسندند. ولی اگر همه در حد وسیع وارد انتخابات شوند، قطعاً نتایج را با وسعتی که شما دارید، تحت تأثیر قرار می‌دهند. می‌توان از هر لحاظ یک انتخابات خوب برگزار کرد. شاید اشکالاتی در برگزاری باشد، اما مطمئن باشید هیچ کس نمی‌تواند همه اهداف شما را ندیده بگیرد.
سازماندهی کنید. همکاری کنید. تقسیم کار کنید. وارد میدان شوید. انسانهای دلسوز انقلاب، اسلام، نظام و میهن وارد شوید. الان راهکار ما همین است. اگر از این راه استفاده نکنیم، بعدها خود را سرزنش می‌کنیم. انتخابات قانونی برای هرکسی که می‌خواهد شرکت کند، هزینه زیادی ندارد.
شاید در مواردی به بعضی‌ها ستم شود. ولی نباید مأیوس شوید و کنار بکشید، یکی از کارهایی که من می‌توانم بکنم و در این دوره می‌کنم، این است که که کمک کنم تا حتی‌الامکان انتخابات سالم انجام شود تا بعضی از نگرانی‌هایی که الان مطرح کردید، برطرف شود.
یکی دیگر از کارهای من این است که کمک کنم تا کشور دچار نگرانی‌هایی که اشاره کردید، نشود و از این مرحله هم عبور کند. چون الان شرایط به گونه‌ای است که بعضی‌ها به حق نگران هستند. سعی می‌کنم با رفتارم انسجام و اتحاد را تقویت کنم. دعوا و نزاع باعث تلف شدن نیروی ما در درگیریهای بی‌نتیجه می‌شود که سعی می‌کنم این گونه نشود.
همین الان می‌بینید که در فلسطین با اینکه دشمنی مثل اسرائیل در کنارشان هست، چگونه دارند همدیگر را می‌کشند. همه این گروهها از مجاهدین فلسطین بودند که زخم اسرائیل را بر تن خود دارند. همه اینهایا خودشان آواره‌اند و یا فرزندان آوارگان فلسطین هستند. ولی الان دارند همدیگر را می‌کشند.
وضع عراق را می‌بینید که مردم از شرّ انسانی مثل صدام نجات پیدا کردند، ولی الان دارند خود را به دست خودشان تباه می‌کنند و کشورشان را به سوی نابودی می‌برند.
وقتی اختلافات تشدید شود، مهارش از دست انسانها خارج می‌شود. انسانهای خشمگین و عصبانی وگاهی شجاع و گاهی نترس میدان‌داری می‌کنند و عقل حاکمیت خود را از دست می‌دهد. باید خیلی مواظب باشیم تا کشور ما تعادلش را حفظ کند. البته سخت است و فکر می‌کنم صبر کردن از عصبانی شدن و دعوا کردن سخت‌تر باشد. باید عاقلانه و با تدبیر، راهکارهای قابل قبولی پیدا کنیم و بی‌تفاوتی‌ها را بشکنیم. یعنی کسی نباید بی‌تفاوت باشد. چون سرنوشت کشور به سرنوشت همه گره خورده است.
بهترین راه، رعایت قانون است. باید با راهکارهای قانونی بحث کنیم. شاید گاهی برای بعضی‌ها مشکلاتی به وجود بیاید، ولی آن‌گونه نیست که ناامید شویم. هنوز گوش شنوا در کشور هست.
نگرانی‌ها شما تا حدودی بجاست، اما می‌توان با اقدامات درست و سنجیده راه خوبی در پیش داشت و انشاءالله این‌گونه خواهد شد. نکند که مأیوس شوید و نکند که احساس بن‌بست کنید. شاید زمانی که دولت در دست ما بود، عده‌ای همین‌گونه فکر می‌کردند. شاید در دولت آقای خاتمی هم عده دیگری این فکر را داشتند و امروز هم عده دیگری این‌گونه فکر می‌کنند.
می‌دانید که بعد از پیروزی انقلاب همه ما در مسایلی که داشتیم، متفق‌النظر نبودیم. با هم اختلاف داشتیم و الان هم اختلافاتی هست. خواهش می‌کنم که خسته نشوید. به خاطر خدا، انقلاب، کشور و نسل‌های بعدی و بچه‌های خودتان تلاشهای سیاسی و اجتماعی خود را انجام دهید و خداوند هم کمک می‌کند. چون وعده داده است که اگر راه خدا را با اخلاص ادامه دهید، از امدادهای غیبی و الهی برخوردار خواهید شد.
انشاءالله در فرصت مناسب بحث‌های صریح‌تری با هم خواهیم داشت. شما را به خدا می‌سپارم و امیدوارم موفق باشید.
والسّلام علیکم و رحمه الله