سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع پرسنل نیروی هوایی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع پرسنل نیروی هوایی

  • سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۶۶

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
«اَلâحَمâدُالِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ أَجâمَعیüنâ»
روز مخصوص نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی را به تمام پرسنل این‌نیروی معظم و بخصوص به خانواده‌های شهدا، اسرا، مفقودین و همچنین‌آسیب دیدگان این نیرو تبریک عرض می‌کنم. انتخاب امروز برای این نیرو بجاانتخاب شده و این انتخاب باید در تاریخ انقلاب بماند و جای شایسته خود راحفظ بکند.
در دوران مبارزات، در کوران انقلاب و در روزهای پرالتهاب پیش از پیروزی،حوادث برجسته‌ای وجود دارد که شایسته اهمیت است، البته سلسله حوادث‌مهمی است، ولی بعضی نکته‌های این تاریخ شایسته یک برجستگی داردچون خود به صورت قله‌ای در تاریخ در آمدند و تأثیر بسزایی در پیروزی‌گذاشتند. البته از این مقاطع بود که تاریخ انقلاب تداوم گرفت. مثلاً روزی که‌حضرت امام وارد فرودگاه شدند در تاریخ نقطه برجسته‌ای است، یا اینکه‌گروهی داوطلب شدند که پرواز انقلاب را انجام بدهند، این یک کار برجسته‌ای‌است و یا روزی که محمد رضا پهلوی از کشور فرار کرد، این تاریخ مشخصی‌است.
این گونه چیزها سرفصل است و در تداوم انقلاب جای خاص خود را پیداکرده و باید این جایگاه را می‌داشت. یکی از آن مقاطع و آن روزهای مهم،روزی بود که نیروی هوایی تصمیم گرفت که با امام بیعت بکند و این چیزعظیمی بود و قابل توجه و بررسی است. اگر روزی تاریخ انقلاب را موردبررسی و زیر ذره بین قرار بدهیم و بنا باشد عوامل مهم پیروزی را در بیاوریم وریشه‌ها را  
پیدا بکنیم، یکی از جاهایی که باید در آن ایستاد و فکر کرد و آن رابررسی کرد، این است که بخشی از این نیرو، در مقطع حساسی راه خود را جداکردند، البته در طول انقلاب خانواده‌ها و افراد ـ از همه نیروها ـ به صورت‌مخفی و علنی و در راهپیمایی‌ها و یا در جلسات مخفی شریک بوده‌اند، منتهادر بستر حرکت انقلاب ـ که یک حرکت مردمی بود ـ مردم کار را آغاز کردند وکار تکامل پیدا کرد و توسعه پیدا کرد و روز به روز یک صحنه جدیدی پیش‌آمد.
حوادث چشمگیری اتفاق افتاد، مثلاً نیروهای شرکتی و یا نیروهای‌دانشگاه‌ها و یا وزارتخانه‌ها، یک دفعه تصمیم می‌گرفتند که اعتصاب کنند و یاچیزهایی که اینها انتظار نداشتند و از این طور حوادث در طول حرکت و دربستر عمومی حرکت تا وقتی که نیروی هوایی چنین حرکتی کرد.
دشمنان اسلام همین حالا هم که تاریخ را بررسی می‌کنند، وقتی که به اولین‌صفحه برجسته می‌رسند که مثلاً نیروهای مسلح برای اولین بار آن جایی که‌سوگند وفاداری به کشور و یا خدا جای سوگند وفاداری به سلطنت برادرمراسم گرفت، دچار شوکی می‌شوند؛ شوکی عظیم. اینها برای نیروی هوایی‌حسابهای خاص دیگری باز کرده بودند و در استراتژی آمریکایی‌ها در ایران و در استراتژی طراحان حفاظت از خاندان پهلوی به عنوان پایگاه اصلی استکباردر منطقه، فکر کرده بودند که مهمترین عامل حفاظت، پایگاه نیروی هوایی‌است.
آمریکایی‌ها خیلی سرمایه‌گذاری می‌کردند ـ البته از جیب خودمان و نه ازجیب خودشان ـ حسابی دقت و طراحی و فکر و برنامه‌ریزی می‌کردند و درمیان آنها آدم گذاشته بود، برای اینکه نیروی هوایی را نیرویی حساب کنند که‌مورد اتکاء اصلی آنها باشد و سخت‌ترین حادثه برای آنها این بود که ببینند به‌هر چیزی که آنها فکر می‌کردند، می‌دیدند که از همان جا دارند لنگ می‌خورند.قرآن تعبیر لطیفی از حضرت موسی(ع) دارد؛ می‌گوید که آل فرعون حضرت‌موسی را از آب گرفت برای اینکه مایه حزن و اندوه و بدبختی برای خوددرست بکنند. برای اینکه آل فرعون حضرت موسی(ع) را نگرفته بودند، آنهاوقتی که ایشان را از آب گرفتند حتی خانم فرعون می‌گفت که ما این را بزرگش‌بکنیم برای اینکه نور چشم ما باشد، برای ما ـ که بچه‌ای در منزل نداریم ـ یک‌وسیله سرگرمی بشود، اما آن روزی که این قضیه داشت اتفاق می‌افتاد پایه‌شکست فرعون و پایه حزن و اندوه و دردسر برای فرعون بود، زیرا حضرت درخانه و کاخ فرعون داشت تریبت می‌شد.
این گونه حوادثی که در تاریخ اتفاق می‌افتد و برخلاف طراحان شیطانی‌نتیجه می‌دهد، شبیه سرنوشت حضرت موسی(ع) است در برابر فرعونیها.همه چیز ممکن بود که خانواده پهلوی و نیروهای مدبر آن نظام فکر بکنند،ولی به مغز آنها هم خطور نمی‌کرد که در حساسترین  
روزهایشان از طرف‌نیروی هوایی بتوانند ضربه بخورند. آن صحنه‌ای که در مدرسه علوی اتفاق‌افتاد، آن بیعتی که اینها کردند و عکس‌هایی که بعداً منتشر شد و آنها رسماًاعلام کردند که این عکس‌ها مونتاژ است، چون قابل قبول نبود که چنین چیزی‌اتفاق بیفتد و ما در حوادث بعدی هم دیدیم، وقتی رژیم در آستانه 22 بهمن‌شروع به سرکوب شدید انقلاب کرده در اولین نقطه‌ای که درگیری به وجودآوردند، همین جا بود و با نیروی هوایی وارد جنگ شدند. خوب این خیلی چیزها را به آنها می‌فهماند و این تدبیر الهی در تاریخ بشریت همیشه یکی ازوسایل خداشناسی بوده است.
اینکه دست نیرومندی از آستین غیب دراز می‌شود و تدبیرها و طرحها وبرنامه‌های تنظیم شده را به هم می‌ریزد و از یک جا رشته را پاره می‌کند و چیزدیگری را به وجود می‌آورد، این از طرق رسیدن به خدا است و برای عرفا ازظرافتی که در تدبیر الهی در این گونه موارد می‌بینند، دریچه خوبی برای رسیدن‌به خدا و خداشناسی باز می‌شود.
خوب! خداوند برای سرکوب کردن یک جریان استکباری و یا به هم زدن‌یک بساط شیطانی همه کار می‌تواند بکند، یک مرتبه با یک زلزله هم می‌تواندکار را تمام کند و با یک زلزله، زمین دهان باز کند و آنها را فرو ببرد، می‌تواندکسان دیگری را بر آنها مسلط بکند و می‌تواند یک مرض بیاورد و همه‌شان رااز بین ببرد؛ همه چیز می‌شود که اتفاق بیفتد، اما اینکه بیاید و درست از همان‌نقطه اتکاء برنامه را به هم بزند، این ظرافت کاریهایی است که در دید تیزبین‌عرفا و قلب‌های صاف انسان‌های پاک، جلوه خوبی می‌کند و به نظر من این‌حرکت نیروی هوایی، در آن روزها و در دهه انقلاب چنین ظرافتی را دارد و این‌افتخار برای شماها مانده، البته سایر نیروهای مسلح هم بوده‌اند. ولی ما الان دراین جلسه با شما و به مناسبت روز شما داریم صحبت می‌کنیم والا با آنها هم‌اگر حرف بزنیم نقش آنها را نیز می‌توانیم برجسته ببینیم. خوب! اینجا این‌برجستگی با شما است و این افتخار باید محفوظ بماند.
افرادی که در این جریانات بیشتر بودند باید مغتنم و معزز باشند، اجر آنها راحفظ کنید و دوستانتان را که این افتخار را برای نیروی هوایی و برای کل ارتش‌و برای نظام کسب کرده‌اند با ارزش قلمداد بکنید و آنها را داشته باشید وکمکشان بکنید. بعد از آن هم ما شاهد پیروزی‌های خوبی برای شما بودیم. آن‌روزهایی که نیروی هوایی هم به عنوان نیروی زمینی می‌جنگید و هم به عنوان‌نیروی هوایی می‌جنگید، دشمن را روی زمین منهدم می‌کرد و هنوز هم باگذشت نزدیک هشت سال از این جنگ و وابسته بودن شدید امکانات نیروی‌هوایی به خارج از کشور تا پیش از این، به گونه‌ای که هواپیماها، رادارها،موشک‌ها و سایر نیازهایی که داشتید، همه وابسته  
بوده و شما توانسته‌ایدروی پای خودتان بایستید و با قدرت خودتان و با مهندسی‌های فنی خودتان‌این توان را حس کنید و در پناه این توان است که نیروهای دیگر می‌توانندکارشان را بکنند.
ما الان در عملیاتی که می‌خواهیم بکنیم، حضور خلبانها و نیروهای مهاجم‌ما و پشتیبانی بسیار مؤثر و با ارزش است. پدافند به گونه خوبی عمل می‌کندکه نقطه قوت دشمن را در میدان جنگ ـ که نیروی هوایی او است ـ خنثی و یاتضعیف می‌کند و همین حالا تیمسار ستاری خبری را دادند که حتماً برای‌شما جالب است، در ساعت ده و شش دقیقه صبح یعنی همان موقعی که ما به‌اینجا وارد می‌شدیم، هواپیماهای "اف ـ 14" دو فروند هواپیمای دشمن را درخلیج فارس سرنگون کردند.
بعد از این ما فکر می‌کنیم که نیروی هوایی همان است که ما از آن توقع داریم‌و ملت انتظار دارند و مخصوصاً برادران خلبان ـ که بخش اعظم شهدای ما را دراین نیرو آنها تشکیل می‌دهند ـ برگ انتخابی دارند. خلبانی که برای عملیات‌برون مرزی و یا برای مقابله با دشمن پرواز می‌کند، خود خوب می‌داند که چه می‌کند و در معرض موشک‌های دوربرد دقیق قرار می‌گیرد. او با اطلاعاتی که دارد راه خود را انتخاب می‌کند و این انتخاب یک نقطه ارزشی است و در شهادت‌ها، شهدای داوطلب یک نقطه اضافی بر شهدای غیر داوطلب دارند؛ اگر چه هر دو پیش خداوند مقام والایی را دارند، اما شهید داوطلب، نقطه دیگری است که نمونه بسیار بسیار گویای عظمت خلبان‌های شهید ما تیمسار بابایی است که حق زیادی برگردن مکتبی کردن بیشتر نیروی هوایی دارد که البته شما شهید بزرگوار خیلی دارید و همه را اینجا نمی‌شود اسم برد ولی من ایشان را به عنوان سمبل شهدای دیگر خلبان که نماینده و دلسوز دیگران بود و خیلی در این جهت تلاش کرد می‌شناسم.
به حمدالله نیروی هوایی در مجموع مسیر خیلی خوبی را تا به امروز طی‌کرده و بعد از آنکه پیروزی قاطع به دست آمد و ما توانستیم‌که دشمن را ازمیدان به در کنیم، آن روز نیروی هوایی می‌تواند به خود ببالد و پیش خداوند وملت از اینکه در طول این جنگ توانست وظیفه خود را با این مشکلاتی که درراهش بود و نیروهای دیگر این مشکل را به خاطر کمی وابستگی کمتر دارند،سرافراز می‌توانند این را در تاریخ برای خود حفظ کنند، نگه بدارند و به آن‌ببالند. کسانی هم بودند که ایادی دشمنان برنامه‌ریزی کرده بودند که از این‌افتخارات شما کم بکنند و لکه‌هایی را به دامن این نیرو بنشانند، به خیال اینکه‌مردم به خاطر اینکه دو سه خطا از این نیرو ببینند، ممکن است اعتمادشان ازاین نیرو کم بشود و به حمدالله موفق نشدند و فقط نتیجه این شد که با رفتن  
آنها یک پاکسازی قهری در نیروها بشود و مردم دیدند اگر یک آدم خائن پیداشود، صدها آدم شریف در راه اهدافشان جانبازی می‌کنند و در برخورد بادشمنان خم به ابرو نمی‌آورند.
آن حرکات موذیانه و فریبکارانه‌ای که آنها به راه انداختند تا از این افتخارات‌کم بکنند مؤثر واقع نشد و امروز شما وارث آن شهامت‌ها و افتخارات هستیدو این حرکت را ادامه می‌دهید. خوشبختانه اخیراً ما شاهد بازسازی فنی قابل‌ملاحظه‌ای در این نیرو هستیم؛ گرچه از اول انقلاب این حرکت بازسازی فنی‌بود. اما اگر این حرکت حالت تکاملی خود را ادامه بدهد، این یک کار بسیارمؤثری است برای قوی کردن و مؤثر کردن حضور نیروی هوایی در جنگهاو دردفاع از کشور، بسیار تأثیر گذار خواهد بود. در پایان عرضم باید از خانواده‌های‌معزز شهدا، اسرا، مفقودان و جانبازان جنگ به طور اعم و نیروی هوایی به‌طور اخص یاد کنم که اینها صاحب حق عظیمی هستند. آنهایی که شهیدمی‌شوند مستقیماً به محضر ربوبی می‌روند و به مقامی می‌رسند که ما درک آن‌را هم نمی‌توانیم بکنیم. اما خانواده‌های این شهدا که آنها را از دست داده‌اند و درمیان خود آنها را دیگر ندارند، طبیعی است که فرزندان، پدران، مادران،خواهران و برادران و سایر بستگان اینها دچار رنج هجران شوند، مخصوصاًوقتی که می‌بینند چه گوهری از دستشان رفته است این فراق شدت بیشتری‌برایشان دارد و مشکلاتی است که عدم حضور آنها در خانواده به وجود آورده‌است.
بنابراین به این خانواده‌ها باید حق داد که اینها با سایر خانواده‌ها مساوی‌نیستند و البته اجر و مزد و پاداش اینها چیزی نیست که ما بتوانیم از عهده آن بربیاییم، این را خداوند خود می‌داند که چطور با آن برخورد بکند و عدل خداوندهمه زوایای این صبرها و تحملها را به دست می‌آورد و در کتابهای عمل نوشته‌می‌شود و هیچ چیز به اندازه یک مثقال ذره هم از محاسبه الهی بیرون نمی‌رود،ولی ما هم وظیفه و تکلیف حق شناسی داریم.
با امکاناتی که در حال جنگ وجود دارد و با مشکلاتی که کشور به خاطرجنگ با آنها مواجه است، باز هم وظیفه ما است که حداقل از نظر روانی وتعظیم و تکریم از امور فرهنگی آنها غفلت نکنیم که اینها در آینده به خاطروفاداری عمیق آنها به خون پدرشان و به خاطر عزتی که برای راه پدرشان قائل‌هستند، در آینده از ذخایر این ملت خواهند بود، ما این وظیفه را باید برای خودحفظ بکنیم و وظایفمان را نسبت به آنها انجام بدهیم و امیدواریم که ملت ما ومسئولان هر بخش و نیرو و دوستان و مسئولان دیگر وظایف انسانی و الهی‌خود را به نحو مناسب انجام بدهند.
    والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته