سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع سفرای خارجی مقیم ایران

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع سفرای خارجی مقیم ایران

  • چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۶۴

بسم الله الرحمن الرحیم
من متشکرم از سفرا و کارداران محترم کشورهای دوستمان که دعوت ما را پذیرفتند و به مجلس شورای اسلامی تشریف آوردند. قبل از صحبتم عید سعید فطر را به همه دوستان حاضر تبریک عرض می‌کنم. فکر کردم منطقه و کشور ما در یک شرایطی هستیم، که لازم است با شما نمایندگان دولتها ]مسایلی را[ در میان بگذاریم و شما نظر ما را به دولتهای مربوط و محترمتان بفرمایید و من امیدوارم از این صحبتی که می‌شود و پیامی که کتبی خدمت شما خواهیم داد که برای دولتها مخابره شود، نتیجه‌ای در جهت آرامش منطقه شود. شرایط هفته‌های اخیر را شما خودتان دیدید و پدیده حمله به شهرها و مردم غیر نظامی با هواپیما و موشک در جنگهای دنیا بدین صورت متمرکز و حساب شده بسیار کم اتفاق افتاده و با این کیفیتی که امروز ما شاهدش هستیم و در منطقه ما اتفاق می‌افتد شاید بی نظیر باشد.
کم نظیر از این جهت که تقریباً همه رسانه‌های خبری دنیا و کشورهای دنیا، دولتها و مجامع بین‌المللی سکوت تشویق آمیزی و احیاناً تبلیغ به نفع متجاوز و آغازگر حمله به شهرها در چنین شرایطی داشته باشند. چنین چیزی را ما در گذشته تاریخ دنیا ندیده‌ایم. باز بی‌نظیر از این جهت که خودتان در ایران شاهد بودید مردمی که این گونه مورد تهدید قرار داشتند در چنین شرایطی در خیابانها حضور پیدا کردند و موضع دولت خودشان را تأیید کردند و خواستار ادامه دفاع تا تحقق شرایط جمهوری اسلامی شدند. خواهش من از شما میهمانانم این است که این واقعیت‌های موجود کشور ما را آن طور که خودتان تشخیص می‌دهید و می‌بینید به دولتهای متبوعتان منعکس کنید و حالا که این شرایط جالب تاریخی منعکس می‌شود حرفهای ما را هم یک بار دیگر آن طور که خودمان مطرح می‌کنیم، به دولتهایتان منعکس بفرمایید.
شرایطی که ما مطرح می‌کنیم به عقیده ما نه تنها عادلانه است، بلکه مقداری گذشت و اغماض هم در آن وجود دارد. اولین حرف ما این است که ما واقعاً از جنگ راضی نیستیم و متأسفیم از اینکه چنین جنگی بر ما تحمیل شده و در منطقه این جنگ جریان دارد و به خاطر عدم توجه کافی از طرف قدرتهای جهان و مجامع بین‌المللی به حق و حقیقت راه حل درستی برای ریشه کن کردن جنگ و نزاع مطرح نشده است.
یک تأسف ما این است که حقیقت روشنی که وجود دارد و ما تا به حال برخورد نکردیم با کسی که قبول نداشته باشد این حقیقت را، دولتها و مراکز خبری حاضر نیستند به این حقیقت روشن اعتراف کنند. این حقیقت آغازگر بودن بعث عراق است در مورد جنگ و تخلفات صحیح عراق است از مقررات و موازین بین‌المللی که حتی برای جنگ وجود دارد.
همه می‌دانید که روزی که جنگ شروع شد ارتش ایران در شرایطی نبود که امکان شروع جنگ از طرف ما باشد و سپاه پاسداران ما هم آن روز هنوز در مراحل ابتدایی تشکیل بود و نه آمادگی حمله داشت و نه آمادگی دفاع. حتی نظامیهای عراق تعجب کرده بودند که تا پشت دزفول بدون مواجه شدن با هیچ مانعی جلو آمده بودند و خرابیهایی که همان روزهای اول به بار آمد بسیار وحشتناک بود. تقریباً هزار و دویست روستا تخریب شده‌اند و حدود ده شهر از شهرهای بزرگی که قصرشیرین، آبادان، خرمشهر هم جزء آنها بود تقریباً مخروبه شد و چیزی از آن نماند. هزاران مؤسسه مهم اقتصادی به کلی نابود شد، که یکی از آنها معروف است و می‌دانید پالایشگاه آبادان است که شصدهزار بشکه نفت در روز تصفیه می‌کند.
در طول جنگ هم شما خبر دارید که تخلفات عمده را عراق مرتکب شده است. موارد معروفش را شما شنیدید؛ حمله به مراکز نفت و کشتی‌های نفتی در دریا و آلوده کردن محیط زیست خلیج فارس، به کار بردن مکرر سلاح سمّی و شیمیایی، حمله به مراکز غیر نظامی و مردم غیر مسلح، تهدید خطوط هوایی، بردن جمع زیادی از مردم غیر نظامی به عراق به عنوان اسیر که هنوز در بند هستند و حبس اسراء که فرستادگان سازمان ملل هم تشریح کردند. ما حالا با چنین دشمنی چه باید کنیم؟ اگر مردم مایل نبودند که جنگ ادامه داشته باشد به هر قیمتی جنگ را باید تمام می‌کردیم. ولی شما دیدید که مردم ما چگونه برای تحقق شرایط اعلام شده آمادگی فداکاری دارند و اگر قدری فکر می‌کردیم می‌دیدیم که کاری از ما ساخته نیست پس تکلیفی هم نداریم. اگر راه معقولی هم از طرف دولتها و مجامع بین‌المللی مطرح شده بود ما آن راه را به طور جدی مورد مطالعه قرار می‌دادیم. ما شکی نداریم که اگر همین طوری و در همین شرایط آتش بس انجام شود، ریشه این عداوت و خصومتی که الان وجود دارد (در آینده) تقویت می‌شود و شاخه‌هایی که در آینده خواهد رویید از آنچه که حالا در جریان است بیشتر می‌شود. اینجا هم مثل فلسطین و لبنان یک کانون جدیدی می‌شود برای باج‌گیری قدرتهای متجاوز دنیا و هدر رفتن امکانات در طول تاریخی که پایانش را نمی‌توانیم از حالا بدانیم و قبول کنید که منطقه خلیج فارس جایی نیست که بتواند به اندازه منطقه لبنان و فلسطین این گونه ناآرامی‌ها را به طور طولانی دهها سال تحمل کند.
اگر غده چرکین در منطقه خلیج فارس باقی بماند، آثار آن در را در جسم همه دنیا به صورت ایجاد کانون ناآرامی و التهاب مرتباً بروز خواهد داد و دودش به چشم همه کشورهای جهان خواهد رفت. ما راه را منحصر می‌دانیم که ریشه نزاع و جنگ در منطقه کنده شود و شما با اطلاعاتی که دارید ریشه نزاع را می‌شناسید. ما جنگ را شروع نکردیم. جنگ را بعثی عراق شروع کرد و ملت عراق هم غیر از بعث عراق است. حالا ممکن است شما بگویید طبق عُرف بین‌المللی باید از اول ماهیت و اصل قضیه را ارجاع دهید به یک دادگاه بین‌المللی، ابایی نداریم ولی تفاوت نظر ما با این طرح و فکر این است که بخشی از مطلب که روشن است و آن متجاوز بودن حاکمان عراق است این را باید ابتداً دولتها و ملتها و جوامع بین‌المللی بپذیرند، مسأله روشنی است این قسمت نباید به دادگاه ارائه شود. دادگاه برای تعیین کیفر باید تشکیل شود که کیفر متجاوز و حق طرف مورد تجاوز قرار گرفته چه باشد. البته ما آنجا هم نظرمان روشن است، البته آن نظر روشن را به دادگاه تحمیل نمی‌کنیم. از نظر ما شکی نیست که مسئول این همه خون و خسارت کمترین کیفر برای این همه جنایت حذف حزب بعث عراق است.
ما معتقد هستیم بدون متجاوز کیفری منطقه آرام نمی‌گیرد ولی اگر اصل متجاوز بودن و مقصر بودن عراقیها را دنیا بپذیرد، تکلیف آن دادگاه روشن است و ملت ما هم با اعتماد بیشتری به چنین دادگاهی مراجعه می‌کند. اگر چنین پیشنهادی پذیرفته شود ما را همان روشنی است و از ملت ما شما دیدید که آماده پذیرش هرگونه تبعه‌ای از تبعات چنین دفاعی است. لحن تهدید و ارعاب غرب در مورد جریان هواپیمای ربوده شده آمریکایی نه تنها نتیجه مطلوبی برای تهدید کننده ندارد، بلکه نتیجه معکوس نیز برای آن در پی خواهد داشت. با یک ملتی که انقلاب کرده و انقلابش هم موفق بوده و مشکلاتش را هم از پیش پای خودش به خوبی برداشته با این زبان‌ها مواجه شدن درست نیست.
من در پایان صحبتم ضمن عذر خواهی از زحمتی که به شما دادم، خواهش می‌کنم تلاش خودتان را برای اینکه فاجعه‌ای رخ ندهد به کار بگیرید. به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع و سخنگوی شورای عالی دفاع و رئیس مجلس شورای اسلامی یک نامه‌ای تهیه کرده‌ام که این نامه را اینجا خدمت شما می‌دهند و نامه را شما برای دولتهایتان مخابره کنید و اگر جوابی یا پیشنهادی و یا طرحی و یا راهی به دست آوردید خواهش می‌کنیم به ما برگردانید تا در مراکز تصمیم‌گیری مطرح کنیم. برای شما آرزوی سلامت و سعادت و موفقیت در مأموریت تان داریم.
    والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته