سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی دردیدار جمعی از بسیجیان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی دردیدار جمعی از بسیجیان

  • حسینه جماران
  • جمعه ۲۰ خرداد ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
بسیار خوش‌آمدید. حسینیه امام راحل، جایی است که سالهای طولانی نقطه ارتباط مردم با بنیانگذار جمهوری اسلامی بود. فرصتی به من دادید که شما را ببینم و با هم حرف بزنیم. برادران و خواهران بسیجی نقطه مرکزی استحکام جامعه اسلامی ما هستند. این یک ادعا و شعار نیست، چیزی است که در طول دوران انقلاب، از روزی که بسیج مستضعفان با ابتکار امام راحل بوجود آمد، تا امروز بارها و بارها ثابت شد.
هرجا که فرزندان بسیجی امام حضور دارند، آنجا مصونیت دارد. علاوه بر نقش بسیار با ارزشی که در دفاع مقدس و در صحنه‌های فراوان، سازندگی، توسعه و حفاظت از امنیت کشور در روزهای بحرانی ایفای نقش کردید. انقلاب ما انقلابی اسلامی است، بهترین صفت انقلاب، فرهنگی و انقلابی بودن آن است. بقیه پسوندهایی که می‌توانیم برای آن در نظر بگیریم، بعد از اینهاست، نیروهای مؤمن و مخلص پدید آورنده این انقلاب، حافظان و تکیه‌گاه انقلاب در آینده خواهند بود.
یکی از توفیقات من در دوران مسئولیت، ریاست جمهوری، این بود که در هر مقطع زمانی‌می‌توانستم به استانها و شهرستانها بروم و در خدمت ایثارگران، خانواده‌های شهدا، جانبازان و آزادگان و مفقودان و خانواده آنها باشم و بطور قطعی بهترین برنامه‌هایی که برای من سازندگی دارد و آنها را در صورت دعوت می‌پذیرم، این برنامه‌هاست. لحظاتی که با آنها هستیم و چیزهایی که از آنها می‌شنویم و بحثهایی که آنجا می‌کنیم، می‌تواند در منطقه و برای خود ما مفید باشد. برای من خیلی روشن است که حضور نیروهای ایثارگر، رزمندگان و متعلقان آنها در جامعه ما، بهترین وسیله مصونیت جامعه است. اگر جایی را خالی از آنها ببینیم، همان جایی است که احتمال خطر هست و حفره‌ای است که دشمن وارد می‌شود. آنجا که آنها حضور دارند، امنیت، سلامت و خاطر جمعی هست. معلمان خوبی در جامعه هستند، رفتار، قناعت، اخلاق و زندگی آنها برای مردم در همه جا الگو است.
در سالهای آخر جنگ مطرح شد که جوانانی که در جنگ بودند، بسیاری دانش‌آموز بودند و الان عقب افتادند، این موضوع در مجلس بحث شد و برای حل این مسأله و ادای حق آنها، قانونی در مجلس گذراندیم که 40% درصد ظرفیت دانشگاهها را به نیروهای ایثارگر بدهیم. برای آنها دوره آموزشی در نظر گرفته شد و تخفیف نمره آزمون برای آنها لحاظ شد. قانون تصویب شد و دوره کاری من در مجلس تمام شد و به دولت آمدم و آیین‌نامه آن را تصویب کردیم و راه بچه‌های انقلاب، ایثارگران و رزمندگان به دانشگاه باز شد.
امروز از این اتفاق خیلی راضی هستیم. این بچه‌ها عطر جبهه را به دانشگاهها بردند و موجب حضور دانشجویان در فضای دانشگاهی شدند و هنوز هم علیرغم گذشت سالها از آن زمان، آثار آن باقی است. همه مسائل ما عملاً از دانشگاهها عبور می‌کند و مدیران ما در دانشگاهها تربیت می‌شوند. فضای دانشگاه در جامعه تأثیر دارد. اسلامی بودن و در خدمت امت اسلامی بودن از نیازهای جدّی جامعه ماست و چاره‌ای نیست جز اینکه ما این انتظار را از دانشگاه داشته باشیم و راه درست آن معلمان و دانشجویان و برنامه‌های خوب است.
تاکنون تحت آن تصمیمی که گرفتیم، دانشگاهای ما از حفاظت خوبی برخوردار بودند، کم کم نیاز به ابتکار دیگری است که نگذاریم در مهمترین جای کشور، نیروهای مسلمان و اسلامی غریب باشند و باید حضور داشته باشند. شما باید کمک کنید. الان اساتید از تبار شما در دانشگاهها کم نیستند. دانشگاه از آن این ملت است و ملت مایل است دانشگاه فرزندان متخصص و متعهد داشته باشد که به نفع تمام کشور است.
الان مسائل مهمتری در کشور داریم که انقلاب اسلامی، میراث گرانقدر شهادتها، جانبازیها و مرارتهای انسانهای وارسته و ناب اسلامی، در شرایطی قرار گرفته که دشمنان امید بسته‌اندکه آن را از داخل و خارج در شرایط ناگواری قرار بدهند. برای ما برنامه‌ریزی می‌کنند و خط و نشان می‌کشند، بودجه تصویب می‌کنند و رسماً به مخالفان نظام اعلام حمایت می‌کنند و هیچ ابایی ندارند که دخالت در امور یک کشور مستقل است. رسم نادرستی است که آنها با گستاخی به آن عمل می‌کنند. ما در داخل کشور نیاز به انسجام و وحدت داریم. آنها آرزو دارند که ما متشتت و متفرق باشیم و همدیگر را طرد کنیم و منزوی شویم و آنها از پنجره‌های اختلاف وارد شوند و کارهایی را که می‌خواهند، بکنند. لذا ما باید هوشیارتر از این باشیم که اجازه بدهیم وفاداران به انقلاب، بین خودشان، آنچنان تنشی داشته باشند که نتیجه آن ضعف خودمان و حضور دشمن باشد.
مسأله بعدی که خیلی برای ما مهم است، این است که حق مردم جامعه است که از معاش مناسبی برخوردار باشند. امروز بخش زیرخط فقر زیاد است و خیلی بیشتر از آن حدی است که باید در ایران باشد و جهشی لازم است تا با برنامه‌های تأمین اجتماعی کامل حداقل برای چنین خانواده‌ها نیازهای پنجگانه حیاتی، یعنی مسکن، تحصیل، درمان، غذا و بیمه بیکاری جدّی گرفته شود که دغدغه خاطری در خانواده‌ها از این جهت نباشد.
این موارد با برنامه چند ساله -سه یا چهار ساله - در جامعه ما مقدور است که قانون آن پیشنهاد شده است. اگر انشاءالله این توفیق نصیب هرکس شد و سیاست آن در مجمع به تصویب رسید و وجوب اجرایی گرفت، بحث دغدغه‌های فقرا و مستضعفان زیرخط فقر در کشور ما نخواهد بود. هرچند تفاوتها خواهد بود که بحث دیگری است و طبقات پایین جامعه با ایجاد اشتغال می‌توانند این عقب‌ماندگی را جبران کنند. راه درست در جامعه این است.
جامعه مستحکم، جامعه‌ای است که خانواده‌ها و افراد، مستقل و روی پای خودشان اداره و با کار و تلاش خودشان تأمین شوند. آسیب‌دیدگان بحث دیگری دارند که باید تحت حمایت قرار بگیرند. ولی انسانهایی که می‌توانند با شغل و کار خودشان به زندگی درست دست پیدا کنند، وظیفه نظام و حکومت است که برای آنها کار پیدا کند و به آنها میدان فعالیت بدهد. توسعه کشور ما هم از این راه می‌گذرد.
اگر ما بخواهیم شغل ایجاد کنیم، راهی جز سرمایه‌گذاری و توسعه نداریم. مسأله با استخدام حل نمی‌شود. دولت الان هم خیلی بزرگ است. چیزی که مشکل را حل می‌کند، این است که توسعه عمرانی باشد. در توسعه عمرانی کار فراوانی می‌شود. کشور با فراوانی کار و هزینه‌ بودجه‌ها در کارهای عمرانی پیشرفت می‌کند و مردم در جامعه، مرفه‌تر زندگی خواهند کرد. بادرآمد کارهای سازنده، دولت و کشور غنی خواهند شد.
دوره بیست ساله‌ای را که تحت عنوان چشم‌انداز بوسیله مجمع به تصویب رسید و رهبر انقلاب هم آن را امضاء و ابلاغ کردند، منشور آینده است. می‌توانیم ایران اسلامی را الگوی مناسب دنیای اسلامی کنیم. هیچ‌وقت قانع نبودیم که در درون کشور، اسلامی باشیم، هدف امام و نیروهای مجاهد و شهدا بود که انقلاب را در جاهای دیگر معرفی کنند. هدف تنها دفاع نبود، راه درست این است که ما به الگوی خوبی از لحاظ توسعه، رفاه، سلامت و اخلاق تبدیل شویم. همانگونه که حضرت امام فرمودند و این آرزوی مجاهدان صدر انقلاب، پیش از آن و امروز است که ایران و آرای مکتب اهل بیت(ع) همراه با غنایی که در ایران هست و در جاهای دیگر نیست، بتوانیم تمدن همراه با معیارها و عطر اسلامی را بسازیم. باید اسلام را برای کشورهای دیگر معرفی کنیم که راه آن چندان سخت نیست. الان برنامه حضور خدمات فنی را در برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی داریم. آنها مشتاق حضور ما هستند و حاضرند طرحهای مهم مثل راهها، سدها و نیروگاههای خود را به ما بدهند تا ما برای آنها توسعه بدهیم که با هزینه خودشان باشد و فقط ما کمک فنی داشته باشیم.
در دوره ما جهاد سازندگی در هر جایی از کشورهای آفریقایی که کار می‌کرد، به یک الگو تبدیل شده بود. آنها تحت تأثیر اخلاق جهاد گردن ما بودند. در هرجایی که آنها بودند، نفوذ داریم و این بار باید با موج دیگری در آنجاها حضور پیدا کنیم و شما برادران و خواهران بسیجی و کسانی که صاحب اصلی این نظام هستید، اگر سربازان این راه باشید، فضای جدیدی است. از محبتی که ابراز فرمودید، صمیمانه تشکر می‌کنم.
حالت اعتدال که شما اشاره کردید، یکی از مقوله‌‌های فرهنگی و اسلامی قرآن است. ما اعتدال را از قرآن آموختیم که اصل جدّی و محکمی در زندگی ماست، انشاءالله می‌توانیم جامعه معتدلی را به دنیا معرفی کنیم.