سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی دردیدار جمعی از پزشکان برگزیده کشور

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی دردیدار جمعی از پزشکان برگزیده کشور

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول الله و آله
خیلی خوش آمدید. کار ما در این ایام این است که بخشهای مختلف با فرض اینکه ما مسئول می‌شویم، به اینجا تشریف می‌آورند و حرفهایشان را می‌زنند و ما هم بهره می‌بریم. البته انتظار ما این است که در کنار مشکلاتی را که مطرح می‌کنید، طرح‌های جامع عملیاتی ارائه بدهید. اگر بنا باشد که ما این مشکلات را حل کنیم، شما باید کمک کنید. من می‌دانم در شرایطی هستیم که مردم از خدمات درمانی راضی نیستند و پزشکان هم راضی نیستند. بنابراین باید کار کنیم، الحمدلله الان از لحاظ نیروی پزشکی مشکلی نداریم، شما می‌گویید از وضع آموزشی هم راضی نیستید.
باید در کل مسائل کشور، اساس کار بر این باشد که به طرف جلب رضایت مردم برویم و این کار باید به صورت منطقی باشد. الان اشکالات واقعی هست. بسیاری از مردم به دلیل عدم رضایت، در انتخابات شرکت نمی‌کنند و این نشانه خوبی نیست. اگر عدم شرکت مردم این‌بار بیشتر شود، باید کاری طولانی و مناسب انجام بدهیم که رابطه نظام و مردم را صمیمی‌تر کنیم و این در همه بخشها شدنی است. قدر مسلم این است که دولت مسئولیت زیادی گرفته است. معمولاً وقتی که انقلاب می‌شود، از مردم کمک می‌گیرند. ولی جمهوری اسلامی همیشه گفته چه می‌خواهید.
الان در بهترین شرایط درآمدی هستیم، قیمت نفت بسیار خوب است و باید دست ما پر باشد. بودجه‌ای که برای امسال بستیم، حدود پنج هزار میلیارد تومان کسری واقعی دارد و عدم تحقق هم اتفاق می‌افتد که این رقم افزایش می‌یابد، آخرش هم به بودجه‌های عمرانی برمی‌گردد و نمی‌توان بودجه‌های جاری را نداد، وقتی بودجه‌های عمرانی را کم کنیم، به این معنی است که کار کمتری صورت بگیرد. وقتی کار کم شود، موجب بیکاری است. وقتی بیکار زیاد باشد، خانواده‌های زیرخط فقر زیاد می‌شوند. علت این مسائل این است که دولت مسئولیت زیادی برعهده گرفت. الان 80 درصد بودجه کشور صرف چهار نهاد نیروهای مسلح، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و یارانه‌ها می‌شود، که هرچهار بخش ناراضی هستند. در نیروهای مسلح چند نهاد موازی داریم، در بخش آموزش و پرورش بخش خصوصی چندان فعال نیست.
ما در گذشته مدارس نمونه مردمی را تأسیس کردیم که مردم هم استقبال کرده بودند، در بهداشت و درمان هم جز بیمه کامل جواب نمی‌دهد. اگر بیمه جامع داشته باشیم، مشکلات بیمار و پزشک حل خواهد شد. ما راه را باز کردیم که بخش خصوصی و مردم مسئولیت بگیرند تا دولت با امکاناتی که دارد، به این‌گونه کارها برسد. الان کارهای بزرگ در اختیار دولت است و برای دولت هم هیچ درآمدی ندارد، اگر این کارها به دست بخش خصوصی برود، ما از آنها مالیات می‌گیریم، آنها با مردم طرف هستند و بهره‌وری را هم بالا می‌برند.
الان تورم ما به دلیل نقص بهره‌وری است. کاری که دنیا کرده و جواب گرفته است. کار دولتی که کمونیستها کردند، ناموفق بوده است. اگر ما بخش خصوصی را تقویت کنیم، بسیاری از سرمایه‌های انگلی را وارد سرمایه‌گذرای و بورس می‌کنیم و چرخه تولید بهتر می‌چرخد و ایجاد اشتغال می‌شود و مشکلات اقتصادی و انسانی حل خواهد شد و ایجاد فضای کار و تلاش بحث فرار مغزها حل خواهد شد و از ابتکار مردم استفاده خواهد شد.
الان سیاستهای کلی تصویب و براساس آن برنامه چهارم نوشته شد و باید قانون را عمل کنیم. انشاءالله این همدلی در کشور بوجود بیاید. شرایط به گونه‌ای است که کشور گام کیفی خوبی را بردارد و ایران و اسلام در این شرایط سربلند شوند و برای کسانی که می‌خواهند این راه را بروند، نمونه و الگو باشند.
والسّلام علیکم و رحمه الله