سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آقای هاشمی در جمع سفیران ایران در اروپا و آمریکا پیرامون لزوم داشتن روابط و حفظ اصول

سخنرانی آقای هاشمی در جمع سفیران ایران در اروپا و آمریکا پیرامون لزوم داشتن روابط و حفظ اصول

  • سه شنبه ۸ آبان ۱۳۶۳

 سخنرانی در جمع سفیران ایران در اروپا و آمریکا

    بسم‏الله‏الرحمن‏الرحیم

 »اَلْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمین، اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللَّهِ و آلِهِ اَجْمعین«

 ما از اطلاعات شما که از اطراف و اکناف دنیا می‏آورید، استفاده می‏کنیم و اگر اصلاحی و تغییری لازم باشد در جهت اصلاح وضع موجود از آن بهره‏گیری می‏کنیم. خوشبختانه مطالبی که امام فرمودند بسیار با صراحت و راهگشا بود و از برکات سمینار شما بود که امام عزیز روح مطلب را بیان کردند و مسأله را برای شما در خارج از کشور و برای ما در داخل کشور روشن کردند؛ باید مطالب ایشان از طریق رسانه‏ها و تحلیلگران و آنهایی که از بیانات ایشان بیشتر می‏فهمند، تفسیر و تحلیل شود تا روشن‏تر گردد.

 دو نکته مهم در بیانات ایشان بود که می‏تواند خط مستقیمی را برای حرکات فعلی و آینده ما ترسیم کند؛ یک مطلب همان چیزی است که همه می‏دانید شعارهای مردم نیز شده و نیز مطلبی که نمی‏توان آنرا مخفی کرد و کسی هم قصد مخفی کردن آنرا ندارد، صدور انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی رسالت خویش را محدود به مرزهای جغرافیایی نمی‏داند، و رساندن پیام انقلابی که در همان اسلام است را وظیفه خود بشمار می‏آورد. البته کیفیت صدور انقلاب مسأله بسیار مهمی است که این اصطلاح در فرهنگ متداول بین‏المللی، معنای دیگری غیر از آنچه ما اراده کرده بودیم، دارد. دیگران از هدف صدور انقلاب چیز دیگری می‏فهمند، آنها فکر می‏کنند که پیام و مفاهیم یک انقلاب را باید از راه زور و تحمیل، به خورد دیگران داد، اگر اینچنین معنایی منظور باشد این در انقلاب ما وجود ندارد.

 هیچگاه حتی در داخل کشور هم از روش زور برای قانع کردن مردم استفاده نکرده‏ایم، اصل »لااِکْراهَ فِی‏الدّینِ قَدْتَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ« به عنوان یک اصل لازم الاجرا ولایتغیر مورد قبول همه مسلمانها می‏باشد. بنابراین روش زور و تحمیل برای صدور فکر و تمایلات مورد نظر ما نمی‏باشد. در این چهارچوب ما همیشه اعلام کرده‏ایم که افکارمان را برای خودمان نمی‏خواهیم و مخاطب ما اول مسلمانها و بعد هر کسی که از جریانهای روز حاکم بردنیا ناراحت است، می‏باشد. طرف مقابل ما، دولتهای زورگو هستند.

 ما با دولتهای مظلوم که حرفی نداریم، با ملتها حرف می‏زنیم و با آنها مسائل را مطرح می‏کنیم، امام با صراحت تمام، نام چند کشور را ذکر کردند که نمی‏توان با آنها رابطه داشت؛ آفریقای جنوبی که دو سه میلیون سفید پوست به میلیونها سیاه پوست ظلم می‏کنند و قاره آفریقا و اقیانوسیه را آلوده ساخته‏اند که با این کشور نباید رابطه داشت. اسرائیل هم که ماهیتاً غاصب است؛ گروهی صهیونیست با قدرت پول و حمایت سیاسی و اقتصادی زورگویان غاصب و عفریت صفت دنیا، چند میلیون مسلمان را آواره کرده و منطقه را به میدان مسابقه تسلیحات و مشکلات دیگر دچار ساخته است.

 آمریکا هم به خاطر وضعی که با ما دارد باید طرد شود. این کشور پنجه‏هایش در همه کشورها برسر مظلومان دیده می‏شود؛ اما بخصوص با ما بسیار بد کرده است. از زمان شاه و در جریان انقلاب جای پای شیطنت‏های او دیده می‏شود. جنگ تحمیلی، لانه جاسوسی، اجازه فعالیت علیه ملت ایران، حادثه طبس و بسیاری حوادث دیگر از شیطنت‏های آمریکا می‏باشد. برای ما مصلحت نیست که با آمریکا رابطه داشته باشیم. بسیاری از مارهای خفته و سوخته ضد انقلاب ممکن است در رابطه داشتن با آمریکا دوباره نشاط بگیرند و جنایات خود را دوباره تکرار نمایند؛ امام در این رابطه یک، حتی گذاشتند؛ یعنی آمریکا تا مادامی که این رویه را دارد، نباید با او رابطه داشت.

 باید با داشتن رابطه با دیگران با روشهای مختلف و با کیفیت خوب پیام انقلاب را برسانیم. اصولاً با پرخاشهای بی‏ادبانه و جریحه دار کردن طرف، بدون دلیل و بهانه دادن به دشمن برای مظلوم نمایی مخالف هستیم. این اصل قرآنی که ما را ملزم می‏کند مردم را بسوی حق با منطق و حکمت و برخورد خوب بخوانیم، اصلی پذیرفته شده است که هیچ مفسری پیدا نشده است که داشتن روابط خوب و مناسب با دیگران را از مصادیق آن بداند. وقتی حرف حق منطقی وجود دارد دیگر هیچ نیازی به جوسازی و شانتاژ و تحمیل کردن نیست.

 بنابراین ما که صاحب حق هستیم باید در مسائل پیشدستی کنیم. سیاست پیشدستی باید همیشه مد نظر باشد، نباید در هیچ میدانی اجازه بدهیم که دیگران از ما طلبکار شوند. نباید به باطل فرصت بدهیم که خود را جلو بیاندازد. کسی که طلبکار است قبل از همه باید مطالبه حق خود را بکند. اعضای اوپک صبر می‏کنند تا آنها نقشه تنزل قیمت را بدهند و آنگاه اینها دفاع نمایند. باید پیشنهاد ارزان و گران کردن را ما مطرح کنیم. بنابراین منطق اسلام آن است که نگذارد حرف باطل جلو بیفتد. اگر ما حقی نداریم اصلاً مطرح نمی‏کنیم؛ اما اگر حقی داریم با پیشدستی کردن و با خوب مطرح کردن باصلابت یک سفیر جمهوری اسلامی آن را به همه دنیا اعلام می‏کنیم و در این راه از روزنامه‏ها و امکانات جمعی و رسانه‏ها بهره بگیرید. باید همه دنیا جنایات و خیانتهای این قدرتها را نسبت به ما بدانند. ما به افرادی که بعنوان هیأت حسن نیت به ایران می‏آمدند، صریحاً گفتیم که اول صدام را محکوم کنند و بعد به ایران بیایند با ما بحث کنند.

    والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته