سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانیآیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم انتخاب برترین‌های تحقیق و پژوهش ناجا

سخنرانیآیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم انتخاب برترین‌های تحقیق و پژوهش ناجا

  • ستاد فرماندهی ناجا
  • دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۴

بسم‎الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول‎الله و آله
برای بنده این‎گونه برنامه‎ها بسیار زیبا و دلنشین است. به خصوص وقتی در نیروهای مسلح باشد و در مجموعه بزرگی مثل ناجا که به همه زندگی جامعه ما ارتباط پیدا می‎کند. از این جهت که موضوعات تحقیقات را کاملاً کاربردی و مورد نیاز نیرو و جامعه می‎بینم خدمت شما تبریک می‎گویم که این جریان مسابقه خوب را سال‎هاست که ادامه می‎دهید و حالت تکاملی در آن دیده می‎شود.
مسابقه‎ها چیز خوبی برای پیشرفت جامعه و تشویق استعدادها برای ابراز امکاناتشان است. به خصوص وقتی مسابقه‎ها علمی می‎شود و آثار جاویدان می‎سازد که برای بشریت ارزش مضاعف پیدا می‎کند.
در قرآن در بعضی چیزها به طور جدی و مؤکد تشویق شدیم و یکی از آنها همین مسابقه خیرات است. مسابقه خیرات را بعضی‎ها فکر می‎کنند که تنها کمک‎ها مادی است، ولی خیرات اعم است. یعنی ارزش‎ها و هرچیز دارای ارزش، معادل کلمه ارزش در عربی، خیر است.
امروز برای همه دنیا ثابت شده که پایه پیشرفت‎ها و تکامل‎ها و توسعه‎ها، تولید علم است و تولید علم از مسیر تحقیقات و پژوهش می‎گذرد و جوامعی که زودتر با ابراز پیشرفت و راه درست آشنا شدند، امروز جلوتر هستند. آنهایی که دیر موفق شدند ارزش تولید علم و تحقیق را بفهمند، در آخر قافله حرکت می‎کنند. جمهوری اسلامی در این سال‎ها، گام‎های جهشی برداشت، چون آموزش و پایگاه‎های تربیت محقق و دانشمندان را تکثیر کرد و امروز بحمدالله کشور ما از کمیت نسبتاً خوبی از مراکز آموزشی، اساتید و ابزار آموزشی و متقاضیان آموزش برخوردار است. البته هنوز به سطح مطلوب نرسیدیم‌ولی جهش خوبی‌در بخشهای دولتی و غیردولتی داشتیم.
از لحاظ کیفی هم مدتی است که به مقاطع تکمیلی به تحقیقات توجه ویژه می‎شود که پدیده‎ای مبارک در همه زمینه‎های مورد نیاز کشور است. مطمئناً اگر از ظرفیت تحقیقاتمان که بیشترین ظرفیت را نیازهایمان می‎سازد، بهره‎گیری کنیم، می‎توانیم در آینده راه درست پیشرفت و توسعه پایدار را تجربه کنیم. توجه دارید که در سند چشم‎انداز حرکت 20 ساله ما همراه با دانایی است که محور دانش و علم گذاشتیم.
توسعه باید براین اساس تحقق پیدا کند. منظورم فقط این نیست که دانشمندان و باسوادها را زیاد کنیم، منظورم این است که کارهای کشور عالمانه انجام شود که این یک بُعد قضیه است.
بُعد دیگر این است که از علم در تولید بیشتر استفاده شود. الآن از علم زیاد استفاده نمی‎کنیم و بیشتر از مواد و فضا استفاده می‎کنیم. کشورهای پیشرفته سهم استفاده از انسان و دانش را در تولید خیلی بالا بردند که الان بهره‎وری یکی از کمبودهای نظام ماست. ما واقعاً به نسبتی که از مواد و فضا استفاده می‎کنیم، از دانش نیروی انسانی خوب استفاده نمی‎کنیم و بهره‎وری ما پایین است. اگر ما همین بهره‎وری را متعادل کنیم، درصد بالایی به تولید ناخالص ما افزوده می‎شود و جهشی در اقتصاد و زندگی ما پیدا می‎شود.
پس من به دو بُعد دانایی محوری اشاره کردم که اینها مورد نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. روی آنها کار زیاد و محققانه‌ای شد. با استفاده از محققانی مثل ستاره‎های برنامه شما کار کردیم و به این نکته رسیدیم و بسیار جدّی پی‎گیری خواهیم کرد که این حرکت مورد نیاز جامعه ما به طور جدی تحقق پیدا کند.
از لحاظ زمینه، نیاز و استعداد کشور مطمئن هستیم. امیدواریم که مدیران و مسؤولان ما ارزش کار را به خوبی درک کنند و جدی بگیرند و دنبال کنند که ما جامعه‎ای با سواد و دانشمند داشته باشیم و با کشوری ذاتاً غنی که خداوند به ما عطا کرده، بتوانیم جایگاه خود را در دنیای امروز، آنجایی که شایسته ایران اسلامی است، برسانیم.
در نیروی انتظامی بحمدلله این حرکت جدّی گرفته شده است. امروز سطح دانش در نیروی انتظامی سطح رو به پیشرفتی است و در مقایسه با سایر بخش‎های نیروهای مسلح نسبتاً جای خوبی دارد. ولی قانع نیستم. چون ما سطح دانش و مدیریت در نیروهای مسلح آشنا هستم. از سال‎های طولانی با توجه به روحیه‎ای که داشتم، به این نکته توجه می‎کردم و فکر می‎کنم که هنوز ظرفیت بالایی در نیروهای مسلح ما هست که دانش بیشتری را بکار بگیریم.
در نیروی انتظامی به خیلی از تحقیقات نیاز داریم. شما با مسایل زیادی از کشور ارتباط دارید. روزانه مسؤولان و پرسنل شما با مردم سر و کار دارند که انشاءالله بتوانند با دانش و تجربه و واقع‎بینی برخورد کنند. چون توفیقات پلیس به مراتب بالا می‎رود و خیلی بهتر می‎شود. ممکن است پرسنل شما خیلی زحمت بکشند و خیلی از مشکلات را تحمل کنند. اما اگر همراه با دانش نباشد، بازده کارشان مطلوب نخواهد بود.
شناخت جرم یک مسأله بسیار جدّی در دنیاست که حقیقتاً ماهیت جرم را بدانیم. باید در تحقیقات شما به این مسأله خیلی بها داده بشود. آموزش این مسأله به پرسنل و کسانی که با مردم در صحنه مواجه هستند، مهم است. داشتن ابزار، شناخت روحیات، شرایط مجرم و محیط، عوامل و آثار جرم برای پلیس مثل چراغ راهنماست. مثل مشعلی که راه را به او نشان می‎دهد.
تجربه خوبی در پلیس ما هست، اما کافی نیست و حتماً باید با دست‎آوردهای امروز بشر مجهز باشید و من هم می‎دانم که دنیا در این مسایل خیلی کارکرده و هنوز هم دارند کار می‎کنند و هرچه سریع حرکت کنیم، برخی از کشورهای دنیا خیلی از ما جلوتر هستند و باید از آنها بهره بگیریم.
تحقیقات ارزش است. دانش ذاتاً ارزش است. قرآن که سند معتبر زندگی ماست و سندی معتبرتر از قرآن نداریم، کلماتی ارزشمند دارد که مستقیماً از خداوند صادر شده و خداوند آن را خلق کرده است. درست ‌مثل این که ما را خلق کرده است. مطالبی که درباره‎ دانش و ارزش دانش و ارزش دانشمند و جامعه‎ای باسواد در کتاب آسمانی ماست، یک تابلوی راهنما برای ماست که خیلی دیر داریم از آن استفاده می‎کنیم. امت اسلامی امروز در مجموعه دنیا، غیر از کشورهای عقب‎افتاده خاص جایگاه خود را ندارد. جایگاه علمی خودش را ندارد. موقعی که ما این کتاب آسمانی را داشتیم، در اروپا قرون وسطی بود. یک فضای تاریک بشریت که پیش پای خودشان را هم نمی‎دیدند، ولی وقتی در اثر جنگ‎های صلیبی و رفت و آمدها با دانش محیط اسلامی آشنا شدند و آثار کشورهای اسلامی و دانشمندان اسلامی را در همه رشته‎های علوم پایه ترجمه و در دانشگاه‎هایشان تدریس کردند، راهی را انتخاب کردند که از ما سریع‎تر به مقصد رسیدند و ما عقب ماندیم که ادله فراوانی دارد.
دوره‎ی بعد از انقلاب اسلامی فتح بابی است که ما با محوریت قرآن حرکت علمی را به عنوان یک عبارت و به عنوان یک ارزش واقعی و به عنوان راه سعادت تعقیب کنیم که بحمدلله در بخش مربوط به خودتان توجه خوبی دارید و امیدوارم سال به سال همین‎طور که تا به حال شده، تقویت شود. انتظار ما هم این است که این کار در عملیات میدانی شما تأثیر واقعی بگذارد و هدف بهره‎گیری میدانی آن فراموش نشود. این خودش ارزش است. ولی موقعی برای شما بیشتر ارزش دارد که جامه عمل بپوشد.
امروز پلیس در جامعه موقعیت خوبی دارد. مقداری که اوضاع کشور را ارزیابی می‎کنیم، به نظر می‎رسد پلیس مایه امنیت و آسایش خاطر مردم است. مردم به پلیس علاقه‎مند هستند و می‌خواهند که پلیس اطراف آنها باشد و در معابر و وقت‎های مختلف با پلیس مواجه شوند. در جاده‎ها و مرزها و هرجا که با نیرویی از پلیس و مرکز پلیس مواجه می‎شوند، خیال آنها راحت‎تر می‎شود. این ارزش خوبی است که مردم از مواجه پلیس خوشحال باشند و مواجه با چیزی شوند که فکر می‎کنند بر سعادت، رفاه و امنیت آنها تأثیر می‎گذارد.
امروزه ‌نظم و امنیت در دنیای ما از ضروری‎ترین نیازهای جامعه به خصوص در ایران است. خدمت شما سربسته عرض می‎کنم که توجه دارید و توجه بیشتری کنید که علیه ما طراحی شد که در داخل کشور ایجاد ناامنی و نارضایتی کنند. فکر می‎کنند با ناامن کردن فضای جامعه می‎توانند انقلاب را شکست بدهند و داخل کشور را از طریق ناامنی، دچار توقف، رکود و عقب‎گرد کنند.
در آن فرض به اهداف خودشان می‎رسند. متأسفانه عوامل نادانی همیشه در کشور وجود دارند که به این ترفندی که دنیای استکباری علیه انقلاب اسلامی ایران دارد، کمک می‎کنند. آنها انقلاب اسلامی را برای خودشان مزاحم تلقی می‎کنند. به خاطر آرمآنهایی که در جهت مبارزه با ظلم، ستم، تجاوز و توسعه‎طلبی‎های نامشروع در متن قرآن و انقلاب اسلامی می‎بینند، دل خونی از انقلاب دارند. در منطقه هم می‎بینید که هرچه هزینه آمریکا می‎کند، جمهوری اسلامی می‎تواند از زحماتی که آنها کشیده‎اند، بهره بگیرد. در افغانستان و عراق و جاهای دیگر اتفاقاتی افتاد که به خاطر استحکام خودمان ضرر نکردیم و بهره گرفتیم. آنها خیلی هزینه کردند و نتیجه‎اش این شد که مزاحمی مثل حزب بعث عراق از سر راه ما برداشته شد. جریان متحجر و خطرناکی مثل طالبان از بین رفت. جریانی مثل منافقین که سی‎سال است با تغذیه آنها از آن طرف مرز علیه نظام فعالیت می‎کنند، تضعیف و متلاشی شوند.
نتیجه دیگر این می‎شود که راه همکاری بین مردم عراق و ایران بازتر می‎شود و این دو ملت که سال‎های طولانی از هم جدا شده بودند و همیشه با اشاره استکبار عراقی‎ها مانع حرکت ایران می‎شدند، امروز راه همدلی و همکاری آنها باز می‎شد که برای آنها خیلی سنگین است.
هزینه‎های مالی، جانی و ‌حیثیتی می‎کنند و بعد می‎بینند که دودش در چشم آنها می‎رود و بهره‎اش ایران و سایر ملت‎های منطقه می‎برند. شرایطی که ما در منطقه داریم، موقعیت منطقه‎ای و جغرافیایی، منابع و انسانی شرایطی است که اگر انشاءالله بتوانیم از اینها درست بهره بگیریم،‌ایران باگام‎های سریع و راه‎های میان‎بر می‎تواند به اهداف سند چشم‎انداز برسد. بنده به عنوان یک نفر که هم شاهد و هم ناظر امور کشور هستم، ‌امیدوارم و در عین حال درخواستم این است که خیلی باید مواظب باشید. مطالبی که سردار ارجمند جناب آقای احمدی مقدم در جلسه گفتند و مضامینی که از تحقیقات شما که امروز مطرح می‎شود و به چشم ما آمده، حرکت‎های خوبی است و می‎تواند آینده نیروی امنیتی ما را قوی‎تر کند. البته امنیت نیاز به همکاری بیشتری دارد. باید وزارت کشور، وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح به خصوص ناجا، همکاری‎های خیلی صمیمی داشته باشند و کاملاً  منسجم عمل کنند تا بتوانیم از مرحله‎ای که برای ما طراحی شده، به خوبی عبور کنیم. البته خداوند هم نمی‎گذارد اگر بندگان خوب، وظایفشان را انجام بدهند، آنها را به خودشان واگذار نمی‎کند و نمی‎گذارد آنها در دست دشمن نابود شوند و یا آسیب ببینند. ولی شرطش این است که ما خودمان وظایفمان را انجام بدهیم.
به هر حال از برنامه شما بهره و لذت بردم و تبریک عرض می‎کنم. امیدوارم نیروی انتظامی هم در میدان عمل و هم در میدان آموزش و تحقیق بتواند به خوبی به وظایفش عمل کند و دستگاههای مسؤول هم نیازهای علمی شما را در اولویت قرار دهند.
والسّلام علیکم و رحمه الله