سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم انتخاب برترین‏های تحقیقات و پژوهش ناجا

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم انتخاب برترین‏های تحقیقات و پژوهش ناجا

  • ستاد فرماندهی ناجا ـ تهران
  • چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۳

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
الحمدلله والسلام علی رسول‌الله و آله
برپایی این بزم علمی و مراسم باشکوه را به شما حضار محترم و مجموعه ناجا تبریک عرض می‌نمایم. یکی از کارهای با ارزش، ارج نهادن به محققان و معرفی آثار ارزشمند تحقیق و پژوهش می‌باشد. از مجموعه عواملی که به توسعه جوامع انسانی کمک می‌کند، عامل تحقیقات و نوآوری از همه مهمتر است و این بدان معنی نیست که سایر عوامل اهمیت ندارند. هر یک از این عوامل در جایگاه خودشان مهم ارزیابی می‌شوند، امّا اساس و پایه آنها، نوآوری و پژوهش و نتیجه آن می‌باشد.
اگر در روند تاریخ معاصر تحقیق جامع نمائیم و به کشورها و ملت‏ها و مجموعه‌های مختلف آنها امتیاز دهیم، محقّقاً وزنه تحقیق از جایگاه ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. لذا هر ملّت و کشورهایی که بنای خودشان را به تحقیق، پژوهش، انتخاب راه درست و کشف رموز آفرینش و خلقت قرار دادند، پشیمان نشدند. هرچند اگر تحقیقی به مراحل نهایی خود نرسد، باز هم قدمی در جهت اعتلای انسان و جامعه محسوب می‌شود.
خداوند در قرآن بر این موضوع تأکید دارد و از ما خواسته که به فهم، درک و کشف حقایق و رازهای خلقت بپردازیم. در این خصوص آیات فراوانی وجود دارد که نتیجه نهایی آن به حکم آیه: «یرفع الله الذین اوتوالعلم درجات» مهم است. یعنی وقتی انسان‏ها را ارزیابی می‌کند، به علما و دانشمندان رتبه بالایی می‌دهد.
گاهی اینگونه تفسیر می‌شود که خداوند این رتبه را تنها به علمای دینی عطا می‌کند، اما حقیقت این است که قرآن خیلی وسیعتر از این است و به همه علما و دانشها توجه دارد. تحقیقات از بهترین نردبان‏های حرکت تکاملی انسان، جامعه و بشریت است. عجیب این است که هرچه که در علم و دانش پیشرفت می‌کنیم، در ماورا‏های علم و دانش بیشتر گشوده می‌شود. در هیچ علمی به انتهای آن نرسیده‌ایم و هر کسی به هر چیزی که می‌رسد، علامت سؤال‏های زیادی برایش ایجاد می‌شود. امّا انسان ساده و جاهل این علامت سؤال‏ها را ندارد.
لذا هیچ پایانی برای تحقیق و علم و دانش وجود ندارد. همانگونه که جهان، خداوند و انسان بی‌پایان هستند، تحقیق نیز بی‌پایان است. اگر هفته پژوهش امسال را با سال گذشته در تمامی جهان مقایسه کنید، مشاهده خواهید کرد که طرح‏ها و دانشمندان افزایش پیدا کردند و به همین ترتیب مجهولات بشر بیشتر به چشم می‌آید. دانشمندان در هر بخشی از علوم، نظرات و ایده‌های خودشان را دارند و ناجا هم بر حسب وظیفه باید برای خدمت بهتر و کار بیشتر، راه‏های بهتری را انتخاب نماید.
     گاهی از تجربه دیگران استفاده می‌کنیم که کار درستی است، اما بحث پژوهش و تحقیق از جایگاه بالاتری برخوردار است. از سردار قالیباف صمیمانه تشکّر می‌کنم، از زمانی‌که ایشان مسؤولیت ناجا را پذیرفتند، حرکت‏های اصولی و راه‏های درستی را در پیش روی نیروی انتظامی قرار دادند و در همان جهت موجب پیشرفت این نیرو شد.
پلیس امروز ما به طور قطع با پلیس پنج سال گذشته تفاوت بسیاری دارد. امیدوارم این حرکت بصورت تصاعدی و در جهات مختلف باشد، ما نیازهای بسیاری داریم و برای داشتن پلیس عالم، با تجربه و با روحیة وظیفه‌شناسی و خدمت به مردم و عاشق امنیت و رفاه و آسایش مردم، باید تلاش بسیاری نمائیم و این مسائل به سادگی حاصل نمی‌شود.
انسان‏ها در مدرسه، خانه و جامعه رشد پیدا می‌کنند. امّا وقتی وارد پلیس می‌شوند، لازم است آموزش‏های خاص ببیند و تجربه‌های زیادی را همراه مراقبت و مواظبت در این حرکت تکاملی داشته باشند.
ما قبلاً آثار آقای قالیباف را در نیروی هوائی سپاه و در دفاع مقدس شاهد بودیم و در حال حاضر ایشان و همکارانشان در حال خدمت به جامعه هستند و مسؤولیت‌های سنگینی را بر عهده دارند و مردانه ایستادگی می‌کنند. پلیس مایه امید مردم است و آسایش، رفاه و آرامش خاطر مردم در نقاط مختلف به پلیس وابسته است.
هرچند نیروهای نظامی نیز در این زمینه نقش زیادی ایفا می‌کنند، امّا این پلیس است که در جامعه و بصورت دائمی با مردم سرو کار دارد. تحقیقات برای امنیت و انجام وظیفه از کارهای پایه‌ای است که اکنون به آن توجه می‌شود. تجربه و اندوخته‌های عملیاتی شما گنجینه پرارزشی است که نیاز به تحقیق و پژوهش دارد. لذا اگر شما تجربه‌ها را جمع‌بندی کنید و مسیر تکاملی آن را پیدا کنید و به نقاط ضعف آنها پی ببرید، این نوعی تحقیق است.
صدها موضوع تحقیق در رشته‌های مختلف پلیس وجود دارد که می‌توانید فراز و نشیبها، ناموفقیت‏ها و شکست‏ها و عوامل آنها را مورد تحقیق و بررسی قرار دهید و از افراد دست اندرکار می‌توانید در این خصوص استفاده نمائید. این زمینه خوبی است که برای آینده و تاریخ کشور ما باقی خواهد ماند.
در حال حاضر دنیایی که قدر علم و دانش را دانسته، بسیار جلوتر است و هزینه‌های بسیاری انجام می‌دهند تا مغزها و محققین برجسته دنیای فقیر را جذب نمایند و برای این مسایل نیز برنامه دارند. گاهی درخصوص مسابقات جهانی که آنها طراحی کردند، دچار سوء‌ظن می‌شویم که شاید برای شناسایی مغزها باشد. ما در اطلاعات و گزارش‏ها می‌بینیم که کشورهای سلطه‌جو برای شناسایی استعدادهای جهان سوم برنامه‌ریزی کرده‌اند تا افراد مستعد و ممتاز مسابقات و جشنواره‌ها را شناسایی و جذب نمایند. برای این منظور واسطه‌ها و دلال‏هایی نیز دارند تا از طریق آنها و راهکارهای دیگر از قبیل بورس تحصیلی، هزینه اقامت، سفرهای علمی و اشتغال و سایر راه‏ها آنها را جذب نمایند.
بنابراین آنها با این همه پیشرفت که توانستند زهره، مریخ، زهل و غیره را شناسایی و بر روی آنها کار نمایند، نسبت به جذب افراد مستعد و استعدادهای درخشان حریص‌تر هستند و ارزش آن را نیز می‌دانند.
نکته دیگری که در این خصوص وجود دارد، مغزهای جهان سومی است که برای کار و تلاش و صرف نیرو از آمادگی بیشتری برخوردارند. به همین جهت از آنها بسیار استفاده می‌کنند و حق‌الزحمه کمی نیز پرداخت می‌نمایند. امّا این افراد در مقایسه با زادگاه خود فکر می‌کنند که چیز زیادی بدست آوردند و متوّجه نیستند که چقدر مردم و کشورشان برای آنها هزینه کردند و چقدر به آنها نیازمند هستند. شاید گمان کنند که در آنجا نیز به علم کمک می‌کنند که این هم به گونه‌ای درست است، امّا باید در علم به اولویتها توجه شود. هر چند علم مرز نمی‌شناسد و بتدریج جای خود را در دنیا باز می‌کند.
بنده از برنامه‌های تجلیل از فرهیختگان و تقدیر از آنها استقبال می‌کنم و به دلیل علاقه به کار نیروی انتظامی و مشاهده خدمات این نیرو در سراسر کشور با عشق و علاقه به این مراسم آمدم تا مراتب قدردانی خود را به شما اعلام نمایم و امیدوارم موفق باشید.
ما در چشم‌انداز بیست ساله دانایی محوری را برای همه پیشرفت‏ها اصل قرار دادیم و در همه بخش‏ها، باید کارها براساس دانایی پیش برود که بسیار حائز اهمیت است. بنا داریم در مراحل بعدی و در نظارت‏ها این موضوع را جدّی بگیریم تا در مسیرمان همه دستگاه‏ها و دانشگاه‏ها به خوبی از عهدة آن برآیند. به شما تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم پلیس کشورمان را در آینده موفق و سربلند ببینیم.
والسّلام علیکم و رحمه الله