سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح طرح‌های مخابرات و پست بانک در تهران

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح طرح‌های مخابرات و پست بانک در تهران

  • تهران
  • یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۷۶
دستاوردهای پست و مخابرات در حرکت سازندگی/ لزوم بیان دستاوردهای سازندگی برای مردم/ واگذاری ۲۴۰ ههزار شماره تلفن در شهر تهران/ سودمندی مادی و اجتماعی اقدامات پست و تلفن در جامعه/ سازندگی، قطعه‌ای ارزشمند در تاریخ ایران/ پست بانک، سرویسی مکانیزه در جهت خدمت به مردم/ امتیازات پست بانک/ لزوم جبران عقب‌ماندگی‌های بانک‌ها در ارائه خدمات به مردم/ نقش دیتا در مخابرات/ لزوم آشنایی مردم با امکانات تکنولوژی در مخابرات

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله و السلام علی رسول الله و آله

امروز هم شاهد چشمه دیگری از حرکت سازندگی در وزارت پست و مخابرات هستیم. در این سال‌ها تقریباً هر جا که رفتیم و هر فرصتی پیدا کردیم، نمونه‌های شیرینی از زحمات شما را که با همّت جناب مهندس غرضی و یارانشان، برای کشور به وجود آمده بود، دیدیم.

فهرست آثار، حرکت، اقدامات و این توضیحاتی که در اینجا از مهندس غرضی شنیدیم، برای نشان دادن کار شما تابلو خوبی است و امیدوارم که مردم ما از آنها مطلّع شوند و بفهمند که از این رهگذر چه آثاری در اختیارشان گذاشته شده است! البته هر کسی به تناسب شغل، کار و زندگی خود به گونه‌ای با این آثار ارتباط پیدا می‌کند و آنها را می‌فهمد، اما مهّم است که یک جمع‌بندی ارائه بدهید و به اطلاع مردم برسانید. این ریا و خودنمایی نیست، بلکه نشان دادن آثار انقلاب است، این نشان دادن تعلیمات خود مردم است. برای آینده کشور مهم است که مردم بفهمند انقلابشان چه کرده و چه فضایی را هنوز در پیش دارند!

اینکه تا امروز 240 هزار شماره تلفن به شهری مثل تهران اضافه می‌کنند - هر روز هم این کارها را در شهرستان‌ها و روستاها به تناسب ظرفیت آنها داریم - پشت سر آن تلاش، کوشش و ابتکار و دلسوزی هزاران نفر خوابیده است. اگر این دلسوزی‌ها نبود، با آن وابستگی‌های ارزی که در این بخش وجود دارد، محال بود که بتوانیم این‌گونه کارها را انجام دهیم. برای اینکه قسمت عمده نیازهای این بخش در داخل کشور تأمین شود، زحمات زیادی کشیده شد که این کوشش‌ها به ایجاد فّن، شغل، تحرّک، نشاط، استقلال و خدمات بسیاری منجر شد که بسیار سودمند است.

این فیلم کوتاهی که آقایان درست کرده بودند، ما را به یاد خیلی از صحنه‌ها انداخت. البته واقعیت‌ها خیلی بیش از اینهاست. این فقط تابلوی کوچکی بود و هر بخشی از آن یادآور تحرک عمده‌ای در یک زمینه کاری بود. این کار هم یک ابتکار بود. اگر همه بخش‌ها این کار را بکنند و زحمات و دستاوردهای خود و همکارانشان را به صورت فیلم درآورند، بر روی پرده بیاورند و برای جامعه و مردم نشان بدهند، بسیار سودمند خواهند بود. البته این کارها آن قدر زیاد است که نمی‌توان به طور وسیع از همه استفاده کرد. ولی به هرحال باید در هر دوره‌ای اینها را به یاد بیاوریم.

این دهه سازندگی در کشور ما واقعاً یک قطعه بسیار درخشان است و مردم ما ارزش این قطعه را باید به گونه‌ای بدانند که سینه به سینه و نسل به نسل در اختیار مردم قرار بگیرد تا بچه‌های ما بعداً بدانند پدرانشان چگونه راه را برای سعادت آنها هموار کردند!

پست بانک، به عنوان سرویس مکانیزه‌ای که امروز درباره آن توضیح دادند، قطعاً تحوّلی برای دریافت خدمات مختلف است که کار مردم ما را آسان خواهد کرد. پرداخت و دریافت حواله را سریع می‌کند، باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود، جلوی بسیاری از مسافرت را می‌گیرد، جلوی بسیاری از مصرف سوخت را می‌گیرد، جلوی بسیاری از حمل‌ونقل‌ها را می‌گیرد و سرعت انتقال پول و حواله در بین مردم اعتماد زیادی را ایجاد می‌کند.

بانک‌های ما سال‌ها پیش از این می‌بایست این امکانات را می‌داشتند که تأخیر شده و الان کارهای ما یک مقدار نیازمند به عجله و سرعت بیشتر است تا این تأخیر را جبران کنیم.

در بخش مخابرات، دیتا بهترین وسیله برای جبران تأخیر است که بحمدلله عزیزان و نیروهای خودی ما بر این تکنولوژی مسلط هستند. با این تکنولوژی، سخت‌افزار و نرم‌افزار و خیلی از ابزارش را در داخل کشور داریم. این یک سرمایه بسیار عظیم است و شما وزارتخانه‌های پست و تلگراف و مخابرات این افتخار را دارید و امیدواریم که مردم قدر شما را بدانند و ما هم به مردم بهتر آموزش بدهیم. هنوز خیلی از مردم ما نمی‌دانند که چه امکاناتی وجود دارد و استفاده نمی‌کنند. این کار با آموزش و با کمک انسان‌ها امکان دارد.

به هر حال من به مردم تهران و همچنین به همه مردم کشور، به خاطر این هدیه 240 هزار شماره تلفنی که با 720 میلیارد ریال و مقادیر زیادی ارز ساخته شده و همچنین سرویس مکانیزه پست بانک که حرکت جدیدی را در توسعه و سرعت کار در کشور به وجود آورده است، تبریک می‌گویم.

                والسلام علیکم و رحمه الله