خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

بحث های داغ انتخاباتی

  • جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۷۶

دوشنبه 29 اردیبهشت 1376// 12 محرم 1418// 19 می 1997

 

اعضای پیمان‌های [سازمان همکاری اقتصادی] اکو، [اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا] سارک، [اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا] آسه‌آن و فروم آمدند. آقای [حسین] کاظم‌پور [اردبیلی] و آقای [اوندر] اوزار، دبیرکل اکو گزارش دادند. سازمان‌های منطقه‌ای آسیا، برای تبادل تجارب، سالی یک‌بار در کشوری با هدایت اسکاپ تشکیل می‌شود. من هم درباره تجارب موفق ایران در چهار موضوع مورد بحث‌شان، سرمایه‌گذاری، حمل و نقل، فقرزدایی و نیروی انسانی صحبت کردم.[1]

آقای [غلامعلی] کیانی، [مدیرعامل سازمان صنایع دفاع] آمد و برای صنایع دفاع استمداد کرد. آقای مسیح مهاجری، [مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی] آمد و از نوع تبلیغات صداوسیما و تأیید رهبری و تبلیغات یک‌طرفه ائمه جمعه منتسب به رهبری اظهارنگرانی‌کرد. نگران است که باعث جدایی جوانان از مرکزیت نظام بشود و از من علاج خواست و راجع به ادامه کار در روزنامه مشورت کرد؛ گفتم بماند. از سخنرانی نمازجمعه من تعریف کرد.

آقای [محمدعلی] کی‌نژاد، [دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی]، برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد. عصر سلمانی برای اصلاح آمد. دکتر حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور] برای مسائل مجمع تشخیص مصلحت نظام آمد. راجع به انتخابات [ریاست‌جمهوری] صحبت شد. از صحبت‌های من در نمازجمعه تشکر کرد.

دو نفر از کارکنان دفتر آمدند و از وضع تبلیغات یک‌سویه صداوسیما شکایت کردند و گفتند اگر خطبه‌های جمعه من نبود، خیلی‌ها به کلی بدبین می‌شدند. آقای نوری قاضی آمد. گزارشی از سوء عملکرد ستاد اجرایی فرمان امام داد.

 

[1] - آقای هاشمی، با قدردانی ارزشمند سازمان ملل متحد و اسکاپ در برگزاری اجلاس سازمان‌های منطقه‌ای اظهار داشت: «مطمئناً تبادل تجربه و اطلاعات بین سازمان‌های منطقه‌ای می‌تواند در پیشبرد هدف‌ها و برنامه‌های این‌گونه سازمان‌ها در سراسر جهان مفید و کارگشا باشد. افزایش همکاری‌های منطقه‌ای، نه تنها در رشد و توسعه اقتصادی کشورها عضو مفید است، بلکه در حفظ و تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای نیز نقش مهمی دارد. جمهوری اسلامی ایران، تجربه‌های ارزشمندی در زمینه‌های تجارت و سرمایه‌گذاری، حمل ونقل، توسعه منابع انسانی و فقرزدایی دارد. ایران به‌جای سرمایه‌گذاری خارجی، سرمایه‌ها را جذب و با کمک متخصصان داخلی، طرح‌های زیربنایی مهمی را اجرا کرده است که این تجربه بسیار مفید و ارزشمندی برای سایر کشورهای جهان محسوب می‌شود. در بخش حمل ونقل، به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های سنگین امروزه ایران به‌یک بزرگراه مواصلاتی میان کشورهای منطقه‌ای برای ترانزیت کالا تبدیل شده است و در آینده با اتصال خط آهن ایران به پاکستان، یک تحول شرقی، غربی مانند طرح عظیم مشهد، سرخس، تجن ایجاد خواهد شد. ایران در برنامه‌های آینده خود، با ایجاد بزرگراه‌های متعدد، طرح اتصال دریای خزر به خلیج‌فارس را دنبال خواهد کرد. اجرای خطوط فیبرنوری، تجهیز و توسعه بنادر، انتقال انرژی‌های برق، نفت و گاز میان کشورهای منطقه و آموزش نیروی انسانی، از جمله سایر اقدامات ایران برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای است و ما آمادگی داریم، تجربه‌های خود را در این زمینه‌ها به سازمان‌های منطقه‌ای منتقل کنیم.» رجوع کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1376، دفتر نشر معارف انقلاب، 1398»