خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

اختلافات و اتفاق نظرهای رهبری و هاشمی در باره عواقب رای دادگاه میکونوس

  • یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۷۶

یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۷۶ // ۵ ذی‌حجه ۱۴۱۷ // ۱۳ آوریل ۱۹۹۷

 

[آقای عباس آخوندی]، وزیر مسکن و [شهرسازی] و [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران آمدند. طرح مرکز همایش‌های شهرداری تهران را [در برج میلاد] توضیح دادند و گفتند که سالن اجتماعاتش، می‌تواند نیاز برنامه‌های کنفرانس سران کشورهای اسلامی را تأمین کند. شهردار گفت، می‌تواند آن قسمت را تا مهرماه تکمیل کند. مبلغ ۱۲ میلیون دلار ارز خواست؛ قبول کردم، ولی وزیر مسکن منفعل شده و به فکر آوردن طرحی دیگر است.

ستاد تنظیم بازار جلسه داشت. گزارش وضع قیمت‌ها، علیرغم بالا بردن قیمت سوخت و مُزد کار، خبر از آرامش بازار می‌دهد که عجیب است. بحث درباره سهمیه ارزهای صادراتی شد.

عصر آقای [بیژن نامدار زنگنه]، وزیر نیرو آمد. برای گرفتن اعتبارات سد مارون در ماه‌های اول سال، به منظور آماده کردن آن استمداد کرد و خبر از وجود نقص در سد داد که مقدار زیادی آب، از یکی از تونل‌های انحرافی نشت می‌کند که پس از پایین افتادن آب باید ترمیم شود؛ [مهندس] مشاور اشتباه کرده است.

شب میهمان رهبری بودم. درباره مسائل و احتمال حوادث بعد از دادگاه میکونوس صحبت کردیم. ایشان قبول ندارد که کار به تحریم ایران در شورای امنیت با تهاجم آمریکا خواهد رسید، ولی من احتمال آن را کم نمی‌دانم؛ اما در مورد موضعی که باید بگیریم، وحدت نظر بود. درباره انتخابات و نامه آیت‌الله منتظری به من [در مورد مسئله فقهی قربانی در منا توسط حجاج شیعه و هماهنگی با مقامات عربستان سعودی در این خصوص] و خوب برخورد کردن روس‌ها در سفر آقای [علی‌اکبر] ناطق [نوری، رییس مجلس شورای اسلامی] با توجه به غوغای غربی‌ها صحبت کردیم. درباره تشکیل بنیاد آفریقا، ایشان به‌صورت یک شرکت دولتی موافق است.

 امروز هم مهم‌ترین مسئله جهانی، تبلیغات مربوط به حکم دادگاه میکونوس است. تلفنی از آقای ولایتی، [وزیر امورخارجه] خواستم که مسئله مذاکرات تاجیکستان را که به مشکل برخورده و متوقف شده است، پیگیری کند و نیز در مورد علت عدم پیگیری مسئله نحوه انجام مراسم برائت در مکه - که بین من و امیرعبدالله توافق شده بود- توضیح خواستم؛ جواب درستی نداشت. به آقای دکتر [محمدعلی] نجفی، [وزیر آموزش و پرورش] گفتم که ساختمان بیمارستان سینا را تحویل بدهد. برای خواب به دفترم رفتم. دیر وقت خوابیدم