خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

وزیر امورخارجه قرقیزستان آمد، ولی به جای روسری، یک عمامه بزرگ روی سرش بود که گفت در صورت حادثه به عنوان کفن استفاده می‌شود.

  • تهران
  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۷۵

 پنج‌شنبه 30 فروردین 1375 | 29 ذیقعده 1416 18 آوریل 1996

 

در گزارش‌ها، مسأله تجاوز اسراییل به لبنان مورد توجه است و طرح‌های پیشنهادی آمریکا و فرانسه که دومی به موفقیت نزدیک‌تر است. آقای سیدعباس سالاری آمد. مقداری از جریان متارکه با همسرش و از زجرهای فراوان دوران بیست ساله زندگی گفت و برای حل مشکل استمداد کرد.

[آقای محمدرضا نعمت‌زاده]، وزیر صنایع و معاونان آمدند و گزارش عملکرد سال 1374 در خصوص رشد تولید، ایجاد شهرک‌های صنعتی، صدور پروانه تأسیس و استاندارد را دادند و برای ارز و ریال بیشتر، استمداد کردند. گروه مشاوران اقتصادی آمدند. سال‌جاری را سال خوب و با رونق و کم‌مشکلی ارزیابی کردند و در مورد مسائل جاری و فقرزدایی و توسعه صادرات و کم کردن اتکا به نفت، نظراتی ابراز کردند.

عصر دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه] آمد. گزارش سفر به پاکستان و خوشحالی مسئولان پاکستانی و تشکر آن‌ها از میانجی‌گری ایران بین آن‌ها و افغان‌ها گفت و برای سفر به سوریه، لبنان و مراکش کسب نظر کرد. [خانم روزا اوتان بایووا]، وزیر امورخارجه قرقیزستان آمد. خانمی است؛ لباس سنتی قدیمی قرقیزی پوشیده بود که حجاب خوبی است، ولی به جای روسری، یک عمامه بزرگ روی سرش بود که به آن کلاه می‌گویند و گفت، در قدیم از پارچه آن در سفرها، در صورت حادثه به عنوان کفن استفاده می‌شده است. با پیگیری، تأکید بر اراده توسعه همکاری با ایران داشت؛ گویا روس‌ها هم تأکید دارند. از جلسه‌ای که امروز ظهر با فاطی داشته، ابراز رضایت کرد و گفت اطلاعات زیادی راجع به زنان ایرانی به دست آورده و گفت، باید بگویم میهمانی ناهار نبود، بلکه یک سمینار بود.

شب دکتر ولایتی اطلاع داد که اسراییل در جنوب لبنان، به یک مرکز سازمان ملل که مردم صور به آنجا پناه برده بودند، حمله کرده و بیش از صد نفر را شهید کرده است؛ گفتم فوراً محکوم کنند.