خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

بهتر بود رهبری مطرح نمی کردند!

  • تهران
  • یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۷۵

 

یکشنبه 25 آذر 1375 | 4 شعبان 1417 // 15 دسامبر 1996

 

جمعی از جانبازان به مناسبت روز جانباز آمدند. آقای [محسن] رفیق‌دوست، [رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان] گزارش داد. من هم صحبت دلگرم‌کننده‌ای برای جانبازان کردم؛ با تأکید بر زنده و فعال و پویا بودن جانبازان ما به خاطر ایمان و انگیزه‌های الهی و توفیقاتی که در آموزش و فرهنگ و ورزش و تلاش‌های اقتصادی دارند.[1]

اعضای صندوق عمران [و احیای] مساجد آمدند. آقایان [علی] غیوری، [محمود] محمدی عراقی و [محسن] قرائتی، درخواست کمک برای ساخت و تعمیر مساجد را داشتند. قرار شد با مراعات سیاست مردمی بودن مساجد و شرکت مردم در ساخت و اداره مساجد کمک کنیم.

آقایان [علی‌اکبر] ولایتی، [وزیر امور خارجه]، [محمد] فروزنده، [وزیر دفاع]، [محسن] نوربخش، [رئیس‌کل بانک مرکزی]، [محمود] واعظی، [معاون وزیر امور خارجه]، [مهدی] صفری، [سفیر ایران در مسکو]، کیانی و [احمد] وحید، [معاون لجستیک وزارت دفاع] آمدند. درباره فرصت طلایی امکان استفاده از توانایی‌های روسیه برای دریافت تکنولوژی‌های پیشرفته بحث شد و اینکه باید به دور از مقررات دست و پاگیر و سیستم بوروکراتیک، با تصمیم‌ها و ابزارهای ضربتی و با سرعت و اختیارات استثنایی اقدام کنیم. چند کار مهم را مشخص کردیم. قرار شد از اختیارات رهبری استفاده شود؛ قبلاً رهبری چنین پیشنهادی داده‌اند.

آقای ولایتی ماند و گزارش سفر به اندونزی را داد و تلاش‌هایی که برای برگزاری خوب کنفرانس سران اسلامی دارند و کارهای ایذایی عربستان در این خصوص و راجع به انتخابات صحبت شد. مایل است نامزد شود، ولی شرط دارد که اطمینان به ایشان داده شود که من و رهبری راضی هستیم و به نحوی اعلان شود که ترجیحی از این جهت، بین نامزدها نیست.

عصر در جلسه هیئت دولت چند مصوبه داشتیم. شب میهمان رهبری بودم. درباره احتمال ضربه‌هایی از سوی آمریکا صحبت شد که رهبری در صحبت‌های پریروز مطرح کرده‌اند و باعث اضطراب بعضی‌ها شده است.[2] قرار شد راه‌های مقابله بررسی شود و هم اصل مقابله. البته دلیلی در دست نیست و نظرم این است که بهتر بود رهبری مطرح نمی‌کردند. درباره انتخابات و خرید از روسیه و وضع روسیه و سفرم به ترکیه و خاطرات دوران قبل از انقلاب و مسائل جاری دیگر مذاکره کردیم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «پویایی زندگی، نشاط و اراده، مقاومت و وفاداری در راه آرمان مقدس از ویژگی‌های منحصر به‌فرد جانبازان انقلاب اسلامی است. در میان آسیب‌دیدگان به‌جامانده از جنگ‌های مختلف در تاریخ، ایثارگران و جانبازان ما ثابت کردند، نقش ایمان و روحیات انقلابی و جوانمردی، در پیمودن باقی‌مانده راهی مقدس که به‌خاطر آن، سلامتی خود را از دست داده‌اند، اساسی و تعیین‌کننده است. شهادت رستگاری است و کسانی هم که با فداکاری و ایثار در راه خدا، با مشکلات و رنج‌های بسیار جسمی، آرمان هم‌سنگران خود را پیگیری می‌کنند، همانند شهیدان، دارای پرونده‌ای پُرافتخار در نزد خدا هستند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، در دیدار فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران، در سخنان هشداردهنده‌ای به قدرت‌های فرامنطقه‌ای گفتند: «امنیت منطقه خلیج فارس از امنیت جمهوری اسلامی ایران تفکیک ناپذیر است و هرگونه تعرض و ایجاد ناامنی علیه ایران اسلامی، منطقه خلیج فارس را بر دشمنان ملت ایران و به ویژه برکسانی که در خانه‌های شیشه‌ای نشسته‌اند، به مراتب ناامن‌تر خواهد کرد.» فرمانده‌کل قوا، ملت ایران را حافظ امنیت منطقه خلیج‌فارس دانستند و افزودند: «ملت و دولت ایران حتی برای یک‌بار موجب ناامنی در منطقه خلیج فارس نبوده است، اما برخی از قدرت‌های داخل منطقه و قدرت‌های فرامنطقه‌ای، برای ما و دیگران ناامنی‌های بسیار ایجادکرده‌اند. قدرت‌های فرامنطقه‌ای و متابعت‌کنندگان از آنها باید بدانند که امنیت ایران اسلامی را نمی‌توان از امنیت منطقه تفکیک کرد. ملت ایران، ضربه هیچ کس را بی‌پاسخ نمی‌گذارد و به هر اقدام ناامن‌کننده شیاطین، قاطعانه پاسخ خواهد داد.» ایشان، سیاست خارجی دولت آمریکا را علیل و ناتوان توصیف کردند و با بی‌ارزش خواندن بهانه‌جویی‌های دولت آمریکا گفتند: «بیشترین قوام منطقه حساس خلیج فارس، به ایران اسلامی و ملت مسلمان این کشور است و آن روزی که ایران امنیت و آرامش داشته باشد، منطقه نیز روی آرامش خواهد دید.» منبع: تارنمای دفتر حفظ و نشرآثار آیت‌الله خامنه‌ای، بیانات 1375