خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۷۵

 

 

سه‌شنبه 15 آبان 1375 //23 جمادی‌الثانی 1417 // 5 نوامبر 1996

 

صبح زود فائزه آمد و برای سخنرانی‌اش در مجلس مشورت‌کرد. در خبرها، عزل [خانم بی‌نظیر بوتو]، نخست‌وزیر پاکستان و انحلال مجالس و عزل سروزیر استان‌ها و تعیین دولت موقت توسط آقای [فاروق] لغاری، رییس‌جمهور، موردتوجه است. چند روزی است که پیش‌بینی چنین حادثه‌ای می‌شد. و نیز جراحی قلب آقای یلتسین، رییس‌جمهور روسیه که موفقیت‌آمیز توصیف شده است؛ من هم پیام تبریک فرستادم. و نیز انتخابات آمریکا.

[آقای محمدعلی نجفی]، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از دانش‌آموزان پیروز مسابقات سی‌گانه هنری و ادبی و دینی و ورزشی آمدند. گزارش دادند و جوایز را دادم و صحبت تشویق‌آمیز در پیشرفت‌های آموزشی و پرورشی نمودم.[1]

اخوی محمد [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] برای امور جاری آمد و گفت آقای [حسین] ملائک، [سفیر ایران] در سوییس خبر داده که سوییسی‌ها از طرف آمریکا خبر داده‌اند که بنا دارند نسبت به ایران، سیاست مثبتی اتخاذ کنند. از مسیرهای دیگر هم چنین خبرهایی می‌رسد. تقاضای کمک ربابه صدر، [خواهر امام موسی صدر] از لبنان را هم آورد.

[آقای محمدعلی سبحانی]، سفیر جدیدمان در اردن برای خداحافظی و کسب نظر آمد. با توسعه کارهای اقتصادی و فرهنگی موافقت‌کردم. حُسن روابط را مشروط به اخراج منافقین [= سازمان مجاهدین خلق] از اردن و جبران بداخلاقی‌های گذشته نمودم. دکتر حبیبی، [معاون اول رئیس‌جمهور] آمد. گزارش سفر به آذربایجان و گرجستان را داد. از ضعف گزارش‌های رسانه‌ها گله داشت و گفت، حاضر نیست نامزد ریاست‌جمهوری بشود. عصر از استخر استفاده کردم. در جلسه هیأت دولت، تبصره‌های بودجه سال 1376 در دستور بود.

شب کارها را تکمیل کردم و بخشی از کتاب تهیه شده از شرح زندگی خودم را خواندم و به خانه آمدم. محسن دو کتاب را از طریق دفتر نشر معارف انقلاب در برنامه دارد؛ «هاشمی رفسنجانی؛ کارنامه و خاطرات دوران مبارزه»، براساس اسناد ساواک که با همکاری بنیاد تاریخ و آقای [عبدالمجید] معادیخواه کار می‌شود و کتاب «هاشمی و انقلاب، [تاریخ سیاسی ایران از انقلاب تا جنگ]» که آقای [مسعود] رضوی و آقای [احمد] مسجد جامعی، همکاری می‌کنند.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در شرایطی که غربی‌ها و جریان‌های ضد دین، می‌کوشند جوامع انسانی را از انسان‌های پایبند و معتقد به معارف الهی خالی کنند، تربیت نیروی انسانی صالح خدمت بزرگی است. بدترین شرایط برای تاریخ بشر، زمانی است که انسان‌های بی‌اعتقاد و بی‌دین در جوامع رشد کنند. حرکت عمیق و گسترده‌ای که امروز جهت توسعه انسانی، همپای سازندگی اقتصادی و اجتماعی انجام شده، در تاریخ کشور بی‌نظیر، افتخارآمیز و برای آینده بسیار امیدوارکننده است. راه خدا بی‌پایان، طولانی و مرتفع است و هرچند در این مسیر پیش برویم، ناتمام است. استعدادهای نیرومند و فراوان موجود در نسل جوان، امانت الهی است و باید برای خدمت به‌دین و خلق خدا درست پرورش یابد. موفقیت‌های دانش‌آموزان ایرانی در عرصه‌های مختلف و رقابت‌های علمی جهانی، نشان از بالا بودن استعدادها و برنامه‌ریزی‌های مناسب و روان‌شناسانه دست‌اندرکاران آموزش و پرورش است. آشنا کردن فرزندان جامعه و ساختن زیربنای شخصیت آنان، براساس احکام و اصول قرآن و نهج‌البلاغه، نسل آینده را برای خدمات شایسته و عمل صالح در میدان‌های گوناگون آماده می‌کند. باید کاری کرد، همه افراد جامعه با کاروان پُرشتاب فرهنگی و معنوی انقلاب اسلامی همراه شوند، زیرا تقویت و اعتلای دین به پایگاه‌های نیرومند علمی و فنی نیاز دارد و در این زمینه تشویق سازنده‌تر است. جداناپذیری «آموزش» و «پرورش» از یکدیگر ایجاب می‌کند، در کنار توجه به مسأله آموزش و تقویت بنیان‌های علمی دانش‌آموزان به‌تربیت اسلامی‌آنان در همه ابعاد اهمیت داده شود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

تصاویر ضمیمه