خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

سفر 17 ساعته هاشمی به استان خوزستان و 5 سخنرانی در یک روز

  • تهران
  • دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۷۵

دوشنبه 21 آبان 1375 | 29 جمادی‌الثانی 1417 //11 نوامبر 1996

 

ساعت هفت صبح به فرودگاه رسیدیم. بلافاصله به اهواز پرواز کردیم. محسن [هاشمی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور] و [آقایان بیژن نامدار زنگنه، محمدرضا نعمت‌زاده، سیدمحمد غرضی، غلامرضاآقازاده، عیسی‌کلانتری و عباس‌آخوندی]، وزرای نیرو، صنایع، مخابرات، نفت، کشاورزی و مسکن [و شهرسازی] و اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] و نمایندگان مجلس از استان [خوزستان] همراه بودند.

در فرودگاه [اهواز]، مسئولان با علما، به استقبال آمده بودند. دختر شهیدی خیرمقدم جالبی گفت که قرار شد پخش شود. با هلی‌کوپترها به سوی طرح نیشکر - واحد امیرکبیر- پرواز کردیم. در محل ایستگاه پمپاژ آب فرود آمدیم. با 16 پمپ بزرگ، پمپ می‌شود. با پرده‌برداری از لوح و فشار دگمه پمپ‌ها که منظره دلبندی از انتقال آب دارد، افتتاح شد. از منظره با حضور من فیلم برداشتند.

به محل مزارع نیشکر رفتیم. مقدار زیادی نیشکرکاشته شده که برای تکثیر مزارع، قلمه برمی‌دارند. رشد محصول بیش از حد انتظار بوده. چند قلمه کاشتم. آبیاری جالبی ایجاد کرده‌اند. سپس در محل کارخانه تولید نیشکر، مراسم با گزارش آقای مهندس [مهدی] مفیدی، [مدیرعامل شرکت طرح توسعه نیشکر وصنایع جانبی] و سخنان من در اهمیت طرح کشت و صنعت نیشکر بود[1].

به سوی منطقه ویژه اقتصادی خرمشهر و آبادان پرواز کردیم. در راه با توضیحات مهندس کامروا از فضا طرح مهم کاشت اُکالیتپوس در 25 هزار هکتار، با استفاده از زه آب طرح‌های نیشکر و نیز ایجاد استخرهای پرورش ماهی بازدید کردیم. در محل منطقه ویژه مراسمی بود. برای افتتاح چند کارخانه و شروع به کار چند کارخانه دیگر و مراسم اعطای اسناد رسمی املاک روستاها که برای اولین بار شروع می‌شود؛ با چندین گزارش و صحبت مفصل من.[2]

سپس از فضا نحوه لایروبی [رودخانه] بهمن‌شیر را با توضیحات آقای [محمدتقی] امان‌پور، [معاون وزیر جهادسازندگی] دیدیم؛ کار مهمی است. باید 12 میلیون مترمکعب لای را با دو لایروب مُدرن، از رودخانه بیرون آورند. با استقبال گرم کارکنان، در مجتمع پتروشیمی بندر امام فرود آمدیم. در سالن توجیه، گزارش مهندس [احمد] رهگذر، [مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی]، دربارة کل صنایع پتروشیمی و توضیحات مهندس [غلامحسین] نجابت، [مدیرعامل شرکت ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی]، دربارة کارخانه اروماتیک را شنیدیم که برای افتتاح آن رفته بودیم؛ کار مهمی است. در مدتی کمتر از نصف زمان پیشنهادی پیمانکار آلمانی و به هزینه‌ای کمتر از نصف هزینه پیشنهادی آنها ساخته‌اند. سپس از کارخانه بازدید کردیم و کلنگ سه واحد پارازایلین و الفین M.T.B را به زمین زدیم. از لوح طرح پرده برداشتم. در سالن اجتماعات، گزارش [آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت و صحبت‌های مفصل من[3] در اهمیت و مزیت نسبی صنایع پتروشیمی و سرود جالب خوداتکایی را داشتیم.

به محل کارخانه لوله و نورد اهواز پرواز کردیم. در مسیر توضیحات [آقای مقیمی]، استاندار [خوزستان] را داشتیم. کارخانه بزرگی، با ظرفیت 600 هزار تُن است. مدیرعامل طرح توضیح داد و از خط تولید بازدید داشتیم. سپس از لوح طرح، پرده‌برداری کردیم. پس از نماز، در اجتماع مسئولان، توضیحات زیادی از مدیران مختلف شنیدیم، برای 1170 طرح و پروژه که امروز افتتاح شده‌اند.

اخوی محمد، وزیر مخابرات، وزیر صنایع، معاون وزیرکشور، معاون وزیر جهاد و استاندار توضیح دادند. من هم صحبت مفصلی کردم[4] و نشان سازندگی را به آقای [محمدحسین] مقیمی، استاندار [خوزستان] دادم.

به نیروگاه رامین رفتیم. واحد چهار افتتاح شد. پس از استماع گزارش مهندس سلاجقه و مدیرعامل آب و فاضلاب [استان خوزستان]، از نیروگاه بازدید کردیم؛ نیروگاه عظیمی است، با شش واحد 315 مگاواتی که بزرگترین نیروگاه کشور است. دو واحد آن ناتمام است. در اجتماع کارکنان، آقای زنگنه، [وزیر نیرو] دربارة وضع برق و آب و فاضلاب توضیحات داد و من هم دربارة پیشرفت‌های عمیق استان و آینده خوب‌تر استان با توجه به طرح‌های مهم زیربنایی در دست اجرا صحبت کردم و برای تأمین آب سالم شُرب و فاضلاب استان تأکید کردم[5]. سپس به فرودگاه رفتیم و به سوی تهران پرواز کردیم. شام را در هواپیما خوردیم. ساعت دوازده شب به تهران رسیدیم. به دفترم رفتم و بلافاصله خوابیدم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «امروز از روزهای بسیار شیرین زندگی در دوران مسؤولیت ماست و برای خوزستان، کشور و انقلاب هم یک روز تاریخی است. خوزستان دوران انتظاری طولانی را گذرانده تا به این مقطع رسیده است. طرح‌های بزرگ و پُرهزینه‌ای که هفت تا هشت سال روی آنها کار شده، به تدریج به بهره‌برداری می‌رسند. این اراضی را همه شما خوب می‌شناسید. در دوران جنگ همه ما اینجا بوده‌ایم و یا از اینجا عبور کرده‌ایم. هنوز هم شکل و شمایل دوران جنگ در اینجا پیدا است. این زمین‌ها در تقسیم‌بندی، جزو بدترین نوع زمین‌ها هستند. هم خاک آن - نمکزار بودن آن - و هم زهدار بودن آن به گونه‌ای است که بعضی می‌گفتند نمی‌ارزد که در اینجا سرمایه‌گذاری کنیم. خوشبختانه امروز مزرعه قلمه آن را دیدیم که نی‌ها بیش از حد انتظار رشد کرده بود و نشان داد که انتخاب بسیار خوبی بوده است. وقتی پمپاژ آب را از کانال دیدم و نیز در نیزار قلمستان، وضع نی‌ها و اراضی شور را با آبیاری‌های مدرن امروزی دیدم و می‌بینم که به اراضی مرغوب کشاورزی تبدیل می‌شوند، خودم را در یک فضای پیروزی کامل احساس می‌کنم و می‌بینم که تصمیمات بزرگ، هنگام تصمیم‌گیری گرچه مشکل است، ولی کار درستی است. خیلی مشکل بود که به بانک‌های کشور بقبولانیم که صدها میلیارد تومان خرج کنند و سرمایه‌گذاری کنند، ولی بحمدالله این کار عملی شد. همین طرح برای همیشه، ایران را از وابستگی به شکر، خوراک دام و کاغذ نجات می‌دهد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «من خیلی خوشحالم و خدا را سپاسگزارم که باز توفیق پیدا کردیم که در فضای معطرخوزستان، بخصوص خرمشهر و آبادان باشیم که حقیقتاً من به اینجا عشق می‌ورزم و الان که در اینجا هستم، یک احساس مخصوصی دارم که قابل توضیح نیست. فکر می‌کنم که یاد دوران جهاد و رزم را در این سرزمین مقدس و معطر با سلول‌های بدنم لمس می‌کنم و توضیح آن کار سختی است. خیلی آرزو دارم که با عمران و آبادی این منطقه، مرارت‌ها و سختی‌هایی که مردم اینجا کشیدند و خم به ابرو نیاوردند، جبران شود. روزهایی که ما برای عملیات فاو، بقایای روستاییانی را که در منطقه چویبده و اطراف بهمن‌شیر بودند، وادار به مهاجرت می‌کردیم، واقعاً خون‌دل داشت که این مردم عزیز از آشیانه‌هایشان بیرون بروند؛ اما بحمدالله پیروزمندانه برگشتند و خوشبختانه پایه زندگی درستی در این منطقه ریخته می‌شود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[3] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «با دیدن موفقیت‌های این مجتمع بزرگ و کار خوب اینجا، امید و نشاط زیادی را در خودم احساس می‌کنم. امیدوارم که مردم ما با شنیدن اخبار روز، مثل من خوشحال شوند. باید از نیروهای صالح و دلسوزی که در اینجا این صنعت عظیم را به خوبی ارائه می‌کنند و نوآوری‌هایی را به صنعت اضافه می‌کنند، تشکر کنیم. یک حرف کلی دربارة گذشته صنعت پتروشیمی تا امروز داریم که این مجتمع و سایر واحدهایی که در شیراز، تبریز، اصفهان، اهواز، آبادان و جاهای دیگر داریم، این حرف را می‌زنند؛ آن‌ها می‌گویند که 10 میلیون تُن محصول، قسمت زیادی از آن در خود واحدها می‌چرخد و مقداری از آن به بیرون می‌رود و یا صادر می‌شود و ارز برمی‌گرداند و یا هزاران کارخانه خوب کشور ما را می‌گرداند. صنایع زیردستی پتروشیمی، امروز حقیقتاً مایه پیشرفت کشور ما شده است و ما این آسایشی که در میان صنعتگران پتروشیمی پایین دستی می‌بینیم، معلول خدمات شماست که به خوبی شما آنها را از طریق بازاریابی درست، مدیریت بازرگانی خوب و تولید به‌موقع که به صنعتگران (Äخدمات داده می‌شود، تغذیه می‌کنید. شما یک قشر راضی را در جامعه دارید و واقعاً از شما ممنون هستم. قیمت‌ها مناسب است و به موقع هم تحویل داده می‌شود. این حرکت رو به رشد است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[4] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «اینکه در یک استان و در یک روز، بیش از 400 میلیارد تومان طرح به ثمر می‌رسد و همین مقدار طرح هم شروع می‌شود، این آینده را نشان می‌دهد؛ یعنی چیزهایی که امسال شروع می‌شود، جشن پیروزی و موفقیت آن را باید در سه، چهار سال دیگر بگیرید. این‌طوری هم نیست که اینها را منتظر گذاشته بودید تا من بیایم و آنها را افتتاح کنم. شما در هفته دولت و مناسبت‌های دیگر، مرتب پروژه و طرح افتتاح می‌کردید. در بازسازی خرابی‌های جنگ، پرونده نظام افتخارآمیز است. ما تقریباً یک مملکت را ساختیم. حالا شهرستان‌ها و استان‌های پشت جبهه را خیلی مطرح نمی‌کنیم و تنها این چند استانی را مطرح می‌کنم که در خط مقدم جبهه بودند، این‌گونه منهدم شدند و با این سرعت ساخته شدند، دو میلیون نفر خیلی بهتر از گذشته به سامان رسیدند. روستاهایی که با کیفیت عهد حجر ساخته شده بودند - با خانه‌های حصیری و گلی- امروز به زندگی شهری شبیه شده‌اند و آب، گاز، برق، مدرسه، تلفن، بهداشت و راه دارند. این‌ها به یک منطقه نو و مدرن تبدیل شده‌اند و کار خوبی است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[5] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در زمان جنگ مکرراً از کنار این نیروگاه عظیم رد شده بودیم، اما توفیق زیارت شماها را نداشتیم. یک قدری ملاحظه می‌کردیم. حالا توفیق پیدا کردیم که به خدمت شما بیاییم و خسته نباشید بگوییم، به خاطر زحمت زیادی که کشیدید و این نیروگاه را در زمان جنگ حفظ کردید و با بمباران دیوانه‌واری که عراقی‌ها کردند، شما این نیروگاه‌ها را بازسازی کردیدکه امروز این نیروگاه بسیار پُرعظمت را داریم؛ من امیدوارم که به زودی دو واحد دیگر هم وارد مدار شود. بزرگ‌ترین واحد برق ما را شما در اینجا نگه‌داری کردید و بعداً هم ان‌شاءالله ثروت بزرگی برای کشور و استان خواهد بود. در مجموع حدود 450 میلیارد تومان طرح افتتاح شده و همین اندازه هم شروع شده که حدود 60 میلیارد تومان آن در بخش برق و طرح‌های فاضلاب، مربوط به شماست‌که افتتاح می‌شود. بازسازی مخروبه‌های جنگ و سازندگی زیربنایی استان، طرح‌های بزرگ، نیروگاه‌های بزرگ، راه‌ها، کارخانه‌های سیمان، کارخانه‌های فولاد، پتروشیمی و شهرک‌های صنعتی و کشاورزی بسیار خوب باعث می‌شود که استان در دو، سه سال آینده از نظر زیربنایی و روبنایی وضع مطلوبی را پیدا کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.