خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۷۰

چهارشنبه 30 مرداد |  10 صفر 1412 21 آگوست 1991

 

در گزارش‌ها، گرایش اوضاع شوروی به خشونت در شب گذشته، در صدر اخبار است که با هجوم تانک‌ها به سوی پارلمان و درگیر شدن با مردم اطراف آن و کشته و زخمی شدن عده‌ای، اتفاق افتاده است؛ اما ادامه حضور مردم و عقب‌نشینی نیروهای مسلح، حاکی از ضعف کودتاچیان و عامل تشویق مردم به ادامه مخالفت است. در این میان میدان‌داری جسورانه بوریس یلتسین، نشانه‌ای از پشتوانه نیرومند حرکت مخالفان است.

آقای [سید منصور] رضوی، [رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور] برای توضیح امور استخدامی و تعویض مدیریت‌ها و نیازها آمد. شورای عالی اداری جلسه داشت. تصمیماتی در جهت تمرکززدایی گرفتیم. [آقای عبدالله نوری]، وزیر کشور، گزارش توفیق در یک‌روزه کردن صدور گواهی‌نامه رانندگی و آمادگی برای یک‌روزه کردن کار صدورگذرنامه را داد.

عصر در جلسه هیئت دولت شرکت کردم. در آنجا خبر آمد که کودتاچیان شوروی شکست خورده و بعضی‌ها فرار کرده‌اند و گورباچف آماده حرکت به سوی مسکو است. جالب آنکه دقایقی قبل از رسیدن خبر، [آقای ولایتی]، وزیر امور خارجه، ضمن تحلیلی اظهار نظر کرده بود که کودتاچیان ماندنی هستند.

آقای [سید محمد موسوی] خویینی‌ها هم از مرکز تحقیقات استراتژیک، تحلیلی مبنی بر ادامه حیات کودتاچیان و ادامه سلطه آن‌ها فرستاده و خواسته است که ما به نفع آن‌ها موضع بگیریم.

شب جامعه روحانیت مبارز، در دفترم جلسه داشت. درباره انتخابات و سیاست‌های تبلیغی جامعه صحبت شد. تا ساعت یازده و نیم شب طول کشید. عفت، ظهر در دفترم مهمان داشت. شب در دفترم ماندم. بارها [آقای حسین نصیری]، رئیس سازمان خبرگزاری ایرنا، جریانات شوروی را تلفنی گزارش داد.