خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۷۰

یکشنبه 15 دی |  28 جمادی الثانی 1412 5 ژانویه 1992

 

عفت هنوز تب داشت. صبحانه را برای او و خودم آماده کردم. ساعت هشت و نیم به دفترم رسیدم. ساعت نُه و نیم صبح از سمینار تحول اداری آمدند. آقای [سید منصور] رضوی، [دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور] گزارش داد و من صحبت کردم.[1]

آقای دکتر [حسن] توفیقی، رئیس سازمان پزشکی قانونی آمد. گزارش سفر به عراق برای بررسی و تحویل جسد شهید [مجید] تندگویان، [وزیر اسبق نفت] را داد؛ نحوه تشخیص، جالب است. مسلم شده که جسد شهید تندگویان است و به ظن قوی با مرگ طبیعی نمرده و به احتمال قوی با شکنجه شهید شده است.

آقای [محمد] خاتمی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمد. میخواست به خاطر فشارهایی که از ناحیه طرح مسئله تهاجم فرهنگی از سوی رهبری احساس می‌کند، استعفا بدهد؛ دلداری‌اش دادم و گفتم بماند، کار کند و تحمل نماید.

مهندس [میرحسین] موسوی، [مشاور سیاسی رئیس‌جمهور] آمد. گزارش سفر به هند را داد. معتقد است هند خواستار همکاری با ما است و فکر میکند میتوانیم با هند و پاکستان و بعضی همسایگان دیگر، مجموعهای را تشکیل دهیم. اجازه خواست در محل کارش، بعضی کارهای شخصی را در وقت غیر اداری انجام دهد.

عصر آقای [محمود] واعظی آمد. گزارش سفر به آذربایجان شوروی سابق را داد. آن‌ها خواستار اسلحه، آموزش نظامی و توسعه همکاری نفتی و گاز هستند؛ پیشنهاد دادهاند که گاز به اوکراین هم بدهیم.

هیئت دولت جلسه داشت. درباره سهام کارخانههای مشمول بند ب، برای فروش تصمیم‌گیری شد. شب مهمان رهبری بودم. از سفرشان [به شهر قم] راضی هستند. درباره روابط آذربایجان و جلوگیری از اهانت به پرچم آمریکا که در میدانهای رژه، آتش‌زده میشود، گزارش [وزارت] اطلاعات درباره اموال شاه در آمریکا و اقدامات برای شناسایی و استرداد آن‌ها، انتخابات و جامعه روحانیت و مجمع روحانیون مبارز، کیش و چند موضوع دیگر مذاکره کردیم.

به خانه آمدم. حال عفت بهتر بود. اخوان مرعشی تلفن کردند و خواستند که به مسئله بردسیر [= موضوع مخالفت مردم بردسیر با انتقال آب آن شهر به رفسنجان] برسم

 

[1] - آقای هاشمی در این سمینار، ضمن تأکید بر ضرورت حذف زواید و مقررات دست‌وپاگیر اداری، اظهار داشت: «چنانچه دستگاه‌های اداری و ادارات کشور اصلاح شود، در دوره سازندگی موفق خواهیم بود و سرعت اصلاحات، تأثیر مستقیمی در سرعت سازندگی دارد.» ایشان با اظهار امیدواری نسبت به ‌اینکه سمینار تحول نظام اداری، موجب حرکت مناسب‌تری در جهت اصلاح امور اداری کشور شود، هدف از این اصلاحات را سرعت بخشیدن و بهبود کیفیت کار و امور مردم وکشور دانست و گفت: «مدیران دستگاه‌ها با کمک تجربه، عوامل کُندی کار و عدم کیفیت بازدهی را می‌شناسند و می‌توانند در این راه نقش مهمی ایفا کنند و شورای عالی اداری را در رفع این مشکلات یاری دهند. یکی از نارسایی‌های عمده در این راه، وجود قوانین زایدی است که از گذشته‌ها و به تناسب نیازهای مقطعی، بر دستگاه‌های اداری حاکم شده که شاید در آن زمان لازم بود، اما امروز مشکل‌آفرین و غیرلازم است. مسئولان اجرایی باید دردها، مشکلات و زواید اداری را بشناسند و در حد اختیارات، نسبت به اصلاح آنها اقدام کنند و یا موارد (Äاصلاح را به ‌شورای عالی اداری پیشنهاد کنند. همچنین امروز استفاده از ابزارها و تکنولوژهای جدید در ادارات ضرورت دارد. اکنون باید تکنولوژی و بخصوص کامپیوتر در امور اجرایی و اداری کشور به‌کار گرفته شود.» آقای هاشمی در قسمت دیگری از سخنانش، لزوم واگذاری کارها به ‌مردم و بخش خصوصی را که موجب بهبود و سرعت عمل، صرف بودجه کمتر و در نهایت رفاه حال مردم می‌شود، مورد توجه و تأکید قرار داد. رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.