خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • شنبه ۲۲ تیر ۱۳۷۰

شنبه 22 تیر |  1 محرم 1412 13 جولای 1991

 

 جمعی از علما و وعاظ تهران آمدند. [به مناسبت ماه محرم]، ذکر مصیبت شد و درباره سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی مفصلاً برای آن‌ها صحبت کردم که در منابر

 

 

از روی اطلاع حرف بزنند.[1]

خانم [زهرا] شجاعی، رئیس شورای [فرهنگی، اجتماعی] زنان آمد وگزارشی از کار شورا داد. از عدم توجه شورای عالی به آن‌ها گله داشت و درخواست توجه بیشتر به طرح‌ها و پیشنهادهایشان نمود. اعضای کمیسیون تولید آمدند. درباره سهمیه ارز مورد نیاز تولیدات بحث و تصمیم‌گیری و قرار شد براساس آن، بانک مرکزی گشایش اعتبار نماید.

عصر در جلسه شورای عالی امنیت ملی شرکت کردم. مسئله خلع سلاح در دستور بود. سیاست برخورد با سلاح غیر مجاز تصویب شد. درباره متن توافق‌نامه حل اختلافات مالی با فرانسه نیز مذاکره کردیم که ناتمام ماند. بعد از نماز مغرب و عشا به منزل آمدم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ماه محرم زمینه مناسبی برای هدایت مردم به‌شمار می‌رود و آقایان اهل علم، در ماه پیروزی خون بر شمشیر، وظیفه خود را به نحو احسن انجام خواهند داد. ما اکنون مدیریت کشور را در اختیار داریم و می‌بایستی پاسخگوی امور مردم در زمینه‌های گوناگون باشیم. مسئولین نظام در صدد فراهم آوردن یک زندگی مطلوب برای آحاد ملت هستند. جمهوری اسلامی ایران، کشوری با منابع غنی و مردمی متعهد است و مهم‌تر از همه ما مسلمانیم و به‌عنوان مسلمان، مکلفیم که با توجه به دستورات دین خود، تجربه موفق انقلاب اسلامی و اداره کشور را به‌نسل‌های آینده منتقل کنیم. به تبع سیاست‌های نادرست، از زمان‌های دور از منابع کشور استفاده نامطلوب می‌شد و اصلاح این‌گونه امور نیاز به زمان دارد و باید تدریجاً انجام شود؛ مثلا ما روزانه یک میلیون و 270 هزار بشکه نفت و پنجاه میلیون متر مکعب گاز، بین مردم توزیع می‌کنیم که ارزش سالانه آن بیش از ده میلیارد دلار است و به‌جای اینکه از مصرف چنین مبلغ هنگفتی، چیزی عاید خزانه و بیت‌المال شود، مبالغ هنگفت اضافی هم خرج توزیع مجانی این ثروت بین مردم می‌کنیم. در حالی که دولت‌های دیگر از چنین منبع ثروتی، برای ساختن کشور بهره می‌گیرند. این ثروت به نسل‌های آینده هم تعلق دارد و متأسفانه مرفهان در اینگونه مصرف بیشتر می‌برند و محرومان بهرة کمتری دارند و بخش دیگر درآمد نفت را با ارز 70 ریالی که تقریباً مفت است، به‌مصرف کنندگان می‌دهیم. این وضع شبیه به‌این است که متولیان اموال یک خانواده بی‌سرپرست دارایی‌های آنها را به‌جای سرمایه‌گذاری در امور سودآور برای آینده، مصرف میهمانی‌ها یا مخارج غیر خود آنها بنمایند. خوشبختانه به‌واسطه اسلام، پس از پیروزی انقلاب برکات فراوانی از انقلاب نصیب جامعه شده است. خدمات بسیاری به روستاها ارایه گردیده و تبعیض بین محرومین و ثروتمندان در مقایسه با رژیم گذشته تا حدودی از بین رفته است. دفع تهاجمات دشمنان، خنثی کردن توطئه‌ها و ریشه‌کن شدن طاغوت و طاغوتیان خود کار بزرگی بود که انجام شد، اما هنوز کارهای فراوانی داریم که باید با تلاش همه اقشار و روحانیت انجام دهیم. بُنیه فرهنگی و اقتصادی کشور باید به‌صورت بنیادی و ریشه‌ای، اسلامی شود.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.