خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۷۰

دوشنبه 10 تیر |  18 ذیحجه 1411 1 جولای 1991

 

برای شرکت در مراسم عید غدیر، به دفتر رهبری رفتیم. قبل از شروع جلسه، با حضور سران سه قوه با رهبری مقداری مذاکره داشتم. آقای [مهدی] کروبی، [رئیس مجلس شورای اسلامی]، ادعای دموکرات‌های آمریکا را مبنی بر ملاقات ایشان در مادرید، [پایتخت اسپانیا]، با فرستادة حزب جمهوری‌خواه آمریکا در سال اول گروگان‌گیری در تهران [=1358]، برای به تأخیر انداختن آزادی آن‌ها، به منظور تضعیف [جیمی] کارتر، [رئیس‌جمهور وقت آمریکا]، به کلی بی‌اساس دانست و گفت اصلاً تاکنون مادرید و پاریس را ندیده است.

آقای مهندس [میرحسین] موسوی که از حج برگشته بود، از حُسن برگزاری مراسم و عزت حجاج ایرانی گفت. به حسینیه [امام خمینی] رفتیم. صحبت کوتاهی کردم[1] و آیت‌الله خامنه‌ای هم بحث کوتاهی نمودند؛ هر دو به مناسبت عیدغدیر و ولایت بود.

به خانه برگشتم. ظهر و عصر بستگان میهمان بودند. مقداری استراحت کردم و از استخر استفاده نمودم؛ صدای هواکش بیمارستان مجاور خانه [=جماران]، اذیت می‌کند.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ما به برکت سرمایه عظیم ولایت، توانسته‌ایم مشکل‌ترین راه‌ها را که در تاریخ اسلام بی‌سابقه است، طی کنیم و امروز نیز دوران بسیار مشکل بازسازی را که نمودار دیگری از دوران سخت تثبیت انقلاب است، براساس اجتماع و وحدت امت بر محور ولایت‌فقیه می‌گذرانیم. حضور در حج امسال برخلاف انتظار کوته‌نظران، عزت و اعتبار اسلام و انقلاب را به‌خوبی نشان داد و با مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران خلیج‌فارس، برخورد عطوفانه با خیل آوارگان عراقی و برخورد پدرانه در قبال مسایل منطقه، اثبات شد که در ایران برای اسلام تلاش می‌شود و ما تمامی این دستاوردها را از ثمرات ولایت‌فقیه و روز مبارک غدیر می‌دانیم.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.