خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

  • سه شنبه ۵ تیر ۱۳۶۳

 سه شنبه 5 تیر 1363

    ساعت نه صبح، جلسه علنی مجلس [شورای اسلامی] آغاز شد. بیشتر وقت جلسه، صرف بررسی اعتبارنامه آقای [میرابوالفضل سیدریحانی] موسوی تبریزی شد - که به خاطر همکاری گذشته‏اش با آقای [آیت‏الله سیدکاظم] شریعتمداری مورد اعتراض قرار گرفته بود - ولی رأی خوبی آورد؛ 206 نفر [رأی موافق] از 218 نفر [حاضر در جلسه]. عصر، مصاحبه‏ای با روزنامه اطلاعات درباره حادثه هفت تیر و سپس مصاحبه مفصلی با خبرنگاران خارجی درباره مسائل عمده جنگ و کشور و انقلاب انجام دادم.

    [سرهنگ ترابی] مسئول دفتر مشاورت امام آمد و گزارشی از وضع هواپیما ربایان و بازگشت مسافرین [هواپیمای ربوده شده] داد؛ آنها را بازجوئی کرده‏اند. مدعی بودند افسران مصری طرفدار انقلاب ایران بوده‏اند ولی فرانسوی‏ها برای وادار کردن این چهار نفر به تقاضای پناهندگی اصرار داشته‏اند و فراریها هم وابستگی سیاسی نداشته‏اند.

    گزارشها را خواندم. یک هواپیمای مسافربری ما را از فضای جنوب [ایران] ربوده‏اند و در قطر به زمین نشسته [است] که وزارت خارجه در تلاش است نگذارد [هواپیمای ربوده شده] از قطر بیرون برود؛ برای فشار بر ایران از همه ابزارها استفاده می‏کنند؛ از جمله از ستون پنجم و عوامل داخلی‏شان و نیز زدن کشتی‏ها، هواپیماهای غیر نظامی و شهرها.

    نزدیک افطار به منزل آمدم. احمد آقا آمد، اطلاع داد که آقای [محسن] رضائی، نامه‏ای به امام نوشته و خواسته‏اند که برای انجام عملیات بر آنها فشار وارد نشود تا بتوانند آماده شوند. تعجب کردم که خودشان، وقت [عملیات] تعیین می‏کنند و مرتباً عوض می‏کنند. این بار برعکس عملیات خیبر، ارتش، بیشتر از سپاه آمادگی دارد.