خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

موافقت امام با آزادی احسان طبری

  • چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۳

    تا ساعت دو بعد از ظهر در منزل بودم. خاطرات را نوشتم. گزارش‏ها را خواندم. در لیبی کودتائی شروع شده و شکست خورده است. وزیرامورخارجه برای رفتن به لیبی برای تقویت آنها، تلفنی مشورت کرد؛ موافقت کردم. آقای [شیخ حسن] صانعی آمد؛ برای برگزاری مراسم 15 خرداد استمداد کرد.

    عصر به مجلس رفتم. گزارشها را خواندم و نامه‏های اداری را امضاء کردم. مقامات [عربستان] سعودی با زدن کشتیهای نفتکش توسط عراق، روی موافقت نشان داده‏اند که حاکی از توطئه دسته جمعی دارد. شب، جلسه مسئولان قوا در منزل آقای موسوی اردبیلی [رئیس دیوان‏عالی کشور] بود. رئیس جمهور به خاطر مسافرت به مازندران، حضور نداشتند. قرار شد در خلیج فارس، در مقابل زدن کشتیهای حامل نفت، مقابله به مثل شود.

    احمد آقا از امام نقل کردند که با آزادی احسان طبری [تئوریسین حزب توده] - که مصاحبه خصوصی کرده - موافقند. قرار شد آزاد شود و تحت نظر باشد. همچنین امام از اینکه در یکی از کلاس‏های دانشگاه تهران توسط جهاد دانشگاهی، مانع بین خانم‏ها و آقایان دانشجو نصب شده، ناراحت شده‏اند و دستور داده‏اند، برداشته شود و تعبیر "خشکه مقدس نادان" را در مورد آنها فرموده‏اند. درباره انتخابات بحث کردیم و معلوم شد، نامه آیت‏الله منتظری به امام - که در این خصوص انتقاد کرده‏اند - پخش شده است. ساعت یازده شب به خانه آمدم.