خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

درخواست انگلیس برای معاوضه تانک تی ۷۲ غنیمتی ایران

  • پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۶۳

    آقای [محمدعلی]هادی [نجف‏آبادی] آمد و از انتخابات شیراز اظهار نگرانی کرد. از من می‏خواست که از آقای [رسول]منتجب‏نیا حمایت کنم. آقای [حاتم] ناروئی وکیل بم هم آمد و از اینکه صداوسیمای کرمان، خبر نماز جمعه بم را نمی‏گوید، ناراحت بود. گفتم علت را توضیح بخواهند؛ معلوم شد، امام جمعه کرمان به عنوان نماینده امام در استان گفته است [که پخش نشود].

    آقای امامی کاشانی آمد و گفت که در جبهه، آقایان رحیم صفوی و [محسن]رضائی به ایشان گفته‏اند، از بالا برای [انجام] عملیات فشار می‏آورند و آنها صلاح نمی‏دانند؛ گفتم طرح [عملیات] از ارتش است. می‏خواست از آقای [میرحسین]موسوی بخواهم که بیاید و از مجلس رأی اعتماد بگیرد؛ ممکن است شورای نگهبان در تفسیر اصل 135 قانون اساسی بگوید با مجلس جدید، دولت باید رأی اعتماد مجدد بگیرد و من گفتم شورای نگهبان، جوری عمل نکند که به نظر برسد، نظراتش تحت تأثیر مخالفت با شخص نخست وزیر شکل می‏گیرد. در ضمن گفت [آقای اسدالله لاجوردی] دادستان [انقلاب] تهران گفته است که از نخست وزیری به فرماندار بهشهر فشار می‏آورند که شکایت خود علیه آقای امامی را تعقیب کند.

    تعداد 1500 نفر از عشایر کُرد و بلوچ و عرب و ترکمن و بختیاری آمده بودند؛ برایشان صحبت کردم. نزدیک ظهر، رئیس جمهور آمدند. شرح صحبتهایشان با امام را - که از ضعف بعضی از وزرای دولت و سیاست دولتی کردن کارها و تضعیف بخش خصوصی گفته‏اند - مطرح کردند. با ایشان، مفصلاً راجع به دولت و سیاست‏های آینده صحبت کردیم و قرار شد، برای پیدا کردن چند وزیر قوی‏تر، به جای دو سه وزیری که احتمالاً خواهند رفت - علوم، آموزش و پرورش، اقتصاد و دارایی و صنایع - تلاش کنیم. قرار شد، دفتر مخصوصی برای حمایت از مخترعان ابزار نظامی در ارتش درست شود.

    عصر، آقای [محمدرضا]فاکر آمد. برای سازمان انتشارات وابسته به جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] کمک می‏خواست و از سیاست تبلیغی و اقتصادی تندروها - جناح مقابل جامعه مدرسین - انتقاد می‏کرد. آقای [حسن]اجاره‏دار آمد و برای سمت جدید خود مشورت کرد. آقای [محسن]نوربخش آمد. خبر داد که انگلیسی‏ها از ما یک تانک تی 72 خواسته‏اند و در مقابل حاضرند چیزهایی بفروشند. قرار شد مشورت کنیم؛ تکنولوژی آن برای غرب مهم است. سیاستمان این است که اسرار دیگران را فاش نکنیم، ولی این تانکهای پیشرفته را شوروی به عراق داده تا علیه ما به کار رود و ما در جنگ غنیمت گرفته‏ایم و تعهدی [نسبت به آن] نداریم.

    آقای بهرام‏پور آمد. قرار شد در تنظیم فیشهای »کلید قرآن« با من همکاری کند. سرهنگ ترابی آمد؛ گزارش کیفیت مقابله به مثل داد و راجع به امور ارتش، دستورهائی دادم. شب به خانه رفتم. احمد آقا از طرف امام، پیام آورد که باید دولت [آقای میرحسین موسوی] تقویت شود.