خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

  • یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۶۳

یکشنبه 27 خرداد 1363

    به مجلس [شورای اسلامی] رفتم. گزارشها را مرور کردم. مسئله مهم رسانه‏ها، اظهارات من در نماز جمعه پریروز است که گفتم ما آماده ترک جنگ در خلیج فارس هستیم. تقریباً همه رسانه‏های خبری مهم دنیا، روی آن حساب باز کرده‏اند و بحث در این است که آیا ما به عراق هم اجازه استفاده از بنادر خود در خلیج فارس را خواهیم داد که برایشان مهم است و به آقای [سعید] رجائی [خراسانی نماینده دائم ایران در سازمان ملل] هم توصیه‏های لازم داده شده است.

    در جلسه علنی مجلس، 38 اعتبارنامه تصویب شد و 10 تا [اعتبارنامه] هم به کمیسیون تحقیق رفت و من با 181 رأی از 189 نفر حاضر - که 8 نفر رأی ممتنع دادند - به ریاست مجلس برای یک سال انتخاب شدم.

    ظهر، نمایندگان زاهدان و زابل آمدند و راجع به عزل استاندار و امام جمعه زاهدان اصرار داشتند و خواستار رفع اتهام از جامعه سیستانیهای زاهدان در مسئله آشوب انتخابات بودند. نماینده بروجرد هم برای رفع نیازهای بروجرد مراجعه کرد.

    نماینده میاندوآب همراه با دکتر رقابی آمدند. تشکر رهبران سرخ پوستان آمریکا را از اظهاراتم در نماز جمعه آورد و برای کنگره آینده آنها پیام می‏خواست. آقای موسویانی وزیر سابق معادن، خواستار کمک برای رفتن به کمیسیون برنامه بود.

    عصر، آقای سرهنگ موسوی قویدل از قرارگاه خاتم‏الانبیاء آمد؛ تغییراتی در طرح عملیات آینده داده بودند و برای امضاء آورده بود. طرح نسبتاً کامل است و نیروی کافی هم داریم و عوامل جدیدی به امکاناتمان اضافه شد؛ امید موفقیت زیاد است.

    کارهای اداری را انجام دادم و به منزل آمدم. شب، احمد آقا تلفن کرد و اصرار داشت که نمایندگان سازمان ملل، برای نظارت بر زدن شهرها را در ایران بپذیریم؛ من هم موافقم. قرار شد با [آقای میرحسین موسوی] نخست وزیر که در این مورد تردید داشته است، صحبت شود. [احمد آقا] معتقد بود، درباره خلیج فارس هم، خواست عراق برای استفاده از بنادرش را بپذیریم، که قبلاً تصویب کرده‏ایم. من موافقم که نفی نکنیم و مذاکرات، تا انجام عملیات آینده ادامه یابد. آخر شب، [آقای ناطق نوری] وزیر کشور درباره انتخابات میان دوره‏ای و... تلفنی صحبت کرد.