خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

  • سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۶۳

سه شنبه 9 مرداد 1363

    در جلسه علنی، اعتبارنامه آقای [احمد]آذری قمی مطرح بود. جلسه پر هیجان و مشکلی بود؛ مطالب ناروائی هم [در این جلسه] گفته شد. هم به سازمان تبلیغات اسلامی حمله شد و هم به جامعه مدرسین و.... جلسه را بعد از تنفس به آقای [محمد]یزدی سپردم و برای انجام کارهای متفرقه به دفترم آمدم.

    ظهر، آقای [علی محمد] بشارتی [قائم مقام وزیر امور خارجه] آمد و گزارش سفر خود به نیکاراگوئه را داد. پیغام رهبران آنها را آورد که از ما کمک می‏خواهند. از گرفتاری‏های شدید اقتصادی و سیاسی آنها گفت. آقای [محسن]رفیق‏دوست [وزیر سپاه پاسداران] هم آمد؛ برای مطالب مورد مذاکره در سفر به سوریه و لیبی که در پیش دارد، مشورت کرد. چیزهائی درباره خرید موشک و... گفتم، و از موضع سپاه در رابطه با عملیات و جنگ انتقاد کردم.

    عصر گروهی از مسئولان نفت جنوب آمدند. از آقای [محمد]غرضی وزیر نفت گله داشتند که نیروهای متخصص غیرمتعهد را بر حزب‏اللهی‏ها مسلط کرده است؛ ولی حرف مستدل درستی نداشتند. سفیر ژاپن آمد. بیشتر در صدد این بود که موضع ما را در ارتباط با جنگ و عربستان و... بفهمد؛ مدعی صداقت سیاست ژاپن با ما بود. [آقای عباسعلی زالی] وزیر کشاورزی آمد و نظراتی درخصوص لزوم آزاد گذاردن کشاورزان، اصلاح وضع اراضی دیمی، دادن وسائل و قطعات و حمایت از کشاورزان مطرح کرد. طرحی برای حل مشکل اراضی کشاورزی آورده بود که گفتم بین نمایندگان [مجلس] توزیع شود.

    آقای [سیدجمال] ساداتیان، کاردار ایران در انگلستان آمد. گزارشی از وضع سیاست انگلیس با ما و ایرانی‏های مقیم انگلستان داد. گفت حدود دو هزار نفر ایرانی در آنجا هستند که اکثریت آنها بی‏تفاوتند؛ جمعی موافق و جمعی مخالف با جمهوری اسلامی و نصف آنها بعد از انقلاب رفته‏اند. [آقای میرحسین موسوی] نخست وزیر، تلفنی درباره کیفیت بحث در مجلس و اعضای کابینه مشورت کردند. شب به خانه آمدم. بچه‏ها رفته بودند، فالوده شیرازی بخورند. در اخبار گفته شد که یک هواپیمای فرانسوی، ربوده شده و به ژنو رفته است و احتمال می‏دهند به ایران خواهد آمد.