جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 6 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 6 )

  • یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۶۳

بسمه تعالی
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دوره دوم- اجلاسیه اول
1363-1364
صورت مشروح مذاکرات علنی روز یکشنبه بیست و هفتم خردادماه 1363
فهرست مندرجات:
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
2- بیانات قبل از دستور آقایان: جعفری، کاظمی، خرم تائی و سلیمی.
3- تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس و همچنین ابراز همدردی و تسلیت عده ای از نمایندگان به مناسبت فوت پدر آقای اربابی.
4- مراسم تحلیف آقایان: مهبودی، سیدفخرالدین هاشمی و عزیز حجتی.
5- تصویب اعتبارنامه آقای سید مجتبی میر جعفری نماینده اراک.
6- طرح اعتبارنامه آقای قلی شیخی و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق.
7- طرح اعتبارنامه آقای محمد رضا باهنر و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق.
8- تصویب اعتبارنامه آقای مرتضی رضوی نماینده تبریز.
9- تصویب اعتبارنامه عده ای از نمایندگان تهران.
10- طرح اعتبارنامه آقای دوزدوزانی و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق.
11- تصویب اعتبارنامه آقای معرفی زاده نماینده خرمشهر و شادگان.
12- تصویب اعتبارنامه آقای مرادعلی احمدی نماینده سنقز کلیائی.
13- طرح اعتبارنامه آقای فضائلی و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق.
14- طرح اعتبارنامه آقای رحمتی و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق.
15- طرح اعتبارنامه آقای محمد کاظم امام موسوی و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق.
16- طرح اعتبارنامه آقای صدقیانی و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق.
17- تصویب اعتبارنامه آقای سیدعلی عوض زاده نماینده شیروان.
18- طرح اعتبارنامه آقای شیرزادی و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق.
19- طرح اعتبارنامه آقای احمد عزیزی نماینده قزوین.
20- طرح اعتبارنامه آقای بیوک آقاشریف و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق.
21- طرح اعتبارنامه آقای صمد شجاعیان و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق.
22- استرداد اعتراض آقای کبیری و تصویب اعتبارنامه های آقایان: فردوسی پور و عبدخدائی نمایندگان مشهد.
23- استرداد اعتراض آقای حجازی و تصویب اعتبارنامه آقای راه چمنی نماینده سبزوار.
24- استرداد اعتراض آقای رهامی و تصویب اعتبارنامه آقای عبدالله پور نماینده هشترود.
25- انتخاب هیات رئیسه دائم مجلس شورای اسلامی.
26- تصویب اعتبارنامه آقای حجتی نماینده ماکو.
27- استرداد اعتراض آقای موسوی پور و تصویب اعتبارنامه آقای محمدرضا باهنر نماینده بافت کرمان.
28- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده.
جلسه ساعت نه و بیست دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
1-اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
    رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم، با حضور201 نفر جلسه رسمی است. دستور جلسه مراسم تحلیف ، گزارش شعبه ها و انتخابات هیات رئیسه دائم است. تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم-بسم الله الرحمن الرحیم
    و کیف تکفرون و انتم تتلی علیکم ایات الله و فیکم رسوله و من یعتصم بالله فقد هدی الی صراط مستقیم. یا ایها الذین اتقوالله حق تقاته و لا تموتن الا و انتم مسلمون. و اعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا و اذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخواناً. و کنتم علی شفا حفره من النار فانقذکم منها کذلک یبین الله لکم آیاته لعلکم تهتدون. و لتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعدما جائهم البینات و اولئک لهم عذاب عظیم.
(صدق الله العلی العظیم-حضار صلوات فرستادند)
»از آیه96 الی102 سوره آل عمران«
2-بیانات قبل از دستور آقایان: جعفری، کاظمی، خرم تائی و سلیمی
    رئیس-سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید.
    منشی-آقای جعفری حصارلو نماینده بناب، آقای کاظمی نماینده خلخال، آقای خرم تائی نماینده سقز و بانه.
    جعفری حصارلو-بسم الله الرحمن الرحیم، السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
»الذین آمنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه

عندالله اولئک هم الفائزون«.
    با سلام به محضر مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفداء و سلام و درود به محضر مبارک نائب بر حقش حضرت امام خمینی (حضار سه مرتبه صلوات فرستاند) روحی فداء و سلام و درود به روان پاک شهدا و معلولین انقلاب اسلامی ایران و درود و سلام به رزمندگان سلحشور این خاک و بوم در سراسر جبهه های نور علیه ظلمت.
    اینک ،امروز روز سالگرد تشکیل جهاد سازندگی است. این روز بزرگ تاریخی را بر تمام ملت جهادگر کشور عزیز ایران تبریک و تهنیت عرض میکنم و از زحمات همه آنان تشکر و قدردانی می نمایم و نکاتی را که لازم است به سمع ملت ایران برسانم این است:
    در مرحله اول باید از ملت همیشه در صحنه ایران که آگاهانه و فعالانه در انتخابات دومین دور سرنوشت ساز مجلس شورای اسلامی شرکت کردند و مخصوصاً از مردم حق شناس و حق جوی حوزه انتخابیه ام شهرستان بناب و ملکان که رشد فکری خودشان را در این برهه از زمان نشان دادند کمال تشکر و قدردانی را دارم. بعد، همزمان با تشکیل دومین دوره مجلس شورای اسلامیکه در این حساسیت جنگ بین ایران و عراق که شرق و غرب را سرگردان نموده است، بمباران رژیم صهیونیستی عراق در شهرهای بسیار مقاوم دزفول و بانه و نهاوند و دیگر شهرهای کشور انقلابی مان شروع شد و در این بمباران صدها تن از هموطنان بی دفاع ما به خاک و خون غلطیدند. پس کجایند مدعیان حقوق بشر؟ و چرا شورای امنیت سکوت اختیار کرده است؟بگذریم، معلوم است. اما ملت شهید پرور ایران از این بمبارانها و از خیمه شب بازیهای استکبار جهانی واهمه ای نداشته و نخواهد داشت. و به کشورهای منطقه خلیج فارس هشدار میدهیم که شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار با طرحهای خائنانه خود میخواهد آنها را فدای شیوه های کثیف خود قرار دهد و در پی شکست مفتضحانه اش در لبنان و شکستش در منطقه خلیج فارس که مسلم است، به همین مناسبت است که شورای امنیت و سازمان به اصطلاح ملل به دست و پا افتادند که بلکه بتوانند توجیه کنند ولی توجبه شدنی نیست. اما ای رزمندگان اسلام و ای دلاوران پیشتاز جمهوری اسلامی! با بازوی پرتوان خود این غده سرطانی و پلید جنگل را از منطقه پاک کنید و با آزادی قدس عزیز نماز وحدت با امام امت امید مستضعفان جهان را فراهم سازید.
    و در آخر ضمن قدردانی از دولت خدمتگزار جمهوری اسلامی، از وزیر محترم بهداری و بهزیستی تقاضا دارم که با توجه به کثرت جمعیت منطقه ملکان و حومه ملکان که تا امروز توجهی نشده است در رابطه با تاسیس بیمارستان و زایشگاه آنجا اقدام جدی و لازم را بنمایند.
    و از وزیر محترم پست و تلگراف طبق درخواستهای مکرر مردم درباره تلفن خودکار ملکان تسریع و لااقل با دوهزار شماره افتتاح شود.
    و در آخر سلامتی و عزت امام امت را در طول عمر با عظمت آن بزرگوار را و موفقیت تمامی مسؤولین صدیق جمهوری اسلامی را از درگاه خداوند متعال خواستار و خواهانم. خدایا وجود نازنین امام امت رهبر کبیر انقلاب ما را و تمامی مسؤولین صدیق این کشور را از بلیات و ارضی محفوظ بدار. والسلام علیکم و رحمه الله.
    منشی-آقای کاظمی بفرمائید.
    سید مطهر کاظمی- بسم الله الرحمن الرحیم، السلام علیکم جمیعاً و رحمه الله و برکاته.
    قال الله الحکیم فی محکم کتابه »اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، ثم جعلنا کم خلائف فی الارض من بعدهم لننظر کم کیف تعلمون«.
    با درود فراوان به رهبر کبیر انقلاب و شهدای کربلای ایران خاصه پیشتازان انقلاب، شهید امانی، بخارائی، هرندی، و نیک نژاد. و به یمن هفته جهاد سازندگی یکی از بالهای توانای انقلاب در خدمت به محرومان و مستضعفان. و به شکرانه هفته سقوط بنی صدر و بالمال سقوط منافقین و لیبرالها که با قاطعیت رهبر و شجاعت مجلس و پشتیبانی امت شهیدپرور تحقق یافت، سخنم را آغاز میکنم.
    خدایا! مسؤولیت خطیر و امانت بزرگی را ملت قهرمان و شهیدپرور ایران به دوش ما قرار داده اند، خدایا ! چشمهای نگران بنیانگذاران مکتب اسلام خاصه بقیه الله الاعظم روحی فداه و رهبر کبیر انقلاب و مستضعفان جهان متوجه عصاره ملت است. خدایا ما را از لغزشها ، غفلت ها و خودگرائی ها نجات داده و حضور ما را در مجلس شورای اسلامی مفید به حال اسلام و مسلمین و محرومان چشم انتظار ایران قرار بده.
    امروز مظلوم ترین موجود در جهان غرب و شرق خود انسان است. زیر مکتب های شرق و غرب انسان را زا بعد مادی شناخته و او را موجود ناتوان، سرگردان و بی هدف و مقهور جامعه و تاریخ و طبیعت و امثال اینها میداند. در برابر این دو مکتب ماتریالیستی تنها مکتبی که انسان را دارای هدف مقدس انتخاب گر، توانا ، نیرومند، انسان ساز، خودساز، سرنوشت ساز و حتی تاریخ ساز و جامعه ساز میداند مکتب غنی اسلام است که انسانهای توانائی مثل ابراهیم ، موسی‌، عیسی، رسول الله و ائمه هدی علیهم السلام در مکتب اسلام پیدا شده اند و محور و جهت جامعه را عوض کرده اند. انسان وقتی در اسلام میتواند سازنده و قوی تربیت شود که خود را در مثلث مقدس یعنی مکتب، امام و امت ببیند و دشمنان اسلام هم از این مرحله عینی قرآن وحشت دارند و از این راه میتوان همه تیرها را به هدف زد و از این رهگذز میشود محاسبات شرق و غرب را به هم زده انسانها را از کوره راه شرق و غرب به صراط مستقیم هدایت کرده و تمام مثلث های شوم را یکی پس از دیگری نابود ساخت.
    هان ای ابرقدرتها ! به وجدانهای خود بازگردید ولااقل از راه انسانهای خداجوی کنار بروید و الا طلایه داران توحید شما را که موانع بزرگ راه الله هستید سرنگون ساخته و جرثومه کثیف شما را به آتش خواهد کشید. آیا قدرت موتور محرک انقلاب اسلامی ایران که مکتب و امام و امت است را تجربه نکرده اند؟ آیا نابودی رژیم منفور شاهنشاهی و محاکمه شیطان بزرگ در لانه جاسوسی و محکومیت مارکسیسم را در چهره کریه حزب توده و شکست آمریکا را در طبس و خنثی شدن کودتاها و توطئه ها و سقوط بنی صدرها و منافقین و گروهکهای راستی و چپی و درماندگی رژیم بعث عراق و فرار آمریکا از لینان و رسوائی شوروی در افغانستان را امر تصادفی میدانید؟ و یا حمل بر نقص دستگاهای کامپیوتری خود میدانید؟ صد بار بلکه هزار بار هم تجربه کنید نتیجه همان است و بس. شما انسانها را در بعد حیوانی و شهوانی خلاصه نموده و در کنار مظاهر مادی به غل و زنجیر کشیده و از انسان یک موجود ناموزون ساخته اید. اما مکتب انسان ساز ما انسان را در همه ابعاد عبادی ، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی پرورش میدهد و معتقد است انسان تک بعدی هرگز بت شکن نخواهد بود. و اگر ملت ما در همه صحنه ها حضور دارند و اگر برادر رزمنده مجروح ما، برادر مجروح خود را بر خود مقدم میدارد و دهها برابر نمایش میدان احد را عینیت می بخشد ، به خاطر رشد موزون و رشد در تمام ابعاد اسلام است. ولی شما از درک تجلیات و شعاهای معنوی انقلاب ما عاجزید. زیرا که عینک ها و ابزار دید شما همه مادی هستند. بدانید انقلاب اسلامی ایران سدهای به ظاهر آهنین شما را به صورت تارهای عنکبوتی در معرض جهانیان به نمایش گذاشته و ابهت شما را شکسته است. گذشت آن روزگار شما که ناوگانهایتان را جهت ارعاب و وحشت و باجگیری در منطقه و ایجاد خفقان و چپاول مخازن و معادن ملتها به راه می انداختید. دنیا در طول پیروزی انقلاب اسلامی ایران دقیقاً لمس نموده است که نه تحریم اقتصادی و نه حملات مستقیم و غیر مستقیم و نه توطئه هاو کودتاها و نه کنفرانس سران مرتجع منطقه و نه آواکس ها و دیگر وسایل جنگی و نه بمبهای شیمیائی شما در اراده آهنین ملت به پاخاسته کوچکترین تاثیرس را نخواهد گذاشت. اکنون بعد از پیوند شوم کاخ کرملین و کاخ سفید هیاهوی جنگ در خلیج فارس را به راه انداخته اید؟ شما ناتوان تر از آن هستید که جنگ را به خلیج فارس بکشید، زیرا ک هخود بهتر میدانید مرتجعین منطقه از ترس انفجار بشکه های باروت منطقه مثل شاه معدوم ایران در حال فرار به آغوش نحس اربابانشان هستند. این مساله آفتابی ترین موضوع برای ملت های منطقه است که نه شما توان حفاظت آنها را دارید و نه آنها قادر به ادامه نوکری شما هستند تا چه رسد به حفظ منافع و حفظ آواکسهای شما. و اگر نجات خود و نوکران خود را در ناامن کردن خلیج فارس بدانید فرزندان علی و پاسداران جان بر کف و امت شهیدپرور ایران برای رویاروئی با دشمنان واقعی و اصلی خود لحظه شماری می کنند. زیرا میدانند سرنوشت نهائی فرعون ها غرق شدن در دریاها است. و این از سنت های الهی است. طلایه داران توحید آنچنان آتش در منطقه روشن خواهند کرد که در لحظه اول دود آن چشم های شما و نوکرانتان را الی الابد کور خواهد نمود. ملت ما امسال هم مثل سالهای قبل


در شب های قدر از روح بزرگ امیرالمؤمنین استمداد نموده و تجدید عهد با ارواح شهدا کرده و برای آزاد کردن بیت المقدس خود را آماده خواهد نمود. زیرا روز جهانی قدس را( رئیس-وقتتان تمام است) تا بعد از شب سرنوشت قرار داده ایم. شما برای رسیدن به لذت ها و عیاشی های محدود از هر گونه جنایت و قتل و غارت پاک ندارید. حتی انسان نماهای دست پرورده شما از کنار گرسنه ها، محرومان و کشته ها ویسکی به دست ، رقص کنان عبور می کنند. بیائید چند لحظه ای روش پیروان ولایت فقیه و پیر جماران ما را نگاه کنید. بیائید پیام بلند و سرنوشت ساز امام ما را بنگرید که ضمن توصیه نکات مهمی به نمایندگان دور دوم مجلس شورای اسلامی از قبیل رعایت آداب اسلامی، اصالت جنگ، ساده زیستی و حل مسائل مهم اقتصادی ، مبارزه با تورم و حل مساله مسکن و زمین نکته لطیفی را گوشزد فرمود که خدمت به محرومان و مستضعفان از راه غیر مشروع یک عمل انحرافی و خیانت به اسلام و جمهوری اسلامی ایران و بلکه به محرومین میباشد.
    شما ای سازمان ضد ملل و ای شورای…..
    رئیس-وقت شما تمام است.
    کاظمی-والسلام علیکم و رحمه الله.
    منشی-آقای خرم تائی بفرمائید.
    خرم تائی- السلام علیکم و رحمه الله. الحمدالله رب العالمین قاصم الجبارین. الصلوه والسلام علی جمیع الانبیاء و المرسلین. خصوصاً علی سیدنا و سندنا ابی القاسم محمد (حضار صلوات فرستادند) و علی آله الطیبین و اصحابه الطاهرین و علی من اتبعتهم امتثال الامر رب العالمین.
    حالا چون مساله جنگ برای ما ملت ایران در اولویت قرار دارد پیروزی نهائی عنقریب رزمندگان عزیزمان بر صدامیان از خداوند متعال مسالت دارم » و ما ذلک علی الله بعزیز«
    با درود به ارواح پاک شهدای اسلام خصوصاً شهدای بمباران اخیر بانه و نهاوند و شهرهای دیگر ایران و سلام بر رهبر کبیر انقلاب اسلامی و سلام بر معلولین انقلاب و جنگ تحمیلی و بازماندگان شهدا و سلام به رزمندگان و ملت شهیدپرور ایران.
    اینک با اجازه نمایندگان محترم مطلب را شروع میکنم. اشاره به حمله هوائی اخیر دژخیمان صدام و ملت شهیدپرور بانه، اینکه در15 خرداد63 نزدیک ساعت10 صبح بعد از راهپیمائی هنگامی که توده مردم در پارک شهر جمع میشوند و می نشینند جهت گوش دادن به حرف بزرگان، چند دقیقه ای میگذرد که ناگهان حمله هوائی ددمنشانه صدامیان با بمبهای آتش زا و راکت و رگبار شروع میگردد که عده ای از شرکت کنندگان در این مراسم و بسیاری دیگر از مردم بی دفاع در کوچه و بازار و دکان و محل کار و خانه های خودشان به خاک و خون کشیده میشوند و چند دستگاه وسایل نقلیه طعمه آتش و دکانها و خانه های زیادی ویران میشود که بعد از پایان حمله بعثی های غدار از خدا بی خبر دست ها و پاهای قطع شده و بریده کودکان معصوم و بدن تکه تکه مردم بی دفاع را جمع و آماده دفن میشود. تعداد شهداء قریب سیصد نفر و مجروحین بیشتر از این رقم بوده است. راستی این است که این جنایت در نوع خود کم سابقه است ولی برای صدام تکریتی آنهم در مورد کردها تازگی ندارد. به خیال بعضی ها این بابای دلسوز کرددارد خود مختاری میدهد. آری و اینکه پروتکل یعنی قرار داد خود مختاری ملت کرد را امضاء نمود وای به حال صدام و همفکرانش، آن روزی که بعضی روی ها سفید و تابناک و بعضی رویها سیاه و زشت می شود » یوم تبیض وجوه و تسود وجوه«. نابود باد این نقشه و خو تفو بر این مغز ها تفو.
    2-از خداوند لایزال و قادر متعال مسالت مینمایم که به فضل خودش صحت و دوام عمر قائد عظیم الشان رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران که همیشه بیاد مستمندان میباشد، اعطاء بفرمایند و از رئیس جمهوری محترم و رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و نخست وزیر محبوب و دولت خدمتگزار مردم که نسبت به خانواده شهید و جبران خسارات و باسازی بانه توجه خاصی مبذول فرمودند قدردانی و تشکر میکنم. و ز ملت خیر خواه ایران و کلیه آقایانی که به وسیله تلگراف و اطلاعیه و تشکیل مراسم و به هر نوع دیگر همدردی خود را اظهار و این جنایات صدام را محکوم نموده اند سپاسگزارم.
    3-چرا صدام این مردم مستضعف را به خاک و خون می کشد؟
    جواب سه چیز صدام را دیوانه وار به این جنایات وادار میکند:
1- این مردم ایمان و اعتقاد به خدای مقتدر و ستوده کار دارند که از نیروی ایمان آنها می هراسد.
2- این است که این مردم مسلمان طرفدار و مدافع جمهوری اسلامی ایران میباشند.
3- اربابان صدام به خیال واهی خودشان جهت ارعاب نوده مردم مسلمان به پا خاسته جهان و فشار برای جمهوری اسلامی ایران آن ابر مرد واژگون بخت روباه قادسیه را بر این جنایات تحریک و تشویق میکنند غافل از اینکه مردمی که دارای ایمان و اعتقاد به خدا و رهبر نستوه است از این حمله ها و شهادت ها نمی هراسد بلکه ریختن خون پاک این مظلومان تحرک توده مردم مسلمان جهان را بیشتر و رزمندگان ملت شهیدپرور ایران را برای حضور در جبهه ها دلگرم و آماده تر میکند که نیروی ایمان از هر نیروئی قوی تر و شهادت در راه اسلام برای مسلمین از همه مراتب بالاتر است و از طرف دیگر بخواهند یا نخواهند نور خدا خاموش نخواهد شد و انقلاب اسلامی ایران با اتکاء بر نصرت خدا و نیروی توده مردم مسلمان و رهبری صحیح قائد عظیم الشان انقلاب سیر تکاملی خود را تا پیروزی نهائی طی خواهد نمود و هنگام کیفر ظالمان خواهد رسید. آنگاه میدانند به کدام پرتگاه و به سوی چه بدبختی میروند و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون( سوره26 آیه227)و گمان نکنید که خداوند متعال از اعمال ظالمان غافل است و لا تحسبن الله غافلا عما یعمل الظالمون انما یؤخرهم لیوم تشخیص فیه الابصار(سوره14 آیه43)و هرگز مپندارید که خدا از کردار ستم کاران غافل است بلکه کیفر اعمال ظالمان را به تاخیر می افکند تا آن روزی که این چشمهایشان در آن روز خیره و حیران است از بیم و هراس نمیتوانند یک ثانیه چشم بر هم نهند. صورت خطاب خدا با حضرت ختمی مرتبت است صلی الله علیه و آله امامراد امت و تسلیت و نوید برای مسلمین و تهدید از جنایتکاران که شامل حال آقا صدام هم می باشد که با خواست متعال عنقریب در این دنیا از خوف و هراس رزمندگان عزیزمان نمیتواند یک لحظه چشم بر هم نهد تا به سوی اعمالش میرسد در آخرت به چنگ ماموران خدا و عذاب همیشگی مبتلا خواهد شد.
4- به عنوان تذکر نیازمندیهای اولی و ضروری حوزه انتخابیه ام از دولت مردان و دست اندرکاران گرامی دولت جمهوری اسلامی و مقامات مربوطه وزارت محترم نیرو، وزارت محترم راه و ترابری استدعا مینمایم در مورد بهبود آب و برق سقز و بانه و مرمت و آسفالت جاده سقز-بانه توجه سریع تر مبذول فرموده که ساکنین هر دو شهر از حیث کمبود آب و برق بسیار در مضیقه هستند جاده مزبور تنها مربوط به مردم این دو شهر نیست بلکه جاده مهم نظامی هم هست که بیشتر زیان خرابی این جاده متوجه وسایل نقلیه نیروهای نظامی و دولت خدمتگزار میگردد از طرف دیگر توده مردم مسلمان این حوزه علاوه بر حمله صدامیان خارجی بیشتر اوقات مورد حمله و ترور گروهکهای داخلی ضد انقلاب میباشند اقدام سریعتر مقامات مربوطه در رابطه با سه مورد فوق جهت دلنوائی و جلب توجه مردم به طرف دولت جمهوری اسلامی ایران تاثیر بسزایی خواهد داشت و مشت محکمی بر دهان وابستگان داخلی استکبار جهانی خواهد بود به امید پیروزی نهایی رزمندگان جبهه حق علیه باطل والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته. نماینده سقز و بانه کردستان.
    رئیس-آقای جعفری سه دقیقه از وقتشان را به آقای سلیمی داده اند که ایشان استفاده بکنند.
    سلیمی-سلام علیکم و رحمه الله.بسم الله الرحمن الرحیم.» قل انما اعظمکم بواحده ان تقوموالله مثنی و فرادی« سخن چند به پاس خدمات جهاد سازندگی.
    با درود به امت و امت شهیدپرور با عرض تبریک هفته جهاد سازندگی به امام و ایثارگران جهاد.
    بعد از پیروزی انقلاب جهت بازسازی ویرانیهای حاصل از رژیم وابسته طاغوتی وجود نهادی که به دور از عوامل نگاهدارنده و بازدارنده موجود در ادارات که تحفه غرب بودند ایجاب می نمود که نیروهای انقلاب را تشکل و به خدمت بگمارند که این مشکل با پیام امام مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی حل گردید بدین مضمون:
    برای مرحله سازندگی ما دست مان را نزد تمام ملت دراز میکنیم و از ملت میخواهیم همه در این نهضت27 خرداد شرکت کنند و دست برداری
بهم بدهند و این جهاد سازندگی را شروع کنند هم چنانکه واقفیم انقلاب اسلامی با معیارهای خاص خود غیر از همه انقلابات دنیا بود که   در آن نه تنها سلاح نقشی نداشت بلکه قطب های استکباری جهان اعم از شرقی و غربیش نیز هیچ نقشی نتوانستند ایجاد کنند بلکه در محاسباتشان نیز سر در گم ماندند و از تحلیلش با گذشتن هر وامانده است و چاره ندارد پا به میدان گذاشت و حماسه ها آفرید که روی تاریخ را سفید کرد. و الگوی مبارزه برای محرومین دنیاگردید و جهاد سازندگی با سلاح ایثار و اخلاص جهت سازندگی قدم پیش نهاد که حرکت آن نه تنها برای افکار مادی غیر قابل هضم بود که چگونه یک عده جوان بی تجربه و فاقد همه گونه امکانات میتوانند سازنده باشند چه برسد به اینکه این همه خرابی را آباد و تولید را افزایش دهند و چه بسیار از مزدوران شرق و غرب که بچه های انقلاب را در ابتدای حرکت به تمسخر گرفته و کارشکنی ها نمودند و به تضعیف پرداختند و مردم را هم به کارشکنی در مقابل این حرکت تجهیز می نمودند  ولی با توجه به اینکه ان ینصرکم الله فلا غالب لکم نه تنها طرفی روز از عمر انقلاب بیشتر وامانده و ذلیلانه به اعتراف نشستند که این انقلاب معجزه قرن است اما عوامل پیروزی انقلاب به قول آیت الله العظمی منتظری عبارت بودند از ایمان و توکل به خدای تعالی رهبریت پیامبر گونه امام ، وحدت اقشار مختلف است که برای حفظ جهانی کردنش نیز این عوامل هستند لذا نهادهایی جهت اجرا لازم بود که سپاه و   کمیته ها با سلاح شهادت آن چیزی که دنیای استکبار از در کش نبستند بلکه خود بیشتر رسوا و طرد شدند و جهاد سازندگی که فرزند انقلاب بود بر طبق همان معیارهای انقلاب گام برداشت که تکیه گاه و توکل او بر خدا و سیرش لله و هدفش رضای او و سلاحش ایثار و اخلاص . دستور کار و برنامه اش فرامین امام بود آری ،فرزندان امام نه برای به کف آوردن چیزی ، بلکه برای همه چیز در راه خدا دادن حرکت کردند و جهادسازندگی را نه به عنوان محل شغل و جهادگری را نه به عنوان شغل بلکه جهاد را به عنوان یک معبد که عاشق بودند و مجاهد فی سبیل الله و برای ادای تکلیف که چه بسا شاغلان و تحصیل کردگان شغل و تحصیل را گذاشتند که هیچ بلکه سرمایه خود را  نیز صرف حرکت و پای گیری جهاد کردند.
    رئیس- وقت تان تمام شده است.
    سلیمی- لذا باید گفت که جهادگر شاغل نیست ، عاشق است زیرا شاغل به پول و مقام و آسایش و وسیله و پاداش و وقت محدود      می اندیشد و هدفش رفع تکلیف است ولی جهادگر را انجام رسالت مطرح است که هیچ کدام از این عوامل او را اغناء نمیکند که در فرهنگ او طلب پاداش از خدا و آسایشش در جبهه و میان سنگر بودن و همدوش محرومین روستایی برای اصلاح گام برداشتن و تمام وقتش را در راه خدا صرف نمودن است نه بسته زمان بودن تا شاید از عهده شکرش براید اما آنچه که برای حفظ این نهاد باید در نظر گرفت با آنکه میدانید بزرگترین مانع حرکت و بازدهی ادارات ما بوروکراسی حاکم بر آنها میباشد که نیروها هر چقدر هم مخلص باشند دست و پایشان گرفته شده و استعدادشان خفه می شود لذا با توجه به تذکرات مکرر آیت الله منتظری باید سعی شود که حداکثر ممکن این عوامل از این نهاد های مقدس که دچار کاغذ بازی شوند جلوگیری شود و دیگری در تقسیم بودجه نسبت به جهاد باید توجه بیشتر شود که مستقیما در سطح روستا و مناطق محروم صرف می شود که محرومترین و وارثان انقلاب هستند. اما مساله دیگر که مانع بزرگی در راه حرکت جهاد سازندگی میباشد روشن نبودن وضع زمینهای زراعی میباشد که امسام بزرگ مان نیز تاکید نموده اند زیرا تا زمانی که خوانین در سطح روستا زور میگویند روستائیان و محرومین از روستا فرار میکنند. زیرا نه تنها مالشان بلکه ناموس و عرضشان نیز در خطر است اما دو تذکر دارم یکی به وزیر جهاد سازندگی در مورد بودجه استانهای محروم به خصوص سیستان و بلوچستان و کردستان و آذربایجان غربی و دیگری به وزیر محترم راه در مورد آسفالت راه میاندوآب به صائن دژ به تکاب. با تشکر از مردم حوزه انتخابیه والسلام علیکم و رحمه الله.
3-تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس و همچنین ابراز همدردی و تسلیت عده ای از نمایندگان به مناسبت فوت پدر آقای اربابی
    رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم. تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان محترم اجرایی کشور.
    آقای سید زاده نماینده باختران به وزارت کشور در مورد رفع مشکلات سازمان آب باختران و به وزارت نیرو در خصوص تکمیل منابع آب باختران تذکر داده اند.
    آقای خلخالی نماینده قم به وزارت کشاورزی در مورد اعزام دامپزشک به قم و حومه و ارسال کمباین جهت جمع آوری گندم به خلخال تذکر داده اند.
    آقای انگجی نماینده تبریز به وزارت نیرو در خصوص آب آشامیدنی تبریز تذکر داده اند.
    آقای پریزاد نماینده نقده به صدا و سیما در مورد نصب دکل شهید فتحی نقده تذکر داده اند.
    آقای جلالی نماینده فیروز آباد به وزارت بهداری در خصوص تامین پزشک جراح مورد نیاز بیمارستان انقلاب اسلامی فیروز آباد تذکر داده اند.
    آقای ملازهی نماینده ایرانشهر به وزارت صنایع در خصوص رفع نابسامانیهای کارخانه ریسندگی و بافندگی بافت بلوچ در ایرانشهر تذکر داده اند.
    آقای رزاقی نماینده تنکابن به وزارت کشاورزی و به وزارت بازرگانی در خصوص تخصیص ارز مورد نیاز اتحاد به شرکت های تعاونی منطقه برای وارد کردن کاغذ شیمیایی مرکبات تذکر داده اند.
    آقای محمدی آذر نماینده تاکستان به وزارت کشاورزی در مورد تامین آب کشاورزی و جلوگیری از خرید ارزان زیتون منطقه و به وزارتخانه های راه و جهاد در مورد احداث راههای روستایی منطقه تذکر داده اند.
    آقای موسوی پور نماینده ابهر به وزارت راه در خصوص تکمیل جاده کمربندی ابهر و خرمدره و قیدار و به وزارت بهداری در خصوص تکمیل بیمارستان خرمدره و به وزارت نیرو در مورد رفع ممنوعیت حفر چاه عمیق در منطقه ابهر تذکر داده اند.
    آقای آهنی نماینده آستارا به وزارت نیرو در مورد آب آشامیدنی آستارا ، و به وزارت کشور در مورد نرخ آب آستارا و به وزارت راه در مورد آسفالت جاده آستارا-هشتپر تذکر داده اند.
ضمناً الان اطلاع داده اند که پدر همکار محترممان جناب آقای عبدالکریم اربابی نماینده چابهار در اثر سکته قلبی فوت کردند که ما از طرف نمایندگان به ایشان و خانواده محترمشان تسلیت عرض میکنیم.
4-مراسم تحلیف آقایان: مهبودی، سید فخرالدین هاشمی و عزیز حجتی
    رئیس- اولین دستورمان اجرای مراسم تحلیف چند نفر از آقایانی است که تازه تشریف آورده اند. اسامی شان را اعلام کنید.
    منشی-بسم الله الرحمن الرحیم. آقای بهروز مهبودی از کازرون و آقای سید فخرالدین هاشمی از جهرم و آقای عزیز حجتی از ماکو.
    رئیس- لطفاً جلوی تریبون تشریف بیاورند.
    یکی از آقایان آن متن را قرائت بفرمایند دو نفر دیگر هم آرام تر بخوانند.
    بسم الله الرحمن الرحیم. من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد میکنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد مینمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دست آوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. ودیعه ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم. از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهارنظر ها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنها را مد نظر داشته باشم. والسلام علیکم و رحمه الله.
    رئیس- امضاء بفرمایید مخبران شعبه ها را دعوت کنید که به ترتیب تشریف بیاورند برای گزارش کار شعبه ها.
5-تصویب اعتبارنامه آقای سید مجتبی میرجعفری نماینده اراک
    منشی- مخبر شعبه(1)آقای موسوی دامغانی بفرمایید.
    موسوی دامغانی ( مخبر شعبه1)- بسم الله الرحمن الرحیم، گزارش شعبه یک به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی اراک مبنی بر انتخاب آقای سید مجتبی میرجعفری در جلسه روز5 شنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تایید گردید.
   
   
    
       
       
    رئیس- اعتبارنامه آقای میرجعفری از اراک مطرح است.(اظهاری نشد)معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای میرجعفری نماینده اراک تصویب شد.(تکبیر نمایندگان)
6-طرح اعتبارنامه آقای قلی شیخی و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق
    منشی-مخبر شعبه(2)تشریف بیاورند.
    اکرمی(مخبر شعبه2)-بسم الله الرحمن الرحیم،گزارش از شعبه(2)به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی ایذه مبنی بر انتخاب آقای قلی شیخی در جلسات 24/3/63 و 27/3این شعبه مورد برسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید نگردید.
    رئیس-اعتبارنامه آقای شیخی به کمیسیون تحقیق ارجاع می شود.
7-طرح اعتبارنامه آقای محمد رضا باهنر و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق
    منشی-مخبر شعبه(3)آقای پورسالاری تشریف بیاورند.
    پورسالاری( مخبر شعبه3)-بسمه تعالی.
    گزارش از شعبه(3)به مجلس شورای اسلامی:
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی بافت، مبنی بر انتخاب آقای محمد رضا باهنر در جلسه روز یکشنبه 27/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس-اعتبارنامه آقای باهنر مطرح است (موسوی پور-اعتراض دارم)آقای موسوی پور اعتراض دارند به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود.
8-تصویب اعتبارنامه آقای مرتضی رضوی نماینده تبریز
    منشی-مخبر شعبه(4)آقای متین تشریف بیاورند.
    متین( مخبر شعبه4)-بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از شعبه(4) به مجلس شورای اسلامی:
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تبریز مبنی بر انتخاب آقای مرتضی رضوی در جلسه روز شنبه 26/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای رضوی از تبریز مطرح است( اظهاری نشد)معترضی در مجلس نیست، اعتبارنامه آقای رضوی نماینده تبریز تصویب       شد.(تکبیر نمایندگان).
9-تصویب اعتبارنامه عده ای از نمایندگان تهران
    منشی- مخبر شعبه(6)آقای پورگل تشریف بیاورند.
    پورگل(مخبر شعبه6)-بسم الله الرحمن الرحیم،
    گزارش از شعبه(6) به مجلس شورای اسلامی:
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تهران مبنی بر انتخاب آقای محمد علی هادی نجف آبادی در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای هادی از تهران مطرح است (اظهاری نشد) معترضی در مجلس نیست، اعتبارنامه آقای هادی نماینده تهران تصویب شد (تکبیر نمایندگان).
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه(6)به مجلس شورای اسلامی:
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تهران مبنی بر انتخاب آقای حسین کمالی در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای کمالی از تهران مطرح است(اظهاری نشد) معترضی در مجلس نیست، اعتبارنامه آقای حسین کمالی نماینده تهران تصویب شد.(تکبیر نمایندگان)
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه(6)به مجلس شورای اسلامی:
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تهران مبنی بر انتخاب آقای محمد یزدی در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعببه مورد برسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای محمد یزدی از تهران مطرح است (اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست، اعتبار نامه آقای یزدی نماینده تهران تصویب شد. (تکبیر نمایندگان )
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه (6) به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تهران مبنی بر انتخاب آقای حسن روحانی در روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت  و به اتفاق آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای روحانی از تهران مطرح است (اظهاری نشد ) کسی در مجلس معترض نیست ، اعتبار نامه آقای روحانی نماینده تهران تصویب شد. (تکبیر نمایندگان ).
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه (6) به مجلس شورای اسلامی :
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تهران مبنی بر انتخاب خانم مرضیه حدیدچی (دباغ ) در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه  خانم دباغ از تهران مطرح است (اظهاری نشد ) معترضی نیست ، اعتبار نامه خانم مرضیه دباغ نماینده تهران تصویب شد ، (تکبیر نمایندگان ).
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه (6) به مجلس شورای اسلامی :
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تهران مبنی بر انتخاب آقای موسی زرگر در جلسه روز پنجشنبه 24/3 /63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای زرگر از تهران مطرح است (اظهاری نشد ) معترضی در جلسه نیست . اعتبار نامه آقای زرگر نماینده تهران تصویب شد. (تکبیر نمایندگان ).
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه (6) به مجلس شورای اسلامی :
پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تهران مبنی بر انتخاب آقای محمد باقر محی الدین انواری در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت وبه اتفاق آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای انواری از تهران مطرح است (اظهاری نشد ) معترضی در جلسه نیست ، اعتبار نامه آقای انواری نماینده تهران تصویب شد. (تکبیر نمایندگان ).
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه (6) به مجلس شورای اسلامی :
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تهران مبنی بر انتخاب آقای ابراهیم اسرافیلیان در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت وبا اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای اسرافیلیان از تهران مطرح است (اظهاری نشد ) معترضی در جلسه نیست ، اعتبار نامه آقای اسرافیلیان نماینده تهران تصویب شد (تکبیر نمایندگان )
بسمه تعالی
   گزارش از شعبه (6) به مجلس شورای اسلامی .
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تهران مبنی بر انتخاب آقای سید رضا زواره ای در روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اکثریت آراء تایید گردید .
    رئیس- اعتبار نامه آقای زواره ای از تهران مطرح است .(اظهاری نشد) معترضی در مجلس نیست اعتبار نامه آقای زواره ای نماینده تهران تصویب شد (تکبیر نمایندگان )
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه (6) به مجلس شورای اسلامی .
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تهران مبنی بر انتخاب آقای سید محمد اصغری در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و
   
  
      
   
   

       
.


   
   
   
   
   
   
   
      
    
.

     
        
    


به اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای اصغری از تهران مطرح است (اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست ، اعتبار نامه آقای اصغری نماینده تهران تصویب شد (تکبیر نمایندگان )
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه (6) به مجلس شورای اسلامی .
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تهران مبنی بر انتخاب خانم مریم زعفرانی بهروز (بهروزی ) در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه خانم بهروزی از تهران مطرح است (اظهاری نشد ) کسی اعتراضی ندارد ، اعتبار نامه خانم بهروزی نماینده تهران تصویب شد (تکبیر نمایندگان )
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه (6) به مجلس شورای اسلامی .
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تهران مبنی بر انتخاب آقای محمد هاشم رهبری در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای رهبری از تهران مطرح است (اظهاری نشد ) معترضی در جلسه نیست اعتبار نامه آقای رهبری نماینده تهران تصویب شد. (تکبیر نمایندگان )
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه (6) به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تهران مبنی بر انتخاب آقای سید حسین موسویانی در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای موسویانی از تهران مطرح است (اظهاری نشد ) کسی اعتراضی ندارد اعتبار نامه آقای موسویانی نماینده تهران تصویب شد. (تکبیر نمایندگان )
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه (6) به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تهران مبنی بر انتخاب آقای سعید امانی همدانی در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای سعید امانی همدانی از تهران مطرح است (اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست ، اعتبار نامه آقای سعید امانی نماینده تهران تصویب شد. (تکبیر نمایندگان )
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه (6) به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تهران منبی بر انتخاب آقای اسد الله بادامچیان در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرارگرفت و به اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای بادامچیان از تهران مطرح است (اظهاری نشد ) معترضی در جلسه نیست اعتبار نامه آقای بادامچیان نماینده تهران تصویب شد (تکبیر نمایندگان ).
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه (6) به مجلس شورای اسلامی .
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تهران مبنی بر انتخاب آقای سید کمال الدین یاد آور نیک روش در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای نیک روش از تهران مطرح است (اظهاری نشد ) معترضی در جلسه نیست ، اعتبار نامه آفای نیک روش نماینده تهران تصویب شد (تکبیر نمایندگان ).
10- طرح اعتبار نامه آقای دوزدوزانی و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه (6) به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تهران مبنی بر انتخاب آقای عباس دوزدوزانی در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای دوز دوزانی نماینده تهران مطرح است.
    علوی- اعتراض دارم.
    پور گل- من هم مخالفم.
    رئیس- آقای پور گل و آقای علوی اعتراض دارند ، اعتبار نامه آقای دوز دوزانی به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود.
11- تصویب اعتبار نامه آقای معرفی زاده نماینده خرمشهر و شادگان
    منشی- مخبر شعبه پنج لطفا تشریف بیآورند گزارشی الان رسیده است. آقای علوی بفرمائید.
    علوی حسینی (مخبر شعبه 5 )- بسم الله الرحمن الرحیم.
        گزارش از شعبه (5) به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی خرمشهر و شادگان مبنی بر انتخاب آقای علی معرفی زاده در جلسه روز 27/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای معرفی زاده از خرمشهر و شادگان مطرح است (اظهاری نشد ) معترضی در جلسه نیست اعتبار نامه آقای معرفی
زاده نماینده خرمشهر و شادگان تصویب شد (تکبیر نمایندگان )
12- تصویب اعتبار نامه آقای مراد علی احمدی نماینده سنقر کلیائی
    منشی- مخبر شعبه (9) آقای هراتی تشریف بیآورید.
    هراتی (مخبر شعبه 9 )- بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از شعبه 9 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی سنقر کلیائی مبنی بر انتخاب آقای مراد علی احمدی در جلسه روز 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای احمدی از سنقر کلیائی مطرح است (اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست اعتبار نامه آقای احمدی نماینده سنقر کلیائی تصویب شد. (تکبیر نمایندگان ).
13- طرح اعتبار نامه آقای فضائلی و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق
بسمه تعالی
    گزارش ازشعبه (9) به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی سمیرم مبنی بر انتخاب آقای عطاءالله فضائلی در جلسه روز 26/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای فضائلی از سمیرم مطرح است (نادی- معترضم ) آقای نادی معترضند بنا بر این پرونده به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود.
14- طرح اعتبار نامه آقای رحمتی و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 9 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی قمشه مبنی بر انتخاب آقای رحمت الله رحمتی در جلسه روز 26/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار  گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای رحمتی از قمشه به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود
    وافی- معترض هستم.
    فهیم کرمانی- اعتراض دارم.
    قائمی- من هم معترض هستم.
        رئیس- آقای وافی ، آقای فهیم ، آقای قائمی هم معترضند گزارش بعد قرائت شود.
15- طرح اعتبار نامه آقای محمد کاظم امام موسوی و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 9 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی شوشتر مبنی بر انتخاب آقای سید محمد
   
  
   
   
   
   

   

   

   .

 


 
      
     
  
   

   
   
   
      
   
 
  
     

     
    
    

   
   
کاظم امام موسوی در جلسه روز 26/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای امام موسوی به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود.
    رشیدیان- من هم اعتراض دارم.
    فؤاد کریمی- معترض هستم.
    رئیس- آقای فؤاد کریمی و آقای رشیدیان هم اعتراض دارند.
16- طرح اعتبار نامه آقای صدقیانی و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 9 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی سلماس مبنی بر انتخاب آقای قاسم مهرزاد صدقیانی در جلسه روز 26/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید نگردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای صدقیانی از سلماس به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود.
17- تصویب اعتبار نامه آقای سیدعلی عوض زاده نماینده شیروان
    منشی- مخبر شعبه 10 آقای محقق تشریف بیاورند.
    محقق (مخبر شعبه 10 )- بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از شعبه (10 ) به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی شیروان مبنی بر انتخاب آقای سید علی عوض زاده در جلسه روز یکشنبه 27/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای عوض زاده از شیروان مطرح است (اظهاری نشد )معترضی در مجلس نیست اعتبار نامه آقای سید علی عوض زاده نماینده شیروان تصویب شد (تکبیر نمایندگان )
18- طرح اعتبار نامه آقای شیرزادی و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق
    منشی- مخبر شعبه 11 آقای رحیمی تشریف بیاورند.
    رحیمی (مخبر شعبه 11 )- بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از شعبه 11 به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی قصر شیرین مبنی بر انتخاب آقای شیرزادی در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای شیرزادی از قصر شیرین مطرح است.
    رشیدیان- اعتراض دارم.
    ناصری- معترض هستم.
    خزاعی- اعتراض دارم.
    فدائی-اعتراض دارم.
    رئیس- آقای رشیدیان و آقای ناصری و آقای خزاعی و آقای اسماعیل فدائی هم معترض هستند (نادی- من هم معترضم ) (رهامی- من هم اعتراض دارم ) آقای رهامی و آقای نادی هم معترض هستند بنابراین به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهد شد ، گزارش بعد قرائت شود.
19- تصویب اعتبار نامه آقای احمد عزیزی نماینده قزوین
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه (11 ) به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی شهرستان قزوین مبنی بر انتخاب آقای احمد عزیزی در جلسه روز شنبه 26/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید
    رئیس- اعتبار نامه آقای عزیزی از قزوین مطرح است (اظهاری نشد ) معترضی در جلسه نیست ، اعتبار نامه آقای احمد عزیزی نماینده قزوین تصویب شد (تکبیر نمایندگان )
20- طرح اعتبار نامه آقای بیوک آقا شریف و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق
    منشی- مخبر شعبه 13 آقای بهاری تشریف بیاورند.
    بیاری (مخبر شعبه 13 )- بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از شعبه 13 به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی مرند مبنی بر انتخاب آقای بیوک آقا شریف در جلسه روز 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اتفاق آراء تایید نگردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای بیوک آقا شریف از حوزه مرند به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود.
21- طرح اعتبارنامه آقای صمد شجاعیان و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق
    منشی- مخبر شعبه 14 آقای قائمی تشریف بیاورند
    مهدی قائمی (مخبر شعبه 14 )- بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از شعبه 14 به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی نورآباد ممسنی مبنی بر انتخاب آقای صمد شجاعیان در جلسه روز یکشنبه 27/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای شجاعیان از ممسنی مطرح است.
    پناهنده- من اعتراض دارم.
    مهدی قائمی- من هم اعتراض دارم.
    رئیس- آقای پناهنده و آقای قائمی معترضند پرونده به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود. بسیار خوب این قسمت فعلا تمام شد ولی گویا اعتبار نامه هائی هم در راه هست که می رسد و آخر جلسه می توانیم دوباره مطرح کنیم.
    بخش بعدی برنامه ما اتنخاب هیات رئیسه دائم است. چون ما طبق آئین نامه مان وقتی تعداد نمایندگان که اعتبار نامه شان تصویب شده به 180 نفر رسید باید بلافاصله به انتخاب هیات رئیسه دائم اقدام کنیم. حالا یک کار این است که آقایانی که در جلسه تشریف دارند و اعتبار نامه شان تصویب نشده ما خواهش می کنیم تشریف ببرند ردیف آخر بنشینند برای اینکه مشخص بشود و ما دقیق بتوانیم ببینیم چند نفر از کسانی که اعتبار نامه شان تصویب شده در مجلس داریم آقایانی که اعتبار نامه شان تصویب شده و در ردیف آخر هستند به ردیف های جلوتر بیایند. تذکر دوم اینکه ما خواهش می کنیم در مواقعی که رای گیری هست هیچیک از آقایان از روی صندلی شان بلند نشوند تذکر سوم برای حفظ سلامت رای گیری کارتهای خاصی خدمتتان داده ایم که روی اینها می نویسید و تذکر چهارم اینکه ماموران که می آیند گلدانها را بیاورند خدمتتان کارت را بدست مامور بدهید که او در گلدان بیندازد یعنی شیوه رای گیری باید اینطوری باشد وقتی که کارت هست شما کارت را بدهید دست مامور که در گلدان بیندازد و تذکر دیگری که خدمت آقایان داریم مواظبت کنید ماموری که گلدان می آورد در یک ردیف خاص بگردد و در حوزه دیگری دخالت نکند یعنی فقط در همان حوزه مثلا یک ردیف ، دو ردیف که سهم شان است در همان ردیف بگردند.
    حالا منشی ها بشمارند حضار را که با دقت ببینیم چند نفر هستند.
    منشی- برادرانی که اعتبار نامه شان به تصویب مجلس رسیده لطفا روی صندلیها بنشینند.
    رئیس- یک مطلب دیگری هم داریم که پیش از رای گیری بگویم. آقای عباس کبیری که به انتخاب مرحله دوم مشهد اعتراض کرده بودند و در نتیجه دو نفر از نماینده ها اعتبارنامه شان به کمیسیون تحقیق رفته بود ایشان اعتراضشان را پس گرفتند بنابراین اعتبار نامه آن دو نفر آقایان هم امروز مطرح است اگر معترضی نباشد آنها هم تصویب شده تلقی میشود.
22-استرداد اعتراض آقای کبیری و تصویب اعتبار نامه های آقایان فردوسی پور
و عبدخدائی نمایندگان مشهد
    رئیس- اعتبار نامه آقای اسماعیل فردوسی پور مطرح است. (اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست اعتبار نامه آقای فردوسی پور نماینده مشهد تصویب شد (تکیبر نمایندگان )
    اعتبار نامه آقای عبدخدائی از حوزه انتخابیه مشهد مطرح است (اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست اعتبار نامه آقای عبدخدائی نماینده مشهد تصویب شد (تکبیر نمایندگان )
    منشی- آقای فردوسی پور اعتراض دارند.
    رئیس- آقای فردوسی پور همان اراده اخطارشان ما را یادمان آورد که اینکار را انجام دادیم حالا باز هم اگر معترضند بگویند.
    فردوسی پور- حضور شورای نگهبان لازم است.
    رئیس- حضورشان نه ، این حضور معنایش یعنی وجود داشته باشند
 

   

    
 
    .

   
   
 
    
   

   

   
   
   

   
   

 

 

     
   
   
   
 
   
 
 
   
چون در دوره اول شورای نگهبان که نبودند ما مدتی تاخیر انداختیم تا اینکه شورای نگهبان تحقق پیدا کند.
23- استرداد اعتراض آقای حجازی و تصویب اعتبارنامه آقای راه چمنی نماینده سبزوار
    رئیس- آقای حجازی که به اعتبارنامه آقای راه چمنی از سبزوار اعتراض کرده بودند اعتراضشان را پس گرفتند. بنابراین ما دوباره مطرح میکنیم.
    اعتبارنامه آقای راه چمنی از حوزه سبزوار مطرح است( اظهاری نشد )معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای راه چمنی تصویب شد (تکبیر نمایندگان)
24- استرداد اعتراض آقای رهامی و تصویب اعتبارنامه آقای عبدالله پور نماینده هشترود
    آقای رهامی هم که معترض بودند به انتخابات هشترود اعتراضشان را پس گرفتند بنابراین اعتبارنامه آقای عبدالله پور از هشترود مطرح است( اظهاری نشد )معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای عبدالله پور نماینده هشترود تصویب شد( تکبیر نمایندگان )
    ربانی املشی- آئین نامه را شما بعد از دوره اول نوشتید و تصویب کردید و بعد از دوره اول طبق قانون اساسی هیچگاه مجلس بدون شورای نگهبان وجود ندارد. پس این حکم می گوید وجود فی المجلس.
    رئیس- آقای ربانی علتش اینست که این قبلا بود یعنی در آئین نامه قبلی بوده و موقع برداشتن دیگر حذف نشده است. آنموقع شرط هر کاری برای مجلس این بود که شورای نگهبان تحقق داشته باشد و ما هیچ کاری نمیتوانستیم بکنیم و اینهم جزو آن بود ، هیچ شکی هم در  این ما نداریم. آن موقع که گذاشته شده غفلت شده و همینطور چاپ شده است.
25- انتخاب هیات رئیسه دائم مجلس شورای اسلامی
    رئیس- ما الان 189 اعتبارنامه تصویب شده داریم با آنچه امروز تصویب شد.
    یکی از نمایندگان- مگر امکان دارد مجلس باشد و شورای نگهبان نباشد؟
    رئیس- بله اول اینطوری بود، دوره اول اینطوری بود، همین حالا هم ممکن است یک حادثه ای برایشان پیش بیاید و نباشند. در گذشته اینطوری بود. ما در دوره قبل یکی دو ماه معطل شورای نگهبان بودیم و وقتیکه شورای نگهبان نبود هیچکار نمی توانستیم بکنیم. وقتی که انتخاب شدند کارمان شروع شد. این اصلا مربوط به آن زمان بود.
    محمد یزدی- جناب آقای هاشمی! مساله خیلی روشن است. در متن قانون اساسی دارد » وجود شورای نگهبان « یعنی وجود شورای نگهبان است و نه حضور.
    رئیس- بلی، وجود است.
    منشی ها که شمردند این شمردن با چشم بود الان 185 نفر ثبت شده است. البته این به دقت خیلی جدی نیست، چون بعضی از آقایان 183 نفر هم گفته اند، بعضی 187 نفر هم گفته اند، ممکن است رقم یکی دو تا جابه جا بشود این قدر مساله مهم نیست. پس بنابراین قرار بر این شد که گلدانها را مامورین می گردانند ردیف هایشان هم مشخص است، از ردیف خودشان بیرون نمیروند، از آقایان خواهش می کنیم کارت را دست مامور بدهند که در گلدان بیندازد، آقایان هم از جایشان بلند نمیشوند. الان اولین مرحله انتخاب رئیس مطرح است. کسی که کاندیدا برای ریاست یک سال مجلس هست اعلام بکند.
    بیات- آقای هاشمی.
    رئیس- من کاندیدا هستم اگر کسی غیر از من هست اعلام بکنید.( اظهاری نشد )الان برای ریاست غیر از من کاندیدا نیست. البته اگر کسی بود بهتر بود که شکل انتخابات داشته باشد. حالا ما نمی توانیم تحمیل بکنیم.( عده ای از نمایندگان- انتخاب درست است )درست است، ما شکی نداریم در اینکه انتخابات درست است ولی اگر بود یک شکل انتخابات واقعی تری بود. پس مامورین گلدانها را بگردانند. آقایان اسم رئیس را روی یک کارتی بنویسند و در گلدان بیندازند.
    خزاعی- آقای هاشمی! اینکه مامور برگ رای را از دست نماینده بگیرد جزو آئین نامه است.
    رئیس- بلی.
    خزاعی- اگر جزو آئین نامه نباشد مخفی بودن رای را مخدوش می کند.
    رئیس- خیر، او که نگاه نمیکند، رای را می گیرد و در گلدان می اندازد. نظارت شرط است. یعنی با نظارت منشی ها شرط است، منشی ها نظارتشان را به این شکل انجام میدهند. شما اگر از قوه لامسه اینقدر استفاده کردید ما یک جایزه مهمی به شما میدهیم.
    خزاعی- مفهوم این کار این است که نماینده ممکن است دو رای بیندازد.
    رئیس- این استحکام رای گیری است چون حقوق افراد با یک رای ممکن است تفاوت پیدا بکند. این استحکام رای گیری است.
    ( در این هنگام اخذ آراء جهت انتخاب ریاست مجلس شورای اسلامی به عمل آمد )
    رئیس- تا آقایان رای ها را می شمارند، سراغ انتخاب نواب رئیس میرویم.
    کاندیداهایی که برای نیابت ریاست وجود دارد اعلام بشود.
    منشی- آقایان : محمد یزدی ، مهدی کروبی و ربانی املشی.
    رئیس- پس مامورین گلدانها را حاضر کنند. آقایان اسم دو نفر از این سه نفری که اعلام شده روی یک کارت بنویسید، البته اگر کسی بخواهد اسم یک نفر را هم بنویسد میتواند ولی ما ترجیح میدهیم که دو نفر نوشته بشود که آراء هدر نرود و به دست مامورین بدهید.
    ( در این هنگام اخذ آراء جهت انتخاب دو نفر بعنوان نایب رئیس بعمل آمد )
    رئیس- حالا برای انتخاب کار پردازها اقدام می کنیم. کسانی که نامزد کار پردازی هستند اعلام بکنید.
    کارتهای رئیس را که شمردند حضار در جلسه 189 نفر هستند.
    منشی- اسامی کاندیداها برای کار پردازها
    آقایان : سیدزاده – زائری – محلوجی – موسویانی – پرهیزکار ( پرهیزکار- من کاندیدا نیستم )- احمد عزیزی‌ ( عزیزی- من کاندیدا  نیستم )
    رئیس- روی یک کارت اسم سه نفر از افراد مورد نظرتان را بنویسید.
    ( در این هنگام اخذ آراء جهت انتخاب سه نفر بعنوان کار پرداز بعمل آمد )
    رئیس- کارتهای نواب رئیس هم 189 نفر به گلدان ریخته شده است.
    اسامی کاندیداها برای انتخاب منشی ها اعلام شود.
    منشی- اسامی کاندیداها برای انتخاب منشی ها.
    آقایان : موحدی ساوجی – عباسی فرد – هادی – دهقان – بیات – برمایی – سبحان اللهی – اصغری – احمد عزیزی – هادی غفاری – مصطفی ناصری – اشرفی اصفهانی – آقا محمدی – رهبری – مهندس غریبانی- صدر طباطبائی
    رئیس- اسامی را یکبار دیگر می خوانیم آقایانی که خودشان کاندیدا نیستند بگویند که نامزد نیستند و اگر سکوت بکنند ما امضاء تلقی   می کنیم.
    منشی- آقای اشرفی اصفهانی- آقای احمد عزیزی- آقای آقا محمدی- ( آقای محمدی- من نیستم )- آقای رهبری- آقای موحدی ساوجی- آقای صدر طباطبائی- آقای مهندس غریبانی- ( غریبانی- کاندیدا نیستم ) آقای هادی غفاری – آقای مصطفی ناصری ( ناصری- کاندیدا نیستم ) آقای هادی – آقای دهقان – آقای حسینی برمایی – آقای بیات – آقای سبحان اللهی – آقای اصغری – آقای عباسی فرد.
    رئیس- آقایان اسامی را یادداشت کرده اند، گلدانها را برای اخذ رای خدمتتان می آورند. روی یک کارت اسم 6 نفر از اینها را که معرفی کردیم بنویسید اگر بیشتر از شش نفر نوشتید هفتمی خوانده نمیشود و اگر کمتر نوشتید همان مقدار که نوشتید خوانده میشود ولی سعی   کنید شش نفر نوشته بشود.
    ( در این هنگام اخذ آراء جهت انتخاب شش نفر بعنوان منشی بعمل آمد )
    رئیس- این رای گیری ما تمام شد، سه گروه تشکیل میشود : یکی برای شمردن آراء نواب رئیس ، یکی آراء کار پردازها و یکی هم شمردن آراء منشی ها
آراء رئیس چون آسان بوده شمرده است 189 کارت به گلدانها ریخته شده که 181 نفر به من رای داده اند و 8 نفر هم رای شان ممتنع است.
    بنابراین من برای یکسال بعنوان رئیس مجلس انتخاب شدم ( تکبیر نمایندگان ) من از برادران و خواهران تشکر می کنم که اعتماد به من کردند، امیدوارم که بتوانم وظایفم را خوب انجام بدهم. حالا برای شمردن آراء آن سه گروه از هر گروهی دو نفر از منشی ها شرکت می کنند، از نماینده ها هم آقایانی که مایل هستند برای کمک تشریف بیاورند که در شمردن آراء باشند. ما یک مدتی هم می توانیم تنفس بدهیم چون آقایان روی صندلی ها نشسته اند الان همینجوری و کاری نداریم ( عده ای از نمایندگان- تنفس بدهید ) پس تا پایان شمردن آراء که حدوداً یکربع، بیست دقیقه ممکن است طول بکشد ما تنفس می دهیم که اگر اعتبارنامه ای هم آمد بعد از تنفس اعلام می کنیم فعلا تنفس داده میشود.
    ( جلسه ساعت 25/11 بعنوان تنفس تعطیل و مجدداً ساعت 30/12 به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد )
    رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم، جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است. نتیجه انتخابات هیات رئیسه را اعلام می کنیم بعد یک گزارش هم از شعبه درباره یکی از نماینده ها آمده که قرائت میشود.
    در مورد نواب رئیس : کل آرائی که به گلدانها ریخته شده 189 ورقه است که
    آقای محمد یزدی 123 رای
    و آقای ربانی املشی 110 رای
    و آقای کروبی هم 100 رای داشتند که در نتیجه آقای یزدی به عنوان نایب رئیس اول و آقای ربانی املشی بعنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند.( تکبیر نمایندگان ) در مورد کار پردازان باز 189 ورقه در گلدانها ریخته شده بوده که به این ترتیب آقایان انتخاب شدند :
    آقای سیدزاده 171 رای
    آقای زائری 167 رای
    و آقای محلوجی 142 رای دارند و آقای موسویانی هم 63 رای داشتند که در نتیجه آقایان سیدزاده، زائری و محلوجی بعنوان کار پردازان مجلس انتخاب شدند( تکبیر نمایندگان )
    در مورد منشی ها ترتیب تعداد آراء به این شکل است :
    آقای بیات 163 رای ،
    آقای سبحان اللهی 161 رای ،
    آقای برمائی 153 رای ،
    آقای دهقان 114 رای ،
    آقای اصغری 96 رای ،
    و آقای موحدی ساوجی 92 رای دارند. و آقایان هادی 73 رای ، رهبری 68 رای ، عزیزی 66 رای و هادی غفاری هم 50 رای داشتند آن دو سه نفر دیگر آراء شان پائین است که دیگر خواندن ندارد.
    بنابراین آقایان : بیات ، سبحان اللهی ، برمائی ، دهقان ، اصغری و موحدی ساوجی بعنوان منشی های مجلس در این دوره یکساله انتخاب شدند (تکبیر نمایندگان )
26- تصویب اعتبار نامه آقای حجتی نماینده ماکو
    رئیس- آقای مخبر شعبه 13 تشریف بیاورند آن گزارشی را که فرستاده اند بخوانند. من از طرف آقایان اعضاء هیات رئیسه و خودم از اعتماد نمایندگان تشکر می کنم و البته خود آقایان هم جداگانه لابد صحبت خواهند کرد و مراسم سوگندی هم هیات رئیسه دارند که حالا یا در همین جلسه و یا در جلسه بعد باید انجام بدهیم.
    بهاری( مخبر شعبه 13 )- بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از شعبه 13 به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی ماکو مبنی بر انتخاب آقای عزیز حجتی در جلسه روز 27/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبار نامه آقای حجتی از ماکو مطرح است.( اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست، اعتبارنامه آقای حجتی تصویب شد( تکبیر نمایندگان )
27- استرداد اعتراض آقای موسوی پور و تصویب اعتبارنامه آقای محمدرضا باهنر
نماینده بافت کرمان
    رئیس- آقای موسوی پور به انتخابات بافت کرمان اعتراض داشتند که اعتراضشان را پس گرفتند یکبار دیگر اعتبارنامه آقای باهنر مطرح میشود.
    اعتبارنامه آقای محمدرضا باهنر از بافت کرمان مطرح است( اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای باهنر نماینده بافت تصویب شد( تکبیرنمایندگان ) کار بعد مجلس یکی کار شعبه ها است که در همین هفته هم کارشان ادامه دارد که اگر آقایان اعضاء شعبه   می خواهند جائی بروند با اجازه رئیس شعبه بروند چونکه شعبه ها تا کارشان تمام نشود موظفند روزی 6 ساعت کار بکنند و رئیس شعبه  می داند که کار دارند یا کار ندارند. جلسه علنی در این سه، چهار روز نمی توانیم داشته باشیم چون چیزی در دستور نداریم ( فؤاد کریمی- دستورهای معوق را میشود انجام داد ) دستورهای معوق اینطوری نیست باید برود به کمیسیونها از طریق کمیسیونها به جلسه بیاید.
    فؤاد کریمی- باید رای از مجلس گرفته بشود .
    رئیس- خیلی خوب بهرحال باید به کمیسیونها برود یعنی چیزی که در مجلس بخواهد مطرح بشود نیست. کمیسیونها باید پیشنهاد بکنند و رای بگیریم یا چیزهائی هم در اینجا مطرح بشود و به کمیسیونها برود. هنوز کمیسیونها تشکیل نشده. می ماند کار کمیسیون تحقیق که ما خواهش می کنیم کمیسیون تحقیق برای اینکه نمایندگانی که وضعشان مبهم است روشن بشود یک قدری جدی تر و بیشتر کار بکنند که ما برای اولین جلسه علنی که در هفته آینده خواهیم داشت و اعلام خواهیم کرد که روز یکشنبه بیست و چهارم ماه مبارک رمضان برابر با سوم تیر ساعت 9 صبح خواهد بود که همین الان اعلام می کنیم. ان شاءالله دیگر از آن روز که آمدیم خوراک برای جلسه علنی از کمیسیون تحقیق و جاهای دیگر که ممکن است جور بکنیم داشته باشیم. احتمال هم دارد باز هم برای جلسه علنی کم کار داشته باشیم تا ان شاءالله کمیسیونها تشکیل بشود کار بعدی ما تشکیل کمیسیونها است. گزارش شعبه ها در هیات رئیسه مطرح میشود، بعد هیات رئیسه داوطلبان را دعوت     می کنند در جلساتی با یکی از اعضاء هیات رئیسه که اگر کم و زیادی در کمیسیونها هست با هم تفاهم بکنند، اگر تفاهم نشد آن موقع با قرعه حل میشود و تصمیم نهائی گرفته میشود.
    خلخالی- آقای هاشمی ! جلسه بعد ما چه روزی تشکیل میشود؟
28- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده
رئیس- گفتیم روز یکشنبه بیست و چهارم ماه مبارک رمضان برابر با سوم تیر اولین جلسه علنی ما بعد از امروز است. اما اعضاء شعبه ها که می خواهند بروند آنهائی که کار دارند با رئیس شعبه شان تماس بگیرند با اجازه رئیس شعبه بتوانند حضور نداشته باشند والا شعبه ها باید کار بکنند. جلسه الان ختم است.
                                                                                   (جلسه ساعت 40/12 پایان یافت )
رئیس مجلس شورای اسلامی- اکبر هاشمی رفسنجانی