خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

انتقاد ولایتی از اظهارات تند رسانه‌ای علیه سعودی‌ها

  • شنبه ۲۳ تیر ۱۳۶۳

    اولین جلسه اجلاسیه دومِ مجلس خبرگان داشتیم. ساعت شش صبح به مجلس رفتم که اگر در مقدمات کار، مشکلی باشد رفع کنم. تا ساعت نه صبح در دفترم کار کردم. با جبهه تماس گرفتم. پیشرفت کارها در حدود برنامه‏ها نیست؛ قرار شد فرماندهان به تهران بیایند.

    من به عنوان فرمانده جنگ، عجله را صلاح نمی‏دانم و ترجیح می‏دهم پس از آماده شدن همه مقدمات، عملیات آغاز شود، اما به خاطر تلخی‏های شرارت عراق در شهرها و دریا، سران کشور و نمایندگان و بسیاری از مردم و حتی نیروهای داوطلب که به جبهه رفته‏اند، فشار می‏آورند و سپاه هم چون به طرح ارتش علاقمند نیست، مثل سابق انگیزه ندارد.

    جلسه خبرگان غیر علنی است. آیت‏الله مشکینی [رئیس مجلس خبرگان] صحبت کردند. آقای [محمد]مؤمن هم گزارش کار هیأت رئیسه را دادند و من هم نمایندگان را با کار مجلس آشنا کردم. اصلاحیه‏ای مبنی برحذفِ لزوم حداقل پنج روز جلسه در هر سال مطرح و تصویب شد. در تنفس و قبل و بعد از جلسه، [نمایندگان مجلس] خبرگان کارهائی داشتند، مراجعه کردند. ناهار را با آنها در سالن ناهار خوری مجلس خوردیم و نماز را به جماعت به امامت آیت‏الله محمد فاضل [لنکرانی] خواندیم.

    عصر، آقای [طباطبایی] مسئول بنیاد مستضعفان آمد و گزارشی از وضع امکانات ساخت مسکن داد. معلوم شد، تعداد زیادی کارخانه برای محصولات پیش ساخته وجود دارد که به دلیل عدم ارجاع کار تعطیل است و مردم هم به دلیل نداشتن زمین یا مصالح ساختمانی، خیلی وسیع کار نمی‏کنند؛ مشکل کار در ضعف مدیریت وزارت مسکن است و تعداد زیادی کارخانه و کارگاه برای ساخت مصالح ساختمانی ساخته شده و به خاطر نقص کوچکی، راکد است و شهرک‏های جدید زیر بنائی ساخته شده راکد است. گفتم ساخت یکی از آنها را در کرج - کیان مهر - سریعاً شروع نماید. به بانک مرکزی گفتم برای آوردن سوخت برای کوره‏ها، ارز در اختیار بنیاد [مستضعفان] قرار بدهد.

    آقای [جواد] مقصودی آمد و از انحصارطلبی مدیران در امر حج، گله داشت. آقای [محمد حسین] رضائی سرپرست [سازمان] حج [و زیارت] آمد. گزارش کارش را داد. راضی است. [خبر] دعوت سعودی‏ها از من و احمد آقا و آقای ناطق[نوری] را داد. با خواست آقای دکتر [علی‏اکبر]ولایتی پذیرش دعوت را برای تلطیف روابط [با عربستان سعودی] اعلام کردیم.

    دکتر ولایتی آمد و گزارش سفر به سوریه و مخالفت‏مان با سفر وزیر خارجه لیبی به عراق - که به آنها برخورده است - را داد. به اظهارات تند رسانه‏ها در هفته گذشته علیه عربستان انتقاد داشت؛ در حالی که وزارت خارجه مشغول مذاکره برای تحسین روابط است و قرار است وزیر خارجه آنها، این هفته به تهران بیاید. سرهنگ ترابی تلفن کرد و درباره خرید وسائل نظامی مطالبی گفت. با نخست وزیر و رئیس جمهور درباره مسائل جاری، تلفنی صحبت کردم. بعد از نماز مغرب، گزارشها را خواندم و کارهای اداری را انجام دادم و به منزل آمدم. دیروز به یک کشتی ما [در خلیج فارس]، موشک اصابت کرده است.