خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

  • یکشنبه ۱ آبان ۱۳۶۲

یکشنبه 1 آبان 1362   16 محرم 1404   1983 .23 .Oct

    تا ساعت هفت و نیم صبح در دفترم مطالعه می‏کردم. با جبهه تماس گرفتم؛ وضع خوب است. در مجلس، پیش از دستور درباره جنایات موشک باران صدامیان به شهرها و مردم غیر نظامی صحبت کردم. ساعت نه ونیم، برای تعقیب کار جنگ و شهرهای آسیب دیده به دفترم آمدم. آقای هادی آمد و راجع به نشان دادن  عکس‏العمل در مقابل شورویها - که این موشکها را در اختیار عراق گذاشته‏اند - بحث شد. تظاهرات آرام دانشجویان دزفولی در مقابل سفارت شوروی را مطرح کرد؛ وزارت کشور هم کسب تکلیف کرد.

    آقای طهماسبی مخترع تانک کوچک خودکار - که با پیدا شدن مواد منفجره متحرک در فاصله دو کیلو متری به صورت اتوماتیک به کار می‏افتد و به طرف آن تیراندازی می‏کند - از اصفهان آمد. مشکلات کارش را گفت؛ برای رفع آن اقدام کردم. اختراع خوبی است. طلبه‏ای است که با ذوق خودش عمل کرده است؛ حساسّ و زود رنج است و مسئولان ادارات، سخت می‏توانند با او همکاری کنند. بیشتر مخارجش را از پولهای جنگ که در اختیار مجلس بوده، پرداخت کرده‏ام. با [آقای محسن رفیق‏دوست] وزیر سپاه صحبت کردم که بیشتر توجه کند. سرهنگ سلیمی [وزیر دفاع] آمد و راجع به مسافرت به کره شمالی به همراه نخست وزیر، مشورت کرد. ظهر هیأت رئیسه کانون [اعضای]حزب [جمهوری اسلامی] در مجلس آمدند و درباره کار کانون مشاوره کردیم.

    ظهر در اخبار گفتند که دو مقر فرماندهی آمریکاییها و فرانسویها در بیروت منفجر شده و تعداد زیادی از تفنگداران آمریکا و فرانسه کشته و مجروح شده‏اند. آمریکاییها، ایران را متهم به دست داشتن در این انفجار کرده‏اند و تهدید به انتقام نموده‏اند. قرار شد وزارت امور خارجه تکذیب کند.